تبیان، دستیار زندگی
ند اشاره مطلبی که سر فصل آن از نظر گذشت ، متفق علیه مسلمانان سیاه پوست و بسیاری از دانشمندان و تاریخ شناسان آمریکاست که می گویند "در تاریخ زندگی سیاهان آمریکا که با دقت و امعان نظر ملاحظه شود ، پر واضح است ک...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مسلمانان نخستین فاتحان قاره آمریکا هستند

اشاره

مطلبی که سر فصل آن از نظر گذشت ، متفق علیه مسلمانان سیاه پوست و بسیاری از دانشمندان و تاریخ شناسان آمریکاست که می گویند "در تاریخ زندگی سیاهان آمریکا که با دقت و امعان نظر ملاحظه شود ، پر واضح است که تبار مسلمانان سیاه پوست آمریکا به قبل از زندگی کریستوفر کولمبوس (جهانگرد انگلیسی تبار ) برمی گردد" و آنان اسلام را از مبلغان مسلمانی کسب کرده اند که شاید قرنها قبل از کریستوفر کولمبوس به آنجا سفر کرده اند ، در این مقال که برگرفته از سخنان ارزشمند پروفسور فؤاد سزگین است که در مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب ایراد گردیده است.

به دنبال تحقیقات گذشته بیان می شد که کریستوفر کولمبوس قاره آمریکا را کشف کرد اما امروز در پی پژوهشهای متعدد و بازگشت به تاریخ و جغرافیا، مشخص شده که عربها و مسلمانان قبل از کریستوفر کولمبوس به آمریکا رسیدند.

به گزارش خبرگزاری مهر پروفسور فؤاد سزگین شب گذشته طی سخنرانی خود در مراسمی که از سوی مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب، به منظور گرامیداشت وی برگزار شد، اعلام کرد : تاریخ نشان می دهد مسلمانان اولین کسانی بودند که به اقیانوس آرام رسیدند و نقشه آن را قبل از اسپانیائیها و پرتغالیها کشیدند.

وی با اشاره به تاریخ گذشته یاد آور شد : پادشاهان و حکام چینی ناوگانهایی را تنظیم کردند و در قرن 15 میلادی به کشورهای اطراف اقیانوس هند فرستادند تا با آنها روابط دیپلماتیک برقرار کنند یا از آنها جزیه بگیرند. همه این حوادث، روابط و تنایج در کتابهای چینی با دقت آورده شده است و حادثه ای در تاریخ اسلامی نیست که بدون یاد و اثر باشد، زیرا رهبر این گروه مسلمان بوده است.

سزگین افزود: کافن منزیس مؤلف انگلیسی به یقین می رسد که فعالیتهای ناوگانهای مذکور به مناطق اقیانوس آرام منتهی نشد بلکه آنها با مرور زمان از آن تجاوز کردند و به اقیانوس اطلس رسیدند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه منزیس مؤلف انگلیسی یاد آور می شود چینیها نقشه های کاملی از اقیانوس هند به خصوص قاره آفریقا کشیدند و به آمریکا رسیدند، گفت: آنها سپس به چین بازگشتند و پس از رفتن به اروپا و آسیا نقشه آنجا را نیز ترسیم کردند.

به گفته سزگین این مؤلف در کتاب خود آورده است: پرتغالیها در قرن 16 در کشیدن نقشه بسیار دقیق عمل کردند و این نقشه ای که منسوب به نقشه اروپاییها است تصاویر بسیار خوبی از شمال آسیا و نهرها را دارد که نزدیکی فاصله ها و طول و عرض آنرا به دقت آورده شده است و جای یقین دارد که چینیها تنها کسانی بودند که می توانستند تصویر آسیا را به خوبی بکشند و درجات و طول و عرض را به درستی ترسیم کنند؛ زیرا ترسیم نقشه ای دقیق از سوی پرتغالیها نیاز به وقت و دقت زیاد و شناخت درجات طول و عرض داشت. واقعیت دردناکی که در جهان اسلام رخ داده است این است که تاریخ جغرافیای آن از قرن سوم تا قرن نه و ده هجری مجهول است.

سزگین یادآورشد : مسلمانان جغرافیا و ریاضی را پایه گذاری کردند و رشته ای مستقل از علوم و جغرافیا را در قرن چهارم هجری به سطحی رساندند که اروپا تا قرن 19 میلادی از آن هیچ اطلاعی نداشت و نقشه ای را که اروپائیان کشیدند جز تقلید چیزی نبوده است. مهمترین دلیلی که سبب انتساب نقشه به جهان اسلام می شود اهتمام آنها به درجات، طول، عرض و ایجاد راه های جدید برای خروج از قاره ها و دریاها است که می توانستند درجات طول و عرض را به درستی قیاس کنند.

به گزارش "مهر" فؤاد سزگین قبل از کریستوفر کولمبوس به پراکندگی مسلمانان در دریاهای جهان اشاره کرد و گفت: در قرن اول هجری در شهر " کانتون " چین بود که عده ای بسیار زیاد اسلام آورده و مسلمان شدند؛ در اواخر قرن سوم هجری کشتیهایی در نزدیکی بصره ساخته شد تا کالاهای تجاری را از شهر ماسه در مغرب به چین ببرند. آنها در راه درجات عرضی را با چوبهای اسطرلاب که آن زمان معیار قیاس عرض بود، اندازه گیری می کردند. " فرا ماورو" نقشه کش ماهر ایتالیایی به دستور پادشاه پرتغال در قرن 15 میلادی نقشه جهان را کشید که در ترسیم نقشه خود از عناصر عربی استفاده کرده بود.

وی افزود: از مهمترین نقشه هایی که از دریانوردان عثمانی باقی مانده متعلق به " بیری رئیس " دریانورد ماهر است که در قرن 20 در استانبول کشف شد و فکر کردند که این نقشه از آن کولمبوس است که به دست عثمانیها رسیده، در حالیکه این نقشه بسیار دقیق بوده و طول و عرضها را با دقتی شگفت آور بر اساس ریاضیات دقیق نشان داده بود اما در بیانات و نقشه های کولمبوس بسیار اشکال و اشتباه وجود داشت.

سزگین گفت: در اخبار آمده است که کولمبوس رهبر کشتی ها را برای دو بار با نقشه به برخی از جزیره ها می فرستاد و از آنها می خواست که به جاهایی که در نقشه آورده شده است بروند. حتی در سفرنامه وی ذکر شده است که او به جزیره که رسید ساکنان آن یاد آور می شدند که قبل از آنها کشتی دیگری به آنجا رسیده است و حتی خود وی یادآور می شود که در سفر اولش کشتیهای بزرگی را با دریانوردان ماهر دیده است و دریانوردان عثمانی هم ذکر می کنند که پس از آنها فکر سفر به ذهن کولمبوس رسید و او پس از آنها سفر کرد.

وی با اشاره به اینکه برخی از شرق شناسان در تحقیقات خود به این نتیجه رسیدند که کولمبوس با در دست داشتن نقشه قدیمی به اقیانوس آرام رسید و می خواست با این نقشه به جزایر دیگری که در نقشه بود از جمله جزایر کوبا، آنتیلا و هاییتی دست یابد، گفت: نقشه اصلی که کولمبوس از آن استفاده می کرد توسط عالمی ایتالیایی به نام " پاول توسکانلی" به دست وی رسید . مورخ پرتغالی " جالو ائو" در تاریح اکتشافات ذکر می کند که پادشاه پرتغال " امیر دوم بیدرو" با نقشه ترسیم شده در قرن 15 به جنوب آمریکا که بعدها " ماژلان " نامیده می شود سفر می کند و همچنین مورخ دیگر به نام " آنتونیو بیجافیتا" یاد آور می شود که در قرن 16 با همین نقشه بر اساس ترسیمات نقشه به ماژلان در جنوب آمریکا سفر می کنند.

سزگین افزود: تردیدی نیست نقشه ای که نقشه کشان اسپانیایی، پرتغالی و ایتالیایی کشیده اند از نظر مقیاس درجات و طول و عرضها بسیار اشکال دارد، آنچه که مسلم است این است که نقشه ای که از درجات و طول وعرضهای دقیق کشیده شده است به اصل عربی آن برمی گردد و نشان می دهد که مسمانان تنها قادر به استفاده از درجات و طول و عرض دقیق در دنیا بودند و دریا نوردان عرب و مسلمان کسانی بودند که اقیانوس هند را به سهولت و آسانی طی کردند و به دیگر اقیانوسها رسیدند.

اما نقشه ای که کولمبوس با برادرش به درخواست پادشاه اسپانیا در سال 1503 ( قرن 16) کشید در آن نوشته است که ما مدیون اسپانیاییها و پرتغالیهایی هستیم که به امر و دستور حکامشان با تمایل دریانوردان ماهر به منظور رسیدن به قاره ها و دریاها توسط اخبار و نقشه هایی که از جهان اسلام به دست آنها رسید به شناخت قاره ها نایل شدند و قاره ای که بعدها آمریکا نامیده شد را کشف کردند.

فؤاد سزگین 1924 در ترکیه متولد شده است، به مطالعات شرقی در دانشگاه استانبول پرداخت، وی لیسانس، فوق لیسانس و دکترای خود را در رشته علوم اسلامی و مطالعات ایرانی را اخذ کرده است .