• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 1994
تعداد نظرات : 294
زمان آخرین مطلب : 4550روز قبل
رمضان

گفتاری از آيت الله جوادي آملي:
ماه رمضان؛ ماه آدم شدن



...روح ما كلمه اي از كلمات الهي است. قرآن هم كلامي از كلام هاي الهي است. هر اندازه كه توانستيد مهمان اين كتاب باشيد؛ از اين كتاب بهره ببريد، بخوانيد و بالا برويد و خودتان را ارزان نفروشيد. ماه مبارك رمضان، انسان بايد مهمان چنين كتابي باشد!
در آن بيان نوراني وجود مبارك رسول گرامي(ص) فرمود به اينكه: اين ماه شما با استغفار خودتان را آزاد كنيد! آزادي از بهترين نعمت هاست. آزادي از هوا و هوس، از عفريت درون و بيرون، بهترين فضيلت است. فرمود: اين ماه كه مهمان خدا هستيد، ان انفسكم مرهونه بذنوبكم ففكوها بالاستغفار(1). آن را با استغفار كردن آزاد كنيد. وقتي جانتان آزاد بود، مثل مرغ باغ ملكوت است كه قدرت پرواز دارد و مي تواند در كنار اين آيات الهي ترقي كند.
... ما در اين ماه به مهماني خداي سبحان دعوت شده ايم. در مائده ضيافت الهي اسماي حسناي خدا مطرح است كه به ما گفتند: تخلقوا باخلاق الله(2). اگر در شب جمعه قرائت دعاي معروف جوشن كبير و مانند آن با فضيلت است، به معناي تسمي به اين اسماء است كه ما به اين نام هاي پربركت مسمي بشويم و مظهر خداي سبحان در اين اسماي حسنا بشويم، هر كسي در هر رشته اي كه دارد.
ماه مبارك رمضان كه ماه مهماني خداست، بهترين و شيرين ترين و آماده ترين غذاي اين ماه، معارف قرآن كريم است. قرآن هم به ما درس كرامت مي دهد. چون خودش به عنوان كتاب كريم معرفي شده است. انه لقرآن كريم في كتاب مكنون لايمسه الا المطهرون(3). اين كتاب، كتاب كريم است، نه كتاب علمي است! نه كتاب حكمت و فقه و اينهاست، كريم است. آن نورانيت را مي گويند: كريم.
اصلا در اين كتاب اشتباه نيست، اصلا در اين كتاب سهو و نسيان و خبط و غلط نيست. اصلا در اين كتاب فريب كاري نيست. اجحاف نيست. اصلا در اين كتاب ناديده گرفتن حق آسماني و زميني نيست. هيچ موجودي حقش در اين كتاب ناديده گرفته نشده. اين كتاب، كتاب كريم است. اگر ماه مبارك رمضان ماه قرآن كريم است، يعني درس كرامت انسان ياد مي گيرد... كساني كه دست اندركاران تعليم و تربيت اين كتاب اند، آنها هم آدم هاي كريمي اند، موجودهاي كريمي اند، معلمان كريمي اند. خداي سبحان براي اينكه اين بحث را خوب به ما تفهيم كند، فرمود: ما، همه ما، كادر آموزش ما كادرهاي كريمي اند.
اولا خود من هم با وصف كرامت ظهور كرده ام؛ اقرا و ربك الاكرم، الذي علم بالقلم(4). خدا رحمان هست، رحيم هست، هزار و يك نامش را شما در دعاي جوشن كبير مي بينيد، ولي فرمود: من به عنوان معلم قرآن با اسامي ديگر ام تجلي ندارم، آن طوري كه به اسم كرامت و اكرم بودن تجلي دارم. ما نمي خواهيم به مردم رحم بكنيم، ما مي خواهيم مردم را كريم بكنيم.
رحم كردن، عاطفي، اين كار كميته امداد است! اينجا يك رحم ديگر است، يك گذشت ديگر است. رحم كردن به مظلوم و افتاده و شكسته، اين كار كميته امداد است. حوزه كه كارش كميته امداد نيست! حوزه كارش اين است كه آدم را كريم درست كند. حالا بعد معلوم مي شود كه: گفت آن كه يافت مي نشود، آنم آرزوست!
چرا بعضي تا دستشان مي رسد، گرفتار عشوه و رشوه اند؛ چه در اين لباس، چه در لباس ديگر. تا فشار نباشد، آلوده مي شوند. يك عده نه، در همه موارد كريمانه زندگي مي كنند. آنها معلوم مي شود خوب درس خواندند، خدمت قرآن رفتند، بوي بد گناه به عنوان لجن اينها را آزار مي دهد. تا ما به اينجا نرسيديم، آدم خوبي هستيم، بهشت مي رويم، ولي كريم نيستيم! شاگرد قرآن نيستيم، فرشته خوبي نيستيم.
آني كه با فشار دزدي نمي كند يا رشوه نمي گيرد، در كشورهاي كمونيستي هم همين طور است. آنها هم از ترس؛ نه خدا را قبول دارند، نه قيامت را قبول دارند، نه بهشت را.
آني كه مي ترسد آبرويش برود، آن كسي كه مي ترسد لو برود، آني كه مي ترسد بهش بگويند، اين هنوز در وادي هاي حيوانيت است. براي اينكه آنهائي كه خدا را قبول ندارند هم همين طوراند. اين ماه مبارك رمضان نيست! ما را براي اين نخواستند. اگر گفتند: فلان اكرم دارد تدريس مي كند، يعني چي؟ يعني درس كرامت مي دهد. اقرا و ربك الاكرم. يعني ما اينجا مي توانيم كريم تربيت كنيم، نه استاد!
به تعبير قرآن ان هم الا كالانعام(5). ما نمي خواهيم دانشگاه ما اينجوري يا حوزه ما اينجوري باشد! اين كه كرامت نيست! ما مي خواهيم يك مرغ باغ ملكوت داشته باشيم كه با فرشته ها باشد، چه زور باشد، چه زور نباشد، چه كسي بفهمد، چه كسي نفهمد، چه كسي باخبر بشود، چه كسي نشود...
و تا ما به اينجا نرسيديم كه شامه پيدا كنيم، بوي رشوه را به عنوان لجن احساس بكنيم، اين يعني همچنان در راهيم. ما را براي اين نخواستند كه دزدي نكنيم، رشوه نگيريم! چون كافران هم همين طورند. ما را براي چيز ديگر خواستند. ماه مبارك رمضان هم اين ماه است. ماه مبارك رمضان اين نيست كه ما دزدي نكنيم، رشوه نگيريم، ماه مبارك رمضان مال اين است كه ما را آدم بكند، 
وجود مبارك رسول گرامي فرمود: استغفار كنيد؛ بوي بد گناه شما را رسوا مي كند. تعطروا بالاستغفار، لاتفضحنكم روائح الذنوب(6). خوب اگر كسي از كنار سطل زباله مي گذرد، بيني اش را نمي گيرد، معلوم مي شود بيني اش بسته است! خوب مريض است ديگر. گناه واقعا اين است. فرمود: من به عنوان حكيم و فقيه و عليم كه نيامدم شما را تزكيه كنم. اين خداست! فرمود: اقرا و ربك الاكرم. الذي علم بالقلم. خداي اكرم دارد درس مي گويد يعني چي؟ يعني مي خواهد فرشته تربيت كند؛ اين است.
------------------------------------------
پي نوشت ها:
1- بحارالانوار- ج 56- ص 220
2-بحارالانوار- ج 58- ص 129
3- واقعه. 77 تا 79
4- علق.4 و 3
5- اعراف.179
6- بحارالانوار- ج7- ص 287

چهارشنبه 28/6/1386 - 7:5
خانواده

خدايا! پرستش و ستايش تو، آن گاه ميسر شود که مدد تو مرا ياور شود. و روزه داری و شب بيداری، هنگامی بر من آسان گردد که عنايت های بی منت تو بر من نمايان گردد. دست ياری تو است که مرا بر صيام توانا می کند، و کمکهای تو است که بيداری را بر من گوارا می کند.
خدايا! تا پرتو نور تو بر من تابيدن دارد، از لغزش به دورم، و تا شعاعی از شعله عشق تو در من انگيختن دارد، از گناه منفورم؛ تو اما اگر عنايت خويش از من برگيری، به تاريکنای هراسناکی باز می گردم که يارای گام زدنم نباشد، و اگر پرستش های مرا نپذيری، به سيه درّه ای می افتم که توان رهايی يافتنم نماند. نجات بخشا! ياری ام ده تا از لغزش در امان مانم، و بر من منت نه تا در پناه تو از گناه گريزان مانم.
زمزمه نام تو جانم را صفا می دهد، و آهنگ دل انگيز پيام تو بر روانم مرهم می نهد. تا نسيم جانفزای ذکر تو بر جانم وزان است، نفسم از گناه گريزان است، و تا ياد تو در رگ رگ وجودم می دود، ابليس از من می رمد. جان پرورا! ياد خويش را در همه هستی من پيوسته دار؛ و مرا از حلقه دوستان خود گسسته مدار.
ای که گمراهان را با مشعل فروزان هدايت خويش ره می نمايی، و گمشدگان را با عنايت های خود هدايت می فرمايی، توفيقت را از من نيز دريغ مدار، و مرا نيز با هدايت شدگان همراه و رفيق شمار.

چهارشنبه 28/6/1386 - 7:4
دانستنی های علمی

روان شناسان شخصيتي براين عقيده اند که شماره تولد، شما را از آن چيزي که مي خواهيد باشيد دور نمي کند، بلکه مانند رنگي است که نوع آن و زيبايي اش براي افراد مختلف متفاوت است. به مثال زير توجه کنيد :
فرض مي کنيم که شما متولد 8 مهر 1355 هستيد.مهر ماه هفتم (7) سال است پس :
2 = 1+1 = 11 = 0+7+3+1 = 1370 = 1355+7+8
شماره تولد 2 است و اکنون مي توانيد آنچه راکه مربوط به اين شماره است با خود مطابقت دهيد .
تفسير اعداد :

1- خالق و مبتکر :
'' يک'' ها پايه و اساس زندگي هستند. هميشه عقايد جديد و بديع دارند و اين حالت در آنها طبيعي است. هميشه دوست دارند تمامي کارها و مسائل بر حول محوري که آنها مي گويند و تعيين مي کنند در گردش باشد و چون مبتکر هستند، گاهي خود خواه مي شوند. با اين حال ''يک'' ها بشدت صادق و وفادارند و به خوبي مهارتهاي سياسي را ياد ميگيرند . هميشه دوست دارند حرف اول را بزنند و غالبا رهبر و فرمانده هستند، چون عاشق اين هستند که ''بهترين'' باشند . در استخدام خود بودن و براي خود کار کردن بزرگترين کمک به آنهاست ولي بايد ياد بگيرند عقايد ديگران ممکن است بهتر باشد و بايد با رويي باز آنها را نيز بشنوند .

2- پيام آور صلح :
'' دو'' ها سياستمدار به دنيا مي آيند ! از نياز ديگران خبر دارند و غالبا پيش از ديگران به آنها فکر مي کنند . اصلا تنهايي را دوست ندارند . دوستي و همراهي با ديگران برايشان بسيار مهم است و مي تواند آنها را به موفقيت در زندگي رهنمون سازد . اما از طرف ديگر ، چنانچه در دوستي با کسي احساس ناراحتي کنند ترجيح مي دهند تنها باشند.از آنجايي که ذاتا خجالتي هستند بايد در تقويت اعتماد به نفس خود تلاش کنند و با استفاده از لحظه ها و فرصت ها آنها را از دست ندهند .

3- قلب تپنده زندگي :
'' سه '' ها ايده آليست هستند، بسيار فعال،اجتماعي،جذاب،رمانتيک وبسيار بردبار و پر تحمل .خيلي کارها را با هم شروع مي کنند اما همه آنها را پيگيري نمي کنند. دوست دارند که ديگران شاد باشند و براي اين کار تمام تلاش خود رابه کار مي گيرند. بسيار محبوب اجتماعي و ايده آليست هستند اما بايد ياد بگيرند که دنيا را از ديد واقعگرايايه تري هم ببينند .

4- محافظه کار :
'' چهار'' ها بسيار حساس و سنتي هستند. آنها عاشق کارهاي روزمره، روتين و پيرو نظم و انضباط هستند و تنها زماني وارد عمل مي شوند که دقيقا بدانند چه کاري بايد انجام دهند. به سختي کار و تلاش مي کنند. عاشق طبيعت و محيط خارج از خانه هستند . بسيار مقاوم و با پشتکار هستند. اما بايد ياد بگيرند که انعطاف پذيري بيشتري داشته و با خود مهربانتر باشند .

5- ناهماهنگ با جماعت :
'' پنج'' ها جهانگرد هستند و کنجکاوي ذاتي، خطر پذيري و اشتياق سيري ناپذير آنها به جهان هستي و ديدن محيط اطراف خود،غالبا برايشان درد سر ساز مي شود. آنها عاشق تنوع هستند ودوست ندارند مانند درخت در يک جا ثابت بمانند. تمام دنيا مدرسه آنهاست و در هر موقعيتي به دنبال يادگيري هستند. سوالات آنها هرگز تمام نمي شود. آنها به خوبي ياد گرفته اند که قبل از اقدام به عمل، تمامي جوانب کار را سنجيده و مطمئن شوند که پيش از نتيجه گيري ،تمامي حقايق را مد نظر قرار داده اند .

6- رمانتيک و احساساتي :
'' شش'' ها ايده آليست هستند و زماني خوشحال مي شوند که احساس مفيد بودن کنند . يک رابطه خانوادگي بسيار محکم براي آنها از اهميت ويژه اي برخوردار است. اعمالشان بر تصميم گيري هايشان موثر است و آنها حس غريب براي مراقبت از ديگران و کمک به آنها دارند. بسيار وفادار و صادق بوده و معلمان بزرگي مي شوند. عاشق هنرو موسيقي هستند . دوستاني صادق و در دوستي ثابت قدم هستند.''شش'' ها بايد بين چيزهايي که مي توانند آنها را تغيير دهند و چيزهايي که نمي توانند، تفاوت قائل شوند .

7- عاقل و خردمند :
'' هفت'' ها جستجو گر هستند. آنها هميشه به دنبال اطلاعات پنهان و مخفي بوده و به سختي اطلاعات به دست آمده را با ارزش حقيقي آن مي پذيرند.احساسات هيچ ارتباطي با تصميم گيري هاي آنها ندارد. با اينکه در مورد همه چيز در زندگي سوال مي کنند اما دوست ندارند مورد پرسش واقع شوند و هيچگاه کاري را ابتدا به ساکن با سرعت شروع نمي کنند و شعارآنها اين است که به آرامي مي توان مسابقه را برد. آنها فيلسوفهاي آينده هستند؛ طالبان علم که به هر چه مي خواهند مي رسند و سوال بي جوابي ندارند . مرموز هستند و در دنياي خودشان زندگي مي کنند و بايد ياد بگيرند در اين دنيا چه چيزي قابل قبول است و چه چيزي نه !

8- آدم کله گنده :
'' هشت '' ها حلال مشکلات هستند. اساسي و حرفه اي سراغ مشکل رفته و آن را حل مي کنند. قضاوتي درست دارند و بسيار مصمم هستندو طرحهاو نقشه هاي بزرگي دارند و دوست دارند زندگي خوبي داشته باشند. مسووليت افراد را بر عهده مي گيرند و مردم را با هدف خاص خود مي بينند. با شرايط ويژه اي اين امکان رابه وجود مي آورند که ديگران هميشه آنها را رئيس ببينند .

9- اجرا کننده و بازيگر :
'' نه '' ها ذاتا هنرمند هستند . بسيار دلسوز ديگران و بخشنده بوده و آخرين پول جيب خود را نيز براي کمک به ديگران خرج ميکنند . با جذابيت ذاتي شان اصلا در دوست يابي مشکلي ندارند و هيچ كـس براي آنها فرد غريبه اي به حساب نمي آيد.در حالات مختلف شخصيت هاي متفاوتي از خود بروز مي دهند و براي افرادي که اطرافشان هستند شناخت اين افراد کمي دشوار به نظر مي رسد . آنها شبيه بازيگراني هستند که در موقعيت هاي مختلف رفتارهاي متفاوتي نشان مي دهند. افرادي خوش شانس هستند اما خيلي وقتها از آينده خود بيمناک و نسبت به آن هراسان هستند. آنها براي موفقيت بايد به يک دوستي و عشق دو جانبه که مي تواند مکملشان در زندگي باشد دست يابند

چهارشنبه 28/6/1386 - 7:3
بیماری ها

 

ملاقاتی ویژه با قلب

687474702f666f727465616e74696d65732e636f6d2f696d616765732f66726f6e745f706963747572655f6c6962726172795f554b2f6469725f322f666f727465616e5f74696d65735f313338365f352e6a70673f323034.jpg


جنیفر ساتن 23 ساله ، ژوئن امسال عمل پیوند قلب انجام داد. عمل وی در بیمارستان Papworth کمبریج انجام شد. بعد از عمل وی تصمیم گرفت قلبش را به نمایشگاهی در لندن با عنوان Heart today بفرستد.
هدف او از این کار آگاهی دادن به مردم درباره پیوند اعضا و همچنین بیماری خاص خودش -کاردیومیوپاتی تحدیدی Restrictive Cardiomyopathy- بود.
خانم ساتن بعد از دیدن قلبش در نمایشگاه قلب لندن که در مجموعه Wellcome Collection برپا شده است ، گفت:
«وقتی آدم قلبش را برای نخستین بار می‌بیند ، تجربه احساسی و سورئالی به وی دست می‌دهد. وقتی قلبم داخل سینه‌ام بود ، درد و رنج زیادی برای من ایجاد می‌کرد. وقتی دیدم قلبم آنجاست ، حس عجیب و غریبی به من دست داد ، توده‌ای از عضله را دیدم که آنگونه مرا آزار می‌داد و آن وقت همین قلب باعث جلب توجه مردم شده بود و آنها را وادار کرده بود که درباره بیماری ، پیوند قلب و اهدای عضو ، فکر کنند.»
در نمایشگاه قلب لندن که تا 16 سپتامبر ادامه دارد ،علاوه بر قلب خانم ساتن ، اشیا و مدارکی مرتبط با قلب مانند نقاشی‌های هنری ، پاپیروس‌های مصر باستان ، نقاشی‌هایی که تلقی جادویی از قلب دارند ، کتاب‌های پزشکی و ابزارهای جراحی امروزی قلب را می‌توان دید.

چهارشنبه 28/6/1386 - 7:2
دانستنی های علمی

پديده اى به نام فرهنگ تجمل!

 

در سه هفته در منطقه فقرنشين دلگان از توابع ايرانشهر استان سيستان و بلوچستان پنج مورد خودكشى زنان گزارش شده است كه پزشكان افسردگى شديد ناشى از شكاف طبقاتى و مقايسه آن با زندگى تجملاتى ترويج شده از سوى ... را دليل اصلى اين موارد ارزيابى كرده اند.

«رسانه هاى خبرى»
پديده مصرف گرايى و تجمل گرايى كه بى رويه در شئون زندگى اجتماعى از طريق رسانه ها و تبليغات ترويج شده و مى شود آفت بزرگى است كه به منزله يك عامل مخرب آرام آرام فاصله هاى طبقاتى را بيشتر مى سازد.
تبليغات مخرب شهرى و در و ديوارهاى مبلغ كالاهاى لوكس خارجى و تبليغات مصرفى درون نشريات و رنگين نامه ها و تشويق به خريد بيشتر براى مصرف بيشتر همه و همه حكايت از واقعيتى مى نمايد كه مى گويد خواسته يا ناخواسته مصرف زدگى تا عمق استخوان مان رسوخ كرده و انگارى نسبت به اين نابسامانى هيچ حساسيتى نيز نداريم يا اين كه حساسيت مان كاهش پيدا كرده است. اين كه يك كشور در حال توسعه كه بايد با الگوهاى توسعه پايدار مبتنى بر فرهنگ بومى حركت پرشتابى را به سمت مرزهاى ترقى بردارد چه نسبتى با تجمل گرايى و مصرف زدگى دارد سخنى است كه بايد مسوولان ذيربط به آن جواب دهند.
ترويج زندگى تجملى و مصرف گرايى عوارض فراوان اقتصادى، سياسى، اجتماعى و فرهنگى دارد و ما قصد نداريم به آن عوارض بپردازيم و اساسا جاى پرداختن به آن در يك يادداشت امكان پذير نيست، اما نمى توانيم نگرانى خود را از برخى صحنه هاى تجملات و تشريفات در برخى سريال ها و فيلم هاى سيما و سينما ابراز نكنيم.
رفتار متكبرانه و زندگى تجملى يك امر شخصى و فردى نيست بلكه عوارض اجتماعى برجاى مى گذارد كه مهمترين آنها ايجاد خلاها و نگرانى ها در قشر محروم جامعه و ايجاد افسردگى و ناراحتى هايى از اين دست مى باشد.
انقلاب ما يك انقلاب فرهنگى است و بيشترين دستاوردهاى انقلاب اسلامى تحول در نوع تفكر، انديشه و عمل مى باشد نبايد شيوه اداره امور به نوعى باشد كه تجمل نهادينه شود و اگر كسى از منظر ساده زيستى حركت كرد رفتار وى نادر و عجيب جلوه كند.
پذيرفته نيست در كشورى كه تعداد بسيارى از مردم در فقر و ندارى به سر مى برند و هنوز مدارس كپرى و بخارى هاى نفتى چكه اى به صورت كامل جمع آورى نشده است، كارگردان و فيلم سازى بدون توجه به هنجارهاى اجتماعى بخواهد بر خلاف رويه هاى موجود فيلم بسازد و مسوول محترمى كه وظيفه هدايت، حمايت و نظارت را بر عهده دارد فقط به امر حمايتى بپردازد و نظارت را به كنار نهد.

چهارشنبه 28/6/1386 - 7:1
مصاحبه و گفتگو

پدر و پسری داشتند در کوه قدم میزدند که ناگهان پای پسر به سنگی گیر کرد. به زمین افتاد و داد کشید: آآی ی ی ی!
صدایی از دور دست آمد: آآی ی ی ی!
پسرک با کنجکاوی فریاد زد: کی هستی؟
پاسخ شنید: کی هستی؟
پسرک خشمگین شد و فریاد زد: ترسو!
باز پاسخ شنید: ترسو!
پسرک با تعجب ازپدرش پرسید: چه خبر است؟
پدر لبخندی زد و گفت: پسرم خوب توجه کن....
و بعد با صدای بلند فریاد زد: تو یک قهرمان هستی!
صدا پاسخ داد: تو یک قهرمان هستی!
پسرک باز بیشتر تعجب کرد.پدرش توضیح داد: مردم میگویند که این انعکاس کوه است ولی این در حقیقت انعکاس زندگی است. هر چیزی که بگویی یا انجام دهی،زندگی عینا" به تو جواب میدهد؛ اگر عشق را بخواهی، عشق بیشتری در قلب بوجود می آید و اگر به دنبال موفقیت باشی، آن را حتما بدست خواهی آورد. هر چیزی را که بخواهی، زندگی همان را به تو خواهد داد.

چهارشنبه 28/6/1386 - 7:0
ورزش و تحرک

نگاهی به سمبل بازی‌های المپیک ۲۰۰۸ پکن


سمبل بازی‌های المپیک ۲۰۰۸ پکن از ۵ عروسک به نام فووا (fuwa) تشکیل شده است.
این ۵ عروسک که عروسک‌های شانس و اقبال هستند نشانه‌ای از ۵ حلقه المپیک و ۵ شانس (خوشبختی، موفقیت، طول‌عمر، شادمانی و سلامتی) برای بچه‌های ۵ قاره جهان می‌باشند.
۴ تا از این ۵ عروسک در اصل جزء معروف‌ترین حیواناتی هستند که در چین زندگی می‌کنند: ماهی، پاندا، بزکوهی تبتی و پرستو. عروسک پنجم در اصل نمادی از شعله المپیک است. همان‌طور که می‌بینید تجلی عناصر اصلی طبیعت یعنی دریا، جنگل، آتش، زمین و آسمان را می‌شود در این شخصیت‌ها متمایز نمود. نکته جالب اینکه اثری از اژدهای معروف چین به‌چشم نمی‌خورد.
اسم هر فووا از یک عبارت دو بخشی تشکیل شده که ظاهری کودکانه داشته باشد. اسم ماهی بی‌بی (beibei)، پاندا جینگ‌جینگ (jingjing)، شعله المپیک خونخون (huanhuan)، بزکوهی تبتی یینگ‌یینگ (yingying) و پرستو نینی (nini) است.
جالب اینکه اگر بخش نخست این اسامی را به این ترتیب پشت سر هم بگذاریم: bei jing huan ying ni این معنی را می‌دهد: ”به پکن خوش آمدید“.

حالا برویم سراغ تک‌تک عروسک‌ها:


بیبی یک ماهی است. ماهی در فرهنگ چین نماد نعمت به حساب می‌آید. حالت این عروسک برای شما آرزوی موفقیت می‌کند. روی سر بیبی امواج دریا به سبک نقاشی‌های قدیمی چین رسم شده است. این عروسک نمادی از ورزش‌های آبی و همچنین حلقه آبی المپیک به حساب می‌آید. >

جینگ‌جینگ یا همان پاندار آرزوی شادمانی بچه‌ها را دارد. این حیوان که جزء گونه‌های محافظت‌شده است در همه دنیا به مهربانی معروف بوده و در چین نشانی از جنگل‌های انبوه و در اینجا برای نمایش علاق مردم به نگهداری از مواهب طبیعت استفاده شده است. روی سر این عروسک طراحی از گل نیلوفر وجود دارد که از نقاشی‌های روی ظروف چینی قدیمی الهام گرفته است. رنگ آبی نیز نشانی از حلقه سیاه المپیک و نماد ورزش‌های قدرتی است. >

در حلقه فووا، خونخون برادر بزرگ‌تر محسوب می‌شود. به‌همین دلیل در میانه ۵ عروسک فووا قرار دارد. آتش، سمبل شور و حرارت نهفته در ورزش است. سریع‌تر دویدن، بلندتر پریدن و قوی‌تر بودن. حالت این عروسک طوری است که انگار دارد شما رابه شرکت در المپیک دعوت می‌کند. طراحی شعله‌های روی سر این عروسک از نقاشی‌های قدیمی روی دیوار یک غار در چین الهام گرفته شده است. این عروسک معادل حلقه قرمز المپیک و سمبل بازی‌های با توپ می‌باشد. >

بینگ‌بینگ مثل یک بز کوهی در حال دویدن بوده و نشانه‌ای از گستردگی چین است و سمبل سلامتی و قدرت بدن محسوب می‌شود. این حیوان هم مثل پاندا تحت حفاظت است زیرا به‌خاطر پشمش خیلی شکار شده و نسلش به خطر افتاده است. روی سر او طرح‌هائی الهام گرفته شده از فرهنگ تبت و غرب چین رسم شده است. نماد ورزش‌های دو و میدانی و حلقه زرد المپیک می‌باشد. >

نی‌نی ـ بچه‌های پکن در فصل بهار و تابستان بادبادک‌های خودشان را با طرح‌های مختلف بر فراز پکن به پرواز در می‌آورند. از بین آنها طرح پرستوی بال طلائی بیشترین طرفدار را دارد. طرح عروسک نی‌نی از روی این سنت اقتباس شده است. بال‌های طلائی روی سر عروسک نشانه آسمان بی‌کران و خوشبختی است. این عروسک بیانگر حلقه سبز المپیک و نشانه ورزش‌های ژیمناستیک می‌باشد.>

چهارشنبه 28/6/1386 - 6:51
بیماری ها

غذايتان را هوشيارانه ميل كنيد


کـدامــیک از حالات زیر به بهترین شکل، طـریقه ی غـذا خـوردن شـمـا را توصیف می کند؟
شما سر پا یا درحال انجام کارها پشت میز و یا حین گشتن دور آشپزخانه برای اطمینان از اینکه همه خانواده بـقدر کافی غذا خورده اند غـذایـتــان را صرف می کنید. وقت غذا خوردن برای شما توام با استرس است و هیچ لذتی از آن نمی برید.
شما پشت یک میز که بسیار با سلیقه تزئین شده است می نشینید، و ساعات زیادی را با حوصله صرف غذا خوردن خود می کنید و از هم نشینی با خانواده نیز حین صرف غذا لذت می برید.
اگر شما هم مثل من باشید، احتمالاً طریقه غذا خوردن معمولتان نوع اول است و نوع دوم فقط سالی یکبار برایتان پیش می آید که هم شما و هم خانواده تان در تعطیلات باشید و وقت کافی برای غذا خوردن داشته باشید. اما همیشه نباید وضع را به همین منوال نگاه دارید! باید بدانید که طریقه ی غذا خوردن به سبک دوم باعث کاهش وزن نیز می شود چون دقت و توجه بیشتری به آنچه می خوریم مبذول می داریم.

غذا خوردن هوشیارانه یعنی چه؟
غذا خوردن هوشیارانه به این معناست که غذاهایی را انتخاب کنیم که خوشایند و در عین حال مقوی باشند و با مذاقمان نیز جور باشد. غذا خوردن هوشیارانه همچنین احساس فردی ما نسبت به غذا را نیز تایید می کند، چه مثبت باشد و چه منفی. من هیچوقت ساعات دلچسبی را که همراه خانواده ام به کندن توت فرنگی می گذراندم را فراموش نمی کنم. به خاطر همین است که از آن به بعد وقتی می خواهم توت فرنگی بخورم با یادآوری آن روزها، لذت بیشتری از خوردن آنها نصیبم می شود.

4 قدم برای غذا خوردن به روش هوشیارانه
اگر می خواهید زمان غذا خوردن را به چیزی بهتر از مسابقه ی پر عجله ای که تا به حال داشتید تبدیل کنید، با کار کردن روی این چهار روش کار خود را آغاز کنید:

1-هوشیار باشید که موقع غذا خوردنتان چه اتفاقاتی می افتد. از همه ی حواس خود استفاده کنید، و کاملاً به همه ی بوها، صداها، تصاویر، و بافت غذایی که قصد خوردن آن را دارید و محیط اطرافتان توجه کنید. خیلی از ما نمی توانیم آنچه که دیروز خورده ایم را فراموش کنیم. و سعی می کنیم بوها و صداهایی آن روز را دوباره در ذهنمان بازسازی کنیم. اگر تلاش کنیم به غذا خوردنمان توجه بیشتری داشته باشیم، بهتر خواهیم فهمید که چه غذایی برایمان مفید است و چه غذایی مضر.

2-با خود فکر کنید که چرا این غذاها را می خورید. چه چیز باعث شده این غذا را سفارش داده یا خود تهیه کنید، یا دلیل انتخاب یک رستوران نسبت به سایر رستوران ها چیست.

3-قدم بعدی متمرکز شدن روی انتخاب هایتان است. اینکه چرا این غذا، این محل و یا حتی این ساعت را برای غذا خوردن انتخاب کرده اید. چه اتفاقی از نظر جسمی و روحی در شما می افتد که چنین انتخاب هایی داشته اید؟ باید بتوانید روی انتخاب هایتان بیشتر فکر کرده و دلایل آن را بفهمید.

4- و آخرین قدم این است که ببینید این انتخاب هایتان بر شما چه تاثیری دارند، برایتان مفیدند و یا ضرر دارند؟ آیا افراد دیگری هم تحت تاثیر این انتخاب ها هستند؟ درمورد خود من، باید بگویم که در خانه مسئولیت خرید مواد غذایی و پخت و پز با من است، پس انتخاب های من نه تنها بر خودِ من، بلکه بر همه ی اعضاء خانواده ام تاثیر میگذارد. در چنین وضعیتی باید بیشتر تلاش کنید و تحقیق کنید که چه مواد غذایی بر سلامتی تاثیر مثبت دارند و بیشتر از آن مواد غذایی خریداری کنید.

همین امروز شروع کنید!
هیچ زمان بخصوصی برای شروع هوشیارانه غذا خوردن وجود ندارد. می توانید از همین امروز کارتان را آغاز کنید. لازم نیست همه ی مراحل را یک شبه طی کنید، با قدم اول شروع کنید و زمانیکه بخوبی بر آن چیره شدید، قدم دوم را بردارید. غذا خوردن هوشیارانه نه تنها کاری میکند که بتوانید از غذا خوردنتان لذت ببرید، بلکه باعث کاهش وزن و ایجاد عادات سالمتر غذا خوردن نیز می شود .

چهارشنبه 28/6/1386 - 6:51
دانستنی های علمی

آشنايی با چوب و هنرهای مرتبط با آن
 


نویسنده: حسین یاوری
تعداد صفحات: 183
شابک: 1 ـ 636 ـ 471 ـ 964
نوبت چاپ: اول 1384
شمارگان: 2200

معرفی کتاب: كتاب حاضر، آشنايي با چوب و هنرهاي مرتبط با آن است كه هنرهايي همچون، خراطي سنتي، كنده‌كاري، منبت‌كاري، مشبك‌كاري، معرق و... را شامل مي‌شود كه آن را دكتر حسين ياوري با يك پيش‌گفتار و هفت فصل نوشته است. در فصل اول وي به مروري بر پيشينة استفاده از چوب در ايران و ديگر كشورهاي جهان پرداخته است. در فصل دوم تعريف ويژگيها (محاسن و معايب) و طبقه‌بنديهاي كلي چوب، در فصل سوم آشنايي با برخي از انواع چوبهاي مورد مصرف در هنرهاي مرتبط با چوب، در فصل چهارم آشنايي با عمده‌ترين ابزار و وسايل كار مورد نياز در هنرهاي مرتبط با چوب، در فصل پنجم آشنايي با مواد چسبنده، در فصل ششم آشنايي با انواع اتصالات و در فصل هفتم آشنايي با صنايع و هنرهاي مرتبط با چوب را آورده است.
كتاب همراه عكس و تصاوير و نمونه‌‌هايي از كارهاي با چوب و هنرهاي مرتبط با آن است كه با زيرنويس و در پايان با كتاب‌نامه كه تنها منبع در مورد هنر چوب است آورده شده است. وي در مقدمة كتاب در مورد چوب و هنرهاي مرتبط با آن مي‌نويسد كه چوب، فراوان‌ترين مادة موجود در طبيعت است كه از روزگاران گذشته مورد استفاده بشر بوده است. از خلال نوشته‌هاي محققان، مورخان و باستان‌شناسان مي‌توان استنباط كرد كه در ايران عصر حجر استفاده از چوب مرسوم بوده است. آثار به جا مانده از هنرهاي مرتبط با چوب نظير منبت، مشبك معرق، نازك‌كاري، گره چيني، خاتم و... كه هم‌اكنون زينت‌بخش گنجينه‌هاي هنري است حكايت‌گر ذوق و خلاقيت و تلاش مؤمنانه هنرمندان ايراني در بهره‌گيري از چوب به عنوان ماده اوليه مناسب و شكل‌پذير است كه آگاهي از اين گونه آثار و دريافت دقايق و ظرايف كار مستلزم بررسيهاي دقيق كارشناسانه و انسجام پژوهشهاي گسترده در عرصه هنرهاي مرتبط با چوب است. لذا آشنايي علاقه‌مندان به هنرهاي صناعي ايران و پژوهشگران و دانشجويان عزيز با سوابق ويژگيها و چگونگي و نحوة توليد آثار و صنايع و هنرهاي مرتبط با چوب امري ضروري است.
اين كتاب حاصل بيش از 35 سال فعاليت در عرصة هنرهاي صناعي است كه دكتر حسين ياوري آن را به كمك سورة مهر، موسسة آموزش عالي سوره، به خوبي آراسته و نوشته است.

چهارشنبه 28/6/1386 - 6:50
دانستنی های علمی

رباتی که در رگ های خونی
سیر می کند   
 


 

تیم دانشمندان دانشگاه Technion موفق به ساخت ربات کوچکی شده اند که می تواند در درون رگ های خونی سیر کند. این ربات در مقایسه با ربات 1 سانتیمتری که قبلا توسط محققان دانشگاه Kyoto ساخته شده است بسیار کوچکتر است و تنها یک میلیمتر اندازه دارد. بازو هایی که از این ربات جدا می شوند این قابلیت را می دهند که بتواند به طور محکم به دیواره رگ متصل شود و پزشکان می توانند از طریق میدان مغناطیسی خارجی به راحتی آن را کنترل نمایند. از ویژگی منحصر به فرد این ربات این است که می تواند بوسیله بازو هایی که دارد بر خلاف جهت جریان خون بدون هیچ گونه آسیب رسانی در رگ ها حرکت کند. کاربرد این ربات در زمینه های مختلف پزشکی از جمله درمان بعضی سرطان هاست.

چهارشنبه 28/6/1386 - 6:49
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته