كدام بازی برای چه سنی؟
جام جم آنلاین: روزهای پایانی سال تحصیلی از نظر بعضیها شمارش معكوس برای شروع یك دردسر تازه است. دردسر چه كنم، چه كنم والدین برای سرگرم كردن كودكان در روزهای گرم و كشدار تابستان. این موضوع بویژه برای مادران شاغل معضلی است كه لازم است برای آن چارهای اندیشیده شود. در این شرایط، راهحلی كه به فكر بسیاری از ما میرسد، جعبه جادویی است به نام رایانه با بازیهایی كه میتواند چند ساعتی كودكان ما را سرگرم سازد و خیال ما را راحت.
شاید زمانی كه برای نخستینبار در دهههای 60 و 70 میلادی بازیهای رایانهای متولد شد، كسی تصورش را نمیكرد این بازیها روزی آنقدر فراگیر شوند كه جای بسیاری از فعالیتهای پرنشاط و سرشار از تحرك كودكان را بگیرند؛ و بعضی از آنها چنان تاثیرات عمیق و مخربی بر جای میگذارند كه ما ناگزیر باشیم درباره لزوم توجه به نوع بازیهایی كه برای فرزندانمان تهیه میكنیم، گزارش بنویسیم و هشدار دهیم.
این پدیده جدید دانش بشری همچون دیگر ساختههای دست بشر دو رو دارد، كه یك روی آن، استفاده درست در جهت كمك به رشد خلاقیتها و پرورش فكری و تربیتی كودكان است، و روی دیگر آن، استفاده غلط و اعتیادگونه و بدون نظارت كه در نتیجه اعتیاد به بازیهای رایانه ای، تخریب روح و روان، مشكلات جسمی و حركتی و ترویج خشونت و بیبند و باری را در پی دارد. كودك بازیهای رایانهای را دوست دارد به این دلیل كه بخوبی میتواند با دیدن تصاویر دوبعدی و گاه سهبعدی همراه با شخصیتهای بازی درگیر ماجراهای پرهیجان و جذابی شود كه طراح بازی برای او تدارك دیده است. این بازیها با استفاده ازموسیقی و تصاویر پرتحرك و صداهای مهیج، دنیایی از هیجان را به كودكان كنجكاو و تشنه جنب وجوش امروزی كه در خانههای آپارتمانی محصور شدهاند، ارزانی میكند و همین جاذبه، روح و جسم آنان را مطیع خود میسازد و به دنیایی از تخیلات میبرد كه خود را محور و قهرمان اصلی ماجرا میپندارند، و با آن همذاتپنداری میكنند.
مدت زمانی كه بازی رایانهای، كودك ما را به خود مشغول میسازد، برخلاف فیلم به حداكثر 120دقیقه خلاصه نمیشود، بلكه طی كردن مراحل مختلف یك بازی گاه چند روز طول میكشد و برای گذراندن این مراحل، كودك باید دست به هر كار خلافی بزند، در تمام این روزها، ذهن كودك با مسائلی درگیر است كه در روند تربیتی ما جایگاهی ندارد. این در حالی است كه بسیاری از خانوادهها درباره اینكه فرزندشان چه فیلمی میبیند، بسیار سختگیرند، اما بدون توجه به آثار تخریبی كه یك بازی میتواند بر روند تربیتی كودك و بر ذهن و روح او داشته باشد، انواع و اقسام بازیها را برای كودك خود خریداری میكنند.
چه بازیهایی بخریم
اغلب بازیهایی كه توسط شركتهای بزرگ طراحی و توزیع میشوند، كودكان را با صحنههای خشونتبار، پوششهای نامناسب، زمینههای روابط جنسی و مانند آن روبه رو میسازند. كودك شما در صورتی كه بازی را برای او تهیه كنید كه مناسب سنش نباشد، با تصاویری از خونریزی، قطع اعضای بدن، درگیریهای شدید، نمایش مصرف الكل، داروهای غیرمجاز و مواد دخانی، تجاوز، رفتارهای جنسی، برهنگی و مانند آن مواجه خواهد شد.
همه این عوامل دست به دست هم دادند تا به گفته محمدرضا مجد رضایی معاون پژوهشی بنیاد ملی بازیهای رایانه ای از 10 سال پیش در دنیا ردهبندی سنی به عنوان راهحلی برای كاهش آسیبهای استفاده از رسانههای مختلف بصری مطرح شود. آمریكا، انگلستان، كانادا، آلمان و استرالیا اولین كشورهایی هستند كه از چنین نظام ردهبندی سنی استفاده كرده و در این زمینه صاحبنظر و سبك هستند. مهمترین و معروفترین نظام ردهبندی سنی بازیها در این كشورها نظام ESRB است، كه براساس معیارهای مورد نظر خود بازیها را برای گروههای سنی مختلف ردهبندی میكند. در این نظام بازیها برای گروههای سنی از پیش از كودكی تا بالغین طبقه بندی میشوند. تولید كنندگان این ردهبندی را با استفاده از نشانهها و علائم بر روی سی دی درج كرده و در تبلیغات از آن استفاده میكنند.
اما در كشور ما در اواخر سال گذشته از نظام ملی ردهبندی بازیهای رایانهای اسرا (ESRA) پردهبرداری شد و به این ترتیب سازمان اسرا به طور رسمی كار ردهبندی سنی بازیهای رایانهای داخلی و خارجی را آغاز كرد. معاون پژوهشی بنیاد ملی بازیهای رایانهای درباره معیارهای مورد استفاده در ردهبندی بازیها میگوید: «در ایران به خاطر شرایط فرهنگی پس از انقلاب، رویكرد جامعه شناختی و اسلام شناختی ایران ما را به سمت توجه به موضوعات مهمی نظیر خشونت و مفاهیم مرتبط با آن، ترس و میزان آن، تبعیض و انواع آن مانند تبعیض دینی و جنسیتی، مواد مخدر، مشروبات الكلی و دخانیات و مسائل جنسی در سطوح مختلف تاثیرگذار خود، گفتار ناشایست و نقض ارزشهای اسلامی و ایرانی سوق داده است. این 8 معیار اصلی در اسرا از جمله مهمترین و تاثیرگذارترین مفاهیم آسیب آفرین برای گروههای مختلف سنی خواهد بود.»
بر این اساس بازیهای داخلی و خارجی، البته چنانچه به صورت قاچاق و از طریق غیر رسمی وارد كشور نشده باشند، قبل از ورود به بازار توسط كارشناسان نظام ملی ردهبندی بازیهای رایانهای بازبینی و با توجه به معیارهای اسرا برای گروههای مختلف سنی نشانهگذاری میشوند.
اغلب بازیهایی كه توسط شركتهای بزرگ طراحی و توزیع میشوند، كودكان را با صحنههای خشونتبار پوششهای نامناسب زمینههای روابط جنسی و مانند آن روبه رو میسازنداین نشانهها كه بر پشت و روی جلد سی دی درج میشود، همانند آنچه سالها است در پشت برخی كتابها میبینید، شما را در خرید بازی مناسب گروه سنی كودك خود راهنمایی میكند. روی این نشانهها عددی حك شده است كه نشان میدهد بازی مورد نظر برای آن گروه سنی و بالاتر از آن مناسب و قابل استفاده خواهد بود. همچنین با مراجعه به سایت بنیاد ملی بازیهای رایانهای میتوانید با درج نام بازی در كادر جستجو از ردهبندی سنی بازی مورد نظر خود آگاه شوید.
امان از بازار قاچاق
سالها است بازار كشور ما درگیر معضلی است به نام قاچاق. معضلی كه مردم ما را با انواع مختلف كالاهای غیرمجاز، از مواد مخدر گرفته تا دارو و مواد غذایی و پوشاك و در آخر محصولات فرهنگی مثل فیلم و عكس و آنچه مورد نظر ماست، یعنی بازیهای رایانهای مواجه كرده است. مجد رضایی در زمینه مبارزه با قاچاق بازیهای رایانهای معتقد است: «هیچ چیز مهمتر از معرفی از طریق رسانه و صدا و سیما نخواهد بود، برنامههای تبلیغاتی ما بزودی از رسانههای مختلف آغاز خواهدشد. اما كنترل بازار و نظارت بر ورود بازیهای ردهبندی شده و امتناع از ورود غیر قانونی بازیهای توصیه نشده به اداره كل همكاریهای سمعی و بصری و نمایش خانگی معاونت سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برخواهد گشت، كه البته آنها برنامههای خود را برای كنترل بازار از اول خرداد آغاز خواهند كرد.»
بنا بر این در بازار بازیهای رایانهای شما با خیل عظیمی از بازیهای متنوع و پرهیجان خارجی روبهرو هستید كه با عكسها و تصاویر رنگارنگ و جذاب، كودك شما را به خرید خود ترغیب میكنند. در این صورت اگر ناچارید در مقابل اصرار و پافشاری كودك خود سر تسلیم فرود آورید و بازیهایی را برای كودك خود تهیه كنید كه احیانا از كانال بنیاد ملی بازیهای رایانهای عبور نكرده و فاقد نشانههای نظام ملی ردهبندی اسرا هستند، میتوانید با توجه به نشانههای بینالمللی تا اندازهای از محتوای بازی مورد نظر خود آگاه شوید.
این نشانهها براساس نظام ردهبندی ESRB روی پاكتهای بازی چاپ شدهاند.
(پیش از كودكی) EARLY CHILDHOOD
این نوع بازیها از نظر درجهبندی نوع بازیها بیشتر برای كودكانی با 3 سال سن و برای خانوادههایی كه برای فرزند خود بازی رایانهای بسیار مناسب و بدون هیچ محتوای نامناسب انتخاب میكنند، تولید شده است.
EVERYONE
بازیهایی كه این نشان را داشته باشند، برای افراد 6 سال و بالاتر مناسب هستند.
این نوع بازیها از نظر محتوایی ممكن است خیالی و تخیلی باشند یا ساختار كارتونی و خشونت خیلی كمی داشته باشند.
+10 EVERYONE
بازیهایی كه در این رده انتخاب میشوند، مخصوص افراد بیش از 10 سال هستند.
این نوع بازیها ممكن است دارای محتوای كارتونی و فانتزی با خشونت خیلی كم و حداقل موضوعات وسوسهانگیز باشند.
(دوره نوجوانی) TEEN
بازیهایی كه زیرمجموعه این رده باشند، مناسب افراد نوجوان، 13 سال و بالاتر است.
این نوع بازیها ممكن است كمی خشن با موضوعات وسوسهانگیز، گفتگوهای كمی ركیك، نمایش خون و قماربازی همراه باشد.
(بالغ) MATURE
معنی ردهMATURE این است كه این نوع بازیها مناسب افراد بالغ 17 سال به بالا است.
این نوع بازیها ممكن است خشونت نسبتا زیاد، نمایش خون، موضوعات جنسی و گفتگوهای ركیك داشته باشند.
(فقط بالغین) ADULTS ONLY
این رده به معنی این است كه فقط افراد بالغ بالای 21 سال میتوانند از بازی مورد نظرشان استفاده كنند.
این نوع بازیها ممكن است دارای نمایش زیاد خشونت و نمایش حركات جنسی و برهنگی باشند.
توجه میكنید آنچه كه در نظام ردهبندی بینالمللی مورد توجه قرار گرفته است، بویژه درباره بازیهای مربوط به ردههای سنی 10 سال به بالا، با معیارهایی كه ما در جامعه خود برای كودك و نوجوانمان در نظر میگیریم، تفاوت دارد. بنابراین لازم است با توجه به اثراتی كه این بازیها میتوانند بر روحیات و خلق و خوی فرزندانمان داشته باشند، همان طور كه در انتخاب دوست، خرید لباس و مانند آن دقت میكنیم، در انتخاب بازیهایی كه در دسترس آنان قرار میدهیم نیز وسواس به خرج دهیم و بیشتر مراقب جسم و روح آنان باشیم.
حركت اندر خم یك كوچه
بیش از نیم قرن از تولد بازیهای رایانهای در جهان میگذرد؛ این در حالی است كه مدت زیادی از ورود بازیسازان كشور ما به عرصه تولید این نوع بازیها نمیگذرد. بنابراین باید بپذیریم كه در حال حاضر بازیهای تولید داخل به هیچ وجه توان رقابت با انواع خارجی را ندارند. مجید رضایی در تایید این نظر میگوید: ما در بازار رقابت جایگاه مناسبی نداریم، این بیشتر برمیگردد به توان تولید و تولد تازه صنعت تولید بازیهای ایرانی، طبیعتا كیفیت و سابقه تولید بازیهای خارجی گوی سبقت را از ما ربوده و ما باید تلاش كنیم جایگاه خود را در این بازار پرزرق و برق پیدا كنیم. البته این كار سختی است ولی با متخصصان خوبی كه داریم در آیندهای نزدیك امیدآفرین خواهیم بود.
با این حال خبرگزاری مهر گزارش میدهد بازیهای «شمشیر نادر»، «مسابقات رالی»، «فسقلی و چوب سحرآمیز 4»، «ایمان پولادی»، «سیاره خاموش»، «تمساح پوزه كوتاه»، «نبرد خیبر»، «صنعت نفت»، «گرشاسب» و «انقلاب» بازیهایی هستند كه با حمایت بنیاد ملی بازیهای رایانهای در دست تولید است.
این بازیها موضوعهای ورزشی، تاریخی، مذهبی، دفاع مقدس، انقلابی و... دارند و در گونههای نقشمحور، ماجراجویی، اكشن، كودك و نوجوان و... تولید و امسال سال در بازار عرضه میشوند.
بازیهای «ایمان پولادین»، «نبرد خیبر» و «انقلاب» با موضوع انقلاب و دفاع مقدس، بازی صنعت نفت به مناسبت سالگرد 100 سالگی صنعت نفت در كشور، مسابقات رالی با موضوع ورزش و «فسقلی و چوب سحرآمیز» و «تمساح پوزهكوتاه» برای كودكان و نوجوانان تولید میشود.