• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 13516
تعداد نظرات : 591
زمان آخرین مطلب : 1307روز قبل
آموزش و تحقيقات

چهارشنبه 9/5/1398 - 1:26
آموزش و تحقيقات

چهارشنبه 9/5/1398 - 1:24
آموزش و تحقيقات

چهارشنبه 9/5/1398 - 1:23
فلسفه و عرفان

 

 

 

 

 

                                                                     بسمه تعالی             

                                            منظومه صدای پای آب و راز های عرفانی

 

      

                                                 سید محمد حسین شرافت مولا          

                     

 

                                      

چکیده مقاله :
 عشق به طبیعت و آفریدگان حضرت یزدان از ارکان عرفان اسلامی و عرفان شرق محسوب می گردد .سهراب سپهری راه رسیدن به وصال عشق حضرت خداوند را تنها با کسب عشق حقیقی  به آفریدگان الهی و طبیعت ممکن می داند . او عشق واقعی را در قلب ساده و دور از تکلف می پندارد و تمام آفریدگان طبیعت الهی را چه با ظاهر زشت و چه با سیمای زیبا , عشق می ورزد و ما را به عشق ورزی با آن ها دعوت می کند زیرا بر اساس عرفان اسلامی و شرقی  , بطن و ذات تمام آفریدگان طبیعت الهی زیبا , پاک و یکسان و از سر چشمه ذات پاک و انور حضرت آفریدگار الله جلّ جلاله است .  آرمانشهر سهراب سپهری غیر مادی , اخروی , نا محدود و بر اساس عشق قلبی به حضرت الله جلّ جلاله و تمام هستی تعریف می گردد. سهراب سپهری عقلانیت , علوم مادّی و سیاست را فدای عشق ساده و بی ریای قلب به حضرت خداوند و آفریدگان او معرفی می کند و روزمرگی و بی تفاوتی را در عشق , نهی می کند و  جامعه انسانی را به وحدت قلبی ِساده دعوت می کند تا به وصال عشق حضرت یزدان برسند . همچنین او قرن معاصر را مادی و افسرده دانسته و تمام انسان ها را به هدف اصلی حیات که عشق ساده قلبی به حضرت توحید و طبیعت آفریده اوست , دعوت می کند .

واژگان کلیدی :
عرفان اسلامی, عرفان شرق, عشق

مقدمه :

 سهراب سپهری از شاعران ماندگار نیمایی سُرا و از عارفان اسلامی و شرق است .  در منظومه عرفانی " صدای پای آب " نکات سبز و درخشانی را از عرفان اسلام و شرق برای بشریّت بیان می کند تا از انحراف فکری و سطحی نگری رهایی یابند و به نور شناخت و معرفت حضرت الله جلّ جلاله در نیّت ها و رویکردهای زندگانی برسند . در ذیل به بررسی شعر نیمائی ِ بلند , زیبا و ماندگار او  "صدای پای آب " که سرشار از نکته های عرفانی و فلسفی است , خواهیم پرداخت .

متن :

وخدایی که در این نزدیکی است
لای این شب بو ها , پای آن کاج بلند
آری , عارف ِ حقیقی حضرت توحید , همه جا و همه وقت را در یاد و عشق الهی خواهد گذراند و به پیشگاه عشق حضرت خداوند نزدیکی خواهد جُست .
من مسلمانم
قبله ام یک گل سرخ
من وضو با تپش پنجره ها می گیرم
یاد شهید و شهادت , قلوب را به خداوند اقدس نزدیک خواهد ساخت .

و دین اسلام , آئین ِ  " عشق " و  " جان دادن " در راه حضرت توحید است .

در اینجا سهراب سپهری به مقام شهادت در دین اسلام اشاره کرده است .

هم چنین وضوی" واقعی " و " باطنی " با عشق و عرفان خواهد شکفت . و هدف از عبادت روزانه ,  "عشق و شوق حقیقی " و " امید " به حضرت ا... است .

سنگ از پشت نمازم پیداست

همه ذرات نمازم متبلور شده است

هدف از نماز خواندن رسیدن به نور و عرفانی است که حتّی بدترین و سنگدل ترین موجودات را  نیز , عشق ورزی خواهد داشت و" خلوص نیت قلبی " یعنی نماز واقعی .

باغ ما در طرف سایه دانایی بود

...

باغ ما شاید , قوسی از دایره سبز سعادت بود

 عشق و عقلانیت , مهم ترین عنصر های حیات اند . و عشق به طبیعت و آفریدگان ِ حضرت ا... جل جلاله , عقلانیت , معنویت و سبزی ِ ساده و در عین حال ,  بی پایان و جاودان است .

آب بی فلسفه می خوردم

توت بی دانش می چیدم

در ادامه سهراب سپهری به دوران کودکی اشاره کرده است و سادگی و خالص بودن در عشق را , راز " فلسفه و  شناخت " و" وصال " حضرت خداوند می داند .

کودکی دیدم , ماه را بو می کرد

نهایت عرفان در" عشق ساده " و " بی پیرایه " و" صمیمیت قلبی " است  و عقل ورزی در راه  عشق , خالص نخواهد بود

من گدایی دیدم , در به در می رفت و آواز چکاوک
می خواست
...
شاعری دیدم هنگام خطاب , به گل سوسن می گفت : " شما "

سهراب سپهری عشق را منتهای آرزو ها و خواسته ها و مهم ترین ِ نیاز ها پنداشته . و  گدایی عشق را جایز دانسته و بها داده است .
همچنین در بیان وی , عشق آکنده از شرم قلبی , ساده و بی ریا , اساسی ترین و مهم ترین  طریقه ابراز ِ عشق حقیقی است .

موزه ای دیدم دور از سبزه
مسجدی دور از آب
سر بالین فقیهی نومید , کوزه ای دیدم لبریز سؤال

عارف حقیقی توحید , قانون های فقهی و عقلانیت در ادیان الهی را , فدای ِ عشق به حضرت خداوند و آفریدگان او خواهد کرد و راز های فقیهانه را با عشق به طبیعت  آفریده  حضرت یزدان ,  تنها پاسخ حقیقی خواهد دانست .

من قطاری دیدم که سیاست می برد ( و چه خالی می رفت )

در اینجا , سهراب سپهری سیاست و سنجش منفعت های شخصی را کوچک شمرده است و به توشه عشق راه حضرت توحید ,  بها داده و عنصر " سیاست " را مانع رسیدن به هدف الهیِ زندگی می داند . .
...
و هواپیمایی که در آن اوج هزاران پایی
خاک از شیشه آن پیدا بود

آرزو ها و خواسته های انسانی , ریشه در عشق ساده , خاکی و به دور از غرور دارد . پیشرفت هادی مادی و شهری , نبایست انسان را از طبیعت و سادگی باطن دور گرداند و در هر لحظه بایست به طبیعت , عشق ورزی داشت .

پله هایی که به قانون فساد گل سرخ
و به ادراک ریاضی حیات

در ادامه سهراب سپهری , علوم و دانش های خشک را مسیر رسیدن به حضرت توحید نمی داند . بلکه عشق و سادگی عارفانه را تنها شاهراه جاودان وصال حضرت یزدان دانسته است .
شهر پیدا بود
رویش هندسی سیمان , آهن , سنگ
سقف بی کفتر صدها اتوبوس

عارف حقیقی , سادگی و عشق ورزیدن به محیط  زندگانی را آرزو و آرمان عرفانی بشر می داند و زندگی شهری  امروز را افسرده و بدون هدف می داند .
چرخ یک گاری در حسرت واماندن اسب
اسب در حسرت خوابیدن گاریچی
مرد گاریچی  در حسرت مرگ

 دنیای عرفانی و فلسفی  برای هر موجود , فکر کردن و تأمل در لحظه ی اکنون است . و آسودگی در لحظه , در ذات و  نهاد تمام مخلوقات الهی وجود دارد اما در نهایت و انتها ,  رخداد مرگ ناگزیر خواهد بود و نحوه اندیشه کردن در امور زندگی و همچنین فلسفه مُردن بایست متفاوت گردد و آنرا تعالی باید داد .

کلمه پیدا بود
آب پیدا بود , عکس اشیا در آب

باردیگر , سهراب سپهری به نیت ساده و کودکانه اشاره کرده است که کلید ِ عارفانه دانایی , خوشبختی و سعادت انسان در پیشگاه حضرت توحید است .

نور و ظلمت را دیدم
و گیاهان را در نور , و گیاهان را در ظلمت دیدم
و بشر را در نور , بشر را در ظلمت دیدم
در ادامه سهراب سپهری به نکته ای عمیق اشاره کرده است :
تمام موجودات زنده و به ویژه انسان ها در میان خیر و شر , دارای انتخاب آفریده شده اند و نور " قلب  ساده " مهم ترین عرفان حیات است .

اهل کاشانم اما
شهر من کاشان نیست
شهر من گم شده است

آرمانشهر سهراب سپهری " مادی " و " محدود " نخواهد بود و عارف حقیقی ِ توحید همواره در جست و جو و کنکاش و کشف ِ" تربیت نفسانی " و" محیط  اطراف " خویشتن است تا شایسته درگاه حضرت یزدانی گردد.

من صدای وزش ماده را می شنوم
و صدای کفش ایمان را در کوچه شوق
و صدای باران را , روی پلک تر عشق

آری , عشق در تمام موجودات وجود خواهد داشت . و عارف حقیقی به ظاهر اشیا نخواهد نگریست و در باطن آن ها "عنصر عشق " را خواهد یافت .همچنین , عارف حقیقی به " سادگی در عشق و رضایت کودکانه ذاتی انسان " اشاره داشته و ایمان خواهد داشت .

من به آغاز زمین نزدیکم
نبض گل ها را می گیرم

عارف حقیقی , عشق به موجودات و طبیعت را سر چشمه تحوّل حیات طبیعت و موجودات طبیعت دانسته  که تحولی بی کران و همیشگی خواهد گشت و هدف خالق اعظم در روز نخست آفرینش حیات است.
روح من در جهت تازه اشیا جاری است
در ادامه سهراب سپهری به نکته ای عمیق اشاره کرده است :
در عشق ورزی به موجودات زنده بایست خوش بین بود و حتی به استقبالِ این امر مهم شتافت و عشق به کائنات در تمام لحظات برای  عارف حقیقی ,  تازگی و ابدی است.
روح من گاهی , مثل یک سنگ سر راه حقیقت دارد
در باطن ها , راهی به تغییر و عشق ورزی وجود خواهد داشت و بایست این مانع نفسانی را که در درون و اندیشه هر انسان وجود داشته است با عشق از بین بُرد .

من ندیدم بیدی , سایه اش را بفروشد به زمین
رایگان می بخشد , نارون شاخه خود را به کلاغ

درادامه , به محبت و عشق ورزی  بدون چشمداشت اشاره کرده است و بیان کرده که عشق حقیقی , عشق خالص است.

من به یک آینه , یک بستگی پاک قناعت دارم
 سادگی در عشق , بی کران و نهایت مطلوب قلب ها است . و عشق به پاکی ,  مهم ترین داشته قلب هر انسان است .
من نمی خندم اگر بادکنک می ترکد
و نمی خندم اگر فلسفه ای , ماه را نصف کند

عشق به طبیعت و موجودات طبیعت , باید همیشگی باشد و بی تفاوتی موجب دور شدن از عرفان حقیقی خواهد گشت .

زندگی بال و پری دارد با وسعت مرگ

بایست حیات را بی کران و بی پایان دانست و اندیشه نا امیدی در برابر مرگ را با عشق و شوق به آینده در قلب خویشتن از بین برد و عنصر ترس از مرگ را از از میان برداشت .

زندگی چیزی نیست  که لب طاقچه عادت از یاد من و
 تو برود

عارف حقیقی , عادت ِ روزمرگی را به خویشتن تلقین نخواهد کرد و به تمام  لحظات زندگی , عاشقانه , اهمیت می دهد.

زندگی دیدن یک باغچه از شیشه مسدود هواپیماست

در اینجا سهراب سپهری به نکته ای عمیق اشاره کرده است :
آری , عشق به ماسوی ا... و طبیعت .

زندگی هندسه ساده و یکسان نفس هاست

در ادامه سهراب سپهری سُروده است که  عنصر سادگی قلب بایست در روابط جمعی تمام انسان ها وجود داشته باشد تا حیات به وحدت قلبی و تعالی برسد.

هر کجا هستم , باشم
آسمان مال من است
...
چه اهمیت دارد
گاه اگر می رویند
قارچ های غربت ؟

عارف حقیقی با دیدگاه و نگرش عاشقانه و خوش بینی و زیبا بینی به زیستن و باطن تمام کائنات اندیشه خواهد کرد وبدی ها را ظاهری , موقت  و نابود شدنی خواهد پنداشت .

من نمی دانم
که چرا می گویند اسب حیوان نجیبی است , کبوتر
زیباست
و چرا در قفس هیچ کسی کرکس نیست

سهراب سپهری در ادامه به نکته ای جاودان اشاره کرده است :
 عارف حقیقی , ظاهر موجودات را معیار سنجش قرار نخواهد داد . و باطن تمام موجودات کائنات را زیبا و برابر خواهد دانست .

چشم ها را باید شست , جور دیگر باید دید

حضرت توحید و تمام کائنات , زیباست به شرطی که با نیت زیبا به آن اندیشه کرد .

