• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 1233
تعداد نظرات : 369
زمان آخرین مطلب : 4568روز قبل
بیماری ها

      بیماری كشنده ایدز اكنون به بزرگترین معضل اجتماعی و مدیریتی قاره آفریقا تبدیل شده است.به گزارش تلویزیون بی.بی.سی، ناتوانی اكثریت دولتهای قاره سیاه در مقابله با این معضل موجب شده است تا سازمان ملل متحد مهیار ایدز را مبنای سیاستهای توسعه‏خود در این قاره قرار دهد.در منطقه پایین صحرا 30 میلیون تن به ایدز مبتلا هستند كه بیش از نیمی از آنها زن هستند از این عده 10 میلیون تن جوان و سه میلیون تن زیر 15 سال سن دارند.سال گذشته‏2 میلیون تن در آفریقا بر اثر بیماری ایدز درگذشتند. در بین جمعیت 42 میلیونی آفریقای جنوبی از هر9 نفر یك تن به ایدز یا ویروس آن مبتلا است و در كشورهای همسایه آفریقای جنوبی یعنی بوتسوانا، زیمبابوه، لسوتو از هر سه تن یك نفر به ایدز یا ویروس آن مبتلا است

دوشنبه 1/6/1389 - 10:58
بیماری ها

 

 

            ضخامت پوست در نواحی مختلف بدن از 5/1 تا 4 میلیمتر متغیر است. پوست بزرگ‌ترین اندام است؛ قادر به ترمیم خودش می باشد، و به گرما، نور و لامسه از طریق پایانه‌های اعصاب و عروق خونی‌ای كه در لایه داخلی‌اش قرار دارد، حساسیت نشان می‌دهد. ظاهر پوست بر اساس سلامت جسم و روح فرد متغیر است و می‌تواند بیانگر علایم بسیاری از بیماری‌ها باشد.

 


رژیم غذایی و پوست

 

پژوهش‌ها در مورد پوست نشان داده است كه رژیم غذایی می‌تواند نقش عمده‌ای در حفظ سلامت پوست بازی كند. مواد خاصی در غذا وجود دارد كه پوست را از تخریب اشعه خورشید محافظت می‌كند. تا جایی كه حتی بیماری پسوریازیس (نوعی بیماری پوستی) با افزایش دریافت اسیدهای چرب ضروری بهتر می‌شود. كمبود بعضی از مواد مغذی می‌تواند باعث خشكی پوست و اختلال در بهبود زخم‌ها شود. همچنین عدم تحمل غذایی ممكن است منجر به اگزما شود كه در این حالت، غذایی كه تحمل نمی‌شود باید از رژیم غذایی حذف شود.

 


روش‌های مراقبت از پوست

 

پوست باید تمیز نگه داشته شود. پاك كردن منظم پوست باعث بهبود جریان خون می‌شود و مرطوب كردن آن به حفظ پوست در برابر آلودگی و دهیدراتاسیون (كم آبی) كمك می‌كند. مصرف كرم‌های ضد آفتاب و پوشاندن پوست در برابر نور آفتاب خطر پیشرفت سرطان پوست را به ویژه در افرادی كه پوست روشن دارند، كاهش می‌دهد.

 


غذاهای درمانگر

 

آواكادو: حاوی مواد مغذی است كه به حفظ ساختار پوست و بهبود زخم‌ها كمك می‌كند. همچنین برای درمان جوش غرور جوانی، آفتاب سوختگی و تب خال موثر است. مهم‌ترین مواد مغذی آن ویتامین E و روغن حاوی اسیدهای چرب با یك باند دوگانه می‌باشد.

 

گوشت قرمز: حاوی مواد مغذی است كه به كاهش التهاب كمك می‌كند و باعث بهبود زخم‌ها می‌شود.

 

همچنین برای سوختگی و رنگ پریدگی پوست (ناشی از كم خونی) مفید می‌باشد. مهم‌ترین مواد مغذی موجود در گوشت قرمز، پروتئین و آهن است.

 

تخم آفتاب‌گردان: به بهبود پوست‌هایی كه خشن، خشك و پوسته پوسته می‌شوند، كمك می‌كند و برای اگزما، پوست كم آب و زخم‌های خشك مفید است. مهم‌ترین مواد مغذی آن، اسیدهای چرب امگا 6 و ویتامین E و روی می‌باشد.

 

مركبات ترش: در ترمیم بریدگی‌ها، خراشیدگی‌ها و حفظ ساختار كلاژن (پروتئین مسئول نرمی، صاف و هموار بودن پوست) مفید است و باعث بهبود پوست آسیب دیده، پوست فرو نشسته، چین و چروك شده و پیر می‌شود. مهم‌ترین ماده مغذی مركبات ویتامین C است.

 

سیب‌زمینی شیرین: به بهبود زخم‌ها و از بین رفتن جای زخم كمك می‌كند و پوست را در برابر آفتاب سوختگی حفظ می‌كند و برای درمان جوش غرور جوانی و بریدگی مفید است. مواد مغذی سیب‌زمینی شیرین بتاكاروتن، ویتامین C و E می‌باشد.

 

گوشت بوقلمون: حاوی اسیدهای آمینه‌ای است كه رشد ویروس‌ها را كاهش می‌دهد. میزان حساسیت‌زایی خیلی پایین آن برای افرادی كه رژیم‌های غذایی انحصاری دارند، مفید است. این گوشت همچنین برای بهبود زخم‌ها، سوختگی، تب خال و اگزما مفید است. مهم‌ترین ماده مغذی آن انواع اسید آمینه ازجمله اسید آمینه لیزین است.

 

انواع ماهی: محتوی اسیدهای چربی هستند كه التهاب را كاهش می‌دهند و خاصیت ضد آبی پوست را بهبود می‌بخشند. مصرف ماهی برای بعضی از انواع خشكی پوست، پسوریازیس و التهاب‌ها مفید است. مهم‌ترین مواد مغذی آن اسیدهای چرب امگا 3 می‌باشد.

 

زغال اخته: غنی از آنتی اكسیدن‌هایی است كه به تقویت مویرگ‌های خونی و فیبرهای كلاژن كمك می‌كند. این ماده برای پوست آفتاب سوخته و فرآیند پیری مفید است. مهم‌ترین ماده مغذی زغال اخته آنتوسیانیدرین است.

 


غذاهای مفید دیگر

 

دانه كتان (بزرك): به حفظ رطوبت، هموار و نرم بودن پوست، و كاهش التهاب كمك می‌كند و برای بیماری پسوریازیس و خشكی پوست نیز مفید است. مهم‌ترین مواد مغذی آن اسیدهای چرب امگا 3 و 6 و ویتامین E است.

 

هویج: باعث حفاظت در برابر اشعه ماوراء بنفش خورشید می‌شود و به محو شدن جای زخم كمك می‌كند و برای درمان جوش غرور جوانی، بریدگی، خراشیدگی و آسیب‌های ناشی از خورشید مفید است. مهم‌ترین ماده مغذی آن بتاكاروتن است.

 

جگر: محتوی مواد مغذی‌ای است كه به بهبود و نوسازی پوست كمك می‌كند و برای پسوریازیس، بهبود زخم و محو شدن جای جوش غرور جوانی مفید است، و مهم‌ترین ماده مغذی آن ویتامین A است.

 


غذاهایی كه مصرف آنها باید محدود شود

 

قهوه: كافئین موجود در قهوه مدر (ادرارآور) است. نوشیدن مقادیر زیاد قهوه به صورت منظم، باعث كم‌آبی می‌شود كه تظاهرات آن روی پوست، به صورت خشكی و عدم انعطاف پذیری آن است.

 
يکشنبه 31/5/1389 - 12:40
بیماری ها
 

1- سیب زمینی شیرین: سرشار از كاراتنوئید، ویتامین C، پتاسیم و فیبرهای غذایی.

 

2- نان سبوس‌دار: این نوع نان نسبت به نوع سفیدش دارای ویتامین‌ها و مواد معدنی بیشتری است.

 

3- گل كلم: منبع غنی كاراتنوئید، ویتامین C و اسید فولیك.

 

4- هندوانه: مملو از ویتامین C و كاراتنوئید.

 

5- لوبیا: سرشار از پروتئین، آهن، اسید فولیك و فیبرهای غذایی، چربی بسیار كم.

 

6- گرمك و طالبی: یك چهارم از هر یك می‌تواند ویتامین A و C مورد نیاز بدن در روز را تامین كند.

 

7- اسفناج و كلم پیچ: دارای كلسیم، ویتامین C، كاراتنوئید و فیبرهای غذایی فراوان.

 

8- پرتقال: حاوی ویتامین C، اسید فولیك، پتاسیم و فیبرهای غذایی.

 

9- آرد جوی دوسر: دارای فیبرهای غذایی قابل حل بسیار مفید برای كاهش و تعدیل كلسترول.

 

10- شیر 1 درصد چربی: منبعی بسیار غنی از پروتئین با چربی و كلسترول كم.

 


مواد غذایی مضر

 

1- روغن‌های جامد. افزایش كلسترول، ایجاد بیماری‌های قلبی- عروقی

 

2- قند، شیره و نوشابه: افزایش قند و كلسترول خون.

 

3- مواد نشاسته‌دار مانند ماكارونی

 

4- گوشت قرمز با چربی زیاد.

 

5- مواد لبنی پرچرب.

 
يکشنبه 31/5/1389 - 12:38
آلبوم تصاویر

منبع: پایگاه حوزه

يکشنبه 31/5/1389 - 10:29
آلبوم تصاویر

عکس شماره 1- میدان آزادی

 

 

عکس شماره 2 - الهیه

 

 

 

عکس شماره 3 - نمایی زیبا از تهران

 

 

 

عکس شماره 4  - ایستگاه مترو

 

 

 

عکس شماره 5 - برج آزادی

 

 

عکس شماره 6 - بزرگراه بسیج

 

 

عکس شماره 7 - بلوار ولیعصر

 

 

 

عکس شماره 8 - تاُتر شهر

 

 

عکس شماره 9 - تهران پوشیده از برف

 

 

 

 

عکس شماره10 - خیابان فرشته

 

 

 

 

عکس شماره  11   - نمایی یکی از رستورانها

 

 

 

 

عکس شماره  12   - رستورانی در دربند

 

 

 

عکس شماره  13  -  زمستان تهران  

 

 

 

عکس شماره  14   - معماری قدیم تهران

 

 

 

عکس شماره  15   - موزه زمان

 

 

 

 

عکس شماره  16  - نمایی دیگر از شهر و برج میلاد

 

 

 

 

عکس شماره  17  - پارک ملت  

 

 

 

 

عکس شماره  18   - پارک وی

 

 

 

 

 

عکس شماره  19   - پیست اسکی دیزین

 

 

 

عکس شماره  20  - پیست اسکی شمشک

 

 

 

عکس شماره 21 - نمایی از بزرگراه های تهران

 

 

 

عکش شماره 22 - نمایی زیبا از تهران

 

 

 

عکس شماره 23 - نمایی دیگر از ساختمانهای تهران

 

 

 

عکس شماره 24 - ایستگاه مترو امام حسین

 

 

عکس شماره 25 - بزرگراه همت

 

عکس شماره 26 - بزرگراه مدرس

 

عکس شماره 27 - شهرک امید

 

عکس شماره 28 - غروب خورشید  تهران

 

عکس شماره 29 - تهران در شب

 

عکس شماره 30 - شبهای زمستان تهران

 

عکس شماره 31 - ونک برج نگار

 

عکس شماره 32 - برج میلاد

 

عکس شماره 33 - شبهای تهران

 

عکس شماره 34 - پارک ملت

 

عکس شماره 35 - شبهای تهران

 

عکس شماره 36 - شبهای تهران

 

عکس شماره 37 - تهران برفی

 

 

شنبه 30/5/1389 - 13:21
دانستنی های علمی

پـــــــــول دار

1-      اگر در مجلسی غذا نخورد می گویند : یا رژیم دارد یا غذاها باب طبعش نیست.

2-      اگر لباسش كوتاه و بی قواره باشد می گویند : معلوم نیست از كدام بوتیك خریده.

3-      اگر پیاده راه برود می گویند : كار عاقلانه ای میكنه پیاده روی برای سلامتی بدن لازمه.

4-      اگر تند تند غذا بخورد می گویند : ببین چه كار واجبی داره كه اینقدر عجله می كنه.

5-      اگر از اداره بیرون كنند می گویند : چون مداخلش و عایداتش زیاد بود حسودها برایش زدند.

6-      اگر از خونه بیرون نیاد می گویند : احتیاجی نداره حالا استراحت می كنه.

7-      اگر بمیرد می گویند ؟

بـــی پــــــول

1- اگر در مجلسی غذا نخورد می گویند : بیچاره عادت نداره غذاهای خوب بخوره.

2-      اگر لباسش كوتاه و بی قواره باشد می گویند : نیگاش كن ، لباس به تنش زار می زنه.

3-      اگر پیاده راه برود می گویند : جون سگ داره این همه راه رو می خواد پیاده بره.

4-      اگر تند تند غذا بخورد می گویند : انگار از قحطی برگشته.

5-      اگر از اداره بیرون كنند می گویند : دزدی كرده.

6-      اگر از خونه بیرون نیاد می گویند : لش تن پرور حال كار هم نداره.

7-      اگر بمیرد می گویند : خدا بیامرزدش.

شنبه 30/5/1389 - 13:19
آلبوم تصاویر

عکس شماره 1

 

 

عکس شماره 2

 

 

 

عکس شماره 3

 

 

عکس شماره 4 

 

 

 

عکس شماره 5

 

 

عکس شماره 6

 

 

عکس شماره 7

 

 

 

عکس شماره 8

 

 

عکس شماره 9

 

 

 

 

عکس شماره10

 

 

 

 

عکس شماره  11  

 

 

 

 

عکس شماره  12  

 

شنبه 30/5/1389 - 13:15
دانستنی های علمی

  پایان بخش مراسم نوروزی جشن سیزده بدر است كه روز سیزدهم فروردین ماه اتفاق می‌افتد. و در

واقع سال تازه برای كار و فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی و كشاورزی از روز چهاردهم فروردین آغاز

می‌گردد.
 

گو اینكه در كتاب‌های تاریخی و ادبی گذشته از قبیل التفهیم ، تاریخ بیهقی و آثار الباقیه كه تمامی آ

یین‌های نوروزی را مو به مو شرح داده‌اند ، نشانی در مورد سیزده بدر نیست و حتا شاعران آن زمان هم

در اشعار خود اشاره‌ای در مورد آن نكرده‌اند ، اما هیچكدام از اینها دلیل بر این نیست كه جشن سیزده

بدر از آیین‌های معتبر و باستانی ایران نبوده است ، بلكه می‌توان گفت چون این جشن در میان همه‌ی

قشر‌ها عمومیت داشته و بطور كلی جشنی همه كس پسند و مردمی بوده ، نه پادشاه پسند و نه فقط

برای خواص ؛ و از سویی دیگر چون شاعران و نویسندگان آن زمان بیشتر رویدادها و جشن‌های رسمی

را كه در حضور شاهان برگزار می‌شده ، توصیف می‌كرده‌اند – از این رو در نوشته‌ها و اشعار آنان رد پایی

از سیزده بدر وجود ندارد.
 

و اما نحوست عدد سیزده – به علت تقارن بعضی از حوادث ناگوار با آن – نه تنها در فرهنگ ایرانی ، بلكه

از دیر باز در فرهنگ‌های كهن دیگر هم مطرح بوده و موجب آمده كه وحشتی همگانی از نامباركی این

شماره در نهاد بشر پدید آید.
 

چنانكه تورات در سفر خروج باب 11 و 12 ، در روز سیزده‌ی فروردین (= روز سیزدهم سال نو مصری) از

برخورد ستاره‌ی دنباله داری با زمین گزارش می‌دهد كه در فضای زمین درخشیده ، بطوری كه در افق

ایران هم دیده شده است. بر اثر این برخورد زمین لرزه‌ی سهمناكی روی داده ، آتش فشان‌ها به آتش

فشانی پرداخته ، كاخ‌ها ویران گشته و بسیاری از مردم جان خود را از دست داده‌اند.
 

مسیحیان هم از آنجا كه در آخرین غذای حضرت عیسا (= شام آخر) سیزده نفر بر سر سفره بوده‌اند و

خیانت یكی از آنان موجب مصلوب شدن مسیح گردیده ؛ این عدد را شوم می‌دانند و هرگز سیزده نفر بر

سر یك سفره غذا نمی‌خورند. (1)
 

دكتر محمود روح الامینی در این مورد می‌گوید: من خود شاهد بودم كه در یك خانواده‌ی كاتولیك فرانسوی

به علت نیامدن یكی از مهمان‌ها ، میزبان جمع سیزده نفری را به دو گروه تقسیم نمود و در دو اتاق

جداگانه شام داد تا از بدشگونی این عدد پرهیز كرده باشد. (2)
 

شماره‌ی سیزده در تاریخ یونان هم به این نا خجستگی مبتلاست ، چنانكه در تاریخ آنان هم آمده است

كه فیلیپ پدر اسكندر مقدونی مجسمه‌ی خود را در معبدی گذاشت كه دوازده مجسمه‌ی دیگر از خدایان

در آن بود ، اما پس از زمانی كوتاه نامباركی عدد سیزده دامنش را گرفت و به دست دشمنانش به قتل

رسید.(3)
 

ژرژ سیمس نویسنده‌ی اروپایی هنگامی كه در سال 1894 به كلوپ شماره‌ی 13 فرا خوانده شد ، دعوت

را رد كرد و در پاسخ دعوت نامه نوشت: آقایان ؛ دعوت نامه‌ی شما رسید، از لطف‌تان سپاسگزارم...

دوستان ؛ اگر من سرپرست خانواده‌ای نبودم و رعایت حالشان بر من واجب نبود ، با نهایت اشتیاق

می‌آمدم و هر پیشامدی – هر چند ناخوشایند – را هم استقبال می‌كردم. اما اكنون چون متعهد به

اداره‌ی خانواده‌ای هستم ، می‌ترسم نحوست عدد 13 شماره‌ی كلوپ دامنم را بگیرد و در زندگی‌ام اثر

بگذارد و مرا گرفتار مصیبتی كند كه خانواده‌ام بی‌سرپرست بماند. از این رو از شما پوزش می‌خواهم. (4)
 

در فرهنگ نمادها نیز سیزده را عددی می‌دانند كه خود را از نظم هستی جدا كرده و آهنگ طبیعی جهان

را دنبال نمی‌كند. به همین دلیل است كه بسیاری از شركت‌های هواپیمایی – از جمله شركت

هواپیمایی "هما" در ایران – ردیف سیزده را ندارد. و همچنین در شماره گذاری خانه‌ها از نصب پلاك (13)

خوداری می‌كنند و به جای آن(1+ 12) می‌نویسند. (5)
 

دكتر مهرداد بهار در مورد عدد سیزده و روز سیزده بدر نكات جالبی بیان می‌دارد كه از وی نقل قول

می‌كنیم. ا و می‌گوید:
 

"گاهی از خود می‌پرسیم چرا نوروز دوازده روز است و سبب وجود سیزدهم عید چیست؟ چرا كار كردن و

پرداختن به امور جاری در این روز نحس است؟ باید گفت زیر تأثیر نجوم بین‌النهرینی ، اساطیر نجومی در

ایران شكل می‌گیرد كه بنا بر آن هر یك از دوازده اختر كه خود بر یكی از برج‌های دوازده‌گانه حاكم است ،

هزار سال بر جهان حكومت خواهد كرد. از این رو عمر جهان دوازده هزار سال است و در پایان دوازده هزار

سال ، آسمان و زمین در هم خواهد شد. محتملاً ، این اسطوره خود نیز ریشه‌ای بابلی دارد و ظاهراً باور

بر آن بوده است كه در اصل ، پس از دوازده هزار سال ، آشفتگی آغازین باز می‌گردد. به گمان انسان

اعصار كهن آن چه در كیهان بزرگ (هستی) رخ می‌داد ، در كیهان ُخرد (در جهان انسانی) نیز رخ می‌داد ؛

این عقیده ریشه از همانجا دارد كه گفتیم انسان كه تنها قادر به شناخت نسبی خود بود ، جهان را

قیاس از خویش می‌گرفت و گمان می‌كرد كیهان بزرگ همچون اوست. با این باور بود ، كه سال دوازده

ماهه را را توجیه می‌كردند. طبعا ً عوامل نجومی دیگری چون گردش ماه در این امر و پدید آمدن سا ل

دوازده ماهه مؤثر بوده است ، اما توجیه اساطیری سال دوازده ماهه بر اساس عمر دوازده هزارساله‌ی

هستی ، بهترین توجیهی به نظر می‌رسید كه در چار چوب اعتقادات كهن می‌گنجید. جشن‌های دوازده

روزه‌ی آغاز سال نیز با این سا ل دوازده ماهه و دوره‌ی دوازده هزار ساله‌ی عمر جهان مربوط است. انسان

آنچه را در این دوازده روز پیش می‌آمد ، سرنوشت سال خود می‌انگاشت و گمان می‌كرد اگر روز‌های

نوروزی به اندوه بگذرد ، همه‌ی سا ل به اندوه خواهد گذشت. بسیاری از این باورها هنوز برجاست ،

مختصر آن كه دوازده روز آغاز سال نماد و مظهر همه‌ی سال بود.
 

اما اگر در پایان دوازده هزار سال جهان درهم می‌شد و آشفتگی نخستین ، باز می‌گشت ، و اگر به

نشان آن ، در پایان هر سال قانون از میان بر می‌خاست ، پس در پایان دوازده روز نیز یك روز نشان

آشفتگی نهایی و پایان سال را بر خود داشت. در این روز كار كردن ، و نظام عمومی را رعایت كردن نیز از

میان برمی‌خاست و شاید عیاشی‌ها و "ارجی" باری دیگر برای یك روز باز می‌گشت. نحسی سیزدهم

عید نشان فرو ریختن واپسین جهان و نظام آن بود". (6)
 

دكتر بهرام فره وشی در مورد گجستگی عدد سیزده می‌گوید:
 

"در اساطیر ایرانی عمر جهان هستی دوازده هزار سال است و عدد 12 هم از بروج دوازده گانه گرفته شده

است. پس از این دوازده هزار سال عمر جهان بسته می‌شود و انسان‌هایی كه در جهان هستی وظیفه

شان جنگ با اهریمن بوده است به پیروزی نهایی می‌رسند. از آن پس دیگر جهان مادی وجود نخواهد

داشت و آ دمیان به جایگاه ابدی خویش ، به عالم مینو باز می‌گردند. با دا نستن این موضوع می‌توان

گفت كه اولین دوازده روز فروردین تمثیلی از این دوازده هزار سال است و روز سیزدهم تمثیلی از هزاره‌ی

سیزدهم می‌تواند باشد كه آغاز رهایش از جهان مادی است و از این رو روز سیزدهم می‌تواند روز باز

گشت ارواح به جهان مینوی و روز رهایش كیهانی باشد". (7)
 

دكتر میر جلال الدین كزازی نیز در مورد عدد سیزده و روز سیزده بدر نظری دارد كه شنیدنی است. او

می‌گوید:
"

یك دیدگاه فرهنگی است كه ما می‌توانیم با كند و كاو در باور شناسی و نماد شناسی كهن ایرانی ،

ریشه‌ها و خاستگاه‌ها‌ی بی شگونی 13 را به در كشیم و بررسیم. در این باور شناسی پاره‌ای از شمار

(اعداد) ارزش نمادین داشته است.
 

عدد یك (= 1) در باورشناسی باستانی ایران نشانه‌ی راز آلود خداوند است. عدد دو (= 2) ارزش آیینی

دارد: آسمان و زمین ، نرینه و مادینه و... دو بدین سان ساختار و سرشت آفرینش را برما روشن می‌دارد.

كاربردهای نمادین عدد سه (= 3) این است كه این شمار به گونه‌ای راز آلود ، آفرینش و پدیده‌ی هستی

را نشان می‌دهد. در باورهای ایران از زادگان سه گانه و یا موالید ثلاث سخن به میان رفته ، زادگان سه

گانه كانی و یا جاندار است. عدد چهار (=4) ، چهار گوهر را نشان می‌دهد. در پنج (= 5) می‌توانیم از پنج

حس سخن بگوییم. در شش (= 6) به شیوه‌ی نمادین جهان آشكار می‌شود و ما معتقدیم پدیده‌های

گِتی شش سویه هستند. اما هفت (= 7) در میان یكان از كارآ یی و ارزش و باور شناختی افزونتری

برخوردار است. عدد هشت (= 8) با بهشت در پیوند است. عدد ُنه (= 9) باز شماری است كه در فرهنگ

ایرانی ارزش آیینی ویژه‌ای دارد و از شمار سپند (مقدس ، پاك) است. عدد دوازده (12) در نماد شناسی

نشانه‌ی كمال است. دوازده در گروه خودش ارزش بسیار دارد. ما هفت اختر و دوازده برج را داریم. هفت

در عدد دوازده گردان است پس اگر دوازده را نشانه‌ی كما ل بدانیم ، این عدد خجسته ترین خواهد بود،

زیرا آرمان آفرینش رسیدن به سر آمدگی و كمال است. پس اگر به شمار سیزده (= 13) رسیدید ، این

همه از میان خواهد رفت و زمانی كه به چهارده می‌رسیم ، دوباره گجستگی روی می‌دهد. ایرانیان از دیر

زمان روز 13 را از خانه بیرون می‌رفتند كه بی شگونی این روز را از خود دور بدارند. شاید یكی از دلایلی

كه عدد 13 نزد ایرانیان نحس است و مردم برای فرار از این نحسی ، روز سیزده بدر را در دامان طبیعت به

سر می‌برند ، ترویج فرهنگ بد شگونی آن توسط مردم از گذشته تا حا ل است ".
 

دكتر كزازی در مورد كسانی كه سخت به نحوست این روز اعتقاد دارند و از آن زیان می‌بینند ، می‌گوید: "

این زیان در گجستگی عدد 13 نیست ، بلكه در باوری است كه آنها به این گجستگی دارند. باور به

گجستگی آن نیروهای درونی و بیرونی با ور را با او همسو و همگرا و كانونی می‌كند و نیروها اثری بر

پیرامون می‌گذارد ". (8)
 

و اما پیشینه و انگیزه‌ی عدد سیزده هر چه كه باشد، در ایران همیشه رسم برآن بوده كه روز سیزده‌ی

نوروز – سیزده‌ی فروردین – تمامی مردم از شهری و روستایی و از هر طبقه و دسته ، باید از خا نه‌ها

بیرون آمده و خود را به دشت و صحرا بسپارند. و دیگر اینكه جایز نیست – حتا برای زما نی كوتاه – به

خانه‌های یكدیگر وارد شده و صاحب خانه را گرفتار نحوست نمایند. چنانكه علامه عباسعلی كیوان ، در

خاطرات هفتاد ساله‌اش از باور مردم شهر خود قزوین در این باره در كتاب خود كیوان نامه می‌نویسد:
 

"روز سیزده بدر جایز نبود برای دید و باز دید ، به خانه‌ای رفت ، هم صاحبخا نه به فال بد می‌گرفت و

می‌گفت نحوست را به خانه‌ی من آورده‌اند و هم رونده نمی‌خواست مبتلا به نحوست آن خانه شود. روز

سیزده باید به صحرا رفت. زیرا آن چه بلا در این سال بیاید ، آن روز مقدر وتقسیم می‌شود. پس خوب

است ما درشهر و خانه‌ی خود نباشیم ، شاید در تقسیم بلا، فراموش شده و از قلم بیافتیم." (9)
 

بسیاری از مراسمی كه در جشن سیزده در ایران برگزاز می‌شود ، معانی اساطیری و تمثیلی دارد.

شادی و خنده به معنای فرو ریختن پلیدی و اندیشه‌های تیره ؛ مهربانی و روبوسی ، نماد آشتی و

استحكام دوستی و پاكیزگی از دشمنی و عداوت ؛ به آب افكندن سبزه‌های هفت سین به آب رونده نماد

فدیه به ایزد بانوی آب (آناهیتا) ؛ خوردن غذا در دشت نماد فدیه‌ی گوسفند بریان ؛ گره زدن سبزه برای باز

شدن بخت ، تمثیلی از پیوند زن و مرد و ادامه‌ی نسل است.
 

از رسم‌های دیگر جشن سیزده بدر كه در گذشته بسیار معمول بوده ، شركت در مسابقات بُرد و باختی

به ویژه اسب دوانی است كه یاد آور نبرد ایزد باران با دیو خشكسالی است. (10)
 

از دیگر رسم‌های شوخی آمیز روز سیزده كه مشخص نیست نخست از كجا آغاز شده ، دروغ روز سیزده

است. چنان كه اروپاییان نیز روز اول آوریل كه به روز سیزده‌ی فروردین ما بسیار نزدیك است ، (هر چهار

سا ل یك بار سیزده‌ی فروردین و اول آوریل برابر می‌شوند) این رسم را دارند. بطوریكه روز اول آ وریل سال

1976 رادیو فرانسه در اخبار ساعت هفت صبح اعلام نمود كه امروز برج ایفل خراب خواهد شد. با شنیدن

این خبر عده‌ی زیادی حیران و هیجان زده به محل برج رفتند و در آنجا با اعلامیه‌ی دروغ اول آوریل روبرو

شدند. (11)
 

اینك با آرزوی سیزده بدری شیرین برای تمامی خوانندگان این سایت نوشتار را با چند بیتی از غزل زیبای

محمد حسین شهریار كه در روز سیزده بدر سروده شده و به این رسم اشاره‌ای آشكار دارد ، به پایان

می‌بریم:
 

قلب تان مهر جهان افروز باد
روز و ماه و سال تان نوروز باد!

شنبه 30/5/1389 - 13:13
آلبوم تصاویر

عکس شماره 1

 

 

عکس شماره 2

 

 

 

عکس شماره 3

 

 

عکس شماره 4 

 

 

 

عکس شماره 5

 

 

عکس شماره 6

 

 

عکس شماره 7

 

 

 

عکس شماره 8

 

 

عکس شماره 9

 

 

 

 

عکس شماره10

 

 

 

 

عکس شماره  11  

 

 

 

 

عکس شماره  12  

 

 

 

عکس شماره  13  

 

 

 

عکس شماره  14  

 

 

 

عکس شماره  15  

 

 

 

 

عکس شماره  16 

 

 

 

 

عکس شماره  17  

 

 

 

 

عکس شماره  18  

 

 

 

 

 

عکس شماره  19  

 

 

 

عکس شماره  20  

 

 

 

عکس شماره 21

 

 

 

عکش شماره 22

 

 

 

عکس شماره 23

 

 

 

عکس شماره 24

 

 

عکس شماره 25

 

عکس شماره 26

 

عکس شماره 27

 

عکس شماره 28

 

عکس شماره 29

 

عکس شماره 30

 

عکس شماره 31

 

عکس شماره 32

 

عکس شماره 33

 

عکس شماره 34

 

عکس شماره 35

 

عکس شماره 36

 

عکس شماره 37

 

عکس شماره 38

 

 

 

عکس شماره 39

 

عکس شماره 40

 

عکس شماره 41

 

عکس شماره 42

 

عکس شماره 43

 

 

 

عکس شماره 44

 

عکس شماره 45

 

عکس شماره 46

 

عکس شماره 47

 

عکس شماره 48

عکس شماره 49

 

عکس شماره 50

 

عکس شماره 51

 

عکس شماره 52

 

عکس شماره 53

 

 

عکس شماره

شنبه 30/5/1389 - 13:11
محبت و عاطفه

ما هم می توانیم به یاد دیگران باشیم

فاطمه ، زنی بود با لباسهای كهنه و مندرس ، و نگاهی مغموم . وارد خواربار فروشی محله شد و با

فروتنی از صاحب مغازه خواست كمی خواروبار به او بدهد . به نرمی گفت شوهرش بیمار است و

نمی‌تواند كار كند و شش بچه‌شان بی غذا مانده‌اند.  

احمدآقا ،صاحب مغازه ، با بی‌اعتنایی محلش نگذاشت و با حالت بدی خواست او را بیرون كند .

فاطمه درحالی كه اصرار می‌كرد گفت : «احمدآقا شما را به خدا به محض اینكه بتوانم پولتان را می‌آورم .»

احمدآقا گفت نسیه نمی‌دهد .مشتری دیگری كه كنار پیشخوان ایستاده بود و گفت و گوی آن دو را

می‌شنید به مغازه دار گفت : «ببین این خانم چه می‌خواهد خرید این خانم با من .»

خواربار فروش گفت :لازم نیست خودم می‌دهم لیست خریدت كو ؟

فاطمه گفت : اینجاست .

- « لیست‌ات را بگذار روی ترازو به اندازه ی  وزنش هر چه خواستی ببر . » !!

فاطمه با خجالت یك لحظه مكث كرد، از كیفش تكه كاغذی درآورد و چیزی رویش نوشت و آن را روی كفه

ترازو گذاشت . همه با تعجب دیدند كفه ی ترازو پایین رفت .

احمدآقا باورش نمی‌شد .

مشتری از سر رضایت خندید .

احمدآقا با ناباوری شروع به گذاشتن جنس در كفه ی  دیگر ترازو كرد كفه ی ترازو برابر نشد ، آن قدر چیز

گذاشت تا كفه‌ها برابر شدند .

در این وقت ، خواربار فروش با تعجب و دل‌خوری تكه كاغذ را برداشت ببیند روی آن چه نوشته است .

كاغذ لیست خرید نبود ، دعای زن بود كه نوشته بود 

« ای خدای عزیزم تو از نیاز من با خبری ، خودت آن را برآورده كن »

************************

فقط اوست كه می‌داند وزن دعای پاك و خالص چقدر است .

دعا بهترین هدیه رایگانی است كه می‌توان به هر كسی داد و پاداش بسیار برد پس ماراازدعای خیرتان

محروم نکنید.

یا حق

شنبه 30/5/1389 - 13:9
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته