• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 500
تعداد نظرات : 85
زمان آخرین مطلب : 5221روز قبل
شعر و قطعات ادبی

به عشق ساقی میخانه عشق .....

 

دستامو ول نكن

 

برگ نوكری مو باطل نكن

 

مثله غریبه ها

 

نگاه به روی این سائل نكن

 

یا مرگ یا كربلا

 

تو رو خدا این دل اون دل نكن

 

اما بیا منو حرم ندیده زیر گل نكن

 

قلبمو زخمی از

 

داغ صحن ابوفاضل نكن

 

كرببلا یه  تو دلم رو كرده خون

 

مجنون تم آقا نشون به این نشون آقا

 

روضه تو كرده منو مجنون ،حسین

 

آقام آقام آقام ....

 

می میرم آقا جون

 

آخر به پای روضه و جنون

 

بعد مرگم بیا به من بگو

 

 پاشو پاشو روضه بخون

 

از خاك قبر من

 

رد شو خاك اباتو بتكون

 

وقت سوال قبر

 

تو رو خدا خودتو برسون

 

اون دنیا هم آقا

 

هیئت مو بهم بده نشون

 

آخرش می میرم به زیر پرچمت

 

بعد مرگم بیا به لطف كرمت

 

انتقالم بده به صحن حرمت حسین

 

آقام آقام آقام آقام ....

 

فرشته در كفن چون دید ما را

 

به عشق مرتضی بوسید ما را

 

نویدی آمد از میخانه عشق

 

 كه چشم ساقی آمرزید ما را

 
يکشنبه 20/10/1388 - 11:42
محبت و عاطفه

دلبر ز من یادی كن امشب

 دلم هوا تو كرده

بزار بگم بی پرد

هدل بیتو پر درده

مگه زیادم بردی ارباب

 دلم نداره باور

برات می میرم آخر

ای غریبه مادر

قلبم گره خورده به نخه پرچمه ارباب

شمعه دله من می سوزه  

پای غم ارباب

كربلای من هیئته

این وادیه محبته

سینه زنی عبادته

اللهم الرزقنا كرببلا اللهم الرزقنا كرببلا

شبایی كه دلتنگم آقا

 ذكر حسین می گیرم

داغ تو كرده پیرم

من بی تو می میرم

تو جانمازم مهر تربت 

سنگ صبوره غم ها

 دم میگیرم با اشك ها

فقط تو رو می خوام

پر می زنه روحم به هوای حرم تو

دلتنگه برا نیمه شبای حرم تو

دل میخونه به میخونه

ذكر زیباتو می خونه

از عشقت قلبم مجنونه

اللهم الرزقنا كرببلا اللهم الرزقنا كرببلا

جوونیمو نذر تو كردم

 تا كفتر بامت شم 

مست می جامت شم

 تا پیر غلامت شم

لحظه مرگم می خوام

سرم رو زانوت باشه

تا نوكریم مقبوله

حضرت زهراشه

می دونی كه گرفتار غم و غصه و دردم

من كوچه به كوچه پی روضه هات می گردم

با اذنه حضرته زهرا

می زنم دلو به دریا

پر میگیرم تا كربلا

اللهم الرزقنا كرببلا اللهم الرزقنا كرببلا

التماس دعا  

شنبه 21/9/1388 - 23:1
کامپیوتر و اینترنت

شرکت سی گیت تاکنون توانسته است عنوان تولید بزرگترین و سریعترین دیسک سخت رایانه ای را در جهان به خود اختصاص دهد. دیسک سخت Barracuda XT از گنجایشی دو ترابایتی برخوردار بوده و سرعت آن 6 گیگابیت بر ثانیه اعلام شده است.

این عملکرد سریع و گنجایش بالا متناسب با نیاز ویرایشگران تصویری، طرفداران بازی های رایانه ای و دیگر کاربران نیازمند گنجایش بالای دیسک سخت تولید شده است.

Barracuda XT دیسک سختی چهار صفحه ای است که 368 گیگابیت بر اینچ مربع را در خود گنجانده و از سرعت انتقالی برابر 6 گیگابیت بر ثانیه برخوردار است. ذخیره 64 مگابیتی این دیسک سخت نیز در بهبود عملکرد و افزایش سرعت انتقال اطلاعات بسیار تاثیرگذار است.

بر اساس گزارش گیزمگ، در حال حاضر تنها مادربردهایی که توانایی پشتیبانی از سرعت بالای این دیسک سخت 300 دلاری را دارند مادربردهای Asus و gigabyte اعلام شده اند.

پنج شنبه 14/8/1388 - 16:13
دانستنی های علمی
آژانس فضایی آمریکا عصر جمعه به وقت ایران به عنوان بخشی از برنامه ای که برای یافتن آب در کره ماه است، سفینه فضایی خود را به سطح کره ماه کوبید.

ابتدا، قسمت فوقانی یک راکت به وزن 2 هزار و 200 کیلو گرم با سرعتی تقریبا دو برابر سرعت گلوله به داخل حفره ای در قطب جنوبی کره ماه کوبیده شده و ذرات و خرده های موجود در داخل این حفره بر فراز سطح ماه پخش شد.

این ذرات و خرده ها که وزن آن نزدیک به 350 تن است تا ارتفاع 10 کیلومتری پخش شده است.

شدت برخورد این راکت با سطح ماه تا حدی است که سبب شد حفره دیگری به پهنای 20 متر و عمق تقریبی 4 متر ایجاد شود.

سفینه LCROSS پس از اصابت این راكت و بررسی غبارهای ناشی از آن با دستگاه های علمی خود و فرستادن یافته های علمی‌اش به کره زمین خود به سطح کره ماه برخورد کرد.

كاوشگر LCROSS پنج دوربین و چهار وسیله برای جمع آوری آب داشت.

سفینه هایی هم که به دور کره زمین می گردند، از جمله تلسکوپ فضایی هابل، نیز برای مشاهده و ثبت این برنامه آماده شده بودند.

نتیجه این آزمایش ها به زودی معلوم خواهد شد.

خاک کره ماه از هر صحرایی در کره زمین خشک تر است ولی چندین سفینه فضایی که در مدار کره ماه می چرخند، نشانه هایی از امکان وجود آب به صورت منجمد، به دست داده اند.

وجود آب در کره ماه برای کشفیات آینده بشر یک منبع حیاتی است.

جاناتان آمورس، خبرنگار بی بی سی در امور علمی می گوید چنانچه وجود آب منجمد در قطب های کره ماه ثابت شود، فضانوردان قادر خواهند بود از این آب نوشیده و برای سوخت راکت از آن استفاده کنند.

در این صورت حتی فرضیه انتقال این آب از کره ماه به کره زمین نیز مطرح خواهد بود.

چنانچه نشانه ای از وجود آب در کره ماه به دست نیاید، در آن صورت ناسا، ممکن است در برنامه های کنونی خود برای ایجاد پایگاه هایی در کره ماه تجدید نظر کند.

هزینه اجرای برنامه کنونی 70 میلیون دلار تمام شده است.

وجود آب منجمد در حفره هایی در قطب های کره ماه قبلا توسط دانشمندان امری مسلم شناخته شده بود ولی هرگز تایید نشده بود.

ناسا اعلام كرد: این دو سفینه فضایی به قطب جنوب ماه برخورد كرند.

وسایل و ابزار موجود در این سفینه‌ها برخورد یك راكت بزرگ خالی به سطح ماه را تایید كرده و تصاویری از سطح ماه چهار دقیقه پس از اولین برخورد ارسال شده است.

«گری هائوتالوما»، سخنگوی آژانس هوافضای آمریكا در عین حال گفت: بسیاری از مردم پیش از طلوع خورشید از خواب برخاسته و خود را برای دیدن بقایای «گریفیث آبزروتیوری» در آسمان لس آنجلس ‌آماده كرده بودند اما در كامل تعجب به جز خودشان چیزی دیگری نیافتند.

یك استاد دانشگاه هم این نمایش بی نقص را «مایوس كننده» خواند و گفت: امیدوار بودم پس از برخاستن از خواب شاهد یك نور یا یك تشعشع قوی باشم.

اولین و قوی ترین برخورد تصور می شد به قدرت و عظمت انفجار 5/1 تن TNT‌باشد كه این امر صورت نگرفت. دومین برخورد هم تنها یك سوم قدرت اولی را داشت.

پنج شنبه 14/8/1388 - 16:9
دانستنی های علمی
مواد رنگ‌زای آلی از مهم‌ترین عوامل آلاینده محیط زیست به شمار می‌روند. بنابراین حذف این مواد از آب‌های آلوده، به روشی مناسب ضروری به نظر می‌رسد. از جمله روش‌هایی كه در سال‌های اخیر برای حذف آلاینده‌های آب از جمله رنگ‌های نساجی، مواد آلی، سموم كشاورزی در غلظت‌های كم مورد استفاده قرار گرفته، فرآیندهای اكسایش پیشرفته (AOP) است.

به‌طور كلی فرآیندهای اكسایش پیشرفته در برگیرنده همه فرآیندهایی هستند كه در آنها با روش‌های مختلف، رادیكال‌های فعال هیدروكسیل در آب تولید می‌شوند. از آنجا كه رادیكال‌های موجود، قدرت اكسیدكنندگی بسیار بالایی دارند، باعث تخریب كامل اكثر آلاینده‌ها می‌‌شوند.

علیرضا ختایی مطالعاتی برای حذف 3 ماده رنگ‌زای نساجی در مقادیر كم، انجام داده و سعی كرده با استفاده از فرآیند اكسایش فتوكاتالیزی و بكارگیری نانوكاتالیزور دی‌اكسید تیتانیم، كارایی فرآیند حذف آلاینده‌ها را بهبود بخشد.

وی ابتدا نانوذرات دی‌اكسید تیتانیم تجاری Millennium PC-500 از نوع آناتاز را خریداری و مشخصات آن را به‌وسیله دستگاه‌های XRD,،SEM وTEM, BET تعیین كرده است. سپس نانوكاتالیزور دی‌اكسید تیتانیم را روی صفحات شیشه‌ای به روش حرارتی تثبیت كرده و به كمك آن، تصفیه فتوكاتالیزوری آب‌های آلوده به 3 ماده رنگ‌زای نساجی را مورد بررسی قرار داده است.

نتایج این پژوهش نشان می‌دهد كه با استفاده از این نانوذرات می‌توان آلوده‌كننده‌های رنگی آلی اسیدی را تقریباً به طور كامل از آب‌های آلوده حذف كرد.

این طرح می‌تواند در سازمان حفاظت محیط زیست، صنایع نساجی و رنگرزی برای تصفیه پساب حاوی مواد رنگ‌زا و در سازمان جهاد كشاورزی برای تصفیه پساب حاوی مواد رنگ‌زا و سموم دفع آفات كشاورزی استفاده شود.

جزئیات این پژوهش كه با همكاری ماریه نوئل پونز و اورفان زهرا انجام شده، در مجله Journal of Hazardous Materials (جلد 168، صفحات 451–457، سال 2009) منتشر شده است.
پنج شنبه 14/8/1388 - 16:6
دعا و زیارت

نگاهی به جامعه‌شناسی معرفت‌

شماری از متفكران همزمان با پیدایش علم جامعه‌شناسی و حتی پیش از آن متوجه پرسش‌هایی درباره ارتباط معرفت‌های بشری با زمینه‌ها و شرایط اجتماعی شدند.
بر سر این كه چه نوع رابطه‌ای میان شرایط اجتماعی و عوامل معنوی وجود دارد، بحث و گفتگو درگرفته و دیدگاه‌های گوناگون در اثبات و بیان آن، خود مجموعه‌ای از آثار و مطالعات جامعه‌شناسی را به بار آورده كه به عنوان ادبیات و آثار رشته <جامعه‌شناسی معرفت> شناخته می‌شود و موضوع مقاله حاضر را تشكیل می‌دهد.

تعریف جامعه‌شناسی معرفت‌

تعریف جامعه‌شناسی معرفت را با ارائه تعاریفی كه از سوی نویسندگان این رشته مطرح شده، آغاز می‌كنیم.
اصطلاح جامعه‌شناسی معرفت نخستین بار توسط ماكس شلر مطرح شد. او علم را دانشی دانست كه موضوع آن، بررسی روابط و پیوندهای میان انواع زندگی اجتماعی و اقسام گوناگون معرفت‌هاست.
در جامعه‌شناسی معرفت نیز جامعه‌شناسان به دنبال كشف ارتباط میان پدیدارهای اجتماعی بوده‌اند. در یك سوی این رابطه، معرفت (انواع مختلف نظام‌های فكری، اندیشه و فرهنگ، فرآورده‌های ذهنی، معرفت علمی، معرفت دینی، معرفت فلسفی، معرفت سیاسی، معرفت حقوقی، هنر و...) و در جانب دیگر شرایط اجتماعی و وجودی (عوامل نهادی، ساختی، شخصیتی، فرهنگی، سیاسی و...) قرار دارد. جامعه‌شناس معرفت می‌خواهد چگونگی این ارتباط را دریابد و فرآیندی را كه از طریق آن انواع معرفت شكل می‌گیرد و ثبات و تحول می‌یابد بررسی كند.
جامعه‌شناسی معرفت از نظر كارل مانهایم به لحاظ نظری به تحلیل رابطه میان معرفت و هستی اجتماعی می‌پردازد و به لحاظ عملی، پژوهشی تاریخی و جامعه‌شناسی است كه می‌كوشد صورت‌هایی را كه این رابطه متقابل (معرفت هستی اجتماعی)‌ در جریان تحول فكری و معنوی بشری به خود گرفته مورد بررسی قرار دهد.
جامعه‌شناسی معرفت بر آن است كه روابط متقابل میان متغیرهای موجود كه در بحران اندیشه نوین پیدا شده بود و نیز پیوندهای اجتماعی میان نظریه‌ها و وجوه اندیشه را نشان دهد. به همین نحو درصدد آن است كه معیارهای عملی و اقعی را برای تعیین مناسبات متقابل میان اندیشه و عمل كشف كند.
این مطالعه باید به شیوه‌ای ژرف و بدون پیشداوری، نظریه‌ای درباره اهمیت عوامل غیرنظری كه معرفت آدمی را مشروط می‌كند ارائه كند كه با موقعیت كنونی متناسب باشد. همچنین جامعه‌شناسی معرفت از یك سو و مطالعه نظام‌های مختلف معرفت از سوی دیگر، چارچوب‌های اجتماعی مانند جامعه جهانی، طبقات اجتماعی، گروه‌بندی‌های جزیی و تجلیات (مظاهر)‌ گوناگون تعلق اجتماعی را در بر می‌گیرد.
در میان چارچوب‌های اجتماعی، ساخت‌های اجتماعی جزیی بویژه ساخت‌های اجتماعی جهانی ساخت‌هایی كه در تمام جامعه جهانی وجود دارد‌ هسته مركزی مطالعات جامعه‌شناسی معرفت است. ورنر اشتارك كار اصلی جامعه‌شناسی معرفت را آن می‌داند كه تاثیر مشاركت آدمی در حیات اجتماعی را بر معرفت، اندیشه و فرهنگ بررسی كند و پس از احراز وجود این تاثیر به تعیین چگونگی آن همت گمارد.
اشتارك بر آن است كه چون جامعه‌شناسی معرفت می‌تواند بر منشا و غالبا بر محتوای ساختارهای مادی اندیشه پرتو افكند، احتمالا تاریخ‌نگاران یا انسان‌شناسان را قادر خواهد كرد تا به فهم عمیق‌تر واقعیت‌های تاریخی دست یابند.
پنج شنبه 14/8/1388 - 16:4
دانستنی های علمی

علل و آثار انسجام اجتماعی»

انسجام اجتماعی، مشخصه‌ها، مفهوم، علل و عوامل و آثارى دارد كه اگر مورد دقت نظر و توجه واقع شود می‌تواند بركات متعددى براى جامعه اسلامى داشته باشد.
در این مقاله نویسنده كوشیده است كه به تبیین مفاهیم گفته شده بپردازد.

شاخص اجتماعى بودن

چند نفرى در یك كشتى نشسته‌اند كه به سوى مقصدى معلوم و مشخصى در حركت است. آنان می‌بایست چند ماهى را در كنار هم زیست كنند و به قولى یكدیگر را تحمل كنند. هیچ آشنایى با یكدیگر ندارند و تنها عامل گرد هم آمدن آنان مقصد مشترك و تنها وسیله انحصارى یعنی همین كشتى است. آنان كم‌كم متوجه حضور یكدیگر و خصوصیات و روحیات هم آشنایى بیشتری پیدا می‌كنند و باب گفت‌وگو و آشنایى در میانشان به تدریج قوت می‌گیرد و به دوستی و معاشرت می‌انجامد. آنان می‌بایست به گونه‌اى رفتار كنند تا كشتى به سلامت به مقصد برسد و در مشكلات و چالش‌هاى پیش رو همراه و همگام و یاور یكدیگر باشند. برای این كه كمتر دچار تنش و درگیرى شوند از برخى از خواسته‌هاى و نیازهاى شخصى چشم می‌پوشند و در جست‌وجوى آرامش و یا حفظ آن تا پایان مسیر و رسیدن به مقصد راهكارهایى را شناسایى و به مورد اجرا می‌گذارند. این گونه است كه هم سفر را بر خود آسان می‌كنند و هم راه را كوتاه.
در این جا تمركز بر روى فرد یا افراد نیست بلكه معطوف به رفتارهاى شمارى از افراد است كه رفتار جمعی بروز می‌دهند. البته در روان‌شناسى اجتماعى این پرسش مطرح است كه آیا چیزى به نام گروه و جامعه وجود خارجى دارد یا نه؟
فلوید آلپورت بر این باور است كه «پاى شما نمی‌تواند به یك گروه گیر كند» معناى این گفته آن است كه گروه‌ها تنها در ذهن افراد وجود دارند.
به نظر وی، گروه‌ها و جوامع چیزى بیش از مجموعه مشتركى از ارزش‌ها، عقاید، اندیشه‌ها و عادت‌هاى افراد نیست كه همزمان در ذهن چند نفر حضور دارد. این دیدگاهى است كه آیت الله مصباح یزدی آن را برگزیده و در بسیارى از كتب و مقالاتش بر آن تأكید می‌ورزد. وى می‌كوشد آیات قرآنى را موافق این الگو و مدل ارایه شده، تحلیل و تبیین كند.
در مقابل دوركیم (1898) و وارینر (1956) براى گروه‌ها و جامعه هویت مستقلى قایل هستند كه باید به آنها به صورت پدیده‌هاى مستقل و یگانه‌اى در محیط نگریست. به نظر ایشان نمی‌توان همه رفتارها اجتماعى را به سطح فردى فروكاست و در این سطح به تبیین آنها پرداخت؛ زیرا جنبه‌ها و وجوه منحصر به فرد و یگانه‌اى در گروه و جامعه مستقل از افراد و اشخاص وجود دارد. علامه طباطبایى (ره) در كتاب المیزان و شهید مرتضى مطهرى (ره) در كتاب جامعه و تاریخ این دیدگاه را مدل و الگوى خوبى براى تفسیر و تبیین بسیارى از آیات قرآن می‌یابند كه می‌تواند به آسانى مسایلى چون اجل امت‌ها را توضیح دهد.
احتمالا موافق این هستیم كه بسیارى از فعالیت‌هاى زندگى ما متضمن تعامل ما با افراد دیگر است. خانواده، همكاران و مانند آنها همگى شامل تعامل‌هایى میان یك گروه از افراد است. در روان‌شناسى اجتماعى ثابت شده كه نفوذ اجتماعى چگونه رفتار فرد را تحت تأثیر قرار می‌دهد. این خود بیانگر تأثیرات جامعه و گروه بر فرد است كه می‌توان از آن به پدیده مستقلى به نام جامعه پى برد. بسیارى از مردم در حضور گروه و جمع احساس ترس و اضطراب می‌كنند كه این خود نشانه دیگرى از تأثیر چیزى به نام گروه و جامعه بر فرد است؛ در حالى كه همین شخص در برابر تك تك این افراد چنین حالتى ندارد.

مشخصه‌هاى گروه و جامعه

جامعه همان گروه بزرگ با هدفى والاتر و برتر است كه به شكل ملت- كشور و ملت- دولت سازماندهى می‌شود. این افراد به شكل جامعه و ملت سازماندهى می‌شوند تا فعالیت‌هاى مشخصى را براى رسیدن به اهداف و مقاصد یكسانى در تعاملات روزانه خود نشان دهند. ادراك‌هاى مشترك و پیوندهاى عاطفى و وابستگی‌هاى متقابل و نقش‌هاى اجتماعى آنان را بیش از پیش به یكدیگر وابسته می‌كند و نوعى وحدت و یكپارچگى را در میان آنان تشدید می‌نماید.

مفهوم انسجام اجتماعی

در روان‌شناسی اجتماعى از پدیده‌اى به عنوان روح نزدیك بودن و یا عدم آن در یك جامعه و یا گروه سخن می‌گویند كه اثر مهمى روى رفتار افراد جامعه به جا می‌گذارد. در گروه‌های اجتماعى می‌توان به آسانى این مسئله را شناسایى و آثار و پیامدهاى وجودى و ملموس آن را ردگیرى كرد. به عنوان نمونه، برخى از مفسران ورزشى از تیم‌هایى نام می‌برند كه بهترین مواد (نفرات تیمى و ستارگان به نام فوتبال) را در اختیار دارند، اما نمی‌توانند این مواد را به هم بچسبانند. در چنین مواردی، این احتمال وجود دارد كه فقدان نزدیكى یا حتى وجود دشمنى نهان در میان برخى از اعضاى تیم در عملكرد رضایت بخش تیم ورزشى اختلال ایجاد می‌كند. براى توصیف چنین وضعیت و ویژگى در میان یك تیم ورزشی یعنى فقدان نزدیكى میان افراد گروه از اصطلاحات چندى چون فقدان احساس یگانگى و یا اقلیم عاطفى سخن می‌گویند. بیشترین اصطلاحاتى كه در این جا از سوى مفسران و روان‌شناسان اجتماعى به كار می‌رود اصطلاح فقدان انسجام در میان اعضاى تیم است.
در تعریف انسجام می‌گویند كه ویژگی‌اى است كه در آن نیروى اعمال شده بر اعضا و جامعه براى ماندن در گروه بیش از كل نیروهایى است كه می‌كوشد آنان را به ترك گروه وادار سازد و انسجام ایشان را از میان بردارد.
به سخن دیگر، گروه‌ها و جوامع‌ایى كه در آنها اعضا یكدیگر را دوست دارند و می‌خواهند در حضور یكدیگر باقى بمانند و فعالیت كنند، گروه‌ها و جوامع منسجم هستند. چنان كه گروه‌ها و یا جوامع‌ایى كه اعضاى آن به یكدیگر جذب نشده‌اند، جوامع از هم پاشیده‌اى هستند كه از نظر سطح انسجام در پایین‌ترین حد خود قرار دارند.

آثار انسجام اجتماعی

از آن جایى كه اعضا و یا جوامع‌ایى كه جذب گروه و یا ائتلاف خاصى می‌شوند، سخت‌تر كار می‌كنند تا به هدف‌هاى ائتلاف برسند، انسجام آنان معمولا با بارورى بیشترى همراه است. به این معنا كه اعضاى گروه و یا جوامع‌ایى كه به طور كامل از انسجام برخوردارند در مقایسه با اعضا و جوامع‌ایى كه داراى انسجام كمترى هستند، امكان بیشترى دارند تا به هدف خود دست یابند؛ زیرا توافق آنان موجب می‌شود تا نوعى ارتباط عاطفى در میان آنان برقرار گردد. به سخن دیگر، در جوامع با انسجام قوى نوعى موافقت پدید می‌آید. یك دلیل براى این موافقت و همدلى این است كه همگونى در جوامع و گروه‌هاى منسجم مورد تأكید دایمى قرار می‌گیرد. وقتى شما اعضاى یك گروه را دوست بدارید، ممكن است تمایل بیشترى در سازش با عقاید آنان داشته باشید و این باور را خواهید داشت كه هماهنگی، احساس‌هاى خوبى را كه در گروه و جوامع منسجم وجود دارد، افزایش می‌دهد.
نتیجه نهایی انسجام، یكپارچگى گروه و جوامع هم هدف است. در این صورت توافق و هماهنگى بیشترى از سوى گروه‌ها و جوامع روى موضوع‌ها و پدیده‌ها رخ می‌دهد و نتیجه آن كارایى بیشتر است به طورى كه فرآیند زمانى رسیدن به هدف و مقصد كاهش می‌یابد و افراد جامعه با آرامش و امنیت روانى بهترى فعالیت می‌كنند؛ زیرا امید دستیابى به موفقیت در آنان افزایش یافته و فعالیت‌ها از سوى اعضا مفید و سازنده ارزیابى می‌شود. افزایش امید در جوامع و اعضاى گروه یكى از مهم‌ترین عوامل روانى در پیشرفت جوامع و رسیدن به اهداف والاتر است.
افزایش نفوذ از دیگر آثار و كاركردهاى انسجام گروهى یا اجتماعى جوامع است. مفهوم نفوذ آن است كه كسى توان تاثیر قرار دادن دیگران را از طریق گفتار و رفتار خود دارا باشد. هنگامی كه در عرف از نفوذ اجتماعى سخن به میان می‌آید به این معنا است كه او یا با پول خود و یا از طریق دوستى و آشنایى توانایى انجام كارهایى را دارد كه از همه كس بر نمی‌آید. هنگامى كه در روان‌شناسى اجتماعى از نفوذ اجتماعى شخص و یا گروه سخن گفته می‌شود منظور توان همرنگ كردن افراد با گروه و مهار و كنترل آنان از سوى گروه است. در روابط بین‌الملل، جوامع و ملت‌هایى منسجم نیز از چنین خصوصیتى برخوردارند. هنگامى كه ملت‌ها و جوامع منسجم بخواهند كارى را پیش ببرند راحت‌تر و آسان‌تر از ملت‌ها و جوامع غیر منسجم به هدف دست می‌یابند. این گونه است كه فشار روانى اعمال شده از سوى ملت‌هاى منسجم بیش از فشارى است كه از سوى ملت‌ها و جوامع غیر منسجم و پراكنده اعمال می‌شود. از این رو می‌توان از قدرت نرم جوامع منسجم سخن گفت. قدرتی كه با كمترین هزینه بیشترین و بزرگترین بهره را به همراه خواهد داشت.
از این جا با كاركرد دیگرى از انسجام جوامع روبه‌رو می‌شویم. جوامع منسجم همان اندازه كه می‌توانند اعمال نفوذ بر دیگر جوامع داشته باشند و آنان را با خود همراه ساخته و اهداف و مقاصد خود را به كرسى بنشانند، می‌توانند در برابر فشارهاى گروه‌ها و جوامع رقیب به آسانى مقابله كرده و از برخورد با آن برآیند و یا دفع كنند. در برخى از موارد این قدرت نرم است كه به عنوان بازدارنده عمل كرده و از فعالیت و تلاش‌هاى رقیب می‌كاهد و یا رفع می‌كند به گونه‌اى كه از همان آغاز به سراغ اعمال فشار نمی‌روند.
تلاش‌هاى جوامع رقیب هنگامى موفقیت‌آمیز خواهد بود كه جوامع از انسجام كمترى برخوردار باشند. از این رو در بحث از علل و عوامل انسجام و همدلى می‌بایست بر روى علل و عواملى تاكید كرد كه بتواند نیروهاى اعمال شده بر اعضا براى ماندن در گروه و ائتلاف را بیش از كل نیروهایى قرار دهد كه می‌كوشد تا آنان را به ترك ائتلاف و اتحاد وادار سازد و جلوى انسجام و تقویت آن را بگیرد.
به سخن دیگر افزایش همدلى (الفت و محبت درونى و عاطفی) به جاى همرنگى (اتحاد تحت فشارهاى بیرونی) و یا همنوایى (منفعت مشترك) نفوذ جوامع منسجم را از دو جهت تقویت می‌كند. از یك سو تاثیرگذارى و یا درجه نفوذ آنان را براى اعمال قدرت نرم افزایش می‌دهد و از سوی دیگر با اعمال قدرت‌هاى ضد انسجام بیرونى مقابله می‌كند و از تاثیرگذارى آن كاسته و یا باز می‌دارد.
بنابراین به جای همرنگى كه تحت تاثیر فشارهاى بیرونى نوعى از انسجام غیر واقعى و همراهى و تسلیم را فراهم می‌آورد، و یا به جاى همنوایى كه همانند اشتراك سرمایه‌داران و همگرایى در جلب و كسب منافع است و پس از رسیدن به منفعت از هم فرو می‌پاشد، همدلى می‌نشیند كه به معناى تسلیم واقعى در برابر اهداف گروه و جامعه و یا جوامع منسجم است.
گروه‌ها و جوامع منسجم هرگز تظاهر به متابعت نمی‌كنند كه در باطن با دشمن همراهى و همگامى كنند و به منافع و اهداف جوامع خود ضربه زنند. در صورتى كه عامل همگرایی، همرنگى یا همنوایى باشد، احتمال تظاهرى متابعت از گروه و جوامع افزایش می‌یابد و در صورت برداشتن عالم (فشار بیرونی) یا رسیدن به هدف كوتاه (نوایى و دارایى مطلوب) از گروه و جامعه جدا و به جرگه مخالفان می‌پیوندد. در جوامع مدرن عامل مهم ائتلاف‌هاى بین‌المللی را می‌توان همرنگى (تحت اعمال قدرت و زور سخت) یا همنوایى (منافع مشترك) دانست. از این رو به سرعت این گونه ائتلافات با كوچكترین تغییر در متغیرات و یا تغییر ماهیت از هم فرو می‌پاشد.

علل و عوامل انسجام

دانسته شد كه عوامل چندی،گروه‌ها و جوامع را به هم نزدیك می‌كند. یكى از این عوامل همنوایى است. در جهان امروز از اصلی‌ترین عوامل همگرایی، اتحاد و ائتلاف می‌توان به دو عامل همنوایى و همرنگى اشاره كرد. كشورهاى توسعه یافته، ائتلافات خود را برپایه همنوایی سامان می‌دهند و به این شیوه رقیبان اصلى جهانى خود را از صحنه رقابت‌ها حذف می‌كنند.
در همنوایى عقاید نقش مهمى بازى نمی‌كند. افراد یا جوامع مختلف می‌توانند با عقاید گروه همراه شوند و ممكن است چنین همراهى را از نظر اعتقادات بروز ندهند. بنابراین لزومى نیست تا گروه از عقاید مشتركى پیروى كنند و از نظر بینشى همراه باشند و یا حتى معتقد به درستى عقاید دیگرى باشند؛ زیرا اگر این فرد و یا جامعه در موقعیت دیگرى قرار گیرد چه بسا به صورتى كاملا متفاوت عقیده متضادى را بپذیرد و به آن پای‌بند باشد. از این رو می‌تواند دمكراسى با دیكتاتورى و سرمایه‌دارى با نظام ضد سرمایه‌دارى گرد هم آیند و ائتلافى را شكل بخشند.
همرنگى دومین عامل در ائتلاف و اتحاد گروه‌ها و جوامع مدرن كنونى است؛ به این معنا كه افراد و یا جوامع‌اى در برابر قدرت سخت تسلیم فشارها می‌شوند و خود را با آن جوامع همرنگ می‌كنند تا حفظ شوند. در حقیقت جامعه‌اى با جوامع دیگر همرنگ می‌شود كه تقاضاى مستقیمی براى پذیرش همراهى و همگامى با آنان را مطرح می‌سازد و فرد و یا جامعه می‌بایست تسلیم این فشار شده و با گروه همراه گردد. این همان همرنگى است كه تحت فشارهای بیرونى و قدرت سخت ایجاد می‌شود. كسان یا جوامع‌اى كه روى خوش به این درخواست مستقیم نشان ندهند به صورت‌هاى مختلف منزوى و از حقوق و مزایاى مسلم خود محروم گشته و گاه تنبیه و مجازات می‌شوند. شاید اصطلاح محور شرارت براى بیان این موقعیت مصطلع شده باشد كه بیرون از به اصطلاح اجماع جهانى قدرت و زور سخت، گروه و یا جامعه‌اى نمی‌خواهد تسلیم این فشار بیرونى شده و همرنگ آنان گردد.
گروه‌هاى فشار برای همرنگى از استقلال راى به شدت ابراز انزجار می‌كنند. چنین رفتارى از سوى گروه فشار ناهمنوایى و یا ضد همنوایى خوانده می‌شود. این پاسخ‌ها به اعمال فشار همانند مخالف با خواسته‌هاى اكثریت و یا اجماع جهانى ارزیابى می‌شود و به عنوان مخالفان از همرایى با جوامع جهانى منزوى می‌گردند؛ زیرا این گونه رفتارها با هنجارهاى آنان مغایر است.
عوامل انسجام و وحدت واقعی، عواملى هستند كه ما از آنها به عنوان همدلى یاد می‌كنیم. ریشه‌های همدلى را می‌توان در بینش (عقاید) و نگرش (روش‌هاى ملى و راهكارها و سازوكارهای رسیدن به هدف) و نیز عواطف و احساسات (ابعاد روان‌شناختی) جست‌وجو كرد.
به نظر می‌رسد كه همدلى اگر ریشه در بینش نه روش‌ها و عواطف داشته باشد، موثرتر، پایدارتر و واقعی‌تر است؛ زیرا روش‌ها و سازوكارها كه از آن به مكانیزم عمل یاد می‌شود می‌تواند دستخوش تغییر گردد؛ چنان كه عواطف و احساسات نیز از پایه‌هاى سست و ضعیف‌ترى نسبت به دو عامل پیشین برخوردار می‌باشند و تغییر چنان كه از واژه قلب برمی‌آید در آن امری طبیعى است؛ اما بینش‌ها و عقاید كه فرآیند زمانى طولانى را می‌طلبد تا پدیدار شود، بازتاب و آثار آن نیز به نوبه خود از پایدارى بیشترى برخوردار است و به زودی دگرگون نمی‌شود. از این رو قرآن مسئله ایمان را از عوامل اصلى و بنیادین انسجام میان افراد و گروه‌ها و جوامع انسانى برشمرده است. البته نگرش نیز به جهت فرآیند دست كم طولانى در پدیدارى از نوعى ثبات نسبى برخوردار می‌باشد كه می‌تواند خود عاملى براى انسجام كم‌رنگتر به شمار آید. عامل تهدید نیز یكى از عوامل انسجام گروه و یا جوامع است. گروه و جوامع به طور طبیعى در برابر تهدیدها منسجم می‌شوند. البته این انسجام به جهت ماهیت عامل، از استحكام و قوام كمترى برخوردار بوده و بسیار شكننده می‌باشد. از این رو ائتلاف گروه‌ها و جوامع بر پایه تهدید مشترك نوعى سست از انسجام شمرده می‌شود. در ضمن واكنش اعضا و جوامع از جهت نوع و چگونگى و نیز شدت و ضعف انسجام بستگى به ماهیت تهدید و میزان و شدت و ضعف آن دارد.

علل انسجام از نظر قرآن

اگر بخواهیم از نظر ارسطویى به این مسئله بنگریم می‌توانیم چهار علت اصلى را در مسئله انسجام بر پایه قرآنى ردگیرى كنیم. به این معنا كه می‌توان علت فاعلی، مادی، صورى و غایى را در آیات قرآن شناسایى و تبیین كرد.علت فاعلى انسجام از نظر قرآن كسى جز خداوند نیست؛ زیرا قرآن خداوند را به عنوان منشاء ایجادى انسجام در راس علت‌العلل قرار می‌دهد. در منظومه‌اى كه قرآن براى بینش و تفكر انسانى ترسیم و تصویر می‌كند، خداوند محور و مركز همه فعل و انفعالات است. این به معناى پذیرش جبر نیست، بلكه بیانگر هدایت و ربوبیت خداوند بر همه هستى به طور كلى و جزیى و اعمال قدرت كامل اوست به طورى كه چیزى بیرون از ملك و قدرت او قرار نمی‌گیرد و همه در احاطه علمى و عملى او می‌باشند. از این رو در تعبیرات قرآنى و نیز نبوى و ولوى (ولایتی) سخن از بین‌الامرین یعنی فاز سومى غیر از جبر و اختیار است. بنابراین نگرش و رویكرد، خداوند به عنوان منشا و علت فاعلى و اصلى انسجام امت شناسایى و معرفى می‌شود.
اگر مسافران كشتی را هدف واحدى گرد آورده باشد؛ در این جا یعنى انسجام اسلامى بیش از هدف به عنوان علت غایى می‌توان علت مادیى نیز شناسایى كرد و از آن سخن گفت. خداوند به عنوان علت فاعلى و منشاء انسجام اسلامى موجبات اشتراك در عقاید را فراهم می‌آورد و همه را تحت عنوان عقاید توحیدى اسلام سامان‌دهى می‌كند. كسانى كه بر كشتى اسلام سوار شده‌اند با فاعلیت خدا این كار را می‌كنند. آنان از همان آغاز به نوعى شناخت از خود و هستی و دیگرانى می‌شوند كه با آنان هم سفرند. عقاید مشترك و بینش توحیدى به عنوان علت مادى عمل می‌كند.
علت صورى كه می‌توان از آن در انسجام اسلامى سخن گفت علل و عواملى است كه در آیات متعدد قرآن بر آن تاكید شده است تا ائتلاف و انسجام اسلامى معنا و مفهوم دیگرى یافته و از قدرت و توان بالاو برترى برخوردار گردد. از جمله این علل صورى می‌توان به معاونت در نیكی‌ها و تقوا یاد كرد كه در آیه تعاونوا على البر و التقوى بر آن تاكید شده است.
نكته جالب در آیات قرآنى آن است كه اسلام در همه چیز نگاه جامع و كامل به مسئله می‌اندازد. از آن جایى كه انسان اسلام و قرآن برنامه‌هایش جمع میان دین و دنیا، دین و سیاست، دین و زندگى و مانند آن است در كنار نیكى به تقوا اشاره می‌كند. امر به معروف و نهى از منكر همانند كارهاى دیگرى چون انفاق و معاونت و كمك به برادران دینى به این معنا و مفهوم است كه زندگى دنیایى انسان با آخرت گره خورد و جدایى ندارد. هرچند كه برای هر یك از امور معنوى و به ظاهر اخروى می‌توان آثار و پیامدهاى دنیوى و مادى بیان كرد ولى تاكید ما بر این است كه اسلام در یك منظومه به مسایل می‌نگرد و هرگز میان آنان گسست و جدایى نمی‌اندازد.
پنج شنبه 14/8/1388 - 16:3
دانستنی های علمی

پارادوكس جامعه مدنی

قسمت دوم

نگاهی گذرا به كتابخانه‏ها، آرشیوها و فصلنامه‏های علمی در رشته‏های علوم سیاسی، جامعه‏شناسی، اقتصاد، ارتباطات و فلسفه به خوبی نشان می‏دهد كه چگونه واژه جامعه مدنی در موسسات فرهنگی و محافل دانشگاهی و علمی غرب، ترویج و توسعه پیدا كرد، روشنفكران و روزنامه‏نگاران و فرهنگیان كشورهای شرقی و همچنین مسلمان چگونه این جریان را به زودی و اغلب تقلیدی دنبال كردند. از جنبه كمیت مطمئنا می‏توان گفت كه آثار مربوط به جامعه مدنی یكی از بزرگترین گروه نوشته‏ها و مطالعات علوم اجتماعی غرب در دهه آخر قرن بیستم بوده است. در اینجا پیش از این‏كه به تفصیل به نظریات غرب درباره جامعه مدنی بپردازیم، بهتر است اشاره‏ای مختصر به رشد و پرورش این فكر در اروپا و امریكا داشته باشیم. جامعه مدنی یك تصور، یك فكر، یك عقیده و یك نظریه روشنفكرانه در غرب است كه ریشه‏هایی در رنسانس اروپا و بیداری آن قاره دارد. جامعه مدنی، اروپای مدرن را از اروپای قرون وسطی جدا می‏كند، عالمیت غرب را با جهالت غرب، مدنیت غرب را با وحشیگری غرب و قانون غرب را با بی‏قانونی غرب فرق می‏نهد. جامعه مدنی یكی از روزنه‏های غرب در جست‏وجوی جامعه مطلوب است. جامعه مدنی، یك حكمت الهی برای ترقی در غرب است. تناقض آن، با تصور دیگر غرب درباره مركزیت حكومت، ایدئولوژی خردگرایی و معنای قدرت در ترقی و پیشرفت بشر بسیار واضح است. به عقیده نویسندگان غرب، اولین باغچه جامعه مدنی غرب با افكار رنسانس گل كرد؛ زمانی كه ماكیاولی(۲) و متفكران دیگر اروپا فرمول شهروندی، اطاعت از قدرت و معنای آن را از جوانب نظری و عملی طرح كردند. با نظرپردازی‏هایی كه درباره حكومت و دولت، به ویژه درخصوص قراردادهای اجتماعی، در قرن هفدهم در اروپا شروع شد، بحث درباره جامعه مدنی در آثار متفكرانی مانند توماس هابز(۳) و جان لاك(۴) تجلی بیشتری یافت. جامعه مدنی برای اندیشمندان آن دوره اروپا، نظمی بود كه نه تنها در مقابل نظم طبیعی، بلكه در رویارویی با وحشیگری، استبداد و روابط فئودالی قرار داشت. با انقلاب صنعتی و توسعه سرمایه‏داری، جامعه مدنی به جامعه سوداگری و بازرگانی تبدیل شد و نظریه‏پردازان روشنفكر اسكاتلندی سیر «بازار» و بخش اقتصادی و مالی در شكل‏گیری جامعه را مطرح كردند. بدین سان جامعه مدنی با آزادی، بهره و منفعت مترادف شد. آنچه این متفكران به آن توجه نكردند، تمایز جامعه مدنی از حكومت و دولت بود و این كار باید با نوشته‏های هگل انجام می‏شد. بنابراین جامعه مدنی نه تنها خارج از حكومت و دولت قرار داشت، بلكه در رویارویی با دولت و حكومت بود.هگل، ابعاد اخلاقی جامعه مدنی را مورد مطالعه قرار داد.(۵) برای او، جامعه مدنی یك فضای كاملاً خودخواهانه، تماماً رقابتی و پر از عقده‏های فردی و گروهی بود. از نظر او حكومت می‏توانست از جامعه مدنی عبور كرده، یك جامعه اخلاقی متعالی خلق كند كه كاملاً تحت قانون باشد. ماركس، حرف‏های هگل را گرفت و با پیچاندن آن، ادعا كرد جامعه مدنی یك جامعه «بورژوا» بیشتر نیست.(۶) در حالی‏كه اندیشمندان غرب در قرن هیجدهم و نوزدهم، مانند آدام فرگوسن، توماس پین، و الیكس دوتوكویل، جامعه مدنی را بستری برای مردم‏سالاری، دمكراسی و كثرت‏گرایی پلورالیسم دیدند كه با استبداد و تك فكری‏گری در مبارزه است. در غرب مفهوم جامعه مدنی مجددا در قرن بیستم با نوشته‏های كسانی مثل آنتونیو گرامشی از ایتالیا زنده شد. گرامشی كه خود یك ماركسیست بود و افكارش درباره دمكراسی و پلورالیسم تا اندازه‏ای مبهم بود، ادعا كرد كه رقابت بین جامعه مدنی و دولت و حكومت، بالاخره به افول هر دو خواهد انجامید.(۷) به مدت چندین دهه، به ویژه در دوره جنگ سرد میان دو اردوگاه كمونیسم و كاپیتالیسم، مفهوم جامعه مدنی به فراموشی سپرده شد و تاكید بر «جامعه دمكراسی كاپیتالیسم» و «جامعه دمكراتیك سوسیالیسم» بود. با سقوط شوروی و اقمار آن و با بحران سیاسی و اقتصادی جامعه اروپای غربی و اتحادیه اروپا و امریكا، بار دیگر دغدغه جامعه مدنی بحث روز شد. فروپاشی شوروی و سقوط دولت‏های كمونیست اروپای مركزی و شرقی و بحثی كه در میان نویسندگان و روشنفكران این مناطق درباره جامعه مدنی به مثابه یك چارچوب جدید برای رهایی از سلطه‏گرایی‏های دهه‏های قبل شروع شده بود، این فرصت را به امریكا و سیاست‏گذاران آن داد تا با استفاده از مدلولات جامعه مدنی، نفوذ خود را در جماهیر سابق تحت تسلط شوروی و به ویژه در اروپا مستحكم كنند و این، آغاز یك سلسله از فعالیت‏های امریكا در این مناطق بود. دخالت‏های غرب، به ویژه امریكا در امور سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و نظامی بسیاری از كشورهای آسیایی، افریقایی و امریكای لاتین ـــ از جمله روسیه، اروپای مركزی و شرقی و جمهوری‏های آسیای مركزی ــ همیشه با استفاده از شعارهای جامعه مدنی، دمكراسی و توسعه سیاسی یكی از مبهمترین ابزار لیبرالیسم نو یا تجددگرایی جدید و آزادیخواهی تازه بوده است. تسلط و استیلای قدرت‏های غرب در این مناطق و دست اندازی‏های چند دهه اخیر امریكا در كشورهایی مثل فیلیپین، شیلی، نیكاراگوئه، هائیتی، افریقای جنوبی و مناطقی مانند بالكان، خاورمیانه، خلیج فارس و آسیا ــ پسیفیك، این استراتژی جامعه مدنی كردن و دمكراسی‏سازی را به خوبی نشان می‏دهد. دخالت در نهضت‏های استقلال‏طلبانه و ضد استعماری اصیل این كشورها و مناطق و كوشش در خلق چالش‏های جدید آزادیخواهانه غرب‏نما در میان نخبگان و طبقه مرفه و متوسط این كشورها، چیزی جز پیوند دادن این ممالك به بلوك و شبكه جهانشمولی اقتصادی و سیاسی جدید نیست. امریكا و اتحادیه اروپا موقعی از پشتیبانی استبداد و اقتدارگری فردی و خانوادگی در امریكای لاتین و آسیای شرقی و نژاد گرایی و پاكسازی نسل‏ها در افریقا و اروپای مركزی دوری جستند كه نهضت‏های آزادیخواهانه اصیل در این كشورها به منظور تدوین و تكمیل دمكراسی و مردم‏سالاری ویژه خود، نظام سرمایه‏داری و دمكراسی لیبرالیسم انحصاری جهانی را كه غرب در مركز آن قرار دارد، مورد تهدید قرار دادند. نگرانی غرب در این كشورها، تغییرات سیاسی و تعویض كابینه و دولت‏ها و جابه‏جایی نخبگان حاكم بر نظام نیست. هراس اصلی غرب در این است كه مبادا نظام اجتماعی تغییر پیدا كند و با تغییر آن، تثبیت اجتماعی رنگ و روی خود را عوض كرده، به تزلزل بیفتد. طبیعت جامعه مدنی به مثابه چرخ دمكراسی و مردم‏سالاری، با نظام اجتماعی جهانی و ملی ارتباط دارد. نظام اجتماعی و دیدگاه ما درباره جامعه و خود و دیگران درباره این دنیا و آخرت، سیستم‏های اقتصادی و سیاسی را به وجود می‏آورد. نه تولید و تكثیر و توزیع و نه دولت و سیستم سیاسی، هیچكدام به تنهایی عامل اصلی جوامع بشری نیستند. شكاف‏های موجود اقتصادی در جهان و در سطح ملی و منطقه‏ای با مفاهیم و معانی غرب در مورد جامعه، توسعه، ترقی، رفاه، مدنیت و آزادی، رابطه مستقیم دارند. گزارش دهه اخیر سازمان ملل متحد كه اداره برنامه توسعه این سازمان تحت عنوان «گزارش توسعه انسانی» منتشر كرده است، یك دورنما و تصویر از فقر در دریای ثروت است. برطبق این گزارش، ۸۳ درصد از ثروت دنیا میان كشورهای شمالی (امریكا و اروپا) كه فقط ۲۰ درصد جمعیت جهان را تشكیل می‏دهند، تمركز یافته است. این اقلیت شمال جهان كه دنیای غرب را تشكیل می‏دهد، ۸۳ درصد از تولیدات ملی دنیا، ۸۱ درصد از تجارت دنیا، ۹۵ درصد از بانك‏ها و موسسات پولی و بازرگانی جهان، ۸۰ درصد از پس‏انداز دنیا و ۸۱ درصد از سرمایه‏گذاری داخلی و ۹۴ درصد از تحقیقات و توسعه جهانی را در دست دارند. این اقلیت غرب ۷۰ درصد انرژی دنیا، ۷۵ درصد فلزات دنیا، ۸۵ درصد جنگل‏های دنیا، و ۶۰ درصد آذوقه و خوراك موجود در دنیا را مصرف می‏كند و این در حالی است كه ۲۰ درصد طبقه پایین‏ترین دنیا، فقط مالك و صاحب ۴/۱ درصد از ثروت جهان هستند.مفاهیم كنونی بین‏المللی كه آفریده قدرت‏های غرب بوده است، به نام ملی‏گرایی، آزادی و استقلال ملی، حاكمیت ملی و حقوق بین‏المللی، سرزمین‏های آسیایی و افریقایی و امریكای لاتین و به ویژه دنیای اسلام را تكه تكه كرده و به تفرقه انداخته، در حالی كه خود از «ایالات متحده» و «اتحادیه اروپا» و جوامع جامعتر و بزرگتر صحبت می‏كنند، غرب گفت‏وگوی جامعه مدنی امروز را در محیطی تشویق و ترویج می‏كند كه این شكاف‏های اقتصادی و سیاسی و اجتماعی در نظام جهانی استقرار یافته و خشونت و تجاوز جایگزین عدالت اجتماعی شده است. بسیاری از متفكران و اندیشمندان قرون نوزدهم و بیستم در غرب، نظریات مختلفی درباره نخبگان جامعه داده‏اند؛ ولی بیشتر آنها در یك موضوع مشاركت دارند كه یك اقلیت كوچك توانسته است با روش‏های مختلف مشروع و نامشروع اراده و خواسته‏های خود را بر دیگران ــ یعنی اكثریت جامعه ــ تحمیل كند. امروز مفهوم جامعه مدنی وسیله‏ای شده است تا اقلیت كوچك جهانی ــ كه نخبگان دولتی و اقتصادی غرب در بالای این هرم قرار دارند ــ سیاست‏ها و اهداف خود را به دست نخبگان آماده و تربیت شده یا شیفته غرب به اكثریت مردم و قشرهای پایین تحمیل و نظام اجتماعی را تثبیت كنند.نظام دولت ملی ممالك متحده امریكا ــ تنها امپراتوری عصر ماـــ به علت تحولات سیاسی و اجتماعی و اخلاقی داخلی و خارجی ممكن است رو به افول گذاشته و بدون شك بر اثر دگرگونی‏های دو دهه اخیر ترك خورده و تزلزل پیدا كرده باشد؛ ولی سلطه‏گرایی و برتری‏طلبی امریكا در جایگاه تنها ابر قدرت، نه تنها آرامتر نشده، بلكه حتی تشدید یافته و تغییر اسم داده است. امپراتوری امریكا در حال حاضر كوشش دارد، نقش خود را در صحنه جهانی دوباره تعریف كند، ولی ما نباید این رهبری جهانی امریكا را در سلطه‏گرایی و برتری‏طلبی با نظام فراملی و فراملیتی كه در حال تكوین است، اشتباه كنیم؛ شكل‏گیری اجتماعی و اقتصادی جدیدی كه در سطح فراملی و جهانشمول نطفه‏گذاری شده، با طبقه نخبگان و مدیریت ویژه و ایدئولوژی مخصوص خود، جایگزین زیرساخت نظام ملی خواهد شد. ایدئولوژی «دمكراسی لیبرال» از قرن هفدهم تا قرن بیستم میلادی در غرب، ابزاری بود كه در نتیجه مبارزه طبقه جدید سرمایه‏دار علیه دو گروه دیگر در جامعه به وجود آمد؛ یكی طبقه فئودال و آریستوكراس و ایدئولوژی آن بود و دیگری طبقات پایین و قشر عظیم جامعه كه هنوز به طرف سرمایه‏داری جدید صنعتی كشیده نشده بودند.
پنج شنبه 14/8/1388 - 16:0
دانستنی های علمی
آژانس فضایی آمریکا عصر جمعه به وقت ایران به عنوان بخشی از برنامه ای که برای یافتن آب در کره ماه است، سفینه فضایی خود را به سطح کره ماه کوبید.

ابتدا، قسمت فوقانی یک راکت به وزن 2 هزار و 200 کیلو گرم با سرعتی تقریبا دو برابر سرعت گلوله به داخل حفره ای در قطب جنوبی کره ماه کوبیده شده و ذرات و خرده های موجود در داخل این حفره بر فراز سطح ماه پخش شد.

این ذرات و خرده ها که وزن آن نزدیک به 350 تن است تا ارتفاع 10 کیلومتری پخش شده است.

شدت برخورد این راکت با سطح ماه تا حدی است که سبب شد حفره دیگری به پهنای 20 متر و عمق تقریبی 4 متر ایجاد شود.

سفینه LCROSS پس از اصابت این راكت و بررسی غبارهای ناشی از آن با دستگاه های علمی خود و فرستادن یافته های علمی‌اش به کره زمین خود به سطح کره ماه برخورد کرد.

كاوشگر LCROSS پنج دوربین و چهار وسیله برای جمع آوری آب داشت.

سفینه هایی هم که به دور کره زمین می گردند، از جمله تلسکوپ فضایی هابل، نیز برای مشاهده و ثبت این برنامه آماده شده بودند.

نتیجه این آزمایش ها به زودی معلوم خواهد شد.

خاک کره ماه از هر صحرایی در کره زمین خشک تر است ولی چندین سفینه فضایی که در مدار کره ماه می چرخند، نشانه هایی از امکان وجود آب به صورت منجمد، به دست داده اند.

وجود آب در کره ماه برای کشفیات آینده بشر یک منبع حیاتی است.

جاناتان آمورس، خبرنگار بی بی سی در امور علمی می گوید چنانچه وجود آب منجمد در قطب های کره ماه ثابت شود، فضانوردان قادر خواهند بود از این آب نوشیده و برای سوخت راکت از آن استفاده کنند.

در این صورت حتی فرضیه انتقال این آب از کره ماه به کره زمین نیز مطرح خواهد بود.

چنانچه نشانه ای از وجود آب در کره ماه به دست نیاید، در آن صورت ناسا، ممکن است در برنامه های کنونی خود برای ایجاد پایگاه هایی در کره ماه تجدید نظر کند.

هزینه اجرای برنامه کنونی 70 میلیون دلار تمام شده است.

وجود آب منجمد در حفره هایی در قطب های کره ماه قبلا توسط دانشمندان امری مسلم شناخته شده بود ولی هرگز تایید نشده بود.

ناسا اعلام كرد: این دو سفینه فضایی به قطب جنوب ماه برخورد كرند.

وسایل و ابزار موجود در این سفینه‌ها برخورد یك راكت بزرگ خالی به سطح ماه را تایید كرده و تصاویری از سطح ماه چهار دقیقه پس از اولین برخورد ارسال شده است.

«گری هائوتالوما»، سخنگوی آژانس هوافضای آمریكا در عین حال گفت: بسیاری از مردم پیش از طلوع خورشید از خواب برخاسته و خود را برای دیدن بقایای «گریفیث آبزروتیوری» در آسمان لس آنجلس ‌آماده كرده بودند اما در كامل تعجب به جز خودشان چیزی دیگری نیافتند.

یك استاد دانشگاه هم این نمایش بی نقص را «مایوس كننده» خواند و گفت: امیدوار بودم پس از برخاستن از خواب شاهد یك نور یا یك تشعشع قوی باشم.

اولین و قوی ترین برخورد تصور می شد به قدرت و عظمت انفجار 5/1 تن TNT‌باشد كه این امر صورت نگرفت. دومین برخورد هم تنها یك سوم قدرت اولی را داشت.

پنج شنبه 14/8/1388 - 15:58
دنیای گیاهان و حیوانات
گروهی از دانشمندان فرانسوی بزرگترین ردپای دایناسور را كشف كردند. این محققان بر این باورند كه وزن این دایناسور با توجه به جای پایش در حدود 40 تن یا بیشتر بوده است.

دانشمندان این رد پا را در ماه آوریل در منطقه‌ای در جنوب شرقی شهر لیون پیدا كرده‌اند كه نتایج این تحقیقات هم اكنون به تأیید مراجع ذیربط رسیده است.

مركز ملی تحقیقات علمی فرانسه با بررسی‌هایی كه انجام داده‌اند، اعلام كرده است كه این فسیل بزرگترین جای پای دایناسور است كه تاكنون پیدا شده است.

دانشمندان معتقدند این جای پا مربوط به 150 میلیون سال قبل است.
پنج شنبه 14/8/1388 - 15:56
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته