صفحه ها
دسته
وبلاگ دوستان
وبلاگ دوستان
آرشیو
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 536386
تعداد نوشته ها : 559
تعداد نظرات : 493
Rss
طراح قالب
موسسه تبیان
و قال عليه السلام لجابر بن عبدالله الانصاري: يا جابر! قوام الدين و الدنيا بأربعه: عالم مستعمل علمه، و جاهل لايستنكف أن يتعلم، و جواد لايبخل بمعروفه، و فقير لايبيع آخرته بدنياه، فاذا ضيع العالم علمه استنكف الجاهل أن يتعلم، واذا بخل الغني بمعروفه باع الفقير آخرته بدنياه. يا جابر! من كثرت نعم‌الله عليه كثرت حوائج الناس اليه، فمن قام لله فيها بما يجب فيها عرضها للدوام و البقاء، ومن لم يقم فيها بما يجب عرضها للزوال و الفناء. امام علي، عليه السلام، به جابر بن عبدالله انصاري فرمود: اي جابر! قوام دين و دنيا چهار ركن اند: - عالمي كه علمش را به كار مي‌گيرد، - جاهلي كه از آموختن سر نمي‌پيچد، - بخشنده‌اي كه در كار خير بخل نمي‌ورزد، - و فقيري كه آخرتش را به دنيا نمي‌فروشد. حال، اگر عالم، علمش را ضايع كند، جاهل از آموختن سرباز خواهد زد و اگر توانگر در كار نيك بخل ورزد، فقير آخرتش را به دنيا خواهد فروخت. اي جابر! آن كه نعمت‌هاي خدا براي او فراوان شود، حوائج مردم به او بسيار گردد. و آن كه در نعمت‌هاي خدا به گونه‌اي بايسته قيام كرد، آن‌ها را در معرض دوا
مردی از امام علی (ع ) درخواست اندرز کرد. امام (ع ) در پاسخ چنین فرمود : از کسانی مباش که بدون عمل صالح به آخرت امیدوار است و توبه را با آرزوهای دراز به تاخیر می اندازد در دنیا چونان زاهدان سخن می گوید اما در رفتار همانند دنیا پرستان است اگر نعمت ها به او برسد سیر نمی شود و در محرومیت قناعت ندارد از آنچه به او رسید شکر گزار نیست و از آنچه مانده زیاده طلب است . دیگران را پرهیز می دهد اما خود پروا ندارد به فرمانبرداری امر می کند اما خود فرمان نمی برد نیکوکاران را دوست دارد اما رفتارشان را ندارد گناه کاران را دشمن دارد اما خود یکی از کناهکاران است و با گناهان فراوان مرگ را دوست نمی دارد اما در آنچه که مرگ را ناخوشایند ساخت پافشاری دارد اگر بیمار شود پشیمان می شود و اگر تندرست باشد سرگرم خوشگذرانی هاست در سلامت مغرور و در گرفتاری ناامید است اگر مصیبتی به او رسد به زاری خدا را می خواند. اگر به گشایش دست یافت مغرورانه از خدا روی برمی گرداند نفس به نیروی گمان ناروا بر او چیرگی دارد و او با قدرت یقین بر نفس چیره نمی گردد. برای دیگران که گناهی کمتر از او دارند نگران و بیش از آنچه که عم
      بخشی از کارها به گونه ای است که خود باید انجام دهی مانند پاسخ دادن به کارگزاران دولتی در آنجا که منشیان تو از پاسخ دادن به آنها درمانده اند و دیگر برآوردن نیاز مردم در همان روزی که به تو عرصه می دارند و یارانت در رفع نیاز آنان ناتوانند کار هر روز را در همان روز انجام ده زیرا هر روزی کاری مخصوص به خود دارد. نیکوترین وقت ها و بهترین ساعات شب و روزت را برای خود و خدای خود انتخاب کن . اگر چه همه وقت برای خداست اگر نیت درست و رعیت در آسایش قرار داشته باشد. از کارهایی که به خدا اختصاص دارد و باید با اخلاص انجام دهی انجام واجباتی است که ویژه پروردگار است پس در بخشی از شب و روز وجود خود را به پرستش خدا اختصاص ده و آنچه تو را به خدا نزدیک می کند بی عیب و نقصانی انجام ده اگر چه دچار خستگی جسم شوی . هنگامی که نماز به جماعت می خوانی نه با طولانی کردن نماز مردم را بپراکن و نه آن که آن را تباه سازی زیرا در میان مردم بیمار یا صاحب حاجتی وجود دارد. آنگاه که پیامبر(ص ) مرا به یمن می فرستاد از او پرسیدم با مردم چگونه نماز بخوانم فرمود : « در حد

حکمت 359 

(اخلاقى، تربیتى)

اى اسیران آرزوها، بس کنید زیرا صاحبان مقامات دنیا را تنها دندان حوادث روزگار به هراس افکند، اى مردم کار تربیت خود را خود بر عهده گیرید، و نفس را از عادت‏هایى که به آن حرص دارد باز گردانید. 

حکمت 353 

(اخلاقى)

 بزرگ‏ترین عیب آن که چیزى را که در خود دارى، بر دیگران عیب بشمارى 

حکمت 2 

(اخلاقى) 

 آن که جان را با طمع ورزى بپوشاند خود را پست کرده، و آن که راز سختى‏هاى خود را آشکار سازد خود را خوار کرده، و آن که زبان را بر خود حاکم کند خود را بى‏ارزش کرده است.

حکمت 1 

(اخلاقى، سیاسى)  در فتنه‏ها، چونان شتر دو ساله باش، نه پشتى دارد که سوارى دهد، و نه پستانى تا او را بدوشند. 

سلام از این به بعد قصد دارم هر از گاهی یه حکمت از کتاب ارزشمند نهج البلاغه در اینجا قرار بدم

به امید اینکه همه ما با عمل به این فر مایشات چگونه زیستن وبهتر بودن رو یاد بگیریم 

حکمت 54 

ارزش‏هاى اخلاقى  

 هیچ ثروتى چون عقل، و هیچ فقرى چون نادانى نیست. هیچ ارثى چون ادب«»، و هیچ پشتیبانى چون مشورت نیست.

X