• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 2590
تعداد نظرات : 2639
زمان آخرین مطلب : 1665روز قبل
مهدویت

شب که میشود دلم هوایت را میکند :

امشب سَری به آسمان دنیا زدم ؛

 همین چند لحظه ی پیش ! نگاهم که به ماه زیبا افتاد :

به ناگاه به یادت افتادم که چقدر جای صورت آسمانی ات

 بر سینه ی آبیه آسمان خالی ست مولاجان ..

به ماه گفتم هر چقدر هم که زیبا باشی

باز هم سهم ت از دنیا همین یک تکه آسمان است و بس ..

اما من خورشیدی دارم که اگر روزی بَنای تابیدن کند

 تو را شرمنده می کند ..

خورشیدی دارم که سهم ش تمام هستی و ماسِواست :

هر چه را که بخواهد در نگین انگشتری اش دارد ...

 در گوشه ی نگاهش : به وجودش - هستی - برپاست

و به اشاره اش روزگار می گردد.. دلتنگت شدم :

می خواستم با نگاه به آسمان سلامی عاشقانه

بر محضرت روانه کنم

 تا بدانی از روی زمین این گوشه ی دنیا :‌

بی نهایت دوستت دارم مهدی جان ....

خاطرت آسوده آقاجان قلب من تا روز آمدنت

 فقط برای تو عاشقانه می تپد ...

جمعه 15/6/1398 - 19:2
آلبوم تصاویر

 

 

ماه قیام ،ماه حسین ، ماه انقلاب

ماه خروج پیشرومومنان بود

ماه شکست دشمن قرآن وفتح حق

ماه ظهور عدل به اهل جهان بود

مردی قیام کرده به صحرای کربلا

کز خاندان خاتم پیغمبران بود

مردی قیام کرده که باانقلاب خون

بر هم زن رِِژیم ستم گستران بود

مردی قیام کرده که تا روز رستحیز

نام گرامیش همه جا جاودان بود

فرزند با کفایت نستوه بوتراب

کز خون او زمین بلا گلستان بود

با خون نوشته است بتاریخ روزگار

هرکس که بار ظلم کشد ناتوانبود

بهر قیام نسل جوان برعلیه ظلم

اول شهیدش اکبر زیبا جوان بود

تکمیل تاشود سند سرخ انقلاب

امضاءزخون اصغر شیرین زبان بود

سیراب تا شوند همهتشنگان عدل

در خون طپیده ساقی لب تشگان بود

هفتاد وچند یاور وانصار ولشکرش

هریکچو آیت است که در خون طپان بود

عباس وعون وجعفروعبدالهش چوگل

سیراب زاشک دمبدم باغبان بود

قرآن ورق ورق پی تحکیم امر حق

تا نهضت مقدس دین جاودان بود

با این قیام کاخ ستم واژگون نمود

تابر قرار مکتب خون جامگان بود

بر انتقال خون شهیدان بی کفن

گاه قیام (زین اب )قهرمان بود

هر ارض(کربلایی) وهر یوم عاشری

تا انقلاب مهدی صاحب زمان بود

نقل از شکوفه های غم -صص135-136-نادعلی کربلایی -موسسه مطبوعاتی خزر -تهران----

 ---

- سرسلسله  ی مردم آزاد حسین است

 


آنکس که دراین ره سر وجان داد حسین است

مردی که چوکوهی ببر تیشه ی بیداد

دامن بکمر برزد واستاد حسین است

درسی به بشر داد بدستور الهی

درسش عملی بود نه کتبی ،نه شفاهی

آیین یزیدی که بری بود زانصاف

ننمود بتهدید وبه تطمیع گواهی

در معرکه دشمن چوبه او خط امان داد

رد کرد وخروشان شد ودر معرکه جان داد

ننهاد بزنجیر ستم گردن تسلیم

حنجر بدم خنجر بیداد گران داد

مردانه دراین معرکه بنهاد قدم را

بر ضدستمکار بر افراشت علم را

با نیروی یزدانی وبا دست خدایی

بشکست بهم قدرت ارکان ستم را

اعلامیه از قتلگه کرب وبلا داد

با زینب وسجاد سوی شام فرستاد

این جمله زخون بود در آن نشریه مسطور

باید بشر از قید اسارت شود آزاد

او کرد بنوع بشر این قاعده تعلیم

کاندر ره آزادگی از جان نبود بیم

دیگر نهراسد زستمکار ستمکش

مظلوم بظالم نکند کرنش وتعظیم

هر وحشی ناکس نزند کوس تمدن

هر کافر ناحق نزند لاف تدین

اشرار باحرار نگیرند سر راه

ناکس نفروشد بکسان ناز وتفر عن

شمشیر نباشد بکف زنگی بد مست خائن نشود عالی وعالی نشود پست               باشد که ببالند وننازند ونتازند

از باب زر وسیم باشخاص تهیدست

برچیده شود قاعده ورسم توحش

از مسند حق دور شود قاضی حق کش

ازبین رود منکرومعروف بیاید                     جاهل رهد از جهل چو عالم بزید خوش

مردم همه با کافر وظالم بستیزند

پویند ره حق وزناحق بگریزند

کوبند همی سنگ الم بر سر بدخواه

بر فرق تبهکار همی خاک بریزند

این حکم صریح است وبدیه است ومحقق

چیره نشود حق کش وکشته نشود حق

بیداد گری را اثری نیست بعالم

زنده است حسین ابن علی آن حق مطلق-

(ازبصیر اصفهانی-به نقل از شاهکارهای ادب فارسی(اشک شفق)صص200-201 آراسته ی رضا معصومی -نشریه ماه نوع -ناشر : رشیدی -دیماه 1362 شمسی)-------------------

جلوه گاه حق از احمد مهران-همان ماخذ-ص 202:--

تاابد جلوه گه حق وحقیقت سر توست

معنی مکتب تفویض علی اکبر توست

ای حسینی که تویی مظهر آیات خدای

این صفت از پدر وجد تو در جوهر توست

درس مردانگی عباس بعالم آموخت

زانکه شد مست از آن باده که در ساغر توست

طفل شش ماهه تبسم نکند پس چه کند ؟

آنکه بر مرگ زند خنده علی اصغر توست

ای که در کرببلا بیکس ویاور گشتی چشم بگشا وببین خلق جهان یاور توست

خواهر غمزده ات دید سرت بر نی وگفت:

آنکه باید به اسیری برود خواهر توست

(بابی انت وامی)كه توای مكتب عشق

عشق را مظهر و آثار علی اصغر توست

ای حسینی که بهر کوی عزای تو بپاست

عاشقان رانظری دردم جان پرور توست

خواست (مهران )بزند بوسه سراپای تورا

----

مهر تو مرا رکن نماز است حسین جان عشق تو مرا کعبه ی راز است حسین جان

روزی که شود بسته برویم در امید

بابکرم لطف توبازاست حسین جان

 

 

 

یک ذره غبار حرمت ای حرم دین در رتبه به از ملک حجازاست حسین جان

هرروزدهم بوسه بخاک حرم تو چون تربت تو مهر نماز است حسین جان

در کرببلا زان همه گلهای نکویت اصغر گل نشکفته ی ناز است حسین جان

ازداغ تودر گوشه ی ویرانه رقیه شمعیست که در سوز وگدازاست حسین جا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

گر قلب من از سینه بر آرند ببینند باذکر تو در راز ونیاز است حسین جان

 


می خواستم از وصف وجلال تو بگویم دل گفت که اینقصه درازاست حسین جان -ای خون خدا خسرو محمود خصائل بر درگه تو خضر ایاز است حسین جان

 

 

 

در روز جزا کرببلایی زشفاعت بر سوی تو اش دست نیاز است حسین جان -به نقل ز

شکوفه های غم اثر طبع ناد علی کربلایی-صص169-170

 

 

 

نقل از شکوفه های غم -صص135-136-نادعلی کربلایی -موسسه----

 


ماه قیام ،ماه حسین ، ماه انقلاب

ماه خروج پیشرومومنان بود

ماه شکست دشمن قرآن وفتح حق

ماه ظهور عدل به اهل جهان بود

مردی قیام کرده به صحرای کربلا

کز خاندان خاتم پیغمبران بود

مردی قیام کرده که باانقلاب خون

بر هم زن رِِژیم ستم گستران بود

مردی قیام کرده که تا روز رستحیز

نام گرامیش همه جا جاودان بود

فرزند با کفایت نستوه بوتراب

کز خون او زمین بلا گلستان بود

با خون نوشته است بتاریخ روزگار

هرکس که بار ظلم کشد ناتوانبود

بهر قیام نسل جوان برعلیه ظلم

اول شهیدش اکبر زیبا جوان بود

تکمیل تاشود سند سرخ انقلاب

امضاءزخون اصغر شیرین زبان بود

سیراب تا شوند همهتشنگان عدل

در خون طپیده ساقی لب تشگان بود

هفتاد وچند یاور وانصار ولشکرش

هریکچو آیت است که در خون طپان بود

عباس وعون وجعفروعبدالهش چوگل

سیراب زاشک دمبدم باغبان بود

قرآن ورق ورق پی تحکیم امر حق

تا نهضت مقدس دین جاودان بود

با این قیام کاخ ستم واژگون نمود

تابر قرار مکتب خون جامگان بود

بر انتقال خون شهیدان بی کفن

گاه قیام (زین اب )قهرمان بود

هر ارض(کربلایی) وهر یوم عاشری

تا انقلاب مهدی صاحب زمان بود

نقل از شکوفه های غم -صص135-136-نادعلی کربلایی -موسسه مطبوعاتی خزر -تهران---اسایش

  ​

 


