• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 466
تعداد نظرات : 249
زمان آخرین مطلب : 3999روز قبل
اخبار
 
سازمان حج و زیارت با انتشار اطلاعیه‌ای اولویت تشرف به حج تمتع سال جاری را اعلام کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج در این اطلاعیه آمده است با عنایت خداوند متعال و برنامه ریزی های انجام شده پذیرش متقاضیان دارای اولویت تشرف به حج تمتع سال 1389 در کاروان های منتخب فراهم گردیده است لذا از افراد واجد شرایط دعوت می گردد به ترتیب ذیل اقدام نمایند:

الف - مشمولین تشرف:

1- کلیه دارندگان قبوض ودیعه گذاری علی الحساب حج تمتع یک میلیون تومانی که تا تاریخ 10/11/1383 در یکی از شعب بانک ملی ودیعه گذاری نموده باشند، ازاینرو:

1-1 آندسته از متقاضیانی که: اسناد ثبت نامی سال های 1360 و 1363 (با مبالغ 000/180 و 000/200 و 000/250 و 000/270 ریالی) را دارا می باشند می بایست ضمن مراجعه به دفتر حج و زیارت استان مربوطه برای تبدیل سند خود به قبض ودیعه گذاری یک میلیون تومانی و استفاده از تسهیلات متعلقه اقدام و جهت دریافت قبض جدید به شعبه بانک معرفی شده از سوی حج و زیارت استان مراجعه نمایند.

2-1 اسناد هشت میلیون ریالی مربوط به سال1377 و منتهی به31/1/1378. دارندگان اینگونه اسناد می بایست قبل از مراجعه به مدیر کاروان به یکی از شعب بانک ملی مجهز به شبکه سیبا و با استفاده از تسهیلات و یارانه مربوطه (000/000/3 ریال) مراجعه و نسبت به تبدیل قبض ودیعه گذاری خود به قبض 000/000/10 ریالی اقدام نمایند.

3-1 اسناد هشت میلیون ریالی از 1/2/1378 تا 31/12/1378. دارندگان اینگونه اسناد باید قبل از مراجعه به مدیرکاروان به یکی از شعب بانک ملی مجهز به شبکه سیبا مراجعه و با احتساب سود متعلقه نسبت به تبدیل سند خود به ودیعه گذاری حج تمتع 000/000/10 ریالی اقدام نمایند.

2-کلیه دارندگان قبوض 000/000/10ریالی متولد سال1308 و سالهای قبل از آن مشروط بر اینکه تاریخ ودیعه گذاری آنها تا پایان 29/12/1384باشد.

3- کلیه دارندگان قبوض 000/000/10ریالی متولد سال1303و سالهای قبل از آن مشروط بر اینکه تاریخ ودیعه گذاری آنها تا پایان29/12/1386باشد. تذکرمهم: مشمولین ردیف های 2و3 که سال گذشته با مراجعه به دفتر حج و زیارت استان مربوطه دعوتنامه تشرف اخذ نمودند در سالجاری نیازی به مراجعه مجدد به دفتر حج و زیارت استان نداشته و مستقیماً می توانند با دردست داشتن مدارک لازم به کاروان مورد نظر مراجعه نمایند.

4- بستانکاران سازمان:افراد واجد شرایط دارای اولویت تشرفی که در سال های گذشته در کاروان پذیرش شده و مشرف نگردیده اند باید ابتدا به دفتر حج و زیارت استان مراجعه تا وفق دستورالعمل های سازمان نسبت به پایدار نمودن قبض ودیعه گذاری مربوط از طریق مراجعه به شعب بانک ملی وفق ضوابط اقدام لازم برای ایشان معمول گردد،‌ بدیهی است اینگونه اسناد بعد از تبدیل به قبض ودیعه گذاری ده میلیون ریالی جدید از سوی بانک نسبت به ظهرنویسی آن با ذکر سابقه اولویت و شماره قبض اولیه اقدام و ممهور به مهر بانک اقدام خواهد شد.

ب‌- تاریخ پذیرش در کاروانها:

اسامی، آدرس و تلفن مدیران منتخب کاروانهای حج سالجاری در روزهای سوم ، چهارم و پنجم(استان تهران) خرداد هر استان از طریق جراید محلی اعلام خواهد شد.ضمناً زمان پذیرش متقاضیان دارای اولویت تشرف در کاروانها از روز 6/3/1388 لغایت روز 20/3/1388 خواهد بود. تذکر مهم1-چنانچه در زمان تعیین شده جهت مراجعه افراد به کاروان های مربوط، ظرفیت کاروانهای استان تکمیل نگردد،سازمان حج و زیارت از اولویت های بعدی دعوت بعمل خواهد آورد. لذا تاکید میگردد دارندگان قبوض دارای اولویت حتماً در مدت مقرر به کاروان ها مراجعه نمایند. تذکر مهم2- توصیه میگردد متقاضیان در هنگام انتخاب کاروان دقت کافی را از جهات مختلف(همراهی با اقوام و آشنایان، شرایط مختلف کاروان و...)معمول دارند زیرا ظرفیت و قیمت کاروان با توجه به شرایط تعیین گردیده و جابه جایی کاروان پس از ثبت نام امکان پذیر نمی باشد.


ج- نحوه مراجعه و ثبت نام متقاضیان:

در سال جاری تمهیداتی در نظرگرفته شده که متقاضیان اعزام به حج تمتع علاوه بر مراجعه حضوری به کاروان های مجاز(در زمان مقرر) بتوانند شخصاً بصورت غیرحضوری با مراجعه به آدرس اینترنتی ذیل از منزل و یا هرجای دیگر نسبت به انجام مراحل ثبت نام در کاروان اقدام نمایند. WWW.haj 89.ir

توجه: بعد از ثبت نام متقاضی از طریق اینترنت، باید جهت پیگیری و مراجعه به کاروان نسبت به اخذ ، کد رهگیری و رسید ثبت نام که حاوی تذکرات و نکات ضروری است اقدام نماید.و اصل قبض ودیعه گذاری خود را به مدیر کاروان تحویل دهد توجه: افرادیکه قصد نامنویسی از طریق مراجعه حضوری به کاروان را دارند میتوانند کاروان های مورد نظر خود را از روزنامه انتخاب و سپس مراجعه نمایند.

د‌- مدارک مورد نیاز برای نامنویسی در کاروان:

– اصل و کپی قبض ودیعه گذاری حج تمتع مطابق بند یک این اطلاعیه

– اصل شناسنامه و تصویر از تمام صفحات آن

– دو قطعه عکس4×6 مشابه عکس گذرنامه یا تصویری که شش ماه از تاریخ آن نگذشته باشد.

– اصل و کپی کارت ملی یا شماره تایید شده آن تذکرات ضروری و لازم

الف- متقاضیان پس از نامنویسی باید رسید مربوطه را از مدیر کاروان دریافت و نزد خود نگهداری نمایند.

ب- چنانچه نشانی و تلفن متقاضی نسبت به زمان ثبت نام اولیه در بانک تغییر کرده باشد، باید آدرس و شماره جدید تلفن را هنگام ثبت نام به مدیرکاروان اعلام نماید.

ج – متقاضیان محترم مطابق برنامه اعلام شده و در مهلت مقرر(ظرف 4 روز) باید به پزشک کاروان مراجعه و اقدامات مربوط به معاینات خود را انجام دهند.

بدیهی است درصورت تاخیر متقاضی در این خصوص ، مدیر کاروان اجازه خواهد داشت نسبت به جایگزینی وی از دیگر متقاضیان واجد شرایط اقدام نماید.

د - تحویل فرم واریزی هزینه مابه التفاوت سفر به متقاضی، پس از انجام معاینات پزشکی و تایید استطاعت جسمی از سوی پزشک با مراجعه به دفتر کاروان یا سایت اینترتی فوق امکان پذیر خواهد بود.

ه - متقاضیان پس از دریافت فرم واریزی هزینه مابه التفاوت سفر باید حداکثر ظرف مدت یک هفته با مراجعه به یکی از شعب بانک ملی نسبت به واریز وجه هزینه سفر اقدام نموده و درصورت تاخیر، مدیر کاروان اجازه جایگزینی متقاضی جدید را خواهد داشت.

ه‌- گذرنامه:

امسال نیز همچون سنوات قبل برای تشرف به حج تمتع از گذرنامه بین المللی انفرادی برای تشرف به حج تمتع استفاده خواهد شد.لذا متقاضیان واجدشرایط لازم است در صورت عدم دارا بودن گذرنامه بین المللی از هم اکنون نسبت به اخذ گذرنامه جدید اقدام و کسانیکه دارای گذرنامه با تاریخ اعتبار کمتر از بیستم اردیبهشت 1390 مییاشند باید نسبت به تعویض یا دریافت گذرنامه جدید اقدام نمایند.

تذکر مهم

1: به لحاظ شرایط خاص سفر حج تمتع و سهولت در اخذ روادید و برخی دیگر از امور اجرایی حج، ضروری است متقاضیان محترم دارای گذرنامه بین المللی انفرادی بوده و حداکثر تا نیمه تیرماه سال جاری آن را به مدیرکاروان مربوطه تحویل نمایند.ضمناً به اطلاع متقاضیان محترم میرساند با هماهنگی بعمل آمده با ادارات گذرنامه ناجا در استان های مختلف جهت تسریع در صدور گذرنامه حجاج، دفاتر پلیس + 10در زمینه تعویض یا دریافت گذرنامه جدید همکاری لازم را مبذول خواهند داشت.


و‌- هزینه تشرف:

هزینه قطعی سفر هر کاروان بر مبنای مخارج ارزی و ریالی برای هر زائر محاسبه و انجام شده است که مبلغ قطعی آن در اطلاعیه استانی برای هر کاروان درج خواهد شد.بنابراین از آنجاییکه ودیعه اولیه دریافت شده توسط بانک ملی به صورا علی الحساب بوده است لذا مدیران کاروان هنگام ثبت نام متقاضی برگه واریز قطعی هزینه سفر ویژه حج تمتع سال 1389 را جهت مراجعه به بانک و واریز هزینه به متقاضی تحویل خواهد داد. ضمناً زائرین محترم علاوه بر پرداخت هزینه ما به التفاوت به بانک ملی و دریافت قبض مخصوص هزینه سفر حج تمتع، وجوه مربوط به هزینه های آموزش و مخارج دفتر مدیر کاروان را که بین 000/250 تا000/300 ریال به تناسب استان مربوطه متغیر خواهد بود، مستقیماً به حساب بانکی مدیر کاروان واریز و قبض آن را به وی تحویل دهند و در نتیجه ضرورتی به پرداخت هیچگونه وجه نقد دیگری به مدیر کاروان نخواهد بود.

توضیح: بر اساس دستورالعمل سازمان برای هزینه های شخصی زائرین از قبیل تهیه ساک – لباس احرامی – پتو، هزینه انتقال به فرودگاه و ...) مدیر کاروان موظف است در اولین جلسه آموزشی با همکاری و همفکری سه نفر از افراد برگزیده از سوی زائرین اقدام به تهیه ملزومات سفر (با هزینه زائران) نماید و نظارت بر اینگونه هزینه ها نیر به عهده سه نفر نماینده زائرین خواهد بود ز‌- اقدامات ذیل در رابطه با اسکان زائرین انجام شده است:

1/7- در حج تمتع بسیاری از امور از جمله مسکن حجاج براساس مقررات وزارت حج عربستان ساماندهی می شود درحالیکه در عمره دست سازمان حج و زیارت برای انتخاب هتل ها و یا تقسیم ظرفیت ها باز است لذا مقررات وزارت حج عربستان سعودی سرانه متراژ اسکان حجاج در مدینه منوره را 5/4 و در مکه مکرمه 4 متر مربع با احتساب فضای خدماتی در ساختمان و هتل تعیین کرده است برای زائران ایرانی هم سعی شده در حدود همین متراژ فضا در نظر گرفته شود.

2-7 - در سال جاری تلاش شده است امکان اسکان 100 در صد زائرین در هتل های منطقه مرکزی مدینه منوره و نزدیک به حرم شریف نبوی (ص)فراهم گردد.لیکن شرایط اسکان زائرین در مکه با مدینه متفاوت می باشد. با توجه به استقبال زائران سال گذشته از امکانات اقامتی با شرایط بهتر در مکه مکرمه با فاصله نزدیکتر به مسجدالحرام، امسال نیز برای حدود35 درصد زائران امکان اقامت در فاصله های نزدیکتر به مسجد الحرام فراهم شده است. افزایش تقاضا و پیاده سازی این خواسته مردمی از یک سو و تخریب گسترده اطراف مسجدالحرام و برهم خوردن سیستم عرضه و تقاضای مسکن از دیگر سو، باعث افزایش قابل توجه قیمت مسکن به ویژه در مکه مکرمه شده است، اگر چه بخشی از این افزایش مربوط به بهبود کیفیت می باشد لیکن در سال جاری همانند سال گذشته ناگزیراً بخش عمده‌ای از زائران در مناطق دورتر از مسجدالحرام اسکان یافته و برای تشرف به مسجد الحرام از اتوبوس های مخصوص زائران ایرانی که از مناطق مختلف به ایستگاه های اطراف حرم تردد می کنند، استفاده خواهند کرد.

3/7- با عنایت به مطالب فوق، هزینه مسکن هر زائر به تفکیک ساختمان محل اسکان در مدینه منوره و مکه مکرمه منطقه ای که در آن سکونت خواهد داشت محاسبه و تعیین گردیده است. بنابراین یکی از دلایل مهم تفاوت هزینه های هر کاروان، مکان اقامت آنان در هر یک از دو شهر مذکور می باشد.

تذکر 1- همانگونه که بالا اشاره شد تفاوت هزینه های کاروان ها ناشی از اختلاف قیمت اجاره مسکن، ایستگاه پرواز و یا ظرفیت کاروان می باشد لذا پس از واریز وجه هزینه سفر به بانک، امکان بازگرداندن ما به التفاوت پرداختی در اسرع وقت ممکن نیست مضافاً اینکه به دلیل ایجاد مشکلات اجرایی، جا به جایی در کاروان مقدور نمی باشد. لذا بر این اساس به متقاضیان محترم ثبت نام در کاروان ها توصیه می شود از ابتدا دقت کافی در انتخاب کاروان مورد نظر خود داشته باشند.

تذکر 2- کلیه زائرین مدینه اول از ایستگاه های پروازی تعیین شده مستقیماً به مدینه منوره اعزام و از طریق جده به ایستگاه‌های پروازی خود بازخواهند گشت . همچنین زائرین مدینه دوم نیز از ایستگاههای پروازی خود مستقیماً به جده اعزام خواهند شد و در مراجعت از فرودگاه مدینه باز خواهند گشت. این اقدام با توجه به مقررات دولت عربستان و عدم ورود یا خروج از فرودگاه جده در یک نوبت، در آسایش و رفاه زائرین از طریق کاهش سفر بین شهری و توقف در سطح فرودگاه جده، مؤثر می باشد.

ح‌- نحوه دریافت مبلغ وجه قربانی زائران، پس از توافق با بانک توسعه اسلامی در عربستان و نهایی شدن قیمت آن به اطلاع متقاضیان خواهد رسید. که مبلغ قطعی در زمان مقتضی از سوی زائران محترم به حسابی که از طرف مدیر کاروان به آنان اعلام خواهد شد باید واریز گردد

ط‌- نقل و انتقال اسناد: با توجه به بخشنامه شماره 15885/34/1 مورخ 27/9/78 سازمان ثبت اسناد و املاک کل کشور، آن دسته از افرادی که بنا به هر دلیلی تمایل دارند اسناد حج تمتع خویش را به بستگان درجه یک شامل: (پدر، مادر، فرزند، خواهر، برادر و همسر) واگذار نمایند، باید قبل از ثبت نام در کاروان ها مستقیماً به دفاتر اسناد رسمی مراجعه و نقل و انتقال رابا رعایت مفاد بخشنامه 25526/34/3مورخ 30/06/1386 انجام دهند.

ی - شرایط تشرف مشمولین وظیفه، نظامیان، مقامات و مدیران دستگاه های دولتی: شرایط خروج از کشور مشمولین، نیرو های نظامی و انتظامی تابع مقررات مربوطه خواهد بود و سفر آندسته از مقامات و مدیران دستگاه های اجرایی و نیز فرمانداران و بخشداران که قبلاً به حج تمتع مشرف شده اند تابع مفاد بخشنامه شماره 61689/481 مورخ 4/10/84 دبیر محترم هیأت دولت خواهد بود.
 
چهارشنبه 5/3/1389 - 18:59
مصاحبه و گفتگو

 

 



مصاحبه ای که پیش روی دارید شرح تجارب خانواده ی سبزی است که تا بحال به فرزند خود گوشت نخورانده اند. خانواده ای که برای زندگی و حیات، ارزش قائل اند و همواره تلاش دارند بجای جنگیدن با طبیعت دست آشتی به سویش بلند کنند.


1-لطفاً خودتان را معرفی كنید و بفرمایید چند سال است شما و همسرتان رژیم غذایی گیاهی، انتخاب كرده اید؟

من فریبا حاجی قاسمی هستم و به همراه همسرم حدوداً 11 سال است كه گیاهخوار هستیم.

2- دلیل اصلی گیاهخوار شدن شما چه بوده است؟

در واقع داستان چگونگی گیاهخوارشدن ما طولانی است ولی اگر خلاصه بخواهم بگویم این است كه كمی پس از ازدواجمان من مبتلا به بیماری معده شدم و با اینكه به گوشت و غذاهای گوشتی بسیار علاقه مند بودم، به تجربه متوجه شدم كه روزهایی كه تصادفاً گوشت نمی خورم حالم بهتر است. همسرم گیاهخواری را چند سال قبل از ازدواجمان به دلیل تمرین‌های ذهنی تجربه كرده بود ولی چون از طرف خانواده حمایت نشده بود به ناچار این كار را كنار گذاشته بود. در نتیجه به محض اینكه من متوجه شدم گوشت مسبب بیماری ام شده من را بسیار تشویق كرد تا گیاهخواری را امتحان كنم و با هم از آن به بعد گیاهخوار شدیم.

3- بیماری معده شما بخاطر رژیم غذایی گیاهی، بهبود پیدا کرد؟

بله – و باید بگویم در این مورد خوشبختانه یا بدبختانه درمان های دیگر اصلاً مؤثر واقع نشد. فقط از زمانی كه گیاهخوار شدم تا الان كه حدوداً 11 سال می‌گذرد مشكل من كاملاً برطرف شده است!

4-شما از كدام دسته از گیاهخواران می باشید؟ (Vegan, Lacto, Ovo,...)

لاكتو

5-آیا به لحاظ جسمی شما و خانواده تان از قد و وزن متناسبی برخوردار هستید؟

بله- البته ما پس از سن رشدمان گیاهخوار شدیم. ولی من خواهری دارم كه از 13 سالگی گیاهخوار است و هم قد و وزن متناسبی دارد و هم از نظر درسی بسیار موفق است. او اكنون كه 21 سال دارد در دانشگاه تهران سال سوم رشتة مهندسی كشاورزی را به پایان رسانده و بسیار فرد پر انرژی و موفقی است.

6-اسم فرزند شما «ساتیا» است، این اسم به چه معناست؟

ساتیا به معنی حقیقت و راستی است. و ریشة این اسم سانسكریت می‌باشد. در چند هزار سال پیش نام یك شاهزاده خانم بوده است.

7-از ساتیا بگویید كه تا به حال گوشت مصرف نكرده است. او چند سالش است و وضعیت جسمی او به چه صورت می باشد؟

من 4 سال قبل از بارداریم گیاهخوار بودم. در نتیجه ساتیا خوشبختانه هرگز گوشت، مرغ، ماهی و تخم مرغ مصرف نكرده است. او متولد سال 1379 است و امسال به كلاس اول می‌رود. از وضعیت جسمانی او اگر بخواهید ترجیح می‌دهم مثل همه مادرها كه از بچه‌هایشان تعریف می‌كنند از ساتیا تعریف نكنم و با ارائه مدارك پزشكی ساتیا كمك كنم تا همه شاید از نگرانی درمورد كودكان گیاهخوار فارغ بشوند! ساتیا همیشه نمودار رشدش بالای خط نرمال بوده از ابتدا تا الان. از نظر سطح انرژی و هوش هم تقریباً تمام بچه‌های هم سنش را پشت سر گذاشته است.



8- معمولا به خانمهای باردار توصیه می شود لااقل هفته ای دو تا سه بار گوشت مصرف کنند تا آهن کافی به بدنشان برسد. شما از چه موادی بجای گوشت استفاده می کردید؟

متأسفانه باید بگویم كه این توصیه‌ها قدیمی است و امروزه از نظر علمی در محافل علمی رد شده است. پزشكان برای رساندن آهن كافی به مادر قرص‌های آهن نیز تجویز می‌كنند كه پزشك من با دیدن نتیجة آزمایشات من متقاعد شد كه من قرص را هم مصرف نكنم! این البته برای خیلی‌ها باور نكردنی است! من با داشتن یك برنامة غذایی متعادل و كمك گرفتن از طب سنتی آیورودا ، با خوردن عسل ،مغزها مانند گردو و بادام و پسته و میوه‌ها مانند زرد آلو و خرما و هلو و سبزیجات تازه مانند جعفری و شاهی و غیره و لبنیات و حبوبات مانند عدس و ... بدون هیچ مشكلی دوران باردایم را پشت سر گذراندم.



9- همچنین توصیه می شود که از هفت ماهگی به بعد حتما گوشت وارد غذای کودک شود، شما برای ساتیا چه چیزی جایگزین کردید؟ می توانید کمی بیشتر در مورد تغذیه یک کودک گیاهخوار صحبت کنید.

البته پزشك ساتیا هم در ابتدا با توجه به متونی كه دردانشگاه تحصیل كرده بودند این نظر را داشتند ولی پس از اینكه دیدند ما با استناد به كودكان گیاهخوار در كشورهای دیگر نسبت به این موضوع پافشاری داریم شروع به تحقیق درمورد دستاوردهای جدید پزشكی كردند و با این كار به نتایج جدید دانشگاه‌ها و مؤسسات تحقیقاتی و علمی مختلف مبنی بر عدم التزام گوشت در برنامة غذایی كودك دست یافتند. باید توجه داشت كه درمورد مسائل علمی باید علمی نظر داد و نه نظری و متعصبانه یا ناآگاهانه! همة ما در جامعه بسیاری از كودكان گوشتخوار را می‌بینیم كه دچار سوء تغذیه هستند و از مشكل كمبود آهن رنج می‌برند. متأسفانه فرهنگ تغذیة سالم و طبیعی امروزه جای خود را به فرهنگ غذای تكمیلی و كنسروی داده است. و بدن انسان به نظر می‌رسد علی‌رغم اینكه انتخاب دیگری ندارد ولی هنوز در برخورد با تغذیة ناسالم اعتراض خود را باشجاعت و به شكل ناهنجاری‌های مختلف نشان می‌دهد. من غذای ساتیا را از 7 ماهگی به بعد با تركیبات پروتئینی سبك مثل آرد برنج و بادام شروع كردم و كم كم به آن ماش پوست كنده را افزودم. خرما و نان سبوس دار هم اغلب در برنامة غذایی ما بود. به او حلیم جوانة گندم می‌دادم كه سرشار از اسیدهای آمینة ضروری است. سپس كم كم شیر گاو را به برنامة غذایی او افزودم كه البته ساتیا در ابتدا به شدت به شیر حساسیت نشان داد ولی كم كم این حساسیت برطرف شد. می‌توانم بگویم بیشترین تأكید من بر دادن غذاهای تازه و متنوع بود . از كودكی نیز او را با میوه خوردن انس دادم. من هرگز نگران سلامتی فرزندم نبودم زیرا به لطف خدا همیشه نمودار رشد قد و وزن او بالای خط نرمال بود.



10- آیا فكر می كنید تفاوتی به لحاظ جسمی و روحی بین ساتیا و سایر همسالانش وجود دارد؟

من تحقیق علمی در این مورد نكردم، ولی به نظر می‌رسد خیلی كمتر از سایر هم كلاس هایش مریض می‌شود و شدت بیماری هایی مثل سرماخوردگی هم در او به نسبت بقیه دوستاش خیلی كمتر است. در مورد هوش هم نمی‌توانم آن را به گیاهخواری ربط بدهم چون گوشت‌خواران باهوش هم زیاد هستند! ولی اغلب همه نگران این هستند كه نكند گیاهخواری صدمه ای به كودك بزند كه باید بگویم خیر.



11- برای این تصمیم كه فرزندتان گیاهخوار شود با چه كسانی مشورت كرده اید؟ آیا رژیم غذایی اش تحت نظر پزشك انتخاب شده است؟

راستش چون قبل از بارداری با مطالعات مختلفی كه داشتم عمیقاً اعتقاد داشتم گیاهخواری تغذیه مناسب برای انسان‌هاست و قبل از اینكه بچه دار بشویم در كشور‌های مختلف كودكان گیاهخوار سالم زیادی دیده بودم، در نتیجه با كسی در این مورد مشورتی نكردم ولی از دوستانم كه خود فرزندان گیاهخوار داشتند مشورت غذایی می‌گرفتم چون به هرحال گیاهخواری هم فرهنگ خودش را دارد. اما پزشك ساتیا اوایل خیلی اصرار داشت كه ساتیا لااقل تخم مرغ بخورد ولی ما چون مطمئن بودیم تغذیه ساتیا كامل است این كار را نكردیم. سپس ایشان با آزمایشاتی من و همسرم را چك كردند به هر حال پذیرفتند كه ما مشكل سوء تغذیه نداریم. البته لازم به ذكر است كه ایشان بسیار مسؤلانه به خاطر ساتیا سراغ دست ‌آوردهای جدید علمی و مقاله‌های علمی بین‌المللی رفتند كه در نتیجه ما متوجه شدیم دنیای علم امروز دیگر مثل گذشته به گیاهخواری بی اعتماد نیست.



12- منظور شما از اینکه می گویید گیاهخواری فرهنگ خودش را دارد چیست؟ آیا افراد گیاهخوار باید برنامه ی خاص و دقیقی داشته باشند؟ چون برخی افراد فکر می کنند که گیاهخواری کاری است بسیار مشکل و نیاز به برنامه ی دقیق تغذیه دارد. آیا واقعا این طور است که باید هر روزه حجم زیادی از مواد گیاهی مصرف شود تا بتواند جایگزین گوشت گردد؟

ما می‌دانیم كه در بیشتر موارد سلامتی در گرو تغذیة سالم است! ولی این به آن معنی نیست كه ما هر روز میزان پروتئین و ویتامین غذاهایی را كه می‌خوریم اندازه بگیریم. حداقل به نظر من این كار عملاً غیر ممكن است و زندگی را از روال طبیعی خارج می‌كند. ما گیاهخواران از افتخاراتمان این است كه زندگی راحت‌تر و طبیعی تری داریم. منظور من از فرهنگ گیاهخواری چیز خاصی نیست فقط مربوط به طرز تهیة غذاهای جدید و خوشمزه است كه بصورت بدیهی كسی كه تا بحال گیاهخواری را تجربه نكرده نمی‌تواند آن را به سادگی كشف كند.

و برای پاسخ قسمت آخر سؤالتان باید بگویم كه ابداً در ظاهر و حجم غذاهای ما با غیر گیاهخواران تفاوتی وجود ندارد.

13- كدام غذای گیاهی برای خانواده تان دلپذیرتر است، ساتیا كدام را بیشتر دوست دارد؟

قرمه سبزی! البته ساتیا برخلاف بیشتر كودكان اصلاً بدغذا نیست و همه غذاهای گیاهی را دوست دارد.



14- آیا ساتیا در شرایط خوردن گوشت قرار گرفته!عكس العمل او در این شرایط چه بوده است؟

بله. وقتی توی هواپیما و مكان‌های عمومی شاهد خوردن گوشت دیگران می‌شود تعجب می‌كند كه چطور آنها این غذای بد بو را می‌خورد؟ همیشه آرزو می‌كند كاش همه گیاهخوار می‌شدند.

اما یكباركه در مدرسه قیمه داده بودند، ساتیا نتوانسته بود گوشت را از سویا تشخیص بدهد و درنتیجه یك قاشق خورده بود و بعداً متوجه شده بود كه فرق دارند.



15- آیا ساتیا از شما پرسیده «چرا گوشت نخورم» پاسخ شما چه بوده است؟

هیچ وقت.

16- آیا فكر نمی كنید رژیم غذایی متفاوت ساتیا با دوستان احتمالی اش در آینده مشكلی در مراحل ابتدایی تعلیم در مدرسه بوجود بیاورد؟

ساتیا از بچگی شاهد بوده كه همه راجع به اینكه چرا ما گوشت نمی خوریم از ما سؤال می‌كردند. در نتیجه او هم تبدل به یك مبلغ گیاهخواری شده!



17- آیا فكر می كنید انتخاب رژیم غذایی گیاهی تاثیری در روحیه شما و همسرتان داشته است؟

بله همه چیز به طور كاملاً واضحی تغییر كرده. ما بیشتر به طبیعت نزدیك شدیم و در نتیجه به خداوند متعال كه خالق این طبیت زیباست. اینهمه تنوعات نامحدود را او در اختیار ما گذاشته و درنتیجه ما حس می‌كنیم كه نیازی نیست به بهانه تغذیه برای بقای خود به حق زندگی موجودات دیگر تجاوز كنیم. یك تجربه خیلی باارزش دیگری كه ما داریم این است كه به علت فقدان غذاهای آماده گیاهی، ما به اجبار غذاهای تازه و سالم خانگی مصرف می‌كنیم كه این خود موجب پویایی بیشتری در زندگی ماست. اگر به زندگی زوج‌های جوان نگاه كنید اغلب متاسفانه درحال خوردن سوسیس و كالباس و غذاهای آماده هستند كه كاملاً و مشخصاً سلامتی خود و فرزندانشان را به خطر می‌اندازند.

 



18- آیا به لحاظ اجتماعی مشكلی برایتان پیش آمده است؟ (مهمانی ها و دوستان و...) اگر خاطره ای در این مورد دارید بفرمایید.

اوایل كه من هنوز نمی دانستم كه گیاهخواری واقعاً چیست و از همه مهمتر اینكه مطمئن نبودم بتوانم عادات غذایی قبلی را برای همیشه كنار بگذارم به پدر و مادرها و اقواممان نگفته بودیم چون در ضمن مطمئن بودیم كه آنها مخالفت می‌كنند. در نتیجه زمانی كه آنها به منزل ما می آمدند من سعی می‌كردم غذاهای فرنگی درست كنم و اصلاً نمی‌گفتم كه عمداً گیاهی است و آنها هم میل می‌كردند و لذت می‌بردند و وقتی به منزل آنها می‌رفتیم هر بار به یك روشی از خوردن گوشت در می‌رفتیم. یك بار در یك مهمانی صاحب خانه شنیسل مرغ درست كرده بود و آنها را با انواع سبزیجات آبپز تزئین كرده بود. صاحب خانه برای آنكه ما تعارف نكنیم برای هركدام از ما یك تكه مرغ گذاشت. ما شروع كردیم به خوردن سبزیجات كنارش كه تا ایشان رویشان را برگرداندند ما مرغ‌ها را به ظرف اصلی برگرداندیم! خلاصه خیلی شانس آوردیم كسی متوجه نشد و از آن به بعد تصمیم گرفتیم با ایمان راسخ به همه اعلام كنیم كه ما گیاهخواریم و جالب است كه بهتان بگو حالا همه لطف می‌كنند و برای ما به قول خودشان گیاهخواران متعصب غذای گیاهی درست می كنند و از همه جالب تر اینكه همیشه مهمانان دیگر اول از غذای ما امتحان می‌كنند!خیلی وقت ها هم اگر موقعیت مناسب باشد، برای تبلیغ گیاهخواری هم كه شده با یك ظرف غذای گیاهی به مهمانی می‌روم! ولی دركل باید بگم كه متاسفانه مردم ما خیلی درمورد گوشتخواری متعصب هستند و عموماً بدون ارائه دلایل علمی به شدت سعی بر مخالفت با ما دارند.

19- به نظر شما چرا در ایران مسئله گیاهخواری آن طور كه در سایر كشورها اهمیت دارد، مورد توجه قرار نگرفته است؟

تا آنجا كه من در عمل طی این سالها دیده ام، فقط به دلیل عدم اطلاع است. در كشورهای پیشرفته مثل آلمان و سؤیس مردم نه تنها گیاهخواری را می‌شناسند بلكه بسیار به گیاهخواران احترام می‌گذارند و به آنها به چشم افراد سالم جامعه نگاه می‌كنند. خیلی از مردم ما حتی متاسفانه در قشر تحصیل كرده هنوز كلمه گیاهخواری و گیاهخوار را نشنیده‌اند.

20- به نظر شما برای آگاهی دادن به ایرانیان بهتر است روی دلیل اخلاقی گیاهخواری تاكید كرد یا دلیل علمی؟

به نظر من افراد مختلف به طرق مختلف آگاه می‌شوند. بسیاری فقط وقتی می‌فهمند گیاهخواری به معنی سیب زمینی و هویج آبپز نیست و می‌توانند غذاهای متنوع و خوشمزه‌ای بخورند، گیاهخوار می‌شوند. ولی برخی به دلایل علمی نیز نیاز دارند و دسته دیگری هم هستند كه بنا به دلایل معنوی گوشت را كنار می‌گذارند. در نتیجه به نظر من باید به تمامی جنبه با هم پرداخت.

چهارشنبه 5/3/1389 - 18:57
آلبوم تصاویر
  منظره هوایی یك میدان كه مانند یك باغ ژاپنی زیبا آراسته شده در شهر لانووو ویل ـ دووان ـ نانسی در منطقه لورن در فرانسه.


-------------------------------------
قوری چای سبز و لیوان آن در این میدان شهر مغنیه در الجزایر نشاندهنده ذوق شهردار آن است.


-------------------------------------
در شهر مارینیان در منطقه بوش ـ دو ـ رن فرانسه . این هلیكوپتر تزیین بخش یك میدان شهر است.


-------------------------------------
دكوری عجیب در این میدان شهر سیدنی استرالیا. منظور شهردار چه بوده خودش می‌داند و بس.


--------------------------------------
تصویر دیدنی یك ماهیگیر صدف سوار بر اسب پوشیده از برگهای سبز زینت‌بخش این میدان شهر اوستدانكرك در بلژیك در حاشیه دریای شمال است.


---------------------------------------
ذوق و ابتكار شهردار شهر ایپر در بلژیك در این میدان مشهود است.


---------------------------------------
تصویر دیدنی میدان شهر ویر در منطقه كالوادوس در فرانسه كه نیاز به توضیح بیشتر ندارد.


----------------------------------------
پنیر مشهور گرویر از محصولات اصلی شهر بول در كشور سوئیس است. به همین مناسبت ظرف چوبی تهیه این گونه پنیر زینت‌بخش میدان شده است.


-----------------------------------------
میدان ماویانگلام در شهر یانگون پایتخت سابق برمه در هنگام شب.


-----------------------------------------
در شهر فوئرته‌ونتورا در مجمع‌الجزایر قناری اسپانیا مجسمه این كشاورز در حال دوشیدن شیر بز نشاندهنده وجود گله‌های بز در این جزایر است.

چهارشنبه 5/3/1389 - 18:55
دانستنی های علمی
 
عکس: پاهایی که ماند



عکس:فریاد کمک



عکس: اسلحه سوزی
سوزاندن اسلحه های قاچاق در کنیا



عکس:نامه های پنهان در دیوار ندبه

 
چهارشنبه 5/3/1389 - 18:54
شعر و قطعات ادبی
دیرور میگفتی همین فردا
امروز میگوئی همین فردا
فردا كه آید نیز خواهی گفت
باشد همین فردا ، همین فردا
ای مانده در ویرانه رؤیا
امروز را دریاب
این آخرین فردا
چهارشنبه 5/3/1389 - 17:58
شعر و قطعات ادبی

ماهه من غصه نخور زندگی جذر و مد داره
دنیامون یه عالمه آدمه خوب و بد داره
ماهه من غصه نخور همه که دشمن نمیشن
همه که پر ترک مثل تو و من نمیشن
ماهه من غصه نخور مثل ماها فراوونه
خیلی کم پیدا میشه کسی رو حرفش بمونه
ماهه من غصه نخور گریه پناه آدماس
ترو تازه موندن گل ماله اشک شبنماس

ماهه من غصه نخور زندگی بی غم نمیشه
اونی که غصه نداشته باشه آدم نمیشه
ماهه من غصه نخور خیلیها تنهان مثل تو
خیلیها با زخمای زندگی اشنان مثل تو

ماهه من غصه نخور زندگی خوب داره واسش
خدا رو چه دیدی شاید فردامون باشه بهشت

ماهه من غصه نخور زندگی بی غم نمیشه
اونی که غصه نداشته باشه آدم نمیشه
ماهه من غصه نخوردنیا رو بسپار به خدا
هر دومون دعا کنیم تو هم جدا منم جدا

چهارشنبه 5/3/1389 - 17:45
دانستنی های علمی
 هنگامی که فرانسوا میتران در سال ۱۹۸۱م زمام امور فرانسه را بر عهده گرفت، از مصر تقاضا شد تا جسد مومیایی شده فرعون برای برخی آزمایشها و تحقیقات از مصر به فرانسه منتقل شود . هنگامی که هواپیمای حامل بزرگترین طاغوت تاریخ در فرانسه به زمین نشست، بسیاری از مسئولین کشور فرانسه و از جمله رئیس دولت و وزرایش در فرودگاه حاضر شده و از جسد طاغوت استقبال کردند.

پس از اتمام مراسم، جسد فرعون به مکانی با شرایط خاص در مرکز آثار فرانسه انتقال داده شد تا بزرگترین دانشمندان باستانشناس به همراه بهترین جراحان و کالبد شکافان فرانسه، آزمایشات خود را بر روی این جسد و کشف اسرار متعلق به آن شروع کنند. رئیس این گروه تحقیق و ترمیم جسد یکی از بزرگترین دانشمندان فرانسه بنام پروفسور موریس بوکای بود که برخلاف سایرین که قصد ترمیم جسد داشتند، او در صدد کشف راز و چگونگی مرگ این فرعون بود. تحقیقات پرفوسور بوکای همچنان ادامه  داشت تا اینکه در ساعات پایانی شب نتایج نهایی ظاهر شد..

با تجهیزات پیشرفته و تجزیه های بسیار علمی و وقت گیر، بقایای نمکی که پس از ساعتها تحقیق بر جسد فرعون کشف شد دال بر این بود که او در دریا غرق شده و مرده است و پس از خارج کردن جسد او از دریا برای حفظ جسد، آن را مومیایی کرده اند. اما مسئله ی غریب و آنچه باعث تعجب بیش از حد پروفسور بوکای شده بود این مسئله بود که چگونه این جسد سالمتر از سایر اجساد باقی مانده است در حالی که این جسد از دریا بیرون کشیده شده است.

پروفسور موریس بوکای در حال آماده کردن گزارش نهایی در مورد کشف جدید (مرگ فرعون بوسیله غرق شدن در دریا و مومیایی جسد او بلافاصله پس از بیرون کشیدن از دریا ) بود که یکی از حضار در گوشی به یادآور شد که برای انتشار نتیجه تحقیق عجله نکند، چرا که نتیجه تحقیق کاملا مطابق با نظر مسلمانان در مور غرق شدن فرعون است.

ولی موریس بوکای بشدت این خبر را رد کرده و آن را بعید دانست. او بر این عقیده بود که رسیدن به چنین نتیجه ی بزرگی ممکن نیست مگر با پیشرفت علم و با استفاده از امکانات دقیق و پیشرفته کامپیوتری.

در جواب او یکی از حضار بیان کرد که قرآنی که مسلمانان به آن ایمان دارند قصه غرق شدن فرعون و سالم ماندن جثه‌ی او بعد از مرگ را خبر داده است. حیرت و سردرگمی پروفسور دوچندان شد و از خود سوال می‌کرد که چگونه این امر ممکن است با توجه به اینکه این مومیایی در سال ۱۸۹۸م و تقریبا درحدود دویست سال قبل کشف شده است، در حالی که قرآن مسلمانان قبل از ۱۴۰۰ سال پیدا شده است؟ چگونه با عقل جور در می آید در حالی که نه عرب و نه هیچ انسان دیگری از مومیایی شدن فراعنه توسط مصریان قدیم آگاهی نداشته و زمان زیادی از کشف این مسئله نمی گذرد؟

 موریس بوکای تمام شب به جسد مومیایی شده زل زده بود و در مورد سخن دوستش فکر میکرد که چگونه قرآن مسلمانان درمورد نجات جسد بعد از غرق سخن می‌گوید در حالی که کتاب مقدس آنها از غرق شدن فرعون در هنگام دنبال کردن موسی سخن میگوید اما از نجات جسد هیچ سخنی بمیان نمی‌آورد… و با خود میگفت آیا امکان دارد این مومیایی همان فرعونی باشد که موسی را دنبال میکرد؟ و آیا ممکن است که محمد هزار سال قبل از این قضیه خبر داشته است؟

او در همان شب تورات و انجیل را بررسی کرد اما هیچ ذکری از نجات جسد فرعون به میان نیاورده بودند.

پس از اتمام تحقیق و ترمیم جسد فرعون، آن را به مصر باز گرداندند ولی موریس بوکای خاطرش آرام نگرفت تا اینکه تصمیم به سفر کشورهای اسلامی گرفت تا از صحت خبر در مورد ذکر نجات جسد فرعون توسط قرآن اطمینان حاصل کند. یکی از مسلمانان قرآن را باز کرد و این آیه را برای او تلاوت نمود:

{فَالْیَوْمَ نُنَجِّیکَ بِبَدَنِکَ لِتَکُونَ لِمَنْ خَلْفَکَ آیَةً وَإِنَّ کَثِیراً مِنَ النَّاسِ عَنْ آیَاتِنَا لَغَافِلُونَ} [یونس:۹۲]

این آیه او را بسیار تحت تآثیر قرار داد و لرزه بر اندام او انداخت و با صدای بلند فریاد زد:

من به اسلام و به این قرآن ایمان آوردم.

موریس بوکای با تغییرات بسیاری در فکر و اندیشه و آیین به فرانسه بازگشت و دهها سال در مورد تطابق حقائق علمی کشف شده ذر عصر جدید با آیه های قرآن تحقیق کرد و حتی یک مورد از آیات قرآن را نیافت که با حقایق ثابت علمی تناقض داشته باشد. و بر ایمان او به کلام الله جل جلاله افزوده شد (لا یأتیه الباطل من بین یدیه ولا من خلفه تنزیل من حکیم حمید).

حاصل تلاش سالها تحقیق این دانشمند فرانسوی کتابی بود بنام «قرآن و تورات و انجیل و علم بررسی کتب مقدس در پرتو علوم جدید».
 
شنبه 1/3/1389 - 1:22
خاطرات و روز نوشت
«زهرا گونزالس» بانوی نوشیعه‏ی آمریکایی حکایتی باورنکردنی از مقاومت خود در برابر اهانت‏های مردم آمریکا نسبت به حجاب و زن مسلمان بازگو کرد.

به گزارش ابنا خانم زهرا گونزالس بانوی مسلمان و نوشیعه‏ی آمریکایی که چند سالی است به کشورمان مهاجرت کرده است، در حاشیه جشنواره دختران آفتاب، برایمان از وضعیت دشوار زنان و بانوان مسلمان و محجبه در آمریکا و جوامع غربی حکایاتی تعریف کرد.

زهرا گونزالس می‏گفت:

12 یا 13 ساله بودم که مادرم به دین اسلام گروید. پیش از آن ما کاتولیک بودیم و من در مدارس کاتولیکی درس می‏خواندم. بعد از اسلام آوردن مادرم، او ما (من و برادران و خواهرانم) را نیز بدون هیچ اجباری به اسلام دعوت کرد و ما همگی به عشق و علاقه خود مسلمان شدیم.

از آن به بعد همواره با پوشیدن روسری، در انظار ظاهر می‏شدم. درست یادم هست که روز آغاز سال تحصیلی بود. من به کلاس اول راهنمایی می‏رفتم و اولین بار بود که می‏خواستم با روسری به محیط آموزشی بروم. بارها خود را در آینه مشاهده کردم و از اینکه روسری‏ام به رنگ آسمان است، بسیار شاد بودم. می‏خواستم با دوستانم هم این شادی را تقسیم کنم. فکر می‏کردم همگی از نوع پوشش من لذت می‏برند...

اتوبس مدرسه رسیده بود و من آخرین نفری بودم که سوار شدم. از همین اتوبوس‏های زرد بزرگ که همیشه برای سرویس مدارس استفاده می‏شود. از داخل سرویس سروصدا و هلهله شادی بچه‏ها شنیده می‏شد. همینکه وارد اتوبوس شدم و چشم بچه‏ها به من افتاد، ناگهان برای مدتی "سکوت" بر اتوبوس حکم‏فرما شد. یکی فریاد زد که «اینو ببینید؛ چی سرش گذاشته!!» یکی دیگر از بچه‏ها برای من آشغال پرتاب کرد، دیگری حرف‏های رکیک نثارم کرد... می‏خواستم فرار کنم؛ اما راننده اتوبس در را بست و گفت: «بنشین!» پایم بسیار سنگین شده بود و یارای حمل به من به سمت صندلی را نداشت؛ همان دو یا سه قدم به سمت صندلی برایم به اندازه یک سال طول کشید. بالاخره بر روی یکی از صندلی‏ها در ردیف جلوی اتوبوس نشستم. همچنان فحاشی‏ها و پرتاب اشیاء به سمت خودم را حس می‏کردم و می‏شنیدم؛ ولی به روی خودم نمی‏آوردم. به مدرسه که رسیدیم، احساس کردم روسری‏ام خیس شده؛ بعدها یکی از دوستانم گفت که بچه‏ها در سرویس و در طول راه، یکی یکی به سمت من می‏آمده‏اند و به روسریم آب دهان می‏اندخته‏اند!

این داستان هرروز برای من تکرار می‏شد و من مجبور بودم با خودم دو یا سه روسری به مدرسه بیاورم تا پس از پرتاب‏های آب دهان از طرف دانش‏آموزان، دومی یا سومی را به سر کنم!

خانم گونزالس با چنان شور و حرارتی این داستان را تعریف می‏کرد که گویی همین چند روز پیش این اتفاقات برایش رخ داده است؛ اما عجیب اینکه او اصلا از بیان این خاطرات تلخ ناراحت نبود!

وقتی پرسیدم «آیا از یادآوری این قضایا ناراحت می‏شوید؟» گفت: «ما رأیت الا جمیلا! مگر من از حضرت زینب(س) بالاترم؟ هرگز !  او با آن همه سختی، مصائب کربلا را زیبا می‏دید؛ حال من بیایم و از اینکه به وظیفه مسلمانیم عمل کرده‏ام ناراحت باشم؟»

"زهرا" در پایان گفت: «از اینکه می‏بینم در ایران تعداد زیادی از زنان و دختران اهتمام جدی‏ای به حجاب و پوشش خود ندارند، دلم به درد می‏آید!»

این را گفت و با لبخندی به سمت کودک خردسال خود که در کالسکه خوابیده بود، رفت.
 
شنبه 1/3/1389 - 1:16
شعر و قطعات ادبی
هر روز به ما اگر كه سر هم بزنی
بر ریشه ی خواب ما تبر هم بزنی

آقا تو كه خوب می شناسی ما را
زنگ در خانه را اگر هم بزنی...
شنبه 1/3/1389 - 1:11
داستان و حکایت
سر برهنه ی مرد، چهره ی او را دو چندان سخت کرده بود. صورت نتراشیده، نخراشیده اش رو به روی متوکل بود. متوکل که خودش هم از این مأمور می ترسید برای آنکه بعداً درباریان پشتش حرف در نیاورندفریادی زد که نشان بدهد از آن مأمور ترسناک تر است و گفت:
-چه خبر آورده ای؟
-سرت به سلامت ای امیر! به فرمان شما حدود 2 ماه است خانه ی علی بن محمد (ع) را زیر نظر داریم! در منزل او اسلحه و اعلامیه های زیادی است که شیعیان او از قم فرستاده اند. گمان می کنیم ابوالحسن می خواهد علیه تو قیام کند.

متوکل با چشمان بیرون زده از وحشت صدایش را که می لرزید صاف کرد و فرمانده ی ترکان را فراخواند:

-آهای!
-بله قربان!
-به خانه ی علی بن محمد (ع) می روی و هر چه دارد می آوری... خودش را هم!

***

صدای گرم و پرطنینش فضای اتاق را گرفته بود. خودش بود و خدا! ولی اگر دل داری از آن حوالی می گذشت محال بود از شنیدن آن نغمه دل نبازد. صوت و لحن عربی را از پیامبر خدا (ص) به ارث برده بود؛ خلوت و عشق بازی با خدا را از مادر...

حیف! این روزها دلداری نبود؛ هر که بود جای قلب خالی اش را می شد دید.

سرش را بلند کرد. دوباره صدای مزاحمی به گوش می رسید. لابد برای پیدا کردن سلاح آمده بودند! انگار او نیازمند چند سلاح بود برای جنگیدن...!

خیال جنگ نداشت والّا دنیایی از متوکل و سپاهش جلودارش نبودند. آنکه باید می جنگید و پیروز می شد و آرامش را به دنیا هدیه می داد، او نبود! هر چند به سهم خودش انسانهای آرام آفریده بود...

دوباره صدای فریاد و چکمه به گوش رسید. آهی کشید و دوباره مشغول خواندن شد. انگار نه انگار که خانه اش را صدای چکمه ها پر کرده بود.

***

ناراحت و دل شکسته به متوکل نگاه کرد. متوکل وقتی شنیده بود در خانه ی امام چیزی پیدا نشده جشن گرفته بود. زنی خرامان و رقسان از دور برایش جام شراب می آورد.

لبخند شومی بر لبان متوکل نقش بسته بود. دستش را برد به طرف دومین جام شراب و آن را به طرف امام گرفت:
- بیا ابوالحسن! لبی تر کن!

بر چهره ی حیدر وار علی (ع) سایه ای از نفرت و انزجار سایه انداخت. بازوانش را که در چنگال نگهبانان بود با تکانی رها کرد و با خشم گفت:
-به خدا قسم هرگز در خون من شراب نرفته است! رهایم کن!

متوکل سری تکان داد و جام را تا ته سر کشید. آنگاه گفت:

-برایم شعر بخوان!
-مرا برای شعر گفتن نیافریده اند!
-باید بخوانی... رهایت نمی کنم!

امام خواند:

«بر فراز کوه ها و صخره ها پادشاهان می زیستند
نگهبانان تنومند همواره چون ستونهایی از آنها نگهداری می کردند که مبادا خطری آن ها را فرا بگیرد
این قله های سر به آسمان ساییده چه سودی به حال آنان داشت؟
آنها را از کاخ های سنگی و دژهای آهنین پائین کشیدند و
سقوط کردند میان گودال های مرگ! جایگاه های آتش!

وقتی که سایه ی مرگ بر آنها مستولی شد،
کسی فریاد برآورد: کجاست تاج زرین و دستبندهای طلایی؟
کجاست چهره های نازپرورده و پاهایی که زیرشان فرش می گستراندند.
قبر با زبان کرمها با آنها سخن می گوید و آن صورتهای خراش نیفتاده امروز خوراک کرم هاست.
زمان زیادی آن ها خودند و نوشیدند و اکنون زمان خاک است و مور...»

متوکل مثل کودکان بر تخت نشسته بود، با جامی از شراب در دستش. آن قدر گریست که جام از دستش افتاد و ریش های درهمش بیشتر در هم گورید. عیشش منقض شد.

وقتی ناله هایش تمام شد با گریه گفت:

-ابوالحسن! آیا قرضی داری؟
-چرا! 4000 هزار دینار
-4000 هزار دینار بیاورید و و به ابوالحسن بدهید.

امام (علیه السلام) مثل همیشه سربلند از کاخ بیرون آمد...

 
شنبه 1/3/1389 - 1:4
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته