تعداد مطالب : 881
تعداد نظرات : 167
زمان آخرین مطلب : 2954روز قبل
خبر جدید برای طرفداران کتاب های انتشارات بین المللی گاجاگر به کتاب های گاج علاقه دارید و میخواهید کتابهای گاج را با 10% تا %20 درصد تخفیف درب منزل تحویل بگیرید (هزینه ارسال نیز رایگان است و به عهده انتشارات گاج) کافیست وارد سایت گاج به نشانی www.gaj.ir بروید و وارد صفحه فروشگاه اینترنتی شوید و در قسمت ورود به حساب کاربری وارد شده و عضو شوید در صفحه عضویت در قسمت نام کاربری معرف این نام را ali_sfandiary وارد کنید و بقیه صفحه عضویت را تکمیل کنید و سپس با وارد کردن نام کاربری و پسورد خود از فروشگاه کتاب انتخاب کرده و مبلغ آن را با 10% تخفیف به پیک تحویل دهید البته فقط کاربران تهرانی(هزینه پیک رایگان است) و فردای آن روز کتاب را تحویل بگیرید فقط نام معرف یادتون نره مطمئنا مشتری گاج میشید. مزیتها: 1-هزینه ارسال برای تهران رایگان چه پیک چه پست و برای شهرستان اندک است. 2-دیگه نباید وقتتونو بذارید برید کتاب فروشی. 3-فردای آن روز کاربران تهرانی با پیک تحویل میگیرند سریعترین زمان. 4-تخفیفات علاوه بر پیک رایگان. 5-قیمت هر کتاب با تخفیفات کاربر آبی -نقره ای -طلایی زیر آن نوشته شده. 6-خلاصه اطلاعات کتاب را میتوانید ببینید. 7-تمام کتاب های منتشر شده گاج قابل یافتن است. اگه سوالی داشتید با ایمیل ali_sfandiary@yahoo.com مکاتبه نمایید. فرصت را از دست ندهید.
جمعه 19/6/1389 - 0:4
خبر جدید برای طرفداران کتاب های انتشارات بین المللی گاجاگر به کتاب های گاج علاقه دارید و میخواهید کتابهای گاج را با 10% تا %20 درصد تخفیف درب منزل تحویل بگیرید (هزینه ارسال نیز رایگان است و به عهده انتشارات گاج) کافیست وارد سایت گاج به نشانی www.gaj.ir بروید و وارد صفحه فروشگاه اینترنتی شوید و در قسمت ورود به حساب کاربری وارد شده و عضو شوید در صفحه عضویت در قسمت نام کاربری معرف این نام را ali_sfandiary وارد کنید و بقیه صفحه عضویت را تکمیل کنید و سپس با وارد کردن نام کاربری و پسورد خود از فروشگاه کتاب انتخاب کرده و مبلغ آن را با 10% تخفیف به پیک تحویل دهید البته فقط کاربران تهرانی(هزینه پیک رایگان است) و فردای آن روز کتاب را تحویل بگیرید فقط نام معرف یادتون نره مطمئنا مشتری گاج میشید. مزیتها: 1-هزینه ارسال برای تهران رایگان چه پیک چه پست و برای شهرستان اندک است. 2-دیگه نباید وقتتونو بذارید برید کتاب فروشی. 3-فردای آن روز کاربران تهرانی با پیک تحویل میگیرند سریعترین زمان. 4-تخفیفات علاوه بر پیک رایگان. 5-قیمت هر کتاب با تخفیفات کاربر آبی -نقره ای -طلایی زیر آن نوشته شده. 6-خلاصه اطلاعات کتاب را میتوانید ببینید. 7-تمام کتاب های منتشر شده گاج قابل یافتن است. اگه سوالی داشتید با ایمیل ali_sfandiary@yahoo.com مکاتبه نمایید. فرصت را از دست ندهید.
پنج شنبه 18/6/1389 - 19:20

قبل از بوجود آمدن اینترنت و وب, رویای زاندا مطرح بود. در این رویا تمامی

علوم, مستندات, تصاویر, صوت, ویدئو و… توسط هر فرد كه دارای یكدستگاه كامپیوتر

بود در هر زمان و مكان د لخواه, قابل دستیابی بود. زاندا، رویای" تدنلسون " از یك

كامپیوتر خیالی بود. وی دنیائی را كه در آن اطلاعات از طریق ابر متن ها و ابر رسانه ها

بصورت یك شبكه تار عنكبوتی بهم متصل و مرتبط می گردیدند, پیش بینی كرده بود. دراین دنیا ا

طلاعات بصورت یك كتابخانه جهانی در نظر گرفته می شوند. دستیابی به این

كتابخانه جهانی و استفاده از آن تاثیر شگرفی در جوامع متفاوت بشری را بدنبال داشته و

منشا بروز تحولات عظیم در حیات بشری خواهد بود.

نحوه شكل گیری و بوجود آمدن وب

زاندا یك رویا بود، ولی امروز با واقعیتی بنام وب مواجه هستیم. به کمک وب

اطلاعات موجود، صرفنظر از محل استقرار بهم پیوند خورده و امكان دستیابی به دریائیاز ا

طلاعات برای استفاده كننده فراهم میگردد. اطلاعات فوق دارای ماهیتی كاملا" پویا

می باشند. اطلاعات موجود در یك دایره المعارف بصورت ایستا می باشند ولی اطلاعاتموجود در وب بصورت پویا بوده و دائما

" بهنگام میشوند. با استفاده از وب میتوان در

سریعترین زمان ممكن به جدیدترین اطلاعات دستیابی پیدا كرد.اطلاعات فوق از طریق

سایت های متعدد كه هر كدام می توانند در یك و یا چندین محل مستقر یاشند در

اختیار استفاده كننده قرار میگیرد. وب پتانسیل بالای خود را مدیون دو تكنولوژیاست. در (

HyperMedia) " و" ابر رسانه ها (HyperText)" مدرن: " ابر متن ها

ابرمتن ها, اطلاعات مرتبط با استفاده از یك روش مدون بهم پیوند زده میشوند. با استفادهاز ارتبا

طات تعریف شده بین اطلاعات، میتوان با هر روش دلخواه و طی یك مسیر خطی

و یا غیر خطی به اطلاعات مورد نظر دستیابی پیدا كرد.

7

بهر حال زمانیكه مجموعه وسیعی از اطلاعات را با هر روش ممكن ذخیره نمائیم,

می بایست روشهائی را نیز برای بازیابی و دستیابی به آنان تدوین نمود. در مدلهای

قدیمی جهت
حرکت از یك صفحه (یك حریم اطلاعاتی) به صفحه دیگر، می بایست

بصورت خطی حركت نمود.( ابتدا صفحه یك و در ادامه صفحه دو و …) در یك

ابر متن با استفاده از اطلاعات تعریف شده میتوان از یك واژه به واژه دیگر پرش و

اطلاعات مربوطه را مشاهده نمود.مثلا" در یك دایره المعارف كه بصورت ابر متنی پیادهسازی شده است, میتوان ا

طلاعاتی را در رابطه با " نیما یوشیج " مشاهده و در همان

وضعیت اطلاعاتی را نیز در رابطه با " یوشیج " زادگاه وی مشاهده نمود. در زمان مشاهدها

طلاعات در رابطه با "یوشیج " میتوان اطلاعاتی را در رابطه با استان مازندران نیز دریافت

كرد. در گذشته اكثر اطلاعاتی كه از طریق وب دراختیار استفاده كنندگان قرار می گرفتبود, ولی امروزه با بكارگیری امكانات چند رسانه ای (

Text)" بصورت"متن

نظیر صوت, گرافیك, انیمیشن و تصویر میتوان اطلاعات را با اشكال (MultiMedia)متفاوت بر روی سایت های ا

طلاعاتی مشاهده نمود. مثلا" میتوان یك سایت اطلاعاتی از

فیلم های ویدئوئی را ایجاد و علاقه مندان به استفاده از سایت، از طریق وب قادر بهدستیابی فیلم مورد ع

لاقه خود خواهند بود.

وب بعنوان بخشی از اینترنت محسوب میگردد (اینترنت یك شبكه گسترده جهانیاز كامپیوترهای بهم مرتبط می باشد). وب ی

ك سیستم مدیریت بانك اطلاعاتی سرویس

دهنده / سرویس گیرنده بوده كه از یك ساختار و معماری مشخص جهت بازیابیبا آگاهی از این معماری (

Browser) اطلاعات استفاده می كند. تمامی مرورگرها

قادر به دستیابی به اطلاعات موجود خواهند بود. مرورگرها, نرم افزارهائی هستند كه پساز نص

ب و بهره برداری از آنان میتوان از یك سایت اطلاعاتی به سایت دگر حركت

نمود.اولین بار یك برنامه نویس انگلیسی بنام " برنرز لی " ایده تركیب ابر رسانه ها را

منابع اطلاعاتی اینترنت مطرح نمود. قبل از وب منابع و اقلام اطلاعاتی گوناگونی در

8

اینترنت وجود داشت ولی دستیابی به آنها بسادگی میسر نبود. در سال ١٩٨٩ "زمانیكه"

برنرزلی" بر روی یك پروژه فعالیت می كرد, مشاهده نمود كه دستیابی به اطلاعات مورد

نیاز جهت كار همزمان بر روی پروژه برای افراد, عملیاتی طاقت فرسا و مشكل است.ویبا بهره گیری از تكنولو

ژی ابر متن ها, شبكه ای از مستندات مورد نیاز افراد جهت فعالیت

در پروژه های گوناگون را فراهم آورد. در این حالت ارتباطات متعددی به صفحاتمستندات, ایجاد و تمامی جزئیات مربو

طه از دید استفاده كننده مخفی می ماند.

مستندات وب ، می بایست با یك قالب خاص نوشته شوند, بگونه ای كه ابر متن ها

Hyper Text Markup HTML بتوانند با یكدیگر كار نمایند. این قالب خاص

نامیده شد. ( Language)

Standard Generalized Markup ) SGML) این زبان بعنوان زیر مجموعه زبان

استانداردی جهت تعریف فورمت در مستندات SGML. محسوب میگردد ( Language

متنی است.از استاندارد فوق در گذشته اغلب جهت عملیات مربوط به نشر رومیزی

استفاده می شد." برنرزلی " از قابلیت های ابرمتن ها برای ایجاد اولین مستندات در وباستفاده نمود.جهت دستیابی به اولین سایت های وب از ی

ك مرورگر خطی وب استفاده

می شد. این مرورگر محدود به استفاده از صرفا" یك خط از اطلاعات بود. در این مدلجهت دستیابی به دو سایت

TelNet می بایست از یكی از نرم افزارهای اینترنت بنام

استفاده میگردید. این Nxo01.cern.ch و یا Infacern.ch اولیه وب با نامهایبود. اك

ثر Follow a Link و Start a Search : مرورگر دارای دستوراتی نظیر

اطلاعات موجود در سایت های اولیه ، از امكانات ابر متن ها استفاده نمی كردند و همین

امر باعث عدم بكارگیری قابلیت های ابرمتن ها در مستندات اولیه و عدم رشد مناسب

وب گردید. مهمترین عامل رشد و فراگیر شدن وب در سطح جهان, عرضه مرورگر "

موزائیك " به بازار بود.

پنج شنبه 3/10/1388 - 16:14
پس از تایید محصول انتخاب شده بدون شیوه خرید با امتیاز در کادر کوچک کدر بازاریاب کد 181756 راوارد کنید تا تخفیف ویزه بگیرید. مزایا:با استفاده از این کد(181756) عتخفیف متناسب با محصول انتخاب شده را میگیرید( مثلا یک محصول 2000 تومانی  300 تا 500 تومان تخفیف و هرچه قیمت بیشتر باشد این تخفیف با استفاده از این کد بیشتر است)  هرچه قدر بخواید میتونید از کد 181756 استفاده کنید.
يکشنبه 26/7/1388 - 18:26

جام حذفی نام یک جام فوتبال است که با نام آزاد سازی خرمشهر در ایران برگزار می‌شود. هم‌اکنون فدراسیون فوتبال ایران این جام را به صورت تک‌حذفی و تکبازی برگزار می‌کند. یکی از ۴ سهمیه ایران در جام قهرمانان باشگاه‌های آسیا به قهرمان جام حذفی تعلق می‌گیرد. مدافع عنوان قهرمانی در فصل جاری استقلال تهران است.

فهرست مندرجات

[نهفتن]

 تاریخچه

مسابقات جام حذفی ایران برای نخستین بار در سال ۱۳۵۵ آغاز شد و قهرمانی آن دوره که در سال ۱۳۵۶ مشخص شد، تیم ملوان بندرانزلی بود و در برابر تراکتورسازی در بازی پایانی به برتری ۴ بر ۱ دست یافت.

 بازی‌های نهایی جام حذفی

فصلقهرماننتیجهنایب‌قهرمان
۱۳۵۴-۵۵
ملوان ۱:۴ تراکتورسازی
۱۳۵۵-۵۶
استقلال ۰:۲ هما
۱۳۵۶-۶۵   برگزار نشد  
۱۳۶۵-۶۶
ملوان ۰:۲ خیبر خرم‌آباد
۱۳۶۶-۶۷
پرسپولیس ۰:۱
(۰:۱) (۰:۰)
ملوان
۱۳۶۷-۶۸
شاهین اهواز ۴:۴
(۴:۱) (۰:۳)
ملوان
۱۳۶۸-۶۹
ملوان ۵:۶
ضربات پنالتی
استقلال
۱۳۶۹-۷۰
پرسپولیس ۱:۲ ملوان
۱۳۷۰-۷۱
  برگزار نشد  
۱۳۷۱-۷۲   برگزار نشد  
۱۳۷۲-۷۳
سایپا ۱:۱
(۰:۰) (۱:۱)
جنوب اهواز
۱۳۷۳-۷۴
بهمن ۱:۲
(۱:۰) (۰:۲)
تراکتورسازی
۱۳۷۴-۷۵
استقلال ۱:۵
(۱:۳) (۰:۲)
برق شیراز
۱۳۷۵-۷۶
برق شیراز ۰:۳
ضربات پنالتی
بهمن
۱۳۷۶-۷۷   برگزار نشد  
۱۳۷۷-۷۸
پرسپولیس ۱:۲ استقلال
۱۳۷۸-۷۹
استقلال ۱:۳ بهمن
۱۳۷۹-۸۰
فجر سپاسی ۱:۳
(۰:۱) (۱:۲)
ذوب‌آهن
۱۳۸۰-۸۱
استقلال ۳:۴
(۱:۲) (۲:۲)
فجر سپاسی
۱۳۸۱-۸۲
ذوب‌آهن ۵:۶
ضربات پنالتی
(۲:۲) (۲:۲)
فجر سپاسی
۱۳۸۲-۸۳
سپاهان ۲:۵
(۲:۳) (۰:۲)
استقلال
۱۳۸۳-۸۴
صبا ۲:۴
ضربات پنالتی
(۱:۱) (۱:۱)
ابومسلم
۱۳۸۴-۸۵
سپاهان ۲:۴
ضربات پنالتی
(۱:۱) (۱:۱)
پرسپولیس
۱۳۸۵-۸۶
سپاهان ۰:۴
(۰:۱) (۰:۳)
صبا
۱۳۸۶-۸۷
استقلال ۱:۳
(۱:۰) (۰:۳)
پگاه
۱۳۸۷-۸۸
ذوب‌آهن ۲:۵
(۱:۰) (۱:۵)
راه‌آهن

 قهرمانان دوره‌های قبلی جام

#باشگاهقهرمانیآخرین قهرمانینایب قهرمانیآخرین باخت در فینال
۱ استقلال ۵ ۱۳۸۷ ۳ ۱۳۸۳
۲ ملوان ۳ ۱۳۶۹ ۳ ۱۳۷۰
۳ پرسپولیس ۳ ۱۳۷۸ ۲ ۱۳۸۵
۴ سپاهان ۳ ۱۳۸۶ ۰ ندارد
۵ ذوب‌آهن ۲ ۱۳۸۸ ۱ ۱۳۸۰
۶ بهمن ۱ ۱۳۷۴ ۲ ۱۳۷۹
= فجر سپاسی ۱ ۱۳۸۰ ۲ ۱۳۸۲
۷ برق شیراز ۱ ۱۳۷۶ ۱ ۱۳۷۵
= صبا باتری ۱ ۱۳۸۴ ۱ ۱۳۸۶
۸ سایپا ۱ ۱۳۷۳ ۰ ندارد
= شاهین اهواز ۱ ۱۳۶۷ ۰ ندارد
۹ تراکتور سازی ۰ ندارد ۲ ۱۳۷۴
۱۰ پگاه ۰ ندارد ۱ ۱۳۸۷
= ابومسلم ۰ ندارد ۱ ۱۳۸۴
= هما ۰ ندارد ۱ ۱۳۵۶
= جنوب اهواز ۰ ندارد ۱ ۱۳۷۳
= خیبر خرم‌آباد ۰ ندارد ۱ ۱۳۶۵
= راه‌آهن ۰ ندارد ۱ ۱۳۸۸
سه شنبه 3/6/1388 - 15:49

ازدواج یا پیوند زناشویی پیوندی آیینی‌است که طی احکام یا رسومی خاص بین زن و مرد در مذاهب و کشورهای مختلف برقرار می‌شود تا به تشکیل خانواده منجر گردد و می‌تواند منجر به زایش فرزند شود. در برخی از کشورهای جهان، ازدواج همجنس‌گرایان، یعنی ازدواج دو مرد یا دو زن با یکدیگر و تشکیل خانواده نیز وجود دارد.

فهرست مندرجات

[نهفتن]
  • ۱ سیر تاریخی ازدواج
    • ۱.۱ ایران باستان
  • ۲ ازدواج در دیدگاه‌های جامعه‌شناختی
  • ۳ ازدواج از دیدگاه حقوقی
    • ۳.۱ جهان
    • ۳.۲ ایران[نیازمند منبع]
  • ۴ ازدواج در ادیان و مذاهب
    • ۴.۱ اسلام
    • ۴.۲ دین بهائی
    • ۴.۳ دین مسیح
    • ۴.۴ دین یهود
  • ۵ پانویس
  • ۶ جستارهای وابسته
  • ۷ منابع

 سیر تاریخی ازدواج

 ایران باستان

در زمان ساسانی نوع اصلی ازدواج ایرانی «زنیِ پادِخشای» خوانده می‌شد که در واقع انتقال قیمومیت دختر از پدر به شوهر بود.[۱] انواع دیگری هم از ازدواج بود از جمله «چَگَر» که هنگامی بود که شوهر توانایی فرزندآوری نداشت و زن خود را به عنوان همسر موقت به یکی از نزدیکان می‌داد تا فرزند آورد. چگر را به صورت چَکَر هم نوشته‌اند.[۲] نوع دیگر که باعث بحث و جدل‌های زیادی میان امروزیان شده‌است خویدوده بود که ازدواج با محارم است. [۳]

 ازدواج در دیدگاه‌های جامعه‌شناختی

در جامعه‌شناسیِ خانواده علت‌های دگرگونی‌ها و بررسی واقعیت‌های موجود مفهوم «خانواده» بررسی می‌شود. به طور کلی، ازدواج موجب تغییر نقش‌های اجتماعی و جابه‌جایی پایگاه اجتماعی افراد می‌شود. [۴]

 ازدواج از دیدگاه حقوقی

 جهان

 ایران

در ایران با توجه به شیعه جعفری در اسلام ازدواج به دو نحو دائم و موقت می‌تواند صورت پذیرد. در مذهب جعفری آیین اسلام این دو ازدواج در پاره‌ای از آثار با هم یکی هستند و در برخی دگر اختلاف دارند، تفاوت اصلی و جوهری ازدواج موقت با ازدواج دائم در اینست که ازدواج موقت از لحاظ حدود و قیود آزاد است، یعنی وابسته باراده و قرارداد طرفین است، حتی بودن آن نیز در حقیقت نوعی آزادی به‌طرفین میبخشد و زمان را در اختیار آنها قرار می‌دهد.

آنچه در درجه اول این دو را از هم متمایز می‌کند یکی این است که در ازدواج موقت زن و مرد تصمیم می‌گیرند بطور موقت باهم ازدواج کنند و پس از پایان مدت، اگر مایل بودند تمدید می‌کنند و اگر مایل نبودند از هم جدا می‌شوند.

دیگر اینکه از لحاظ شرایط، آزادی بیشتری دارند که بطور دلخواه بهر نحو که بخواهند پیمان می‌بندند مثلاً در ازدواج دائم مرد باید عهده دار مخارج روزانه و لباس و مسکن و احتیاجات دیگر زن از قبیل دارو و طبیب بشود، ولی در ازدواج موقت بستگی دارد بقرارداد آزادی که میان طرفین منعقد می‌گردد، ممکن است مرد نخواهد یا نتواند متحمل این مخارج بشود، یا زن نخواهد از پول مرد استفاده کند.

در ازدواج دائم، زن باید امر مرد را در حدود مصالح خانواده اطاعت کند، اما در ازدواج موقت بسته به قراردادی است که میان آنها منعقد می‌گردد.

در ازدواج دائم زن و شوهر از یکدیگر ارث می‌برند، اما در ازدواج موقت چنین نیست.

زن و مرد می‌توانند در ازدواج موقت شرط کنند که بهره برداری جنسی آنها محدود باشد و مثلاً آمیزشی صورت نگیرد.

در ازدواج دائم فقط با توافق یا رضایت طرفین می‌توان از بچه دار شدن جلوگیری نمود ولی در ازدواج موقت هریک از طرفین می‌تواند از تشکیل نطفه کودک و پیدایش فرزندی جلوگیری کند تا ایجاد مسئولیتی جدید و احیانا دست و پاگیر برای آنها نشود، در حقیقت این نوعی آزادی دیگر است که بزوجین داده شده‌است.

اگر در اثر آمیزش زن و مردی که همسر موقت یکدیگرند کودکی متولد شود با فرزند ناشی از ازدواج دائم هیچگونه تفاوتی ندارد و مانند ازدواج دائم مرد مسئول اداره و تأمین وسایل کافی برای رشد و تربیت آن کودک است.

مهر هم در ازدواج دائم لازم است و هم در ازدواج موقت، با این تفاوت که در ازدواج موقت عدم ذکر مهر موجب بطلان عقد است و در ازدواج دائم عقد باطل نیست، مهرالمثل تعیین می‌شود.

همانطوریکه در عقد دائم، مادر و دختر زوجه بر زوج، و پدر و پسر زوج بر زوجه حرام و محرم می‌گردند در عقد منقطع نیز چنین است.

همانطوریکه رابطه جنسی زن دائم با دیگران حرام است، در ازدواج موقت نیز چنین است.

در ازدواج دائم جمع میان دو خواهر جایز نیست در ازدواج موقت نیز روا نیست و ازدواج با خواهر زن تا وقتی حرام است که خواهر دیگر همسر انسان باشد.

در ازدواج موقت پس از تمام شدن مدت، زن و شوهر خود به خود از هم جدا می‌شوند و نیازی به طلاق نیست.

همانطور که زوجه دائم بعد از طلاق باید مدتی عده نگهدارد، زوجه موقت نیز بعد از تمام شدن مدت یا بخشیدن آن باید عده نگهدارد. با این تفاوت که عده زن دائم سه نوبت عادت ماهانه‌است و عده زن موقت دو نوبت یا چهل و پنج روز (در رساله احکام فقها عده برای بانوان از سن نه سالگی تا سن یائسگی است ولی اگر بین زن و شوهر آمیزش جنسی انجام نپذبرفته باشد، عده لازم نیست و زن می‌تواند بلافاصله ازدواج نماید).

 ازدواج در ادیان و مذاهب

اسلام

از دیدگاه اسلام، ماهیت ازدواج یک قرارداد و پیمان با شرایطی ویژه‌است. [۵] و بسیار پسندیده و مطلوب است و از منظر فقه اسلامی، عملی مستحب و چه بسا مستحب موکد و در برخی موارد واجب شمرده می‌شود [۶] عفت و حیا از جملهٔ این صفات می‌باشند که یکی از راه‌های تأمین این صفات و سجایا، ازدواج است. اسلام با تشریع ازدواج، مسیر رسیدن به عفت و حیا را هموار می‌سازد بدین صورت که ازدواج را بهترین و طبیعی‌ترین راه تأمین نیازهای جنسی معرفی می‌کند. طبق قوانین اسلامی تنها خواندن صیغه عقد توسط زن و تایید توسط مرد صحیح است و الزامی به وجود شاهد یا نماینده دینی نیست.[۷] البته می‌توان برای خواندن این جمله [۸] کسی را وکیل کرد که لازم هم نیست که نماینده دینی باشد.[۹]

شیعیان نوع دیگری از ازدواج (معروف به ازدواج موقت) را دارند که در آن عقد ازدواج برای مدت معین و محدودی بین دو طرف بسته می‌شود.در این نوع از ازدواج که به صیغه یا متعه یا ازدواج موقت معروف است زن و مرد پس از شناخت یکدیگر و صحبتهای اولیه در صورتی که هر دو طرف به این امر راضی باشند مدت زمان صیغه و همچنین مبلغ صیغه ( مقدار مهریه ) را خودشان به صورت توافقی تعیین می‌کنند ( مثلاً با هم قرار میگذارند برای مدت سه ماه و هر ماه یکصد هزار تومان به عقد ازدواج موقت هم در آیند ) . در ازدواج موقت زن ومرد باید به صورت عربی یا فارسی متن صیغه رابخوانند متن صیغه : زن می‌گوید : ( به زبان عربی ) : زوجتک نفسی فی المده المعلومه علی مهر المعلوم و مرد نیز جواب می‌دهد : قبلت ( ترجمه فارسی ) :زن می‌گوید ): من خودم را به عقد ازدواج تو درمی اورم برای مدت زمان مشخصی و با مهریه مشخصی وسپس مرد بلافاصله می‌گوید : قبول دارم مدت زمان و مبلغ مهریه باید قبل از خواندن متن صیغه مشخص شود . در این نوع ازدواج اگر دختر باکره باشد باید از پدر یا جد پدری خود اجازه بگیرد ولی اگر باکره نباشد نیازی به اجازه ندارد . ازدواج موقت در مذهب شیعه (پیروان علی که امام اول شیعیان و جانشین پیامبر اسلام می‌باشد)امری مستحب موکد می‌باشد وبر آن تاکید شده است و ائمه اطهار نیز از آن به نیکی یاد می‌کنند و آن را یادگار رسول الله می‌دانندوغالبا به آن عمل می‌کردند . همچنین مرد مسلمان می‌تواند با زنان اهل کتاب مانند مسیحیان و یهودیان نیز ازدواج موقت داشته باشد . ولی زن مسلمان ( شیعه )فقط با مرد مسلمان شیعه می‌تواند ازدواج موقت بکند. بنابر نظر بعضی از مراجع شیعه «برای دختر رشیده اذن پدر در ازدواج موقت ضرورتی ندارد»[۱۰]پس از تعیین مدت زمان عقد و مهریه با خواندن صیغه عقد زن و مرد به یکدیگر محرم می‌شوند.

 دین بهائی

نوشتار اصلی: ازدواج بهائی

ازدواج در بین بهائیان، اتحاد بین زن و مرد است و بهائیان به امر ازدواج تشویق شده‌اند. اما این ازدواج علاوه بر ارتباط جسمانی باید روحانی نیز باشد. هدف اصلی ازدواج، پرورش روح و ایجاد هماهنگی و وحدت بین دو شریک زندگی تعریف شده‌است. [۱۱] حداقل سن ازدواج پانزده سال تمام است. [۱۲]از بیان رضایت طرفین و پرداخت مهریه بهائی و خواندن آیه‌ای توسط زن و مرد که متن آن در کتاب اقدس ام‌الکتاب دین بهائی امده‌است و ثبت واقعه، امضای والدین و همچنین ۹ شاهد رسما آغاز می‌شود. [۱۳] باید توجه داشت که رضایت والدین دو طرف ازدواج نیز در امر بهائی از عناصر تحقق اقتران است. [۱۴] [۱۵]

آبه مخصوص که به آن اشاره شد «انا کل لله راضون» برای مردان و «انا کل لله راضیات» برای زنان است. [۱۶] [۱۷] در احکام بهائی ازدواج موقت (که به متعه و صیغه معروف است)، داشتن چند همسر در یک زمان و ازدواج هم‌جنسان حرام است. [۱۸]

 دین مسیح

مسیحیان هنگام ازدواج متعهد می‌شوند که یکی شدن مرد و زن را نشانهٔ آشکاری برای محبت خدا به بشر و محبت مسیح به شاگردانش قرار دهند. به همین علت، مسیحیان ازدواج را التزام و تعهد در طول زندگی می‌شمارند و با طلاق و ازدواج مجدد در زمان حیات همسر مخالفند. [۱۹] اگرچه ازدواج در مسیحیت پدیده‌ای مقدس محسوب شده و سرّ عظیم نامیده می‌شود، اما در برابر آن دوری گزیدن از ازدواج امری پسندیده‌تر است. شخص مجرد، با تمام توان به خدمت خداوند می‌رسد و با کم‌کردن مشغله‌های دنیوی و زندگی، خود را شبیه عیسی می‌سازد. [۲۰]

 دین یهود

در یهودیت، ازدواج به معنای کامل شدن و اوج رشد انسانی است. برپایه تعالیم یهود، یک زن بدون همسر و یک مرد بدون زن انسان‌هایی کامل نیستند و با ازدواج و پیوند زناشویی از شکل ناقص به وجودی کامل تبدیل می‌شوند.ازدواج در میان کلیمیان دارای مراسمی مخصوص با آداب مربوط به آن است که از آن‌جمله می‌توان به مهریه زن که کتوباه گفته می‌شود تا چاپاه، پارچه‌ای سفید و نماد روشنایی که بر روی چهار چوب از هر طرف و بر روی سر عروس و داماد قرار می‌گیرد و نماد خانه و زندگی جدید زوج جوان است یاد کرد.

سه شنبه 3/6/1388 - 15:46

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

پرش به: ناوبری, جستجو
پرندگان
دوره سنگواره‌ای: ژوراسیک پسین[۱] تا امروزه

باکلان آمریکایی[۲]
طبقه‌بندی علمی
فرمانرو: جانوران
شاخه: طنابداران
زیرشاخه: مهره‌داران
(طبقه‌بندی‌نشده) شاه‌سوسماران
رده: پرندگان
لینه، ۱۷۵۸
راسته‌ها

متن را ببینید.

پَرَنده به جانورانی که بدنی پوشیده از پر دارند و خونگرم می‌باشند گفته می‌شود. بیشتر پرندگان توانایی پرواز دارند.

در رده‌بندی جانوران، پرندگان از مهره‌داران به‌شمار می‌روند.

پرندگان مهره‌دارانی هستند خونگرم با پوشش پر و تخمگذار , در این موجودات زائده‌های حرکتی قدامی به صورت بال تغییر شکل یافته و زائده‌های حرکتی خلفی برای راه رفتن , نشستن و یا شنا کردن سازگاری یافته‌است. قلب پرندگان چهار حفره‌ای و خم آئورت به سمت راست است.استخوانهای سر به هم جوش‌خورده و در استخوان پس‌سری , تنها یک (مهره -مفصل) دارند. در این مهره داران ۹ کیسه هوایی متصل به ششها وجود دارد , استخوان‌ها به جهت کاهش وزن مجوف شده‌اند , چشمها بزرگ و حس بینایی بارزترین حس آنهاست.

این گروه از موجودات از فرمانرو جانوران , شاخه طناب‌داران , زیر شاخه مهره داران , رده پرندگان مشتق شده و بعد از پستانداران از تکامل یافته ترین جانوران می‌باشند.

فهرست مندرجات

[نهفتن]
  • ۱ پراکنش
  • ۲ رده‌بندی پرندگان
  • ۳ راسته‌های
  • ۴ جنس‌های معروف پرندگان
  • ۵ منابع

 پراکنش

پرندگان در همه نقاط دنیا به سر می‌برند. از کشت‌زارها و کوهستان‌ها و جنگل‌ها، تا صحراها و دشت‌ها و در نزدیکی آب‌ها و حتی در قطب‌ها. پرندگان بسته به این که در کجا زندگی می‌کنند رنگ‌های گوناگونی دارند. پرهای برخی روشن و برخی دیگر تیره وکم‌رنگ است و این امر کمک به پنهان شدن آنها می‌نماید. پروازهای دلربا و رنگ‌های دلاویز و آواز شیرین پرندگان شور و شوقی وصف ناپذیر در هنرمندان، شاعران و موسیقیدان‌ها پدید می‌آورد. پرندگان برای انسان ارزش‌های گوناگون دارند. از ارزش غذایی گرفته تا پزشکی و غیره. حتی عده‌ای پرندگان را به عنوان حیوان اهلی و برای تفریح نگه‌داری می‌کنند، مانند طوطی. کلاغ پرنده‌ای است که با اکوسیستم ایران به خصوص شهرهای بزرگ والوده از نظر اب وهوا همزیست شده‌است

 

 رده‌بندی پرندگان

برای شناسایی هرچه بهتر موجودات لازم است که آنها را در دسته‌هایی طبقه بندی نمود. بزرگ‌ترین مشکل رده بندی پرندگان یکسان بودن شکل ساختمانی آنها با یکدیگر است. به عبارت دیگر تحول و تغییراتی را که در حیوانات دیگر بخصوص در پستانداران (با وجودی که تعداد گونه‌های آنها نصف گونه‌های پرندگان است) می‌توان مشاهده کرد در پرندگان چندان قابل مشاهده نیست. از طرف دیگر مطالعات مربوط به آناتومی مقایسه یا در سطحی نسبتاً ابتدایی بوده تنها در سالهای اخیر قدمهای موثری در جهت شناخت علمی تر عادات و رفتار پرندگان برداشته شده‌است. و در همین راستا تغییرات فراوانی در نامگذاری و شیوه‌های رده بندی داده شده‌است.

برای رده بندی پرندگان از تغییرات ظاهری موجود در سیستمهای استخوانی و ماهیچه‌های آنها استفاده می‌شود. برخی از دانشمندان هم سعی دارند از روی میزان پروتئین موجود در تخم پرندگان یا از روی عادات و رفتاری که بین پرندگان مشترک است , روابطی برای رده بندی آنان پیدا کنند. کارشناسان رده‌بندی در مورد نحوه تکامل پرندگان در طول حیات آنها در کره زمین سازگاری آنها با شرایط متفاوت اقلیمی و جغرافیایی و نیز شرایطی که در آن طبیعت برروی اندامهای مختلف پرندگان تاثیر گذاشته و آنهایی را که قابلیت سازگاری داشته‌اند بحث بسیاری کرده‌اند. در حال حاضر بهترین شیوه برای مشخص کردن جایگاه و رده بندی پرندگان تعیین تغییرات و وضعیت دی‌ان‌آ در پرنده علاوه بر چگونگی شکل ظاهر و ویژگیهای بوم‌شناختی آنهاست. بحث رده بندی پرندگان از موارد بسیار با اهمیت و قابل تعمق در مطالعه پرندگان است و در سالهای اخیر بر روی آن مطالعات فراوانی صورت گرفته‌است.

رده بندی موحودات براساس قراردادهای بین المللی به زبان لاتین است. برای مثال گنجشک خانگی به صورت زیر رده بندی می‌شود

کالبدشناسی ظاهری یک پرنده: ۱-منقار ۲-تارُک ۳-عنبیه ۴-مردمک ۵-روتنه ۶-پوشپرهای کوچک ۷-سرشانه ۸-پوشپرهای وسطی ۹-شاه‌پر ۱۰-پشت ۱۱-پرهای کناری ۱۲-دمگاه ۱۳-ران ۱۴-ساق‌مچ ۱۵-ساق ۱۶-پا ۱۷-درشت‌نی ۱۸-سطح شکمی ۱۹-پهلو ۲۰-سینه ۲۱-گلو (اگر برجسته باشد: طوق) ۲۲-آویزک

فرمانرو جانوران

شاخه طنابداران

زیر شاخه مهره داران

رده پرندگان

راسته گنجشک سانان

خانواده گنجشکیان

سرده گنجشک

گونه گنجشک خانگی

سه شنبه 3/6/1388 - 15:37
مسوول غرفه انتشارات دارالنور قرآن از عرضه کوچک‌ترین قرآن کامل جهان در هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم در مصلای امام خمینی(ره) تهران خبر داد و گفت:‌ این قرآن تصحیح و استخراج سیدمحمد عبدالطیف از کشور مصر است.

«محمد علوش» در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، عنوان کرد: کوچک‌ترین قرآن کامل جهان به طول 2 سانتی‌متر و عرض 5/1 سانتی‌متر با جلد طبیعی دوخته شده با بهای 20000 ریال در نمایشگاه عرضه می‌شود.

وی با بیان این که «انتشارات دارالنور با 38 عنوان قرآن به نمایشگاه قرآن کریم آمده است» یادآور شد: قرآن هشت رنگ «مصحف التجوید» تصحیح علی هامش، چاپ لبنان یکی دیگر از آثار پر استقبال این غرفه است. در صفحه اول این قرآن آموزش مفاهیم قرآنی و در داخل صفحات نیز بر اساس موضوع، از رنگ‌های مختلف استفاده شده است.

علوش در این باره افزود:‌ این قرآن در پایان به صورت کشف‌الایات، ‌موضوعات مختلف قرآنی را به همراه صفحات مرتبط با آن بیان کرده است. هدیه این قرآن 160000 ریال است.

مسوول غرفه انتشارات دارالنور تخفیف قرآن‌های این انتشارات را 5 تا 30 درصد عنوان کرد و گفت:‌ انتشارات دارالنور، عامل پخش قرآن‌های چاپ سوریه و لبنان در قاب‌های نفیس و با طرح‌های مختلف است.

هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم تا 23 شهریور ماه از ساعت 16 تا 23 و روزهای تعطیل از ساعت 14 تا 23 در مصلای امام خمینی(ره) پذیرای علاقه‌مندان است.

منبع : خبرگزاری کتاب ایران
سه شنبه 3/6/1388 - 15:27
به تاخیر نیانداختن افطار

- قال رسول الله‏ صلى‏الله‏علیه‏و‏آله: لا یَزالُ النّاسُ بِخَیرٍ ما عَجَّلُوا الفِطرَ (1) ؛
مردم، تا وقتى که زود افطار مى‏کنند، در نیکى‏اند.

- قال رسول الله‏ صلى‏الله‏علیه‏و‏آله: عَجِّلُوا الإِفطارَ و أخِّرُوا السَّحورَ .(2) ؛
افطارى را زود بخورید و سحرى را به تأخیر اندازید.


- قال رسول الله صلى‏الله‏علیه‏و‏آله: مِن فِقهِ الرَّجُلِ فی دینِهِ تَعجیلُ فِطرِهِ و تَأخیرُ سَحورِهِ(3) ؛
از دین‏ شناسى مرد(فرد)، زود افطارى خوردن و تأخیر در سحرى خوردن است.

اول نماز، بعد افطار

تهذیب الأحکام عن زرارة و فضیل عن الإمام الباقر علیه‏السلام: «فی رَمَضانَ تُصَلّی ثُمَّ تُفطِرُ ، إلاّ أن تَکونَ مَعَ قَومٍ یَنتَظِرونَ الإِفطارَ، فَإِن کُنتَ مَعَهُم فَلا تُخالِف عَلَیهِم و أفطِر ثُمَّ صَلِّ، و إلاّ فَابدَأ بِالصَّلاةِ.»
قُلتُ: ولِمَ ذلِکَ؟ قالَ: «لِأَنَّهُ قَد حَضَرَکَ فَرضانِ: الإِفطارُ وَالصَّلاةُ، فَابدَأ بِأَفضَلِهِما، و أفضَلُهُمَا الصَّلاةُ.»
ثُمَّ قالَ: «تُصَلّی و أنتَ صائِمٌ فَتُکتَبُ صَلاتُکَ تِلکَ فَتُختَمُ بِالصَّومِ، أحَبُّ إلَیَّ.»(4)
از امام باقر علیه‏السلام روایت شده است: «در (ماه) رمضان نماز مى‏خوانى و سپس افطار مى‏کنى، مگر آن که با گروهى باشى که منتظر افطارند. اگر با آنان بودى، بر خلاف آنان عمل نکن؛ افطار کن و سپس نماز بخوان، وگرنه اوّل، نماز بخوان.» گفتم: براى چه؟
فرمود: «براى آن که دو واجب برایت پیش آمده است: افطار و نماز. اوّل به آن بپرداز که برتر است و نماز، برترینِ آن دو است.»
سپس فرمود: «نماز مى‏خوانى، در حالى که روزه‏اى. پس، آن نمازت با روزه به پایان برده مى‏شود. این نزد من، محبوب‏تر است.»

- قال الإمام الباقر علیه‏السلام: تُقَدِّمُ الصَّلاةَ عَلَى الإِفطارِ، إلاّ أن تَکونَ مَعَ قَومٍ یَبتَدِئونَ بِالإِفطارِ فَلا تُخالِف عَلَیهِم و أفطِر مَعَهُم، و إلاّ فَابدَأ بِالصَّلاةِ؛ فَإِنَّها أفضَلُ مِنَ الإِفطارِ، و تُکتَبُ صَلاتُکَ و أنتَ صائِمٌ أحَبُّ إلَیَّ. (5) ؛ نماز را بر افطار مقدّم مى‏دارى، مگر آن که با گروهى باشى که اوّل، افطار مى‏کنند. پس با آنان مخالفت نکن و با ایشان افطار کن، وگرنه اوّل، نماز بخوان؛ چرا که بهتر از افطار است و نمازت با حالت روزه نوشته مى‏شود و این نزد من، محبوب‏تر است.

- قال الإمام الصادق علیه‏السلام: یُستَحَبُّ لِلصّائِمِ ـ إن قَوِیَ عَلى ذلِکَ ـ أن یُصَلِّیَ قَبلَ أن یُفطِرَ(6)؛
براى روزه‏دار، مستحب است که اگر توان داشته باشد، پیش از افطار، نماز بخواند.

امام باقرعلیه السلام فرمود: «براى آن که دو واجب برایت پیش آمده است: افطار و نماز. اوّل به آن بپرداز که برتر است و نماز، برترینِ آن دو است.»
سپس فرمود: «نماز مى‏خوانى، در حالى که روزه‏اى. پس، آن نمازت با روزه به پایان برده مى‏شود. این نزد من، محبوب‏تر است.»

- عیون أخبار الرضا علیه‏السلام عن رجاء بن أبی الضحّاک ـ فی وَصفِ صَومِ الإِمامِ الرِّضا علیه‏السلام ـ کانَ ـ إذا أقامَ فی بَلدَةٍ عَشَرَةَ أیّامٍ ـ صائِما لا یُفطِرُ، فَإِذا جَنَّ اللَّیلُ بَدَأَ بِالصَّلاةِ قَبلَ الإِفطارِ(7)؛ عیون أخبار الرضا علیه‏السلام به نقل از رجاء بن ابى ضحّاک، در توصیف روزه امام رضا علیه‏السلام نقل می‌کند: هر گاه در شهرى دَه روز مى‏ماند، روزه بود و افطار نمى‏کرد. پس چون شب فرا مى‏رسید، اوّل پیش از افطار، نماز مى‏خواند.

- و قَد رُوِیَ أیضا فی ذلِکَ أنَّکَ إذا کُنتَ تَتَمَکَّنُ مِنَ الصَّلاةِ و تَعقِلُها و تَأتی بِها عَلى حُدودِها قَبلَ أن تُفطِرَ، فَالأَفضَلُ أن تُصَلِّیَ قَبلَ الإِفطارِ، ...(8) ؛ روایت شده که: هر گاه مى‏توانستى نماز را آگاهانه و با همه حدود و آدابش، پیش از آن که افطار کنى، بخوانى، بهتر آن است که قبل از افطار کردن، نماز بخوانى؛ و اگر از کسانى بودى که دلت پیش افطار کردن بود و میل تو، تو را از نماز مشغول مى‏کرد، اوّل، افطار کن تا وسوسه نفْسِ ملامتگر از تو برهد، جز این که شرط است که پرداختن به افطار پیش از نماز، سبب نشود که وقت نماز بگذرد.

صدقه دادن

- قال الإمام الرضا علیه‏السلام: مَن تَصَدَّقَ وَقتَ إفطارِهِ عَلى مِسکینٍ بِرَغیفٍ، غَفَرَ الله‏ُ لَهُ ذَنبَهُ، و کَتَبَ لَهُ ثَوابَ عِتقِ رَقَبَةٍ مِن وُلدِ إسماعیلَ(9) ؛ هر کس پیش از افطار کردن، گِرده‏اى نان به بینوایى صدقه دهد، خداوند، گناهش را مى‏آمرزد و براى او ثواب آزاد کردن بنده‏اى از فرزندان اسماعیل را مى‏نویسد.

- قال الإمام الصادق علیه‏السلام: کانَ عَلِیُّ بنُ الحُسَینِ علیهماالسلام إذا کانَ الیَومُ الَّذی یَصومُ فیهِ أمَرَ بِشاةٍ فَتُذبَحُ و تُقطَعُ أعضاءً و تُطبَخُ، فَإِذا کانَ عِندَ المَساءِ أکَبَّ عَلَى القُدورِ حَتّى یَجِدَ ریحَ المَرَقِ و هُوَ صائِمٌ، ثُمَّ یَقولُ: «هاتُوا القِصاعَ، اِغرِفوا لاِلِ فُلانٍ وَاغرِفوا لاِلِ فُلانٍ»، ثُمَّ یُؤتى بِخُبزٍ و تَمرٍ فَیَکونُ ذلِکَ عَشاءَهُ، صَلَّى الله‏ُ عَلَیهِ و عَلى آبائِهِ(10)؛ امام صادق علیه‏السلام فرمود که امام سجّاد علیه‏السلام هر روز که روزه مى‏گرفت، دستور مى‏داد که گوسفندى ذبح شود و قطعه قطعه و پخته گردد. عصر که مى‏شد، بر روى دیگ‏ها خم مى‏شد تا بوى آب‏ گوشت را در حال روزه احساس کند. سپس مى‏فرمود: «ظرف‏ها را بیاورید. براى فلان خانواده بریزید. براى فلان خانواده بریزید... .» سپس نان و خرماى خشک مى‏آوردند و غذایش همان بود. درود خدا بر او و پدرانش باد!

قرائت سوره مبارکه قدر

- قال الإمام زین العابدین علیه‏السلام: «إِنَّـآ أَنزَلْنَـهُ فِى لَیْلَةِ الْقَدْرِ» عِندَ فُطورِهِ و عِندَ سَحورِهِ، کانَ فیما بَینَهُما کَالمُتَشَحِّطِ بِدَمِهِ فی سَبیلِ الله‏ِ تَعالى(11) ؛ هر کس هنگام افطارى و سحرى خوردن، سوره «إنّا أنزلناه» بخواند، میان آن دو (وقت) همچون کسى خواهد بود که در راه خدا به خون خویش آغشته است.

دعا کردن

- قال رسول الله‏ صلى‏الله‏علیه‏و‏آله: إنَّ لِلصّائِمِ عِندَ فِطرِهِ لَدَعوَةً ما تُرَدُّ(12) ؛ براى روزه‏دار، هنگام افطارش، یک دعاى مستجاب است.

- قال رسول الله‏ صلى‏الله‏علیه‏و‏آله: إنَّ لِکُلِّ صائِمٍ دَعوَةً، فَإِذا هُوَ أرادَ أن یُفطِرَ فَلیَقُل عِندَ أوَّلِ لُقمَةٍ:
یا واسِعَ المَغفِرَةِ اغفِر لی(13)؛ هر روزه‏دارى، یک دعا (ى مستجاب) دارد. پس هر گاه خواست افطار کند، هنگام اوّلین لقمه بگوید: «اى آن که آمرزشت گسترده است! مرا بیامرز!»

- قال رسول الله صلى‏الله‏علیه‏و‏آله: لِکُلِّ عَبدٍ صائِمٍ دَعوَةٌ مُستَجابَةٌ عِندَ إفطارِهِ، اُعطِیَها فِی الدُّنیا أو ذُخِرَ لَهُ فِی الآخِرَةِ (14) ؛ هر بنده روزه‏دارى، هنگام افطارش، یک دعاى مستجاب دارد، که آن، یا در دنیا به او داده مى‏شود و یا براى آخرتش ذخیره مى‏شود.
روایت شده شده که : هر گاه مى‏توانستى نماز را آگاهانه و با همه حدود و آدابش، پیش از آن که افطار کنى، بخوانى، بهتر آن است که قبل از افطار کردن، نماز بخوانى؛ و اگر از کسانى بودى که دلت پیش افطار کردن بود و میل تو، تو را از نماز مشغول مى‏کرد، اوّل، افطار کن تا وسوسه نفْسِ ملامتگر از تو برهد، جز این که شرط است که پرداختن به افطار پیش از نماز، سبب نشود که وقت نماز بگذرد.

- قال رسول الله صلى‏الله‏علیه‏و‏آله: ثَلاثَةٌ لا تُرَدُّ دَعوَتُهُم: الصّائِمُ حَتّى یُفطِرَ، وَالإِمامُ العادِلُ، و دَعوَةُ المَظلومِ(15) ؛ سه نفرند که دعایشان رد نمى‏شود: روزه‏دار، تا آن که افطار کند؛ پیشواى دادگر؛ و نفرین ستم‏دیده.

- قال رسول الله صلى‏الله‏علیه‏و‏آله: أربَعَةٌ لا تُرَدُّ لَهُم دَعوَةٌ حَتّى تُفتَحَ لَهُم أبوابُ السَّماءِ و تَصیرَ إلَى العَرشِ: ... وَالصّائِمُ حَتّى یُفطِرَ (16)؛ چهار نفرند که دعایى از آنان رد نمى‏شود، تا آن که درهاى آسمان براى آنان گشوده شود و دعایشان به عرش برسد: ... (یکی از آنان) روزه‏دار، تا آن که افطار کند.

خواندن دعای پیش از افطار

- إنَّ النَّبِیَّ صلى‏الله‏علیه‏و‏آله کانَ إذا أفطَرَ قالَ:
بِسمِ اللهِ، اللّهُمَّ لَکَ صُمتُ و عَلى رِزقِکَ أفطَرتُ، تَقَبَّل مِنّی إنَّکَ أنتَ السَّمیعُ العَلیمُ (17) ؛ پیامبر صلى‏الله‏علیه‏و‏آله، هر گاه افطار مى‏کرد، مى‏گفت:
«به نام خدا. خدایا! براى تو روزه گرفتم و بر روزىِ تو افطار کردم. از من بپذیر! همانا تو شنواى دانایى.»

- عمل الیوم واللیلة عن ابن عبّاس: کانَ رَسولُ الله‏ِ صلى‏الله‏علیه‏و‏آله إذا أفطَرَ یَقولُ:
اللّهُمَّ لَکَ صُمنا و عَلى رِزقِکَ أفطَرنا، فَتَقَبَّل مِنّا إنَّکَ أنتَ السَّمیعُ العَلیمُ(18) ؛ به نقل از ابن عبّاس ـ پیامبر خدا، هر گاه افطار مى‏کرد، مى‏گفت:
«خدایا! براى تو روزه گرفتیم و بر روزىِ تو افطار کردیم. پس از ما بپذیر! همانا تو شنواى دانایى.»

- قال رسول الله‏ صلى‏الله‏علیه‏و‏آله: إذا قُرِّبَ إلى أحَدِکُم طَعامٌ و هُوَ صائِمٌ فَلیَقُل:
بِاسمِ الله‏ِ وَالحَمدُللهِِ، اللّهُمَّ لَکَ صُمتُ و عَلى رِزقِکَ أفطَرتُ و عَلَیکَ تَوَکَّلتُ، سُبحانَکَ و بِحَمدِکَ، تَقَبَّل مِنّی إنَّکَ أنتَ السَّمیعُ العَلیمُ(19) ؛ هر گاه نزدیک یکى از شما که روزه است، غذایى آوردند، بگوید:
«به نام خدا، و حمد از آنِ خداست. خداوندا! براى تو روزه گرفتم و بر روزىِ تو افطار کردم و بر تو توکّل نمودم. تو منزّهى و تو را مى‏ستایم. از من بپذیر! همانا تو شنواى دانایى.»

- عمل الیوم واللیلة عن معاذ: کانَ رَسولُ الله‏ِ صلى‏الله‏علیه‏و‏آله إذا أفطَرَ قالَ:
الحَمدُلله‏ِِ الَّذی أعانَنی فَصُمتُ، و رَزَقَنی فَأَفطَرتُ(20) ؛ پیامبر خدا، هر وقت افطار مى‏کرد، مى‏گفت: «سپاس، خدایى را که مرا یارى کرد تا روزه گرفتم و روزى‏ام داد تا افطار کردم.»

- قال رسول الله‏ صلى‏الله‏علیه‏و‏آله: إنَّ لِلصّائِمِ عِندَ فِطرِهِ دَعوَةً: اللّهُمَّ إنّی أسأَلُکَ بِرَحمَتِکَ الَّتی وَسِعَت کُلَّ شَیءٍ أن تَغفِرَ لی ذُنوبی(21) ؛ روزه‏دار را هنگام افطارش، دعایى چنین است: «پروردگارا! تو را به آن رحمتت که هر چیز را فرا گرفته است، مى‏خوانم که گناهانم را بیامرزى.»
رسول اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند:هر بنده روزه‏دارى، هنگام افطارش، یک دعاى مستجاب دارد، که آن، یا در دنیا به او داده مى‏شود و یا براى آخرتش ذخیره مى‏شود.

- قال رسول الله صلى‏الله‏علیه‏و‏آله: ما مِن عَبدٍ یَصومُ فَیَقولُ عِندَ إفطارِهِ: «یا عَظیمُ یا عَظیمُ؛ أنتَ إلهی لا إلهَ لی غَیرُکَ، اِغفِر لِیَ الذَّنبَ العَظیمَ؛ إنَّهُ لا یَغفِرُ الذَّنبَ العَظیمَ إلاَّ العَظیمُ» إلاّ خَرَجَ مِن ذُنوبِهِ کَیَومَ وَلَدَتهُ اُمُّهُ(22)؛ هیچ بنده‏اى نیست که روزه بگیرد و هنگام افطارش بگوید: «اى بزرگ، اى بزرگ! تو معبود منى. هیچ معبودى جز تو نیست. گناه بزرگ مرا بیامرز! همانا گناه بزرگ را جز بزرگ نمى‏آمرزد» ، مگر آن که از گناهانش بیرون مى‏آید ، همچون روزى که مادرش او را زاده است.

- قال الإمام الباقر علیه‏السلام: جاءَ قَنبَرٌ مَولى عَلِیٍّ علیه‏السلام بِفِطرِهِ إلَیهِ ... فَلَمّا أرادَ أن یَشرَبَ قالَ:
بِاسمِ اللهِ، اللّهُمَّ لَکَ صُمنا و عَلى رِزقِکَ أفطَرنا، فَتَقَبَّل مِنّا إنَّکَ أنتَ السَّمیعُ العَلیمُ(23) ؛ قنبر، غلام على علیه‏السلام، افطارى را نزد وى آورد... . چون خواست بیاشامد، فرمود: «به نام خدا . خداوندا! براى تو روزه گرفتیم و با روزىِ تو افطار کردیم. پس، از ما بپذیر! همانا تو شنواى دانایى.»

- قال الإمام الکاظم عن آبائه علیهم‏السلام: إذا أمسَیتَ صائِما فَقُل عِندَ إفطارِکَ: «اللّهُمَّ لَکَ صُمتُ و عَلى رِزقِکَ أفطَرتُ و عَلَیکَ تَوَکَّلتُ» یُکتَب لَکَ أجرُ مَن صامَ ذلِکَ الیَومَ(24) ؛ امام کاظم علیه‏السلام به نقل از پدرانش علیهم‏السلام فرمود: چون روزه بودى، هنگام افطار خویش بگو: «خداوندا! براى تو روزه گرفتم و بر روزىِ تو افطار کردم و بر تو توکّل نمودم» تا برایت پاداش کسى را بنویسند که آن روز را روزه داشته است.

- قال الإمام الرضا علیه‏السلام: مَن قالَ عِندَ إفطارِهِ: «اللّهُمَّ لَکَ صُمنا بِتَوفیقِکَ و عَلى رِزقِکَ أفطَرنا بِأَمرِکَ، فَتَقَبَّلهُ مِنّا وَاغفِر لَنا إنَّکَ أنتَ الغَفورُ الرَّحیمُ» غَفَرَ الله‏ُ ما أدخَلَ عَلى صَومِهِ مِنَ النُّقصانِ بِذُنوبِهِ (25)؛ هر کس هنگام افطارش بگوید: «خداوندا! با توفیق تو، برایت روزه گرفتیم و به فرمان تو با روزى‏ات افطار کردیم. پس، آن را از ما بپذیر و ما را بیامرز! همانا تو آمرزنده مهربانى»، خداوند، کاستى‏هایى را که او با گناهانش بر روزه‏اش وارد کرده، مى‏آمرزد.

افطار با خرما یا کشمش یا شیرینى یا شیر یا آب وِلَرم

- قال رسول الله‏ صلى‏الله‏علیه‏و‏آله: أفضَلُ ما یَبدَأُ بِهِ الصّائِمُ بِزَبیبٍ أو شَیءٍ حُلوٍ(26) ؛ برترین چیزى که روزه‏دار، افطارش را با آن آغاز مى‏کند، کشمش یا چیزى شیرین است.

- قال الإمام الصادق علیه‏السلام: کانَ رَسولُ الله‏ صلى‏الله‏علیه‏و‏آله أوَّلُ ما یُفطِرُ عَلَیهِ فی زَمَنِ الرُّطَبِ الرُّطَبُ، و فی زَمَنِ التَّمرِ التَّمرُ(27) ؛‌ اوّلین چیزى که پیامبر خدا روزه‏اش را با آن افطار مى‏کرد، در زمانِ رُطَب، رطب بود و در زمانِ خرما، خرما. (رُطَب، خرماى رسیده است و تَمر، خرماى خشک.)

- قال رسول الله‏ صلى‏الله‏علیه‏و‏آله: مَن أفطَرَ عَلى تَمرٍ حَلالٍ، زیدَ فی صَلاتِهِ أربَعُمِئَةِ صَلاةٍ(28) ؛ هر کس با خرماى حلال افطار کند، به پاداش نمازش به اندازه چهارصد نماز افزوده مى‏شود.

- قال الإمام الباقر علیه‏السلام: کانَ رَسولُ الله‏ صلى‏الله‏علیه‏و‏آله إذا صامَ فَلَم یَجِدِ الحَلواءَ أفطَرَ عَلَى الماءِ(29) ؛ پیامبر خدا، هر گاه روزه بود و حلوا (شیرینى) نمى‏یافت، با آب افطار مى‏کرد.

رسول اکرم صلی الله علیه وآله فرمودند: هیچ بنده‏اى نیست که روزه بگیرد و هنگام افطارش بگوید: «اى بزرگ، اى بزرگ! تو معبود منى. هیچ معبودى جز تو نیست. گناه بزرگ مرا بیامرز! همانا گناه بزرگ را جز بزرگ نمى‏آمرزد» ، مگر آن که از گناهانش بیرون مى‏آید ، همچون روزى که مادرش او را زاده است.

- قال الإمام الصادق علیه‏السلام: کانَ رَسولُ الله‏ صلى‏الله‏علیه‏و‏آله إذا أفطَرَ بَدَأَ بِحَلواءَ یُفطِرُ عَلَیها، فَإِن لَم یَجِد فَسُکَّرَةٍ أو تَمَراتٍ، فَإِذا أعوَزَ ذلِکَ کُلُّهُ فَماءٍ فاتِرٍ، و کانَ یَقولُ: یُنَقِّی المَعِدَةَ وَالکَبِدَ، ...(30) ؛ پیامبر خدا، هر گاه افطار مى‏کرد، با حلوا (شیرینى) آغاز مى‏کرد و اگر نمى‏یافت، با شِکر یا چند خرما و اگر اینها هم نبودند، با آب ولرم افطار مى‏کرد و مى‏فرمود: «معده و کبد را تمیز مى‏کند و بو و دهان را خوش‏بو مى‏سازد و دندان‏ها را محکم مى‏کند و سیاهى چشم را تقویت مى‏کند و مردمک چشم را پر نور مى‏سازد و گناهان را کاملاً مى‏شوید و هیجان و رگ‏ها و صفراى غالب را مى‏نشاند و بلغم را قطع مى‏کند و حرارت معده را آرام مى‏کند و سردرد را مى‏برد.»

- قال الإمام الباقر علیه‏السلام: إنَّ عَلِیّا علیه‏السلام کانَ یَستَحِبُّ أن یُفطِرَ عَلَى اللَّبَنِ(31) ؛ على علیه‏السلام خوش مى‏داشت که با شیر، افطار کند.

- قال الامام الصادق علیه‏السلام: الإِفطارُ عَلَى الماءِ یَغسِلُ الذُّنوبَ مِنَ القَلبِ (32) ؛ افطار با آب، آلودگى‏ها را از دل مى‏شوید.

پی‌نوشت‌ها:

1- صحیح البخاری: 2/ 692/1856، صحیح مسلم: 2/771/48، سنن الترمذی: 3/82/699، مسند ابن حنبل: 8/426/22868، کنز العمّال: 8/511/23886 .
2- المعجم الکبیر: 25/163/ 395، اُسدالغابة: 7/310/7426، الفردوس: 2/10/2084، سلسلة الأحادیث الصحیحة: 4/375 /1773، کنز العمّال: 8/510/23879 .
3- تاریخ دمشق: 52/138/10956 عن أنس، کنز العمّال: 8/511/23890 .
4- تهذیب الأحکام: 4/198/570، مصباح المتهجّد: 626 .
5- المقنعة: 318 .
6- تهذیب الأحکام: 4/199/575، الإقبال: 1/237، بحارالأنوار: 98/8/2 .
7- عیون أخبارالرضا علیه‏السلام: 2/182/5، بحار الأنوار: 96/314/12.
8- المقنعة : 318 .
9- فضائل الأشهر الثلاثة: 96/80 ، بحارالأنوار: 96/318/10 .
10- الکافی: 4/68/3، المحاسن: 2/158/1432، من لا یحضره الفقیه: 2/134/1955، مکارم الأخلاق:1/297/930، المناقب لابن شهر آشوب: 4/155، بحارالأنوار : 96/317/ 6.
11- الإقبال: 1/240 .
12- سنن ابن ماجه:1/557/1753، المستدرک على الصحیحین:1/583/1535، الدعاء للطبرانی: 286/919، کنز العمّال: 8/447/23585؛ بحارالأنوار: 96/255/33 .
13- مسند الشهاب: 2/128/1031، الدعوات: 26/44 .
14- نوادر الاُصول: 1/190، کنز العمّال: 8/451/23613 .
15- سنن الترمذی: 5/578/3598 ، سنن ابن ماجه:1/557/1752، مسند ابن حنبل: 3 /171/8049، صحیح ابن حبّان: 8/215/3428، السنن الکبرى: 3/481/6393 .
16- الکافی: 2/510/6، من لایحضره الفقیه: 2/226/2255، فضائل الأشهر الثلاثة: 86/64، الأمالی للصدوق: 337/394.
17- الدعاء للطبرانی: 286/918، المعجم الصغیر: 2/52، المعجم الأوسط : 7/298/7549، کنز العمّال: 7/81/18057 .
18- عمل الیوم واللیلة لابن السنی: 169/480، المعجم الکبیر: 12/114/12720.
19- کنز العمّال: 8/509/23873.
20- تاریخ بغداد: 12/75/6482، الأذکار: 172، کنز العمّال: 7/81/18058.
21- المستدرک على الصحیحین: 1/583/1535، سنن ابن ماجه: 1/557/1753، مستدرک الوسائل: 7/361/8417 .
22- الإقبال: 1/240، البلد الأمین: 231، المصباح للکفعمی: 832، بحار الأنوار: 98/11/2؛ تاریخ دمشق: 54/238/11479، کنز العمّال: 8/614/24400 .
23- تهذیب الأحکام: 4/200/578، مصباح المتهجّد: 626/704، بحار الأنوار: 40/339/24.
24- الإقبال: 1/246، بحارالأنوار: 98/15/2 .
25- فضائل الأشهر الثلاثة: 96/81، بحار الأنوار: 96/312/6 .
26- الفردوس: 1 /358/1445، بحارالأنوار: 62/296 .
27- الکافی:4/153/6، المحاسن:2/341/2173، دعائم الإسلام: 2/111/363، بحار الأنوار: 96/314/15 .
28- الإقبال: 1/242، بحارالأنوار: 98/12/2.
29- الکافی:4/152/1.
30- الکافی: 4/153/4، المقنعة: 317، مکارم الأخلاق: 1/69/86، روضة الواعظین:341، بحار الأنوار: 16/242.
31- تهذیب الأحکام: 4/199/574، الإقبال:1/242، المحاسن: 2/292/1957، بحار الأنوار: 98/12/2 .
32- الکافی: 4/152/3، تهذیب الأحکام: 4/199/572، ثواب الأعمال: 104/1، الإقبال:1/242، الدعوات: 79/195.

منبع : آوینی
سه شنبه 3/6/1388 - 15:26



برخی از فناوریها تاثیر بسیار کوچکی بر جهان اطراف انسان باقی گذارده اند و برخی دیگر مشابه زلزله ای بزرگ در لرزه سنج تاریخ به ثبت رسیده اند. در گزارشی 10 فناوری تاریخی و تاثیر گذار بر زندگی انسان معرفی شده اند.

اختراع برخی از فناوریها در زندگی انسان تاثیر غیر قابل انکاری داشته است. برای مثال هرگز نمی توان تاثیر اینترنت را بر زندگی بشر انکار کرد. در ادامه 10 فناوری برتری که تاثیر آنها بر حیات انسان غیر قابل انکار بوده و تحول عظیمی در شیوه زندگی ایجاد کرده اند، مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

کارتهای مغناطیسی:

امروزه تصور سفر کردن، خرید کردن و انجام کارهای بانکی بدون حضور کارتهای اعتباری بسیار سخت خواهد بود. این کارتها که در دهه 1960 توسط موسسه آی بی ام و به منظور استفاده در یک سیستم امنیتی تولید شده است با استفاده از اطلاعاتی که به صورت مغناطیسهای بسیار کوچک در نوار سیاهرنگ موجود در کارت رمز گذاری شده اند، بسیاری از کارهای روزمره انسانها را تسهیل می کند. کارتهای مغناطیسی اکنون به یکی از جهانی ترین فناوری های دنیا تبدیل شده اند.

باروت:

این ماده در ابتدا به منظور تولید ترکیبی برای کشف حیات جاودان توسط یک دانشمند مورد آزمایش قرارگرفت ترکیب مواد اولیه به منظور تولید باروت در ابتدا کاشف آن را تقریبا تا مرز مرگ پیش برد و پس آن تعداد زیادی از انسانها را به کام مرگ فرو برد. به گزارش مهر، در قرن 8 میلادی دانشمندان چینی موادی مانند سولفور، نیترات پتاسیم و ذغال چوب را با یکدیگر ترکیب کردند و چندی بعد فردی تصمیم گرفت از این ماده به عنوان سلاح استفاده کند. سلاحی که سرنوشت جنگهای جهان را تغییر داد.

ذوب فلز:

عصر فلز در سراسر جهان در حدود سال 1200 قبل از میلاد آغاز شده و تحولات عظیمی را در لحظه لحظه زندگی بشر ایجاد کرد. با استفاده از ابزارآلات فلزی که با کمک فناوری ذوب فلز تولید می شدند، کشاورزی آسانتر و جنگها پیروزمندانه تر شدند. در عین حال استفاده از فلز به عنوان ماده اولیه ساخت پول به دلیل وفور آن در سرتاسر جهان باستانی باعث شد تجارت به تدریج متحول شود و پرداختها شکلی مستقلانه تر به خود بگیرند.

لاستیک:

ماده اولیه لاستیک در ابتدا به شکل شیره گیاه از درختی فروچکید اما به تدریج این ماده چسبنده اهمیت زیادی به خود گرفت. در ابتدا کشف این ماده در جهان باستانی کنجکاوی بسیاری از مردم را تحریک کرد و پس از آن در پی ابداع اتومبیل این صمغ به یکی از پر مصرف ترین مواد صنعتی در جهان تبدیل شد. صنعت اتومبیل در حال حاضر بیش از 70 درصد از تولیدی لاستیک در جهان را مورد استفاده قرار می دهد.

پرتو ایکس:

توانایی مشاهده درون بدن بدون شکافتن آن در قدیم می توانست جرم جادوگری را برای افراد به همراه داشته باشد. اما پس از ابداع فناوری پرتو ایکس انجام چنین کاری بسیار رواج یافته و ضروری به شمار می رود. این فناوری از زمان ابداع خود در دهه 1800با ایجاد امکان مشاهده اختلالات و بیماری های درونی بر علم پزشکی تاثیر بسیار شدیدی گذاشت.

میکروپردازنده:

در گذشته برای قرار دادن یک رایانه با قدرت پردازش متوسط درون منزل مسکونی باید یک اتاق کامل به آن اختصاص داده می شد اما پس از ابداع میکروپردازشگرها یا CPU اکنون صنعت رایانه رقابتی شدید را به منظور هر چه کوچکتر ساختن رایانه ها آغاز کرده است.

الکتریسیته:

تا کنون شخصی از داستان کامل ابداع انرژی الکتریسیته اطلاعات دقیق و کاملی به دست نیاورده است. اما آشکار است که بنجامین فرانکلین یکی از قسمتهای مهم تلاشهایی بوده است که در کنار مغزهای متفکری چون ادیسون، تسلا و ولتا در قرن 18 میلادی سعی در آشکار سازی راز الکتریسیته داشته است. ابداع این انرژی ارزشمند دوران حیات بشر را متحول ساخته و دسترسی به انرژی را آنی و آسان کرد.

انرژی اتمی:

در دهه 1930 گروهی از فیزیکدانان مشهور دریافتند چگونه می توان قسمتی بسیار کوچک از اتم اورانیوم را به انرژی باقدرتی باورنکردنی تبدیل کرد. این ابداع مستقیما به تولید بمب اتمی و تحول مجدد در شیوه جنگها ختم شد. با این حال انرژی اتمی تنها در راستای تخریب و کشتار استفاده نشده و در زمینه های علمی و تامین انرژی نیز تاثیر به سزایی داشته است.

پرواز:

بدون در نظر گرفتن بالن سوارها و گلایدرهای دهه 1800 این برادران رایت بودند که در سال 1903 اولین پرواز جهان را به مدت 12 ثانیه انجام دادند. موفقیت در انجام این پرواز به معنی کلمه جهان را وارد دوره ای جدید از حمل و نقل قرار داد. اکنون با کمک این ابداع سفر کردن به قاره ای دیگر به جای چندین هفته یا چندین ماه تنها چند ساعت زمان خواهد برد. بر اساس لایو ساینس، تا کنون هیچ ابداعی مانند هواپیما یا پرواز، قسمتهای مختلف جهان را اینگونه به یکدیگر اتصال نداده بود.

اینترنت:

اکثر افراد زمانی که در دهه 90 اولین مکالمه اینترنتی انجام گرفت را به یاد دارند. فناوری که بنیان اصلی اینترنت را تشکیل می دهد در واقع در دهه 1980 ارائه شد اما تا زمانی که اولین وب سایت جهانی WWW توسط موسسه سرن در سال 1991 به وجود نیامد امکان استفاده عمومی از اینترنت در جهان وجود نداشت.

منبع : خبرگزاری مهر

سه شنبه 3/6/1388 - 15:25