رامین الهامی ( تعداد مطالب : 20040 ) ( تعداد نظرات : 2174 )

باسلام

حلول ماه محرم که خود آغازیست بر سالی جدید را خدمت حضار تسلیت عرض میکنم . محرم اگر شهادت امام حسین را در بر نداشت میبایست مثل سایر سالها با جشن و شادمانی آغاز میشد ولی همین حادثه دلخراش باعث شد که سال قمری را با حزن و اندوه شروع کنیم . سلام برحسین و 72 یارانش . سلام بر کودک شیرخوارش . سلام بر عباس دلاورش . سلام بر علی اکبرش ، سلام بر حبیب ، عون وجعفر و سلام بر قهرمانش حضرت زینب (س) .

مجدد عرض تسلیت دارم این ایام را محضر منجی عالم بشریت .

 

زمان آخرین مطلب این کاربر: 504روز قبل
چهارشنبه 21/6/1397 - 11:0
Akhund ( تعداد مطالب : 837 ) ( تعداد نظرات : 483 )

 مردی با پدرش در سفر بود که پدرش از دنیا رفت. از چوپانی در آن حوالی پرسید: «چه کسی بر مرده‌های شما نماز می‌خواند؟» چوپان گفت: «ما شخص خاصی را برای این کار نداریم. خودم نماز آنها را می‌خوانم.» مرد گفت: «خوب، لطف کن نماز پدر مرا هم بخوان!» چوپان مقابل جنازه ایستاد و چند جمله‌ای زمزمه کرد و گفت: «نمازش تمام شد!» مرد که تعجب کرده بود، گفت: «این چه نمازی بود؟» چوپان گفت: «بهتر از این بلد نبودم.» مرد از روی ناچاری پدر را دفن کرد و رفت. شب هنگام، در عالم رؤیا پدرش را دید که روزگار خوبی دارد. از پدر پرسید: «چه شد که این گونه راحت و آسوده‌ای؟» پدرش گفت: «هر چه دارم از دعای آن چوپان دارم!» مرد، فردای آن روز به سراغ چوپان رفت و از او خواست تا بگوید در کنار جنازۀ پدرش چه کرده و چه دعایی خوانده است. چوپان گفت: «وقتی کنار جنازه آمدم و ارتباطی میان من و خداوند برقرار شد، با خدا گفتم: خدایا اگر این مرد، امشب مهمان من بود، یک گوسفند برایش زمین می‌زدم. حالا این مرد، امشب مهمان توست. ببینم تو با او چگونه رفتار می‌کنی؟»
__________________________________________
 اللهم انی اسألک برحمتک التی وسعت کل شیء یعنی خدایا از تو درخواست می کنم به رحمتت که همه چیز را فرا گرفته... و در فقراتی از نماز میت داریم: اللهم انا لا نعلم منه الا خیرا و انت اعلم به منا یعنی ما بجز خیر و خوبی از او چیزی ندیدیم تو خود به او داناتر و آگاهتری

زمان آخرین مطلب این کاربر: 819روز قبل
جمعه 5/8/1396 - 5:51
Akhund ( تعداد مطالب : 837 ) ( تعداد نظرات : 483 )

 (ابن‌تیمیه در کتاب منهاج السنه) گفته است شیعیان غلو می‌کنند، اموال تمام مسلمانان غیر شیعه را برای خودشان حلال می‌دانند. یا می‌گوید شیعیان به جای سلام علیکم، به مسلمانان می‌گویند سام علیکم؛ یعنی مرگ بر شما، شیعیان با عدد ده مخالف‌اند و عدد ده را به زبان نمی‌آورند؛ چون با عشره مبشره بالجنه مخالف‌اند. لذا کاری که ده تا باشد انجام نمی‌دهند و ساختمانی را که ده پایه یا ده ستون داشته باشد، نمی‌سازند. در حالیکه همه اینها تهمتای ناروا است

 

زمان آخرین مطلب این کاربر: 819روز قبل
سه شنبه 14/6/1396 - 12:7
Akhund ( تعداد مطالب : 837 ) ( تعداد نظرات : 483 )

 دشمنان شیعه کتاب‌های افرادی را که تهمت‌های زیادی به شیعه زدند مانند ابن‌تیمیه را چاپ می‌کنند. ابن‌تیمیه فقط در کتاب منهاج السنه در همان چند صفحه اول بیش از ده تهمت بر شیعه زده است؛ مثلاً می‌گوید شیعه‌ها قرآن را تحریف کردند، شیعیان برای زن عدّه طلاق قائل نیستند، برای زن مهریه قرار نمی‌دهند، موقع نماز عمداً مقداری از قبله منحرف می‌شوند، در نماز شانه‌هایشان را تکان می‌دهند، شیعیان دروغ‌گوترین افرادند، قائلند که نمازهای واجب پنجاه‌تاست. در حالیکه همه اینها تهمتای ناروا است

 

زمان آخرین مطلب این کاربر: 819روز قبل
سه شنبه 14/6/1396 - 12:6
Akhund ( تعداد مطالب : 837 ) ( تعداد نظرات : 483 )

برخی از منافقین می گویند شیعه در پایان نماز وقتی دستهایشان را سه مرتبه تا بناگوش بالا می برند می گویند: خان الامین(سه مرتبه)...یعنی جبرئیل امین خیانت کرد ، باید وحی را به علی(ع) می آورد (نعوذ بالله) خیانت کرد و به محمد(ص) برد.. درحالیکه شیعیان فقط تکبیر(الله اکبر) می گویند و خدا را به بزرگی یاد می کنند نه چیز دیگر

 

زمان آخرین مطلب این کاربر: 819روز قبل
سه شنبه 14/6/1396 - 12:4
Akhund ( تعداد مطالب : 837 ) ( تعداد نظرات : 483 )

در روایاتی ابوحنیفه برای به دست آوردن حکم مسئله ای، به اهل بیت(علیهم السلام) مراجعه می کند که خود حاکی از پذیرش مرجعیت علمی اهل بیت(علیهم السلام) است.

1. ابوحنیفه از امام صادق(ع) درباره فردی که دیگری را (یا فاسق) خطاب کرده می پرسد و امام صادق(ع) می فرماید: حدی بر وی نیست بلکه تعزیر می شود

2. ابوحنیفه از امام صادق می پرسد: چگونه در قتل دو شاهد کفایت می کند در حالی که برای زنا چهار شاهد باید اقامه شود با وجودی که قتل مهمتر از زنا است؟ و امام جواب می دهند که: قتل فعل واحد است ولی زنا دو فعل است بناء دو شاهد برای مرد و دو شاهد برای زن لازم است.

3. محمدبن مسلم می گوید: زنی نزد من آمد و گفت: دختری دارم که هنگام زایمان از دنیا رفت ولی بچه داخل شکمش تکان می خورد باید چکار کنم؟ من با ارجاع به قول امام باقر(ع) در این خصوص مبنی بر شکافتن شکم مادر و بیرون آوردن طفل راهنماییش کردم بعد به آن زن گفتم چه کسی به تو گفت که نزد من آیی؟ زن گفت: نزد ابوحنیفه رفتم . او گفت: در این مورد چیزی گفتنی ندارم نزد محمد بن مسلم برو و فتوای او را به من هم بگو ...

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

 1. عَلِیُّ بْنُ إِبْرَاهِیمَ عَنْ أَبِیهِ عَنِ الْقَاسِمِ بْنِ مُحَمَّدٍ الْمِنْقَرِیِّ عَنِ النُّعْمَانِ بْنِ عَبْدِ السَّلَامِ عَنْ أَبِی حَنِیفَةَ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع عَنْ رَجُلٍ قَالَ لآِخَرَ یَا فَاسِقُ قَالَ لَا حَدَّ عَلَیْهِ وَ یُعَزَّرُ (كلینى، محمد بن یعقوب بن اسحاق، الكافی (ط - الإسلامیة)، 8جلد، دار الكتب الإسلامیة - تهران، چاپ: چهارم، 1407 ق.ج7 ؛ صص242 و 404 ابن بابویه، محمد بن على، علل الشرائع، 2جلد، كتاب فروشى داورى - قم، چاپ: اول، 1385ش / 1966م. ؛ ج2 ؛ ص510شیخ صدوق، علل الشرایع، ج2،ص510)

 2. عَنْ إِسْمَاعِیلَ بْنِ أَبِی حَنِیفَةَ عَنْ أَبِی حَنِیفَةَ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع كَیْفَ الْقَتْلُ یَجُوزُ فِیهِ شَاهِدَانِ وَ الزِّنَا لَا یَجُوزُ فِیهِ إِلَّا أَرْبَعَةُ شُهُودٍ وَ الْقَتْلُ أَشَدُّ مِنَ الزِّنَا فَقَالَ لِأَنَّ الْقَتْلَ فِعْلٌ وَاحِدٌ وَ الزِّنَا فِعْلَانِ فَمِنْ ثَمَّ لَا یَجُوزُ فِیهِ إِلَّا أَرْبَعَةُ شُهُودٍ عَلَى الرَّجُلِ شَاهِدَانِ وَ عَلَى الْمَرْأَةِ شَاهِدَانِ. (طوسى، محمد بن الحسن، تهذیب الأحكام (تحقیق خرسان)، 10جلد، دار الكتب الإسلامیه - تهران، چاپ: چهارم، 1407 ق. ؛ ج6 ؛ ص278)

 3. وَ عَنْهُ عَنْ سَعْدِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ ابْنِ فَضَّالٍ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ بُكَیْرٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ قَالَ إِنِّی ذَاتَ لَیْلَةٍ لَنَائِمٌ عَلَى السَّطْحِ إِذْ طَرَقَ الْبَابَ طَارِقٌ فَقُلْتُ مَنْ هَذَا فَقَالَ أَشْرِفْ رَحِمَكَ اللَّهُ فَأَشْرَفْتُ فَإِذَا امْرَأَةٌ فَقَالَتْ لِی ابْنَةٌ عَرُوسٌ یَضْرِبُهَا الطَّلْقُ فَمَا زَالَتْ تُطْلَقُ حَتَّى مَاتَتْ وَ الْوَلَدُ یَتَحَرَّكُ فِی بَطْنِهَا وَ یَذْهَبُ وَ یَجِیءُ فَمَا أَصْنَعُ فَقُلْتُ لَهَا یَا أَمَةَ اللَّهِ سُئِلَ مُحَمَّدُ بْنُ عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ الْبَاقِرُ ع عَنْ مِثْلِ هَذَا فَقَالَ یُشَقُّ بَطْنُ الْمَیِّتِ وَ یُسْتَخْرَجُ الْوَلَدُ یَا أَمَةَ اللَّهِ افْعَلِی مِثْلَ ذَلِكَ یَا أَمَةَ اللَّهِ إِنِّی رَجُلٌ فِی سِتْرٍ مَنْ وَجَّهَكِ إِلَیَّ قَالَتْ لِی رَحِمَكَ اللَّهُ جِئْتُ إِلَى أَبِی حَنِیفَةَ صَاحِبِ الرَّأْیِ فَقَالَ لِی مَا عِنْدِی فِیهَا شَیْءٌ وَ لَكِنْ عَلَیْكِ بِمُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ الثَّقَفِیِّ فَإِنَّهُ یُخْبِرُكِ فَمَا أَفْتَاكِ بِهِ مِنْ شَیْءٍ فَعُودِی إِلَیَّ فَأَعْلِمْنِیهِ فَقُلْتُ لَهَا امْضِی بِسَلَامٍ فَلَمَّا كَانَ الْغَدُ خَرَجْتُ إِلَى الْمَسْجِدِ فَإِذَا أَبُو حَنِیفَةَ یَسْأَلُ أَصْحَابَهُ عَنْهَا فَتَنَحْنَحْتُ فَقَالَ اللَّهُمَّ غَفْراً دَعْنَا نَعِیشُ (مفید، محمد بن محمد، الإختصاص، 1جلد، الموتمر العالمى لالفیة الشیخ المفید - ایران ؛ قم، چاپ: اول، 1413 ق. ، ص: 204)

 

زمان آخرین مطلب این کاربر: 819روز قبل
يکشنبه 12/6/1396 - 6:15
Akhund ( تعداد مطالب : 837 ) ( تعداد نظرات : 483 )

در باب «نظریه ارجاء» باید گفت که ارجاء مورد نظر ابوحنیفه (رح) به معنای اباحی گری نیست، بلکه وی با این نظریه عمدتاً دیدگاه خوارج را تخطئه کرده و در پی آن بوده است که راه تکفیر مسلمانان از سوی همکیشانشان را سد نماید. وی هیچ بی اعتنایی به ارزش عمل ندارد و عاصیان را نیز برخلاف جهمیه، به بهشت امیدوار نمی گرداند و حکم اخروی آنها را به خدا وا می گذارد.1

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1. سعد اشعری، المقالات والفرق، ص6؛ ابوالحسن اشعری، مقالات الاسلامیین، ص138؛ رجال کشی، ص190؛ خطیب بغدادی، همان، ص382؛ شمس الدین ذهبی، سیر اعلام النبلاء، ج5، ص233؛ شهرستانی، الملل و النحل، ج1، ص126؛ دایرة المعارف بزرگ اسلامی، مدخل «ابوحنیفه»، ص383.

 

زمان آخرین مطلب این کاربر: 819روز قبل
يکشنبه 12/6/1396 - 6:11
Akhund ( تعداد مطالب : 837 ) ( تعداد نظرات : 483 )

عبدالجلیل قزوینی در النقض ص403و404 به شرکت ابوحنیفه در عزاداری امام حسین(علیه السلام) اشاره می کند. وی در جواب مؤلف ناشناس بعض فضائح الروافض که می گوید یکی از بدعتهای شیعیان این است که در سالگرد شهادت امام حسین(علیه السلام) به سر و سینه می زنند و به عزاداری می پردازند، می گوید: این سنت اختصاص به شیعه ندارد و بزرگان اهل سنت، ازجمله ابوحنیفه و شافعی، این سنت را رعایت کرده و این طریقه را نگاه داشته اند. بنابراین، اگر این سنت عیب محسوب شود، نخست باید بر ابوحنیفه و شافعی و اصحاب ایشان اعتراض نمود و آن گاه بر شیعه.

 ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

 رازی قزوینی، عبدالجلیل(م585ق.)، نقض، مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث، قم، 1391ش.

 

زمان آخرین مطلب این کاربر: 819روز قبل
يکشنبه 12/6/1396 - 6:9
Akhund ( تعداد مطالب : 837 ) ( تعداد نظرات : 483 )

علاوه بر منابع شیعی، بسیاری از منابع اهل سنت نیز امام صادق(علیه السلام) را از استادان ابوحنیفه (رح) می دانند. عبدالحلیم الجندی می گوید: امام صادق(ع) امام ششم از ائمه دوازده گانه اهل بیت(ع) استاد ابوحنیفه(رح) است اگرچه که دو سال از وی(ابوحنیفه(رح)) کوچکتر است. ابوحنیفه(رح) و مالک (رح) نزد امام صادق (ع) شاگردی کردند و از آن حضرت تأثرات زیادی پذیرفتند... و مالک استاد شافعی بوده است و شافعی به فرزندان پیامبر (ص) بسیار احترام می گذاشته و در مقابلشان تواضع و فروتنی می کرده است و احمد حنبل(رح) ده سال نزد شافعی شاگردی کرده است پس همه ائمه اربعه اهل سنت یا شاگردان بدون واسطه امام صادق(ع) و یا از شاگردان با واسطه آن حضرت بوده اند. 1 و آلوسی می گوید: و این ابوحنیفه(رح) است که بین اهل سنت با افتخار و بیانی روشن می گوید: اگر آن دو سالی که نزد امام صادق(ع) تلمذ می کردم نبود من هلاک شده بودم.2

 ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1-      (هو الإمام السادس من أئمة آل البیت الاثنی عشر ( علیهم السلام ) ، وهو أستاذ أبی حنیفة رغم أنه یصغره بسنتین ، أنظر كتابنا " وركبت السفینة " 554 - 564 . النبی ومستقبل الدعوة، مروان خلیفات، چاپ : الأولى، سال چاپ : 1420، ناشر : مركز الأبحاث العقائدیة - قم – ایران، پاورقی ص45 و فلقد تتلمذ أبو حنیفة ومالك للإمام الصادق ، وتأثرا كثیرا به ، سواء فی الفقه أو فی الطریقة . ومالك شیخ الشافعی . والشافعی یدلی إلى أبناء النبی صلى الله علیه وسلم ... وقد تتلمذ له أحمد بن حنبل سنوات عشرة . فهؤلاء أئمة أهل السنة الأربعة ، تلامیذ مباشرون أو غیر مباشرین للإمام الصادق .) الإمام جعفر الصادق ( ع )، عبد الحلیم الجندی، تحقیق : إشراف : محمد توفیق عویضة، سال چاپ : 1397 - 1977 م، چاپخانه : مطابع الأهرام التجاریة – القاهرة، ناشر : المجلس الأعلى للشئون الإسلامیة – القاهرة ص3  

2-       2- وقال الآلوسی ... : وهذا أبو حنیفة و هو بین أهل السنّة كان یفتخر ویقول بأفصح لسان : " لولا السنتان لهلك النعمان " یرید السنتین اللتین صحب فیها - لأخذ العلم - الإمام جعفر الصادق علیه السلام . (كتاب : الإمام الصادق ( ع ) ، نویسنده : الشیخ محمد حسن المظفر ، جلد : 2 ، وفات : 1375 ، چاپ : الثالثة ، سال چاپ : 1397 - 1978 م ، ناشر : دار الزهراء للطباعة والنشر والتوزیع - بیروت – لبنان (ص133))

 

زمان آخرین مطلب این کاربر: 819روز قبل
يکشنبه 12/6/1396 - 6:7
Akhund ( تعداد مطالب : 837 ) ( تعداد نظرات : 483 )

قاعده معروفی است نزد اهل سنت بخصوص مذهب حنفی که بر اساس آن ، احدی از اهل قبله تکفیر نمی شوند ... بناء همه پیروان دیگر مذاهب اسلامی ، خون و مال و عرض و حیثیت و همه چیزشان از نظر اهل سنت مخصوصا احناف ، محترم است ....
 1- وتقدمت القاعدة المعروفة عند أهل السنة والجماعة أننا لا نكفر أحدا من أهل القبلة بذنب ما لم یستحله ، فإن استحله كفرناه . (كتاب : صحیح شرح العقیدة الطحاویة، نویسنده : حسن بن علی السقاف، چاپ : الأولى ، سال چاپ : 1416 - 1995 م، ناشر : دار الإمام النووی - عمان – الأردن، ص742)
2- یشیر الشیخ إلى الرد على الخوارج والمعتزلة فی قولهم بخروجه من الإیمان بارتكاب الكبیرة وفیه تقریر لما قال أولا لا نكفر أحدا من أهل القبلة بذنب ما لم یستحله
(كتاب : شرح العقیدة الطحاویة، نویسنده : ابن أبی العز الحنفی، وفات : 792، چاپ : الرابعة، سال چاپ : 1391، چاپخانه : بیروت - المكتب الإسلامی، ناشر : المكتب الإسلامی، ص372)
 3- فیما رواه نوح بن أبی مریم عن أبی حنیفة رضی الله عنه ، فإنه قال : سألته عن مذهب أهل السنة فقال : أن تفضل أبا بكر وعمر ، وتحب علیا وعثمان ، وترى المسح على الخفین ، ولا تكفر أحدا من أهل القبلة
(شرح السیر الكبیر، السرخسی، جلد : 1، وفات : 483، سال چاپ : 1960 م، چاپخانه : مطبعة مصر، ص158)

 

زمان آخرین مطلب این کاربر: 819روز قبل
شنبه 11/6/1396 - 15:20
  • تعداد رکورد ها : 8497