این دستگاه پرمسئله ترین آواز ایرانی است .
چرا ؟
چون این دستگاه مدتها به دلایلی اجرا نمی شده !
چرا ؟
چون این طور شایع شده بود که دستگاه واقعا مشکلی است و کسی را یارای از عهده بر آمدن آن نیست ؟! مگر استادان استخوان خرد کرده و ... !
نخستین اجرای رسمی راست پنجگاه در جشن هنر شیراز در سال 55 در شیراز توسط هنرمندان ارجمند شجریان و لطفی انجام شد و البته از آن تاریخ تا کنون به نوعی "مد" شده است و همه هنرمندان سعی می کنند ، یک بار هم که شده آن را اجرا کنند تا مهارت خود بر ردیف موسیقی را به دیگران نشان بدهند .
اما سوال اینجاست که مشکل اجرای راست پنچگاه چیست ؟
از نظر پرده بندی راست پنجگاه کاملا شبیه ماهور است بطوریکه شنونده ناآشنا این دو را عموما اشتباه می گیرد .
* جالب است بدانید از نظر اجرا با ساز ، اصولا آوازهایی مشکل ترند که فاصله بین پرده های آنها بیشتر باشد که شامل همایون و بویژه چهارگاه می شود . (که قطعا نوازندگان ساز ، مخصوصا تار نوازها این مطلب را تایید می کنند)
پس فرق راست پنجگاه و ماهور چیست ؟
راست پنجگاه دستگاهی است که تحریرها در آن پایین رونده هستند در حالیکه ماهور برعکس بالا رونده هستند .
که این مسئله نیز قطعا نباید مشکلی باشد .
اما تنها نکته ای که هنر راست پنجگاه می باشد مرکب نوازی و مرکب خوانی در آن است بطوریکه از قدیم رسم بوده که کسی که همه آوازها را به خوبی فرا می گرفته به عنوان پایان دوره راست پنجگاه را آموزش می دیده ، که نوعی تمرین برای مرکب خوانی نیز بوده است .
ولی از آنجا که گام ماهور و راست پنجگاه دقیقا یکی است پس باید منطقا همان کارهایی که در راست می توان انجام داد در ماهور هم انجام داد که البته انجام هم می شود .
یعنی در ماهور هم می توان مرکب خوانی های زیر را انجام داد :
* از شکسته به افشاری
- که بعدا می توان به عراق و از آنجا به بیات ترک هم رفت .
* از دلکش به شور
- و با اجرای گوشه های قرچه ، رضوی ، حسینی و ... ، همه گوشه های شور را اجرا کرد .
- البته با ورود به شور عملا راه اجرای دشتی و ابوعطا هم باز می شود .
* از راک به اصفهان
- از اصفهان به مخالف سه گاه و ...
- یا از اصفهان به عشاق و سپس شور رفت و ...
که دقیقا همان کارهایی است که در راست پنجگاه هم انجام می دهند .
اصولا مرکب نوازی بر پایه های علمی استوار است و با دانستن راه درست با تمرین می توان از همه دستگاهها به بقیه دستگاهها وارد و خارج شد .
بنابراین می بینید که راست پنجگاه هیچ پیچیدگی نسبت به ماهور و یا سایر آوازها ندارد و این مطلب با اجراهای فراوانی که اخیرا نیز از آن انجام شده به اثبات رسیده است ؛ مانند :
شجریان : راست پنجگاه – چشمه نوش - فریاد
گلپا : اجرای خصوصی با میلاد کیایی در آمریکا
ایرج بسطامی : فسانه با کیوان ساکت
ناظری : (نیز چند سال پیش آن را اجرا کرده بود که نام آلبوم را فراموش کرده ام ).
افتخاری : مقام صبر با مشکاتیان
و... حتی با ساز هم بسیار اجرا شده که نمونه حاضر (آلبوم "بهار گلها" با اجرای هنرمندانه استادان جواد معروفی و همایون خرم) یکی از آنهاست و یا :
احمد عبادی در آلبوم دو نواره .
همایون خرم و جلیل شهناز در مجموعه 12 مقام .
* پایان سخن اینکه به خاطر عدم آگاهی کافی عموم ، عده ای راست پنجگاه (و همچنین نوا) را در حد پیچیده ترین آواز ایرانی بالا برده اند و از دسترس هنرجویان آن را خارج کرده اند در حالیکه همانطور که گفته شد این مسئله اصولا واقعیت ندارد و یا دست کم به آن پیچیدگی های گفته شده نمی باشد و اگر آسان تر نباشد ، مشکل تر هم نیست .
منبع:هارمونیا
بررسی دستگاه ماهور :
در پی بررسی برخی گوشه ها مانند کرشمه و زنگوله و چهار پاره و استقبال دوست داران موسیقی ایرانی و در خواست این عزیزان بر آن شدم که از این به بعد به معرفی دستگاهها بطور مستقل نیز به پردازم و از دستگاه ماهور آغاز می کنیم.
برای آغاز نخست باید با برخی تعاریف موسیقی آشنا شد :
1- گام : توالی 8 نت موسیقی مثلا از " سل " تا " سل " یا از" ر" تا " ر" را یک گام می نامند .
2- نت شاهد : نتی است که دراجرای یک گام بیشتر از دیگر نت ها تکرار می شود و معمولا نت اول هر گام نت شاهد آن گام می باشد .
دستگاه ماهور یکی از گسترده ترین دستگاه های ایرانی است و در ردیف های گوناگون در حدود 50 گوشه دارد .
ماهور دو را در نظر بگیرید که همه پرده های آن بکار هستند یعنی دو – ر – می – فا - سل – لا - سی – دو ( ماهور دو، ماهوری است که گام آن از دو شروع میشود. یعنی نت شاهد آن دو می باشد و در تار وسه تار با کوک دو سل دو دو نواخته میشود البته برای ویلن و کمانچه معادل آن ماهور «ر» میباشد که شاهد آن نت «ر» است و نت «دو» نیز دیز می شود) .
در زیر به بررسی مهمترین گوشه های این دستگاه می پردازیم :
فقط همان طور که در مقاله "چگونه گوشه ها را بشناسیم" عنوان شد یاد آوری میکنیم که هر گوشه اصلی دارای گوشه های فرعی نیز میباشد که دارای یک ریتم خاص هستند و هر چند دقیق نیست ولی می توان گفت نوعی تصنیف هستند که بدون ضرب هستند و همیشه به یک فرم اجرا میشوند . فرق این گوشه های فرعی با گوشه های ریتمیک مانند کرشمه و زنگوله در این است که بر خلاف آنها فقط در یک دستگاه قابل اجرا هستند .
الف ) گوشه های اصلی و زیر مجموعه های آنها :
1- درآمد : ( نت شاهد آن نت اول گام است یعنی «دو»)
نکته : اصولا " درآمد " بر نت آغازین گام هر دستگاهی اشاره میکند ( دستگاهی مانند سه گاه استثنا است ) . گوشه های درآمد با تاکید بر نت شاهد حال و هوای دستگاهی را که قرار است اجرا شود را معلوم میکنند و چون بیشتر در آغاز برنامه اجرا میشوند ( چون گاهی برخی هنرمندان از گوشه های غیر درآمد برنامه خود را شروع کرده اند ) یکی از بهترین راههای تشخیص دستگاه از هنگام شنیدن اثرهستند .
سوالی که برخی علاقه مندان می پرسند این است فرق درآمد و پیش درآمد چیست ؟
پیش درآمد بر خلاف درآمد قطعه ضربی است و از اختراعات درویش خان می باشد که در آغاز اجراها و کنسرت ها اجرا میشود و معمولا قطعه ای با ریتم آهسته می باشد که وظیفه آن نیزمشابه درآمد آماده کردن شنونده برای شنیدن اثر می باشد .
2- گوشه گشایش : ( نت شاهد آن نت دوم گام است یعنی «ر»)
3- گوشه شکسته : ( نت شاهد آن نت پنجم گام است یعنی «سل»)
از این گوشه برای مرکب نوازی به دستگاه افشاری استفاده می شود .
گام شکسته : دو- ر- می کرن – فا – سل – لا – سی – دو
گوشه ای که معمولا پیش از شکسته اجرا میشود گوشه فیلی است که عمل آن آماده سازی زمینه برای اجرای شکسته است .
4- گوشه دلکش : ( نت شاهد آن نت پنجم گام یعنی سل است )
از این گوشه برای مرکب نوازی به دستگاه شور استفاده میشود و نیز میتوان در ادامه گوشه های شور مانند قرچه و رضوی و ... را اجرا کرد .
گام دلکش : دو – ر - می – فا –سل – لا کرن – سی بمل – دو
5- گوشه عراق : ( نت شاهد آن نت هشتم گام یعنی دو است )
گوشه عراق همان درآمد است که یک اکتاو بالاتر اجرا میشود .
گام عراق : دو- ر- می – فا – سل – لا – سی بمل - دو
6- گوشه راک :
که از آن برای مرکب نوازی به دستگاه اصفهان استفاده میشود . گوشه های فرعی این دستگاه راک عبدا... ، راک کشمیر ، راک هندی و صفیر راک هستند .
گام راک : دو – ر- می بمل – فا – سل – لا کرن – سی – دو
ب ) گوشه های ریتمیک
1- کرشمه
2- مجلس افروز ( در ردیف آقا غلامحسین ؟ نامیده میشود )
3- خسروانی
4- چهار پاره
5- زنگوله
منبع:هارمونیا
این دو نیزعلیتفرشی را بهعنوان خواننده انتخاب کردند و تصمیم گرفتند علاوه بر چند تصنیف که با اشعار رودکی ساخته شده، قطعات دیگری نیز اجرا کنند.
امیر بکان که آهنگسازی و تنظیم قطعات برای ارکستر را بهعهده داشته، درباره انتخاب قطعات میگوید:«طی دو هفته اشعار و قطعات آماده شدند. در بخش اول برنامه یک قسمت ازسوئیت بیژن و منیژه استاد حسین دهلوی و بخشی از قطعه نینوای آقای حسین علیزاده را اجرا کردیم و در بخش دوم نیز 3 اثر از من در دستگاه ماهور و آواز اصفهان و یک اثر از استاد روحالله خالقی به نام بوی جوی مولیان، اجرا شد.»
تفرشی که در جایگاه خواننده به مقرر اصلی یونسکو سفر کرده بود، درباره نامگذاری سالها به نام بزرگان ایران معتقد است: «اینکه در جهان یک سال به نام بزرگان ایران نامگذاری میشود را نباید نادیده گرفت. سال گذشته سال مولانا بود و امسال سال رودکی است که نباید این افتخار بزرگ را به یک یا دو حرکت فرهنگی و هنری خلاصه کنیم. همه هنرمندان باید تلاش کنند و زحمت بکشند تا این بزرگان از زبان هنرمندان ایرانی در جهان معرفی شوند.»
بکان درباره انتخاب اشعار رودکی برای تصنیف میگوید: «آهنگسازان و خوانندگان به اشعار رودکی چندان توجه نداشتهاند، در حالی که رودکی قدیمیترین شاعر کلاسیک ایران است و بیش از یک میلیون بیت شعر داشته اما تنها تعدادی از آنها به شکل کامل در دسترس است. به همین دلیل من برای انتخاب اشعار، زمان زیادی صرف کردم و کتابهای بسیاری خواندم. از طرفی اشعار رودکی مضامین جهانی و اخلاقی دارند که با ترجمه در اختیار حاضران قرار گرفت و به همین دلیل آنها پیام رودکی را با کلام فارسی، موسیقی و آواز ایرانی درک کردند.»
سرپرست مرکز موسیقی حوزه هنری همچنین درباره کیفیت کار نوازندگان میگوید: «نوازندگان ارکستر اورلئان بسیار عالی بودند.برای آنها نواختن قطعاتی با فرم موسیقی ایرانی مثل آواز، پیش درآمد، چهارمضراب و تصنیف خوانی بسیار جذاب بود و به همین دلیل با رهبری خوب آقای آرش امینی خیلی خوب با نوازندگان ایرانی هماهنگ شدند. از طرفی نوازدگانی که از ایران برای نواختن سازهای ایرانی همراه ما بودند هم عالی نواختند؛ به ویژه در اجرای قطعه راوی که فضایی کنترپوانتیک داشت.»
بکان درباره نحوه هماهنگ شدن نوازندگان ایرانی و نوازندگان ارکستر اورلئان معتقد است: «نوازندگان حرفهای به خوبی از عهده کارشان برمیآیند. یکی از نشانههای حرفهای بودن هماهنگی با رهبر، خواننده و سایر نوازندگان است. در پاریس دیدیم نوازندگان سطح بالا که در ارکستر زهی اورلئان فعالیت دارند، هنگام اجرا مطیع رهبر هستند و به خواستههای او و آهنگساز احترام میگذارند. آنها زمان تمرین ریزهکاریها را یادداشت میکردند تا فراموش نکنند و همیشه حواسشان بود که آیا آقای امین و من از کارشان راضی هستیم یا خیر؟ بهویژه آنکه تلفیق موسیقی و سازهای ایرانی با ارکستر غربی برایشان جالب بود.»
علی تفرشی نیز اجرا در مقر یونسکو را تجربهای جدید خوانده و میافزاید: «برای من افتخار بزرگی بود که در چنین جایی کنسرت داشته باشم. تا به حال کنسرتهای زیادی با ارکسترهای مختلف داشتم اما به جرات میتوانم بگویم که این یکی از بهترین اجراها و پرافتخارترین آنها بود. خواندن اشعار رودکی در یونسکو و برای کسانی به غیراز ایرانیها، احساس عجیبی داشت. در این اجرا احساس شعف و غرور داشتم. البته آنها شعر را ترجمه شده دریافت میکردند و شعر رودکی برایشان مفهوم بود. در مجموع این ویژگی شعر رودکی است که جهانشمول است و همه میتوانند با آن ارتباط برقرار کنند.»
بکان با اشاره به تواناییهای علی تفرشی، اجرای او را اینگونه توصیف میکند: «کار آقای تفرشی بسیار عالی بود. او همچون یک ساز سلو در ارکستر حضور داشت و مسلط، دقیق و کوک میخواند و همه ویژگیهای یک خواننده خوب موسیقی کلاسیک را در حالی که داشت موسیقی ایرانی اجرا میکرد، رعایت میکرد. این در حالی است که متأسفانه در ایران به ایشان کمتر توجه شده و تواناییهای او نادیده گرفته شده است.»
تفرشی درباره ترکیب موسیقی ایرانی و سازهای غربی از نگاه یک خواننده حرفهای میگوید: «ترکیب موسیقی ایرانی و سازهای آن با سازهای موسیقی غرب همیشه جذاب است و اعضای ارکستر اورلئان هم از این ترکیب خیلی راضی بودند و برایشان جذاب بود که چنین قطعاتی را مینوازند، چون این فرصت کمتر برای یک ارکستر غربی پیش میآید که قطعات موسیقی ایرانی را با آواز موسیقی ایرانی و کلام فارسی بنوازند. مهم این است که چنین اجراهایی نام ایران را در جهان مطرح میکند. از این نظر برپایی کنسرتهایی در خارج از ایران بسیار مهم است؛ بهویژه آنکه در یونسکو یک تریبون جهانی است که برپایی کنسرت در آن به شناساندن فرهنگ ایران به ملل دیگر کمک میکند.»
تفرشی درباره اعضای گروه میگوید:«در این اجرا آزاد میرزاپور نوازنده تار، علیرضا دانایی تمبک و دف، مریم مشهدی خدابخش نوازنده عود و پاشا هنجنی نوازنده نی از ایران با ارکستر زهی اورلئان مینواختند و آرش امینی بهعنوان رهبر ارکستر، پیش از این کنسرتهای زیادی را در پاریس با این ارکستر اجرا کرده بود. اما این در حقیقت کار مشترکی بود بین ارکستر زهی اورلئان و نوازندگان ایرانی که با 2 روز و 3 جلسه تمرین مشترک با هم هماهنگ شدند. احساس نوازندگان نیز با رهبری خوب آقای امینی یکی شد و کار به شکل حرفهای به اجرا درآمد.»
این خواننده همکاری نوازندگان با ارکستر زهی اورلئان را بسیار خوب دانسته و میافزاید:«ارکستر زهی اورلئان، ارکستر بسیار خوبی است که آقای امینی هم به خوبی از عهده رهبری آن برآمدند.اعضای گروه و نوازندگان ایرانی همه حرفهای بودند و در حقیقت به همین دلیل حاضران جلسه که سفرای کشورها، نمایندگان و سران بلندمرتبه کشورها بودند نیز از این اجرا استقبال کردند. حتی بهمدت یک هفته از شبکههای مختلف فرانسه قسمتهایی از آن پخش شد. حتی آقای مجیدی نماینده ایران در یونسکو نیز میگفتند که این اجرا مورد استقبال سران قرار گرفته و تاثیرگذار بوده است. دعوتهای شفاهی هم از سوی نمایندگان کشورها به عمل آمد که حالا باید ببینیم چه میشود.»
بکان اجرای این کنسرت در ایران و انتشار آن به شکل لوح فشرده را قطعی دانسته و میافزاید: «با اضافه کردن قطعاتی، آلبومی آماده میکنیم که در خور رودکی و موسیقی کلام او باشد و از سوی حوزه هنری منتشر شود. همچنین چون آقای امینی در پاریس هستند و نمیتوانند برای تمرین با اعضای ارکستر سمفونیک به ایران بیایند، در اجرایی که رهبری آن را خودم بهعهده خواهم داشت باز هم در کنار آقای تفرشی این قطعات را اجرا میکنیم.»
بکان کارهای مناسبتی را بهانهای برای توجه به موضوعی خاص دانسته و معتقد است: «حتی موتزارت، بتهوون و باخ هم کارهای سفارشی انجام دادهاند. این روزها عدهای کارهای مناسبتی را بیارزش میدانند در حالی که نمیدانند آهنگساز باید علاوه بر قطعاتی که برای دل خودش مینویسد، فرصت اجرای آثارش را با حمایت دیگران فراهم کند که این حمایت نیز گاه با سفارش گرفتن از یک نهاد یا سازمان محقق میشود. در حقیقت موسیقی مناسبتی برای آهنگساز فرصتی فراهم میکند تا از یکسو اثرش بهتر دیده شود و از سوی دیگر مناسبتی خاص بهتر جلوه کند.»
منبع:همشهری
ارشاد تهرانی سرپرست ارکستر سمفونیک دانشگاه هنر در گفت و گو با خبرنگار مهر با اعلام این خبر افزود: این ارکستر به رهبری محمد حسین حمیدی به اجرای قطعات مختلفی از آهنگسازان بزرگ دوران باروک، کلاسیک و رومانتیک در تالار وحدت می پردازد.
سرپرست این اجرا در خصوص مهمترین اثری که در این ارکستر اجرا خواهد شد اظهار داشت: مهمترین اثر این اجرا، برای ویلون و ارکستر از فیلیکس مندلسون است که تک نوازی ویلون آن را علی صالحی بر عهده دارد.
وی با اشاره به این که این ارکستر نخستین ارکستردانشگاهی است اظهار داشت: این ارکستر از سال 1383 تاسیس شده است و این اجرا چندمین اجرای آن است که این بار در تالار وحدت صورت می گیرد.
تهرانی نوازندگان این اجرا را از دانشجویان موسیقی دانست و عنوان کرد: اکثر نوازندگان این اجرا از دانشجویان دانشکده موسیقی دانشگاه هنر هستند که با همکاری تنی چند از هنرمندان برجسته به اجرای برنامه خواهند پرداخت.
بعد از مجوز گرفتن «ترنج» و ختم به خیر شدن قصهء فعالیت زیرزمینی نامجو، انتظار می رفت با توجه به فروش خوب این آلبوم، سایر کارهای این آهنگساز- نوازنده- خواننده هم همین سرنوشت را پیدا کنند. ولی تا امروز که خبر تازه ای در این باره منتشر نشده است. دیگر شنیدهء قابل ذکر در مورد نامجو، حاکی از مهاجرت او برای تحصیل در دانشگاه موزیک وین است. گویا این پدیدهء جالب توجه می خواهد در رشتهء «جز» تحصیل کند.
منبع | مجله بین المللی موسیقی ایرانیان |
سرپرست گروه موسیقی کامکارها با اعلام این خبر درگفتگو با خبرنگار مهر گفت: تورکنسرت گروه ما در دو بخش فارسی و کردی به خوانندگی بیژن و صبا کامکار درسالن تئاتر"انمور" آغازمی شود وبعد از این کنسرت،شامگاه 2مرداد ماه در سالن "سیتی هال " بیریسبون وسپس 5 مرداد در سالن آمفی تئاتر دانشگاه شهرملبورن اجرای برنامه خواهیم داشت .
هوشنگ کامکار در ادامه با اشاره به قطعات گروه گفت: قطعه "فراق" از جمله قطعات جدید گروه کامکار است که در بخش فارسی است و در ادامه این بخش قطعات خانه ام ابری" است" با( شعر معروف نیما)، "بیابان بی کران" و "سرود زمین" اجرا می شودو پس از آن تکنوازی "سنتور" اردوان، "کمانچه" اردشیر و "عود" ارسلان کامکار اجرا می شود.
مدیرهنری گروه کامکار افزود : خوش هورامان"، "لرزان" و "قاسم خان"ازجمله قطعاتی است که به بخش کردی اضافه شده است ودرادامه"تاراگول"،"هی مه رومه رو"(باز نرو)،"هوای سیامال" (هوای سیاه چادرها) "منالینه"(کودکان) بر اساس آواز حیرانی و مطرب ئاهنگی(مطرب آهنگی)،"شیلره" از قطعات فولکلوریک کردستان ارائه می شود.
کامکاردر ادامه به برگزاری کارگاه های سازشناسی موسیقی ایرانی اشاره کرد و گفت: پس از اجرای مجموع کنسرت های گروه کامکار کنفرانسی در خصوص بررسی موسیقی کردی و موسیقی ایرانی برگزار خواهد شد و در یک کارگاه آموزشی سازهای موسیقی ایرانی و چگونگی کاربرد برخی از آنها در موسیقی کردی را بررسی خواهیم کرد.
وی در ادامه افزود : پس از بازگشت از استرالیا در روزهای 17 و 18 مردادماه در باغ عفیف آباد شیراز کنسرت می دهیم و در آنجا نیز کارگاه هایی(ورک شاپ) را برگزار خواهیم کرد.
هوشنگ کامکار در پایان افزود : گروه موسیقی کامکار 7و 8 مهرماه قرار است تمرینی با ارکسترسمفونیک لندن داشته باشد که قطعات "بهاران"، "پوئم سمفونی کردی "،" هورامان" و "منظومه سمفونیک مولانا" را تمرین می کند و پس از آن زمان برگزاری این کنسرت در تهران مشخص می شود.
سعید نایب محمدی با اعلام این خبر به خبرنگار مهر گفت : این کنسرت تلفیقی از سازهای کوبه ای وسازهای بادی است و قرار است برخی از قطعات آلبوم "فیه مافیه" و همچنین ساخته هایی از خودم و پیتر سلیمان پور اجرا شود.
وی در توضیح قطعات این کنسرت افزود : قطعات ضربی از ساخته های خودم در مایه همایون است و در ادامه قطعات "لزگی"،"درهرصورت"،"بهارمست" و"بوی کودکی" از ساخته های سلیمان پور اجرا می شود.
لازم به ذکر است همایون نصیری و حمید قمبری سازهای کوبه ای ، میثم مروستی (ویلون) و (ویولا)، پیتر سلیمان پورسازهای بادی (ساکسیفون) و (آکوپ) و سعید نایب محمدی عود از جمله نوازنده های گروه موسیقی "فیه مافیه" هستند.
منبع | مجله بین المللی موسیقی ایرانیان |