تبیان، دستیار زندگی
‌ای به گزارش آفتاب ، شش نماینده از کشورهای عضو جنبش غیر متعهدها روز شنبه وارد ایران شدند تا از تاسیسات هسته‌ای کشورمان بازدید کنند. جمهوری‌ اسلامی ایران معتقد است این اقدام در راستای تلاش برای شفاف‌سازی در مورد فعالیت‌ه...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بازدید غیرمتعهدها از سایت‌های هسته‌ای


به گزارش آفتاب ، شش نماینده از کشورهای عضو جنبش غیر متعهدها روز شنبه وارد ایران شدند تا از تاسیسات هسته‌ای کشورمان بازدید کنند. جمهوری‌ اسلامی ایران معتقد است این اقدام در راستای تلاش برای شفاف‌سازی در مورد فعالیت‌های هسته‌ای‌اش انجام می‌گیرد.

به گزارش رویترز نمایندگانی از مصر، مالزی، کوبا، الجزایر، سودان و سوریه به ایران آمده‌اند تا ضمن بازدید از سایت‌های هسته‌ای این کشور با منوچهر متکی وزیر خارجه و غلامرضا آقازاده رئیس سازمان انرژی اتمی ایران نیز گفت‌وگو کنند. این افراد شامل سفیران تروئیکای جنبش عدم تعهد، رئیس گروه 77 و نماینده اتحادیه عرب در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هستند.

یکی از نمایندگان غیرمتعهدها در وین گفت: افرادی که به ایران سفر کرده‌اند متخصص نیستند از این‌رو نمی‌توانند در مورد مسائل فنی و آنچه در سایت‌های هسته‌ای ایران می‌گذرد قضاوت کنند. وی در عین حال این اقدام را یک تجربه عملی و قابل اهمیت توصیف کرد.

دیپلمات‌های غیر متعهد که نماینده کشورهایشان در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هستند از تاسیسات هسته‌ای ایران که کار تبدیل سنگ اورانیوم به گاز هگزا فلوراید اورانیوم(UF6) را انجام می‌دهد بازدید می‌کنند. بنابه این گزارش دیدار از تاسیسات هسته‌ای نطنز جایی که گاز UF6 به سانتریفوژ‌ها تزریق می‌شود در برنامه این دیپلمات‌ها قرار ندارد.

این در حالی است که انتشار اخباری مبنی به آغاز به کار متخصصان ایرانی در تاسیسات هسته‌ای نطنز برای نصب سه هزار سانترفیوژ به تشدید تنش میان ایران و غرب انجامیده است. بنا به گفته کارشناسان با به کار افتادن این تعداد سانترفیوژ ایران می‌تواند مواد لازم برای ساخت حداقل یک کلاهک هسته‌ای در سال را بدست آورد.


سلطانیه در جمع خبرنگاران

سلطانیه نماینده دایم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که در جمع خبرنگاران داخلی و خارجی بازدیدکننده از سایت اصلی تاسیسات فرآوری اورانیوم در اصفهان سخن می‌گفت افزود: ایران حتی كپسول‌های6 UF را به بدنه‌ انبار پلمب كرده است و دوربین‌های آژانس بر آنها نظارت دارند.

به گفته نماینده دایم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی تا به حال درUCF اصفهان 250 تن 6 UFتولید شده است.

وی خاطر نشان كرد: از لحاظ ایمنی تمام تاسیسات UCF اصفهان مطابق استاندارد‌های ایمنی آژانس است و این استاندارد‌ها مو به مو اجرا می‌شوند. ما به خاطر ایمنی این مركز دو ساختمان مجزا برای این كار تهیه كرده‌ایم تا مواد رادیواكتیو از مواد غیر رادیواكتیو جدا شوند.

سلطانیه در پاسخ به سوال خبرنگاری كه از وی پرسید، اگر به تاسیسات هسته‌ای ایران (اصفهان و نطنز)، حمله‌ای صورت گیرد، خطر مواد رادیواكتیویته چقدر خواهد بود؟ گفت: در حال حاضر در این مركز 250 تن UF6 تولید شده است؛ براساس قطعنامه‌ای كه به ابتكار ایران در 1990 تصویب شد، هرگونه حمله به تاسیسات اتمی در حال خاص و فعالیت نقض منشور ملل متحد و اساسنامه‌ی آژانس است و بلافاصله اقدام شورای امنیت علیه این اقدام را می‌پذیرد.

وی گفت: نه تنها حمله به تاسیسات اتمی نقض قوانین بین‌المللی است، بلكه تهدید به حمله نیز خلاف قوانین بین‌المللی می‌باشد.

سلطانیه در عین حال تصریح كرد: اگر حمله‌ای احتمالا صورت گیرد، قاعدتا آلودگی ایجاد می‌كند؛ اما مواد هسته‌ای كه در یو.سی.اف اصفهان قرار دارد، اورانیوم طبیعی است و خطرناك نمی‌باشد.

وی ادامه داد: باید تصریح كرد كه جمع كردن هرگونه آلودگی احتمالی، بسیار مشكل است؛ با این حال حمله و تهدید حمله به تاسیسات اتمی امری تقبیح شده در دنیا است؛ البته در تاریخ وجود دارد كه اسراییل به تاسیسات اتمی عراق حمله كرد و اسراییل تنها كشوری است كه این حریم را شكسته است.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگاری ژاپنی كه از وی پرسید آیا ایران راه كره شمالی را خواهد پیمود واینكه آیا بین ایران و كره شمالی، همكاری‌هایی در زمینه هسته‌ای وجود دارد؟ گفت: هیچ همكاری بین ایران و كره شمالی وجود ندارد و ما هرگونه همكاری هسته‌ای در این خصوص را تكذیب می‌كنیم؛ شما شاهد بودید كه تمام فعالیتهای این مركز و سایر مراكز هسته‌ای ایران، توسط ایرانی‌ها صورت گرفته است و ما نیازی به كسی در این فعالیت‌ها نداریم؛ در عین حال معتقدم فعالیت هر كشوری را باید در چهارچوب وضعیت خاص خودش ببینیم؛ ایران با كره شمالی قابل مقایسه نیست.


لینک مطالب مرتبط:

پاسخ سخنگوی وزارت خارجه به خبرنگاران

پیروزی چین در جنگ الکترونیکی با آمریکا

نگاهی به سخنان تازه بوش در کنگره

آیا جنگ در پیش است؟