در گذشته چنين تصور مي شد که هوش يک توانايي ارثي غير قابل تغيير است و به همين دليل آموزش در آن تأثيري نخواهد داشت. اين انديشه حاصل نظريه هايي بود که هوش را تغيير ناپذير مي دانستند. نظريه هاي تازه تر که هوش را يک رشته فرآيند ذهني مي دانند بر تغيير ناپذيري آن اصرار چنداني نمي ورزند و لذا از لحاظ پرورشي نظريه هاي اميدوار کننده تري هستند . گيج و برلاينر 1992- (Gage & Borliner) در اين باره مي گويند: " ما مي توانيم به برنامه هاي آموزش حل مسأله اي که رفتار هوشمندانه را افزايش مي دهند بينديشيم. ما مي توانيم به برنامه هايي بينديشيم که به دانش آموزان کمک مي کنند تا زمان يادگيري، استراتژي هاي يادگيري يا توالي مطالب يادگيري خود نظارت کنند. مي توانيم درباره مهارت هاي رمزگرداني يا مهارت هاي مقايسه کردن دانش آموزان کار کنيم – اگر فکر مي کنيم مشکل آنان به اين قسمت مربوط مي شود – با آگاهي کامل از مفاهيم مربوط به هوش در نظريه هاي خبرپردازي جاري، مي توانيم درک کنيم که پائين بودن سطح توانايي هاي کلي ذهني يک شرايط عمومي فرد نيست بلکه يک الگوي رفتاري قابل اصلاح است." اسلاوين (1991) در کتاب "روان شناسي پرورشي" خود يکي از روش هاي معروف آموزش توانايي هاي هوشي را با نام غني سازي موثر* معرفي کرده است. اين روش به وسيله ريون فيورستاين (Reuven Feurestein) ابداع شده است. در اين برنامه آموزشي دانش آموزان يک رشته تکليف کتبي يا اصطلاحاً مداد و کاغذي را نظير آنچه در شکل ديده مي شود انجام مي دهند. هدف اين تمرين ها ايجاد مهارت هاي ذهني از قبيل طبقه بندي، مقايسه ، جهت يابي فضايي و توالي عددي است. برنامه آموزشي غني سازي موثر در هفته سه تا چهار ساعت و براي حداقل دو سال متوالي به اجرا در مي آيد. اين برنامه معمولاً براي دانش آموزان ضعيف و يا داراي ناتواني هاي يادگيري مورد استفاده قرار مي گيرد. اسلاوين به پژوهش هايي اشاره مي کند که نشان داده اند روش غني سازي موثر، اگر به طور کامل به اجرا در آيد در افزايش عملکرد دانش آموزان در آزمون هاي استعداد و هوش تاثير مثبت خواهد داشت. حتي بعضي مطالعات نشان داده اند که تاثير اين روش در بالا بردن نمرات آزمون استعداد تا دو سال پس از پايان يافتن برنامه آموزشي، دوام داشته است. در مقابل برخي از صاحب نظران ( از جمله استرنبرگ و بهانا، 1986) گفته اند که روش غني سازي موثر صرفا به دانش آموزان ياد مي دهد که چگونه به آزمون هاي هوش جواب دهند. آنان به عنوان دليلي بر اين ادعاي خود گفته اند، بسياري از تمرين هاي اين روش آموزشي ( مانند آنچه در شکل آمده ) شبيه به سؤالات آزمون هاي هوش هستند. اسلاوين در نتيجه گيري از بحث خود پيرامون آموزش مهارت هاي انديشيدن گفته است: " تا زماني که برنامه هاي مهارت هاي انديشيدن نشان نداده اند که علاوه بر افزايش عملکرد يادگيرندگان در آزمون هاي هوش، مي توانند پيشرفت تحصيلي دانش آموزان را نيز افزايش دهند، استفاده از آنها در مدارس محدود خواهد بود". هر چند که هنوز درباره چگونگي تغيير پذيري هوش، اختلاف نظر فراوان وجود دارد و گر چه تا کنون روش هاي نظام دار آموزشي متنوعي براي آموزش هوش و استعداد تدوين نشده ، اما شواهد تجربي و نظريه هاي تربيتي فراواني موجود که نشان مي دهد غني سازي محيط رشد و تربيت افراد به ويژه در سال هاي اوليه زندگي در پرورش استعدادهاي ذهني موثرند. معلمان با سرلوحه قرار دادن اين اصل مي توانند به رشد استعدادهاي دانش آموزان کمک کنند.
امیر حیدری
کل آیتم ها 1
سلام
هنوز نخوندم
ولی sive کردمش تا سر فرصت مطالعش کنم
ولی خودمونم ها جواب میده؟
یعنی هوش رو افزایش میده یا نه؟
موفق باشی
بای بایت باشه
انگار پاي ثانيه ها سنگ ميشود
وقتي دلي براي دلي تنگ ميشود