تبیان، دستیار زندگی
همواره دلم می‌خواست، فیلمی درباره جنگ بسازم. دغدغه همه این سال‌ها و یك‌سال‌ونیم كار، حاصل‌اش شد فیلم‌نامه «بازگشت»، فیلم‌نامه‌ای درباره جوانان گمنام ایرانی، آن‌هایی كه بی‌هیچ چشم‌داشتی صرفا برای دفاع از میهن‌شان به جبهه‌ها رفتند و برای حفظ سرزمینی جان باخ
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مجبورم دست از ساخت پروژه سینمایی «بازگشت» بردارم

جعفر پناهی

جعفر پناهی:

مجبورم دست از ساخت پروژه سینمایی «بازگشت» بردارم

امیدوارم روزی روزگاری شرایط تولید مناسب فراهم شود

جعفر پناهی اعلام كرد: به ناچار مجبورم دست از ساخت پروژه سینمایی «بازگشت» بردارم.

این كارگردان سینمای ایران با ارسال متنی درباره‌ی آخرین پروژه سینمایی‌اش كه قصد ساخت آن را داشته است؛ به بخش سینمایی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، آورده است: «در باور من سینمای جنگ در دنیا به سه بخش تقسیم می‌شود. بخش نخست فیلم‌هایی است كه در زمان وقوع جنگ ساخته می‌شوند، وجه قالب این نوع فیلم‌ها جنبه تبلیغاتی آن‌هاست. هرچند فیلم‌های مستند این دوران حتی به دور از كیفیت هنری، ارزشی انكارناپذیر دارند. بخش دوم از روز پایان جنگ آغاز می‌شود كه در راستای توجیه جنگ ساخته می‌شود. بخش سوم اما، نگاه انسانی در سینمای جنگ را دنبال می‌كنند. همانا فیلم‌های ماندگار تاریخ سینما به همین بخش اختصاص می‌یابد.»

كارگردان بادكنك سفید در ادامه آورده است: «همواره دلم می‌خواست، فیلمی درباره جنگ بسازم. دغدغه همه این سال‌ها و یك‌سال‌ونیم كار، حاصل‌اش شد فیلم‌نامه «بازگشت»، فیلم‌نامه‌ای درباره جوانان گمنام ایرانی، آن‌هایی كه بی‌هیچ چشم‌داشتی صرفا برای دفاع از میهن‌شان به جبهه‌ها رفتند و برای حفظ سرزمینی جان باختند كه مالك یك متر زمین آن هم نبودند. می‌دانستم در این راه با مشكلاتی روبه‌رو خواهم شد.»

او معتقد است: «مالكان فعلی سینما با كارشكنی و شیطنت به بهانه‌های گوناگون زمان را به هدر دادند تا فصل مناسب بگذرد و فیلم ساخته نشود. حتی افرادی كه برای كمك به سینمای انسانی پیش آمده بودند، تحت‌تأثیر دكان‌داران سینما در این وقت‌كشی سهیم شدند.»

جعفر پناهی در پایان این یادداشت بیان كرده است: «از آن‌جایی كه نمی‌خواهم شرایط روحی به وجودآمده برایم ناخواسته تأثیر در فضای كیفی فیلم بگذارد به ناچار مجبورم دست از ساختن آن بردارم. با این وجود فكر ساختن «بازگشت» را هرگز از ذهن دور نخواهم داشت. چراكه به ارزشمندبودن آن ایمان دارم. شاید، روزی روزگاری شرایط تولید مناسب به دور از غرض‌ورزی‌ها و تنگ‌نظری‌ها فراهم شود تا بتوانم سندی قابل اعتنا از برهه‌ی حساس تاریخ كشورم را ثبت نمایم. باشد تا آن‌زمان.»

 منبع : ایسنا