عنوان :
پژوهشي پيرامون تاريخ و تطور تفسير از آغاز تا عصر مرحوم طبرسي
نويسنده :
ابوالقاسم عاصي مذنب
سال :
1371
استاد :
محمد هادي معرفت
دانشگاه :
دانشگاه امام صادق (ع)
موضوع :
چکيده : اين پايان نامه د رسه بخش كلي تدوين يافته است.: درابتدا, تفسير قبل از تدوين مورد بررسي قرار گرفته است و آمده است كه آغاز تفسير از زمان حضرت رسول (ص) بوده و با ذكر شواهد قرآني و تاريخي حضرتش به عنوان اولين مفسر قلمداد شده است. در زمان پيامبر (ص) و پس از رحلت آن حضرت نياز جدي به تفسير قرآن نمود مي يابد و صحابه هر كدام تلاش پيگيري را براي پرده برداشتن از مسائل مبهم و مجمل قرآن, آغاز مي كنند. معرفي مفسران از صحابه و منافعي كه در تفسير از آن سود جسته اند, مبحث ديگري است كه در اين بخش آمده است...
عنوان :
درآمدي بر آواشناسي زبان عربي و تجويد قرآن
نويسنده :
بهمن زندي
سال :
1370
استاد :
دكتر علي محمد حقشناس
دانشگاه :
دانشگاه تهران
موضوع :
«پژوهشي در قصههاي قرآن» نيز كه حاصل تحقيق و دقت نظر پژوهنده آن حسين فعال عراقي نژاد ميباشد از اين گونه است نويسنده كه در دوره كارشناسي ارشد زبان و ادبيات فارسي دانشگاه آزاد اسلامي واحد اراك تحصيل ميكرده اين موضوع را به عنوان موضوع پاياننامه تحصيلي خود برگزيده است و با تأمل و ژرفنگري در قصههاي قرآن و كتب علوم قرآني و تحقيقات موجود قرآن پژوهان نتيجه تحقيق خود را در پنج فصل سامان داده است كه در فصل اول و دوم بعد از مقدمهاي كوتاه در اهميت قصه و قصهگويي به تاريخچه، اهداف،حدود، اهميت و لزوم مطالعه در قصص قرآن پرداخته است. در فصل سوم به روش تحقيق خود اشاره نموده و اينكه اين تحقيق به چه شيوه و روشي كار پژوهشي را پيش برده و طرح تحقيق از كدام نوع بوده است فصل چهارم كه فصل مهم و اصلي پژوهش ميباشد نويسنده به پژوهش در قصههاي قرآن پرداخته است كه خود به زير فصلهايي تقسيم ميگردد. 1ـاهداف قصههاي قرآن . 2ـ ويژگيهاي قصههاي قرآن . 3ـ روش قصهپردازي در قرآن . 4ـ موسيقي در قصههاي قرآن . در فصل پنجم به استنتاج مطالب تحقيق پرداخته و ضمن توصيهها و پيشنهادهائي دو نمودار از قصههاي قرآن ترسيم كرده كه ميتواند راهنمائي خوب و مطلوب براي پژوهش در قصههاي قرآن براي علاقمندان باشد . اين اثر به دو انسان بزرگ و انديشمند شهيد مرتضي آويني و مرحوم دكتر علي شريف شاگردان مكتب وحي تقديم گرديده است.
عنوان :
نقد و بررسي واژههايي از كتاب وجوه قرآن حبيبش تفليسي همراه با پژوهشي در ترجمهي الهي قمشهاي
نويسنده :
اعظم پرچم
سال :
1370
استاد :
رضا هاديزاده
دانشگاه :
دانشگاه تهران
موضوع :
اين پاياننامه در يك مقدمه و دوازده فصل به نگارش درآمده است : در مقدمه تعريف علم وجوه قرآن ،تدوين علم وجوه ،احوال مؤلف وجوه قرآن،معرفي كتاب وجوه قرآن آمده است و در هر يك از فصول به ترتيب وجوه معاني اين واژگان بررسي شده است : استغفار ، بلاء ،تأويل ،تقوا ، جهاد،ذكر،صلاة ،طغيان، ظلم، قلب، مرض ،تعين.
عنوان :
ترجمه و تحقيق بخش تاريخ قرآن ، تاريخ حديث و عدالت صحابه از كتاب « اضواء علي السنة المحمدية »(ص 245ـ272 و 339ـ 256)
نويسنده :
رمضان علي تقي زاده چاري
سال :
1370
استاد :
علي حجتي كرماني
دانشگاه :
دانشگاه تهران
موضوع :
موضوعات مورد بحث در اين پاياننامه عبارت است از: مقدمهاي درشرح حال مؤلف ،فصل اول، تاريخ قرآن؛ فصل دوم،تاريخ حديث؛ فصل سوم، عدالت صحابه. در فصل اول اين موضوعات آمده است: كتابت قرآن، نويسندگان وحي، جمع قرآن، جمع قرآن در عهد عثمان،مصاحف ارسالي عثمان به بلاد.
عنوان :
هدايت انسان در قرآن
نويسنده :
علي اشرف امامي
سال :
1370
استاد :
ضياءالدين سجادي
دانشگاه :
موضوع :
اين پاياننامه در شش فصل تنظيم شده است: در فصل اول، مفهوم هدايت و وجوه هدايت در قرآن بررسي شده است. فصل دوم، به بحث از مشيت و هدايت اختصاص دارد. فصل سوم، بحث توحيد و هدايت كه پيرامون آيه مباركه نور است مطرح شده است. فصل چهارم، ناظر بر هدايت عامه است . در فصل پنجم ،هدايت فطري با توجه به آيه فطرت مورد بحث قرار گرفته است. فصل ششم، مراتب هدايت را برميشمرد كه مرتبه اول آن اسلام ، مرتبه دوم ايمان مجدد و مرتبه سوم هدايت انبياء و امامان است.
عنوان :
نقد و بررسي افكار ابن تيميه در قرآن و حديث
نويسنده :
جعفر تابان
سال :
1370
استاد :
محمود فاضل(يزدي مطلق)
دانشگاه :
دانشگاه فردوسي مشهد
موضوع :
در اين پاياننامه ابتدا از مذهب ابن تيميه و عصر او از نظر سياسي و نظامي و آراء و عقايد رايج آن زمان بحث شده است. سپس، به بررسي عقيده ابن تيميه درباره مفسران قرآن از صحابه و تابعين و روش آنان در اين زمينه پرداخته شده است و آنگاه سخن ابن تيميه در خصوص متشابهات قرآن و تأويل شده و در پايان نقد آراء وي آمده است. نيز در مورد حقيقت و مجاز در قرآن ديدگاه ابن تيميه نقادي شده است . همچنين برداشت ابن تيميه درباره صفات الهي، ترجمه قرآن، مخلوق بودن قرآن، آيه 55 سوره نور، آيه ولايت و معناي كلمه وسيله در قرآن نيز بيان شده است.
عنوان :
نقد و بررسي آراء مختلف در جمع و تدوين قرآن
نويسنده :
جهانگير اميري
سال :
1370
استاد :
سيد محمد باقر حجتي
دانشگاه :
دانشگاه امام صادق ?
موضوع :
مراد از واژه جمع در متون اسلامي تارخي مربوط به دو معني است: حفظ و بخاطر سپاري قرآن و نگارش و تدوين آن. به همين جهت اين پاياننامه نيز در دو بخش تنظيم شدهاست: بخش اول، معاني نخست را مدنظر داشته و به بررسي عوامل مؤثر در حفظ قرآن و حافظان قرآن ميپردازد. بخش دوم، به معاني دوم جمع نظر دارد و به بررسي تدوين قرآن در عصر پيامبر ? ، نخستين جامع قرآن بعد از رحلت پيامبر ? و عصر ابوبكر و عصر عثمان ميپردازد. در پايان نقطه و اعجام قرآن مورد بررسي قرار ميگيرد.
عنوان :
مقدمهاي بر شناخت قرآن از زبان آياتش
نويسنده :
سيد حميد رضا ميرعظيمي
سال :
1370
استاد :
سيد محمد باقر حجتي
دانشگاه :
آزاد اسلامي واحد تهران مركزي
موضوع :
در اين پاياننامه پس از مقدمهاي حاوي مباحثي پيرامون امكان شناخت قرآن و اقسام شناخت آن مباحث اصلي در شش فصل با اين عناوين آمدهاند: اسامي و اوصاف قرآن، چگونگي نزول، آيات محكم و متشابه، ناسخ و منسوخ در قرآن، تفسير و تأويل و دانايان بدان، قرآن مرجع رفع اختلاف ميان كتب الهي.
عنوان :
مقايسه تئوريهاي وابستگي با ديدگاههاي قرآن
نويسنده :
فرامرز نيك سرشت
سال :
1370
استاد :
محمود سريعالقلم
دانشگاه :
دانشگاه امام صادق (ع)
موضوع :
اين پاياننامه در سه فصل تنظيم شده است. در فصل اول اصل وابستگي در متون علوم سياسي و روابط بين الملل و در فصل دوم طبقهبندي قرآني پيرامون اصل وابستگي بررسي شده است. در طي اين فصل مباحثي چون قرآن كتاب رحمت و هدايت، روابط انساني و مليت و حقوق بشر و حقوق اقليتها از ديدگاه قرآن، رعايت حقوق متقابل و معاهدات بينالملل از نظر قرآن آمده است. فصل سوم به تجزيه و تحليل قرآني از اصل وابستگي اختصاص يافته و حاوي موضوعات ذيل است: قرآن و ريشه وابستگي، قرآن و رابطه ميان قدرت و وابستگي، قرآن و استكبار جهاني، استقلال نشان عزت و وابستگي موجب ذلت، و قرآن و وابستگي متقابل.
عنوان :
معجزه به بيان قرآن
نويسنده :
حميد مريخي مطلق
سال :
1370
استاد :
مرتضي ايرواني
دانشگاه :
دانشگاه فردوسي مشهد
موضوع :
هر چند تمامي آفرينش بر پايه قانون مستحكم و پايدار علت و معلول برقرار است اما اين بدان معنا نيست كه علت همه حوادث را ما ميشناسيم؛ چرا كه بسياري از علل حوادث جهان از ديد ما مخفي است و درست به همين جهت آنها را خوارق عادت ميخوانيم. هر چند پارهاي از حوادث ديگر نيز به گزاف و تنها به صرف مشابهت خرق عادت نام گرفتهاند. بايد گفت مهمترين علت انجام خوارق عادت حقيقي وجود يك فاعل داراي اراده قوي و روحي متصل به مبدأ غيب است. در اين ميان معجزه به عنوان سند حقانيت پيامبران و برهان ادعاي ايشان از مكاني خاص برخوردار است. قرآن كريم با ذكر معجزات انبياء پيشين و حضرت رسول اكرم ? اغراض مختلف انجام اين معجزات و برخورد دوگانه مردم را ـ يعني برخورد منفي مشتركين و برخورد مثبت عامه مردم كه حجابهاي كفر و شرك هنوز ايشان را كاملاً در خود فرو نبرده است ـ براي ما بيان ميفرمايد، پيامبران معجرات را گاه رأساً و گاه به درخواست مردم انجام دادهآند. اما در بعضي موارد نيز از قبول پيشنهاد آنان سرباز زدهاند چرا كه ايشان معجزه را به اذن خداوند و براي اهداف خاصي انجام ميدهند تا آن حد كه حجت را بر مردمان تمام كنند.