• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
عضویت در خبرنامه
    جستجو :
جلد چهاردهم - صفحه 368 -  تدريجي بودن فساد و تباهي
صفحه : 368
را ردش كند.
تدريجي بودن فساد و تباهي
مهم در همه افراد، و خصوصا شما آقايان كه در مجلس هستيد، و مجلس مبداء همه چيزهايي است كه در كشور واقع مي شود، مهم اين است كه در مقام بيان مسائل وردمسائل ، انتقاد و تكذيب ، به آنجا نرسد كه قوه عقليه كنار، و با قوه غضبيه انسان وارد ميدان بشود. اگر يك كسي هم فرض كنيد از زبانش يك مطلبي بر خلاف شما صادر شد، شمابرويد و مطلب را منطقي صحبت كنيد، با داد و فرياد و - خداي نخواسته - حرف زشت زدن كار درست نمي شود. جز اينكه اگر - خداي نخواسته - اين امور تكرار بشود درمجلس ، كم كم - هيچ امر فاسدي يكدفعه سراغ آدم نمي آيد. شيطان باطني انسان بسياراستاد است . و او همچو نيست كه ابتدا انسان را به فساد بكشد - ابتدا قدم كوچكي را وامي دارد كه انسان بردارد. اين قدم كه برداشت ، فردايش يك قدم يك قدري بلندتري .انسان را يواش يواش به جهنم مي فرستند؛ يواش يواش به فساد مي كشد. همه اينهايي كه مي بينيد فاسد شدند اين طور نبودند كه اينها از اول به اين درجه از فساد بودند؛ بلكه كل مولود يولد علي الفطره (2) و اين طور هم نبودند كه يكدفعه جهش كرده باشند از يك مرتبه اي به مرتبه بالاي فساد. اين طور هيچ وقت نبوده است . اين بتدريج واقع شده است . اينهايي كه ديكتاتور شدند اين طور نبوده است كه از اول ديكتاتور زاييده شده باشند. آنها هم مثل ساير مردم [بودند. ] بعد هم وقتي كه به مقامي رسيدند ، اين طور نبوده است كه ازاول ديكتاتوري كرده باشند. لكن قدم بقدم ، ذره به ذره ، رو به ديكتاتوري رفتند، يك وقت هيتلر از كار درآمدند؛ يك وقت استالين از كار درآمدند. شيطاني كه در باطن انسان است با كمال استادي انسان را به تباهي مي كشد. اگر از اول بگويد كه تو بيا برو يك آدمي را بكش ، هرگز نخواهد رفت . از اول انسان را وادار مي كند كه اين آدم چه طور است ،يك غيظي به او بكن . بعد يك قدري زيادتر. تا كم كم مهيا مي كند انسان را از براي اينكه
2- هر زاده شده اي بر فطرت توحيد زاده مي شود. عوالي اللالي ، ج 1، ص 35، ح 18.