• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
عضویت در خبرنامه
    جستجو :
جلد چهارم - صفحه 16 -  ترويج اسلام تحريف شده
صفحه : 16
البته يك جهت ديگر هم هست كه عرض مي كنم ؛ جهت ديگري كه هست جهت فرهنگ جوامع بوده است . اين جوامع [را] ديده اند، مطالعه كردند كه اگر فرهنگ اينهايك فرهنگ مستقل صحيح باشد، از توي اينها يك جمعيتهاي سياسي مستقل و امين پيدا مي شود و اين هم براي آنها مضر است . بنا عليه ، در جانب اسلام و روحانيت ، دو چيزرا سد مي ديدند: يكي اصل اسلام را، و يكي هم روحانيت را؛ و در جانب ديگر بازاحتمال اين را كه اگر اين فرهنگ يك فرهنگ مستقلي باشد، در بين اينها تربيت مي شوند يك جوانهايي و يك رجالي [كه ] اگر اينها تربيت بشوند، لامحاله مقدرات مملكت دست اينها مي افتد، باز هم مانع مي شوند از اينكه اينها برسند به آمال خودشان ،كه آن آمال زيرزمينيهاست . روي زميني هم هست ؛ ولي مهمش آنهايي است كه در زيرزمين دارند. درصدد برآمدند كه . . . اين سه تا مطلب را و اين سه تا سد را بشكنند.
آنها ديدند كه نماز روحانيون و نماز اسلام هيچ به آنها ضرر ندارد؛ هرچه مي خواهندنماز بخوانند. آنها به نفت كار نداشته باشند، نماز بخوانند تا هرچه مي خواهند خسته بشوند. درس هرچه دلشان مي خواهد بگويند؛ مباحثه هم هرچه مي خواهند بكنند؛ كارنداشته باشند به اينكه سياست استعماري در اينجا نبايد اجرا بشود، هر كاري مي خواهند
اما راجع به اسلام شروع كردند تبليغات كردن به اينكه اسلام يك مكتبي است مي گويد: ملايم ! كم كم لابد پيش مي آيند؛ يك مكتبي است كه مربوط به دعا و ذكر، ويك روابطي مابين مردم و مابين خالق ، و سياست را كاري به آن ندارد. اسلام به حكومت كار ندارد، به سياست كار ندارد. اين را آنقدر تبليغات روي آن كردند كه در جامعه خودروحانيت هم به خورد آنها هم دادند، كه بسياري از آنها هم همين اعتقاد را پيدا كردند كه روحاني به سياست چه كار دارد، به حكومت چه كار، به نظام حكومت چه كار دارد.روحاني مسجد برود و نماز بخواند و عرض مي كنم كه از اين صنف كارها: درس بگويدو مباحثه بكند و اين آداب شرعيه را به مردم نشان بدهد.
ترويج اسلام تحريف شده
رويارويي با استقلال فرهنگي