• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 102
تعداد نظرات : 240
زمان آخرین مطلب : 3412روز قبل
خانواده

http://aghigh.ir/files/fa/news/1391/11/11/7836_820.jpg

 

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) با تاکید بر ترویج فرهنگ حجاب در خانواده ها گفت:

مساله حجاب باید از خانواده های روحانیت به عنوان قشر آگاه و تاثیر گذار جامعه آغاز شود.

آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی در دیدار جمعی از مسئولین مرکز تحقیقات و طرح های

کاربردی حجاب ریحانه النبی(ع) ضمن تقدیر از فعالیت مرکز ریحانه النبی(ع) اظهارداشت:

اقدامات انجام شده برای ترویج حجاب بسیار شایسته است و این اقدام آثار و برکات فراوانی

در جامعه بر جای خواهد گذاشت و سبب تقویت باورهای دینی خواهد شد.او بر نهادینه شدن

حجاب و عفاف در جامعه تاکید کرد و افزود:ترویج حجاب کار بسیار مقدسی است وکسانیکه

در این مسیر گام برمیدارند در شمار مدافعان احکام الهی جای میگیرند.

این استاد حوزه ی علمیه قم بدطینتی و توطئه دشمنان در برداشتن حجاب از سر دختران و

زنان اشاره و ابراز داشت:دشمن از دیرباز در تلاش بوده استکه حجاب را ازسر زنان و

دختران مسلمان بردارد که این مسئله بحث امروز نیست وریشه درتاریخ دارد که یک نمونه

آن کشف حجاب درزمان رضاشاه بود او با بیان این مطلب که بد حجابی و بی حجابی زنان

سبب خرسندی دشمنان میشود گفت:دشمن برای تسلط به جامعه ی اسلامی بدحجابی و بی

حجابی زنان را بیش از پیش دنبال میکند به همین دلیل باید زنان و دختران را نسبت به این

مسئله آگاه کرد فاضل لنکرانی ادامه داد:ترویج حجاب در جامعه انقلاب را بیمه می کند که

توجه بیش از اندازه رسانه های بیگانه نسبت به حجاب در ایران صحت این مسئله را نشان

میدهدو او نهادینه شدن حجاب در جامعه را سبب تحکیم بنیانهای انقلاب دانست و افزود:باید

موسوعه ای در مورد حجاب تدوین و مباحث گوناگون حجاب از منظر قرآن دلایل نگرانی

غرب از حجاب زنان مسلمان شبهات مربوط به حجاب و...درآن مطرح گردد. رییس مرکز

فقهی ائمه اطهار(ع)با اشاره به فعالیت مرکز حجاب ریحانه النبی در نهادینه کردن جامعه در

حجاب گفت:این برنامه باید در دستور کار دولت قرار میگرفت که به دلایل گوناگون تاکنون

به صورت جدی به آن پرداخته نشده است.او بر ترویج حجاب درخارج از مرزهای جمهوری

اسلامی تاکید کرد و افزود:اسرائیل اکنون برای آسیب زدن به اسلام درکشوری مانندآذربایجان

به گونه ای برنامه ریزی کرده است که مانع ورود دختران باحجاب به مدرسه شود فاضل

لنکرانی در بخش دیگری از سخنان خود خواستار جدی گرفته شدن مساله حجاب در خانواده

ی روحانیت به عنوان قشر تاثیر گذار و آگاه جامعه شد و یادآور شد:ممکن است طلاب به

دلیل آگاهی خود نسبت به مسائل و احکام دینی و تهذیب نفس گمان کنند که خانواده ی آنها

مساله ی حجاب را رعایت میکنند و مورد غفلت قرار نگیرد درحالیکه روحانیت باید خانواده

های خود را بیشتر مراقبت کنند و این مسئله از خانواده ی روحانیت باید آغاز شود.

 

منبع:شفقنا( پایگاه بین النللی همکاری های خبری شیعه)

 

چهارشنبه 28/8/1393 - 9:46
نوجوان و جوان

http://www.bankmaghaleh.com/62-102-large/-.jpg

1-نوجوانان را دریاب زیرا که آنان سریعتر به کارهای خیر روی می آورند.

2-دل نوجوان مانند زمین آماده است که هر بذری در آن افشانده شود می پذیرد.

3-به آموختن حدیث به نوجوانانتان پیش ازآنکه منحرفین آنان را گمراه سازند اقدام نمایید.

4-آداب ورسوم خودرابه فرزندانتان تحمیل نکنیدزیراآنان برای زمانی غیراززمان شما آفریده شده اند.

5-شایسته ترین چیزهایی که نوجوانان باید بیاموزندآن چیزهایی هستند که هنگام بزرگسالی نیازدارند.

6-خداوند جوانی که جوانی اش را در طاعت او بگذراند دوست دارد.

7-هر کس در جوانی اش بیاموزد آموخته اش مانند نقش بر سنگ است و هر کس دربزرگسالی

بیاموزد مانند نوشتن بر روی آب است.

8-ای علی چهار چیز را پیش از چهار چیز دریاب:جوانی ات را پیش از پیری و سلامتی ات

راپیش از بیماری و ثروتت را پیش از فقرو زندگی ات را پیش از مرگ.

9-درباره ی آیه سهم خود را از دنیا فراموش مکن یعنی: سلامتی-توانایی-فرصت-جوانی و

شادابی ات را فراموش مکن تا با آنها آخرت را بدست آوری.

10-هنگامی که در پیش آمدی احتیاج به مشورت داشتی به جوانان مراجعه نما زیرا که آنان

ذهنی تیزترو حدسی سریع تر دارند سپس (نتیجه) آن را به نظر بزرگسالان و پیران برسان

تا پیگیری نموده عاقبت آن رابسجند و راه بهتررا انتخاب کنند زیرا تجربه ی آنان بیشتر است.

 

1-کافی(ط- الاسلامیه) ج8ص93ح66

2-نهج البلاغه( صبحی صالح) ص393 نامه31- تحت العقول ص70

3-تهذیب الاحکام( تحقیق خراسان)ج8 ص111 ح30

4-شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید ج20 ص267 ح102

5-شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید ج20 ص333 ح817

6-نهج الفصاحه ص316 ح800

7-نوادر راوند ص18

8-من لا یحضره الفقیه ج4 ص357 ح5762

9-قصص آیه77 معانی الاخبار ص325

10-شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید ج20 ص337 ح866

منبع:جها

 

چهارشنبه 28/8/1393 - 9:6
حجاب و عفاف

http://www.shafaf.ir/files/fa/news/1392/6/17/82955_338.jpg

برخورد انتظامی و قضایی با مغرضان و خط مقدم سپاه بی عفتی و بی حجابی در جامعه و

شبکه های و فحشا که وجود این شبکه ها قابل انکار نیست شبکه هایی هستند که الآن بعضی

گیر افتاده اندشبکه هایی کاملا تعریف شده و سازمان یافته که با پولهای کلانی که در اختیارشان

دخترها را گول میزنند و برهنه شان میکنند و از آنها عکس میگیرند و بعد این عکسها را ابزار

فشار به این دختر میکنند واو رابه فساد میکشانند و به او میگویند اگر به آنچه میگوییم تن ندهی

عکسهایت را منتشر میکنیم و امثال اینها.اینها قصه یا تئوری توطئه نیست ذهنیت پردازیهای یک

ذهن بیمار و بدبین نیست این شبکه ها وجود دارد آیا با آنها نباید برخورد کرد؟ با گروه هایی

که دختران را می دزدند وتجاوز به عنف میکنند نباید برخورد کرد؟ تا میگوییم برخورد قضایی

یا انتظامی رگ غیرتها تحریک می شود و خون ها به جوش می آید و میگویند نباید این طور

باشد الآن گروه هایی گیر افتاده اند که یک تعداد زن بدکاره را استخدام کرده اند این زنها پول

میگیرند فقط برای اینکه لباس های آنچنانی به تن کنند و صبح تا شب با این لباس و آرایش در

خیابان راه بروند هیچ شغلی ندارند فقط میخواهند قبح بدحجابی را در جامعه از بین ببرند اینها

خط شکنند و ارزشها را در جامعه ویران میکنند با این افراد معاند و مغرض یقینا باید برخورد

قاطع و جدی کرد و کسانی که از این افراد حمایت میکنند (که متاسفانه بعضی روزنامه ها و

جریانهاوگروههای سیاسی این کار را انجام میدهند) باآن مدافعان این گونه مغرضان ومیکروب

های کشنده اخلاق و پاکدامنی در جامعه باید برخورد قضایی جدی شود.

 

منبع:کتاب حجاب و حقوق زن در ترازوی اندیشه و ایمان تالیف استاد مهدی طیب

 

چهارشنبه 28/8/1393 - 8:36
حجاب و عفاف

 

نگاه به چادر باید مرز گونه باشد این نگاه باید فراتر از حجاب باشد و باید با دیدی ملی به این نماد

نگاه کنیم گاهی به دنبال خوب هستیم و گاهی نیز در جستجوی خوب تر چادر را میتوان به عنوان

پاسخ نوشت...

http://ihedieh.com/home/wp-content/uploads/2013/11/%D9%85%D8%AF%D9%84-%DA%86%D8%A7%D8%AF%D8%B1-%D9%85%D8%AD%D8%B1%D9%85-5.jpg

 

به سن تکلیف که می رسی حس بزرگ بودن و دیده شدن داری یا کفش های پاشنه دارمادررا

به پا میکنی و یا ادای بزرگترها را به هرگونه ای که در توان داری در می آوری در شهری

که سپر بلای زنان و دخترانش پارچه های سیاه رنگ است پوشیدن چادر همان معنی بزرگی

میدهد عده ای حجاب برتر را تنها چادر میدانند و عده ای نیز معتقدند این پوشش جز مزاحمت

و اذیت فایده ای ندارد و البته فراموش نکنیم برخی از پایه و اساس با حجاب مخالف بوده و

طبق فرهنگ غرب تمدن پیشرفت و آزادی رادربرهنگی می بینندگر چه نباید عفت و پاکدامنی

افراد غیر چادری را زیر سوال برد و آنها را فاقد ایمان و پاکی دانست اما همان گونه که

مطرح شد چادر حجاب برتر است و فردی که ازچادر استفاده نمی کند حجاب خاص خود را

دارد دشمن همه ی تلاش خودرا برای رسیدن به اهداف خویش بکار میگیرد که یکی از آنها

برداشتن چادر است و در صورتی که موفق به حذف چادر شود پوشش های دیگر نیز تحت

تاثیر آن قرار میگیرند نگاه به چادر باید مرزگونه باشد این نگاه باید فراتر از حجاب باشد و

باید با دیدی ملی به این نماد نگاه کنیم .مدیر مرکز حجاب( ریحانه النبی)می افزاید:متاسفانه

عده ای در هنگام برخورد با این نماد دچار تعارض و تضاد میشوند واز طرفی تلاش میکنند

رنگ مذهبی خود را توسط چادر حفظ کنند و از طرف دیگر نیز دغدغه مدرن بودن رادارند.

چرا که در این زمینه مدرنیته و سنت در یک جا قرار نمیگیرند و نمیتوانند در کنار هم باشند

اکثر مواقع شاهد بی حرمتی به چادر در مکانهای مختلف هستیم عده ای با پوششی بسیار نا

مناسب که در شان این نماد ملی نیست آن را به سخره میگیرند کسی که تمایل به چادرندارد

حجابش مورد هدف قرار گرفته است و در واقع این نخستین و اصلی ترین سنگر است و

زمانی که این سنگر برداشته شود باقی سنگرها نیز به راحتی حذف می شوند این پوشش

وظیفه ی ملی و دینی مااست و برماست که این نماد ملی را حفظ کنیم اجباری در پوشیدن

چادر نیست گرچه تبلیغ کردن و گفتن از فواید آن مناسب و لازم است و وظیفه ی ماتبلیغ

و تعریف از فواید آن است متاسفانه چادرهای سیاه به دست رنگهای غربی بر باد رفته اند

برخی از بانوان به قدری در مرداب فرهنگ غرب غرق شده اند که یک باره سنت دین و

عفت خود را رها کرده و نوع و روش آنها را می ستایند و پوشش و چادر را که نشان

دهنده ی عقب ماندگی و برهنگی را مدرنیته و پیشرفت می پندارند در اینکه چادر حجابی

کامل و جامع است شکی نیست ولی متاسفانه دررسانه ی ملی و برخی از فیلمهاو سریال

ها تصاویر ناشایستی ارائه میشود که ذهنیت ناآگاهان نسبت به فواید این حجاب برتر را

تغییر می دهد حضور زنان نیازمند و ستمدیده در برخی سریال ها و حضور زنان متهم با

چادر در صحن دادگاه ها و حتی انجام کارهای خلاف و نادرست که توسط زنان چادری

انجام میشود ذهن عده ای را به سمت دیگری میکشاند معصومه تهرانی است امادانشجوی

یکی از دانشگاههای قم است و میگوید: همیشه احساس میکردم چادریها دخترانی خشک

و غیر قابل انعطاف هستند از چادر به شدت بیزار بودم تا اینکه در دانشگاه قم قبول شدم

وی می افزاید:هیچ گاه دید خوبی نسبت به زنان چادری نداشتم اما در این دو سالی که

دانشجوی اینجا هستم دوستانی پیدا کرده ام که دید و ذهنم را نسبت به چادر و پوشش هم

تغییر دادند گاهی به این فکر میکنم که من هم چادری بشوم. گاهی به دنبال خوب هستیم

و گاهی نیز در جستجوی خوبتر اگر سوال از خوب تر است چادر را میتوان به عنوان

پاسخ نوشت حجاب باید به گونه ای باشد که حرمتهای انسانی را بپوشاند و سپری باشد

در برابر نگاه های شیطان صفتان.

 

منبع: حجاب نیوز

 

 

 

 

 

سه شنبه 27/8/1393 - 9:43
ورزش و تحرک

http://www.seemorgh.com/images/iContent/1388-7/img11-27-2009-191012PUSH8ISRR5.jpg

دختر مسلمان آمریکایی عضو تیم بسکتبال ایالت ماساچوست که یکی از بهترین بازیکنان بسکتبال

تاریخ آمریکا شده دین و حجاب خود را عامل اصلی ستاره شدنش دانست " بلقیس عبدالقادر" که

اخیرا رکورد بیشترین امتیاز در یک مسابقه را شکست طی اظهاراتی میگوید:دین برای من در

مقام اول اهمیت دارد و از همه چیز برایم مهم تر است حجاب مانع ورزش کردن من نیست و

هیچ مشکلی را برایم بوجود نمی آورد زیرا به گفته های مردم در مورد حجابم توجه زیادی 

نمی کنم من روزه هم میگیرم روزه هم برایم مشکل ساز نیست گرسنگی و تشنگی برایم مهم

نیست و مشکلی در ورزش کردنم ایجاد نمیکند ." بلقیس عبد القادر" که در حال حاضر یک

دانش آموز دبیرستانی است در ادامه ی اظهارات خود میگوید: من به دینم افتخار میکنم و

همواره بر بیشتر آموختن تعالیم دین مبین اسلام اصرار میورزم با وجود اینکه در کشوری 

مسیحی هستم امابسیاری ازاطرافیانم به دین من احترام میگذارند من از تمام آنان سپاسگذارم

وی همچنین افزود: در این ماه رمضان هر روز وقت تمرین که وقت اذان مغرب میشد مربی

تیدقایقی به من اجازه می داد تا برای افطار کردن تمرین را رها کنم این کار کمک زیادی به

من میکرد حتی وقتی وقت نماز میشود تمرین متوقف شده و به من اجازه داده می شود که

نماز بخوانم این دختر جوان مسلمان در ادامه میگوید:امیدوارم که حجاب من برای دیگران

الگو باشد آرزو میکنم که دیگر دختران مسلمان هم باحجاب خود با قدرت وارد عرصه های

مختلف شوند تا ستاره شوند و به همگان نشان دهند که حجاب هیچ گونه مانعی برای زنان

مسلمان نیست.

 

منبع: جها

دوشنبه 26/8/1393 - 12:37
تاریخ

http://www.beytoote.com/images/stories/economic/hhe949.jpg

جریان حجاب در ایران به دوران کهن میرسد میگی از کجا راست میگید میگم الان نه از خودم

از شرق شناس و گردش گر خارجی که حرفشو رد نمیکنی و حرف من رو دروغ میدونی :

http://img.tebyan.net/big/1387/12/9106161695117170162641601165712210036235.jpg

گفته های ویل دورانت راجع به ایرانیان قدیم: در جلد اول " تاریخ تمدن" صفحه552

راجع به ایرانیان قدیم میگوید: در زمان زردشت زنان منزلتی عالی داشتند با کمال آزادی

و با روی گشاده در میان مردم آمد و شد میکردند...آنگاه چنین میگوید: پس از داریوش 

مقام زن مخصوصا در طبقه ثروتمندان تنزل پیدا کرد زنان فقیر چون برای کار کردن ناچار

از آمد و شد در میان مردم بودند آزادی خود را حفظ کردند ولی در مورد زنان دیگر گوشه

نشینی زمان حیض که برایشان واجب بود رفته رفته امتداد پیدا کردوسراسر زندگی اجتماعی

یشان را فرا گرفت و این امر خود مبنای پرده پوشی رادر میان مسلمانان به شمار می رود

زنان طبقات لالای اجتماع جرات آن را نداشتند که جز در تخت روان که روپوش دارد از

خانه بیرون بیایند و هرگز به آنان اجازه داده نمیشد که آشکارا با مردان آمیزش کنند زنان

شوهر دار حق نداشتند هیچ مردی را ولو پدر با برادرشان باشد ببینند در نقش هایی که از

ایران باستان برجای مانده هیچ صورت زن دیده نمی شودو نامی از ایشان به نظر نمیرسد

چنانکه ملاحظه میفرمایید حجاب سخت و شدیدی در ایران باستان حکمفرما بوده که حتی

پدران و برادران نسبت به زن شوهردار نامحرم شمرده می شده اند.

خوب در عربستان چه خبر بود بزار بگم:

زنان برج بودند و بی حجابی و بی حیا حتی می گفتند ما زمانی مکه رو طواف میکنیم 

که لخت باشیم چون در لباسهایمان گناه کردیم خب با آمدن اسلام همه چیز عوض شد و

حجاب مد شد و زمانی که اعراب به ایران حمله کردند حجاب سر سخت در ایران به

حجاب اسلامی تبدیل شدو از دلایل قبول اسلام به نزدیک بودن آن به فرهنگ و رسوم

ایرانی اشاره کرد متاسفانه کسانی الان هستند که هی آریایی بودنشان را به رخ میکشند

ولی حجاب ندارند جالبه خدایی دخترای باحجاب اسلامی از این افراد به اصطلاح وطن

پرست هم آریایی ترند خب حالا فهمیدیم حجاب حق ما ایرانی بوده و اگر از آن پیروی

نشود درست نیست.

 

منبع:وبلاگ نوشته هایی درباره ی حجاب و عفاف اسلامی

 

 

دوشنبه 26/8/1393 - 12:6
حجاب و عفاف

http://khavarestan.ir/sites/default/files/styles/medium/public/n00002822-b.jpg?itok=LFUZLWSR

ارائه ی جذاب دین و معنویت و تقویت جاذبه های عرفانی برای رها شدن از شدت فشارهای

غریزی و مادی و ظاهری. تجربه های مکرر نشان داده است که در کلاس های دانشگاه یا

جلساتی که مایه ی معنوی و عرفانی بحث ها قابل توجه است و دانشجویان و جوانان به این

بحث ها علاقمند می شوند بدون اینکه کوچکترین تذکری به دانشجو یا جوان داده شده باشدبا

تقویت روحیات معنوی و علاقه مندیهای عرفانی خود به خود چنان روح حیا و عفاف در او

قوی شده که ناخود آگاه ظاهر او راهم متحول کرده است کسانی در موارد متعدد بوده اند که

از وضعیت ظاهری زننده و چندش آوری تبدیل به خانم های باحجاب چادری با تقوای وزین

شدند یکی از مشکلات ما این است که نتوانستیم معنویت و عرفان دینی را که جذاب است و

برای جوانان بسیار دوست داشتنی است ودر آنها یک عشق آسمانی ایجاد میکند در دلشان جا

بیندازیم تا در نتیجه چنان در جاذبه ی زیبایی های معنوی قرار گیرند که جنبه های ظاهری و

فشارهای طبیعی و مادی و غریزی یا هوس های نفسانی در آنها کم اثر شده و نتواند آنها را

به راه خطا رفتن وادار کند.

 

منبع:کتاب حجاب و حقوق زن در ترازوی اندیشه و ایمان تالیف استاد مهدی طیب

 

 

دوشنبه 26/8/1393 - 11:23
حقوق

http://shamiim.ir/Portals/0/Images/IMG10335599.jpg

پرسش: آیا به راستی خداوند حق مرد را بیش از حق زن بر مرد قرار داده است؟ چگونه این 

مطلب را با قرآن ثابت می کنید؟

پاسخ: در هیچ آیه ای به صورت کلی و به عنوان یک قاعده و قانون بیان نشده که مردان از

حق بیشتری نسبت به زنان برخوردار هستند مگر در موضوعات خاص که برای ایجاد تعادل میان

حق و مسئولیت آیاتی وجود دارد که شاید برخی ازاین آیات حق بیشتر مردان را استنباط کرده اند

اما این درست نیست اگر مقصود از حق مرد بر زن از جهت حقوق معنوی باشد برتری مردان در

هیچ آیه ای بیان نشده است تا بخواهیم آنرا از طریق آیات اثبات کنیم قرآن به صراحت بیان داشته

است که"ولهن مثل الذی علیهن" یعنی هر اندازه که مرد بر گردن زن حق دارد به همان اندازه نیز

زن حق دارد واگر مقصود برتری مرد بر زن در حقوق مادی باشد نه تنها در آیات چنین بیان نشده

بلکه شاید عکس آن صحیح باشد زیرااین زنان هستند که در مال شوهران خود (از جهت نفقه و...

حق دارند نه مردان بر مال زنان.

در مجموع و با نگرشی کلی میتوان گفت: که تفاوتی بین زن و مرد در حقوق نیست اما با توجه

به خصوصیات و وظایفی که تکوینا بر عهده ی زن و مرد نهاده شده تفاوتهایی نیز در حقوق از

جهت تشریعی بین زن و مرد احساس می شود اما تفاوت ها به لحاظ خلقتی که زن و مرد دارند

تنظیم شده و تشریع احکام مطابق با تکوین و آفرینش آن دو است و تفاوت غیر از تبعیض است

تفاوت ها بر اساس ویژگی ها و استعدادها تنظیم میشود و تبعیض بی عدالتی است اما تفاوت در 

ویژگیها بر اساس حکمت عمیق و دقیق تنظیم شده تا هر یک وظایف خاصی را بر عهده گرفته

و مکمل یکدیگر باشند بنا براین براساس حکمت الهی بین زن ومرد تناسب وجود داردو تفاوتها

به خاطر ایجاد تناسب بین آن دو است مثلا اگر همه ی انسانها مرد بودند و زنان نیز از لحاظ 

جسمی و روحی و روانی مانند مردها بودند مکمل یکدیگر نبودند بنابراین تفاوت های زن ومرد

تناسب است نه نقص و کمال قانون خلقت خدا خواسته است با این تفاوتها تناسب بیشتری میان

زن و مرد که برای زندگی مشترک ساخته شده اند به وجود آورد(1)

 

(1) شهید مطهری نظام حقوق زن در اسلام مجموعه آثار ج19 ص175

منبع: انجمن سایت شهید مطهری

 

 

يکشنبه 25/8/1393 - 13:28
حجاب و عفاف

http://bahejab.com/wp-content/uploads/2013/07/azab.jpg

آگاهی دادن زنان و دختران به عواقب تلخ بی حجابی برای خودشان اشاره میشود که بی حجابی و

خود نمایی چه عواقب وحشتناکی چه در زندگی دنیوی و چه اخروی برای خود زن دارد رفتارها

آرایش و حالات ما در صورت باطنی ما تاثیر میگذارد اگر چشم های ما امروز بسته است آدمهایی

هستند که چشمهای باطنشان باز است و میبینند خدا میداند صورت باطنی هر یک از ما چگونه است

امروز نمیبینیم بعد از اینکه از این خواب دنیوی بیدار شویم چشمان ما هم باز میشود و خواهیم دید

چه اتفاقی برایمان افتاده است برخی صورتها صورت انسان نیست اینها قصه نیست آیات و روایات

فراوانی وجود دارد و در خاطرات بزرگان عرفان و سیر و سلوک هم نقل شده است حدیثی است

از پیامبر اکرم(ص) که طی آن خاطرات سفر معراج را برای حضرت زهرا(س) تعریف میکنند:

حدیث مفصل است نکته ای را که مربوط به حجاب است میآوریم در سفر معراج یکی از جاهایی

که پیامبر اکرم(ص) دیدند دوزخ و جهنم بود به حضرت زهرا(س) میفرمایند: گروهی از زنان را

در دوزخ در حال عذاب شدن به شیوه های مختلف دیدم زنانی را دیدم که با موی سرشان در وسط

آتش آویخته بودند و در حال سوختن بودند و آنها زنانی بودند که موی سر خودشان را از نامحرم

نمی پوشاندند این عذاب کسانی است که زلف را بیرون میگذارند دوم زنانی را دیدم که گوشت بدن

خود را با دندان میکندند و میخوردند آنها زنانی بودند که در دنیا خود را برای مردم زینت میکردند

لباسهای آنچنانی می پوشیدند و زر و زیور میکردند و بیرون می آمدند که مردم ببینند سوم زنانی

را دیدم که گوشت بدنشان را با قیچی آتشین ریز ریز و بریده میشد آنان زنانی بودند که بدن خود

را در دنیا به مردان نامحرم نشان می دادند(1) خانم ها بدانند بی اعتنایی به حجاب چه پیامدهای

وحشتناک و مخرب دنیوی و اخروی برای خودشان خواهد داشت.

 

(1) مجلسی بحار الانوار ج100 ص245

منبع: کتاب حجاب و حقوق زن در ترازوی اندیشه و ایمان تالیف استاد مهدی طیب.

 

يکشنبه 25/8/1393 - 8:52
جهانگردی

تونی بنتلی یک زن 42 ساله و اهل ملبورن استرالیاست و چندی قبل برای اولین بار به ایران آمد

تا ازنزدیک با مردمی که بیش از هر جای دیگری مورد سوء ظن غربیها قرار دارند آشنا شود وی

حدود30 روز را در ایران بودو در این مدت به تهران شیراز و اصفهان و قشم سفر کرد تا ضمن

آشنایی با فرهنگ و سنتهای کشور ما مطالعات خود را در زمینه ی حجاب زنان ایرانی تکمیل کند

ما بصورت اتفاقی با این روانشناس و جامعه شناس جهانگرد آشنا شدیم و از وی قول گرفتیم تاپس

از مکتوب کردن مشاهداتش از ایران یک نسخه را به اضافه ی تصاویری که ثبت کرده در اختیار

نامه نیوز قرار دهد که خوشبختانه خوش قول بود و آنچه در ادامه میخوانید خلاصه مطالبی است

که خانم بنتلی برای ما ارسال کرده:

http://hijab.hayatebartar.ir/wp-content/uploads/2013/11/hijab_girl_islam_www.681.ir-240.jpg 

انگار هیچ کس از گربه های ایرانی خبر ندارد!

این دقیقا همان چیزی است که من کشف کردم وقتی به دوستان و خانواده میگفتم که قصد سفر به

ایران را دارم جواب همه آنها یک چیز بود خدای من! ممکن نیست که زنده به کشورت برگردی!

اما مطمئن بودم آنها هیچ چیز در مورد مردم ایران نمی دانند بنابراین از زمان شروع سفرم تلاشم

این بود که خانواده دوستان و هر کس دیگری را در مورد اینکه ایران چه کشور فوق العاده ای

است و چه مردم مهربان و زیبایی دارد آگاه کنم شاید شما هم مثل خیلی های دیگر بپرسید که چرا 

ایران راانتخاب کردم؟ دلیل من این بود که از بچگی آرزوی دیدن چنین کشوری را داشته وهمیشه

هم در مورد آن صحبت کرده ام من به ایران رفتم تا زندگی در یک دولت اسلامی را هیچ  آگاهی

و اطلاعاتی در مورد آن نداشتم را از نزدیک ببینم من به ایران رفتم تا فرهنگی غنی و چند هزار 

ساله را لمس کنم فرهنگی که بارها و بارها به طرز شاعرانه ای در قصه ها و فیلم ها با آن هم

برخورد کرده بودم اما هرگز لمسش نکردم و در نهایت به عنوان یک زن و بعنوان یک فمینیست

به ایران سفر کردم تا ببینم در این حکومت اسلامی " حجاب"واقعا همان طور که غربی ها ادعا

میکنند نماد سرکوب و انزوای زنان است و اینکه چقدر اسلام بر روی زنان و زندگی روزانه ی

آنها تاثیر دارد؟

http://media2.afsaran.ir/siByT7D_535.jpg

به فرود گاه تهران رسیدم دوستان ایرانی من به استقبالم آمدند و پوشش سر به من دادند تا بتوانم

در خیابانهای این شهر تردد کنم دیدن مجسمه و تصاویر آیت الله خمینی در همه جای شهر تصویر

جنگ هشت ساله و شهدای ایران را برای من زنده کرد چهره ی ایشان همه جا بود و انگار به 

من نگاه میکردند اولین چیری که توجه مرا به خود جلب کرد تماشای زنانی بود که با پوششهای

خود در خیابان رفت و آمد میکردند برخی از آنها لباسی سراسر مشکی( چادر) بر تن داشتند پس

از مدتی صدای دلنشین و زیبایی که اذان میگفت را شنیدم و همان ابتدا برایم مشخص شد که دین

از فرهنگ ایرانی جدا نیست این نیز برایم روشن شد که مذهب اصلا چیز ساده ای نیست و اسلام

عمیقا با فرهنگ و زندگی روزمره مردم ایران عجین است مثلا وقتی سوار تاکسی شدیم راننده ی

آن یک زن چادری بود که به غیر از صورتش بقیه نقاط بدنش را بطور کامل پوشانده بود درعین

حال در خودروی دیگری جوانی را مشاهده کردم که به موزیک تکنو گوش میداد از میان ساختمان

های کوچک و بزرگ رد میشدیم و من متوجه شدم که افغانی ها در این کشور بسیار زیاد هستند و

کارگری میکنند در سطح جامعه ایرانی یک تقسیم واقعی بین تمام رفتارهای عمومی و خصوصی 

مردم وجود داشت درست شبیه آنچه در استرالیا شاهدش بودم یکبار در مهمانخانه چیز جالبی از

مسئول آنجا شنیدم او میگفت: قبل از انقلاب مردم در خفا عبادت میکردند و بعد از انقلاب این

راز و نیاز به سطح جامعه رسید او مرد مهربانی بود هر جا می رفتم مرا به گرمی و مهربانی

می پذیرفتند و همیشه به من تاکید می کردند که در مورد ایران واقعیت ها را ببینم و بعدا برای

مردم خودم تعریف کنم که اثری از رعب و وحشت و ترور در این کشور وجود ندارد در مدت

دو هفته ای که تهران بودم به سه گالری زیبا از هنرمندان معاصر سر زدم که برایم بسیار جالب

بودند یکی از آنها که حسابی مرا تحت تاثیر قرار داد گالری عکس چهره های روزمره ایرانیان

بود که تصاویری از صورت و حرکات آدمهای عادی تهران را نشان میداد باید در مورد سینمای

ایران هم بگویم سینمایی که بسیار مورد گفتگو قرار گرفت من فیلم های" گبه و طعم گیلاس" را

دیدم که آثاری زیبایی شناختی بودند و زندگی روشنی را به تصویر کشیدند که ابدا منعکس کننده

هویت مدرن نیست و در غرب این آثار را مورد تحسین قرار میدهند چرا که آرزوی زندگی در

چنین شرایطی را دارند.

http://danakhabar.com/files/fa/news/1392/6/26/35645_349.jpg

و میرسیم به مسجد بنایی که در هر شرایطی به زندگی همه ایرانیان تسلط داشت و به آن احترام

میگذاشتند بنایی با تصاویر گل و خوشنویسی قرآن که من با مشاهده ی یکی از آنها به دنیای

دیگری پا گذاشتم زیباتر از آن زیارتگاه شیعیان (امامزاده) بود که من عاشق آن زیارتگاهها با

میلیون ها برش از شیشه و آینه شدم که به طرز هنرمندانه ای کنار هم چیده شده بود همه جا

نورانی بود گویی در اسلام نور شما را به خدا نزدیک میکند واقعا در این زیارتگاه احساس

آرامش کردم.

http://safarweb.com/wp-content/uploads/2014/08/Shiraz1.jpg

در شیراز من از تاریخ غنی ایران مطلع شدم و هنر زنده و پویا را در سطح جامعه ی ایرانی

حس کردم مردم این شهر تاریخی و باستانی ورای تصورم به من احترام میگذاشتند و من واقعا

توقع آن را نداشتم این شهر برای من یک حس عاشقانه بود همیشه آرزوی برقراری ارتباط با

فرهنگ باستانی آن را داشتم باغهای زیبا غذاهای خوشمزه خرابه های باستانی تخت جمشید و

کاروانسراها و راه ابریشم و...

ایران ایران باستان سرزمین شعر انار و گربه های پارسی حس عاشقانه ای در من برانگیخت 

و در نهایت بعنوان یک زن سعی داشتم درک معنی جنس زن را از نگاه بانوان ایرانی متوجه

شوم من سعی در لمس این احساس با پوشیدن حجاب در مکانهای عمومی داشتم و به عنوان

یک خارجی توانستم رابطه ی بین حجاب و جنسیت را به سختی رمزگشایی کنم حجاب قبل از

تاریخ اسلام بود و ریشه ی بسیار عمیقی در فرهنگ ایرانی دارد.حجاب برای من یک تجربه

عالی بود بر خلاف باور عمومی در غرب من احساس مظلومیت نکردم بلکه احساس آزادی

از نگاه خیره مردان و آزادی در مکانهای ناشناس عمومی داشتم این یک تجربه ی خوب از

نگاه محترمانه به زن بود که من نظیر آن را در غرب ندیده بودم پوشیده بودن و شبیه زنان

مسلمان ایرانی شدن در مدت یک ماهه ی اقامتم در ایران چنان برایم عادت شد که وقتی به 

استرالیا برگشتم تا مدتی کمبود آن را حس کرده و به یادش می افتادم درآخر میتوانم بگویم که

کشور پهناور ایران دلپذیرترین و امن ترین مکانی بود که به آن سفر کردم و برای بازگشت 

دوباره لحظه شماری میکنم.

 

منبع: حجاب نیوز

 

 

 

شنبه 24/8/1393 - 12:24
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته