حقوق
واجب امام زمان (عج)بر ما بندگان حق
وجود هستی خداوند
به بركت ویمن قدوم مبارك حضرت حجه ابن الحسن العسكری همه خلائق را آفرید
چنانچه اگر این وجود مقدس نبود هیچ خلقی در عالم امكان یافت نمی شد.نه زمینی نه
فلكی و نه مداری ونه معادی این
مساله كمی بنظر بعضی مردم مشكل بنظر می رسید ناگزیر با گروهی به مخاصمه پرداختند
آنها می گفتند محال است ائمه ولی نعمت ما باشند و جز خدا كسی امر خلقت را در دست
ندارد اما گروه مقابل بر عقیده خود كه ائمه ولی نعمت ما هستند پافشاری می
كردندد.سرانجام پس از درازای مخاصمه برآن شدند تا مكاتبه ای به امام عصر خود
داشته باشند و مشكل خود را از این طریق حل نمایند در پاسخ امام این چنین آمد: ((خداوند
خود اجسام را آفرید و روزیها را تقسیم نمود چراكه او نه جسم است و نه در جسم
حلوا می كند هیچ چیزی بمانند او نیست و اوست كه سمیع وبصیر است .واما امامان از
خداوند در خواست می كنند واو می آفریند واو روزی می دهد بخاطر اجابت درخواست
آنها و همچنین بخاطر تعظیم حق ایشان)) و دیگر
موید مطلب ما در مود وساطت فیض الهی توسط امام عصر جمله شزیفه در دعای ندبه هست: ((این
السبب المتصل بین الارض و السماء)به این معنا كه كجاست وسیله ای كه فیوضات آسمان
را به زمین می رساند. اوج
كمال و ترقی انسان این گونه است كه انسان در همان مسیری برای تكامل
او در نفس خودش مدون شده است قدم گذارد.در گوهر انسانی حقیقت
شكر منعم و اشتیاق و كرنش در مقابل معطی و اعطا كنند به ودیعت نهاده
شده.بنابر این بیان و فرمایش قبلی راه تكامل انسان قدم گذاشتن به این حقیقت
انسانی است .یعنی توجه و عنایت به منعم تام و علی الدوام حق
بقاء در دنیا وجود
مقدس و مبارك صاحب الزمان تنها سبب وجود ما نیستند بلكه تداوم وبقاء حیات
موجودات و تمامی ما انسانها به بركت نور انور ایشان و نفس مبارك ایشان است. امام
صادق (ع) فرمودند اگر زمین بدون امام باقی بماند اهلش را درهم فرومی پاشد . ودر
دیگر روایت از وجود نازنین امام هشتم (ع)سوال شد آیا زمین بدون امام باقی می
ماند :امام پاسخ دادند خیر باقی نمی ماند و اگر چنین شود(امام در زمین نباشد)در
هم فرو می ریزد. به این
منوره منقوله از امیر المومنین (ع) توجه نما و بگیر هزاران درّ و گوهر این
روایت: ((بدانید
كه زمین از حجت الهی خالی نمی گردد لكن خداوند چشم بندگان را بخاطر ظلم و جور و
اسراف از شناختن امام كور می كند و اگر زمین یك ساعت از حجت الهی خالی بماند
اهلش را فرو می برد. حق
ولایت از
بزرگترین و والاترین حقوقی كه ائمه بر گردن ما دارند حق ولایت است.ایشان طبق
ولایت تكوینی و تشریعی خود می بایست مطاع باشند و ما در برابر این ولایت می
بایست خاضع و فروتن باشیم.اگرچه ولایت آنها می تواند قهرا موثر در ماباشد بدون
دخالت ما لكن مقتضای حكمت متقن الهی اینست كه در حالت طبیعی تنها ولایت تشریعی
آن جنابان بر ما مستولی است.از جمله حقوق امام بر رعیت اینست كه رعیت مطیع و
دنباله رو امام خود باشد. قال
امیر المومنین (ع)و أما حقی علیكم فالوفاء بالبیعة و النصیحة فی المشهد و المغیب
و الإجابة حین أدعوكم و الطاعة حین آمركم قال
سألت أبا جعفر ع ما حق الإمام على الناس قال حقه علیهم أن یسمعوا له و یطیعوا پس
نتها اطاعت پذیری لازم است بلكه خلوص و صداقت هم لازم است. در
حقیقت تنها كسی حق ولایت دارد كه خود منعم باشد.و مابقی ولایت ها ولایت حقیقی
نیست.ما قبلا بیان داشتیم كه منعمان ما ائمه و اولیاء الهی هستند وآنها هستند كه
ولایت حقیقی بر ما دارد.اگر در شرع مقدس ولایت دیگران كه باصاله نیست گاهی واجب
شمرده می شود كاملا تكلیف ولایت اولیاء حقیقی مشخص است. حق
قرابت و خویشاوندی پیغمبر (ص) یكی از
وظایف مهم و اساسی تمامی مسلمانان احترام به اهل بیت پیامبر است كه در قرآن این
كار بعنوان تنها مزد رسالت نبی اكرم (ص) معرفی شده : ((قل
لا اسئلكم علیه اجرا الا الموده فی القربی))بگو از شما هیچ اجر ومزدی نمی خواهم
جز اینكه در مورد اقرباء و خویشاوندانم مودت ورزید. تا
آنجا كه خود امام زمان (عج)در مورد ظهورشان ندا می دهند :….. حق
احسان حضرت بر ما شیعیان طبق
طبیعت و سرشت پاك هر انسانی در مقابل احسان یا تكریم دیگران انسان نباید ساكت
بماند بلكه باید درصدد جبران آن برآید قرآن و روایات هم بر این موضوع صحه
گذاشته اند : خداوند
در قرآن می فرمایید ((وَ إِذا حُیِّیتُمْ بِتَحِیَّةٍ فَحَیُّوا
بِأَحْسَنَ مِنْها أَوْ رُدُّوها إِنَّ اللَّهَ كانَ عَلى كُلِّ شَیْءٍ
حَسِیباً))هرگاه شما از جانب كسی تحیت و تكریم شدید پس بهتر آنرا یا مثل آنرا به
او باز گردانید وپیامبر
اعظم (ص) فر مودند هر كس به شما نیكی كرد به او پاداش دهید و اگر نتوانسید برای
او دعا كنید تا اطمینان یابید كه احسان آن شخص را جبران كرده اید.بنابر این هم
شرعا و هم وجدانا بر ما لازم هست ما احسانهای وافر وبی شمار امام عزیزتر از
جانمان را جبران نماییم.اگرچه كه ما نمی توانیم ذره ای از رحمت های آن وجود نازنین
را جبران نماییم لكن بر طبق مقتضایمرام و مردانگی بر ماست كه در حق ایشان دعا
نماییم شگفت از اینكه دعاهای ما در حق ایشان تنها مفید حال آن جناب نیست بلكه در
حقیقت فایده اش متوجه حال ماست.نباید از این نكته غافل ماند كه ایشان اصلا به ما
نیاز ندارند بلكه ما هستیم كه علی الدوام محتاج درگاه ملكوتی آنجناب هستیم. حق پدر
بر فرزند از
حقوق مسلمی كه بر عهده تمام انسانها گزارده شده ادای حق پدر و مادر است .آیات و
روایات بسیار محكم و زیادی در این رابطه هست .اما نكته كه كمی پوشیده به نظر می
رسد این است كه پدر اصلی ما شیعیان غیر از پدر و مادر طبیعی و مادی ما هست و آن
كسی نیست جز وجود انور ائمه هدی(ع) .اگر حق پدر طبیعی و مادی بر ما واجب است پس
حق پدر اصیل ما و پدر ایمان و هدایت ما حقش مسلم تر و واجب تر است . این
حدیث منور و زیبای امام صادق (ع) كاملا گویای این مطلب است كه ائمه ما پدران ما
هستند :شیعیان ما از باقیمانده گل ما خلق شده اند همانطوریكه فرزند از پدر بوجود
می آید. امام
رضا (ع)فرمودند:امام همدم و رفیق و پدر مهربان است.و دیگر موید ما حدیث معروف
رسول اكرم (ص)كه فرمودند: (( انا و علی ابوا هذه الامة)) حق
عالم بر متعلم در
حقیقت ما تمامی معلومات دینی خود را از وجود مبارك ائمه معصومین داریم و آنها به
رسالت خود یعنی تعلیم معالم دین عمل نموده اند كه ما سر سفره پر كرامت اسلام
نشسته ایم.نتیجتا حقی از جانب آنها بر گردن ما قرار می گیرد كه آن حق عالم
بر متعلم است. هرچه
ارزش و اندازه علم بالا باشد احترام و تكریم معلم آن هم بالا می رورد.و چه علم
بالاتر از خداشناسی و دین شناسی.وچه معلمی بالاتر از معلم معارف الهی..طلیعه دار
و پرچم دار این تعلیم وجود منور معصومین هستند و تمركز تكریم متعلمین بیشتر باید
معطوف به این اربابان معرفت باشد. |