زندگی تر شدن پی در پی ,
زندگی آب تنی کردن در حوضچه اکنون است

بایست در زمان کنونی زندگی کرد و نیز در لحظه زمان حال , رضایت و خشنودی قلبی را با سادگی همراه باید کرد و به زندگی با نشاط ادامه داد .

و نگوییم که شب چیز بدی است
و نگوییم که شب تاب ندارد خبر از بینش باغ

 سهراب سپهری از ظاهر گذشته و عنصر شب را نیز سرشار از عشق به کائنات پنداشته و به جست وجوی عشق حتی در دل تیرگی ها شتافته است.

و اگر مرگ نبود , دست ما در پی چیزی می گشت

از عنصرمرگ نبایِست ترسید و مُردن  را راهی تا کشف حضرت توحید و عالم نورانی غیب پنداشت  .
همچنین سهراب سپهری می گوید که باطن و اندیشه بشر به صورت غیر ارادی , همواره در کنکاش و تلاش است و گم گشته ای دارد و چه گم گشته ای برای یافتن بهتر خواهد بود .

بو کنیم اطلسی تازه بیمارستان را
و نپرسیم که فواره اقبال کجاست

سهراب سپهری گفته است که در شرایط سخت بایست امید داشت و در هر لحظه سخت نیزعشق قلبی خویشتن به حیات و کائنات را شکفت . و از سرنوشت شکایت نکرد . و عنصر سرنوشت را بایست همواره زیبا پنداشت . و خوش اقبالی را در عشق به سادگی و طبیعت پنداشت و به دنبال آرزوها و سراب خوشبختی مادی نبایست بود . 

ریگی از روی زمین بر داریم
وزن بودن را احساس کنیم

 سهراب سپهری به نکته ای عمیق اشاره کرده است :
قلب و نیت ساده و بی تکلف داشتن , عرفان حقیقی است. و وابستگی قلبی , خطا گشته است . ازعنصر " بودن "  بایست لذت بُرد و سایر آرزو ها را کنار گذاشت .

بد نگوییم به مهتاب اگر تب داریم

آری , حتی در شرایط جنون نیز بایست سادگی , پاکی و بی آلایشی  قلب خویشتن را محافظت کرد و عشق را در شرایط سخت و آشفته نبایست کاهش داد و عمق نیت خویشتن را به عشق  کائنات قرار داد .

کار ما نیست شناسایی راز گل سرخ ,
کار ما شاید این است
که در افسون گل سرخ شناور باشیم

در ادامه سهراب سپهری به نکته ای عمیق اشاره کرده است . عشق ورزیدن همیشگی به حضرت توحید و آفریدگان او هدف زیستن  و راز حیات است. و رازهای طبیعت و رازهای علمی عقلانی , عارف حقیقی را از این هدف اصلی , دور خواهد کرد .

کار ما شاید این است
که میان گل نیلوفر و قرن
پی آواز حقیقت بدویم

یافتن حقیقت دشوار گشته است .  در قرن معاصر( مُدرن ) , هدف زیستن تغییر یافته است اما حقیقت عرفانی  همان عشق ساده به طبیعت و حضرت ا... جل جلاله است .

نتیجه :
سهراب سپهری در شعر " صدای پای آب " به نقد فلسفه ی حیات پرداخته و" سادگی قلب و نیت " را غالب  بر " تکلف قلب و اندیشه انسان معاصر " دانسته است . و عرفان حقیقی را عشق به تمام هستی معرفی می کند .

منبع :
سپهری, سهراب, (1389), هشت کتاب و اشعار ترجمه شده سهراب سپهری, چاپ اول, تهران, انتشارات بهزاد .

 

 

 

سه شنبه 8/5/1398 - 21:46
ایرانگردی

 

در جلسه ستاد طرح عرضه بهداشتی دام که قرار است طی روزهای بیستم و بیست و یکم مرداد (روزهای عرفه و عید سعید قربان) در تهران اجرا شود، هماهنگی جدی‌تر اجزا و بخش‌های مختلف دست اندر کار این طرح و اهتمام و جدیت پرسنل سازمان مدیریت میادین با همکاری شهرداری‌های مناطق جهت برپایی جایگاه‌های عرضه بهداشتی دام در روزهای عرفه و عید سعید قربان مورد تاکید قرار گرفت.
به گزارش روابط عمومی سازمان مدیریت میادین شهرداری تهران؛ رئیس ستاد طرح عرضه بهداشتی دام در این جلسه با اعلام اینکه فرآیندهای پیش بینی شده در قالب طرح عرضه بهداشتی دام و چیدمان طراحی شده با محوریت برپایی قربانگاه‌ها به دقت در دست اجراست، بر تسریع در انجام امور مربوطه و آماده سازی جایگاه‌های موقت عرضه بهداشتی دام در موعد مقرر تاکید کرد.
علی عفتی با اشاره به اینکه رسانه‌ها در اطلاع رسانی و معرفی طرح عرضه بهداشتی دام و آثار و نتایج آن به شهروندان، اثرگذاری و نقش مهمی دارند و خبرنگاران در تحقق این مهم از اهمیت و جایگاه ویژه‌ای برخوردارند، گفت: انتظار داریم اصحاب رسانه این طرح را که به صورت مستقیم با بهداشت شهر و سلامت شهروندان سر و کار دارد، به خوبی به مردم معرفی کنند.
وی با بیان اینکه از جمله مباحثی که با همکاری سازمان دامپزشکی کشور باید به مردم معرفی شود، بیماری تب کریمه کنگو به عنوان یکی از بیماری‌های مشترک انسان و دام است، افزود: موضوع بیماری‌هایی که از دام به انسان منتقل می‌شود، اهمیت بالایی دارند و از جمله موضوعاتی هستند که می‌توانند مورد توجه ویژه رسانه‌ها قرار بگیرند.
رئیس ستاد طرح عرضه بهداشتی دام در پایان با تاکید بر سم پاشی کل جایگاه‌ها جهت پیشگیری از خطرات و مخاطرات احتمالی و استفاده از مه پاش در محوطه جایگاه‌ها به منظور تلطیف هوای جایگاه‌ها با توجه به گرمای بالای هوا، خاطرنشان کرد: تمام توان خود را با همکاری شهرداری‌های مناطق به کار گرفته‌ایم تا با اجرای طرح عرضه بهداشتی دام، به استقبال عید سعید قربان برویم.

سه شنبه 8/5/1398 - 16:6
ایرانگردی


 
 
مجمع عمومی عادی سالانه بانک پارسیان برای بررسی عملکرد دوره مالی منتهی به 29 اسفند 1397 بعد از ظهر روز دوشنبه،۷ تیرماه ۱۳۹۸ درسالن اجتماعات پژوهشگاه نیرو و با حضور بیش از ۸۱ درصد سهامداران برگزار شد.
 
در ابتدا، متن پیام هیات مدیره به سهامداران برای جمع حاضر قرائت شد. سپس هیات رئیسه با ترکیب مهندس عباس خسروانی، عضوهیات مدیره بانک به عنوان رییس جلسه، باغستانی و موحد نژاد، نمایندگان سهامداران به عنوان ناظرین، ابوالقاسمی به عنوان دبیر جلسه و نمایندگان بانک مرکزی و سازمان بورس درجایگاه حضور یافتند.
در ادامه با دعوت هیات رییسه، دکتر کورش پرویزیان مدیرعامل بانک، گزارش مستدل و مبسوطی ازعملکرد بانک در سال 97 را برای حاضران ارایه کرد.
در این مجمع، سهامداران پس از استماع گزارش هیات‌مدیره و بازرس قانونی درخصوص عملکرد سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ۹۷ با اکثریت آرا به تصویب صورت‌های مالی این بانک رای مثبت دادند.
انتخاب موسسه حسابرسی « دش و همکاران» به عنوان حسابرس مستقل و بازرس قانونی، و موسسه " رایمند و همکاران "به عنوان حسابرس و بازرس علی البدل، انتخاب روزنامه های دنیای اقتصاد و اطلاعات به عنوان روزنامه های رسمی بانک پارسیان در سال 98 از دیگر مصوبات مجمع عمومی عادی بانک پارسیان بود.

سه شنبه 8/5/1398 - 16:2
ایرانگردی


مدیرعامل سازمان زیبا سازی شهر تهران از انجام توافقات اولیه با مالکان خصوصی بنای تاریخی میدان حسن آباد با همکاری شهرداری منطقه 11 خبر داد.
به گزارش روابط عمومی سازمان زیبا سازی شهر تهران؛ برزین ضرغامی با بیان این مطلب افزود: بعد از حادثه آتش سوزی ای که در بنای تاریخی میدان حسن آباد روی داد، طبق دستور رئیس محترم جمهور و شهردار تهران جلسات متعددی در این زمینه با حضور سازمان ها و دستگاه های متولی برگزار شد.
وی با اشاره به اینکه در جریان این حادثه از سوی شهردار تهران سازمان زیبا سازی به عنوان متولی مرمت و احیای دوباره این بنا انتخاب شد، ادامه داد: طبق مذاکراتی که در کارگروه مشترک احیای میدان حسن آباد با حضور نمایندگانی از سوی شهرداری منطقه 11و سازمان میراث فرهنگی استان تهران انجام شد، مقرر شد تا طبق دستور مستقیم رئیس جمهور و شهردار تهران مبنی بر ساماندهی بنای تاریخی میدان حسن آباد در اسرع وقت به بهترین شکل ممکن اقدامات لازم انجام شود.
به گفته مدیرعامل سازمان زیبا سازی شهر تهران؛ بر همین مبنا در گام نخست شهرداری منطقه11 موظف شد تا مذاکرات اولیه را با مالکان خصوصی این بنا با هدف مشارکت در احیا، مرمت و به سازی انجام دهد.
وی با اشاره به میزان خرابی و آسیب بنای تاریخی میدان حسن آباد در جریان حادثه آتش سوزی بیان کرد: حادثه اخیر علاوه بر آسیب و صدمات جدی به نمای ساختمان بخش داخلی را نیز تخریب کرده است.
ضرغامی با بیان اینکه بخش های داخلی این بنا تحت مالکیت اشخاص حقیقی و خصوصی است، یادآور شد:به رغم آنکه مالکیت این ساختمان در اختیار اشخاص است، قرار نبود که شهرداری به این موضوع ورود پیدا کند اما براساس دستورات رئیس محترم جمهور و شهردار تهران مقرر شد تا سازمان زیباسازی به عنوان مسئول مستقیم احیاء و مرمت این بنا را برعهده بگیرد و در این میان نیز سازمان میراث فرهنگی همراهی های لازم را در مراحل مرمت و بهسازی بخش های آسیب دیده داشته باشد.
وی با اشاره به اینکه حادثه آتش سوزی به بنای اصلی و تاریخی میدان حسن آباد واقع در ضلع جنوب غربی آن صدمات جدی ای وارد کرده است، تاکید کرد: این بنا بخش های مهمی از تاریخ میدان قدیمی حسن آباد را تشکیل می دهد به همین دلیل احیاء دوباره آن برای حفظ تاریخ و هویت شهر تهران برای همه مهم است.
مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران در ادامه صحبت های خود گفت: طبق بررسی های اولیه مشخص شد که بعد از اطفای حریق بخش های داخلی این بنا نیز ریزش کرده است به همین دلیل ضروری به نظر می رسد که تا ضمن احیای دوباره پوسته بیرونی، بخش های داخلی این مجموعه نیز مقاوم سازی شود.
وی درباره نحوی مرمت بنای تاریخی میدان حسن آباد نیز توضیح داد:احیای عین به عین این بنابه مانند قبل یکی از مباحث مهم در جریان بازسازی ضلع جنوب غربی میدان حسن آباد است بر همین اساس جلسات متعددی با مشاورانی که در سه دهه اخیرکارهای ماندگاری را برای احیاء و بازسازی بناهای تاریخی انجام داده اند، داشتیم که در نهایت به یک جمع بندی خوبی در این زمینه در کارگروه مشترک رسیدیم.از سوی دیگر دانشگاه تهران نیز پیشنهاد کرده که حاضر است در مرمت و احیای دوباره این بنای تاریخی با شهرداری تهران همکاری های لازم را داشته باشد.
برزین ضرغامی با اشاره به میزان آسیب دیدگی پوسته بیرونی بنای تاریخی حسن آباد گفت:یکی از مشکلات در این زمینه از بین رفتن گنبدهای تاریخی مربوط به این بنا در جریان حادثه آتش سوزی است. این موضوع ما را نگران می کرد که نتوانیم این بخش ازبنا را به مانند گذشته احیا کنیم.
به گفته وی خوشبختانه مستنداتی مربوط به 30 سال قبل در اختیار کارگروه قرار داده شد که کاملا این گنبدها مستند سازی شده و نقشه های آن تهیه شده بود به همین دلیل امکان بازسازی گنبدهای این بنا نیز به طور کامل به مانند گذشته وجود دارد.
مدیرعامل سازمان زیبا سازی با بیان اینکه بنای تاریخی میدان حسن آباد مربوط به دوره پهلوی بوده و به ثبت میراث فرهنگی نیز رسیده است، افزود:در حال حاضر شهرداری منطقه 11 مذاکراتی را بامالکان خصوصی این بنا داشته و توافقاتی نیزدر این زمینه به دست آمده است و مقرر شده تا کارهای تسهیلگری مربوط به احیای این بنا با مشارکت مالکان از سوی این منطقه انجام شود.
وی درباره اقدامات اولیه مقاوم سازی بنا بعد از حادثه آتش سوزی برای حفظ جان شهروندان بیان کرد:باتوجه به دستورشهردار مبنی بر رعایت تمام موارد ایمنی از داربست برای ایمن سازی بنااستفاده شده است.
ضرغامی بیان کرد: درحال حاضر طرح کامل میدان حسن آباد و بنای تاریخی آن تهیه شده و به زودی کارهای مربوط به مرمت و احیای این بنا با نظارت سازمان میراث فرهنگی انجام میشود.

سه شنبه 8/5/1398 - 15:57
ایرانگردی



مدیر امور کتابخانه‌ها و ترویج فرهنگ کتابخوانی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برنامه‌های تابستانی این سازمان در حوزه کتابخوانی با عنوان «کتابستان» را تشریح کرد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، ایمان کرد مدیر امور کتابخانه‌ها و ترویج فرهنگ کتابخوانی سازمان فرهنگی هنری از برگزاری ویژه‌برنامه‌های «کتابستان» در تابستان خبر داد و گفت: دومین «جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان» یکی از این برنامه‌هاست که در آن باشگاه‌های کتابخوانی با محوریت یک مربی و با حضور تعدادی از کودکان و نوجوانان تشکیل می‌شود و کتاب‌خوانی، بحث و گفت‌وگو درباره کتاب، دیدن گروهی فیلم و بحث و گفت‌وگو درباره فیلم، نوشتن نامه به نویسندگان و ساخت فیلم ۵۰ ثانیه‌ای درباره کتاب‌های خوانده‌شده، فعالیت‌های انجام‌شده در باشگاه‌هاست و در پایان نیز بهترین باشگاه‌ها، نامه‌ها، فیلم‌ها و کتاب‌ها تقدیر خواهند شد.

وی ادامه داد: مسابقه کتابخوانی «مطلع عشق» دیگر برنامه‌ای است که همزمان با سالروز ازدواج حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س) در فضای مجازی برگزار می‌شود و طی آن شهروندان با مطالعه کتاب مطلع عشق، رهنمودهای مقام معظم رهبری برای زوج‌های جوان، در مسابقه شرکت می‌کنند.

کرد با اشاره به برگزاری «کتاب پارک تهران» عنوان کرد: در این برنامه که همزمان با برنامه‌های مفرح «عصرانه‌های شادی» در بوستان‌های شهر تهران برگزار می‌شود، متخصصان حوزه کتاب به معرفی کتاب به شهروندان و به ویژه کودکان و نوجوانان می‌پردازند و کتاب‌های برگزیده با تخفیف ویژه به فروش می‌رسند. «یک دقیقه با خالقان قصه‌ها» برنامه دیگری است که در آن، نویسندگان کتاب‌های کودک و نوجوان در قالب فیلم‌های یک دقیقه‌ای به معرفی خود و آثارشان می‌پردازند و این فیلم‌ها در فضای مجازی منتشر می‌شود.

وی اضافه کرد: اتوبوس‌های کتابگرد هدهد نیز با ارائه خدمات کتابخانه‌ای به شهروندان در سطح شهر حرکت می‌کنند. برپایی نمایشگاه کتاب در مناطق ۱، ۴، ۵، ۸، ۱۱، ۱۵، ۱۶ و ۲۲ در برنامه «سلام شهروند کتاب»، برپایی محفل شعر همزمان با روز شعر و ادب فارسی در برنامه «شعر ایرانی»، تجلیل از نویسندگان آزاده و آزادگان اهل قلم در برنامه «قلم‌های آزاده» و برپایی نشست با حضور نویسندگان سرشناس حوزه خبرنگاری همزمان با روز خبرنگار دیگر برنامه‌های پیش‌بینی‌شده در حوزه کتابخوانی است.

ویژه‌برنامه‌های تابستانی «روی خط زندگی» در قالب ۳۰ عنوان برنامه از ۱۸ تیر تا ۸ شهریور در فرهنگ‌سراها و مراکز فرهنگی هنری شهر تهران در حال برگزاری است.

سه شنبه 8/5/1398 - 15:39
ایرانگردی


سرمایه گذاری از بخش مسکن به گردشگری با اجرای فاز مطالعاتی طرح اتصال تله کابین توچال به دربند ، رینگ گردشگری شمال تهران را توسعه می دهد
به گزارش روابط عمومی شهرداری منطقه یک تهران، سید حمید موسوی شهرداری این منطقه در جلسه با مدیرعامل و اعضای هیات مدیره شرکت سهامی توریستی ورزش های کوهستان با اعلام خبر فوق اظهار داشت : توسعه گردشگری در شمال تهران بهترین راه برای جذب سرمایه گذاری در این منطقه از بخش مسکن به گردشگری است.
وی گفت : با توجه با شرایط و ظرفیت های مختلف گردشگری، فرهنگی ، مذهبی و اجتماعی در شمال تهران و وجود برخی محدودیت های ترافیکی استفاده از مدهای جدید حمل و نقلی بر جاذبه های گردشگری این منطقه می افزاید بر همین اساس طرح پیاده راه سازی حدفاصل دربند تا سربند و تجهیز آن بعنوان گذرگاه پیاده و پلازای شهری و استفاده از ماشین های برقی در این محدوده یکی دیگر از طرح های قابل اجراست که مطالعات آن در حال انجام است.
موسوی تصریح کرد: طرح جامع گردشگری دربند با پیش بینی دراز مدت مبتنی بر ارایه خدمات ایمن با تکیه بر دانش روز و ایجاد فضای حداکثری ایمن و مفرح باید مورد بررسی قرار گیرد .
وی افزود: ایمن سازی جداره ها و گذرهای عابر پیاده در مسیر کوهنوردی دربند برای حضور بیشتر خانواده ها قبل از شروع فصل بارش در دستور کار قرار دارد.
شهردار منطقه یک پیش از این اتصال پارکینگ نمایشگاه بین المللی را بعنوان پایانه گردشگری با استفاده از مدهای جدید حمل و نقلی چون منوریل و ... به توچال را از طرح های سرمایه گذاری توسعه رینگ گردشگری دانست که با انعقاد قرار داد احداث ایستگاه مترو در این پایانه این طرح وارد فاز مطالعاتی شده است

سه شنبه 8/5/1398 - 15:29
ایرانگردی

 

معاون فنی و عمرانی شهرداری منطقه چهار تهران از پیشرفت 90 درصدی احداث رمپ بلوار شهیدان بابائیان به بزرگراه شهید زین الدین و بالعکس خبر داد و گفت: به زودی این پروژه آماده بهره برداری می شود.

به گزارش روابط عمومی شهرداری منطقه چهار، "میکائیل علیپور" با اعلام این خبر و با بیان اینکه این پروژه امکان دسترسی غرب به شرق بزرگراه شهید زین الدین به بلوار شهیدان بابائیان شمال را فراهم می کند، افزود: پروژه رمپ بابائیان در فضایی به مساحت200 متر طول است که در حوزه فنی و عمرانی خاک برداری به حجم 1500 مترمکعب،خاکریزی به مقدار 1400 مترمکعب، جدول کاری، بتن ریزی به طول 1500 متر به همراه پخش آسفالت ریزی 336 تن انجام شده است.

وی افزود: احداث دیوار سنگی، احداث پیاده رو برای تردد عابرین پیاده، احداث کانیو و زیرسازی مناسب جهت جمع آوری و هدایت آبهای سطحی از دیگر اقدامات صورت گرفته در این پروژه است.

معاون فنی و عمرانی شهرداری منطقه چهار از دیگر اهداف این پروژه را سهولت در رفت و آمد شهروندان محله حکیمیه عنوان کرد و گفت: شهروندان جهت دسترسی به محله حکیمیه از محور بزرگراه زین الدین ناگزیر به طی مسافت تقریبی 2.37 کیلومتر و ورود به خیابان دماوند و سپس بلوار بابائیان بودند که با ایجاد دسترسی، این مسیر به 800 متر کاهش یافته و شهروندان می توانند  به این محله دسترسی پیدا کنند.

علیپور تصریح کرد: عملیات اجرایی این پروژه از دی ماه سال 1397 آغاز و به زودی به بهره برداری عموم خواهد رسید و با افتتاح آن علاوه بر رفع گره های ترافیکی محله حکیمیه، شاهد تردد آسان در محلات مجاور حکیمیه خواهیم بود.

شایان ذکر است ، عملیات عمرانی این پروژه به پایان رسیده است و هم اکنون توسط معاونت حمل و نقل و ترافیک در مرحله ایمن سازی و خط کشی قرار دارد.

سه شنبه 8/5/1398 - 15:22
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته