• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 1412
تعداد نظرات : 428
زمان آخرین مطلب : 5523روز قبل
دعا و زیارت

خدایا من به دنبال چه هستم ؟
خدایا من چه می خواهم که خود نمی دانم ؟
پرم از حرف هیچ ...
نمی توانم بگویم ...
پر از فریاد ...
این چه عشقی است ؟
چرا بدین گونه بی قرارم کرده است ... چرا ... چرا ...
مگر عشق بی قراری است ...
مگر عشق به تو آرامش نیست ...
نمی دانم چه کنم ...
مانده ام سر گردان و حیران ...
احساس می کنم مرا به حال خود رها کرده ای ...
هرچه جستجو می کنم دستت را نمی یابم ...
مرا به حال خود مگذار که سخت مهتاجتم ...
می دانم هستی ، می دانم صدایم را می شنوی ...
می دانم عشقت لیاقت نمی خواهد ...
پس چه می خواهد که من ندارم؟
هرچه داشتم و نداشتم ، همه را از خودت خواستم ...
از خودت خواستم مرا با این رو سیاهی ببخشایی ...
و بیامرزی ...
می دانم کمکم کرده ای ...
شاید چشمان من بسته شده است ...
خدایا من با تو بودن را می خواهم و بس ...
این ها همه بهانست...
دلم هوای تو را می کند ...
دلم تو را فریاد می زند ...
یادت آرام جان من است ...
می دانم که جز تو کسی نیست که مرا آرام کند ...
می دانم که زندگی من بیهوده نیست .
چون تو ... چون تو آن را زیبا آفریده ای ...
خدایا تو را سپاس ...
تو را شکر ...
خدایا ...
در برابرت کلمه کم می آورم ...
خدایا خود می دانی چه می گویم . پس چه نیازی است که لب بگشایم ...
دلم از آن توست ... آن را نزد خودت نگه دار و و خود آن را آرام گردان ...
آمین ...

يکشنبه 15/2/1387 - 9:31
ازدواج و همسرداری
به دنبال شوهر اینترنتی:
با خود گفتم كه عصر ارتباطات است و جهان به كوچكی دهكده ای ؛ پس دیگر
دغدغه " فرهنگ بسته" را ندارم كه صبر كنم تا خواستگاری از در وارد شود.
كامپیوتر را روشن می كنم ، به اینترنت وصل می شوم و از میان هزاران جوان برومند ، با سواد ، های كلاس و با فرهنگ كه آنها هم، چون خودم به اینترنت وصل هستند ، دست به گزینش می زنم و بهترین شوهر عالم را ( اگر وجود داشته باشد) برای خودم انتخاب می كنم.
با آی دی خودم وارد چت رومهای مختلف با مضامین عاشقانه می شوم . پی ام های مختلف، مرا بمباران می كنند. پسرهای برومند ، با سواد و با فرهنگ، گویی در انتخاب من رقابت می نمایند.
A s l؟
نمی دانم جواب كدام را بدهم . همه مستقیم سر اصل مطلب می روند.
و سن و جنس و محل مرا می خواهند. بعد هم ادعاها و مطالبی را اظهار می كنند كه برایم صحت و سقم آن ها همیشه در پرده ابهام می ماند!!!
به دنبال خانم اینترنتی:
من هم با خود گفتم كه عصر ارتباطات است و جهان به كوچكی دهكده ای ؛ پس دیگر دغدغه " فرهنگ بسته " را ندارم  كه در ارتباط یا شناسایی دختر دلخواهم جهت ازدواج مشكل داشته باشم. دیگر دامنه گزینشم به چند دختر آشنای همسایه، محل كار و تحصیل و فامیل محدود نیست.می توانم از طریق كامپیوتر از میان این همه دختر برومند، باسواد و های كلاس ؛ دختر مناسب و مطلوبم را بیابم و با او ازدواج كنم.
كامپیوتر را روشن می كنم ، به اینترنت وصل می شوم تا از میان هزاران دختر برومند ، با سواد و با فرهنگ و های كلاس ؛ كه آنها هم چون خودم به اینترنت متصل هستند ؛ دست به گزینش بزنم و فهیم ترین همسر عالم را ( كه حتما وجود دارد) برای خودم انتخاب كنم.
با آی دی خودم وارد چت رومهای مختلف با مضامین عاشقانه می شوم. با پی ام های مختلف هر آی دی را كه نام دخترانه دارد بمباران می كنم. ولی به ندرت جوابی می دهند و یا اینكه با سئوالات كوتاه و پی در پی ، بی اعتمادی و شك خود را نسبت به من ابراز می كنند. و بیشتر اوقات نمی توانم صحت مطالب و ادعای خود را برای آنها اثبات كنم.
يکشنبه 15/2/1387 - 9:1
خواستگاری و نامزدی
ارسطو:

عاقل آنچه را که می داند ، نمی گوید ولی آنچه را که می گوید ، می داند. 

ابوالعلا:

باید از بدی کردن بیشتر بترسیم تا بدی دیدن

منتسکیو:انسان همچون رودخانه است ، هرچه عمیقتر باشد آرام تر و متواضع تر است .  پرمودا  باترا:

مشکلات خود را بر ماسه ها بنویسید و موفقیت هایتان را بر سنگ مرمر .

اپیکور:

کسی که از هیچ چیز کوچکی خوشحال نمی شود ، هیچگاه خوشبخت نخواهد شد.

بــــــه خاطر بسپار امروز همان فردایی است که دیــــروز نگــــران آن بودی دیروز تاریخ فـردا معما و امروز زندگی است 
يکشنبه 15/2/1387 - 8:52
خواستگاری و نامزدی
کنفوسیوس:

    به جای آنکه به تاریکی لعنت بفرستید یک شمع روشن کنید  

ونیس لومباردی:

بردن همه چیزنیست اما تلاش برای بردن چرا

مثل آلمانی:

افتادن در گل و لای ننگ نیست، ننگ در این است که آنجا بمانی لاوسن:

وقتی آنچه داریم می بخشیم، آنچه نیازمند آنیم دریافت خواهیم کرد.

فلوبر:

خوشبختی ، یعنی هماهنگی با حوادث روزگار .

 

سارنف:  

داشتن پشتکار ، تفاوت ظریف بین شکست و کامیابی است.

 
يکشنبه 15/2/1387 - 8:49
ازدواج و همسرداری
اگر چنین هستید ، صبر كنید ، ازدواج نكنید
1 - اگر در خانواده پدری و زندگی مجردی خود ، مسئولیت كاری را به عهده نمی گیرید یا در مسئولیت محوله تعلل می ورزید. ( تنبلی و بی مسئولیتی)
2 – اگر با پدر، مادر، برادر و خواهر خود (‌كه به نظر شما غیر منطقی بوده یا اخلاق دلخواه شما را ندارند) ارتباط سازنده و راضی كننده ندارید و نتوانسته اید تعامل قابل قبولی ایجاد نمائید. (عدم تعامل و ارتباط اجتماعی صحیح با دیگران)
3 – اگر در زندگی ، مرتب شغل خود را عوض كرده اید، با دوستان زیادی به خاطر مشكلاتی قطع رابطه نموده اید، رشته تحصیلی خود را تغییر داده  یا ترك تحصیل كرده اید، علائق خود را نیمه كاره رها كرده اید و ثبات فكری ، احساسی و رفتاری ندارید.( عدم ثبات فكری، احساسی و رفتاری)
4 – اگر تصور می كنید ؛ افكار ، احساس و رفتار همسرتان را در آینده به دلخواه خود تغییر می دهید. (خطای شناختی)
5 – اگر به دنبال همسر مناسبی هستید به نحوی كه در زندگی مشتركتان در آینده با هیچ گونه مشكلی مواجه نشوید. (خطای شناختی)
6 – اگر در پی كسب لذت و علائق خود ، كارها و مسئولیت هایتان بر دوش دیگران قرار می گیرد. (اصالت لذت، و عدم مسئولیت پذیری)
7 – اگر فقط منطق و طرز نگرش خویش را قبول دارید و در برابر دیگران حالت دفاعی یا حالت تهاجمی می گیرید و قادر به درك افكار ، احساس و رفتار دیگران نیستید. (واكنش دفاعی و خود میان بینی)
8 – اگر نقاط ضعف و نقاط قوت خود را به صورت شفاف نمی بینید. (عدم خودآگاهی)
9 – اگر تا كنون با نظرات، انتقادات و پیشنهادات دیگران، تغییری در رفتار های شما ایجاد نشده است. (عدم مدیریت خود یا خود مدیریتی)
10 – اگر مسائل كاری شما مانع ارتباط دوستانه ، و ارتباط دوستان شما مانع ارتباط صمیمی در خانواده ( خانواده پدری) می شود یا مسائل و مشكلات شخصی شما در تمام حوزه های زندگیتان تاثیر می گذارد و در هم تنیده می گردد. (مشكل در تقسیم وظایف و تعارض نقش ها)
11 – اگر به هیچ وجه قادر به تغییر برنامه های از قبل طراحی شده خود نیستید( حتی اگر شرایط تغییر كند) و بسیار متعصب ، خشك و غیر قابل انعطاف هستید. (‌عدم انعطاف پذیری لازم)
12 – اگر قادر به درك احساسات ، رفتار و افكار خانواده ، دوستان و همكارانتان(كه متفاوت از شما عمل می كنند)، نمی باشید. (عدم اگاهی اجتماعی)
13 – اگر بیشتر به جای گوش كردن ، صحبت می كنید و بیشتر از آنكه سعی كنید دیگران را بفهمید ، سعی دارید كه دیگران شما را درك كنند. (عدم مدیریت رابطه)
14 – اگر بسیار هیجان طلب هستید و صرفاً ، هیجانات شما را به سویی می كشاند و قادر به تعویق انداختن خواسته هایتان نیستید. (خود یا اگو ضعیف ، هوش هیجانی پائین)
15 – اگر برای رفتار ، احساس و گفتار خود روش و برنامه ای ندارید و منفعلانه و واكنشی نسبت به دیگران عكس العمل نشان می دهید.( رفتار بی تعقل یا انعكاسی، مشكل در شیوه حل مسئله)
16 – اگر عادت دارید به جای حل مشكلات از آنها فرار كنید یا اجتناب بورزید یا واكنش شما به مسائل بی تفاوتی هست. (پاسخ اجتنابی به رویدادها)
17- اگر در آینه نگاه دیگران، شما فردی غرغرو ، سرزنش گر، وابسته، احساساتی، بدبین، گوشه گیر، پرخاشگر، دمدمی مزاج، خودخواه، گوشت تلخ، غمگین یا تكانشی ( كسی كه یكباره بدون مقدمه و از روی احساس دست به عملی می زند و پیامدهای آن را نمی سنجد) به نظر می آئید. (اختلال شخصیت)
18 – اگر فكر می كنید، از میان چند میلیارد ساكنین كره زمین ، فقط و فقط یك شخص مناسب شماست و ارزش ازدواج دارد و در غیر این صورت زندگی شما بی معنا شده و باید بمیرید یا تا آخر عمر مجرد بمانید.( خطای شناختی ، عدم كنترل احساس ، هوش هیجانی ضعیف)
19 – اگر بدون اینكه خود را دقیقاً‌ ارزیابی كنید و بشناسید ،‌دنبال همسر مناسب می گردید. (‌عدم شناخت خود)
20 – اگر وضعیت فعلی اتان راضی كننده نیست و برای رهایی و فرار از موقعیت ، اقدام به ازدواج می كنید. (مشكل در شیوه حل مسئله)
يکشنبه 15/2/1387 - 8:36
محبت و عاطفه
راز عشق در احترام متقابل است. احساسات متغیرند،اما احترام دو طرف ثابت می ماند. اگر عقاید شریک زندگی ات با عقاید تو متفاوت است، با احترام به نظرهایش گوش کن . احترام باعث می شود که او بتواند خودش باشد.
سه شنبه 27/1/1387 - 8:36
محبت و عاطفه
راز عشق در تواضع است . این صفت نشانه ی تظاهر نیست. بلکه نشان دهنده ی احساس وتفکری قوی است. میان دو نفری که یکدیگر را دوست دارند ، تواضع مانند جویبار آرامی است که چشمه ی محبت آنها را تازه و با طراوت نگه میدارد.
سه شنبه 27/1/1387 - 8:35
خواستگاری و نامزدی
مادام كوری‌، سلامتی‌اش را از دست داد اما به اهدافش رسید و خدمت بسیار بزرگی به بشریت كرد. ادیسون هرگز از آزمایشها و تحقیقاتش ناامید و خسته نشد و هر روز امیدوارتر از قبل به كارش ادامه می‌داد. در زندگی سر تا سر پرفراز و نشیب همة انسانهای موفق ویژگی‌های مشتركی یافت می‌شود.
    ممكن است كه بسیاری از ما این روحیات و خصوصیات فردی را نداشته باشیم اما دانشمندان ثابت كرده‌اند كه درخشش و موفقیت افراد در زمینه‌های مختلف تنها به 20% استعداد آنها و 80% تلاش و پشتكارشان بستگی دارد. هر كدام از ما ویژگی روحی و اخلاقی را می‌توانیم در خودمان خلق كنیم و یا از بین ببریم‌. ما نیز می‌توانیم از برترین‌ها باشیم اما باید بدانیم كه همة موفق‌ها چگونه عمل كرده‌اند:
    1 - بسیار صادق و درست كردار هستند:
    همة كسانی كه موفقیت را لمس كرده‌اند. همواره اصل درستكاری و صداقت را سرلوحة كارهایشان قرار داده‌اند. ممكن است بسیاری با فریب و نیرنگ به ظاهر پیروز باشند، اما به راستی این درستكاران هستند كه تا انتهای خط، گوی سبقت را از دیگران می‌ربایند.
    2 - محتاط هستند:
    به خاطر همین ویژگی است كه می‌توانند از همة موانع به راحتی عبور كنند و همه چیز را پشت سر بگذارند. آنها هرگز بی‌گدار به آب نمی‌زنند.
    3 - سخت كوش و پرتلاش هستند:
    برای این افراد زحمتكش پول بادآورده مفهومی ندارد. آنها لازمه رسیدن به موفقیت را سخت‌كوشی می‌دانند و برای رسیدن به موفقیت از هیچ تلاشی فروگذار نمی‌كنند.
    4 - تشنه یادگیری هستند:
    آنها علاقه بسیار زیادی برای یادگیری در هر زمینه‌ای دارند. انسانهای موفق‌، خودشان را بالا می‌كشند و همواره در مسیر رشد و بالندگی قدم می‌گذارند. آنها از تمام جنبه‌های زندگی و به خصوص از اشتباهاتشان درس عبرت می‌آموزند و از این كار ابایی ندارند.
    5 - مهربان و صمیمی هستند:
    تا به حال دقت كرده‌اید كه انسانهای موفق چقدر مردم دار و اجتماعی و مهربان هستند. همین ویژگی‌های اخلاقی آنهاست كه محبوبیت‌شان را بیشتر می‌كند و به آنها این توانایی را می‌دهد كه سایرین را نیز در راه رسیدن به موفقیت یاری كنند.
    6 - وفای به عهد می‌كنند:
    قول دادن و به آن عمل كردن‌، اصلی است كه میلیون‌ها انسان را در مسیر صحیح قرار داده و آنان را جزء افراد موفق می‌شمارد.
    7 - در مواجه با مشكلات‌، به دنبال راه حل هستند:
    به عقیده آنها مشكلات فرصتی است طلایی و گرانبها برای انجام دادن غیر ممكن‌ها. آنها به هیچ وجه از مشكلات نمی‌ترسند و شكایتی هم ندارند. انسانهای موفق‌، همواره در جست و جوی یافتن راه حل هستند.
    تنها كافیست كه از همین حالا این شاخص‌ها را در خودتان تقویت كنید. سپس متوجه می‌شوید كه شما نیز وارد جاده موفقیت شده‌اید. همواره تصویر نهایی هدف و آرزویتان را بزرگ و پررنگ برای خودتان ترسیم كنید. یك مهندس ساختمان‌، هر روز كه بر سر ساختمان در حال ساخت‌، حاضر می‌شود با در دست داشتن یك نقشه‌، تصویر نهایی را برای خودش تكمیل می‌كند. شما نیز چنین عمل كنید، نقشه به دست پیش روید و از اراده و قدرت بیكران الهی غافل نباشید.
سه شنبه 27/1/1387 - 8:30
آموزش و تحقيقات
کارت گرافیک یکی ازعناصر مهم در کامپیوتر است  که  با  توجه به نوع استفاده و نیاز کاربران، دارای مدل های متفاوت با پتانسیل های مختلف می باشد. کاربران با توجه به امکانات کارت گرافیک قادر به استفاده از بازی های کامپیوتری پیشرفته ، مشاهده فیلم و انجام عملیات حرفه ای نظیر ضبط و ویرایش فیلم ، می باشند. در زمان استفاده از تصاویر گرافیکی حجیم و یا برخی بازی های کامپیوتری، ممکن است تصاویر بصورت منقطع  نمایش داده شوند، در چنین مواردی استفاده از یک کارت گرافیک مطلوب و با سرعت مناسب ، علاوه بر افزایش کارآئی سیستم ، امکان پردازش تصاویر دو بعدی و یا تصاویر سه بعدی استفاده شده در بازی های کامپیوتری را با سرعت بیشتر فراهم می نماید .برخی از کارت های گرافیک دارای امکانات متنوعی نظیر پورت های ورودی و خروجی برای اتصال به دوربین های دیجیتال و تلویزیون بوده و در برخی از مدل های دیگر امکان اتصال بیش از یک نمایشگر به کامپیوتر ، وجود دارد. کارت های گرافیک در مقایسه با گذشته دارای امکانات  بیشتر، کیفیت بهتر و توانائی مطلوب بمنظور بازخوانی تصاویر می باشند.

جایگاه کارت گرافیک
تولید کنندگان کارت ها  و تراشه های (
Chip set  گرافیک  ، سخت افزار خود را هر شش ماه تغییر و بهنگام می نمایند . طراحان و پیاده کنندگان  محصولات نرم افزاری با اتکاء به پتانسیل های ارائه شده توسط کارت های گرافیک ، قادر به تولید محصولات متنوعی نظیر بازی های کامپیوتری پیچیده و با گرافیک بالا می باشند .بازی های کامپیوتری تنها دلیل ارائه کارت های گرافیک جدید نبوده و در این راستا دلایل دیگری همچون استفاده از امکانات جانبی ارائه شده توسط آنان نیز موردنظر می باشد.امکان دسترسی به دو و یا سه تصویر بطور همزمان ، استفاده از پورت DVI  ( اینترفیس دیجیتالی ویدئو) ، اینترفیس های S-Video و پورت های( Firewire  (IEEE 1394  ، نمونه هائی از امکانات ارائه شده در کارت های گرافیک جدید می باشند .

ویژگی ها ی مهم  
از مهمترین ویژگی های مرتبط با کارت گرافیک ، می توان به موارد زیر اشاره نمود :

  •  پردازنده  : امروزه به برکت وجود پردازنده های استفاده شده در کارت های گرافیک ، امکان مشاهده تصاویر سه بعدی متحرک بطور کامل فراهم شده است . کارت های گرافیک قادر به پشتیبانی از تصاویر ویدئوئی سه بعدی و بازی های کامپیوتری بنحو مطلوب و با بهترین وضعیت نمایش می باشند . زمانیکه بازی های کامپیوتری با سرعت  شصت فریم در ثانیه و یا بیشتر نمایش داده شوند ، وضعیت مطلوبی فراهم و تصاویر فاقد هر گونه لرزشی خواهند بود(چشم انسان در این سرعت قادر به تشخیص لرزش تصاویر نمی باشد). کارت های گرافیک ارزان قیمت بخوبی جوابگوی بازیهای قدیمی می باشند . کارت هائی که قادر به تولید فریم ها با سرعت بیشتری باشند ، امکان مشاهده تصاویر و بازی های کامپیوتری در  Resolution بالاتررا بخوبی  فراهم می نمایند. بمنظور اجرای بازی های کامپیوتری که از تکنولوژی  DirectX 8 استفاده می نمایند ، می بایست از کارت هائی که تکنولوژی فوق را حمایت می نمایند ، استفاده گردد.
     

  •  حافظه . در مواردیکه از کامپیوتر بمنظور انجام عملیات حجیم گرافیکی نظیر بازی های کامپیوتری و یا ویرایش تصاویر ویدئوئی استفاده می گردد ، اطلاعات مورد نیاز بمنظور نمایش تصاویر در حافظه RAM کارت گرافیک ذخیره می گردد . کارت های گرافیک بمنظور انجام مطلوب و سریع اینگونه فعالیت ها به حجم بالائی از حافظه  نیاز خواهند داشت . بموازات افزایش  پیجیدگی بازی های کامپیوتری یا حجم عملیات گرافیکی  به حافظه بیشتری نیاز خواهد بود.  استفاده مناسب و بهینه از حافظه کارت گرافیک می تواند تضمین لازم در خصوص نمایش بدون نقص تصاویر را ارائه نماید.اكثر كارت های گرافیكی دارای 32Mb تا 64Mb  حافظه از نوع DDR SDRAM می باشند. مدل های پیشرفته تر و در عین حال گرانتر، دارای حافظه ای بین 64MB تا 128MB می باشند.برای بازی های قدیمی ، حافظه ای به میزان  32MB كافی بوده ولی  كیفیت و سرعت انتقال تصاویر در آنان نسبت به  كارت های جدید خصوصا" در Resolution 1600 * 1200 ، مطلوب نخواهد بود. بمنظور استفاده از بازی های گرافیکی پیشرفته و Resolution بالاتر ، پیشنهاد می گردد از كارت های گرافیكی که دارای حداقل  128Mb حافظه می باشند ، استفاده گردد .اكثر بازی های جدید به  حافظه ای بیش از 128MB نیاز نخواهند داشت . در صورت تمایل و ضرورت می توان  از كارت ها ئی که دارای حافظه بیشتری هستند، استفاده نمود( عدم ضرورت ارتقاء کارت گرافیک در مواردیکه  یک بازی کامپیوتری با حجم بالای گرافیک عرضه می شود ) .  
    تراشه های گرافیكی كه بر روی مادر برد كامپیوتر قرار دارند ( OnBorad) از حافظه اصلی سیستم استفاده می نمایند( با توجه به اشغال بخشی از حافظه توسط کارت گرافیک موجود بر روی مادربرد ، فضای کمتری در حافظه اصلی برای سایر عملیات باقی خواهد ماند ) . در اغلب كامپیوترهای ارزان قیمت که از پردازنده هائی با توان عملیاتی کمتر استفاده می شود ( نظیر پردازنده های  Celeron محصول شركت Intel و یا Duron محصول شركت AMD ) ، كارت گرافیكی بر روی مادربرد تعبیه شده است. كامپیوترها ی فوق ، دارای توانایی قابل قبولی بوده و برای  كاربران معمولی كه از كامپیوتر به عنوان یك ابزار كار معمولی استفاده می نمایند، بسیار كارآمد بوده  ولی در صورتیکه کاربرانی نیازمند انجام عملیات گرافیك سنگین بوده و یا قصد استفاده از بازی هائی را داشته باشند که دارای گرافیک بالا می باشد ، سیستم های فوق کارآئی مناسبی نخواهند داشت .
     

  • امکانات جانبی: برخی از كارت های گرافیک دارای امكانات جانبی اضافه ای بوده که امکان استفاده از آنان توسط سخت افزار و یا نرم افزارهای مربوطه در اختیار کاربران  قرار می گیرد. در ادامه به برخی از این امکانات ، اشاره می گردد :

    -
    خروجی DVI: از كارت های گرافیك كه دارای اینترفیس ویژوال دیجیتال می باشند ، بمنظور اتصال به مانیتورهای دیجیتال  استفاده می گردد. با استفاده از اینترفیس  DVI و پورت خروجی  DVI، امکان  اتصال  کارت های گرافیک به  انواع مانیتورهای دیجیتال و آنالوگ  ، فراهم می گردد .

    -
    ورودی / خروجی S-Video: پورت خروجی S-Video ، امکان ارسال سیگنالهای ویدئویی را به تلویزیون، VCR و سایر دستگاههای مشابه فراهم می نماید. با استفاده از پورت ورودی S-Video ، می توان تصاویر ویدئویی را از وسایلی نظیر VCR، دوربین های فیلمبرداری به كامپیوترتان تغذیه نمود.

    - ورودی/ خروجی مركب: پورت های مرکب دارای عملکردی مشابه پورت های S-Video  بوده با این تفاوت که امکان اتصال به تجهیزات  قدیمی كه دارای پتانسیل لازم بمنظور ارتباط و استفاده از پورت  S-Video نمی باشند را فراهم می نماید .اكثر كارت های گرافیك  كه دارای پورت های S-Video  می باشند ، دارای یک کابل لازم بمنظور تبدیل پورت فوق به پورت های مرکب می باشند .

    - نمایش دو تصویر: بمنظور اتصال کامپیوتر به یک مانیتور دیگر و یا تلویزیون ( مشاهده دو و یا حتی سه تصویر جداگانه ) ، می بایست از یک  کارت گرافیک که دارای پورت های اضافه و RAMDAC (تراشه هائی که  تصاویر دیجیتال  را به سیگنالهای آنالوگ تبدیل می كنند) اضافی ، استفاده گردد

    - Overclocking: اجرای پردازنده موجود  بر روی یک کارت گرافیک سریعتر از سرعت مشخص شده توسط تولید کننده ، به امری متداول توسط برخی بازی های کامپیوتری تبدیل شده است . وضعیت  فوق ، باعث فشار بیش از حد مجاز به کارت گرافیکی در ارتباط با تولید خروجی شده و در نهایت می تواند سوختن كارت گرافیكی را بدنبال داشته باشد .برخی از تولید كنندگان نظیر Gainward ، كارت هایی را ارائه نموده اند كه  دارای ویژگی  Overclocking  می باشند . برخی دیگر از تولید کنندگان نرم افزارهای Overlocking را بهمراه کارت گرافیکی خود عرضه نموده و تعدادی دیگر از تولید کنندگان نظیر ATI از ویژگی فوق حمایت نمی نمایند . قبل از فعال نمودن ویژگی Overlocking می بایست  دستورالعمل های ارائه شده توسط تولیدکنندگان مربوطه به دقت مطالعه گردد .  

     -Anti-aliasing
    ، در گرافیك كامپیوتری به هموار نمودن ( صاف و یکدست )  ظاهر ناهموار و پلکانی اشكالی چون خطوط مورب،‌منحنی ها و دوایر اطلاق می گردد . استفاده از ویژگی فوق در مواردیکه دارای یک Resolution پائین می باشیم ، مفید خواهد بود. علت بروز این ناصافی ها ،  به دلیل پایین بودن كیفیت تفكیك پذیری بوده و می توان بمنظور برخورد با مشکل فوق ، از امکانات سخت افزاری و یا نرم افزاری خاصی استفاده نمود . برخی از کارت های گرافیک جدید از ویژگی فوق حمایت می نمایند.در صورت فعال نمودن ویژگی فوق ، سرعت نمایش فریم ها در یک ثانیه  كاهش خواهد یافت .بنابراین استفاده کنندگان بازی های کامپیوتری ، می بایست بین نمایش سریعتر و استفاده از تصاویر هموار، یكی را انتخاب نمایند .
     

تشریح مشخصات
در زمان تهیه یک کارت گرافیک می بایست موارد متعددی همچون میزان حافظه ، نوع اینترفیس ها ، تعداد پورت های ورودی و خروجی به دقت بررسی و مشخص گردد . قیمت یک کارت گرافیک با میزان کارآئی آن ارتباط مستقیم دارد . کارت های گرافیک موجود که از تراشه های ATI و NVida  استفاده می نمایند ، دارای کارآئی مناسب در ارتباط با نمایش تصاویر سه بعدی می باشند . استفاده از کارت های گرافیک قدرتمند ،  صرفا" مختص کاربرانی است که نوع فعالیت آنان بگونه ای است که به پتانیسل های بالای این نوع از کارت ها نیاز دارند. جایگاه و نقش حافطه در کارت های گرافیک ، بسیار حائز اهمیت بوده و اولویت آن نسبت به سایر پارامترهای موجود بمنظور گزینش یک کارت گرافیک، بیشتر است ( بازی های گرافیکی پیچیده و با گرافیک بالا ، نیازمند استفاده از حافظه بالائی می باشند ) .  در صورتیکه قصد اتصال کامپیوتر به یک نمایشگر ، تلویزیون و یا دوربین فیلمبرداری  وجود داشته باشد ، می بایست کارت گرافیکی انتخابی دارای پورت های مورد نظر باشد .
پارامترهای زیر را می توان در زمان انتخاب یک کارت گرافیک  در نظر گرفت :

  •  حافظه  
    حداقل :  32MB   پیشنهادی : 64MB   حداکثر :  128MB و یا بیشتر
    میزان حافظه موجود بر روی کارت گرافیک ارتباط مستقیم با  کیفیت و سرعت نمایش اطلاعات داشته و حجم بیشتری از اطلاعات در حافظه ذخیره خواهد شد. سرعت تفسیر و نمایش تصاویر خصوصا"  تصاویر سه بعدی با افزایش میزان حافظه، بهبود و افزایش خواهد یافت . اكثر کارت های گرافیکی موجود از حافظه های DDR استفاده می نمایند.

  • سرعت Clock  پردازنده گرافیک :
    حداقل :   166 مگاهرتز   پیشنهادی :  200 تا 250 مگاهرتز   حداکثر :  250 تا 325 مگاهرتز
     سرعت Clock پردازنده کارت گرافیك ، یکی از مهترین عوامل افزایش کارآئی یک  کارت گرافیک بوده که بیشترین تاثیر را در رابطه با  انجام عملیات مرتبط با  تصاویر سه بعدی ،بدنبال خواهد داشت .

  • نوع اینترفیس
    حداقل : PCI یا AGP   پیشنهادی :  AGP   حداکثر : AGP
    تقریبا" تمامی سیستم های جدید دارای یک اسلات AGP بمنظور اتصال كارت گرافیكی می باشند . سیستم هایی كه طول عمر آنان بیش از چهار سال بوده و یا  سیستم هائی که دارای کارت های گرافیکی Onboard می باشند ، ممکن است صرفا"  دارای اسلات های  PCI بوده که سرعت آنان بمراتب کمتر از اسلات ها ی AGP است .کارت های گرافیکی که از اسلات های  AGP استفاده می نمایند ، قادر به حمایت از سرعتی بالغ بر 4X می باشند. در کارت های گرافیک جدید، سرعت فوق به مرز 8X رسیده است. در صورتیکه سیستمی دارای اسلات  AGP با سرعت 2X یا 1X باشد ، امکان استفاده  از كارت های گرافیكی با سرعت 4X یا 8X وجود نخواهد داشت (متفاوت بودن ولتاژ آنان  ) .

  • کانکتورهای  نمایشگر :
    حداقل :  یك کانکتور VGA برای نمایشگر CRT 
    پیشنهادی :  یك یا دو کانکتور VGA برای نمایشگرهای CRT 
    حداکثر :  یك یا دو کانکتور VGA یا یك خروجی دیجیتال  اضافه برای نمایشگرهای تخت
    بمنظور استفاده از کارت گرافیکی ، می بایست کارت گرافیکی دارای کانکتورهای  لازم بمنظور ارتباط با مانیتور باشد . كارت های گرافیك ، حداقل دارای یك پورت VGA بمنظور اتصال مانیتورآنالوگ به  كامپیوتر می باشند (مانیتورهای فوق در زمره مانیتورهای CRT یا LCD  آنالوگ تخت محسوب می گردند ) . كارت هایی كه دارای یک  کانکتور می باشند ، امکان استفاده از چندین تصویر و بالطبع چندین عملیات را فراهم می نمایند مثلا" می توان بر روی یك صفحه برنامه حسابداری را فعال و بر روی صفحه دیگر برنامه Word را  فعال نمود.

  • پورت های  ورودی و خروجی .
     حداقل : موجود نیست   پیشنهادی :  S-Video یا مركب  حداکثر : تنوع اینترفیس ها
    در صورتیکه قصد ویرایش تصاویر ویدئویی وجود داشته باشد و یا بخواهیم از کامپیوتر بمنظور ذخیره تصاویر ویدئویی استفاده نمائیم و یا تمایل به استفاده از تلویزیون برای انجام بازی های كامپیوتری وجود را داشته باشیم ، می توان از یک کارت گرافیک  پیشرفته  که دارای مجموعه ای از پورت های ورودی ،  خروجی  و یا یک  TV Tuner  است ، استفاده نمود.

نکاتی دررابطه با تهیه کارت گرافیک
پارامترهای زیر را می توان در زمان انتخاب یک کارت گرافیک  در نظر گرفت :

  • انتخاب کارت های گرافیک با توان متوسط .استفاده از یک کارت گرافیک پیشرفته صرفا" در موارد خاصی نظیر بازی های کامپیوتری پیچیده و یا کاربردهای خاص تجاری، توصیه می گردد. در سایر موارد ، می توان با مشخص نمودن دقیق خواسته خود نسبت به تهیه یک کارت گرافیک با توان مناسب (الزاما" جدیدترین نوع نخواهد بود ) ، اقدام نمود

  • افرادیكه به بازی های كامپیوتری علاقمندند نیازمند كارت های قویتری می باشند .یکی از مهمترین دلایلی که اغلب کاربران اقدام به تعویض كارت های گرافیكی می نمایند،استفاده از امكانات DirectX 8 مایكروسافت می باشد. تکنولوژی فوق پس از گذشت مدت زمانی اندک به یک تکنولوژی فراگیر در اکثر بازی های کامپیوتری جدید تبدیل شده است . هم اینک ،كارت ها ئی ارائه شده است که DirectX 9 را نیز پشتیبانی می نمایند. در صورتیکه تصمیم به استفاده از جدیدترین بازی های كامپیوتری وجود داشته باشد ، می بایست یک کارت گرافیک  قویتر انتخاب  گردد که قادر به حمایت از DirectX 9 API بوده و دارای حداقل  64MB حافظه از نوع  SDDDR  باشد .

  • اطمینان از وجود حافظه DDR در کارت گرافیک اكثر كارت های گرافیك  پیشرفته  دارای حافظه ای از نوع DDR می باشند .( تعداد اندکی از کارت های گرافیک از حافظه فوق ، استفاده نمی نمایند).حافظه ها ی فوق ، سرعت كارت گرافیكی را افزایش خواهد داد.

  • بررسی کارت های گرافیک متفاوت. بهترین روش برای انتخاب یك كارت گرافیكی، تست و بررسی مدل های متفاوتی از آنان و در نهایت انتخاب بهترین نمونه موجود است . در این راستا می توان از سایت های متعددی بر روی اینترنت که بصورت مستمر کارت های گرافیک را بررسی ونتایج را منتشر می نمایند ، استفاده گردد .

  • بررسی نحوه ارتباط كارت گرافیكی با كامپیوتر. اكثر كامپیوترهایی كه در طی سالیان اخیر ارائه شده اند ، دارای یک اسلات AGP می باشند. برخی از مادربردها دارای اسلات  AGP نمی باشند ( خصوصا" در مادربردهای ارزان قیمت که كارت گرافیكی بصورت OnBoard می باشد ، اسلات AGP  وجود ندارد ) .قبل از تهیه هر نوع كارت  گرافیک لازم است از وجود اسلات  AGP بر روی مادربرد اطمینان حاصل نمود .

  • تهیه کارت گرافیک متناسب و منطبق بر خواست ها . هرگز پول خود را برای ویژگی ها و پتانسیل هائی که به وجود آنان نیاز نداریم ، نباید هزینه نمود . در صورت عدم ضرورت ذخیره سازی و ویرایش  تصاویر دیجیتال ، می توان کارت های گرافیکی را انتخاب نمود که صرفا" دارای پورت های اساسی و اولیه  می باشند . قطعا" قیمت این نوع از کارت ها بمراتب کمتر از کارت هائی است که دارای پورت های متنوع ورودی و یا خروجی بمنظور انجام عملیات حرفه ای می باشند . بنابراین می توان در مقابل پرداخت هزینه بیشتر برای امکاناتی اضافه که ممکن است هرگز از آنان استفاده نگردد ، كارتی با میزان حافظه بیشتر را انتخاب تا سرعت و كیفیت تصاویر بر روی سیستم وضعیت مطلوبتری پیدا نماید .

سه شنبه 27/1/1387 - 8:5
آموزش و تحقيقات
آنچه تاكنون گفته شده است :

 بخش اول

 برنامه ریزی و طراحی

:

 طراحی یك شبكه محلی ساده با استفاده از فناوری سیسكو

 بخش دوم    برنامه ریزی و طراحی    :  طراحی یك مدل آدرس دهی IP منطبق بر طرح شبكه
 بخش سوم  برنامه ریزی و طراحی     :  طراحی یك مدل آدرس دهی IP منطبق بر طرح شبكه
 بخش چهارم  برنامه ریزی و طراحی :  انتخاب یك پروتكل روتینگ متناسب با نیازهای شبكه
 بخش پنجم  برنامه ریزی و طراحی :  مفاهیم اولیه پروتكل های روتینگ Distance-vector
 بخش ششم  برنامه ریزی و طراحی    :  بررسی پروتكل RIP ، IGRP و پروتكل های تركیبی
 بخش هفتم  برنامه ریزی و طراحی   :  بررسی برخی از ویژگی های پروتكل EIGRP  
 بخش هشتم  برنامه ریزی و طراحی : بررسی پروتكل های روتینگ link state نظیر OSPF
 بخش نهم  برنامه ریزی و طراحی : مبانی شبكه های محلی مجازی (VLANs)

در این بخش بحث خود را بر روی شبكه های محلی مجازی (VLANs) ادامه داده و ارتباط آنها را با سوئیچ دقیق تر بررسی خواهیم كرد  .

VLAN و سوئیچ
سوئیچ های لایه دو  فریم ها را صرفا" برای فیلترینگ می خوانند ( كاری با پروتكل لایه شبكه ندارند ). همچنین ، به صورت پیش فرض ، سوئیچ ها تمامی broadcast را فوروارد می نمایند ولی با ایجاد و پیاده سازی VLAN ، عملا"   broadcast domain كوچك تر در لایه دو بوجود خواهد آمد . این بدان معنی است كه broadcast ارسالی از یك گره یك VLAN ، برای پورت های پیكربندی شده در VLAN متفاوت دیگر ارسال نخواهد شد.
بنابراین با نسبت دهی پورت های سوئیچ و یا كاربران به گروه های VLAN بر روی یك سوئیچ و یا گروهی از سوئیچ های متصل شده به هم (  switch fabric ) ، انعطاف لازم برای اضافه كردن كاربرانی كه قصد داریم آنها را به broadcast domain مورد نظر صرفنظر از مكان فیزیكی ملحق نمائیم ، فراهم می گردد .  با استفاده از روش فوق می توان  broadcast ارسالی از یك كارت شبكه معیوب در تمامی شبكه را بلاك كرد . 
یكی دیگر از مزایای بخش بندی با استفاده از VLAN ، زمانی است كه اندازه یك VLAN بسیار بزرگ شده باشد . در چنین مواردی می توان چندین VLAN را ایجاد كرد تا پیشگیری لازم در خصوص استفاده بیش از حد از پهنای باند موجود صورت پذیرد ( هر اندازه كاربران كمتری بر روی یك VLAN باشند ، تعداد كمتری متاثر از broadcast خواهند شد ) . در چنین مواردی لازم است در زمان ایجاد VLAN  به این موضوع نیز دقت شود كه چه سرویس هائی بر روی شبكه فعال است و كاربران با  این سرویس ها چگونه ارتباط برقرار می نمایند .

مثال : بررسی یك نمونه شبكه فرضی بدون استفاده از VLAN  و سوئیچ
برای آشنائی با نحوه عملكرد یك VLAN به همراه یك سوئیچ ، در ادامه یك شبكه سنتی را بررسی خواهیم كرد . در شكل 1 ،  نحوه ایجاد یك شبكه با اتصال چندین شبكه محلی فیزیكی با استفاده از هاب و روتر نشان داده شده است .


در شكل فوق ، هر شبكه با استفاده از یك پورت ‌هاب به روتر متصل شده است ( هر سگمنت دارای شماره شبكه منطقی مختص به خود  است، گرچه این موضوع در شكل نشان داده نشده است ) . هر گره متصل شده به یك شبكه فیزیكی خاص ، می بایست در زمان برقراری ارتباط بر روی شبكه از شماره شبكه خود استفاده نماید .
توجه داشته باشید كه هر دپارتمان دارای شبكه اختصاصی مختص به خود است ، بنابراین در صورتی كه لازم است كاربران جدیدی را به عنوان نمونه به دپارتمان فروش اضافه نمائیم، كافی است آنها را به شبكه محلی مربوط به دپارتمان فروش متصل نمود . در ادامه ، كاربران جدید بطور اتوماتیك به عنوان بخشی از collision  و broadcast domain  دپارتمان فروش محسوب خواهند شد .
از این نوع طراحی طی چندین سال در سازمان ها و موسسات استفاده می گردید .  سیستم فوق دارای اشكالات اساسی متعددی است :

  • در صورتی كه ظرفیت پورت های دپارتمان فروش تكمیل گردد و قصد داشته باشیم كاربر و یا كاربران جدیدی را دپارتمان فوق اضافه نمائیم ، چه كار می بایست كرد ؟

  • در صورتی كه دپارتمان فروش چندین كارمند جدید را استخدام كرده باشد و دپارتمان فوق به دلیل كمبود مكان فیزیكی اجازه استقرار كارمندان جدید را نداشته باشد ، چگونه می توان كارمندان فوق را به شبكه دپارتمان فروش متصل كرد ؟

 فرض كنید ، دپارتمان امور مالی دارای مكان های آزاد متعددی است كه می توان كارمندان جدید بخش فروش را در آنجا مستقر كرد تا امكان اتصال آنها به شبكه فراهم گردد . با اتصال كاربران فوق به شبكه ، عملا" آنها به عنوان بخشی از شبكه امور مالی در نظر گرفته خواهند شد . این موضوع به دلایل متعددی قابل قبول نیست . از همه مهمتر مسائل امنیتی است . چراكه در چنین وضعیتی كاربران جدید به عنوان عضوی از broadcast domain بخش امور مالی در نظر گرفته شده و می توانند تمامی سرویس دهندگان و سرویس های شبكه موجود بر روی شبكه دپارتمان امور مالی را مشاهده نمایند .
در چنین مواردی ، كاربران بخش فروش كه از طریق شبكه امور مالی به شبكه متصل شده اند ، جهت دستیابی به سرویس های شبكه فروش می بایست از طریق روتر به سرویس دهنده بخش فروش login نمایند ( عدم وجود كارآئی مطلوب ) .

مثال : بررسی یك نمونه شبكه فرضی  با استفاده از VLAN  و سوئیچ
در این بخش به بررسی شبكه ای خواهیم پرداخت كه در آن از سوئیچ استفاده شده است . شكل 2 ، این موضوع را به اثبات می رساند كه چگونه سوئیچ قادر است محدوده های فیزیكی را به منظور حل مشكلات اشاره شده در بخش قبل برطرف نماید.


برای ایجاد یك broadcast domain جهت هر دپارتمان ، از شش VLAN (شماره دو تا هفت ) استفاده شده است .  به هر یك از پورت های سوئیچ یك شماره عضویت VLAN نسبت داده شده است ( با توجه به هاست و این كه در كدام broadcast domain می بایست مستقر گردد ) .
با توجه به طراحی فوق ، اگر قرار باشد كه یك كاربر جدید را به VLAN دپارتمان فروش ( VLAN شماره هفت ) اضافه نمائیم ، می توان صرفا" پورت مورد نیاز به VLAN  شماره هفت را به آن نسبت داد ، صرفنظر از این كارمند بخش فروش از لحاظ فیزیكی در چه مكانی مستقر است . وضعیت فوق یكی از مزایای مهم طراحی شبكه با استفاده از VLAN نسبت به طراحی در مدل های قبلی را نشان می دهد . بدین ترتیب ، می توان  به سادگی هر هاستی را كه لازم است در VLAN  دپارتمان فروش قرار گیرد ، به VLAN شماره هفت نسبت داد .
توجه داشته باشید كه شماره گذاری VLAN از عدد دو شروع شده است . شاید برای شما این سوال مطرح شده باشد كه چه بلائی بر سر VLAN  شماره یك آمده است . این VLAN یك VALN مدیریتی است و علی رغم این كه می توان از آن برای یك workgroup استفاده كرد ولی كاربرد آن صرفا" برای اهداف مدیریتی است . شما نمی توانید نام VLAN 1 را حذف و یا تغییر دهید و به صورت پیش فرض تمامی پورت های موجود بر روی سوئیچ عضوی از VLAN 1 می باشند تا زمانی كه آنها را تغییر دهید .
هر VLAN به منزله یك broadcast domain تلقی می گردد ، بنابراین می بایست دارای subnet number  مختص به خود باشد . همانگونه كه در شكل 2 نشان داده شده است . در صورتی كه از پروتكل IPX استفاده شده باشد ،‌ می بایست به هر VLAN شماره شبكه IPX مربوطه را نسبت داد .
شاید این سوال در ذهن شما مطرح شده باشد  كه با توجه به وجود سوئیچ چه دلیلی برای استفاده از روتر وجود دارد؟ همانگونه كه در شكل 2 مشاهده می نمائید ، شبكه فوق دارای هفت VLAN و یا broadcast domain می باشد كه از شماره یك شروع می شوند . گره های موجود درون هر VLAN قادر به برقراری ارتباط با یكدیگر می باشند ولی نه با سایر عناصر موجود در یك VLAN دیگر . 
به چه ابزاری نیاز داریم تا این امكان در اختیار هاست های موجود گذاشته شود تا با یك گره و یا هاست موجود بر روی یك شبكه متفاوت دیگر ارتباط برقرار  نمایند؟ حدس شما صحیح است یك روتر .  این گره ها می بایست از طریق یك روتر و یا یك دستگاه لایه سه به هدف خود برسند( دقیقا" مشابه زمانی كه برای ارتباطات VLAN پیكربندی شده اند، شكل 2 ) . این مو ضوع زمانی كه چندین شبكه  فیزیكی مختلف را بخواهیم به یكدیگر متصل نمائیم نیز وجود خواهد داشت . ارتباط بین هر یك از VLAN ها می بایست از طریق یك دستگاه لایه سه انجام شود . 
در بخش یازدهم با نحوه تعریف اعضاء یك VLAN  آشنا خواهیم شد .

سه شنبه 27/1/1387 - 7:54
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته