• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 1242
تعداد نظرات : 283
زمان آخرین مطلب : 5633روز قبل
خواستگاری و نامزدی
عجیب‌ترین درخواست‌ طلاق زنان سعودی


یک زن 50 ساله اهل عربستان سعودی به علت این که شوهرش صورت بند او را هنگام خواب از صورتش برداشته ، درخواست طلاق کرده است . این زن علت جلوگیری از برداشتن نقاب توسط همسرش را یك رسم قبیله‌ای عنوان كرده که در یکی از روستاهای عربستان به نام خمیس موشیت مرسوم است . گفته می شود شوهر این زن با ابراز پشیمانی و تاسف، ابراز داشته که دیگر هرگز دوباره این کار را انجام نمی‌دهد .

طی دهه اخیر این اولین باری نیست که چنین اتفاقی می افتد و قبلا در چندین مورد چنین اتفاقاتی رخ داده است .

به گزارش العربیه، در موارد دیگری، شوهر یک زن بعد از 10 سال که زنش اجازه دیدن صورتش را نداده بود، خواست که صورتش را ببیند که با مخالفت شدید همسرش مواجه شد .

در نمونه ای دیگر ، شوهر یك زن سعودی به او هشدار داد چنانچه نگذارد صورتش را ببیند، با شخص دیگری ازدواج خواهد کرد، اما همسر این مرد در جواب گفت: این امر حتی از جدایی هم مهم تر است .

یک زن دیگر نیز تا 70 سال اجازه نداده بود فرزندان و شوهرش صورت او را ببینند. وی در جواب این سوال که چرا نمی گذاری شوهرت صورتت را ببیند؟ گفت: ازدواج برای عشق است نه صورت !
شنبه 13/7/1387 - 21:5
اقتصاد
تبلیغی جالب برای خمیر دندان


شنبه 13/7/1387 - 20:51
خواستگاری و نامزدی
روبوسی ملكه اسپانیا با الاغ


ملكه اسپانیا با الاغی به نام «ماندلا» كه از گونه های برتر الاغ در مركز یادشده بود و ده سال عمر دارد روبوسی كرد.

شنبه 13/7/1387 - 20:45
دنیای گیاهان و حیوانات
عكس یك تمساح آدم خوار!


شنبه 13/7/1387 - 20:42
دانستنی های علمی
خودرو استاد مطهری


شنبه 13/7/1387 - 20:35
دعا و زیارت

فضائل امام علی علیه السلام

  
قسمت چهارم
  

5) به خدا قسم علىـ علیه السلام ـ زبان پیامبر است

(عن انس (فى قوله تعالى): «افمن كان على بیّنة من ربه» قالَ هُوَ رَسُولُ اللّهِ، «و یتلوه شاهد منه» قالَ هو علىُّ بن ابى طالب، كانَ وَ اللّهِ لِسانَ رَسُولِ اللّهـ صلى الله علیه وآله وسلم ـ)(2)

«از أنس بن مالك در تفسیر این آیه شریفه روایت شده است كه گفت: مراد از «أفمن كان على بینة من ربه» پیامبر اكرمـ علیه السلام ـ است و منظور از «و یتلوه شاهد منه» على بن ابى طالبـ علیه السلام ـ مى باشد. به خدا سوگند كه على زبان پیامبر بوده است.

6) در روز قیامت خداوند از ولایت علىـ علیه السلام ـ سؤال خواهد كرد

طبق نقل مفسرین خاصّه و عامّه، آیه شریفه زیر درباره ولایت علىـ علیه السلام ـ بوده و در روز قیامت از ولایت آن حضرت سؤال خواهد شد:

(وَقِفُوهُمْ اِنَّهُمْ مَسئولُونَ)(3) «در روز قیامت خداوند به ملائك فرمان مى دهد كه آنها یعنى مردمان كفر پیشه و گمراه را متوقف سازید كه در كارشان سخت مسؤول هستند و باید مورد بازپرسى قرار بگیرند.

و روایات متعددى جهت تأیید این مطلب از طریق عامه نقل شده است كه ذیلا به نمونه هایى از آن اشاره مى شود:

الف) (عن ابى سعید الخدرى، عن النبىـ صلى الله علیه وآله وسلم ـ فى قوله «وقفوهم انّهم مسئولون» قال: عن ولایة علىّ بن ابى طالب).

1- ابوالفداء الحافظ ابن كثیر الدمشقى، البدایة و النهایة (مكتبة المعارف ـ بیروت) الجزء السابع، ص 358. ـ فرائد السمطین، (با مشخصات سابق) ج 1، ص 195، ح 153. ـ فخر الدین راضى، تفسیر الكبیر (دار الكتب العلمیه، طهران ـ ایران) ج 12، ص 26 ذیل آیه شریفه، عبارتى با مختصر تفاوت. ـ شیخ سلیمان قندوزى، ینابیع المودة، ص 251.

2- تفسیر ثعلبى، ج 2، ص 239 ذیل آیه شریفه. حافظ بن عساكر، ترجمة الامام على بن ابى طالبـ علیه السلام ـ ، ج 2، ص 420، ح 928. گنجى شافعى، كفایة الطالب، ص 235، باب 62. شیخ سلیمان قندوزى حنفى، ینابیع المودة، ص 115، باب 26. ابن مغازلى شافعى، مناقب، ص 270، ح 318.

3- صافات: 24.

صفحه7

از ابى سعید خدرى روایت شده است كه پیغمبر اكرمـ صلى الله علیه وآله وسلم ـ در تفسیر این آیه شریفه «وقفوهم انهم مسئولون» مى فرمود: از ولایت على بن ابى طالب، سؤال مى شود.

ب) (وَ عَنْ أَبى اِسْحاقِ فى قولِهِ تَعالى: «وقفوهم انّهم مسئولون» قال: یَعنى مِنْ وِلایَةِ علىِّ بن ابى طالبـ علیه السلام ـ ، اِنَّهُ لا یَجُوزُ اَحَدٌ الصّراطَ اِلاّ وَ بِیَدِهِ بَراةٌ بِولایةِ عَلى بنِ ابى طالب)

از ابو اسحاق روایت كرد كه او در مورد تفسیر این آیه شریفه «وقفوهم انهم مسئولون» گفت: یعنى از ولایت على بن ابى طالبـ علیه السلام ـ (پرسیده مى شود). به درستى كه كسى حق عبور از صراط را ندارد مگر آن كه در دستش برات ولایت على بن ابى طالبـ علیه السلام ـ باشد.

ج) (عن ابن عبّاس فى قوله عزّوجلّ: «وقفوهم انّهم مسئولون» قال: عَنْ وِلایةِ عَلىِّ بنِ ابى طالب)(1)

...   ادامه دارد   ...
  

شنبه 13/7/1387 - 20:25
دعا و زیارت
فلسفه دین

قسمت سوم

3. مساله شر و راه‏حل‏هاى آن

مطابق نظر آگوستین، دو مسئله اساسى در مورد شر، منشا و توجیه آن وجود دارد. در اینجا نظر عمدتا متوجه دومى است، بیشتر بحث‏هاى معاصر متمركز بر موضوع توجیه است كه به عنوان پاسخ به شبهه‏اى كه ابتدا در مقاله‏اى كه توسط مكى ارائه شده، «شر و قدرت مطلق‏»، مطرح شده است. اعتقاد مكى این است كه خداگرا با یك مشكل منطقى نسبت‏به عقایدى كه از نقش محورى در ایمان مسیحى برخوردارند روبروست. آن عقاید اینها هستند: 1. خدا وجود دارد. 2. خدا قادر، عالم و خیرخواه مطلق است. 3. شر وجود دارد. در واقع، مجموعه عقاید مورد بحث‏به نظر نمى‏رسد كه این عیب [مشكل منطقى] را داشته باشند، اما اگر اعتقاد دیگرى او دو اعتقاد را برمى‏شمرد كه معادلند با چیزى كه در (4) مطرح شده است اضافه شود -یعنى: 4. خداى توصیف شده در (2) اجازه وجود هیچ شرى را نخواهد داد- در این صورت آن چیزى را خواهیم داشت كه او «مشكل منطقى‏» مى‏نامد; یعنى اینكه عقاید مورد بحث ناسازگارند. دفاع‏هاى گوناگونى كه در واقع راه‏حل‏هاى سازگارى هستند، به شیوه‏هاى متعدد این اشكال ناسازگارى را مورد چالش قرار داده‏اند. این‏كه گزاره‏هاى الف و ب را مى‏توان سازگار نشان داد، اگر آنها منطقا با گزاره دیگرى یعنى ج سازگار باشند. هریك از راه حل‏هاى دفاع، نوع خاصى ج است، به‏گونه‏اى كه الف و ب سازگار با ج به نظر آیند. كیت‏یاندل در مقاله «دفاع خیر بزرگتر»، دفاع مولد را پیشنهاد مى‏كند كه بر حسب آن خدا چنین در نظر گرفته مى‏شود كه شرها را مجاز ساخته است تا خیرها زاده شوند. به تعبیر تمثیلى، ج نزد یاندل دفاع خیر بزرگتر است; به این معنى كه خداى عالم مطلق، قادر مطلق و خیرخواه مطلق چنین به نظر مى‏آید كه شر را ممكن ساخته است‏به خاطر یك خیر بزرگتر. جان هیك در اثر اخیرش شر و خداى محبت، تبیین سنتى دفاع «تهذیب نفس‏» را صورت‏بندى مى‏كند كه شر را بر اساس اینكه نفوس به وسیله آن ترقى مى‏یابند و رشد معنوى و اخلاقى را تجربه مى‏كنند، تبیین مى‏كند. نزد هیك آن ج، تهذیب نفس است. الوین پلانتینجا دفاع مبتنى بر اختیار آگوستین را اخذ مى‏كند و بر حسب جهان‏هاى ممكن و جهان گذرا به آن شكل جدیدى مى‏دهد. او اظهار مى‏دارد كه ناسازگارى منطقى وجود ندارد; زیرا دفاع مبتنى بر اختیار نشان مى‏دهد كه امكان شر با وجود خداى قادر، عالم و خیرخواه مطلق سازگار است. دفاع مبتنى بر اختیار، آن ج پلانتینجا است. باز سیر دفاعى دیگرى را لوئى دوپره در ارتباط با شر اخذ كرده است. او اظهار مى‏دارد كه تلاش‏هاى جدید در الهیات استدلالى منحرف هستند; زیرا با مفهومى عقل‏گرایانه نسبت‏به خدا سروكار دارند. مفهومى كه بر اساس تبیین او دور از ایمانى سرزنده مى‏باشد. به جاى آن، او ارتباطى نزدیك‏تر و اساسى‏تر بین خالق نامتناهى و هستى متناهى مطرح مى‏كند. در این الگو، استقلال و مسئولیت‏بیشترى براى مخلوق و فرصتهاى بیشترى براى خالق در جهت فرصت دادن [به مخلوق] و منجیانه عمل كردن به سود مخلوق وجود دارد. ملحدین كه به واسطه استحكام راه حلهاى دفاعى خداگرایان لااقل خسته شده‏اند، اگر دلسرد و بى‏جرئت نشده باشند، در عوض راه احتمال‏گرایانه را آغاز كرده‏اند. ویلیام آلستون بر این استراتژى احتمال‏گرایانه بر حسب حالت‏شناختى انسان متمركز مى‏شود و در نقد استدلال «مبتنى بر تخمین‏هاى بى‏ارزش قواى شناختى انسان در كاربردى خاص‏» وارد مى‏شود. توجه او به صورتبندى ویلیام راو از این استدلال است. او نتیجه مى‏گیرد كه استدلال استقرایى «شكلى بهتر از همتاى مصیبت‏زده قیاسى‏اش‏» نیست. جیمز سنت نوعى راه حل دفاعى در مقابل استدلال استقرایى از شر كه از سوى ویلیام راو ارائه شده است پیشنهاد مى‏كند كه مبتنى است‏بر این بیان كه یك فرض كلیدى در استدلال راو «اینكه خیرهایى كه ما مى‏شناسیم به ما زمینه‏هاى استقرایى خوبى مى‏دهند براى استنتاجات یقینى در مورد خیرهایى كه هستند» موجه نیست. نتیجه‏اى كه او مى‏گیرد این است كه نمونه‏اى كه در استدلال راو هست‏یك «نمونه‏گیرى استقرایى مناسب‏» نیست.

...   ادامه دارد   ...
شنبه 13/7/1387 - 20:17
اخبار
چند توصیه ساده‌ برای دور كردن استرس از زندگی‌
پژوهشگران می‌گویند، برخی از استرس‌ها اجتناب‌ناپذیر هستند؛ اما شما می‌توانید با انجام دادن چند راهكار ساده ، آنها را از زندگی خود دور كنید. اگر استرس به زندگیتان چیره شود، می‌تواند سلامت جسم و روانتان را تهدید كند.
این متخصصان توصیه می‌كنند رژیم غذایی سالم داشته باشید. زیاد ورزش كنید و سیگار هم نكشید، به دیگران اجازه ندهید از شما انتظارات، توقعات و تقاضاهای بیجا داشته باشند،‌ نه بگویید و از این كه روی پای خودتان بایستید،‌ نترسید. هر روز زمانی را به استراحت اختصاص دهید.
اهداف و انتظارات واقع‌بینانه از خود داشته باشید اما بدانید كه نمی‌توانید همه چیز را كنترل كنید. دقت كنید چه چیزی باعث بروز استرس در زندگیتان می‌شود. اگر می‌توانید آن را از زندگی خود حذف كنید و یاد بگیرید كه چطور منابع دیگر استرس را مدیریت و كنترل كنید. كارهای خوب و موفقیت‌آمیز خود را به خودتان یادآوری كنید.
چهارشنبه 10/7/1387 - 12:51
شعر و قطعات ادبی
دیوان حافظ

غزل    212

یک دو جامم دی سحرگه اتفاق افتاده بود

و از لب ساقی شرابم در مذاق افتاده بود

 

از سر مستی دگر با شاهد عهد شباب

رجعتی می‌خواستم لیکن طلاق افتاده بود

 

در مقامات طریقت هر کجا کردیم سیر

عافیت را با نظربازی فراق افتاده بود

 

ساقیا جام دمادم ده که در سیر طریق

هر که عاشق وش نیامد در نفاق افتاده بود

 

ای معبر مژده‌ای فرما که دوشم آفتاب

در شکرخواب صبوحی هم وثاق افتاده بود

 

نقش می‌بستم که گیرم گوشه‌ای زان چشم مست

طاقت و صبر از خم ابروش طاق افتاده بود

 

گر نکردی نصرت دین شاه یحیی از کرم

کار ملک و دین ز نظم و اتساق افتاده بود

 

حافظ آن ساعت که این نظم پریشان می‌نوشت

طایر فکرش به دام اشتیاق افتاده بود  

چهارشنبه 10/7/1387 - 12:41
دعا و زیارت

فلسفه و حكمت روزه از منظر اهل بیت علیهم السلام

روزه از ابعاد مادى و معنوى ، جسمى و روحى داراى فواید فراوانى است.

 روزه در سلامت بدن و پاكسازى آن از انواع غذاها كه موجب انواع بیمارى ها می باشد ، اثرات فوق العاده اى دارد.

 روزه هم جسم و هم روح را پالایش مى كند . اگر در روزه دارى به تمامى جهات توجه داشته باشیم در پایان ایام روزه دارى ، روح و جسمى تزكیه شده خواهیم داشت

پیامبر اكرم (ص) و روزه

پیامبر خدا (ص) فرمود : المعدة بیت كل داء ، والحمئة رأس كل دواء معده مركز و خانه هر دردى است و پرهیز و اجتناب  از غذاهای نامناسب و زیاد خوردن  اساس و رأس هر داروى شفا بخش است.

و نیز ایشان در جایى دیگر مى فرماید : صوموا تصحوا ، و سافروا تستغنوا.

روزه بگیرید تا صحت و سلامتى خویش را تضمین كنید و سفر نمایید تا مالدار شوید ، زیرا مسافرت و حمل كالای تجارتى از شهرى به شهرى یا از كشورى به كشور دیگر ، باعث رفع نیازمندى هاى جامعه و عمران كشورها مى گردد.

حضرت رسول در روایت دیگرى مى فرماید : لكل شیء زكاة و زكاة الابدان الصیام . (2)
برای هر چیزى زكاتى است و زكات بدنها روزه است

حضرت على (ع) و روزه

امام در قسمتى از یكى از خطبه ها مى فرماید : و مجاهدة الصیام فى الایام المفروضات ، تسكینا لاطرافهم و تخشیعا لابصارهم ، و تذلیلا لنفوسهم و تخفیفا لقلوبهم ، و اذهابا للخیلاء عنهم و لما فى ذلك من تعفیر عتاق الوجوه بالتراب تواضعا و التصاق كرائم الجوارح بالارض تصاغرا و لحوق البطون بالمتون من الصیام تذللا. (3)

با روزه گرفتنهاى دشوار ، در روزهایى كه واجب است ، اندامهایشان با این كار آرام مى گیرد و دیده هایشان خاشع و جانهایشان خوار مى گردد و دلهایشان سبك مى شود و خودبینى از ایشان به وسیله این عبادتها زدوده مى گردد.

و با گزاردن چهره هاى شاداب با تواضع بر خاك و با نهادن مواضع سجده بر زمین خود را در مقابل خدا خرد مى نمایند و اینكه با روزه دارى شكمها به پشت مى رسند

روزه براى آزمایش اخلاص

حضرت (على (ع) در جاى دیگرى مى فرماید: والصیام ابتلاء لاخلاص الخلق .(4

روزه براى آزمایش نمودن اخلاص مردم است

یكى از دلایل وجوب روزه براى مردم ، آزمایش اخلاص مردم است . چرا كه روزه در ایجاد اخلاص عمل بسیار مؤثر است

روزه سپر در مقابل عذاب الهی

حضرت در قسمتى دیگر از نهج البلاغه مى فرماید : صوم شهر رمضان فانه جنة من العقاب.(5 )

در این بحث امام یكی از دلایل وجوب روزه ماه رمضان را ، سپر و مانع در مقابل عقاب الهى دانسته اند. یعنى روزه موجب غفران و آمرزش گناهان است

امام رضا (ع) و روزه

وقتى از حضرت درباره فلسفه روزه مى پرسند ، مى فرماید : همانا مردم مأمور به روزه گرفتن شدند تا درد و ناگواریهاى گرسنگى و تشنگى را دریابند و آنگاه استدلال كنند بر سختیهاى گرسنگى و تشنگى و فقر آخرت كه پیامبر اكرم (ص) در خطبه شعبانیه فرمود :

( واذكروا بجوعكم و عطشكم جوع یوم القیمة و عطشة .)

 به وسیله گرسنگی و تشنگى از روزه داریتان ، گرسنگیها و تشنگیهاى روز قیامت را به یاد آورید ، كه این یادآوری انسان را به فكر تدارك براى قیامت مى اندازد تا جد و جهد بیشترى در كسب رضاى خدا بنماید . (7)

امام رضا (ع) در جایى دیگر درباره فلسفه روزه این چنین مى فرماید :

علت روزه براى درك درد گرسنگى و تشنگى است تا بنده ، ذلیل ، متضرع و صابر باشد . همچنین در روزه انكسار و شكستگى شهوات وجود دارد

آرى روزه از افضل طاعات است . شریعت و احكام الهى تعدیل شهوات و در دست گرفتن مهار آنها ، را توسط روزه میسر ساخته و براى تزكیه و طهارت نفس و تصفیه از اخلاقیات رذیله آن را واجب نموده است.

 البته مقصود از روزه دارى تنها امساك از خوردن و آشامیدن نیست بلكه غرض نهایى كف نفس مى باشد . همانطور كه رسول گرامى اسلام( ص ) فرمودند :

 روزه براى هر فرد سپرى است ؛ چرا كه روزه دار ، سخن زشت نگوید و كارهاى بیهوده انجام ندهد.

پس روزه انسان را از انحرافات و لغزشها و از دشمنانى بزرگ چون شیطان نفس ، رهایى مى دهد.

و اگر روزه دار، به چنین مراتبى نرسد ، فقط گرسنگى و تشنگى را درك نموده و این پایین ترین درجه روزه دارى مى باشد.


پى نوشت:

1ـ  اركان اسلام ، ص 108

 2- كافى ، ج 4 ، ص 62

3 ـ نهج البلاغه ، خطبه 192

4- نهج البلاغه ، حكمت 252

5- نهج البلاغه ، خطبه 110

6 ـ وسائل

7- همان ، ص 4

8- علل الشرایع ، شیخ صدوق ، بخش روزه

چهارشنبه 10/7/1387 - 12:38
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته