• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 1442
تعداد نظرات : 315
زمان آخرین مطلب : 4586روز قبل
اخبار
وهابیت به وجود آمده تا اسلام را بد جلوه دهد

به گزارش حوزه دانشگاه باشگاه خبرنگاران در ادامه سلسله نشست های ایستگاه بیداری که توسط بسیج دانشجویی دانشگاه جامع علمی کاربردی برگزار می شود، دومین نشست وهابیت شناسی و چالش های پیشروی با حضور حجت الاسلام والمسلمین حبیب عباسی مدرس حوزه و دانشگاه برگزار شد و در ابتدا درباره بازتاب خشونت وهابیت در اروپا صحبت کرد و گفت: یک وجه وهابیت در ساز استعمار برای ایجاد تفرقه بین مسلمانان است و وجه دیگر علیه مسلمانان استفاده خارجی می کند و کارهای وهابیت را سعی می کند همه اسلام نشان دهد.
وی افزود: وهابیت بخش انحرافی است که قصد دارد اسلام را بد جلوه دهد و کارهایش را با تبلیغات به اسلام انجام می دهد.
عباسیدرباره دو کارکرد وهابیت گفت: وهابیت دو کارکرد دارد یک کارکردی که خود وهابیت دارد مثل شیعه ستیزی و اسلام ستیزی، دو ضربه زدن به وجهه اسلام و جنایاتی که با نام رسول خدا انجام می دهد.
وی درباره بحث اسلام هراسی و اسلام ستیزی گفت: در ابتدا بحث حجاب را مطرح می کند و بعد کاریکاتورهای موهن علیه پیامبر و بعد فیلم های ضد اسلام و قرآن را می سازد و بعد ممنوعیت ساخت مناره در سوئیس رسید و در بعضی کشورها به قرآن سوزی انجامید و بعد از آن قرآن را داخل دهان خوک کردند و سپس به مسلمان سوزی رسید کهوهابیت نقش خیلی پررنگی در این زمینه ها داشته است.
عباسیدر ادامه اظهاراتش گفت: وهابیت اعتقاداتش با فطرت انسان سازگار نیست و هر کجا که وارد شده ابتدا با صرف عقایدش وارد شده و در خیلی از کشورها ترور و کشتن را مطرح نکرده چون می داند شدیدا طرفدارانش ریزش می کند مثلا در اندونزی کارهای خشنشان را مطرح نکردند و فقط مسائل تئوریشان را می گفتند.
مدرس حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه ریزش طرفداران وهابیت الان در حال مشخص شدن است و در حال حاضر علمای اهل سنت در مقابله با اینها هستند جریان وهابیت سردمدار سنتی سلفی در میان اهل سنت است و سختگیرانه ترین اعتقادات پیروی می کند.
وی در پایان اظهاراتش گفت: انقلاب اسلامی باعث شناخته شدن شیعه شد و بیداری اسلامی امروز از انقلاب اسلامی ایران نشات گرفته است.
شنبه 2/7/1390 - 15:8
اخبار
قیمت سکه زمین‌گیر شد

در حالی که طی ماه های گذشته قیمت انواع سکه در بازار با نوساناتی رو به بالا افزایش چشمگیری داشته است، در هفته جاری رشد قیمت ها تقریبا متوقف شده است.به گزارش خبرنگار مهر، قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم امروز پنج شنبه در بازار 630 هزار تومان است که در مقایسه با روز گذشته ثابت مانده است. بر پایه این گزارش، قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در حالی که در روز گذشته 615 هزار تومان بود امروز به 610 هزار تومان کاهش یافته است. همچنین قیمت هر قطعه نیم سکه تمام بهار آزادی نیز طی امروز پنج شنبه به 290 هزار تومان رسید که این قیمت در روز گذشته 292 هزار تومان بود. هر ربع سکه بهار آزادی هم امروز 143هزار تومان فروخته می شود که نسبت به قیمت 152هزار تومانی روز گذشته 9 هزار تومان کاهش یافته است. قیمت هر سکه گرمی نیز 75هزار و 920 تومان است با این حال تا پایان وقت روز گذشته 78 هزار تومان فروخته می شد. این گزارش می افزاید، قیمت هر گرم طلای 18عیار نیز طی امروز پنج شنبه در بازار 54 هزار و 940 تومان است. قیمت هر گرم طلای 18عیار در روز چهارشنبه 55 هزار و 130 تومان بوده است. همچنین قیمت هر اونس طلا در بازارهای جهانی نیز طی امروز پنج شنبه بین 1770 تا 1772 دلار در نوسان است. بررسی وضعیت قیمتی ارزهای معتبر نیز نشان می دهد که طی روز جاری قیمت هر دلار آمریکا در بانک مرکزی حدود 1079 تومان تعیین شده است. هر یورو نیز طبق اعلام بانک مرکزی 1460 تومان و هر پوند انگلیس نیز 1671 تومان است.
شنبه 2/7/1390 - 15:7
اخبار

طرح «کاج» جایگزین طرح «کاد» در دبیرستان‌ها می‌شود

طرح «کاج» جایگزین طرح «کاد» در دبیرستان‌ها می‌شود
پس از گذشت 17 سال از حذف طرح «کاد» در دبیرستان‌ها، مسئولان تصمیم گرفتند تا این طرح مجددا اجرا شود؛ البته تحت عنوان طرح «کاج» که با تعطیلی پنجشنبه‌های مدارس تراکم دروس را به همراه خواهد داشت.

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری‌ها اعلام کرد: آموزش و پرورش از طرح‌های کار‌آفرینی در مدارس حمایت می‌کند و طرح کارآفرینان جوان (کاج) از سال تحصیلی جدید اجرا می‌شود. سیدعلی یزدی‌خواه افزود: درپی تحصیل دانش‌آموزان در رشته‌هایی که به کمک صنوف بازار تشکیل شده و رشته‌های مربوط به ساخت جواهرات، قلم‌زنی و صنایع‌دستی وضعیت اشتغال کشور بهتر خواهد شد.

طرح «کاد»

«کاد» مخفـف کار و دانش است؛ طرحی که تا سال 73 در دبیرستان‌ها اجرا شد و هدف آن حرفه آموزی به دانش‌آموزان بود و دولت وقت نیز توجه ویژه‌ای به طرح کاد داشت.براساس طرح کاد دانش‌آموزان دبیرستانی ساعت‌هایی در هفته را خارج از محیط مدرسه به فعالیت‌های عملی مشغول می‌شدند.

«مهارت»، شرط دیپلم

براساس برنامه پنجم توسعه، دانش‌آموزان برای اخذ دیپلم باید در یک رشته «مهارت» بیاموزند و در غیر این صورت مدرک آنها ناقص خواهد بود. معاون آموزش متوسطه اسفند‌ماه 89 در این‌باره اعلام کرد: براساس برنامه پنجم توسعه، آموزش و پرورش مکلف به آموزش یک مهارت به دانش‌آموزان رشته‌های نظری دوره متوسطه شامل رشته‌های ریاضی، علوم تجربی و علوم انسانی است.
ابراهیم سحر‌خیز به همشهری گفت: اکنون در حال برنامه‌ریزی برای اجرای طرح آموزش مهارت به دانش‌آموزان رشته‌های نظری دوره متوسطه هستیم تا تجربیات تلخ گذشته مانند طرح «کاد» تکرار نشود.

طرح جدید

تیر‌ماه امسال نیز شریف‌زاده، مدیر دفتر آموزش متوسطه فنی و حرفه‌ای در باره آموزش مهارت به دانش‌آموزان دبیرستانی گفت: درصورت تایید نهایی طرح پیش‌بینی شده، همه دانش‌آموزان دوم متوسطه نظری در سال تحصیلی جدید (91-90) تحت پوشش «آموزش‌های مهارتی» به‎صورت رایگان قرار می‌گیرند. وی در باره جزئیات طرح آموزش مهارت به دانش‌آموزان دبیرستانی در سال تحصیلی جدید اظهار کرد: طرح آموزش مهارت به دانش‌آموزان درون آموزش و پرورش اجرا می‌شود تا نگرانی‌هایی که خانواده‌ها در گذشته در رابطه با طرح «کاد» و مراجعه دانش‌آموزان به فضاهای آموزشی بیرون داشته‌اند رفع شود.

با توجه به تاکید مسئولان برای اجرای این طرح درون آموزش و پرورش، اجرای آن توسط مؤسسه کار و تامین اجتماعی در تضاد است و احتمالا در آینده قرار است این مؤسسه زیر مجموعه آموزش و پرورش شود.

تعطیلی پنجشنبه‌ها و طرح کاج

براساس اعلام آموزش و پرورش تعطیلی روزهای پنجشنبه همه مدارس در تهران قطعی است و در سایر استان‌ها نیز تصمیم‌گیری دراین‌باره بر عهده مدیران مدارس است که با توجه به اجرای طرح کاج و تعطیلی روزهای پنجشنبه مدارس، مشکلاتی ایجاد خواهد شد.

اگر این طرح اجرا شود یقینا بخشی از تقویم آموزشی باید به آن اختصاص یابد و در نهایت به حضور بیشتر دانش‌آموزان در دبیرستان‌ها می‌انجامد، البته پیش از این سحر‌خیز، معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش به همشهری گفته بود: اگر در این طرح سازمان فنی و حرفه‌ای نیز همکاری کند می‌توانیم طی 3سال دوره متوسطه به دانش‌آموزان یک مهارت بیاموزیم و افزون بر دیپلم رسمی، گواهینامه مهارت بدهیم که معادل 800 ساعت آموزش مهارت است.

شریف‌زاده، مدیرکل دفتر آموزش متوسطه فنی و حرفه‌ای در این‌باره چندی پیش اعلام کرد: آموزش‌های مهارتی مانند سایر آموزش‌ها نیست که ساعت مشخصی داشته باشد، چرا که نمی‌توانیم مهارت را مانند یک درس نظری در ساعت مشخص ارائه دهیم بنابراین آموزش‌های مهارتی به‌طور «تراکمی و مستمر» است که در یک بازه زمانی پیوسته ارائه می‌شود.

از دید شریف‌زاده یکی از مشکلات طرح‌ کاد این بود که آموزش‌ها به‌صورت پیوسته به دانش‌آموزان ارائه نمی‌شد و به همین دلیل دانش‌آموزان مهارتی نمی‌آموختند ولی در طرح جدید این آموزش‌ها به‌طور پیوسته و مستمر ارائه می‌شود.در توضیحات ارائه شده در‌باره این طرح تناقض‌های زیادی دیده‌می‌شود و هنوز جزئیات کامل این طرح مشخص نیست؛ به صراحت اعلام نشده زمان آموزش طرح کاج چند ساعت است، آیا همان 800 ساعتی است که معاون وزیر گفته یا کمتر است، تراکم آن چگونه خواهد بود؟ چه نوع مهارت‌هایی مد‌نظر است و با کدام امکانات؟

«کاج»؛ کار‌‌آفرینان جوان

طرح «کاج»، مخفف کار‌آفریـنان جوان است و هدف اصلی آن، آموزش مباحث کارآفرینی پیش از انتخاب رشته‌های دانشگاهی به دانش‌آموزان است.این طرح سال گذشته در چند دبیرستان تهران اجرا شد و براساس ادعای مسئولان پس از اجرای موفقیت آمیز دوره‌های آموزشی کار‌آفرینان جوان (کاج) در تهران، این دوره‌ها در سایر استان‌ها نیز برگزار خواهد شد.

فرزاد حیدری ، مدیر آموزش مؤسسه کار و تامین اجتماعی چندی پیش در این باره اظهار کرد: این طرح برای دانش‌آموزان دبیرستانی است و دانش‌آموزان در طول این دوره‌ها با مفاهیم کارآفرینی و کسب‌وکار، خلاقیت و شناخت فرصت، آشنایی با مهارت‌های گفت‌وگو و اصول و فنون مذاکره و نوشتن طرح کسب‌وکار و شناخت فرصت‌های کسب‌وکار در6 رشته متنوع؛ گردشگری، تجارت الکترونیک، شیلات و آبزیان، محصولات گلخانه‌ای، صنایع غذایی و کانال‌های پخش و خدمات شهری و فضای سبز آشنا می‌شوند.

شنبه 2/7/1390 - 15:3
اخبار

توزیع روپوش در مدارس تخلف است

توزیع روپوش در مدارس تخلف است
مدارس مجاز نیستند برای تهیه روپوش مدارس هزینه‌ای را به خانواده‌ها تحمیل کرده و برای خرید روپوش‌ها از سوی تولیدی‌های خاص اجباری داشته باشند همچنین توزیع روپوش در مدارس تخلف است.

 فرشته حشمتیان،رئیس سازمان مدارس غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی و خانواده آموزش و پرورش در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به تهیه روپوش مدارس دخترانه در سال تحصیلی جدید، گفت: مدارس نباید هیچگونه تاکید و اجباری برای تغییر رنگ و یا تهیه روپوش جدید داشته باشند.

 وی افزود: همچنین دادن سفارش به شرکت‌ها و یا تولید‌های خاص که قراردادهایی با مدرسه مبنی بر تهیه و دوخت روپوش‌های آن مدرسه دارند غیرمجاز است و با مدارس متخلف برخورد می‌شود.

 معاون وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: دانش‌آموزان می‌توانند در مقطع تحصیلی خود از همان روپوش سال گذشته استفاده کنند و هیچگونه اجباری مبنی بر تغییر آنها وجود ندارد.

 به گفته حشمتیان در برخی موارد ممکن است تغییراتی در رنگ مقنعه دانش‌آموزان ایجاد شود که این مساله با توجه به اینکه هزینه زیادی برای خانواده‌ها ندارد مشکلی ایجاد نمی‌کند ، اما در مورد تغییر روپوش دختران هیچ تاکیدی وجود ندارد.

 حشمتیان در خاتمه خاطرنشان کرد: برای رعایت یکسان‌سازی رنگ روپوش مدارس دانش‌آموزان باید طبق فرم و رنگ پایه تحصیلی خود روپوش و مقنعه‌ خود را انتخاب کنند اما مدارس نباید اجباری برای تهیه روپوش از تولیدی و یا حتی توزیع روپوش در مدرسه داشته باشند.

شنبه 2/7/1390 - 15:1
اخبار

زنگ دریافت پول در مدارس

زنگ دریافت پول در مدارس

آموزش و پرورش چند سالی است که دریافت پول در مدارس دولتی را تنها تا تشکیل انجمن اولیا و مربیان ممنوع کرده و با شروع به‌کار این انجمن دریافت پول در مدارس دولتی عادی مانعی ندارد و جنبه قانونی به‌خود می‌گیرد. با توجه به این نگاه معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: عضویت 800هزار فعال انجمن‌های اولیا و مربیان در مدارس کشور گام مثبتی برای همراهی مؤثر مردم محسوب می‌شود.

فرشته حشمتیان اظهار کرد: شوراهای آموزش و پرورش و شوراهای انجمن اولیا و مربیان در جهت پیشبرد اهداف آموزش و پرورش کمک می‌کنند. از امسالسازمان مرکزی انجمن اولیا و مربیان در سازمان مدارس غیردولتی ادغام شده تا به‌اصطلاح گردش امور بهتر شود؛ البته چند سالی است که انجمن اولیا و مربیان در مدارس کشور به ابزاری برای قانونی جلوه دادن دریافت پول در مدارس دولتی عادی تبدیل شده است.

شنبه 2/7/1390 - 15:0
اخبار

برگزاری زنگ نماز در همه مدارس راهنمایی و متوسطه اجباری شد

برگزاری زنگ نماز در همه مدارس راهنمایی و متوسطه اجباری شد
مدیرکل آموزش راهنمایی وزارت آموزش و پرورش گفت: برگزاری زنگ نماز در همه مدارس راهنمایی و متوسطه در سال تحصیلی جدید اجباری شد.

منوچهر فضلی خانی در گفتگو با خبرگزاری مهر افزود: در برنامه هفتگی دانش آموزان دوره راهنمایی و متوسطه زنگی به نماز اختصاص یافته است که از سال تحصیلی جدید اجرا می‌شود.

وی ادامه داد: همه مدیران به ویژه مدیرانی که برنامه هفتگی شان را پنج روزه بسته اند باید 20 دقیقه از زمان اوقات شرعی را به نماز اختصاص دهند که این موضوع را جدی پیگیری می‌کنیم که حتما اجرا شود.

مدیرکل دفتر راهنمایی وزارت آموزش و پرورش گفت: امیدواریم همه دانش آموزان در این زنگ نمازشان را اقامه کنند تا شاهد ترویج فرهنگ نماز در همه جامعه باشیم.

شنبه 2/7/1390 - 14:58
اخبار
مدیركل دفتر مطالعات فرهنگی و برنامه‌ریزی اجتماعی وزارت علوم از نام‌گذاری سال تحصیلی دانشگاه‌ها با عنوان «گذار از دانش‌آموزی به دانشجویی» خبر داد.

به گزارش فارس، علی آدمی مدیركل دفتر مطالعات فرهنگی و برنامه‌ریزی اجتماعی وزارت علوم با اشاره به تدوین و ابلاغ آئین‌نامه و دستورالعمل استقبال از دانشجویان جدیدالورود گفت: گذر از مرحله دانش‌آموزی به مرحله دانشجویی مرحله‌ای تعیین كننده در شخصیت، منش و هویت فرد است.

وی توجه به دانشجویان جدیدالورود را مهم ارزیابی كرد و افزود: گذر از دانش‌آموزی به دانشجویی در واقع مصادف است با برهه گذار از دنیای نوجوانی به عالم جوانی كه تعیین‌كننده شخصیت، منش و هویت فرد است، بنابراین موضوع بسیار مهمی است كه از همان ورود دانشجویان به دانشگاه باید مورد توجه و تأمل قرار گیرد.

آدمی با بیان اینكه دانشجویان جدیدالورود دانشگاه‌ها در گذار از این برهه از زندگی خود كه به تكوین هویت و تشخیص آنان می‌انجامد، با محیط و فضای متفاوتی از همسالان خود مواجه هستند، خاطرنشان كرد: محیط جدید، ویژگی‌های به كلی متفاوتی با محیط پیشین دانشجویی جوان دارد و اگر فضا و محیط و برنامه‌های دانشگاه امكان دستیابی به هویت و تشخیص مثبت را برای دانشجویان فراهم آورد، آنان از ابتدا از هویتی منفی و تشخیصی نامسنجم و انحرافی دور خواهند بود.

مدیركل دفتر مطالعات فرهنگی و برنامه‌ریزی اجتماعی وزارت علوم، تصریح كرد: بخشی از گم گشتگی‌های هویتی و سردرگمی در ایفای نقش در برخی از دانشجویان متأثر از كمبودهای قبلی است و بخشی از مقهوریت و جذب شدن هیجانی در جریان‌ها و گروه‌های انحرافی، ضداجتماعی یا رفتارهای آسیب‌زا و پر خطر به دلیل فقدان تمهیدات تربیتی، آموزشی و اجتماعی است.

وی با اشاره به تكوین و شكل‌گیری شخصیت و هویت دانشجویان بر اساس مناسبات آنان در طول زندگی دانشجویی، تأكید كرد: ضروری است برنامه‌های فرهنگی و تربیتی منطبق بر اصول تربیتی كارآمد، دین بنیاد اخلاق‌گرا و متناسب با مقتضیات سن و وضعیت دانشجویان از ابتدای ورود آنان به دانشگاه در نظر گرفته شود.

آدمی تأكید كرد: برخی از اقدامات نظیر آموزش و مهارت‌های زندگی و ارتباطی نیز از اهمیتی به سزا و غیرقابل انكار برخوردار است. ضمن آنكه همواره باید توجه داشت معمولاً نخستین مواجه با هر پدیده‌ای نقش ماندگار در ذهن و جان آدمی دارد.

مدیركل دفتر مطالعات فرهنگی و برنامه‌ریزی اجتماعی وزارت علوم در پایان با تأكید بر اینكه استقبال از دانشجویان جدیدالورود باید به بهترین شكل ممكن صورت گیرد، خاطرنشان كرد: استقبال از دانشجویان جدید الورود به هفته یا دهه آغازین سال تحصیلی منحصر نیست بلكه حداقل باید برنامه‌ای فرهنگی، آموزشی و تربیتی برای یك سال تدارك دید.
شنبه 2/7/1390 - 14:56
اخلاق

چکیده
 

بی شک آرامش یکی از ضروری ترین شاخص های زندگی سالم است که باید برای تحقق آن از همه عوامل و ظرفیت ها بهره جست. این مقاله به بررسی نقش عفت و حیا در پیدایش و بقای آرامش در زندگی زناشویی می پردازد. هدف این نوشتار معرفی انواع عفت و حیا، با توجه به پیامدها و آثاری که به دنبال دارد، و اینکه شاخص عفت و حیا، یکی از پراثرترین عوامل برای رسیدن به آرامش و سکون در زندگی زناشویی است. در میان انواع عفت، به خصوص عفت در روابط جنسی نقشی بی بدیل بر آرامش در زندگی دارد. روش این پژوهش، روش تبیین و تحلیل با تکیه بر متون دینی است. اجمالاً، یافته های پژوهشی نشان می دهد که عفت و حیا در ایجاد و تثبیت آرامش در زندگی نقش عمده ای دارد. البته برای تحقق این ویژگی، باید از مهار ت هایی بهره جست که توجه به آنها برای همگان ضروری است.
کلید واژه ها: حیا، عفت، پوشش، خودنمایی، نگاه، رضایتمندی.

مقدمه
 

آنچه در این تحقیق مورد بررسی و تحلیل است، آثار و پیامدهایی است که بر اساس عفت و حیا در زندگی پدید می آید. برای دستیابی به این هدف، لازم است افراد مهارت هایی، داشته باشند. این مسئله به قدری مهم است که در منابع اسلامی بر ازدواج با زنان عفیف تأکید فراوان شده است. خدای متعال در مقام تکلم با حضرت آدم (علیه السلام)، پس از آنکه سعادت را در گرو تبعیّت از رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) معرفی می کند، به آدم(علیه السلام) سفارش می کند که عهد مرا بپذیر و آن را جز در اصلاب مردان پاک و ارحام زنان طاهره، طیب و عفیف به ودیعت مگذار.(1)
سؤالاتی که در این زمینه مطرح است و آن اینکه انواع حیا کدامند؟ کدامیک از آنها در سلامت زندگی نقش مثبت دارد. از میان عوامل مثبت، کدامیک از اهمیت بیشتری برخوردارند؟ آثار حیا چیست؟ چه مهارتی برای رسیدن به آرامش در زندگی لازم است؟
در این زمینه، استاد مرتضی مطهری در کتاب مسئله «حجاب» به عفت و حیا اشاره کرده اند. همچنین کریس ال کلینکه در کتاب «مهارت های زندگی» به مهارت هایی برای رسیدن به آرامش اشاره کرده اند. این تحقیق، در صدد بررسی عفت و حیا، انواع و آثار آن و مهارت های لازم برای تحقق آن است. به طور طبیعی، ابتدا مفهوم آن را مورد بررسی قرار می دهیم:

مفهوم «عفت» و «حیا»
 

«عفت» در لغت به معنای حفظ نفس از تمایلات و شهوت نفسانی آمده است(2)«حیا» نیز به حفظ نفس از ضعف، نقص و دوری از عیب و امور پست معنا شده است.(3) همان طور که «تمایلات نفسانی» به اختلاف اشخاص و موارد متفاوت است، عفت و حفظ نفس از آنها نیز متفاوت خواهد بود. بنابراین، عفّت فقیر به این معناست که او به آنچه به دست می آورد، قانع باشد و نفس خود را از تمایلات و شهوات باز دارد، به گونه ای که خلاف آن به فعلیّت نرسد. «نفاق شما باید برای نیازمندانی باشد که در راه خدا در تنگنا قرار گرفته اند و نمی توانند به مسافرت بروند و از شدت خویشتنداری، افراد ناآگاه آنان را بی نیاز می پندارند».(بقره: 273)؛ اما «عفاف در فرد غنی و بی نیاز، به حفظ نفس از شهواتی است که ممکن است از ثروت او ناشی شود: «هر کس که بی نیاز است، خودداری کند و عفّت پیشه سازد.»(نساء: 6)
«تعفّف» در موردی که فرد از امکان ازدواج برخوردار نیست، به معنای خودداری از شهوت نفس با استفاده از راههای گوناگون است. «وَلیَستعفِفِ الَّذینَ لا یَجِدونَ نِکاحاً...»؛ (نور: 33) تعفف در زنان سال خورده به حفظ نفس آنان از امور مورد علاقه ایشان همچون آرایش و ظاهر ساختن زینت ها است. اینان گر چه مجاز به کشف حجاب، البتّه بدون تبرّج و خود نمایی هستند، ولی باز اگر عفّت پیشه کنند بهتر است.(نور: 33)
در روایات حضرات معصومین (علیهم السلام) نیز علاوه بر تأکید براهمیت «عفت» به طور عام(4)، بر خصوص خودداری از شهوت شکم و غریزه جنسی تأکید ویژه ای شده است. به عنوان نمونه، امام باقر (علیه السلام) فرمودند: «ما من عبادة افضل عندالله من عفة بطن و فرج»(5) این امر نشانگر آن است که بیشترین آسیب پذیری انسان از ناحیه خواسته های اقتصادی و جنسی او است. چنان که رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند: «بیشترین لغزش به سوی آتش، از طریق دو میان تهی است: یکی شکم و دیگری دامن».(6)
عفت و حیا نقش بسیار مهمی در نیل انسان به رشد و کمال دارد. امیرالمؤمنین (علیه السلام) در وصیّت به فرزندش محمد بن حنفیه می فرماید: «من لم یعط نفسه شهوتها اصاب رشده؛ کسی که به خواسته نفسش تن ندهد، موجب رشد آن شده است».(7)
به همین دلیل، عفت و حیا در سازگاری همسران مؤثر است، به طوری که رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) یکی از ویژگی های بهترین زنان را عفت آنان برشمرده، فرموده اند: «بهترین زنان شما، زنان عفیفه اند»(8) این معنا، به تعابیر دیگری نیز از معصومان (علیهم السلام) روایت شده است(9) علاوه بر تأکید عام روایات، که مرد و زن را در بر می گیرد، تأکید خاصی درباره عفت و حیای زنان وارد شده است. اینک این سؤال به ذهن تبادر می شود که دلیل تأکید ویژه اسلام در خصوص عفت و حیای زن چیست؟

اهمیت عفت جنسی زن
 

در خصوص ریشه اخلاق جنسی زن، از قبیل حیا و عفاف و از آن جمله، تمایل به ستر و پوشش خود از مرد، نظریاتی ابراز شده که دقیق ترین آنها از دیدگاه شهید مطهری این است. از نظر وی، حیا، عفاف، ستر و پوشش تدبیری است که خود زن با یک نوع الهام برای گران بها کردن و حفظ موقعیت خود در برابر مرد به کار برده است. زن باهوش به صورت فطری و با یک حسّ مخصوص دریافته است که از لحاظ جسمی نمی تواند با مرد برابری کند. از سوی دیگر، نقطه امید خود را در همان نیازی یافته است که خلقت الهی در وجود مرد نهاده است؛ او را مظهر عشق و طلب و زن را مظهر معشوقیت و مطلوبیت قرار داده است. وقتی که زن مقام و موقعیت خود را در برابر مرد یافت و نیاز او را در برابر خود دانست، به دور نگه داشتن خود از دسترس مرد متوسل می شود. استاد شهید به نقل از ویل دورانت می افزاید:
خودداری از انبساط و امساک در بذل و بخشش بهترین سلاح برای شکار مردان است. مرد جوان به دنبال چشمان پر از حیا است و بی آن که بداند، حس می کند که این خودداری ظریفانه از یک لطف و رقّت عالی خبر می دهد...مولوی عارف نازک اندیش و دوربین، درباره تأثیر حریم و حائل میان زن و مرد در افزایش قدرت و محبوبیت زن، در بالا بردن مقام او و در گداختن مرد در آتش عشق، و سوز، مثلی لطیف می آورد و آنها را به آب و آتش تشبیه می کند و می گوید: مرد همانند آب و زن همانند آتش است. اگر حایل از میان آب و آتش برداشته شود، آب بر آتش غلبه می کند و آن را خاموش می سازد، اما اگر حایلی میان آن دو برقرار شد، مثل اینکه آب را در دیگی قرار دهند و آتش را زیر آن روشن کنند، آن وقت است که آتش آب را تحت تأثیر قرار می دهد و اندک اندک آن را گرم می کند و احیاناً جوشش و غلیان در آن به وجود می آورد تا آنجا که سراسر وجودش را به بخار تبدیل می سازد.(10) از این رو است که رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) در عین ستایش از صفت حیا برای عموم، آن را برای زنان نیکوتر دانسته و فرموده اند: «الحیاء حسن لکنّه فی النساء احسن»(11) و بدترین زنان را کسانی دانسته اند که از این ویژگی سرمایه کمتری دارند: «شر نسائکم ...القلیلة الحیاء».(12)
ویژگی عفت و حیا عاملی بسیار مؤثر در حفظ و ارتقای موقعیت و شخصیت زن و نیز گرایش مرد به سوی زن است و اما ناگفته نماند که حیای زن نسبت به مردان بیگانه ارزشمند است؛ یعنی به همان نسبت که عفّت و حیای اجتماعی زن، موجب ارتقای سطح سازگاری همسران می شود، وجود حیای احمقانه در ارتباط متقابل میان زن و شوهر نیز زمینه ناسازگاری آنان می شود. حیایی که منشأ پیدایش سازگاری است، نوعی خاص است که از آن به «حیای عاقلانه» تعبیر می شود.(13) حیایی برخاسته از دانایی، نه حیایی که پیامد نادانی است. در بعضی از روایات از این ویژگی با عنوان «حیای قوّت» یاد شده است. درحقیقت، آنچه موجب می شود یک رفتار نامناسبی انجام نگیرد، نیروی فراوان فرد است که اجازه بروز رفتار را نمی دهد. به همین جهت، آن را «حیای قوّت» نامیده اند. اما چنان که بر اساس ناتوانی و سستی، رفتاری حذف شود، حالت موجود را «حیای ضعف» می گویند. در منابع دینی ما از این نوع حیا تمجید نشده است.(14)
امام صادق (علیه السلام) می فرمایند: «بهترین زنان شما کسی است که چون با همسرش خلوت کند، جامه حیا از خود برکند و چون بپوشد و همراه او شود، زره حیا را برتن کند».(15)
حضرت بهترین زن را کسی می داند که چون جامه بپوشد و از خانه بیرون رود، لباسی از حیا و عفت بر تن کند که مانند سپر و زره حافظ او باشد؛ یعنی چنان با وقار و سنگین راه برود که تیرهای نظر جوانان هرزه، اجازه ورود به شخصیت او را نداشته باشد. ولی در خلوت با شوهر، هر گونه ظرافت کاری، طنّازی و عشوه گری برای زن نه تنها جایز، بلکه بهتر است. بهترین زن مسلمان زنی است که در زمان خلوت با شوهرش، خوش زبان و شیرین حرکات باشد. چیزی که زن را در ردیف بهترین زنان مسلمان قرار می دهد، همین است که بتواند این دو حالت به ظاهر متناقض را در وجود خود حفظ کند. خلاصه آنکه، زن باید لباس رزم و بزم خود را بشناسد و هر یک را در جای خود بپوشد.(16)

آشنایی با مظاهر عفت جنسی
 

با بررسی منابع اسلامی در می یابیم که عفت و حیای جنسی، دارای نمودهای فراوانی است. در اینجا، برخی از این نمودها و مظاهر را پی می گیریم:

الف) عفت در روابط جنسی
 

مهم ترین شاخصه عفت، مهار شهوت در روابط جنسی است. در روایات متعددی پس از معرفت خداوند، پاکدامنی در این گونه روابط، برترین فضیلت به حساب آمده است.
امام زین العابدین (علیه السلام) می فرماید: «ما من شیء احبّ الی الله بعد معرفته من عفّة بطن و فرج».(17) خدای متعال در قرآن کریم، منحصر ساختن برقراری روابط جنسی را به همسر یا کنیز، از جمله ویژگی های مردان با ایمان ذکر می کند و می فرماید: «مرمنان رستگار شدند...، آنان که دامن خود را از آلوده شدن به بی عفّتی حفظ می کنند و تنها با همسران و کنیزان خود آمیزش جنسی دارند. پس به بهره گیری از آنان ملامت نمی شوند».(مؤمنون: 5 و6) در جای دیگر، قرآن کریم افرادی را که شرایط ازدواج برایشان مهیا نیست، به عفّت فرا می خواند و آنان را از آلودگی در روابط جنسی باز می دارد: «و کسانی که امکانی برای ازدواج نمی یابند، باید پاکدامنی پیشه کنند».(نور: 33)

ب) عفت در پوشش
 

نمود دیگر عفّت، رعایت پوشش کامل است. خدای متعال در آیات متعددی ویژگی های پوشش کامل زنان مسلمان را بر می شمارد.(18) اهمیت توجه به پوشش برای بانوان از آنجا روشن می شود که خدای متعال، پس از آنکه ضرورت پوشش را مطرح می سازد، زنان سال خورده ای را که امید به ازدواج ندارند، به کشف حجاب(البته بدون تبرّج و خود نمایی) مجاز می سازد. ولی با این حال، می فرماید: «اگر آنها نیز (با پوشش خود) عفت پیشه کنند، برای خودشان بهتر است».(نور: 60)

ج) عفت در خودنمایی
 

خویشتن داری از تبرّج و خودنمایی مصداق دیگر عفت و حیا است. قرآن کریم، علاوه بر آن که در آیه 33سوره احزاب، عموم زنان را از خودنمایی نهی کرد، در آیه ی 60 سوره نور، زنان سال خورده را مجاز به برداشتن لباس های رویین همچون چادر و روسری می سازد، ولی این حکم را به پرهیز از آرایش و تبرج منوط می سازد. از این آیه، شاید بتوان در تحریک جنس مخالف برای تبرّج تأثیر بیشتری نسبت به کشف حجاب استفاده کرد.

د) عفت در نگاه
 

امام سجاد (علیه السلام) خویشتن داری و فروبستن از نگاه حرام را از دیگر مصادیق عفت برشمرده اند. آن حضرت، در مقام دعا برای همسایگان و دوستان خود عرضه می دارند: «و اجعلنی اللهم...؛ خدایا، مرا آن گونه قرار بده که چشم خود را از آنها، از روی عفّت ببندم».(19)
امیرالمؤمنین (علیه السلام) نیز نشانه ورع و پارسایی فرد را عفت او در نگاه دانسته و فرموده اند: «و من ورعه عفة بصره و عفة بطنه؛ از تقوای شخص عفت او در نگاه و شکم است».(20)

هـ)عفت و حیا در راه رفتن
 

قرآن کریم با ستایش از طرز راه رفتن دختر حضرت شعیب (علیه السلام) در معابر عمومی و در برابر نامحرم می فرماید: «یکی از آن دو دختر به سراغ موسی آمد در حالی که با نهایت حیا قدم برمی داشت».(قصص: 25)
دقت در روایت فوق نشانگر این نکته است که پرهیز از اختلاط با نامحرم از دیگر ویژگی های زنان و مردان با حیا و عفیف محسوب می شود. خداوند متعال در نقل آن فراز از داستان حضرت موسی (علیه السلام) که به دروازه شهر مدین رسیده بود، داستان دو زن را یادآور می شود که کمی دورتر از مردانی که برای آب دادن به دام های خود اطراف چاه حلقه زده بودند و تنها به جمع و جور کردن گوسفندانشان مشغول بودند. وقتی حضرت موسی (علیه السلام) داستان آنان را جویا می شود، آنها می گویند: تا زمانی که مردان از دور چاه پراکنده نشوند(و ما نتوانیم بدون اختلاط با مردان گوسفندانمان را سیراب سازیم) به آب کشی نمی پردازیم.(قصص: 23) این آیه مهر تأییدی بر دوری از اختلاط میان مردان و زنان است.
منبع:معرفت اخلاقی(2)
شنبه 2/7/1390 - 14:52
ادبی هنری

عبارت بالا را باید از مثل های سائره در قاره اروپا دانست که در رابطه با افراد قادر و توانا در کلیه شئون و مسایل مهم به کار می رود و در این گونه موارد مختلف امتحان حل مشکلات داده باشد اصطلاحاً گفته می شود: به خود زحمت ندهید و مغز و فکرتان را خسته نکنید همه راهها به رم ختم می شوند. یعنی: فلانی را ببینید تا مشکلات شما را فیصله دهد.

 

بنابر یک ضرب المثل قدیمی همه راه ها به رم ختم می شوند. راه تاریخ و راه بشر نیز به رم می-انجامد. در آن زمان کشور به جایی اطلاق می شد که یک رود و چند کوه آن را احاطه کرده باشد. اعتلای رم از آن زمان آغاز شد که دیگر کوه و دریا و رود شاخص مرزهای یک کشور نبودند و حتی رشته کوه های آلپ در ایتالیا تا شمال ادامه داشت در برابر گسترش روزافزون رم، مرز به حساب نمی آمد.

 

نخست مرزهایش را تا آن حد توسعه داد که همه ایتالیا را در بر گرفت. آن گاه از رشته کوه های آلپ در گذشت و به بیشه های انبوه کشور گالیا و جنوب سیسیل رسید. از شمال تا راین، از غرب تا اسپانیا و از شرق تا بوزانتیوم. وقتی جاده ای به رودخانه ای  بر می خورد، بر آن رود پلی سنگی می زدند و جاده را ادامه می دادند. پیشروی وقتی قطع می شد که به دریا بر می خوردند.

اگراستبقال کنید(نظربدید) حتمآبازم از این مطالب میذارم.

جمعه 1/7/1390 - 10:47
آلبوم تصاویر

باید به این همه همت ای والا گفت خداپشت و پناهتون.

 




McDonnell Douglas F-4E Phantom II (Airport - Tehran)



Northrop F-5E Tiger II (Tehran - Mehrabad)



Northrop F-5E Saeghe (Airport - Tehran)



Sukhoi Su-24MK (Tehran - Mehrabad )



Mikoyan-Gurevich MiG-29A (Tehran - Mehrabad)



Sukhoi Su-25UBK (Tehran - Mehrabad )



Northrop F-5A Freedom Fighter (Dezful - Iran)



Northrop F-5B Simorgh (Dezful - Iran

 

جمعه 1/7/1390 - 10:44
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته