بنده آزاد، بنده گرفتار
ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلاً عَبْداً مَمْلُوكاً لا يَقْدِرُ عَلى شَيْءٍ وَ مَنْ رَزَقْناهُ مِنَّا رِزْقاً حَسَناً فَهُوَ يُنْفِقُ مِنْهُ سِرًّا وَ جَهْراً هَلْ يَسْتَوُونَ الْحَمْدُ لِلَّهِ بَلْ أَكْثَرُهُمْ لا يَعْلَمُونَ
قرآن كريم سوره مباركه نحل (16)، آيه 75
تلاوت آيه
خدا مَثَلى مىزند: بندهاى است زرخريد كه هيچ كارى از او برنمىآيد. آيا « او » با كسى كه به وى از جانب خود روزىِ نيكو دادهايم، و او از آن در نهان و آشكار انفاق مىكند يكسان است؟ سپاس خداى راست. « نه، » بلكه بيشترشان نمىدانند.
قرآن كريم سوره مباركه نحل (16)، آيه 75
ترجمه صوتي آيه به نثر
پرده قرمز:
اشاره به
پرده اوهام و پندار.
صورتكهاى نقش
بسته بر روى پرده قرمز:
اشاره به
مردمانى كه اسير بازيگرى دنيا (كه اين بازيگرى با سمبل تاس نشان داده شده) و مملوك
اوهام خويشند و قادر بر هيچ چيز نيستند.
شمع:
سمبل
انفاق و دهش به ديگران.
گل:
اشاره به
زيبايى عمل انفاق.
فضاى سرسبز:
اشاره به
رزق نيكو.
نور:
اشاره به
معنويت.
پرنده:
سمبل
كسانى كه به واسطه عمل صالح و ارتباط با عالم معنا، پرواز را فراگرفتهاند.
شرح صوتي نقاشي
چهرهي شخصي در پردهي قرمز:
اشاره به پردهي
مملوك كه در حجاب توهمات دنياست و قادر بر هيچ كاري نيست.
تاسي كه دائم تغيير ميكند:
اشاره به بازيگري
دنيا و بازي دادن دنياطلباني كه اسير اين بازي بيهودهاند و از 1 و 6 آوردن، ناراحت
و خوشحال ميشوند.
شمع:
اشاره به انفاق و
دهش به ديگران.
پرندهي كه به سمت نور پرواز ميكند:
اشاره به انسان
با ايماني كه با انفاق خالصانهي خود به سوي نور ميرود.
نمايش فيلم ( 33k - 56k - 128k )
مشبه: خدي متعال- بتها و خدايان دروغين.
مشبه به: فرد آزاد و صاحباختياري كه از طرف خداوند رزقي پاك دارد- فردي در بند و ناتوان و بي اختيار.
وجه شبه و توضيح: گاهي اوقات جهل و ناداني و تكبر و هواهي نفساني آنچنان چشم و گوش و حواس انسان را مختل مي كنند كه درك سادهترين و واضحترين مسائل هم بري شخص مشكل خواهد شد. حال و روز منافقين نيز اينگونه است. آنها خداياني را مي پرستند و يا شريك حضرت حق تعالي قرار مي دهند كه حتي ذرّهي وجه تشابه با خالق هستي ندارند.
فرض كنيد انساني در بند و گرفتار كه هيچ حقي نسبت به زندگي خود ندارد و مستقلاً قادر به انجام هيچ كاري نمي باشد، جايگزين شخصي شود كه مالك و صاحب اختيار كامل خود و زندگي اش باشد، هيچگونه قدرتي او را نهي نكند و به علاوه اينكه صاحب مالي فراوان است كه به اختيار خود به هر كس بخواهد مي بخشد. آيا اين جايگزيني بري كسي كه عقل سالمي داشته باشد قابل قبول است؟ به راستي كه آنچه مشركين و كفار انجام مي دهند از مصداق اين مثال هم پستتر است چرا كه آنها اشياء و اشخاص را به عنوان خالق جهان هستي مورد پرستش قرار مي دهند كه از آن بنده مملوكِ ناتوانِ بي اختيار هم پستتر و ناتوانترند و اين آيه مثالي گويا بري بيان تفاوت فاحش مابين خدايان دروغين و خداوند سبحان و خالق جهان هستي است.
شرح صوتي مثل