صفحه ها
دسته
وبلاگ دوستان
وبلاگ دوستان
آرشیو
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 536430
تعداد نوشته ها : 559
تعداد نظرات : 493
Rss
طراح قالب
موسسه تبیان


غافلان خرده مگیرید به حالی که مراست
داغ پرور ز وداعی است، وصالی که مراست

نخل بند چمن آتش و آبم چون شمع
خنده بی گریه مجویید، ز حالی که مراست

سخن عشق ز رنگ نفس سوخته پرس
ورنه یک نکته نخوانی ز مقالی که مراست

نه همین اشک چکید از مژه بر دامن خاک
جان شد آزرده آوار ملالی که مراست

مرغ پربسته به تقلید که پرباز کند
چشم اعجاز مدارید، زبانی که مراست

دل دو روزی هوس عالم بی دردی کرد
گریه خندید بر این فکر محالی که مراست

پای یک نکته برون آمدن از خویشم نیست
تنگ تر از دل گور است مجالی که مراست

سرخط دفتر حیرت چه سخن بود که مرد
کودک عقل درآغوش خیالی که مراست

پر ز سر منزل مقصود غریب افتادم
بی جواب است غریبانه سؤالی که مراست

پیر ما تا ز صفا ساغر دردم پیمود
دردی آمیز بود، طبع زلالی که مراست

تا که خورشید از این تازه چمن هجرت کرد
قامت سرو دو تا شد چو هلالی که مراست

رفتی و شرح پریشانی دل کامل شد
وای من باد ز رنج به کمالی که مراست

 

حمید سبزواری

  سیدضیا مرتضوی اشاره امروز در سالروز ورود حضرت امام خمینی (رحمت خدا بر ایشان باد) به میهن اسلامی و در آستانه ورود به سی و دومین سال برپایی حکومتی اسلامی بر پایه ولایت فقیه و حاکمیت احکام و ارزش های اسلامی باید از امید گفت ; امید به آینده امید به روزهای بهتر برای این ملت بزرگ که صدها هزار شهید تقدیم اسلام و انقلاب اسلامی کرده است . اما نمی توان نگران خسارت ها و آفت ها نبود. از این رو در روزهایی که جشن پیروزی می گیریم باید اینجا و آنجا از نگرانی ها و دلواپسی های برای انقلاب و نظام اسلامی و چهره اسلام نیز سخن بگوییم ; به این انگیزه که ما را بیشتر به خود آورد و با تحول و اصلاح در رفتار و گفتار نقش آفرینان صحنه نظام جمهوری اسلامی ایران امید به آینده درخشان را در دل مردم عزیز زنده و فزاینده نگه دارد. و این است عذر نگارنده در بازگویی بخش کوتاهی از دلواپسی ها و نگرانی ها و در واقع ترس بنیانگذار جمهوری اسلامی حضرت امام خمینی آن هم در نخستین روز دهه فرخنده فجر. بازگویی نگرانی های امام خمینی نسبت به حال و آینده انقلاب و نظام نیازمند نگارش یک کتاب است ; هم از این رو که محورهای
    در دنیای امروز با وجود تمام پیشرفتهایی که در زمینه ارتباطات و ابزارهای ارتباط جمعی صورت گرفته اما همچنان قلم و نوشتن از جایگاه و اعتبار خاصی برخوردار است و در این میان « نامه » مکتوبی است که توسط شخص یا اشخاصی که احساس می کنند باید مطلبی را با کسی در میان بگذارند نگاشته می شود. این نگارش می تواند با هدف بیان احساس انتقاد مشورت تبریک تسلیت و باموضوعاتی دیگر باشد. در هر صورت و به هر علتی که یک نامه نگاشته می شود نشان از توجه نویسنده به شخصی دارد که برایش نامه می نویسد. مطالبی که به مناسبت دهه فجر در اینجا  می آید مشتمل بر قسمتی از نامه هایی است که به زبان انگلیسی برای حضرت امام خمینی (ره ) نگاشته و ارسال شده و در کتابی تحت عنوان « امام خمینی مخاطبی جهانی » به همت موسسه نشر آثار امام به چاپ رسیده تا علاقه مندان بتوانند با مطالعه این نامه ها امام را این بار از منظر نگاه جهانیان ببینند و هر چه بیشتر با ابعاد مختلف شخصیت ایشان آشنا شوند. با نگاهی عمومی به کلیه نامه ها می توان وسعت گسترده مخاطبان رااز نظر مکانی دریافت . با اینکه این
      شنبه شب شبکه سوم سیمای جمهوری اسلامی در برنامه « دیروز امروز فردا » روندی را ادامه داد که مدتی است به دلیل تضاد با رسالتی که برای سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی تعریف شده موجب تاسف شدید همه وفاداران به انقلاب و نظام جمهوری اسلامی شده است . تاسف بارترین ویژگی این برنامه کوبیدن روحانیت به وسیله روحانیت بود. اینکه یک روحانی ـ هر چند به دلیل سوابق انقلابی و خدماتی که کرده است قابل احترام می باشد ـ با توسل به ادبیاتی غیراخلاقی و غیرمتناسب با شان روحانیت درباره مهمترین مسائل اجتماعی و سیاسی از تلویزیون سخن بگوید و با الفاظ و عباراتی که تکرار آنها در این نوشتار را نیز مجاز نمیدانیم به چهره های روحانی حمله کند در هیچ منطقی قابل پذیرش نیست . این سخنان بقدری دور از انصاف و اخلاق بود که حتی اعتراض همفکران سیاسی گوینده آنرا نیز برانگیخته است . راستی اگر تلویزیون کشور مسلمان ایران در اختیار گروه های غیردینی بود آیا چنین اقدامی از آن برای مردم قابل قبول بود مردم از تلویزیون و از افراد روحانی هنگامی که از تلویزیون سخن می گویند انتظار متانت جدال احسن
دسته ها : سیاسی
مردی از امام علی (ع ) درخواست اندرز کرد. امام (ع ) در پاسخ چنین فرمود : از کسانی مباش که بدون عمل صالح به آخرت امیدوار است و توبه را با آرزوهای دراز به تاخیر می اندازد در دنیا چونان زاهدان سخن می گوید اما در رفتار همانند دنیا پرستان است اگر نعمت ها به او برسد سیر نمی شود و در محرومیت قناعت ندارد از آنچه به او رسید شکر گزار نیست و از آنچه مانده زیاده طلب است . دیگران را پرهیز می دهد اما خود پروا ندارد به فرمانبرداری امر می کند اما خود فرمان نمی برد نیکوکاران را دوست دارد اما رفتارشان را ندارد گناه کاران را دشمن دارد اما خود یکی از کناهکاران است و با گناهان فراوان مرگ را دوست نمی دارد اما در آنچه که مرگ را ناخوشایند ساخت پافشاری دارد اگر بیمار شود پشیمان می شود و اگر تندرست باشد سرگرم خوشگذرانی هاست در سلامت مغرور و در گرفتاری ناامید است اگر مصیبتی به او رسد به زاری خدا را می خواند. اگر به گشایش دست یافت مغرورانه از خدا روی برمی گرداند نفس به نیروی گمان ناروا بر او چیرگی دارد و او با قدرت یقین بر نفس چیره نمی گردد. برای دیگران که گناهی کمتر از او دارند نگران و بیش از آنچه که عم
      مرتضی شیرودی جهانی سازی ریشه در غرب دارد و در آن جا متولد شده و پرورش یافته است . اصول و مبانی فکری و فلسفی آن دقیقا همان اصول و مبانی تفکر غرب است . اندیشمندان متعددی نیز بر ارتباط مستقیم بین جهانی سازی و غرب و بر پروژه بودن آن تاکید دارند. در راس پروژه جهانی سازی آمریکاست اما به دلایل مختلفی از صلاحیت رهبری جهانی سازی برخوردار نیست . در این صورت این سئوال پیش می آید : اگر آمریکا یا مسیحیت دولتی قادر به رهبری عادلانه جهان نیست پس چه چیزی از این توانایی برخوردار است ! پاسخ این سئوال اسلام است . اما آیا جهانی سازی اسلام براساس تعالیم دینی قابل اثبات است ! این جهانی سازی بر چه اصولی استوار است و ویژگی ها و ابزارهای آن کدام است در پاسخ به سئوال های مذکور مباحث زیر را مرور می کنیم : جهانی شدن در کلام خدا و معصومین : اسلام جهانی تولد یافت مسلمانان برای جهانی کردن اسلام بسیار کوشیدند شیعیان هم دل به حکومت جهانی حجه بن الحسن (ع ) سپرده اند. آیات و روایات اسلامی نیز پروسه جهانی شدن اسلام را مورد تایید و تاکید قرار داده اند. از جمله آیات
      دیدگاه های امام خمینی درباره ضرورت عبرت گیری « روحانیت و مردم » از وقایع تاریخ معاصر و پرهیز از اختلاف و تفرقه اشاره یکی از موضوعاتی که در کتاب شریف « صحیفه امام » به طور مکرر و در مناسبت ها و دیدارهای گوناگون حضرت امام خمینی با علما و روحانیون و اقشار مختلف مردم و مسئولان و مدیران نظام اسلامی ثبت و درج گردیده است ضرورت درس آموزی و عبرت اندوزی از وقایع تاریخ معاصر است . نهضت مشروطه و نهضت ملی و حضور محوری فقها و علمای دین در بنیان نهادن و رهبری این جنبش ها بارها توسط امام خمینی مطرح گردید و به صورت هشدار و بیدارباش فقها و علمای اسلام و همه زمامداران و مسئولان و تمام قشرهای مردم جامعه را مخاطب قرار داد. تعابیری چون « تاریخ یک درس عبرت است » و « ما باید از تاریخ عبرت بگیریم » در کلام و بیان امام با ذکر وقایع و رخدادهای تلخی همراه می گردد که در نهضت مشروطه و نهضت ملی به وقوع پیوست و باعث شد در یک جنگ روانی تمام عیار شخصیت های نستوه و وارسته ای چون آیت الله شهید شیخ فضل الله نوری و آیت الله
بخش دوم و پایانی نیایش چهارم : « خداوندا ملت عزیز ما را به شرف استقامت پیروزی ظاهر و باطن نایل فرما و به ارتشیان سپاهیان بسیجیان و راهیان کربلا و جهادگران و امدادگران این رزمندگان خالص و عارف ما در مصاف با دشمنان خود موفقیت و نصرت کرامت و به آنان عزمی راسخ و قامتی استوار عنایت فرما و به خانواده های عزیز شهدا و جانبازان و اسرا و مفقودین صبر و اجر لطف فرما اسرا و مفقودین را به اوطان خود بازگردان و به جانبازان انقلاب شفا عنایت کن و شهدای گرانقدر ما را با اجر وافر خود درکنار شهدای صدر اسلام محشور فرما و سلام و صلوات خود را بر صاحب امر و وارث ارض حضرت بقیه الله الاعظم ـ روحی فداه ـ نثار فرما . » (1 ) اشاره ها : .1 درخواست استقامت و پیروزی های ظاهری و باطنی برای ملت ایران . .2 موفقیت و نصرت و عزم راسخ برای مجاهدان اسلام . .3 بازگشت اسیران و مفقودان جنگ تحمیلی . .4 شفای جانبازان انقلاب . .5 محشور شدن شهیدان دفاع مقدس با شهیدان صدر اسلام . .6 صلوات الهی برای صاحب امر(عج ) نیایش پنجم : « خداوندا! شهدای عزیز این ملت را که برای تو و برای اعتلای دین تو ج
بخش اول فصلی از دیدگاه های امام خمینی درباره مهدویت به نیایش هایی از آن رهبر بصیر اختصاص دارد. از آن جا که فضای نیایش ها یادآور امام مهدی علیه السلام و ظهور دولت کریمه جهانی آن حضرت است عنوان نیایش منتظران را برای آن مناسب دیده و برگزیده ایم . ویژگی های کلی این گونه نیایش ها که اینک بدان اشاره می کنیم از مجموعه آثار معنوی ـ اجتماعی حضرت امام قابل تامل است : .1 یادکرد الطاف پروردگار و عنایت های انبیا و اولیا به ویژه امام زمان علیه السلام . .2 یادکرد ملت ایران و منزلت آنان نزد خداوند; .3 اظهار فروتنی و نیازمندی در برابر پروردگار; .4 اظهار قاطعیت و استقامت در برابر دشمنان دین و امت ; .5 نکوداشت مقام شهیدان جانبازان مفقودان و اسیران دفاع مقدس ; .6 تجلی عشق و حالات عارفانه ; .7 پیوستگی عقیدتی و عاطفی و عملی با ولی عصر علیه السلام ; .8 زمینه سازی منتظران مهدی موعود برای حکومت جهانی واحد . نیایش یکم : بارالها ما ضعیف و ناتوانیم تو به فضل خود ما را از شرک جلی و خفی حفظ فرما; و از تبعیت هواهای نفسانی که خود شرک است نجات مرحمت فرما; و به حقیقت توحید و یکتاپرستی و یکتاخو
 

 

کوچ/ شاعر علی معلم

تندی مکن با کاروان
محمل بدار ای ساربان
***
بمان ای یار من
ای افسون ماندن شرار داغ من باش
ازسودای بیژن بهار باغ من باش
برخوان من ز اخوان من
گرگان شکسته سکان من
ای جان عاشق به چنگ مهوشان تو
شکسته سبو به سنگ می کشان تو
به چنگ چاوشان تو نشان تو
***
توماه شبانه نگاهم به ره باش
بیا تا بیکرانه به راهم نگه باش
من بی ماه رویت نبینم به سویت
بیا کز موی تو رسد دل به کویت
***
ای یار و دلدارم ای آهوی مشکینم
گر آسمان بگذارد کام دل مسکینم
ای گمگشته عاشق به شهر دورمان کوچ
شو فیروزه یارا به نیشابورمان کوچ
ای مه جبین در ملک چین
از اندوه تو من غمگینم
***
تو دریای روشن دل ما چو ماهی
مگو پوشیده جوشن به دریا چه خواهی
بر رخ خال هندوت چو هاروت و ماروت
بگو آتش خیزد از چشم جادوت
***


 
  «همسرداری» مهارتی است که زن و شوهر با شناخت توانمندی ها، تفاوت ها و حساسیت های یکدیگر، بتوانند به نیازهای جسمی، عاطفی، روانی و جنسی طرف مقابل پاسخ دهند، بطوری که هر دو احساس رضایت خاطر نموده به آرامش نسبی دست یابند.  تفاوت های روان شناختی زنان و مردان در زندگی مشترک - میزان اعتماد به نفس زنان با احساس اطمینان آنان از «دوست داشته شدن» رابطه مستقیمی دارد، در حالیکه مردان، زمانی از اعتماد به نفس کافی برخوردارند که بتوانند درخواست های همسران خود را برآورده کنند.   - زنان  دوست دارند برای حل شدن یک موضوع درباره آن صحبت کنند، (حتی اگر وقت زیادی صرف نمایند)، در حالیکه مردان این عمل زنان را پرحرفی تلقی می کنند.   - زنان  دوست دارند که شوهرانشان محبت خود را ابراز کنند و به آنان بگویند که چقدر دوستشان دارند، اما مردان فکر می کنند که همسرانشان باید بدانند که «من فقط او را دوست دارم، نیازی به گفتن نیست.» - وقتی مردان از زنان خود حمایت می کنند، آنان
شما می توانید بدون نیاز به نوشیدن قهوه کافئین دار یا مصرف محرک ها با خستگی شدید که شامل احساس خستگی و فقدان انرژی است، مقابله کنید. با انجام دستورالعمل های زیر می توانید به مقصد خود برای مقابله با خستگی برسید:
 - یک برنامه خواب منظم را به دقت و به طور جدی دنبال کنید و اطمینان حاصل کنید که هر شب به مقدار کافی خوابیده اید.
 - هر روز مقادیر زیادی آب بنوشید.
 - غذای سالم و متعادل بخورید و از مصرف تنقلات و فست فودها خودداری کنید.
 - زمانی را به ورزش مکرر اختصاص دهید.
 - خود را با تکنیک های آرام سازی مثل یوگا و مدیتیشن آرام کنید.
 - بین ساعت کار و ساعت شخصی تعادل برقرار کنید و یک برنامه قابل کنترل برای هر کدام داشته باشید.
 - استرس را تا حد امکان در کنترل بگیرید و با رفتن به تعطیلات در صورت نیاز خود را آرام کنید.
 - به رژیم غذایی روزانه خود مولتی ویتامین اضافه کنید
.
 - از مواد مخدر,وسیگار  پرهیز کنید.
دسته ها : پزشکی
    اشاره حضرت امام خمینی به شدت از اختلاف و تشتت در بین جریان های فکری و سیاسی درون نظام که بارها در رفتار و عمل وفاداری خود به اسلام و انقلاب را ثابت کرده و در به ثمر رسیدن و تداوم نهضت اسلامی مشارکت داشتند رنج می برد و با توصیه های مکرر همواره به ترک منازعه و تفرقه و گرایش به اتحاد و همبستگی فرا می خواند. همچنین امام خمینی از تنگ نظری های موجود بین برخی از اعضای این گروه ها وجریان ها ـ که در اثر آن هیچ نقد سالم و انتقاد سازنده و راهگشایی را بر نمی تابیدند و بر انتقاد گران صالح و ناصالح می تاختند و به هتک حرمت آنان می پرداختند ـ برمی آشفت . زیرا مشاهده می کرد اختلاف در فتوا و دیدگاه های فقهی امری طبیعی و دارای سابقه ای دیرینه در میان فقهای اسلام می باشد و در حالی که آن بزرگواران در فضایی بسیار صمیمی به نقد نظرات خویش اهتمام می ورزیدند واز این تضارب افکار بهترین بهره وری را برای رشد علوم حوزوی و پدید آمدن نظرات بکر و نوین به عمل می آوردند جناح های فکری و سیاسی موجود نه تنها این روش را منسوخ کرده اند که هر نقد و نظریه ای را به شدت سرکوب می کنند و به تخریب شخصیت
مجمع پژوهش های اسلامی دانشگاه الازهر مصر با استناد به یکی از مصوبات پیشین مجمع فقهی این دانشگاه خواستار توقف پخش سریال ایرانی یوسف پیامبر از شبکه های مصری و عربی شد. به گزارش خبرگزاری اهل بیت (ع ) ـ ابنا « رافت عثمان » یک عضو مجمع پژوهش های اسلامی دانشگاه الازهر در قاهره پایتخت مصر در توضیح دلیل این درخواست گفت : این مجمع پیش از این تصمیمی مبنی بر منع تجسید و به تصویر کشیدن « انبیا » و « اهل بیت پیامبر(ص ) » تصویب کرده است . بنا بر این مصوبه چون در این سریال چهره حضرت یوسف (ع ) نشان داده می شود خلاف مصوبه الازهر است . وی به عنوان نماینده این مجمع فقهی بر پافشاری خود بر این تصمیم تاکید کرد و افزود : « نشان دادن چهره پیامبران و انبیا در سینما تئاتر و تلویزیون مردود است و باید پخش چنین سریال هایی متوقف شود » . اما از سوی دیگر « دکتر احمد راسم النفیس » متفکر شیعی مصر درباره این موضع الازهر اظهار نظر کرد و گفت : « سریال یوسف پیامبر در ایران تهیه شده است و تصمیم گیری درباره آن ربطی به الازهر ندارد » . این چهر
دسته ها : تازه ها
    دادستان تهران با اشاره به اجرای حکم اعدام دو نفر از محکومان اغتشاشات گفت : پرونده 5 نفر از متهمان روز عاشورا در مرحله ابلاغ حکم و تجدیدنظرخواهی است . عباس جعفری دولت آبادی در گفت وگو با ایسنا اظهار داشت : روز پنجشنبه حکم اعدام دو نفر از گروهک ضدانقلابی و سلطنت طلب به نام های محمدرضا علی زمانی و آرش رحمانی پور اجرا شد. اتهام این محکومان محاربه براندازی نظام تصمیم برای ترور مقامات انفجار در محل ها و اقدام علیه امنیت کشور بود که با هوشیاری ماموران امنیتی دستگیر شدند. وی با بیان این که این افراد در دادگاه محاکمه و به اتهامشان اقرار کردند گفت : محاکمه آنها با حضور وکیل و نماینده مدعی العموم بود که به حکم صادره در دادگاه بدوی اعتراض کردند و حکم در دادگاه تجدیدنظر تایید و سحرگاه روز پنجشنبه اجرا شد. جعفری دولت آبادی درباره 9 نفر دیگر از اغتشاشگران گفت : 5 نفر از متهمان روز عاشورا که متاسفانه اقدامات و جرایم مهمی مرتکب شده اند در دو جلسه با حضور نماینده مدعی العموم محاکمه شدند. این متهمان به احکام صادره اعتراض کردند که پرونده در مرحله ابلاغ احکام و د
دسته ها : سیاسی


آیت الله موسوی اردبیلی از مراجع عظام تقلید دیروز برای دیدار با رهبر معظم انقلاب و بعضی مسئولان کنونی و سابق به تهران سفر کردند.

 منابع مطلع می گویند هدف این مرجع تقلید از سفر به تهران مذاکره درباره وضعیت کشور و تلاش برای حل مشکلات سیاسی موجود است .

 بعضی از این دیدارها دیروز انجام شده است .

دسته ها : سیاسی
 خبرنگار آینده نوشت : رحلت آیت الله حاج شیخ علی صافی گلپایگانی که چندی قبل دارفانی را وداع گفت بعد از آن رخ داد که ایشان بعد از شنیدن مطالب انحرافی یک مداح در مجلس عزاداری امام حسین علیه السلام بشدت ناراحت شدند و علیرغم کهولت و ناتوانی جسمی به مدت 20 دقیقه در رد آن مطالب سخنرانی کردند و همان سخنرانی پر حرارت موجب حمله قلبی و رحلت ایشان گردید . ایشان در این سخنرانی با یادآوری 99 سالگی خود و اینکه به خاطر اهمیت موضوع ناچار به سخنرانی شده خواستار توجه به عظمت حضرت سیدالشهدا و فلسفه قیام ایشان و ضرورت پرهیز از مطالب سطحی و انحرافی شدند.
دسته ها : تازه ها

آقا جان

امروز نیا عزیزمان می آید

فردا  نیا  امیرمان  می آید

داریم    حساب  می کنیم

از آمدنت چه گیرمان می آید

دسته ها : امام زمان

  دل من قایق و چشم تو دریاست 

  نشستن در کنار هر دو زیباست

 دل من قایق گم کرده راهیست 

  که در ارامش چشم تو پیداست

باغها را چراغان کنید؛ بوى انار، مشام پرستوها را دیگر نمى گزد. زاغکى، زیر سرو بن خزیده است؛ پیدایش کنید؛ به خم رنگ بیندازیدش، طاووس مى شود. امروز همه از دایره بیرون ترند. کمرها که آلوده صد بندگى بودند، شال همت به خود پیچند که پیچ و تاب راه هنوز بسیار است. تاجهایى که مرداب افکندگى، قى مى کردند، اینک تکه پاره هاى سنگ فرش بازارند. آمدنم، مثل شعر، ناگهانى است؛ مثل سبزه، نقاش زمین است؛ مثل گریه، با خود هزار عاطفه مى آورد؛ به شیرینى یارى است که رقیب مومیایى او، شمع را به عزا نشانده است. آمدنم، مثل تحویل سال است؛ پر از خنده و دیدار. آمدنم، آمدنى است. فانوس ها را یک یک به کوچه آورید؛ درآبگینه هایشان آتش بریزید، تا در صبح استقبال، کسى دلمرده نباشد. غنچه ها را دیگر، چشمه هاى خون نخوانید. ابرها، پیغام طراوت مى گزارند، گریه آسمان نیستند. من در راهم. اندک آب خود را به خاک راه آلوده نکنید. من با خود یک اقیانوس ابر آورده ام؛ همه از بهر شماست. شنیده ام بچه مرشدهاى خاخام، عکس مرا مى دزدند، حمایل مى کنند، و کنار نیل مى روند، تا چند گرم مهربانى از خدا پس انداز کنند. ش
دسته ها : امام زمان
    مجید زندی خوب می دانیم که وضعیت کار و تولید محصولات صنعتی کشاورزی و حتی فعالیت های خدماتی در کشورها به عوامل مختلف از جمله فناوری سرمایه گذاری تحقیقات ارتباط صنعت دانشگاه و بازار مناسبات سیاسی اقتصادی بین المللی و به ویژه میزان رشد جمعیت نیروی جوان و در جستجوی کار و حتی رشد اقتصادی وابسته است . البته این همه عوامل نیست همچنانکه اگر بگوییم سیاست های جاری و قوانین و سیاست های پولی و مالی سیاست های ارزی صادراتی و وارداتی سیاستهای گمرکی و... دهها مورد دیگر باز هم همه عوامل کار آفرینی در کشور را نگفته ایم چرا که کار به مجموعه ای از فکر و علم و فرهنگ و قوانین امروز و دیروز یک کشور باز می گردد که نمی توان به سادگی یک عامل را اصل تام و تمام برای تولید کار با مشکلات بیکاری برشمرد. ولی آنچه این روزها می توان درباره آن گفت که فصل پائیز زمستان و رواج بیکاری فصلی سبب می شود که جمعیت بیشتری از افراد جامعه بیکار باشند اما پذیرش یک موضوع هم بسیار سخت و تلخ تر می شود که بشنویم و بخوانیم آمارهایی در کشور مطرح می شود که بیکاری را تا مرز تک رقمی شدن شمار بیکاران
X