تعداد بازدید : 2174
تعداد نوشته ها : 1
تعداد نظرات : 0
. صفات شیعیان (ترجمه کتاب صفات الشیعه شیخ صدوق) صفت اول: اهل ورع و پرهیزگاریقال ابو جعفر محمد بن علی بن الحسین بن موسی بن بابویه الفقیه...قال الصادق(ع):شیعتنا اهل الورع و الجتهاد و اهل اوفاءو الامانه و اهل الزهد و العباده ،اصحاب احدی و خمسین رکعه فی الیوم و الیله،التایمون بالیل الصائمون بالنهار ،یزکون اموالهم و یحجعون البیت و یجتنبون کل محرم. امام صادق علیه السلام فرمودند:شیعیان ما اهل ورع و پرهیزگاری و اهل کوشش و اجتهاد و اهل وفا به عهد و امانت داری و اهل زهدو عبادت خداوند متعال و بر پا دارنده نمازهای مستحبی پنجاه و یک رکعتی در شب و روز هستند.توبه کنندگان شب و روزه داران روز ،امولشان را با پرداخت زکات پاک میکنند و حج خانه خدا را بر پا می دارند و از تمامی حرامهای الهی پرهیز میکنند. صفت دوم :تسلیم اوامر امام (ع)عن ابی الحسن الرضا(ع):شیعتنا المسلمون لامرنا الاخذون بقولنا المخالفون لاعدائنا فمن لم یکن کذالک فلیس منا. اما رضا علیه السلام فرمودند:شیعیان ما تسلیم اوامر ماهستند ،(از میان سخنان)سخنان ما را اخذ میکنند،با دشمنان ما مخالفت می ورزند.پس اگر کسی این چنین نبود از ما (اهل بیت) نیست.صفت سوم: تقیه عن الصادق جعفر بن محمد (ع) انه قال:لا دین لمن لا تقیه له و لا ایمان لمن لا ورع له. امام صادق علیه السلام فرمودند:کسی که اهل تقیه نباشد دین ندارد و کسی که اهل پرهیزگاری و ورع نباشد ایمان ندارد صفت چهارم:عدم تمسک و توجه به غیر امام (ع)قال الصادق (ع):کذب من زعم انه من شیعتنا و هو متمسک بعروة غیرناامام صادق علیه السلام فرمودند:کسی که گمان برده شیعه است در حالیکه به غیر ما (اهل بیت) متمسک شود دروغ گوئی بیش نیست. صفت پنجم: توجه به امور با(بینش) نور الهیسمعت ابا الحسن (ع)یقول:من عادی شیعتنا فقد عا دانا و من والاهم فقد والانا لانهم منا خلقوا من طینتنا ،من احبهم فهو منا و من ابغهم فلیس منا.شیعتنا ینظرون بنور الله و یتقلبون فی رحمة الله و یفوزون بکرامة الله ما من احد من شیعتنا یمرض الا مرضنا لمرضه و لا اغتمنا لغمه و لا یفرح الا فرحنا لفرحه و لا یغیب عنا احد من شیعتنا،این کان فی شرق الارض او غربها و من ترک من شیعتنا دینا فهو علینا و من ترک منهم مالا فهو لورثته.شیعتنا الذین یقیمون الصلاة و یوتون الزکاة و یحجون البیت الحرام و یصومون شهر رمضان و یوالون اهل بیت و یتبرئون من اعدائهم(من اعدائنا) .اولئک اهل الایمان و التقی و اهل الورع و التقوی و من رد علیهم فقد رد علی الله و من طعن علیهم وفقد طعن علی الله لانهم عبادالله حقا و اولیاءه صدقا و الله ان احدهم لیشفع فی مثل ربیعه و مضر فیشفعه الله تعالی فیهم لکرامةعلی الله عزو جل. امام کاظم (ع)فرمودند:کسی که با شیعه ما دشمنی ورزد ،با ما (اهل ابیت)به دشمنی پرداخته است.و هر آنکس که ایشان را دوست بدارد ما را دوست داشته است چرا که شیعیان ما ازهستند،ازطینت ما خلق شده اند،هر که با انان دوستی ورزد از ماست،و هر که آنان را دشمن بدارد از ما نیست.ایشان به مریضی ما مریض می شوند و به غم ما محزون میگردند.شاد نمیشود مگر اینکه به شادی ما شاد شودو حتی یکی از شیعیان ما از نظر ما غایب نمی شود ،در شرق و غرب عالم اگر یکی از شیعیان مادینی داشته باشد دین او بر گردن ما می باشد لکن اگر ارثی باقی گذارد برای متعلق به وارثینش می باشد.شیعیان ما اهل اقامه نماز و پرداخت زکاتندو حج انجام می دهند و روزه میگیرندو اهل بیت را دوست دارندو از دشمنان ما تبری میجویند.شیعان ما اهل ایمان و ،ورع و تقوی می باشندو هر که ایشان را نپذیرد گویا خدا را نپذیرفته است و اگر بر آنان طعنه ای زند گویا بر خدا طعنه زده است چرا که ایشان در بندگان حقیقی خداوند متعال هستندو دوستان صدیق اویند.به خدا قسم شفاعت آنان در موردتعداد کثیری از مردم با کرامت خداوند متعال پذیرفته است. صفت ششم:توحید مخلصانهعن ابی عبد الله (ع):من قال لا اله الا الله مخلصا دخل الجنه و اخلاصه بها ان یحجبه لا اله الا الله عما حرم الله تعالی .امام صادق (ع) فرمودند:هر که کلمه لا اله الا الله را با خلوص نیت بگوید دخل بهشت می گرددو نشانه خلوص این است که خداوند از انچه حرام از او را دور می گرداند. (از رسول خدا هم مثل چنین حدیثی نقل شده است.)صفت هفتم:عمل گرا قال سمعت ابا عبدالله(ع):لما فتح رسول الله (ص) مکه قام علی الصفا یا بنی هاشم یا بنی عبد المطلب انی رسول الله الیکم و انی شفیق علیکم لا تقولوا ان محمدا منا فوالله ما اولیائی منکم و لا من غیرکم الا متقون.الا فلا اعرفکم تاتونی یوم القیامه تحملون الدنیا علی رقابکم و یاتی الناس یحملون الاخره الا و انی قد اعذرت فیما بینی و بینکم و فیما بین الله عز وجل و بینکم و ان لی عملی و لکم عملکم.اما صادق (ع)فرمودند:زمانیکه رسول خدا (ص)شهر مکه را فتح کرد بر کوه صفا ایستاد سپس فرمود:ای بنی هاشم و ای فرزندان عبد المطلب من رسول خدایم به سوی شما و مهربان بر شما (اما) نگویید که محمد از خاندان ماست . به خدا قسم دوستان من (فقط)از شما نیستند و از غیرشما هم نیستند (بلکه دوستان من ) فقط پرهیزگاران و تقوی پیشه گانند.آگاه باشید زمانی که قیامت فرا رسد و (بار)دنیا بر گردنتان باشد شما را نخواهم شناخت و زمانی که مردم (سنگینی) اخرت را به دوش می کشند من عذری میان خود و شما ندارم . شما نیزمیان خداوند متعال و خودتان هم(عذری نخواهید داشت) . و برای من عملم و برای شما هم عملتان خواهد بود. صفت هشتم:انتخاب همنشینی دیندار(مومن)عن ابی جعفر محمد بن علی الباقر عن ابیه عن جده (ع) قال امیر المومنین(ع):مجالسة الاشرار تورث سوء الظن بالاخیار و مجالسة الاخیار تلحق الاشرار بالاخیار و مجالسة الفجار لابرار تلحق الفجار بالابرار ،فمن اشتبه علیکم امره ولم تعرفوا دینه فانظرو ا الی خلطائه فان کانوا اهل دین الله فهو علی اهل دین الله ،و ان کانوا علی غیر دین الله فلا حظ له فی دین الله ،ان رسول الله (ص) کان یقول :من کان یومن بالله و یوم الاخره فلا یو اخین کافرا و لا یخالطن فاجرا و من آخی کافرا او خالط فاجرا کان کافرا فاجرا.حضرت امام باقر (ع)از پدر بزرگوارشان و ایشان از جدشان روایت میکنندکه امیرالمومنین (ع) فرمودند:همنشینی با اشرار برای افراد خوب سو ء ظن به ارمغان دارد،(لکن) همنشینی اشرار با خوبان آنان را به خوبان ملحق می کند،همنشینی بد کاران با خوبان ایشان را به ابرار پیوند می دهد.هر گاه شخصیت کسی برای شما مشتبه شد و اعتقادات او را در نیافتید، به دوستان و همنشینانش نظر کنید ،اگر اهل دین خدا بودند پس او هم دیندار است و اگر از اهل دین خدا نبودند پس او هم از دین خدا بهره ای ندارد .بدرستیکه رسول خدا می فرمودند:فردی که به خدا و روز قیامت ایمان دارد با کافر برادری نمی کند و از میان فجار برادری بر نمی گزیند،هر آنکس که از کفار برادری انتخاب کند وبافجارهمنشینی نماید ،کافر و فاجر خواهد بود.صفت نهم:انتخاب بر محور ولایتقال سمعت الرضا (ع)یقول:من واصل لنا قاطعا، او قطع لنا واصلا، او مدح لنا عائنا ،او اکرم لنا مخالفا،فلیس منا و لنا منه.امام رضا(ع)می فرمودند:آنکس که با بردیده ازما بپیوندد،یا با متصل به ما قطع رابطه کند،یا عائن ما را بستاید،یا مخالف ما را اکرام کند، از ما (اهل البیت) نیست و ما هم از او نیستیم.صفت دهم:اخلاص( انجام تمام اعمال برای خدا)عن ابی عبد الله (ع) یقول:والله ما شیعة علی (ص) الا من عف بطنه و فرجه وعمل لخالقه و رجا ثوابه و خاف عقابه .امام صادق (ع)می فرمودند:به خدا قسم شیعه علی نخواهد بودمگر آنکس که:شکم و فرجش را حفظ کند ،وعملش(فقط)برای خدا باشد ،و امید پاداش از او داشته باشد ، و از کیفر او بترسد. صفت یازدهم:رسیدگی به امور مستمندانمحمد بن عجلان قال مع ابی عبد الله (ع) فدخل رجل فسلم، فساله:کیف من خلفت من اخوانک فاحسن الثناء و زکی و اطریفقال له(ع) :کیف عیادة اغنیائهم لفقرائهم .قال : قلیلهقال(ع):کیف مواصلة اغنیائهم لفقرائهم فی ذات ایدیهم ،فقال :انک تذکر اخلاقا ما هی فیمن عندناقال(ع):فکیف یزعم هولاء انهم لنا شیعه. محمد بن عجلان می گوید در نزد امام صادق (ع) بودم فردی داخل شد و سلام عرض نمود.سپس سوال کرد از امام صادق (ع) که:از میا ن برادرانتان (پیروان شما) چه کسی مناسب پیروی نمودن از شما وشیعه بودن است که بهترین درود ها بر او باد.امام (ع) پرسیدند:اغنیاء ایشان چه مقدار جویای حال فقراءشانند؟گفت: به مقدار کمیامام(ع) پرسیدند: کمک رساندن از آنچه در دست اغنیاء است به مستمندان چه مقدار است؟پاسخ داد:بدرستیکه از اخلاقیاتی یاد نمودید که در میان ما چیزی نیست.اما (ع) فرمودند:پس چگونه گمان می برید که ایشان از شیعیان ما هستند.صفت دوازدهم:قال سمعت الرضا(ع)یقول:ان ممن یتخذ مودتنا اهل البیت لمن هو اشد لعنة شیعتنا من الدجال فقلت له :یا بن رسول الله بماذا ،قال(ع): بمولاه اعدائنا و معاداه اولیائنا ،انه اذا کان کذالک اختلط الحق بالباطل و اشتبه الامر فلم یعرف مومن من منافق. ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟صفت سیزدهم:دوستی و دشمنی برای خداعن الصادق (ع) قال:من احب کافرا فقد ابغض الله و من ابغض کافرا فقد احب الله ،ثم قال(ع): صدیق عدو الله، عدو الله .امام صادق (ع)فرمودند:کسی که کافر را دوست دارد خدا را دشمن داشته است ،وکسی که کافر را دشمن بدارد خدا را دوست داشته است.سپس فرمودند:دوست دشمن خدا ،دشمن خداست.صفت چهاردهم:ایمان با یقینعن جعفر بن محمد (ع) قال:من جالس اهل الریب فهو مریب.امام صادق(ع) فرمودند:همنشین اهل شک در واقع یقین به خدا ندارد.صفه پانزدهم:سمعت ابا عبد الله (ع)یقول:لیس الناصب من نصب لنا اهل البیت لانک لا تجد احدا یقول انا ابغض محمدا و آل محمد و لکن الناصب من نصب لکم و هو یعلم انکم تتوالونا و تبرون من اعدائنا .وقال(ع):من اشبع عدوا لنا فقد قتل ولیا لنا شنیدم امام صادق (ع)می فدمودند:؟؟؟؟؟صفت شانزدهم:عن ابی عبد الله (ع)ان شیعه علی(ص)کانوا خمص البطون ،ذبل الشفاء،و اهل رافة و علم وحلم.یعرفون بالرهانیة فاعینوا علی انتم علیه بالورع و الاجتهاد. ؟؟؟؟؟ دسته ها :
جمعه بیست و ششم 7 1387