• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 1291
تعداد نظرات : 73
زمان آخرین مطلب : 5581روز قبل
دعا و زیارت

امام صادق علیه السلام فرمود: وقتى كه این آیه نازل شد
و الذین اذا فعلوا فاحشه او ظلموا انفسهم ذكرو الله فاستغفروا لذنوبهم و من یغفر الذنوب الا الله ؛
(نیكوكاران كسانى هستند كه هرگاه كار ناشایسته اى انجام دهند یا ظلمى به نفس خویش كنند خدا را به یاد آورند و از گناهان خود به درگاه خدا توبه مى كنند - و مى دانند - جز خدا هیچ كس نمى تواند گناهان خلق را بیامرزد).
(566)
شیطان بالاى كوهى در مكه رفت كه آن را (ثور) مى نامند، و با صداى بلند فرزندان خود را صدا كرد. همه آنها دورش جمع شدند و گفتند: اى بزرگ ما! براى چه ما را صدا زدى ؟ جواب داد: این آیه نازل شده چه باید كرد؟ یكى از آنها گفت : من چنین و چنان مى كنم . گفت : خیر، تو اهل آن نیستى ، دیگرى بلند شد و گفت : من چنان مى كنم . شیطان گفت : تو هم اهلش نیستى . (وسواس الخناس ) بلند شد و گفت : من اهل آن هستم . گفت : با چه وسیله ؟ جواب داد: به وسیله وعده ! فرزندان را وعده مى دهم تا آنها را به خطا و گناه وادار كنم . وقتى آنها به گناه افتادند، توبه كردن را از یاد آنها مى برم و نمى گذارم استغفار كنند.
شیطان گفت : تو سزاوار چنین كارى هستى و او را مؤ كل بر اولاد آدم نمود تا روز قیامت .
(567)

سه شنبه 5/9/1387 - 13:49
دعا و زیارت

امام صادق علیه السلام فرمود: شیطان گفت : من از حیله كردن پنج طایفه عاجزم ، غیر از این پنج طایفه بقیه مردم در اختیار من هستند.
اول : كسى كه در همه كارهایش بر خدا توكل كند و به ریسمان الهى چنگ زند.
دوم : آن كه شب و روز مشغول ذكر خدا باشد و تسبیح گوید.
سوم : بنده اى كه در همه جا آن چه براى خود مى پسندد، براى برادر مؤمن خود هم همان را بخواهد.
چهارم : آن كه وقتى مصیبت و بلایى بر سر آن آید جزع و فزع نكند.
پنجم : كسى كه راضى به قسمت و قدر الهى باشد و اندوه روزى نخورد.
(568)

سه شنبه 5/9/1387 - 13:48
دعا و زیارت
از امام صادق علیه السلام نقل كنند، مردى بر آن حضرت وارد شد و عرض ‍ كرد: یا بن رسول الله ! مى خواهم از چیزى بپرسم كه تاكنون كسى از آن نپرسیده و بعدا هم نخواهد پرسید! آن حضرت فرمود: شاید مى خواهى از من سوال كنى از حشر و نشر مردم ؟ آن مرد عرض كرد: قسم به آن كسى كه محمد صلى الله علیه و آله و سلم را به حق برگزید، نمى خواهم سوال كنم ، مگر آن را كه فرمودى ! حضرت فرمود: محشر همه مردم در زمین بیت المقدس است مگر مردم قم ؛ چون آنها در قبرهاى خود محاسبه و از آن جا به سوى بهشت برده مى شوند. بعد فرمود: اهل قم گناهشان بخشیده است .
آن شخص بر روى دو پاى خود بلند شد و عرض كرد: یابن رسول الله صلى الله علیه و آله و سلم ! این فقط مخصوص مردم قم است ؟ فرمود: بلى مخصوص اهل قم و كسانى كه حرف آنها را مى زنند - و از آنها تبعیت مى كنند. بعد فرمود: آیا مى خواهى از این بیشتر بگویم ؟ عرض كرد: بلى . فرمود: از جدم پیامبر اكرم صلى الله علیه و آله و سلم به من رسیده كه آن حضرت فرمود: - در شب معراج از بالا نگاه كردم - چشمم به زمینى افتاد سبز و خرم ، رنگ آن رنگ زعفرانى و بوى آن مانند بوى مشك و عنبر بود. پیرمردى كه كلاهى بر سر داشت ، و چهار زانو در وسط آن زمین نشسته بود. گفتم : اى حبیب من جبرئیل ! این كدام بقعه از زمین است ؟ گفت : در این سرزمین دوست داران وصى تو على ابن ابى طالب هستند. گفتم : پیر مردى كه چهار زانو نشسته است ؟ جواب داد: آن شیطان لعین است . گفتم : براى چه آن جا نشسته ؟ جبرئیل گفت : مى خواهد آنها را از ولایت على منحرف كرده و به سوى فسق و فجور بكشاند.
گفتم : اى جبرئیل ! مرا به سوى او ببر. جبرئیل آن حضرت را در یك چشم به هم زدنى پیش ابلیس برد. فرمود: (قم )
(569) اى ملعون ! از این سرزمین برخیز و برو. در كار زنان و فرزندان مرجئه كن . (مرجئه طایفه منحرفى هستند) چون اهل قم پیروان و دوستان من و وصى من ، على ابن ابى طالب هستند - مشكل است بتوانى آنها را گول بزنى .(570)
سه شنبه 5/9/1387 - 13:48
دعا و زیارت

نقل شده : شبى از شب ها حضرت امام سجاد زین العابدین علیه السلام در نماز و تهجد بود، و با خلوص نیت خدا را عبادت مى كرد - شیطان به فكر فرو رفت ، كارى كند كه امام را از نماز و عبادت منصرف كند ولو به كوتاه كردن نماز باشد. آن لعین به صورت مار عظیمى ظاهر شد كه آن حضرت را بترساند و از عبادت منصرف گرداند. جلو آن حضرت رفت و آمد مى كرد. حضرت ملتفت او نشد، آمد داخل سجاده امام ، باز ایشان متوجه نشد. پس ‍ از آن آمد و انگشت پاى او را در دهان گرفت و فشار داد، به طورى كه پاى او مجروح شد باز آن حضرت متوجه نشد و نماز خود را به پایان رسانید.
بعد از آن كه از نماز فارغ شد: دانست كه شیطان است . او را لعن كرد و فرمود: اى ملعون ! از این جا دور شو و باز متوجه عبادت و نماز شد، ناگهان صدایى شنید كه هاتفى مى گفت : (انت زین العابدین ) تویى زینت عبادت كنندگان . و این جمله سه مرتبه گفته شد. از این حیث آن حضرت ملقب شد به (زین العابدین ) و این لقب در میان مردم مشهور گشت .
ابى بصیر از امام محمد باقر علیه السلام نقل مى كند: على ابن ابى طالب فرمود: شیطان را در خواب دیدم ، از جاى خود برخاستم و با مشت بر بینى او زدم و بینى او را شكستم . صبح كه از خواب برخاستم در لباسم خون را دیدم .
(572)

سه شنبه 5/9/1387 - 13:47
دعا و زیارت

بعد از آن كه انقلاب شكوه مند اسلامى ایران به رهبرى حضرت امام خمینى (ره ) به ثمر رسید. طاغوت ها و طاغوت چه ها بعضى فرار كردند و بعضى به دست انتقام گرفتار شدند. اما هنوز در كشور آمریكا و دست نشاندگان او مرموزانه و مخفیانه مى خواهند انقلاب را از مسیر اصلیش منحرف كرده یا اگر نتوانند به سقوط كشانند؛ علیه انقلاب نقشه هاى گوناگونى كشیدند و توطئه هاى زیادى در لانه جاسوسى طراحى كردند. غافل از این كه مرحوم آیه الله العظمى (خمینى ) (ره ) امام امت و ملت رنج دیده ، تمام نقشه هاى آنها را مى خوانند و روزى افشا خواهند كرد. و این كار به وسیله دانشجویان مسلمان پیرو خط امام انجام گرفت و رسوایى آنان به تمام جهان ثابت شد و به گوش كشورهاى جهان رسید.
در همان ایام هم ، (آیه الله خمینى ) دست به افشاگرى جنایات آمریكا زده بود، در سخنرانى هایش جنایات او را یاد آور مى شدند. وقتى شایع شد كه آمریكا قصد دارد (ناوشكن ) خود را به خلیج فارس بیاورد و جلوى صدور انقلاب را بگیرد ایشان قاطعانه فرمودند: (آمریكا هیچ غلطى نمى تواند بكند.)
این جمله به تمام در و دیوار كشور نقش بست ، در سخنرانى ها بر سر زبان ها
افتاد و همه آن را تكرار مى كردند.
در زمان ریاست جمهورى كارتر، (امام خمینى )، در یكى از سخنرانى هاى خود راجع به آمریكا و كارتر فرمودند: شیطان بزرگ آمریكا است و لقب شیطان بزرگ را به او دادند، این لقب در تاریخ به اسم آمریكا ثبت شد. همه محرومان دنیا از این نام گذارى خوشحال شدند. مگر دو طایفه ، یكى خود آمریكا و دیگرى شیطان پرستان .
در كتاب واژه هاى قرآن آمده كه یكى از دوستان نقل مى كرد: پس از آن كه (امام خمینى ) در یكى از سخنرانى هایش به آمریكا و كارتر لقب شیطان بزرگ داده بودند، افرادى در سر پل ذهاب كه گویا از شیطان پرستان بوده اند با شنیدن این گفتار ناراحت شده و گفتند: چرا به معبود ما اهانت شده و كارتر به معبود ما تشبیه گردیده است .
(573)
بد نیست این را هم بدانیم كه جنایت ها و خیانت هاى آمریكا به حدى است كه حتى شیطان پرستان ننگ دارند كه نام شیطان بر آمریكا و سرانش گذاشته شود و مى گویند: به خداى تو توهین شده است . لعنت خداوند بر شیطان بزرگ و همه شیطان صفتان و هم بر خود شیاطین باد.

سه شنبه 5/9/1387 - 13:46
دعا و زیارت

كسى از امام صادق علیه السلام نقل مى كند كه آن حضرت فرمود: وقتى یكى از اولیاى خدا از مادر زاده شود، شیطان بیرون مى جهد و فریادى مى زند كه همه شیاطین به وحشت مى افتند.
همه پیش او آمده و مى گویند: اى بزرگ و رهبر ما! چه خبر شده كه این طور آشفته اى ؟ جواب مى دهد كه یكى از اولیاء الله متولد شده است .
مى گویند: تولد او چه كار به تو دارد؟ مى گوید: اگر او بزرگ شود و به كمال برسد عده زیادى را هدایت مى كند.
پیروان او مى گویند: اجازه مى دهى او را بكشیم ؟ مى گوید: خیر، براى این كه بقا و زندگانى ما به وسیله آنها است .
اگر یكى از اولیاء الله روى زمین نباشد و زمین از آنها خالى باشد، قیامت بر پا شده و ما را به آتش مى برند. ما تعجیل نداریم كه داخل آتش ‍ شویم .
(574)
این چیزى بود كه از این قلم براى نمایاندن بخشى از فرهنگ اسلام و قرآن تراوید و هشدارى است براى شناخت بهتر و درست زندگى و آن چه باید از آن پرهیز كرد و یا بدان روى آورد تا خشنودى خدا را در پى داشته باشد.
و باید تلاش كنیم كه دچار وسوسه هاى پنهانى دشمنان دین خدا نشده و هم چنان بر دین مقدس اسلام باشیم . دانستن این اخبار اگر همه تنبه نباشد، هشدارى است تا در هر گام سنجیده و با چشم باز راه خویش را برگزیده و گرفتار گمراهى ها نشویم .
امید كه ، دوست داران دین خدا و فرستان واپسین حضرت حق و خاندان پاكش كه بیگمان دست گیر همه صالحان در روز رستاخیز خواهند بود، از این نوشته توشه اى بر گیرند تا ماندگار بوده و سفره دلشان به نورانیت مهر خداوندى و اولیایش رنگین گشته و همواره پاس دار ارزش هاى خوب اسلامى باشند.
امید آن روز كه با این تمهید به پیشواز گام هاى پر بار و مبارك حضرت حجت (عج ) برویم . آمین .
مورخه 7/4/1377 كه مصادف است با 3 ربیع الاول 1419 نعمت اله صالحى حاجى آبادى

سه شنبه 5/9/1387 - 13:45
دعا و زیارت

السلام علی العباس

و علی اولاد العباس

وعلی اصحاب العباس

دوشنبه 4/9/1387 - 23:59
شعر و قطعات ادبی

السلام علی الحسین

و علی علی بن الحسین

وعلی اولاد الحسین

م علی اصحاب الحسین

دوشنبه 4/9/1387 - 23:56
شعر و قطعات ادبی

 تقدیم به:

شیفتگان امام مهدی روحی فداه...
به,تلاشگران راه زمیه سازی ظهور فرخنده اش...
به,علمای طلیعه دار این موج بنیادی اسلامی و مبارزان و همهء رهروان آن...

 

به.مقاومان زیر چکمهء ستم بیداد زمامداران منافق.

به.الهام گیرندگان از نور وحی او در برابر تاریکی های تمدن غربی...

آنان که به وعده ی الهی به آشکار ساختن آئینش و به وعده رسول او به ظهور مهدی آل محمد ایمان دارند و با کارهای نیک به استقبال آن پسر پیامبر  که از کنار کعبه طلوع خواهد کرد  می روند...ادامه دهندگان موج جدید جهانی زمینه ساز ظهور  حضرتش که به رهبری امام خمینی قدس سره ... آغاز گردید

دوشنبه 4/9/1387 - 23:54
دعا و زیارت

دعا برای امام عصر ـ عجل الله تعالی فرجه الشریف

 یكی از وظایف شیعه در عصر غیبت امام زمان ـ

دعا برای امام عصر ـ عجل الله تعالی فرجه الشریف

ـ یكی از وظایف شیعه در عصر غیبت امام زمان ـ عجل الله تعالی فرجه الشریف ـ تضرع و زاری و دعا برای تعجیل در فرج آن حضرت است.
چند مقدمه
1ـ انسان معمولاً در موقع گرفتاری دعا می‌كند و در راحتی غافل است البته این كه چه چیزی را گرفتاری و مشكل بداند مهم است. مشكلات شخصی یا اجتماعی.
به نظر می‌رسد ریشه‌ی همه‌ی مشكلات عالم، غیبت ولی الله الأعظم است و اگر او بیاید تمام مشكلات برطرف می‌شود.
2ـ باید اندیشید كه در موارد و اماكن استجابت دعا چه بخواهیم كه جامع همه‌ی خوبی‌ها و خیرات باشد. بسیاری دعاها در نهایت، نجات شخص دعا كننده را به دنبال دارد و برای سایر مردم و از جمله حضرت حجت ـ عجل الله تعالی فرجه الشریف ـ سودی ندارد و مشكل او را حل نمی‌كند. در حالی كه جلب منفعت برای خود با احادیثی كه می‌گوید «مؤمن نیست مگر این كه جان مرا از جان خودش بیشتر دوست بدارد و اهل‌بیت مرا از خانواده خود بیشتر دوست بدارد» و با «آیه‌ی مودّتكه مزد رسالت است سازگاری ندارد.
مودّت فراتر از محبت است چون ممكن است پدری فرزندش را خیلی دوست داشته باشد ولی در اثر اختلاف با او قهر باشد، اما با پیامبر و اهل‌بیت، نمی شود قهر كرد، ممكن است كسی را دوست بدارد ولی كمكی به او نكند اما مؤدت ابراز حبّ با دست و زبان و سایر اعضاء است.
پس دعایی بكنیم كه فایده آن خوشحالی پیامبر و خاندان او باشد و خاصه قلب امام زمان را شاد كند و نیز ثمره‌اش برای همه ی انسان‌ها از مرده و زنده باشد و بالأخره جامع همه‌ی خوبی‌ها باشد و آن دعا برای فرج قائم آل محمد ـ صلّی الله علیه و آله و سلّم ـ است.
3ـ باید حضرت بقیة الله را برای خودش بخواهیم نه این كه واسطه حل مشكلات خودمان. جمكران را به نیت دعا برای تعجیل فرجش برویم نه برای رفع مشكلات خودمان.
در مكاشفه‌ای، امام عصر ـ عجل الله تعالی فرجه الشریف ـ در حرم امام حسین ـ علیه السّلام ـ به مرحوم آیت الله بهبهانی ـ رحمة الله علیه ـ فرمود ببین اینجا كه دعا مستجاب است كسی به یاد ما نیست ایشان شنید كه همه برای مشكلات خودشان دعا می‌كنند).
4ـ در حدیث است كه «اكثروا الدعا بتعجیل الفرج فان فی ذلك فرجكم»یعنی برای تعجیل فرج، بسیار دعا كنید به راستی كه فرج شما در آن است.
این حدیث مهدوی دو نكته دارد:
یك) دعا برای فرج او، فرج ما را هم می‌رساند یعنی با آمدن آن «ماء معین»همه تشنه‌های عالم سیراب می‌شوند و مشكلاتی كه داریم حل می‌شود.
دو) شاید این نكته هم استفاده شود كه وقتی كسی برای حضرت دعا كند، آن حضرت هم برای مشكلات دعا كننده دعا می‌كند و چه خوب است كه انسان مشمول دعای او كه دعایش مستجاب است و كلید همه گنج‌های دنیا و آخرت در دست اوست بشود.
مرحوم اصفهانی در مكیال المكارم نقل كرده كه امام عصر ـ عجل الله تعالی فرجه الشریف ـ در عالم خواب به یكی از دوستان ایشان فرموده: هر كس مصیبت جد شهیدم را یاد كند و سپس برای تعجیل فرج و تأیید من دعا كند من هم برای او دعا می‌كنم.
زمان اجابت دعا
عن الصادق ـ علیه السّلام ـ: اغتمنوا الدعاء عند خمسة مواطن: 1ـ عند قراءة القرآن 2ـ و عند الاذان 3ـ و عند نزول الغیث 4ـ و عند التقاء الصفّین للشهادة 5ـ و عند دعوة المظلوم فانها لیس لها حجاب دون العرش.
پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله و سلّم ـ فرمودند: الدعاء بین الاذان و الاقامة لا تردّ.
و در روایات دیگر: عند طلوع الفجر ـ فی اثر المكتوبة (بعد از نماز واجب)
اذا اقشعر جلدك و دمعت عیناك و وجل قلبك فدونك دونك فقد قصد قصدك: یعنی وقتی پوست بدنت لرزید و اشكت جاری شد و قلبت خاشع شد پس آن لحظه را غنیمت شمار كه مقصود تو فراهم شده است.
مكان اجابت دعا
عن النبی ـ صلّی الله علیه و آله و سلّم ـ ... مكان‌هایی است كه دعا در آنها به اجابت می‌رسد از جمله مكّه ـ عند الحجر الاسود، بین المقام و الباب، علی الصفا و المروة، تحت قبة الحسین ـ علیه السّلام ـ .
حالات اجابت دعا
دعای مریض ـ دعای پدر برای فرزند ـ دعای مسافری كه در معصیت نباشد تا برگردد دعای برادر برای برادرش در غیاب و ـ الدعا مع رفع الیدین ـ فی السجود ـ فی لیلة القدر، بعد از دعا برای چهل مؤمن.
موارد فوق عمدتاً از عدة الداعی / 56 ـ 57 و بحار، ج90، ص343 نقل شده‌اند.
به چند روایت كه مناسب بحث است اشاره می‌شود:
عن علی بن موسی الرضا ـ علیه السّلام ـ علیكم بسلاح الأنبیاء « قیل و ما سلاح الأنبیاء؟ » قال الدّعاء
عن امیر المؤمنین ـ علیه السّلام ـ نعم السلاح الدّعاء (غرر الحكم)
عن الصادق ـ علیه السّلام ـ انّ الدّعا انفذ من سلاح الحدید
[
عن الباقر ـ علیه السّلام ـ لا تُحقِّروا صغیراً من حوائجكم فانّ احبّ المؤمنین الی الله أسئَلُهم.
قال رسول الله ـ صلّی الله علیه و آله و سلّم ـ
لِیسأل اَحدُكم رَبَّه حاجته كلّها حتی یَسأله شِسَعُ نعله اِذا انقطع
سئل ابو جعفر ـ علیه السّلام ـ ... انّ كثرة القراءة افضل او كثرة الدعاء؟ قال ـ علیه السّلام ـ الدّعاء اَما تسمع لقوله تعالی: (قل ما یعبؤ بكم ربّی لولا دعائكم)
قال رسول الله ـ صلّی الله علیه و آله و سلّم ـ الدّعا مخّ العبادة و لا یهلك مع الدّعاء احدٌ.
قال رسول الله ـ صلّی الله علیه و آله و سلّم ـ یدخل الجنة رجلان كانا یعملان عملاً واحداً فیری احدهما صاحبه فوقه فیقول: یا ربّ بما أعطیته و كان عملنا واحداً؟
فیقول الله تبارك و تعالی: سألنی و لم تسألنی.
عن الصادق ـ علیه السّلام ـ : كان امیر المؤمنین ـ علیه السّلام ـ رجلٌ دعّاء.
قال امیر المؤمنین ـ علیه السّلام ـ اعلم الناس بالله سبحانه اكثرهم له مسألة.
قال الله تعالی لموسی ـ علیه السّلام ـ یا موسی سلنی كل ما تحتاج الیه حتّی علف شاتك و ملح عجینك.
عن زین العابدین ـ علیه السّلام ـ الدّعاء یدفع البلاء النازل و ما لم ینزل

 عجل الله تعالی فرجه الشریف ـ تضرع و زاری و دعا برای تعجیل در فرج آن حضرت است.
چند مقدمه

1ـ انسان معمولاً در موقع گرفتاری دعا می‌كند و در راحتی غافل است البته این كه چه چیزی را گرفتاری و مشكل بداند مهم است. مشكلات شخصی یا اجتماعی
.
به نظر می‌رسد ریشه‌ی همه‌ی مشكلات عالم، غیبت ولی الله الأعظم است و اگر او بیاید تمام مشكلات برطرف می‌شود
.
2ـ باید اندیشید كه در موارد و اماكن استجابت دعا چه بخواهیم كه جامع همه‌ی خوبی‌ها و خیرات باشد. بسیاری دعاها در نهایت، نجات شخص دعا كننده را به دنبال دارد و برای سایر مردم و از جمله حضرت حجت ـ عجل الله تعالی فرجه الشریف ـ سودی ندارد و مشكل او را حل نمی‌كند. در حالی كه جلب منفعت برای خود با احادیثی كه می‌گوید «مؤمن نیست مگر این كه جان مرا از جان خودش بیشتر دوست بدارد و اهل‌بیت مرا از خانواده خود بیشتر دوست بدارد» و با «آیه‌ی مودّتكه مزد رسالت است سازگاری ندارد
.
مودّت فراتر از محبت است چون ممكن است پدری فرزندش را خیلی دوست داشته باشد ولی در اثر اختلاف با او قهر باشد، اما با پیامبر و اهل‌بیت، نمی شود قهر كرد، ممكن است كسی را دوست بدارد ولی كمكی به او نكند اما مؤدت ابراز حبّ با دست و زبان و سایر اعضاء است
.
پس دعایی بكنیم كه فایده آن خوشحالی پیامبر و خاندان او باشد و خاصه قلب امام زمان را شاد كند و نیز ثمره‌اش برای همه ی انسان‌ها از مرده و زنده باشد و بالأخره جامع همه‌ی خوبی‌ها باشد و آن دعا برای فرج قائم آل محمد ـ صلّی الله علیه و آله و سلّم ـ است
.
3ـ باید حضرت بقیة الله را برای خودش بخواهیم نه این كه واسطه حل مشكلات خودمان. جمكران را به نیت دعا برای تعجیل فرجش برویم نه برای رفع مشكلات خودمان
.
در مكاشفه‌ای، امام عصر ـ عجل الله تعالی فرجه الشریف ـ در حرم امام حسین ـ علیه السّلام ـ به مرحوم آیت الله بهبهانی ـ رحمة الله علیه ـ فرمود ببین اینجا كه دعا مستجاب است كسی به یاد ما نیست ایشان شنید كه همه برای مشكلات خودشان دعا می‌كنند
).
4ـ در حدیث است كه «اكثروا الدعا بتعجیل الفرج فان فی ذلك فرجكم»یعنی برای تعجیل فرج، بسیار دعا كنید به راستی كه فرج شما در آن است
.
این حدیث مهدوی دو نكته دارد
:
یك) دعا برای فرج او، فرج ما را هم می‌رساند یعنی با آمدن آن «ماء معین»همه تشنه‌های عالم سیراب می‌شوند و مشكلاتی كه داریم حل می‌شود
.
دو) شاید این نكته هم استفاده شود كه وقتی كسی برای حضرت دعا كند، آن حضرت هم برای مشكلات دعا كننده دعا می‌كند و چه خوب است كه انسان مشمول دعای او كه دعایش مستجاب است و كلید همه گنج‌های دنیا و آخرت در دست اوست بشود
.
مرحوم اصفهانی در مكیال المكارم نقل كرده كه امام عصر ـ عجل الله تعالی فرجه الشریف ـ در عالم خواب به یكی از دوستان ایشان فرموده: هر كس مصیبت جد شهیدم را یاد كند و سپس برای تعجیل فرج و تأیید من دعا كند من هم برای او دعا می‌كنم
.
زمان اجابت دعا

عن الصادق ـ علیه السّلام ـ: اغتمنوا الدعاء عند خمسة مواطن: 1ـ عند قراءة القرآن 2ـ و عند الاذان 3ـ و عند نزول الغیث 4ـ و عند التقاء الصفّین للشهادة 5ـ و عند دعوة المظلوم فانها لیس لها حجاب دون العرش
.
پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله و سلّم ـ فرمودند: الدعاء بین الاذان و الاقامة لا تردّ
.
و در روایات دیگر: عند طلوع الفجر ـ فی اثر المكتوبة (بعد از نماز واجب
)
اذا اقشعر جلدك و دمعت عیناك و وجل قلبك فدونك دونك فقد قصد قصدك: یعنی وقتی پوست بدنت لرزید و اشكت جاری شد و قلبت خاشع شد پس آن لحظه را غنیمت شمار كه مقصود تو فراهم شده است
.
مكان اجابت دعا

عن النبی ـ صلّی الله علیه و آله و سلّم ـ ... مكان‌هایی است كه دعا در آنها به اجابت می‌رسد از جمله مكّه ـ عند الحجر الاسود، بین المقام و الباب، علی الصفا و المروة، تحت قبة الحسین ـ علیه السّلام ـ
.
حالات اجابت دعا

دعای مریض ـ دعای پدر برای فرزند ـ دعای مسافری كه در معصیت نباشد تا برگردد دعای برادر برای برادرش در غیاب و ـ الدعا مع رفع الیدین ـ فی السجود ـ فی لیلة القدر، بعد از دعا برای چهل مؤمن
.
موارد فوق عمدتاً از عدة الداعی / 56 ـ 57 و بحار، ج90، ص343 نقل شده‌اند
.
به چند روایت كه مناسب بحث است اشاره می‌شود
:
عن علی بن موسی الرضا ـ علیه السّلام ـ علیكم بسلاح الأنبیاء « قیل و ما سلاح الأنبیاء؟ » قال الدّعاء

عن امیر المؤمنین ـ علیه السّلام ـ نعم السلاح الدّعاء (غرر الحكم
)
عن الصادق ـ علیه السّلام ـ انّ الدّعا انفذ من سلاح الحدید
[
عن الباقر ـ علیه السّلام ـ لا تُحقِّروا صغیراً من حوائجكم فانّ احبّ المؤمنین الی الله أسئَلُهم.
قال رسول الله ـ صلّی الله علیه و آله و سلّم ـ

لِیسأل اَحدُكم رَبَّه حاجته كلّها حتی یَسأله شِسَعُ نعله اِذا انقطع

سئل ابو جعفر ـ علیه السّلام ـ ... انّ كثرة القراءة افضل او كثرة الدعاء؟ قال ـ علیه السّلام ـ الدّعاء اَما تسمع لقوله تعالی: (قل ما یعبؤ بكم ربّی لولا دعائكم
)
قال رسول الله ـ صلّی الله علیه و آله و سلّم ـ الدّعا مخّ العبادة و لا یهلك مع الدّعاء احدٌ
.
قال رسول الله ـ صلّی الله علیه و آله و سلّم ـ یدخل الجنة رجلان كانا یعملان عملاً واحداً فیری احدهما صاحبه فوقه فیقول: یا ربّ بما أعطیته و كان عملنا واحداً؟

فیقول الله تبارك و تعالی: سألنی و لم تسألنی
.
عن الصادق ـ علیه السّلام ـ : كان امیر المؤمنین ـ علیه السّلام ـ رجلٌ دعّاء
.
قال امیر المؤمنین ـ علیه السّلام ـ اعلم الناس بالله سبحانه اكثرهم له مسألة
.
قال الله تعالی لموسی ـ علیه السّلام ـ یا موسی سلنی كل ما تحتاج الیه حتّی علف شاتك و ملح عجینك
.
عن زین العابدین ـ علیه السّلام ـ الدّعاء یدفع البلاء النازل و ما لم ینزلـ

دوشنبه 4/9/1387 - 23:52
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته