تعداد مطالب : 11098
تعداد نظرات : 595
زمان آخرین مطلب : 1841روز قبل

 

 

سالروز شهادت امام محمد باقر ( علیه السلام )
هفتم ماه ذی الحجه مصادف است با سالروز شهادت پنجمین اختر تابناک آسمان ولایت حضرت امام محمد باقر (( علیه السلام )) ، شهادت این بزرگوار را به تمامی ارادتمندان خاندان اهل بیت عصمت و طهارت تسلیت می گوییم .


امام باقر علیه السلام :
«إِنَّما یُداقُّ اللّهُ الْعِبادَ فِى الْحِسابِ یَوْمَ الْقِیمَةِ عَلى قَدْرِ ما آتاهُمْ مِنَ الْعُقُولِ فِى الدُّنْیا.»:
خداوند در روز قیامت در حساب بندگانش، به اندازه عقلى که در دنیا به آنها داده است، دقّت و باریک بینى مى کند.


 خلاصه ای از زندگی  پر برکت حضرت امام محمد باقر ( ع )
 نام مبارک امام پنجم محمد بود . لقب آن حضرت باقر یا باقرالعلوم است ،بدین جهت که : دریای دانش را شکافت و اسرار علوم را آشکارا ساخت . القاب دیگری مانند شاکر و صابر و هادی نیز برای آن حضرت ذکر کرده اند که هریک باز گوینده صفتی از صفات آن امام بزرگوار بوده است .
کنیه امام " ابوجعفر " بود . مادرش فاطمه دختر امام حسن مجتبی ( ع ) است . بنابراین نسبت آن حضرت از طرف مادر به سبط اکبر حضرت امام حسن ( ع ) و از سوی پدر به امام حسین ( ع ) می رسید . پدرش حضرت سیدالساجدین ، امام زین العابدین ، علی بن الحسین ( ع ) است .


تولد حضرت باقر ( ع ) در روز جمعه سوم ماه صفر سال 57هجری در مدینه اتفاق افتاد . در واقعه جانگداز کربلا همراه پدر و در کنار جدش حضرت سید الشهداء کودکی بود که به چهارمین بهار زندگیش نزدیک می شد .


دوران امامت امام محمد باقر ( ع ) از سال 95هجری که سال درگذشت امام زین العابدین ( ع ) است آغاز شد و تا سال 114ه . یعنی مدت 19سال و چند ماه ادامه داشته است .

در دوره امامت امام محمد باقر ( ع ) و فرزندش امام جعفر صادق ( ع ) مسائلی مانند انقراض امویان و بر سر کار آمدن عباسیان و پیدا شدن مشاجرات سیاسی و ظهور سرداران و مدعیانی مانند ابوسلمه خلال و ابومسلم خراسانی و دیگران مطرح است ، ترجمه کتابهای فلسفی و مجادلات کلامی در این دوره پیش می آید ، و عده ای از مشایخ صوفیه و زاهدان و قلندران وابسته به دستگاه خلافت پیدا می شوند . قاضیها و متکلمانی به دلخواه مقامات رسمی و صاحب قدرتان پدید می آیند و فقه و قضاء و عقاید و کلام و اخلاق را - بر طبق مصالح مراکز قدرت خلافت شرح و تفسیر می نماید ، و تعلیمات قرآنی - به ویژه مسأله امامت و ولایت را ، که پس از واقعه عاشورا و حماسه کربلا ، افکار بسیاری از حق طلبان را به حقانیت آل علی ( ع ) متوجه کرده بود ، و پرده از چهره زشت ستمکاران اموی و دین به دنیا فروشان برگرفته بود ، به انحراف می کشاندند و احادیث نبوی را در بوته فراموشی قرار می دادند . برخی نیز احادیثی به نفع دستگاه حاکم جعل کرده و یا مشغول جعل بودند و یا آنها را به سود ستمکاران غاصب خلافت دگرگون می نمودند .


اینها عواملی بود بسیار خطرناک که باید حافظان و نگهبانان دین در برابر آنها بایستند . بدین جهت امام محمد باقر ( ع ) و پس از وی امام جعفر صادق ( ع ) از موقعیت مساعد روزگار سیاسی ، برای نشر تعلیمات اصیل اسلامی و معارف حقه بهره جستند ، و دانشگاه تشیع و علوم اسلامی را پایه ریزی نمودند.

زیرا این امامان بزرگوار و بعد شاگردانشان وارثان و نگهبانان حقیقی تعلیمات پیامبر ( ص ) و ناموس و قانون عدالت بودند ، و می بایست به تربیت شاگردانی عالم و عامل و یارانی شایسته و فداکار دست یازند ، و فقه آل محمد ( ص ) را جمع و تدوین و تدریس کنند . به همین جهت محضر امام باقر ( ع ) مرکز علماء و دانشمندان و راویان حدیث و خطیبان و شاعران بنام بود . در مکتب تربیتی امام باقر ( ع ) علم و فضیلت به مردم آموخته می شد .
امام باقر ( ع ) دارای خصال ستوده و مؤدب به آداب اسلامی بود . سیرت و صورتش ستوده بود . پیوسته لباس تمیز و نو می پوشید . در کمال وقار و شکوه حرکت می فرمود .


از آن حضرت می پرسیدند : جدت لباس کهنه و کم ارزش می پوشید ، تو چرا لباس فاخر بر تن می کنی ؟ پاسخ می داد : مقتضای تقوای جدم و فرمانداری آن روز ، که محرومان و فقرا و تهیدستان زیاد بودند ، چنان بود . من اگر آن لباس بپوشم در این انقلاب افکار ، نمی توانم تعظیم شعائر دین کنم .


امام پنجم ( ع ) بسیار گشاده رو و با مؤمنان و دوستان خوش برخورد بود .
با همه اصحاب مصافحه می کرد و دیگران را نیز بدین کار تشویق می فرمود . در ضمن سخنانش می فرمود : مصافحه کردن کدورتهای درونی را از بین می برد و گناهان دو طرف - همچون برگ درختان در فصل خزان - می ریزد . امام باقر ( ع ) در صدقات و بخشش و آداب اسلامی مانند دستگیری از نیازمندان و تشییع جنازه مؤمنین و عیادت از بیماران و رعایت ادب و آداب و سنن دینی ، کمال مواظبت را داشت .


می خواست سنتهای جدش رسول الله ( ص ) را عملا در بین مردم زنده کند و مکارم اخلاقی را به مردم تعلیم نماید . در روزهای گرم برای رسیدگی به مزارع و نخلستانها بیرون می رفت ، و با کارگران و کشاورزان بیل می زد و زمین را برای کشت آماده می ساخت . آنچه از محصول کشاورزی - که با عرق جبین و کد یمین - به دست می آورد در راه خدا انفاق می فرمود .


بامداد که برای ادای نماز به مسجد جدش رسول الله ( ص ) می رفت ، پس از گزاردن فریضه ، مردم گرداگردش جمع می شدند و از انوار دانش و فضیلت او بهره مند می گشتند .
مدت بیست سال معاویه در شام و کارگزارانش در مرزهای دیگر اسلامی در واژگون جلوه دادن حقایق اسلامی - با زور و زر و تزویر و اجیر کردن عالمان خود فروخته - کوشش بسیار کردند .

 

ناچار حضرت سجاد ( ع ) و فرزند ارجمندش امام محمد باقر ( ع ) پس از واقعه جانگداز کربلا و ستمهای بی سابقه آل ابوسفیان ، که مردم به حقانیت اهل بیت عصمت ( ع ) توجه کردند ، در اصلاح عقاید مردم به ویژه در مسأله امامت و رهبری ، که تنها شایسته امام معصوم است ، سعی بلیغ کردند و معارف حقه اسلامی را - در جهات مختلف - به مردم تعلیم دادند تا کار نشر فقه و احکام اسلام به جایی رسید که فرزند گرامی آن امام ، حضرت امام جعفر صادق ( ع ) دانشگاهی با چهار هزار شاگرد پایه گذاری نمود ، و احادیث و تعلیمات اسلامی را در اکناف و اطراف جهان آن روز اسلام انتشار داد . امام سجاد ( ع ) با زبان دعا و مناجات و یادآوری از مظالم اموی و امر به معروف و نهی از منکر و امام باقر ( ع ) با تشکیل حلقه های درس ، زمینه این امر مهم را فراهم نمود و مسائل لازم دینی را برای مردم روشن فرمود . رسول اکرم اسلام ( ص ) در پرتو چشم واقع بین و با روشن بینی وحی الهی وظایفی را که فرزندان و اهل بیت گرامی اش در آینده انجام خواهند داد و نقشی را که در شناخت و شناساندن معارف حقه به عهده خواهند داشت ، ضمن احادیثی که از آن حضرت روایت شده ، تعیین فرموده است .

 

چنان که در این حدیث آمده است :
روزی جابر بن عبدالله انصاری که در آخر عمر دو چشم جهان بینش تاریک شده بود به محضر حضرت سجاد ( ع ) شرفیاب شد . صدای کودکی را شنید ، پرسید کیستی ؟ گفت من محمد بن علی بن الحسینم ، جابر گفت : نزدیک بیا ، سپس دست او را گرفت و بوسید و عرض کرد : روزی خدمت جدت رسول خدا ( ص ) بودم . فرمود : شاید زنده بمانی و محمد بن علی بن الحسین که یکی از اولاد من است ملاقات کنی . سلام من را به او برسان و بگو : خدا به تو نور حکمت دهد . علم و دین را نشر بده . امام پنجم هم به امر جدش قیام کرد و در تمام مدت عمر به نشر علم و معارف دینی و تعلیم حقایق قرآنی و احادیث نبوی ( ص ) پرداخت .


نام نامی آن حضرت با دهها و صدها حدیث و روایت و کلمات قصار و اندرزهایی همراه است ، که به ویژه در 19سال امامت برای ارشاد مستعدان و دانش اندوزان و شاگردان شایسته خود بیان فرموده است . بنا به روایاتی که نقل شده است ، در هیچ مکتب و محضری دانشمندان خاضعتر و خاشعتر از محضر محمد بن علی ( ع ) نبوده اند .


در زمان امیرالمؤمنین علی ( ع ) گوئیا ، مقام علم و ارزش دانش هنوز - چنان که باید - بر مردم روشن نبود ، گویا مسلمانان هنوز قدم از تنگنای حیات مادی بیرون ننهاده و از زلال دانش علوی جامی ننوشیده بودند ، و در کنار دریای بیکران وجود علی ( ع ) تشنه لب بودند و جز عده ای معدود قدر چونان گوهری را نمی دانستند . بی جهت نبود که مولای متقیان بارها می فرمود : سلونی قبل از تفقدونی "پیش از آنکه من را از دست بدهید از من بپرسید . " و بارها می گفت : من به راههای آسمان از راههای زمین آشناترم .

 

ولی کو آن گوهرشناسی که قدر گوهر وجود علی را بداند ؟ اما به تدریج ، به ویژه در زمان امام محمد باقر ( ع ) مردم کم کم لذت علوم اهل بیت و معارف اسلامی را درک می کردند ، و مانند تشنه لبی که سالها از لذات آب گوارا محروم مانده و یا قدر آن را ندانسته باشد ، زلال گوارای دانش امام باقر ( ع ) را دریافتند و تسلیم مقام علمی امام ( ع ) شدند ، و به قول یکی از مورخان : " مسلمانان در این هنگام از میدان جنگ و لشکر کشی متوجه فتح دروازه های علم و فرهنگ شدند " . امام باقر ( ع ) نیز چون زمینه قیام بالسیف ( قیام مسلحانه ) در آن زمان - به علت خفقان فراوان و کمبود حماسه آفرینان - فراهم نبود ، از این رو ، نشر معارف اسلام و فعالیت علمی را و هم مبارزه عقیدتی و معنوی با سازمان حکومت اموی را ، از این طریق مناسب تر می دید ، و چون حقوق اسلام هنوز یک دوره کامل و مفصل تدریس نشده بود ، به فعالیتهای ثمر بخش علمی در این زمینه پرداخت . اما بدین خاطر که نفس شخصیت امام و سیر تعلیمات او - در ابعاد و مرزهای مختلف - بر ضرر حکومت بود ، مورد اذیت و ایذاء دستگاه قرار می گرفت .


دستگاه خلافت آنجا که پای مصالح حکومتی پیش می آمد و احساس می کردند امام ( ع ) نقاب از چهره ظالمانه دستگاه برمی گیرد و خط صحیح را در شناخت " امام معصوم ( ع ) " و امامت که دنباله خط " رسالت " و بالاخره " حکومت الله " است تعلیم می دهد ، تکان می خوردند و دست به ایذاء و آزار و شکنجه امام ( ع ) می زدند و گاه به زجر و حبس و تبعید ...


برای شناخت این امر ، به بیان این واقعه که در تاریخ یاد شده است می پردازیم :
" در یکی از سالها که هشام بن عبدالملک ، خلیفه اموی ، به حج می آید ، جعفر بن محمد ، امام صادق ، در خدمت پدر خود ، امام محمد باقر ، نیز به حج می رفتند .

 

روزی در مکه ، حضرت صادق ، در مجمع عمومی سخنرانی می کند و در آن سخنرانی تأکید بر سر مسأله پیشوایی و امامت و اینکه پیشوایان بر حق و خلیفه های خدا در زمین ایشانند نه دیگران ، و اینکه سعادت اجتماعی و رستگاری در پیروی از ایشان است و بیعت با ایشان و ... نه دیگران . این سخنان که در بحبوحه قدرت هشام گفته می شود ، آن هم در مکه در موسم حج ، طنینی بزرگ می یابد و به گوش هشام می رسد. هشام در مکه جرأت نمی کند و به مصلحت خود نمی بیند که متعرض آنان شود . اما چون به دمشق می رسد ، مأمور به مدینه می فرستد و از فرماندار مدینه می خواهد که امام باقر ( ع ) و فرزندش را به دمشق روانه کند، و چنین می شود .


در محفلی که هشام برای توهین به امام ترتیب داده بود بر سر مقام رهبری و خلافت اسلامی با امام باقر ( ع ) سخن می گوید . امام باقر درباره رهبری رهبران بر حق و چگونگی اداره اجتماع اسلامی و اینکه رهبر یک اجتماع اسلامی باید چگونه باشد ، سخن می گوید.

 

اینها همه هشام را - که فاقد آن صفات بوده است و غاصب آن مقام - بیش از پیش ناراحت می کند . بعضی نوشته اند که : امام باقر را در دمشق به زندان افکند . و چون به او خبر می دهند که زندانیان دمشق مرید و معتقد به امام ( ع ) شده اند ، امام را رها می کند و به شتاب روانه مدینه می نماید . و پیکی سریع ، پیش از حرکت امام از دمشق ، می فرستد تا در آبادیها و شهرهای سر راه همه جا علیه آنان ( امام باقر و امام صادق - ع - ) تبلیغ کنند تا بدین گونه ، مردم با آنان تماس نگیرند و تحت تأثیر گفتار و رفتارشان واقع نشوند . با این وصف امام ( ع ) در این سفر ، از تماس با مردم - حتی مسیحیان - و روشن کردن آنان غفلت نمی ورزد.


حضرت امام محمد باقر ( ع ) 19سال و ده ماه پس از شهادت پدر بزرگوارش حضرت امام زین العابدین ( ع ) زندگی کرد و در تمام این مدت به انجام دادن وظایف خطیر امامت ، نشر و تبلیغ فرهنگ اسلامی ، تعلیم شاگردان ، رهبری اصحاب و مردم ، اجرا کردن سنتهای جد بزرگوارش در میان خلق ، متوجه کردن دستگاه غاصب حکومت به خط صحیح رهبری و راه نمودن به مردم در جهت شناخت رهبر واقعی و امام معصوم ، که تنها خلیفه راستین خدا و رسول ( ص ) در زمین است ، پرداخت و لحظه ای از این وظیفه غفلت نفرمود .


سرانجام در هفتم ذیحجه سال 114  هجری در سن 57 سالگی در مدینه با توطئه هشام مسموم شد و چشم از جهان فروبست . پیکر مقدسش را در قبرستان بقیع - کنار پدر بزرگوارش - به خاک سپردند.

منبع:guilan.ac.ir

پنج شنبه 10/7/1393 - 16:59

 

 

شهادت آقا امام محمد باقر .ع. را به همه دوستداران اهل بیت تسلیت عرض مینمایم

پنج شنبه 10/7/1393 - 16:58

 

 

 

 

امکان تقلب بالا در زولبیا و بامیه/ از قنادی‌های معتبر خرید کنید

خبرگزاری آریا- افراد باید این شیرینی را از قنادی های معتبر و پروانه دار خریداری کنند.

خبرگزاری آریا- افراد باید این شیرینی را از قنادی های معتبر و پروانه دار خریداری کنند.
به گزارش خبرگزاری آریا،محسن فرهادی رئیس اداره بهداشت و بهسازی اماکن گفت: با شروع فصل گرما برنامه تشدید و کنترل و نظارت بهداشت محیطی مراکز عرضه و توزیع مواد غذایی آغاز شده و در کنار آن با آغاز
ماه مبارک رمضان و تغییر نوع فعالیت نوع بازرسی ها تغییر پیدا کرده است چرا که رستوران ها و مراکز عرضه غذا در طول روز تعطیل  هستند و در ایام افطار شروع به فعالیت می کنند.
وی ادامه داد: در این یک ماه بیشتر هدفمان به سمت توزیع کنندگان آش، حلیم و قنادی ها متمرکز است افراد باید توجه داشته باشند که در این ایام برای تهیه
زولبیا و بامیه حتما از قنادی های معتبر دارای پروانه کسب اقدام به خرید کنند چرا که در این شیرینی ها امکان تقلب از لحاظ استفاده از رنگ و روغن های پر اکسید و مانده زیاد است که در این خصوص بازرسان ما هنگام بازرسی با استفاده از کیت هایی میزان پراکسیدن شدن روغن ها را مورد آزمایش قرار می دهند که در صورت مثبت شدن آزمایش علاوه بر اخطار به فروشنده اقدام به معدوم کردن زولبیا و بامیه ها می کنند.
فرهادی به مردم توصیه کرد: به هیچ عنوان حلیم و آش و زولبیا و بامیه را از دوره گردها خریداری نکنند چرا که در فصل گرما فساد پذیری مواد غذایی بسیار زیاد است.
وی خاطر نشان کرد: افراد در صورت هرگونه عرضه مواد غذایی غیر بهداشتی و خارج از پروانه کسب می توانند مورد خاص را به سامانه 1490 معرفی کنند تا بازرسان ما هر چه زودتر مورد گزارش شده را پیگیری کنند.

چهارشنبه 11/4/1393 - 16:33

 

 

آثار منتحب جشنواره بسم الله بر دیوار فرهنگسرای نیاوران

همشهری آنلاین: یازدهمین جشنواره بین المللی بسم الله و اسماءالحسنی در بخش های گرافیک (پوستر و لوگوتایپ) با موضوعات بسم الله و اسماءالحسنی–ادعیه و مناجات کوتاه -رمضان، و در بخش اکسپوی هنرهای قرآنی شامل آثار خوشنویسی و نقاشیخط هنرمندان معاصر جمعه ۲۰ تیرماه در فرهنگسرای نیاوران تهران گشایش می یابد.

آثار منتحب جشنواره بسم الله بر دیوار فرهنگسرای نیاوران

هنر > جشنواره - همشهری آنلاین:
یازدهمین جشنواره بین المللی بسم الله و اسماءالحسنی در بخش های گرافیک (پوستر و لوگوتایپ) با موضوعات بسم الله و اسماءالحسنی–ادعیه و مناجات کوتاه -رمضان، و در بخش اکسپوی هنرهای قرآنی شامل آثار
خوشنویسی و نقاشیخط هنرمندان معاصر جمعه ۲۰ تیرماه در فرهنگسرای نیاوران تهران گشایش می یابد.

به گزارش همشهری آنلاین، این دو رویداد هنری که هرساله در ماه مبارک رمضان برگزار می‌شود، با هدف ایجاد زمینه ای مناسب برای ارتباط فرهنگی و تبادل تجربه های هنری میان هنرمندان جوامع اسلامی و سایر ادیان توحیدی، سعی در ترویج و گسترش هنر معنوی به ویژه هنرهای قرآنی دارد.

پس از اعلام فراخوان عمومی تعداد 4357 اثر از داخل و خارج از کشور به دبیرخانه ارسال شد که در نهایت با نظر هیئت داوران تعداد 134 اثر گرافیکی به بخش مسابقه و نمایشگاه راه یافت.

تعداد آثار بخش اکسپو نیز به بیش از 50 اثر از هنرمندان با موضوع کتابت آیه‌های قرآنی صورت می‌پذیرد.

در این دوره نیز سعی شده است همچون دوره های قبل همزمان با ایام نمایشگاه از نفرات برتر جشنواره تقدیر و از کتاب یازدهمین جشنواره بین المللی بسم الله رونمایی به عمل آید.

چهارشنبه 11/4/1393 - 16:28

 

 

تدبیر شاه قاجار برای کار در ماه رمضان

ماه رمضان همان طور که از جایی به جایی دیگر متفاوت برگزار می‌شود و هر قوم و ملتی برای خود آیین و طریقی دارد، از زمانی به زمانی دیگر هم رنگ و بوی متفاوتی به خود می‌گیرد.
کد خبر: ۴۱۲۸۵۸
تاریخ انتشار: ۱۱ تیر ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۰ - 02 July 2014
ماه رمضان همان طور که از جایی به جایی دیگر متفاوت برگزار می‌شود و هر قوم و ملتی برای خود آیین و طریقی دارد، از زمانی به زمانی دیگر هم رنگ و بوی متفاوتی به خود می‌گیرد.

سایت «مشرق» نوشت: عصر ناصری 120 سال است که سر شده اما خاطرات و روایات بعضا شیرینی از آن باقی مانده که خواندن و دانستن آنها خالی از لطف نیست.

«یادداشت‌هایی از زندگانی خصوصی ناصرالدین شاه»، نام کتابی است نوشته «دوستعلی‌خان معیرالممالک» نوه ناصرالدین‌شاه که در بخشی از آن به توصیف ماه رمضان در دربار و عصر ناصری پرداخته است. این بخش از خاطرات معیرالممالک را از نظر می‌گذرانید:

«در ماه رمضان شب‌ها عبور و مرور در شهر آزاد بود و اسم شب و بگیر و ببند در کار نبود و شب‌نشینی و شب‌زنده‌داری تا صبح ادامه داشت. در آن زمان هفت‌دهم جمعیت تهران در کمال عقیده روزه نگاه می‌داشتند. ناصرالدین‌شاه در نخستین سال‌های سلطنت روزه می‌داشت ولی تا آنجا که من به یاد دارم روزه‌داری را ترک گفته بود اما آداب شهر صیام را به کار می‌بست. گاه عصرها سواره به باغ‌های سلطنتی نزدیک شهر می‌رفت و بنا به رسم، با یک تیر توپ، سواری شاه را به شهریان اعلام می‌داشتند.

آقا مچول زین‌دارباشی ملقب به صدیق‌السلطنه که از خواص و در حضور شاه گستاخ بود، روزی هنگام سواری عرض کرد: «قربان، چون اعلی‌حضرت اغلب روزها سوار می‌شوند خوب است امر فرمایند روزهایی که سواری نیست توپ بیندازند تا از مصرف باروت کاسته شده، دخل مختصری نصیب دولت شود.» شاه در پاسخش سر بجنبانید و به لبخندی اکتفا ورزید.

در ماه رمضان اداره‌های دولتی به جای روز، شب کار می‌کردند. بساط افطار در دربار گسترده می‌شد، سپس شاه نیز به کارها رسیدگی کرده، وزیران را به حضور می‌پذیرفت.

در اندرون، مجلسی مفصل برای وعظ و نماز تشکیل می‌یافت. میان تالار طنبی که شرح آن گذشته، پرده زنبوری می‌کشیدند. آن سوی پرده منبری نهاده ترتیب محرابی می‌دادند و شیخ سیف‌الدین برادر شیخ‌الرئیس که از شهزادگان و به لباس اهل علم درآمده بود، به نماز می‎‌ایستاد. این سوی پرده زنبوری، بانوان صف‌آراسته اقتدا می‌کردند. پس از نماز، شیخ مزبور به منبر می‌رفت و خانم‌ها از پس پرده سوال‌های مذهبی مطرح می‌کردند. آن مرحوم که در حرکت دادن سر و دست و ابرو ماهرتر از بیان و تقریر بود، جواب‌هایی می‌داد که کمابیش چیزی از آن مفهوم نمی‌شد و مقارن غروب مجلس پایان می‌یافت.

شب‌ها زن‌های سالخورده شاه در منزل یکدیگر محفلی تماشایی برای مقابله قرآن و طرح مسائل شرعی برپا می‌ساختند و شیخ اسدالله، قاری نابینا، اصلاح قرائت و حل مسائل می‌کرد. زن‌های به اصطلاح عاقله پس از ادای مختصر آدابی به دور هم گرد آمده، پیچازبازی می‌کردند و بانوان جوان پس از افطار و نماز تا سحرگاه به صحبت‌های مناسب سن و شوخی و خنده می‌گذراندند. در سه شب احیا اهل اندرون در تالار طنبی قضا به جای آورده، قرآن سر می‌گرفتند و نیز الغوث که یکی از اعمال مخصوص شب‌های مزبور است خوانده و هر بندی از آن را به شیشه گلاب و حب قند می‌دمیدند.

بعضی شب‌ها شاه سرزده به اتاق بانوان درآمده، اندک زمانی به تماشای هر محفل می‌ایستاد. چون اهل اندرون تا سحر بیدار می‌ماندند و چراغ‌ها روشن بود، مرا شعفی کودکانه در دل بود و با عزیزالسلطان و غلام‌بچه‌هایش به دوندگی و بازی سرگرم بودیم. یکی از شب‌ها که قایم‌باشک بازی می‌کردیم، شاه خود را در محلی که از بته‌درخت‌های انبوه پوشیده بود پنهان کرده سوت‌های بی‌مورد می‌زد. ما به گمان اینکه یکی از بچه‌ها شیرین‌کاری می‌کند به مرتکب فرضی ناسزا گفتن گرفتیم که ناگاه شاه از میان گلبن‌ها بیرون جست و ما پا به فرار نهادیم. شاه پس از خنده بسیار به آواز بلند گفت تا به دورش گرد آییم و به هر یک چند سکه زر داد.

از افطار تا سحرگاه چهار نوبت خوردنی می‌خوردند از این قرار: «پیش‌افطاری» که عبارت بود از میوه‌های فصل و انواع پالوده و انگشت‌پیچ و غیره؛ «افطار» که از انواع آش و کوفته و کوکو و شامی و شیربرنج و فرنی و لرزانک و یخ‌دربهشت تشکیل می‌یافت؛ «شبچره» که نیمه‌شب صرف می‌شد و زولبیا و بامیه و پشمک از لوازم آن بود و سرانجام «سحری» که بیشتر چند نوع پلو و چلو و خورش‌های مختلف بود.

هنگام افطار و سحر هر بار چهار توپ که در چهارگوشه شهر بالای خندق‌ها قرار داده بودند از پس یکدیگر به غرش درمی‌آمد و شب دو نوبت طبل و نقاره می‌کوفتند که یک بار آن از نیمه‌شب گذشته بود و آن را اصطلاحا طبل دم سحری می‌گفتند. در سه شب احیا مجلس ذکر مصیبت در حضور شاه تشکیل می‌یافت.»
چهارشنبه 11/4/1393 - 16:23

 

خورشید محمد است و صادق ماه است . خورشید همیشه با قَمَر همراه است, یعنی که ولادت امام صادق در روز ولادت رسول الله است.

عید بر همگان مبارک

يکشنبه 29/10/1392 - 16:33

 

 

کد خبر : 1026959    زمان ارسال : جمعه 1392/09/15 19:56

برتری گیتی‌پسند و تداوم صدرنشینی دبیری؛

نتایج هفته دوازدهم لیگ برتر فوتسال


هفته دوازدهم لیگ برتر فوتسال با برتری مدعیان به پایان رسید.

 

  در ادامه هفته دوازدهم لیگ برتر فوتسال عصر امروز 6 دیدار برگزار شد که در مهم‌ترین دیدار دو تیم گیتی‌پسند و منصوری به مصاف یکدیگر رفتند که در پایان اصفهانی‌ها با نتیجه 4 بر یک به برتری رسیدند و با 27 امتیاز در رده دوم باقی ماندند.

همچنین دبیری صدرنشین مقابل حفاری اهواز تیم رده سومی جدول با نتیجه 5 بر 3 به برتری رسید و با 30 امتیاز به صدرنشینی خود تداوم بخشید.

پتروشیمی ماهشهر هم پس از 12 هفته سرانجام توانست مقابل شهرداری ساوه طعم پیروزی را بچشد. این تیم در دیدار خانگی مقابل شاگردان سیدمهدی ابطحی با نتیجه 3 بر 2 به برتری رسید اما همچنان با 4 امتیاز در قعر جدول باقی ماند.

نتایج کامل مسابقات امروز به شرح زیر است:

شهرداری تبریز یک – زمزم اصفهان صفر

ماهان تندیس قم 5 – راه ساری 3

گیتی‌پسند‌ اصفهان 4 - شهید منصوری یک

میثاق تهران 4 – فرش‌آرا مشهد یک

عملیات غیرصنعتی 3 - شهرداری ساوه 2

دبیری تبریز 5 – ملی حفاری اهواز 3

همچنین روز گذشته نیز در آغاز این هفته دو تیم هلال احمر تبریز و تاسیسات به تساوی بدون گل رضایت دادند.

 

شنبه 16/9/1392 - 8:31

 

 



لیگ برتر جام خلیج فارس
تیم بازیها برد مساوی باخت گل زده گل خورده تفاضل گل امتیاز
1 تراکتورسازی 17 9 6 2 25 14 11 32 (1-)
2 نفت تهران 17 9 5 3 24 15 9 32
3 پرسپولیس 17 9 4 4 15 8 7 30 (1-)
4 استقلال 17 8 6 3 20 14 6 29 (1-)
5 فولاد 17 8 5 4 22 19 3 29
6 سپاهان 17 6 8 3 17 11 6 26
7 ملوان 17 7 4 6 21 18 3 24 (1-)
8 سایپا 17 6 6 5 14 15 1- 24
9 داماش گیلان 17 5 7 5 21 21 0 21 (1-)
10 استقلال خوزستان 17 5 6 6 19 22 3- 21
11 گسترش فولاد 17 4 6 7 19 21 2- 18
12 صبای قم 17 4 4 9 20 24 4- 16
13 راه‌آهن سورینت 17 3 5 9 14 20 6- 14
14 ذوب آهن 17 3 5 9 14 25 11- 14
15 فجر سپاسی 17 3 5 9 11 23 12- 14
16 مس 17 1 10 6 13 19 6- 13

گلزنان لیگ برتر

  • • کریم انصاری فرد(تراکتورسازی) • رضا عنایتی(صبای قم)

  • 8گل
  • • سجاد شهباززاده(سایپا) • لوسیانو پریرا(فولاد) • سید جلال رافخایی(ملوان)

  • 7گل
  • • رضا نوروزی(نفت تهران) • مهدی رجب زاده (ذوب آهن)

  • 6گل
  • • محمد غلامی(سپاهان) • میلاد میداوودی(استقلال خوزستان) • لوسیانو ادینهو(مس) • امین متوسل زاده(داماش گیلان) • مهرداد بایرامی(گسترش فولاد)

  • 5گل
  • • سعید دقیقی(تراکتورسازی) • جابر انصاری(گسترش فولاد) • بختیار رحمانی(فولاد) • فرهاد مجیدی(استقلال) • مسعود حسن زاده(داماش گیلان) • روح الله سیف اللهی(داماش گیلان) • محمدرضا خلعتبری(پرسپولیس) • فرید بهزادی کریمی(صبای قم) • مهدی سیدصالحی(پرسپولیس)

  • 4گل
شنبه 16/9/1392 - 8:27

 

 

کد خبر : 1026914    زمان ارسال : جمعه 1392/09/15 17:02

هفته هفدهم لیگ برتر فوتبال

برتری ملوان،تراکتور،نفت و توقف استقلال خوزستان


تیم فوتبال تراکتورسازی با برتری مقابل گسترش فولاد در دربی تبریز صدرنشینی هفته هفدهم لیگ برتر را به نام خود ثبت کرد.


در ادامه هفته هفدهم لیگ برتر فوتبال عصر امروز 4 دیدار به صورت همزمان از ساعت 15 آغاز شد که در پایان نتایج زیر به دست آمد:

گسترش فولاد تبریز یک - تراکتورسازی تبریز 2

گل‌ها: جواد کاظمیان 66 و مهدی کیانی 80 و علیرضا نقی زاده 90+ 1 برای گسترش

اخراج: خالد شفیعی 73 از گسترش فولاد

داماش گیلان صفر - ملوان انزلی 3

گل‌ها: جلال رافخایی از روی نقطه پنالتی 22، سیامک کوروشی 31، شاهین ثاقبی 82

اخراج: رضا کاردوست 28 از داماش

صبای قم یک - نفت تهران 2

گل‌ها: هادی نوروزی 71 و وریا غفوری از روی نقطه پنالتی 89 برای نفت و فرید کریمی 81

استقلال خوزستان یک - مس کرمان یک

گل‌ها: هادی تامینی 65 (گل به خودی) برای استقلال، هادی تامینی 78 برای مس

تراکتورسازی با برد مقابل گسترش 32 امتیازی شد و توانست جایگاه خود را در صدر جدول حفظ کند. همچنین نفت هم با این برد 32 امتیازی شد و در تعقیب تیم تبریزی باقی ماند. به این ترتیب با هر نتیجه‌ای در دیدار پرسپولیس و ذوب‌آهن تغییری در جایگاه این 2 تیم به وجود نخواهد آمد.

 



کد خبر : 1026914    زمان ارسال : جمعه 1392/09/15 17:02

هفته هفدهم لیگ برتر فوتبال

برتری ملوان،تراکتور،نفت و توقف استقلال خوزستان


تیم فوتبال تراکتورسازی با برتری مقابل گسترش فولاد در دربی تبریز صدرنشینی هفته هفدهم لیگ برتر را به نام خود ثبت کرد.


در ادامه هفته هفدهم لیگ برتر فوتبال عصر امروز 4 دیدار به صورت همزمان از ساعت 15 آغاز شد که در پایان نتایج زیر به دست آمد:

گسترش فولاد تبریز یک - تراکتورسازی تبریز 2

گل‌ها: جواد کاظمیان 66 و مهدی کیانی 80 و علیرضا نقی زاده 90+ 1 برای گسترش

اخراج: خالد شفیعی 73 از گسترش فولاد

داماش گیلان صفر - ملوان انزلی 3

گل‌ها: جلال رافخایی از روی نقطه پنالتی 22، سیامک کوروشی 31، شاهین ثاقبی 82

اخراج: رضا کاردوست 28 از داماش

صبای قم یک - نفت تهران 2

گل‌ها: هادی نوروزی 71 و وریا غفوری از روی نقطه پنالتی 89 برای نفت و فرید کریمی 81

استقلال خوزستان یک - مس کرمان یک

گل‌ها: هادی تامینی 65 (گل به خودی) برای استقلال، هادی تامینی 78 برای مس

تراکتورسازی با برد مقابل گسترش 32 امتیازی شد و توانست جایگاه خود را در صدر جدول حفظ کند. همچنین نفت هم با این برد 32 امتیازی شد و در تعقیب تیم تبریزی باقی ماند. به این ترتیب با هر نتیجه‌ای در دیدار پرسپولیس و ذوب‌آهن تغییری در جایگاه این 2 تیم به وجود نخواهد آمد.

شنبه 16/9/1392 - 8:20

 

 

جمله های طلایی

v      راه های خدا خردمندانه اند و چاره های او حكیمانه.v      در عرصه زندگی، به ساز زندگی باید رقصید.v      امروز است روز خوش اقبالی حیرت انگیز من.v      در همه راه های خود او را بشناس و او طریق هایت را راست خواهد گردانید.v      زندگی یك آیینه است، و ما در دیگران بازتاب چهره خودمان را می بینیم.v      اندیشیدن به خنده می تواند، به خودی خود یك عامل شفا دهنده باشد.    وین دایرv      محبت، مفهومی درونی است و وجود خودمان باید سرشار ازمحبت باشد.كاترین پاندرv      خدمت به خلق وظیفه نیست، بلكه عبادت است.                          زرتشتv      او را كارهای دست خودت مسلط نمودی. و همه چیز را زیر پای وی نهادی.v      پس به آن چه رویاروی تو است با اعجاب بنگر.v      نبوغ اندرون من آشكار شده. هم اكنون تقدیرم را به انجام می رسانم.v      از سخنان خود عادل شمرده خواهی شد و از سخن های تو بر تو حكم خواهد شد.v      انسان باید رها در لحظه زندگی كند.v      متانت ریشه امید است، و امید كلید كامیابی.                              ایرانشهرv      جدیت، مقصد را نزدیك می كند.                                             شیللرv      نور نورها بر راهم می تابد تا (را گشودی توفیق) را آشكار كند.v      برای كسی كه رضامندی مردم را می طلبد بر زمین سلامتی هست.v      وعده های خدا بر صخره ای استوار بنا شده است چون طلبیده ام باید بستانم.v      خدا معجزات خود را از راه هایی سحرآسا به انجام می رساند.v      مهم ترین گام برای رسیدن به خواسته، نخستین گام یا درست طلبیدن است.v      هر انسانی با تشرف به آیین عشق، به این سیاره پا می نهد.v      شهامت سرشار است از نبوغ و سحر و جادو و اقتدار.v      داوری مكنید تا بر شما داوری نشود، حكم مكنید تا بر شما حكم نشود.v      خیر و خوشی بی كرانم از چهار جهت به سویم می آید.v      كلام انسان عصای معجزه گر او است: سرشار از سحر و اقتدار.v      هیچ چیز جز خودت نمی تواند برایت آرامش بیاورد.                   دیل كارنگیv      نیروی علم و معرفت، بدون اراده قوی مانند درخت بی بار است.       ایرانشهرv      این خواست خدا است كه آرزوی درست دل هر انسانی را برآورد.v      چه بسیار پیش آمده كه آدمی با دیدن معایب خودش در دیگران شفا یافته است.v      هر مرضی علتی ذهنی دارد.v      راه حكمت و فرزانگی را در پیش گیرید.v      عشق پدیداری است كیهانی كه عالم چهار بعدی یا (دنیای شگفتی ها ) را بر آدمی می گشاید.v      قانون همواره حامی كسی است كه بی باكانه، منتها خردمندانه خرج می كند.v      برای جذب كردن هر چیزی باید با آن در هماهنگی كامل قرار گرفت.v      زمانی كه آدمی خواسته خود را از ذات كل طلبید باید برای هر گونه شگفتی آماده باشد.v      موفقیت پیش رفتن است، نه به پایان رسیدن.                      آنتونی رابینزv      تلاش منظم، پاداش چند برابر دارد.                                    دیل كارنگیv      بخشش خدا، به اندازه نیت انسان است.                   حضرت علی(ع)v      زندگی یعنی هر روز و هر ساعت را زیستن.                            دیل كارنگیv      راه موفقیت همیشه در دست ساختمان است.                       آنتونی رابینزv      موفقیت در آرزوها، نسبت مستقیم با قدرت اراده ما دارد.             دیل كارنگیv      به هر چه توجه كنید با آن یكی می شوید.v      آرامش در چهار دیواریت باشد و توانگری در قصر هایت.v      با شاد كردن دیگران، شاد بودن را تجربه خواهی كرد.                          ویشرv      مرد بزرگ، دیر وعده می دهد ولی زود عمل می كند.                   كنفوسیوسv      به یاری فكر، تیرگی های كار روشن و آشكار می شود.             حضرت علی (ع)v      زندگی را آسان بگیرد تا روزی تان زیاد شوید.                   حضرت محمد(ص)v      باشد اراده مبارك تو، امروز در من انجام پذیرد.v      كشتی هایم از روی دریایی آرام، به یمن فیض و از راه هایی عالی به من می رسند.v       وظیفه آموزش این است كه ذهن های خالی را به ذهن های باز تبدیل كند نه ذهن های پر.                                                     مالكولم فوربسv      در زندگی اختیار بادها دست ما نیست اما اختیار بادبان ها دست خودمان است.v      حقیقت همواره همان جایی است كه ایمان هست.                    پائولوكوئیلوv      یاد خدا آرامشبخش قلبهاست.v      معنویت،ملایمت و نفی خویشتن،موجب سعادت انسان می شود.     «ماتیوآرنولد»v      خوشبختی، فقط یك تعریف دارد، باورداشتن خوشبختی.                     «ریشیلیو»v      گذشته مكان یادگارها،آینده محل امیدها،وحال جایگاه تكلیف هاست.    «رشید یاسمی»v      امید دارویی است كه شفانمی دهد ولی،درد را قابل تحمل ترمی كند.«مارسل آشار»v      هر كه دنبال كاری رود و پشتكار به خرج دهد نتیجه می گیرد.    «حضرت محمد (ص)»v      هركس باید با تمام قوت مردم را دوست بدارد.                     «كنفوسیوس»v      ایده آل مرد نجیب، داشتن خصال پاك است.                       «كنفوسیوس»v      اخلاق و عظمت مردان بزرگ از طرز رفتارشان با كوچك ترها معلوم می شود. «توماس كارلایل»v      آرامش و اطمینان، بهترین موفقیت است.                              «اوستن»v      امتحان نهایی دین ، دین داری نیست، محبت است.                    «دارموند» v      خوشبختی به خود ما بستگی دارد.                                            «ارسطو»v      جهان فقط چیزهایی را به ما می دهد كه باور داریم می توانیم داشته باشیم.  «چوپرا»v      بخشاینده باش تا در حق تو بخشایش كنند.                                    «سنكا»v      اگر محبت می خواهید، بیاموزید كه محبت كنید.                               «چوپرا»v      ماجراجو و اهل عمل باشید تا ازطعم دلپذیرتغییرات تازه بهره مند شوید.     «اسپنسر جانسون»v      از میان عطایای آسمانی، خنده صمیمانه ترین آنهاست.             «كارل پارت»v      آرزوهایت را در آسمان بجوی، محبوبت آن را به تو خواهد داد.    «خلیل جبران»v      همه عواطف نیرو بخش، حالت هایی از بیان عشق و محبت هستند. «آنتونی رابینز»v      اگر شادی می خواهید، به دیگران شادی بدهید.                              «چوپرا»v      همه ما ارزشمندیم و همگی هدایایی از جانب خداوند هستیم.        «آنتونی رابینز»v      امید و آرزو، رحمتی است برای پیروان من.                «حضرت محمد (ص)»v      امید مادر ایمان است.                                                   «لاندور»v      تمامی هنر، حتی یك منظره، نوعی گفت و گو است.           «میخاییل اسوتلوف»v      قوی ترین اهرم ها، اراده است.                                 «ساموئل بكت»v      یك دوست شاد، شمعی است در محفل یاران.                         «امرسون»v      خداوند بخشاینده است و انسان، دریافت كننده.                     «اسكاول شین»v      به دست آوردن خوشبختی، بزرگ ترین فتح زندگی است.                «آلبركامو»v      والاترین عمل این است كه دیگران را برخود مقدم بدانیم.          «ویلیام بلیك»v      درست اندیشیدن بزرگ ترین شكل رستگاری است و به تندرستی منجر می شود.  «كاترین پاندر»v      برای این كه تغییر ارزش واقعی داشته باشد، باید پایدار و ماندگار باشد.      «آنتونی رابینز»v      نیك بخت ترین مردم كسی است كه كردار به سخاوت بیاراید و گفتار به راستی. «ابن سینا»v      دانشی بیاموز كه درونت را بیاراید و برونت را به كار آید.                  «برقعی»v      همه ما ارزشمندیم و همگی هدایایی از جانب خداوند هستیم.        «آنتونی رابینز»v      ماجراجو و اهل عمل باشید تا از طعم دلپذیر تغییرات تازه بهره مند شوید.   «اسپنسر جانسون»v      رفتار خوب دیگران را بر رفتار خود ضمیمه كن تا انسانی باشی ایده آل.      «محمود بهرامی»
پنج شنبه 14/9/1392 - 8:41