• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 837
تعداد نظرات : 483
زمان آخرین مطلب : 2431روز قبل
اخلاق

 دکتر قفاری کتابی در سه جلد علیه شیعه نوشته است. او هم افترائات زیادی می‌زند از جمله می نویسد: شیعیان برای شفا از خاک کربلا استفاده می‌کنند و معتقدند که شفا از خود این خاک است، نه از خدا: «اَنّ الشفاء من تراب القبر لا من رب الارباب»؛ درحالی‌که روایات موجود در این زمینه صریحاً شفا را به خداوند نسبت می‌دهند؛ از جمله روایت معروفی است که می‌گوید خداوند به امام حسین(علیه السلام) در عوض شهادت چند چیز داد؛ از جمله: «جعل الشفاء فی تربته؛ خداوند شفاء را در تربتش قرار داد». صریحاً روایات ما شفا را به خدا نسبت می‌دهند، اما قفاری می‌گوید شیعیان معتقدند که این شفا هیچ ربطی به خدا ندارد و مستقلاً از خود خاک است نه از خدا. vahhabiyat.com

 

 

يکشنبه 12/6/1396 - 7:0
اخلاق

 در کتاب دراسات فی الفرق، نوشته دکتر صابر طعیمه، چاپ ریاض (مطبعة المعارف) تهمتهای ناروایی علیه شیعه روا داشته شده است. وی نوشته است که شیعیان مقام الوهیت برای حضرت علی قائل‌اند و این غلو در مورد تمام دوازده امام وجود دارد. وی به روایتی از اصول کافی استناد می‌کند که امام هشتم شیعیان گفته­ اند ما همه پسران خداییم: «نحن ابناء الله» و به کتاب اصول کافی، ج1، ص223، چاپ تهران آدرس می‌دهد تا مخاطب به آن شک نکند. وقتی به کافی مراجعه کنیم ، این چنین است: «أما بعد فنحن أمناء الله فی أرضه؛ ما امین‌های خدا در زمین هستیم». این نویسنده ، «میم» را به «ب» تبدیل کرده و گفته امام رضا فرموده: نحن ابناء الله؛ ما پسران خداییم. نتیجه گرفته که شیعه برای خدا دوازده پسر قائل است و مسیحی‌ها یک پسر برای خدا قائل‌اند؛ پس شیعیان بدترند. vahhabiyat.com

 

يکشنبه 12/6/1396 - 6:59
عقاید و احکام

در روایاتی ابوحنیفه برای به دست آوردن حکم مسئله ای، به اهل بیت(علیهم السلام) مراجعه می کند که خود حاکی از پذیرش مرجعیت علمی اهل بیت(علیهم السلام) است.

1. ابوحنیفه از امام صادق(ع) درباره فردی که دیگری را (یا فاسق) خطاب کرده می پرسد و امام صادق(ع) می فرماید: حدی بر وی نیست بلکه تعزیر می شود

2. ابوحنیفه از امام صادق می پرسد: چگونه در قتل دو شاهد کفایت می کند در حالی که برای زنا چهار شاهد باید اقامه شود با وجودی که قتل مهمتر از زنا است؟ و امام جواب می دهند که: قتل فعل واحد است ولی زنا دو فعل است بناء دو شاهد برای مرد و دو شاهد برای زن لازم است.

3. محمدبن مسلم می گوید: زنی نزد من آمد و گفت: دختری دارم که هنگام زایمان از دنیا رفت ولی بچه داخل شکمش تکان می خورد باید چکار کنم؟ من با ارجاع به قول امام باقر(ع) در این خصوص مبنی بر شکافتن شکم مادر و بیرون آوردن طفل راهنماییش کردم بعد به آن زن گفتم چه کسی به تو گفت که نزد من آیی؟ زن گفت: نزد ابوحنیفه رفتم . او گفت: در این مورد چیزی گفتنی ندارم نزد محمد بن مسلم برو و فتوای او را به من هم بگو ...

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

 1. عَلِیُّ بْنُ إِبْرَاهِیمَ عَنْ أَبِیهِ عَنِ الْقَاسِمِ بْنِ مُحَمَّدٍ الْمِنْقَرِیِّ عَنِ النُّعْمَانِ بْنِ عَبْدِ السَّلَامِ عَنْ أَبِی حَنِیفَةَ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع عَنْ رَجُلٍ قَالَ لآِخَرَ یَا فَاسِقُ قَالَ لَا حَدَّ عَلَیْهِ وَ یُعَزَّرُ (كلینى، محمد بن یعقوب بن اسحاق، الكافی (ط - الإسلامیة)، 8جلد، دار الكتب الإسلامیة - تهران، چاپ: چهارم، 1407 ق.ج7 ؛ صص242 و 404 ابن بابویه، محمد بن على، علل الشرائع، 2جلد، كتاب فروشى داورى - قم، چاپ: اول، 1385ش / 1966م. ؛ ج2 ؛ ص510شیخ صدوق، علل الشرایع، ج2،ص510)

 2. عَنْ إِسْمَاعِیلَ بْنِ أَبِی حَنِیفَةَ عَنْ أَبِی حَنِیفَةَ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع كَیْفَ الْقَتْلُ یَجُوزُ فِیهِ شَاهِدَانِ وَ الزِّنَا لَا یَجُوزُ فِیهِ إِلَّا أَرْبَعَةُ شُهُودٍ وَ الْقَتْلُ أَشَدُّ مِنَ الزِّنَا فَقَالَ لِأَنَّ الْقَتْلَ فِعْلٌ وَاحِدٌ وَ الزِّنَا فِعْلَانِ فَمِنْ ثَمَّ لَا یَجُوزُ فِیهِ إِلَّا أَرْبَعَةُ شُهُودٍ عَلَى الرَّجُلِ شَاهِدَانِ وَ عَلَى الْمَرْأَةِ شَاهِدَانِ. (طوسى، محمد بن الحسن، تهذیب الأحكام (تحقیق خرسان)، 10جلد، دار الكتب الإسلامیه - تهران، چاپ: چهارم، 1407 ق. ؛ ج6 ؛ ص278)

 3. وَ عَنْهُ عَنْ سَعْدِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ ابْنِ فَضَّالٍ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ بُكَیْرٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ قَالَ إِنِّی ذَاتَ لَیْلَةٍ لَنَائِمٌ عَلَى السَّطْحِ إِذْ طَرَقَ الْبَابَ طَارِقٌ فَقُلْتُ مَنْ هَذَا فَقَالَ أَشْرِفْ رَحِمَكَ اللَّهُ فَأَشْرَفْتُ فَإِذَا امْرَأَةٌ فَقَالَتْ لِی ابْنَةٌ عَرُوسٌ یَضْرِبُهَا الطَّلْقُ فَمَا زَالَتْ تُطْلَقُ حَتَّى مَاتَتْ وَ الْوَلَدُ یَتَحَرَّكُ فِی بَطْنِهَا وَ یَذْهَبُ وَ یَجِیءُ فَمَا أَصْنَعُ فَقُلْتُ لَهَا یَا أَمَةَ اللَّهِ سُئِلَ مُحَمَّدُ بْنُ عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ الْبَاقِرُ ع عَنْ مِثْلِ هَذَا فَقَالَ یُشَقُّ بَطْنُ الْمَیِّتِ وَ یُسْتَخْرَجُ الْوَلَدُ یَا أَمَةَ اللَّهِ افْعَلِی مِثْلَ ذَلِكَ یَا أَمَةَ اللَّهِ إِنِّی رَجُلٌ فِی سِتْرٍ مَنْ وَجَّهَكِ إِلَیَّ قَالَتْ لِی رَحِمَكَ اللَّهُ جِئْتُ إِلَى أَبِی حَنِیفَةَ صَاحِبِ الرَّأْیِ فَقَالَ لِی مَا عِنْدِی فِیهَا شَیْءٌ وَ لَكِنْ عَلَیْكِ بِمُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ الثَّقَفِیِّ فَإِنَّهُ یُخْبِرُكِ فَمَا أَفْتَاكِ بِهِ مِنْ شَیْءٍ فَعُودِی إِلَیَّ فَأَعْلِمْنِیهِ فَقُلْتُ لَهَا امْضِی بِسَلَامٍ فَلَمَّا كَانَ الْغَدُ خَرَجْتُ إِلَى الْمَسْجِدِ فَإِذَا أَبُو حَنِیفَةَ یَسْأَلُ أَصْحَابَهُ عَنْهَا فَتَنَحْنَحْتُ فَقَالَ اللَّهُمَّ غَفْراً دَعْنَا نَعِیشُ (مفید، محمد بن محمد، الإختصاص، 1جلد، الموتمر العالمى لالفیة الشیخ المفید - ایران ؛ قم، چاپ: اول، 1413 ق. ، ص: 204)

 

يکشنبه 12/6/1396 - 6:15
عقاید و احکام

در باب «نظریه ارجاء» باید گفت که ارجاء مورد نظر ابوحنیفه (رح) به معنای اباحی گری نیست، بلکه وی با این نظریه عمدتاً دیدگاه خوارج را تخطئه کرده و در پی آن بوده است که راه تکفیر مسلمانان از سوی همکیشانشان را سد نماید. وی هیچ بی اعتنایی به ارزش عمل ندارد و عاصیان را نیز برخلاف جهمیه، به بهشت امیدوار نمی گرداند و حکم اخروی آنها را به خدا وا می گذارد.1

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1. سعد اشعری، المقالات والفرق، ص6؛ ابوالحسن اشعری، مقالات الاسلامیین، ص138؛ رجال کشی، ص190؛ خطیب بغدادی، همان، ص382؛ شمس الدین ذهبی، سیر اعلام النبلاء، ج5، ص233؛ شهرستانی، الملل و النحل، ج1، ص126؛ دایرة المعارف بزرگ اسلامی، مدخل «ابوحنیفه»، ص383.

 

يکشنبه 12/6/1396 - 6:11
عقاید و احکام

عبدالجلیل قزوینی در النقض ص403و404 به شرکت ابوحنیفه در عزاداری امام حسین(علیه السلام) اشاره می کند. وی در جواب مؤلف ناشناس بعض فضائح الروافض که می گوید یکی از بدعتهای شیعیان این است که در سالگرد شهادت امام حسین(علیه السلام) به سر و سینه می زنند و به عزاداری می پردازند، می گوید: این سنت اختصاص به شیعه ندارد و بزرگان اهل سنت، ازجمله ابوحنیفه و شافعی، این سنت را رعایت کرده و این طریقه را نگاه داشته اند. بنابراین، اگر این سنت عیب محسوب شود، نخست باید بر ابوحنیفه و شافعی و اصحاب ایشان اعتراض نمود و آن گاه بر شیعه.

 ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

 رازی قزوینی، عبدالجلیل(م585ق.)، نقض، مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث، قم، 1391ش.

 

يکشنبه 12/6/1396 - 6:9
عقاید و احکام

علاوه بر منابع شیعی، بسیاری از منابع اهل سنت نیز امام صادق(علیه السلام) را از استادان ابوحنیفه (رح) می دانند. عبدالحلیم الجندی می گوید: امام صادق(ع) امام ششم از ائمه دوازده گانه اهل بیت(ع) استاد ابوحنیفه(رح) است اگرچه که دو سال از وی(ابوحنیفه(رح)) کوچکتر است. ابوحنیفه(رح) و مالک (رح) نزد امام صادق (ع) شاگردی کردند و از آن حضرت تأثرات زیادی پذیرفتند... و مالک استاد شافعی بوده است و شافعی به فرزندان پیامبر (ص) بسیار احترام می گذاشته و در مقابلشان تواضع و فروتنی می کرده است و احمد حنبل(رح) ده سال نزد شافعی شاگردی کرده است پس همه ائمه اربعه اهل سنت یا شاگردان بدون واسطه امام صادق(ع) و یا از شاگردان با واسطه آن حضرت بوده اند. 1 و آلوسی می گوید: و این ابوحنیفه(رح) است که بین اهل سنت با افتخار و بیانی روشن می گوید: اگر آن دو سالی که نزد امام صادق(ع) تلمذ می کردم نبود من هلاک شده بودم.2

 ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1-      (هو الإمام السادس من أئمة آل البیت الاثنی عشر ( علیهم السلام ) ، وهو أستاذ أبی حنیفة رغم أنه یصغره بسنتین ، أنظر كتابنا " وركبت السفینة " 554 - 564 . النبی ومستقبل الدعوة، مروان خلیفات، چاپ : الأولى، سال چاپ : 1420، ناشر : مركز الأبحاث العقائدیة - قم – ایران، پاورقی ص45 و فلقد تتلمذ أبو حنیفة ومالك للإمام الصادق ، وتأثرا كثیرا به ، سواء فی الفقه أو فی الطریقة . ومالك شیخ الشافعی . والشافعی یدلی إلى أبناء النبی صلى الله علیه وسلم ... وقد تتلمذ له أحمد بن حنبل سنوات عشرة . فهؤلاء أئمة أهل السنة الأربعة ، تلامیذ مباشرون أو غیر مباشرین للإمام الصادق .) الإمام جعفر الصادق ( ع )، عبد الحلیم الجندی، تحقیق : إشراف : محمد توفیق عویضة، سال چاپ : 1397 - 1977 م، چاپخانه : مطابع الأهرام التجاریة – القاهرة، ناشر : المجلس الأعلى للشئون الإسلامیة – القاهرة ص3  

2-       2- وقال الآلوسی ... : وهذا أبو حنیفة و هو بین أهل السنّة كان یفتخر ویقول بأفصح لسان : " لولا السنتان لهلك النعمان " یرید السنتین اللتین صحب فیها - لأخذ العلم - الإمام جعفر الصادق علیه السلام . (كتاب : الإمام الصادق ( ع ) ، نویسنده : الشیخ محمد حسن المظفر ، جلد : 2 ، وفات : 1375 ، چاپ : الثالثة ، سال چاپ : 1397 - 1978 م ، ناشر : دار الزهراء للطباعة والنشر والتوزیع - بیروت – لبنان (ص133))

 

يکشنبه 12/6/1396 - 6:7
ادبی هنری

آموزش بافت دستبند قلب زیبای دخترانه و شیک

 

 

 

برای شروع بافت دستبند قلب ، ابتدا ۱۵ زنجیره زده و با بافت گره نامرئی به اولین زنجیره حلقه کنید.

 

 

 

 

حلقه را با ۲۰ پایه کوتاه پر کنید. به اولین پایه کوتاه وصل کنید.

 

 

 

 

 

داخل حلقه به ترتیب : ۱ زنجیره ، ۱ پایه کوتاه ، ۱ پایه متوسط ، ۲ پایه بلند ، ۲ پایه دوبل ببافید.

 

 

 

 

۳ زنجیره بافته و با پایه کوتاه به حلقه وصل کنید.

 

 

۱۲ زنجیره زده و تکرار بافت مراحل قبل تا به اندازه دور مچ دست شود.

 

 

 

۲۰ زنجیره بزنید و از زنجیره دوم به بعد در هر زنجیره گره نامرئی ببافید.

 

 

 

 

 

 

مجددا ۲۰ زنجیره بزنید و از زنجیره دوم به گره نامرئی ببافید.
با نامرئی به آخرین زنجیره نیمه قلب وصل کنید.

 

 

 

 

 

قرینه نیمه قلب ببافید: ۳ زنجیره ۲ دوبل ۲ بلند ۱ متوسط و یک کوتاه
یک زنجیره بافته و با گره نامرئی به زنجیره ابتدای آن نیمه وصل کنید.

 

 

 

۴ زنجیره بافته و مرحله قبل را تا رسیدن به حلقه تکرار کنید.
با گره نامرئی وصل کنید.

 

 

 

 

این هم چند نمونه دستبند بافته شده با رنگ های مختلف

 

 

 

 

 

 

 

 

شنبه 11/6/1396 - 16:24
ادبی هنری

برای بافت زیرلیوانی قلبی شکل می تونین از اضافه کامواها استفاده کنید. با یک رنگ ببافید یا چند رنگ.

 

 

 

 

آموزش بافت زیرلیوانی قلبی زیبا با تصویر مرحله به مرحله 
در این آموزش برای بافت زیرلیوانی قلبی از ۴ رنگ استفاده شده است.

 

 

 

 

رج اول
یک حلقه جادویی زده ، دو زنجیره ببافید.

۱۱ پایه متوسط در حلقه بافته و با گره نامرئی به ابتدا وصل کنید.

 

 

 

 

رج دوم 
نخ رنگ دیگر را گره زده و ۳ زنجیره ببافید.

 

 

 

 

در همان جا دو پایه دوبل ببافید و همه را یکی کنید.

یک زنجیره ببافید.

 

 

 

 

در هر گره رج قبل ۳ پایه دوبل را یکی کرده و زنجیره بزنید.

با پایه کوتاه به سومین زنجیره ابتدای رج وصل کنید.

 

 

 

 

رج سوم 
نخ سفید را به زنجیره بین پایه دوبل ها وصل کنید.

یک زنجیره ، یک پایه توسط و یک زنجیره ببافید.

 

 

 

در زنجیره بعدی ۲ پایه دوبل یک پایه سوبل دو زنجیره یک پایه سوبل و دو پایه دوبل ببافید.

یک زنجیره بزنید.

 

 

 

در زنجیره بعدی : ۳ پایه دوبل و یک زنجیره

در زنجیره بعدی : ۳ پایه بلند و یک زنجیره

در زنجیره بعدی : ۳ پایه متوسط و یک زنجیره

در زنجیره بعدی : ۲ پایه متوسط ، یک پایه بلند و یک زنجیره

در زنجیره بعدی : ۲ پایه دوبل یک پایه سوبل دو زنجیره یک پایه سوبل و دو پایه دوبل ببافید.

یک زنجیره ببافید.

 

 

 

 

طرف دیگر قلب را قرینه این طرف ببافید.

 

 

 

 

 

 

رج چهارم 
رج بعدی در اولین زنجیره ۲ پایه کوتاه ، یک پایه متوسط و یک زنجیره ببافید.

در زنجیره بعدی : یک پایه متوسط، ۲ پایه بلند، ۲ زنجیره، ۱ پایه بلند، ۱ پایه دوبل و یک پایه سوبل و ۱ زنجیره ببافید.

در زنجیره بعدی : ۲ پایه سوبل یک زنجیره ۲ پایه سوبل و یک زنجیره ببافید.

در زنجیره بعدی : ۱ پایه سوبل ف ۱ پایه دوبل ف ۱ پایه بلند و یک زنجیره

در ۳ زنجیره بعدی هر کدام : ۳ پایه بلند و یک زنجیره

در زنجیره بعدی ، نوک قلب : ۳ پایه بلند ف ۲ زنجیره ، ۳ پایه بلند و یک زنجیره

طرف دیگر را قرینه این طرف ببافید.

با گره نامرئی به ابتدای رج وصل کنید.

 

 

 

رج پایانی 
دور تا دور کار را پایه کوتاه ببافید.

روی هر پایه یک پایه کوتاه و روی زنجیره ها ۲ پایه کوتاه.

 

 

 

 

در نوک قلب ۳ پایه کوتاه بافته می شود.

 

 

 

این هم زیرلیوانی زیبای ما .

 

 

 

 

 

نمونه های بافت زیرلیوانی قلبی با رنگ های متنوع

 

 

 

 

 

اختصاصی مجله تصویر زندگی

 

 

 

شنبه 11/6/1396 - 16:6
عقاید و احکام

قاعده معروفی است نزد اهل سنت بخصوص مذهب حنفی که بر اساس آن ، احدی از اهل قبله تکفیر نمی شوند ... بناء همه پیروان دیگر مذاهب اسلامی ، خون و مال و عرض و حیثیت و همه چیزشان از نظر اهل سنت مخصوصا احناف ، محترم است ....
 1- وتقدمت القاعدة المعروفة عند أهل السنة والجماعة أننا لا نكفر أحدا من أهل القبلة بذنب ما لم یستحله ، فإن استحله كفرناه . (كتاب : صحیح شرح العقیدة الطحاویة، نویسنده : حسن بن علی السقاف، چاپ : الأولى ، سال چاپ : 1416 - 1995 م، ناشر : دار الإمام النووی - عمان – الأردن، ص742)
2- یشیر الشیخ إلى الرد على الخوارج والمعتزلة فی قولهم بخروجه من الإیمان بارتكاب الكبیرة وفیه تقریر لما قال أولا لا نكفر أحدا من أهل القبلة بذنب ما لم یستحله
(كتاب : شرح العقیدة الطحاویة، نویسنده : ابن أبی العز الحنفی، وفات : 792، چاپ : الرابعة، سال چاپ : 1391، چاپخانه : بیروت - المكتب الإسلامی، ناشر : المكتب الإسلامی، ص372)
 3- فیما رواه نوح بن أبی مریم عن أبی حنیفة رضی الله عنه ، فإنه قال : سألته عن مذهب أهل السنة فقال : أن تفضل أبا بكر وعمر ، وتحب علیا وعثمان ، وترى المسح على الخفین ، ولا تكفر أحدا من أهل القبلة
(شرح السیر الكبیر، السرخسی، جلد : 1، وفات : 483، سال چاپ : 1960 م، چاپخانه : مطبعة مصر، ص158)

 

شنبه 11/6/1396 - 15:20
عقاید و احکام

روایات منقطع منقول از امام باقر و امام صادق(علیهما السلام) که ایشان مستقیماً «قال رسول الله(صلی الله علیه وآله)» می فرمایند، از طریق ابوحنیفه(ره) در کتاب الـآثار ابویوسف فراوان به چشم می خورد. به عنوان نمونه، در باب نماز نافله، روایتی به این سبک آمده است: «روی ابویوسـف عن ابی حنیفـة عن ابی جعفر محمد بن علی(علیه السلام) عن النبی(صلی الله علیه وآله) انه کان یصلـی بعد العشـاء الاخرة الی الفجر، فیما بین ذلک ثمانی رکعات و... .»
(ابویوسف، الآثار، ص34 به نقل از: جایگاه اهل‌بیت (ع) از دیدگاه ابوحنیفه، محمد شفق خواتی، طلوع، بهار 1385، شماره 17، (30 صفحه، از 145 تا 174).ص161)

 

شنبه 11/6/1396 - 15:17
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته