تبیان، دستیار زندگی
این نویسنده‌ی 89ساله كه یازدهمین زن برنده‌ی‌ نوبل ادبیات است، در سخنرانی كوتاه خود پس از دریافت مدال نوبل ادبیات از دستان "استفان كارلسون" - سفیر سوئد در انگلستان - گفت ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دوریس لسینگ جایزه‌ی نوبل ادبیاتش را گرفت

دوریس لسینگ

"دوریس لسینگ" - نویسنده‌ی انگلیسی برنده‌ی نوبل ادبیات 2007 - شامگاه چهارشنبه جایزه‌ی خود را دریافت كرد.

به گزارش ایسنا، این نویسنده‌ی 89ساله كه یازدهمین زن برنده‌ی‌ نوبل ادبیات است، در سخنرانی كوتاه خود پس از دریافت مدال نوبل ادبیات از دستان "استفان كارلسون" - سفیر سوئد در انگلستان - گفت: «تشكر زمانی‌كه بهترین جایزه را به‌دست آورده‌اید، نمی‌تواند كافی باشد. واقعاً هیجان‌انگیز و جالب است.»

"لسینگ" كه به علت بیماری نتوانسته بود در مراسم اعطای جوایز نوبل در روز 10 دسامبر در استكلهم شركت كند، در گالری اصلی "والاس" در مركز لندن افزود: «می‌خواهم بگویم هیچ‌جای دیگری برای ترقی و پیشرفت بیش‌تر وجود ندارد؛ با این حال اگر دست نوازشی از سوی پاپ بر سرم كشیده شود، خوب خواهد بود.»

"لسینگ" با بیان این‌كه فكر نمی‌كند پدرش از اعطای نوبل ادبیات به وی تحت تأثیر قرار گرفته باشد، گفت:‌ «صدای پدرم همچنان در گوشم طنین‌انداز است كه می‌گفت، دخترم تو بالاتر از آن‌چه باید باشی، هستی و من این را دوست ندارم.»

او در پاسخ به این‌كه آیا دریافت نوبل ادبیات زندگی او را تغییر داده است یا خیر، گفت: «پسرم به من گفته است كه خیلی عجیب است كه شما بی‌وقفه كار كنید و كار كنید و ناگهان مردم متوجه‌تان شوند. این خلاصه‌ی همه‌ی آن چیزی است كه باید بگویم.»

در مراسم اعطای نوبل ادبیات به "لسینگ"، سفیر سوئد نیز در سخنرانی كوتاهی گفت: «دوریس لسینگ عزیز، سن در ادبیات هیچ معنایی ندارد. شما برای همیشه جوان و باهوش، و پیر و سركش هستید.»

او با اشاره به رابطه‌ی لسینگ با واقعیت و سرنوشت، گفت: تاكنون هیچ‌چیز باعث نشده است كه صحنه را ترك كنید. شما جایزه‌ای را دریافت می‌كنید كه سال‌ها قبل شایستگی آن را داشتید.»

به گزارش خبرگزاری‌های انگلیسی، در بخشی از این مراسم، "ویكتوریا بارنسلی" - رییس مؤسسه‌ی انشاراتی "هارپر كولینز" (ناشر انگلیسی آثار "لسینگ") - در حضور حاضران اعلام كرد، كتاب بعدی "لسینگ" «آلفرد و امیلی» نام دارد كه در ماه می منتشر خواهد شد.

"لسینگ" این كتاب را یك اثر ضدجنگ توصیف كرده كه درباره‌ی‌ پدر و مادر اوست كه زندگی‌شان به‌دلیل وقوع جنگ جهانی اول از هم پاشید.

در ادامه، "ژولیت استیونسون" و "آلن پیكمن" - دو بازیگر - قسمت‌هایی از این كتاب را خواندند. علاوه بر آن، "هارپركولینز" اعلام كرد كه 10هزار نسخه از این كتاب به مدرسه‌های زیمبابوه اهدا خواهند شد.

"دوریس لسینگ" روز 22 اكتبر 1919 در كرمانشاه متولد شد و در شش‌سالگی به همراه خانواده‌اش به زیمبابوه مهاجرت كرد. معروف‌ترین اثر او كه شهرتش به واسطه‌ی آن است، كتاب «‌دفترچه‌ی طلایی»‌ است كه در سال 1962 منتشر شد. آخرین اثر به ‌چاپ ‌رسیده‌ی از او، رمان «شكاف» است كه سال گذشته منتشر شد.