تبیان، دستیار زندگی
فت  نویسنده برگزیده هفتمین همایش كتاب سال حوزه ارزیابی و داوری در این دوره را شجاعانه‌تر از دوره‌های پیشین برشمرد. به گزارش خبرنگار تبیان به نقل از رساحجت‌الاسلام احمد مبلغی در حاشیه برگزاری هفتمین همایش كتاب سال حوز...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ارزیابی در این همایش شجاعانه‌تر انجام گرفت

نویسنده برگزیده هفتمین همایش كتاب سال حوزه ارزیابی و داوری در این دوره را شجاعانه‌تر از دوره‌های پیشین برشمرد.

به گزارش خبرنگار تبیان به نقل از رساحجت‌الاسلام احمد مبلغی در حاشیه برگزاری هفتمین همایش كتاب سال حوزه كه صبح امروز (پنج شنبه) در سالن اجتماعات مدرسه عالی دارالشفای قم برگزار شد،  همایش را به خاطر تنوع موضوعات و نظرخواهی‌های همزمان از پژوهش‌گران، متمایز از همایش‌های گذشته دانست و افزود: هفتمین همایش كتاب سال حوزه از اشكالات خالی‌تر و فلسفه وجودی كتاب سال حوزه در آن نمایان‌تر بود.
وی ارزیابی‌های این دوره را شجاعانه‌تر دانست و تصریح كرد: فضای ارزیابی نسبت به سال‌های گذشته مناسب‌تر بود و برای ایده‌آل شدن همایش می‌بایست معیارها دقیق‌تر و تطابق ملاك‌ها با آثار با دقت بیشتری صورت پذیرد.
نویسنده برگزیده هفتمین همایش كتاب سال حوزه برپایی این همایش را عامل تشویق و دلگرمی نویسندگان و وسیله‌ای برای اطلاع‌رسانی آثار برگزیده و نخبگان به جامعه علمی كشور اعلام كرد و افزود: برگزاری این گونه همایش‌ها و گردهمایی مؤلفان موجب ایجاد انس و الفت بین خانواده فرهنگی حوزه می‌شود.
شایان ذكر است اثر برگزیده حجت الاسلام احمد مبلغی با عنوان «موسوعه الاجماع فی الفقه الامیه» در گروه كتاب‌شناسی و كلیات رتبه دوم را به خود اختصاص داد.
در قسمت مقدمه كتاب به تاریخ تحول اجتماع در دوره‌های گوناگون و هم‌چنین طرح مباحث نظری و اصولی اجماع پرداخته شده است.
ارائه نظرات اجماع در طول تاریخ و مقایسه آنها با یكدیگر از نظر ماهیت كلامی، حدیثی بخش دیگر مقدمه را تشكیل می‌دهد.
در اصل موسوعه نیز برای هر مورد اجماعی كه ادعا شده است پرونده‌ای شامل ذكر منبع، معقد اجماع، فتوا دهندگان به این موضوع و سیر افتاء باز شده است.
نویسنده این كتاب هدف از نگارش این موسوعه را كاهش احتیاط در دادن فتوا با توجه به پرونده هر اجماع دانست و از نگارش 9 جلد دیگر این كتاب خبر داد.