ماه قیام ،ماه حسین ، ماه انقلاب

ماه خروج پیشرومومنان بود

ماه شکست دشمن قرآن وفتح حق

ماه ظهور عدل به اهل جهان بود

مردی قیام کرده به صحرای کربلا

کز خاندان خاتم پیغمبران بود

مردی قیام کرده که باانقلاب خون

بر هم زن رِِژیم ستم گستران بود

مردی قیام کرده که تا روز رستحیز

نام گرامیش همه جا جاودان بود

فرزند با کفایت نستوه بوتراب

کز خون او زمین بلا گلستان بود

با خون نوشته است بتاریخ روزگار

هرکس که بار ظلم کشد ناتوانبود

بهر قیام نسل جوان برعلیه ظلم

اول شهیدش اکبر زیبا جوان بود

تکمیل تاشود سند سرخ انقلاب

امضاءزخون اصغر شیرین زبان بود

سیراب تا شوند همهتشنگان عدل

در خون طپیده ساقی لب تشگان بود

هفتاد وچند یاور وانصار ولشکرش

هریکچو آیت است که در خون طپان بود

عباس وعون وجعفروعبدالهش چوگل

سیراب زاشک دمبدم باغبان بود

قرآن ورق ورق پی تحکیم امر حق

تا نهضت مقدس دین جاودان بود

با این قیام کاخ ستم واژگون نمود

تابر قرار مکتب خون جامگان بود

بر انتقال خون شهیدان بی کفن

گاه قیام (زین اب )قهرمان بود

هر ارض(کربلایی) وهر یوم عاشری

تا انقلاب مهدی صاحب زمان بود

                            سرسلسله  مردم آزاد حسین استنقل از شکوفه

های غم -صص135-136-نادعلی کربلایی -موسسه مطبوعاتی خزر -تهران----

آنکس که دراین ره سر وجان داد حسین است

مردی که چوکوهی ببر تیشه ی بیداد

دامن بکمر برزد واستاد حسین است

درسی به بشر داد بدستور الهی

درسش عملی بود نه کتبی ،نه شفاهی

آیین یزیدی که بری بود زانصاف

ننمود بتهدید وبه تطمیع گواهی

در معرکه دشمن چوبه او خط امان داد

رد کرد وخروشان شد ودر معرکه جان داد

ننهاد بزنجیر ستم گردن تسلیم

حنجر بدم خنجر بیداد گران داد

مردانه دراین معرکه بنهاد قدم را

بر ضدستمکار بر افراشت علم را

با نیروی یزدانی وبا دست خدایی

بشکست بهم قدرت ارکان ستم را

اعلامیه از قتلگه کرب وبلا داد

با زینب وسجاد سوی شام فرستاد

این جمله زخون بود در آن نشریه مسطور

باید بشر از قید اسارت شود آزاد

او کرد بنوع بشر این قاعده تعلیم

کاندر ره آزادگی از جان نبود بیم

دیگر نهراسد زستمکار ستمکش

مظلوم بظالم نکند کرنش وتعظیم

هر وحشی ناکس نزند کوس تمدن

هر کافر ناحق نزند لاف تدین

اشرار باحرار نگیرند سر راه

ناکس نفروشد بکسان ناز وتفر عن

شمشیر نباشد بکف زنگی بد مست خائن نشود عالی وعالی نشود پست

باشد که ببالند وننازند ونتازند

از باب زر وسیم باشخاص تهیدست

برچیده شود قاعده ورسم توحش

از مسند حق دور شود قاضی حق کش

ازبین رود منکرومعروف بیاید                    جاهل رهد از جهل چو عالم بزید خوش

مردم همه با کافر وظالم بستیزند

پویند ره حق وزناحق بگریزند

کوبند همی سنگ الم بر سر بدخواه

بر فرق تبهکار همی خاک بریزند

این حکم صریح است وبدیه است ومحقق

چیره نشود حق کش وکشته نشود حق

بیداد گری را اثری نیست بعالم

زنده است حسین ابن علی آن حق مطلق-

(ازبصیر اصفهانی-به نقل از شاهکارهای ادب فارسی(اشک شفق)صص200-201 آراسته

ی رضا معصومی -نشریه ماه نوع -ناشر : رشیدی -دیماه 1362

شمسی)-------------------

جلوه گاه حق از احمد مهران-همان ماخذ-ص 202:--

تاابد جلوه گه حق وحقیقت سر توست

معنی مکتب تفویض علی اکبر توست

ای حسینی که تویی مظهر آیات خدای

این صفت از پدر وجد تو در جوهر توست

درس مردانگی عباس بعالم آموخت

زانکه شد مست از آن باده که در ساغر توست

طفل شش ماهه تبسم نکند پس چه کند ؟

آنکه بر مرگ زند خنده علی اصغر توست

ای که در کرببلا بیکس ویاور گشتی چشم بگشا وببین خلق جهان یاور توست

خواهر غمزده ات دید سرت بر نی وگفت:

آنکه باید به اسیری برود خواهر توست

(بابی انت وامی)که توای مکتب عشق

عشق را مظهر و آثار علی اصغر توست

ای حسینی که بهر کوی عزای تو بپاست

عاشقان رانظری دردم جان پرور توست

خواست (مهران )بزند بوسه سراپای تورا

دید هر جا اثر تیر زپا تاسر توست --

نقل از ص202 اشک شفق -آراسته رضا معصومی-سروده احمدمهران - ---- سرسلسله

ی مردم آزاد حسین است

آنکس که دراین ره سر وجان داد حسین است

مردی که چوکوهی ببر تیشه ی بیداد

دامن بکمر برزد واستاد حسین است

درسی به بشر داد بدستور الهی

درسش عملی بود نه کتبی ،نه شفاهی

آیین یزیدی که بری بود زانصاف

ننمود بتهدید وبه تطمیع گواهی

در معرکه دشمن چوبه او خط امان داد

رد کرد وخروشان شد ودر معرکه جان داد

ننهاد بزنجیر ستم گردن تسلیم

حنجر بدم خنجر بیداد گران داد

مردانه دراین معرکه بنهاد قدم را

بر ضدستمکار بر افراشت علم را

با نیروی یزدانی وبا دست خدایی

بشکست بهم قدرت ارکان ستم را

اعلامیه از قتلگه کرب وبلا داد

با زینب وسجاد سوی شام فرستاد

این جمله زخون بود در آن نشریه مسطور

باید بشر از قید اسارت شود آزاد

او کرد بنوع بشر این قاعده تعلیم

کاندر ره آزادگی از جان نبود بیم

دیگر نهراسد زستمکار ستمکش

مظلوم بظالم نکند کرنش وتعظیم

هر وحشی ناکس نزند کوس تمدن

هر کافر ناحق نزند لاف تدین

اشرار باحرار نگیرند سر راه

ناکس نفروشد بکسان ناز وتفر عن

شمشیر نباشد بکف زنگی بد مست خائن نشود عالی وعالی نشود پست

باشد که ببالند وننازند ونتازند

از باب زر وسیم باشخاص تهیدست

برچیده شود قاعده ورسم توحش

از مسند حق دور شود قاضی حق کش

ازبین رود منکرومعروف بیاید                    جاهل رهد از جهل چو عالم بزید خوش

مردم همه با کافر وظالم بستیزند

پویند ره حق وزناحق بگریزند

کوبند همی سنگ الم بر سر بدخواه

بر فرق تبهکار همی خاک بریزند

این حکم صریح است وبدیه است ومحقق

چیره نشود حق کش وکشته نشود حق

بیداد گری را اثری نیست بعالم

زنده است حسین ابن علی آن حق مطلق-

(ازبصیر اصفهانی-به نقل از شاهکارهای ادب فارسی(اشک شفق)صص200-201 آراسته

ی رضا معصومی -نشریه ماه نوع -ناشر : رشیدی -دیماه 1362

شمسی)-------------------

جلوه گاه حق از احمد مهران-همان ماخذ-ص 202:--

تاابد جلوه گه حق وحقیقت سر توست

معنی مکتب تفویض علی اکبر توست

ای حسینی که تویی مظهر آیات خدای

این صفت از پدر وجد تو در جوهر توست

درس مردانگی عباس بعالم آموخت

زانکه شد مست از آن باده که در ساغر توست

طفل شش ماهه تبسم نکند پس چه کند ؟

آنکه بر مرگ زند خنده علی اصغر توست

ای که در کرببلا بیکس ویاور گشتی چشم بگشا وببین خلق جهان یاور توست

خواهر غمزده ات دید سرت بر نی وگفت:

آنکه باید به اسیری برود خواهر توست

(بابی انت وامی)که توای مکتب عشق

عشق را مظهر و آثار علی اصغر توست

ای حسینی که بهر کوی عزای تو بپاست

عاشقان رانظری دردم جان پرور توست

خواست (مهران )بزند بوسه سراپای تورا

دید هر جا اثر تیر زپا تاسر توست --

نقل از ص202 اشک شفق -آراسته رضا معصومی-سروده احمدمهران-نویسنده : اسایش

​ ​خورشید رفته است ولی ساحل افق            می سوزد از شراره ی نارنجیش هنوز

 

 

 

وز شعله های سرخ شفق ، نقش یک نبرد         تابیده روی آینه ی آسمان هنوز

گرد غروب ریخته در پهن دشت رزم             پایان گرفته جنبش خونین کار زار

آنجا که برق نیزه وفریاد حمله بود               پیچیده بانگ شیهه ی اسبان بی سوار

پایان گرفته رزم وبه هر گوشه وکنار            غلطیده روی بستر خون پیکری شهید

خاموش مانده صحنه وگویی زکشتگان           خیزد هنوز نغمه ی پیروزی وامید

این دشت غم گرفته که بنشسته سوگوار           امروز بوده پهنه ی آن جاودانه رزم

اینک دوسوی صحنه ، دو هنگامه دیدنیست        یکسولهیب آتش ویکسو غریو بزم

این دشت خون گرفته که آرام خفته است           امروز بوده شاهد رزم دلاوران

این دشت دیده است یکی صحنه ی شگفت         این دشت دیده است یکی رزم بی امان

این دشت دیده است که مردان راه حق             چون کوه دربرابر دشمن ستاده اند

این دشت دیده است که پروردگان دین             جان برسر شرافت ومردی نهاده اند

این دشت دیده است که هفتاد تن غیور             بگذشته اند از سر وسامان زندگی

بگذشته اند از سروسامان که بگسلند             از پای خلق رشته ی زنجیر بندگی

امروز زیر شعله ی خورشید نیمروز             بر پاشده است رایت بشکوه انقلاب

بالیده است قامت آزادگی وعشق                تابرفراز معبد زرین آفتاب

ازپرتو جهنده ی شمشیرهای تیز                 خورشیدها دمیده به هنگام کار زار

بانگ حماسه های دلیران راه خق                رفته ست تاکرانه ی آفاق روزگار

خورشید رفته است وبپایان رسیده رزم             اما نبرد باطل وحق مانده ناتمام

وین صحنه ی شگفت بگوش جهانیان              تاروز رستخیز صلا میدهد ((قیام))

*-به نقل ازگلستان حسین -صص 130-131 -انتشارات آشنا - چاپخانه نسرین -رمضان 1389 هجری قمری-گرداورنده رضا رضا نور گیلانی رود سری  -سروده.م.آزرم  ------------------------------ ​ ​

ماه قیام ،ماه حسین ، ماه انقلاب

ماه خروج پیشرومومنان بود

ماه شکست دشمن قرآن وفتح حق

ماه ظهور عدل به اهل جهان بود

مردی قیام کرده به صحرای کربلا

کز خاندان خاتم پیغمبران بود

مردی قیام کرده که باانقلاب خون

بر هم زن رِِژیم ستم گستران بود

مردی قیام کرده که تا روز رستحیز

نام گرامیش همه جا جاودان بود

فرزند با کفایت نستوه بوتراب

کز خون او زمین بلا گلستان بود

با خون نوشته است بتاریخ روزگار

هرکس که بار ظلم کشد ناتوانبود

بهر قیام نسل جوان برعلیه ظلم

اول شهیدش اکبر زیبا جوان بود

تکمیل تاشود سند سرخ انقلاب

امضاءزخون اصغر شیرین زبان بود

سیراب تا شوند همهتشنگان عدل

در خون طپیده ساقی لب تشگان بود

هفتاد وچند یاور وانصار ولشکرش

هریکچو آیت است که در خون طپان بود

عباس وعون وجعفروعبدالهش چوگل

سیراب زاشک دمبدم باغبان بود

قرآن ورق ورق پی تحکیم امر حق

تا نهضت مقدس دین جاودان بود

با این قیام کاخ ستم واژگون نمود

تابر قرار مکتب خون جامگان بود

بر انتقال خون شهیدان بی کفن

گاه قیام (زین اب )قهرمان بود

هر ارض(کربلایی) وهر یوم عاشری

تا انقلاب مهدی صاحب زمان بود

                             سرسلسله  مردم آزاد حسین استنقل از شکوفه های غم -صص135-136-نادعلی کربلایی -موسسه مطبوعاتی خزر -تهران---- ​

آنکس که دراین ره سر وجان داد حسین است

مردی که چوکوهی ببر تیشه ی بیداد

دامن بکمر برزد واستاد حسین است

درسی به بشر داد بدستور الهی

درسش عملی بود نه کتبی ،نه شفاهی

آیین یزیدی که بری بود زانصاف

ننمود بتهدید وبه تطمیع گواهی

در معرکه دشمن چوبه او خط امان داد

رد کرد وخروشان شد ودر معرکه جان داد

ننهاد بزنجیر ستم گردن تسلیم

حنجر بدم خنجر بیداد گران داد

مردانه دراین معرکه بنهاد قدم را

بر ضدستمکار بر افراشت علم را

با نیروی یزدانی وبا دست خدایی

بشکست بهم قدرت ارکان ستم را

اعلامیه از قتلگه کرب وبلا داد

با زینب وسجاد سوی شام فرستاد

این جمله زخون بود در آن نشریه مسطور

باید بشر از قید اسارت شود آزاد

او کرد بنوع بشر این قاعده تعلیم

کاندر ره آزادگی از جان نبود بیم

دیگر نهراسد زستمکار ستمکش

مظلوم بظالم نکند کرنش وتعظیم

هر وحشی ناکس نزند کوس تمدن

هر کافر ناحق نزند لاف تدین

اشرار باحرار نگیرند سر راه

ناکس نفروشد بکسان ناز وتفر عن

شمشیر نباشد بکف زنگی بد مست خائن نشود عالی وعالی نشود پست               باشد که ببالند وننازند ونتازند

از باب زر وسیم باشخاص تهیدست

برچیده شود قاعده ورسم توحش

از مسند حق دور شود قاضی حق کش

ازبین رود منکرومعروف بیاید                     جاهل رهد از جهل چو عالم بزید خوش

مردم همه با کافر وظالم بستیزند

پویند ره حق وزناحق بگریزند

کوبند همی سنگ الم بر سر بدخواه

بر فرق تبهکار همی خاک بریزند

این حکم صریح است وبدیه است ومحقق

چیره نشود حق کش وکشته نشود حق

بیداد گری را اثری نیست بعالم

زنده است حسین ابن علی آن حق مطلق-

(ازبصیر اصفهانی-به نقل از شاهکارهای ادب فارسی(اشک شفق)صص۲۰۰-۲۰۱ آراسته ی رضا معصومی -نشریه ماه نوع -ناشر : رشیدی -دیماه ۱۳۶۲ شمسی)-------------------

جلوه گاه حق از احمد مهران-همان ماخذ-ص ۲۰۲:--

تاابد جلوه گه حق وحقیقت سر توست

معنی مکتب تفویض علی اکبر توست

ای حسینی که تویی مظهر آیات خدای

این صفت از پدر وجد تو در جوهر توست

درس مردانگی عباس بعالم آموخت

زانکه شد مست از آن باده که در ساغر توست

طفل شش ماهه تبسم نکند پس چه کند ؟

آنکه بر مرگ زند خنده علی اصغر توست

ای که در کرببلا بیکس ویاور گشتی چشم بگشا وببین خلق جهان یاور توست

خواهر غمزده ات دید سرت بر نی وگفت:

آنکه باید به اسیری برود خواهر توست

(بابی انت وامی)كه توای مكتب عشق

عشق را مظهر و آثار علی اصغر توست

ای حسینی که بهر کوی عزای تو بپاست

عاشقان رانظری دردم جان پرور توست

خواست (مهران )بزند بوسه سراپای تورا

دید هر جا اثر تیر زپا تاسر توست --

نقل از ص۲۰۲ اشک شفق -آراسته رضا معصومی-سروده احمدمهران - ---- سرسلسله  ی مردم آزاد حسین است

آنکس که دراین ره سر وجان داد حسین است

مردی که چوکوهی ببر تیشه ی بیداد

دامن بکمر برزد واستاد حسین است

درسی به بشر داد بدستور الهی

درسش عملی بود نه کتبی ،نه شفاهی

آیین یزیدی که بری بود زانصاف

ننمود بتهدید وبه تطمیع گواهی

در معرکه دشمن چوبه او خط امان داد

رد کرد وخروشان شد ودر معرکه جان داد

ننهاد بزنجیر ستم گردن تسلیم

حنجر بدم خنجر بیداد گران داد

مردانه دراین معرکه بنهاد قدم را

بر ضدستمکار بر افراشت علم را

با نیروی یزدانی وبا دست خدایی

بشکست بهم قدرت ارکان ستم را

اعلامیه از قتلگه کرب وبلا داد

با زینب وسجاد سوی شام فرستاد

این جمله زخون بود در آن نشریه مسطور

باید بشر از قید اسارت شود آزاد

او کرد بنوع بشر این قاعده تعلیم

کاندر ره آزادگی از جان نبود بیم

دیگر نهراسد زستمکار ستمکش

مظلوم بظالم نکند کرنش وتعظیم

هر وحشی ناکس نزند کوس تمدن

هر کافر ناحق نزند لاف تدین

اشرار باحرار نگیرند سر راه

ناکس نفروشد بکسان ناز وتفر عن

شمشیر نباشد بکف زنگی بد مست خائن نشود عالی وعالی نشود پست               باشد که ببالند وننازند ونتازند

از باب زر وسیم باشخاص تهیدست

برچیده شود قاعده ورسم توحش

از مسند حق دور شود قاضی حق کش

ازبین رود منکرومعروف بیاید                     جاهل رهد از جهل چو عالم بزید خوش

مردم همه با کافر وظالم بستیزند

پویند ره حق وزناحق بگریزند

کوبند همی سنگ الم بر سر بدخواه

بر فرق تبهکار همی خاک بریزند

این حکم صریح است وبدیه است ومحقق

چیره نشود حق کش وکشته نشود حق

بیداد گری را اثری نیست بعالم

زنده است حسین ابن علی آن حق مطلق-

(ازبصیر اصفهانی-به نقل از شاهکارهای ادب فارسی(اشک شفق)صص۲۰۰-۲۰۱ آراسته ی رضا معصومی -نشریه ماه نوع -ناشر : رشیدی -دیماه ۱۳۶۲ شمسی)---

جلوه گاه حق از احمد مهران-همان ماخذ-ص ۲۰۲:--

تاابد جلوه گه حق وحقیقت سر توست

معنی مکتب تفویض علی اکبر توست

ای حسینی که تویی مظهر آیات خدای

این صفت از پدر وجد تو در جوهر توست

درس مردانگی عباس بعالم آموخت

زانکه شد مست از آن باده که در ساغر توست

طفل شش ماهه تبسم نکند پس چه کند ؟

آنکه بر مرگ زند خنده علی اصغر توست

ای که در کرببلا بیکس ویاور گشتی چشم بگشا وببین خلق جهان یاور توست

خواهر غمزده ات دید سرت بر نی وگفت:

آنکه باید به اسیری برود خواهر توست

(بابی انت وامی)كه توای مكتب عشق

عشق را مظهر و آثار علی اصغر توست

ای حسینی که بهر کوی عزای تو بپاست

عاشقان رانظری دردم جان پرور توست

خواست (مهران )بزند بوسه سراپای تورا

دید هر جا اثر تیر زپا تاسر توست --

نقل از ص۲۰۲ اشک شفق -آراسته رضا معصومی-سروده احمدمهران

محرم-ماه خون وقیام -ماه شهاىت -ماه شکست دشمن

ماه قیام ،ماه حسین ، ماه انقلاب

ماه خروج پیشرومومنان بود

ماه شکست دشمن قرآن وفتح حق

ماه ظهور عدل به اهل جهان بود

مردی قیام کرده به صحرای کربلا

کز خاندان خاتم پیغمبران بود

مردی قیام کرده که باانقلاب خون

بر هم زن رِِژیم ستم گستران بود

مردی قیام کرده که تا روز رستحیز

نام گرامیش همه جا جاودان بود

فرزند با کفایت نستوه بوتراب

کز خون او زمین بلا گلستان بود

با خون نوشته است بتاریخ روزگار

هرکس که بار ظلم کشد ناتوانبود

بهر قیام نسل جوان برعلیه ظلم

اول شهیدش اکبر زیبا جوان بود

تکمیل تاشود سند سرخ انقلاب

امضاءزخون اصغر شیرین زبان بود

سیراب تا شوند همهتشنگان عدل

در خون طپیده ساقی لب تشگان بود

هفتاد وچند یاور وانصار ولشکرش

هریکچو آیت است که در خون طپان بود

عباس وعون وجعفروعبدالهش چوگل

سیراب زاشک دمبدم باغبان بود

قرآن ورق ورق پی تحکیم امر حق

تا نهضت مقدس دین جاودان بود

با این قیام کاخ ستم واژگون نمود

تابر قرار مکتب خون جامگان بود

بر انتقال خون شهیدان بی کفن

گاه قیام (زین اب )قهرمان بود

هر ارض(کربلایی) وهر یوم عاشری

تا انقلاب مهدی صاحب زمان بود

نقل از شکوفه های غم -صص۱۳۵-۱۳۶-نادعلی کربلایی -موسسه مطبوعاتی خزر -تهران----

---

- سرسلسله ی مردم آزاد حسین است

 


آنکس که دراین ره سر وجان داد حسین است

مردی که چوکوهی ببر تیشه ی بیداد

دامن بکمر برزد واستاد حسین است

درسی به بشر داد بدستور الهی

درسش عملی بود نه کتبی ،نه شفاهی

آیین یزیدی که بری بود زانصاف

ننمود بتهدید وبه تطمیع گواهی

در معرکه دشمن چوبه او خط امان داد

رد کرد وخروشان شد ودر معرکه جان داد

ننهاد بزنجیر ستم گردن تسلیم

حنجر بدم خنجر بیداد گران داد

مردانه دراین معرکه بنهاد قدم را

بر ضدستمکار بر افراشت علم را

با نیروی یزدانی وبا دست خدایی

بشکست بهم قدرت ارکان ستم را

اعلامیه از قتلگه کرب وبلا داد

با زینب وسجاد سوی شام فرستاد

این جمله زخون بود در آن نشریه مسطور

باید بشر از قید اسارت شود آزاد

او کرد بنوع بشر این قاعده تعلیم

کاندر ره آزادگی از جان نبود بیم

دیگر نهراسد زستمکار ستمکش

مظلوم بظالم نکند کرنش وتعظیم

هر وحشی ناکس نزند کوس تمدن

هر کافر ناحق نزند لاف تدین

اشرار باحرار نگیرند سر راه

ناکس نفروشد بکسان ناز وتفر عن

شمشیر نباشد بکف زنگی بد مست خائن نشود عالی وعالی نشود پست باشد که ببالند وننازند ونتازند

از باب زر وسیم باشخاص تهیدست

برچیده شود قاعده ورسم توحش

از مسند حق دور شود قاضی حق کش

ازبین رود منکرومعروف بیاید جاهل رهد از جهل چو عالم بزید خوش

مردم همه با کافر وظالم بستیزند

پویند ره حق وزناحق بگریزند

کوبند همی سنگ الم بر سر بدخواه

بر فرق تبهکار همی خاک بریزند

این حکم صریح است وبدیه است ومحقق

چیره نشود حق کش وکشته نشود حق

بیداد گری را اثری نیست بعالم

زنده است حسین ابن علی آن حق مطلق-

(ازبصیر اصفهانی-به نقل از شاهکارهای ادب فارسی(اشک شفق)صص۲۰۰-۲۰۱ آراسته ی رضا معصومی -نشریه ماه نوع -ناشر : رشیدی -دیماه ۱۳۶۲ شمسی)-------------------

جلوه گاه حق از احمد مهران-همان ماخذ-ص ۲۰۲:--

تاابد جلوه گه حق وحقیقت سر توست

معنی مکتب تفویض علی اکبر توست

ای حسینی که تویی مظهر آیات خدای

این صفت از پدر وجد تو در جوهر توست

درس مردانگی عباس بعالم آموخت

زانکه شد مست از آن باده که در ساغر توست

طفل شش ماهه تبسم نکند پس چه کند ؟

آنکه بر مرگ زند خنده علی اصغر توست

ای که در کرببلا بیکس ویاور گشتی چشم بگشا وببین خلق جهان یاور توست

خواهر غمزده ات دید سرت بر نی وگفت:

آنکه باید به اسیری برود خواهر توست

(بابی انت وامی)كه توای مكتب عشق

عشق را مظهر و آثار علی اصغر توست

ای حسینی که بهر کوی عزای تو بپاست

عاشقان رانظری دردم جان پرور توست

خواست (مهران )بزند بوسه سراپای تورا

----

مهر تو مرا رکن نماز است حسین جان عشق تو مرا کعبه ی راز است حسین جان

روزی که شود بسته برویم در امید

بابکرم لطف توبازاست حسین جان

 


یک ذره غبار حرمت ای حرم دین در رتبه به از ملک حجازاست حسین جان

هرروزدهم بوسه بخاک حرم تو چون تربت تو مهر نماز است حسین جان

در کرببلا زان همه گلهای نکویت اصغر گل نشکفته ی ناز است حسین جان

ازداغ تودر گوشه ی ویرانه رقیه شمعیست که در سوز وگدازاست حسین جا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

گر قلب من از سینه بر آرند ببینند باذکر تو در راز ونیاز است حسین جان

 


می خواستم از وصف وجلال تو بگویم دل گفت که اینقصه درازاست حسین جان -ای خون خدا خسرو محمود خصائل بر درگه تو خضر ایاز است حسین جان

 

 

 

در روز جزا کرببلایی زشفاعت بر سوی تو اش دست نیاز است حسین جان -به نقل ز

شکوفه های غم اثر طبع ناد علی کربلایی-صص۱۶۹-۱۷۰

-----

 


cنقل از شکوفه های غم -صص135-136-نادعلی کربلایی -موسسه----

 


محرم-ماه خون وقیام -ماه شهاىت -ماه شکست دشمن

ماه قیام ،ماه حسین ، ماه انقلاب

ماه خروج پیشرومومنان بود

ماه شکست دشمن قرآن وفتح حق

ماه ظهور عدل به اهل جهان بود

مردی قیام کرده به صحرای کربلا

کز خاندان خاتم پیغمبران بود

مردی قیام کرده که باانقلاب خون

بر هم زن رِِژیم ستم گستران بود

مردی قیام کرده که تا روز رستحیز

نام گرامیش همه جا جاودان بود

فرزند با کفایت نستوه بوتراب

کز خون او زمین بلا گلستان بود

با خون نوشته است بتاریخ روزگار

هرکس که بار ظلم کشد ناتوانبود

بهر قیام نسل جوان برعلیه ظلم

اول شهیدش اکبر زیبا جوان بود

تکمیل تاشود سند سرخ انقلاب

امضاءزخون اصغر شیرین زبان بود

سیراب تا شوند همهتشنگان عدل

در خون طپیده ساقی لب تشگان بود

هفتاد وچند یاور وانصار ولشکرش

هریکچو آیت است که در خون طپان بود

عباس وعون وجعفروعبدالهش چوگل

سیراب زاشک دمبدم باغبان بود

قرآن ورق ورق پی تحکیم امر حق

تا نهضت مقدس دین جاودان بود

با این قیام کاخ ستم واژگون نمود

تابر قرار مکتب خون جامگان بود

بر انتقال خون شهیدان بی کفن

گاه قیام (زین اب )قهرمان بود

هر ارض(کربلایی) وهر یوم عاشری

تا انقلاب مهدی صاحب زمان بود

نقل از شکوفه های غم -صص135-136-نادعلی کربلایی -موسسه مطبوعاتی خزر -تهران----

جمعه 15/6/1398 - 16:51
اهل بیت

به گزارش عترتنا؛ مراسم عزاداری و سوگواری حسینی در دفتر آیت الله جوادی آملی در میدان شهدا تهران صبح پنج‌شنبه ۱۴ شهریورماه با سخنرانی ابوالفضل خراسانی معاون فرهنگی بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء و مداحی و مرثیه سرایی با حضور نمایندگان دفتر مراجع معظم تقلید در تهران، علما و فضلای حوزه علمیه برگزار شد.

در ابتدای این مراسم حجت الاسلام و المسلمین محمدعلی یزدی مسئول دفتر آیت الله جوادی آملی در میدان شهدا، خیابان مجاهدین تهران ضمن عرض تسلیت ایام حسینی و خیر مقدم به حضار مختصرا درباره فعالیت این دفتر تازه تاسیس توضیحاتی بیان نمود و در ادامه دکتر خراسانی درباره علت قیام امام حسین (ع) به ایراد سخن پرداخت.

ابوالفضل خراسانی، معاون فرهنگی بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء در این مراسم گفت: حادثه خونین عاشورا در جایی اتفاق افتاد که محل سکونت و حکومت امیرالمومنین (ع) بوده و این مردم بارها سخنان حضرت را شنیده بودند. اما در روز عاشورا امام حسین (ع) خطاب به آنها می گوید: لقمه های حرام چنان بر شما تاثیر گذاشته که سخن من بر شما تاثیری ندارد.

دو نکته کلیدی از وصیت کوتاه امام به برادرش محمد بن حنفیه

عضو فرهنگی دفتر مرجعیت دینی وعلمی آیت الله العظمی جوادی آملی با اشاره به وصیت نامه امام حسین (ع) به محمد بن حنفیه اظهار کرد: امام حسین (ع) قبل از حرکت خود از مدینه وصیت‌نامه بسیار کوتاهی به برادرش محمد بن حنفیه می نویسد که وی در آن مقطع بیمار بوده است. در این وصیت کوتاه تمام فلسفه قیام و نهضت حسینی در آن گنجانده شده است که حضرت می فرماید: «إنِّی لَمْ أَخْرُجْ أَشِرًا وَلاَبَطِرًا وَلاَمُفْسِدًا وَلاَظَالِمًا وَإنَّمَا خَرَجْتُ لِطَلَبِ الاْءصْلاَحِ فِی أُمَّه جَدِّی مُحَمَّدٍ صَلَّی اللَهُ عَلَیْهِ وَءَالِهِ؛ من خروج نکردم از برای تفریح و تفرّج؛ و نه از برای استکبار و بلندمنشی، و نه از برای فساد و خرابی، و نه از برای ظلم و ستم و بیدادگری! بلکه خروج من برای اصلاح امّت جدّم محمّد صلّی الله علیه وآله می باشد».

وی ادامه داد: این وصیت کوتاه دو نکته کلیدی دارد که اولین نکته آن این است که حضرت هدف خود را اصلاح امت جدشان بیان می کنند و می فرمایند آن دینی که جد من تلاش کرد و در راستای تحقق توحید و حاکمیت نظام توحیدی تشکیل داد، امروز در حال منحرف شدن است و به تعبیری این دین را دارند منحرف می کنند.

علت انحراف دین پیامبر (ص) و قیام امام حسین (ع)

این کارشناس ارشد فلسفه وکلام اسلامی با اشاره به علت انحراف دین پیامبر (ص) و قیام حسینی اظهار کرد: اصلاً نقطه این انحراف از کجا شروع شده است؟ اولین شخصی که از بنی امیه به حکومت رسید، عثمان بود، عثمان بعد از به خلافت رسیدند یک روز همه بنی امیه را جمع نمود و وقتی مطمئن شد در این جمع کسی غریبه نیست، به آنها گفت که این حکومت به آسانی به دست ما نرسیده است.

وی ادامه داد: در آن جمع عثمان سفارش کرد که این حکومت را قدر بدانید و همانند توپی آن را به هم پاس بدهید و نگذارید این حکومت از دست بنی امیه بیرون برود. بنی امیه حتی دنبال موروثی کردن حکومت هم بودند. و درباره مکر و حیله بنی امیه باید گفت که اگر امروز معاویه بود، او به دلیل مکر و حیله ای که داشت رئیس جمهور آمریکا بود!

خراسانی افزود: جامعه اسلامی در آن زمان به قدری از آن محور اصلی دین و اسلام ناب محمدی دور شده بود و در حال تبدیل شدن به اسلام اموی بود که امام حسین (ع) به علت این انحراف و اصلاح جامعه و دین قیام نمودند. اصلاً این قیام لازم و ضروری بود که شخصی مثل امام حسین (ع) و یاران باوفایش قیام کرده و به شهادت برسند تا دین به انحراف کشیده نشود.

تعبیر آیت الله جوادی آملی از پاک شدن جامعه با خون شهید

عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم وحیانی معارج اظهار کرد: حضرت استاد آیت الله جوادی آملی تعبیر زییایی دارند و فرمودند که این خون شهید است که جامعه را پاک و طیب می کند. و قطعاً این کار با چنین حرکتی انجام نمی شد، لذا حرکت امام حسین (ع) یک حرکت اصلاحی بود.

وی ادامه داد: اگر قرار است بدعت‌ها کنار زده شود و اسلام ناب محمدی را مردم ببینند، این قیام لازم بود و حضرت نیز بر اساس سنت جدشان این حرکت و قیام را آغاز کردند.

منبع: عترتنا

جمعه 15/6/1398 - 12:18
اهل بیت

سید محمود جوادی: ذکر مصیبت اهل بیت علیهم السلام بویژه مصیبت‌هایی که در جریان فاجعه کربلا به دست مسلمان نماها و عوامل حکومت بنی امیه علیه امام حسین علیه السلام، اهل بیت آن حضرت و یارانش رقم خورد یکی از سفارشات مهم و مؤکد ائمه معصومین علیهم السلام است که طبق فرمایشات ایشان اجر عظیم و کم نظیر اخروی برای ذاکران و نوحه خوانان این دستگاه در نظر گرفته شده است.

از دیرباز تا کنون مداحان و ذاکران اهل بیت علیهم السلام به مناسبت‌های مختلفی اعم از ولادت‌ها و شهادت‌ها به ذکر سجایا و یا مصیبت‌هایی که توسط اشقیای امت پیامبر (ص) بر اهل بیت ایشان روا داشته شده می‌پرداختند و این منابر و تکایا بودند که بوسیله وعاظ و ذاکران در طول تاریخ - به صورت شفاهی - ناقل حوادث متعلق به خاندان پیامبر اکرم (ص) بودند و با شیوه‌های مختلف و گاه منحصر بفرد، تصویری ماندگار از آن زمان در اذهان مستمعین و پا منبری‌ها ترسیم و نقش می‌بستند.

اکنون نیز مداحان و ذاکران اهل بیت علیهم السلام به دلیل تمایل تعداد قابل توجهی از جوانان به شرکت در مراسم مذهبی و شنیدن صوت زیبا و یا سبک مداحی آنان نقش به سزایی در انتقال سیره پیامبر (ص) و معارف اهل بیت علیهم السلام به این قشر مهم از جامعه اسلامی ایفا می‌کنند. آنچه در شروع این مقال به آن پرداختیم درباره نقش مهم ذاکران و مداحان بود اما در ادامه قصد داریم نقدی بر یکی از سبک‌های روضه خوانی بپردازیم که متأسفانه توسط برخی مداحان و روضه خوانان به کار برده می‌شود اما توجه جدی به عواقب آن نمی‌شود.

ورود مداحان و روضه خوانان به توصیف مو به موی لحظه شهادت امام حسین (ع) به منظور اشک گرفتن از مستمعین کار ناپسندی است که این نوع مداحی را «روضه خوانی باز» و یا «مکشوف» می‌خوانند. این نوع روضه خوانی به دلیل انعکاس جزئیات دلخراش و تصویری آزاردهنده از لحظه شکست ظاهری یک امام معصوم و بازتاب نمودن نمای ضعف و نیز احتمال غلو و بزرگنمایی در وصف آن لحظه، ولو برای اثبات شقاوت و سنگدلی دشمنان اهل بیت علیهم السلام، مذموم و نکوهیده شناخته می‌شود.

این کار نه تنها خدمتی به قیام اباعبدالله الحسین (ع) نمی‌کند و پسندیده نیست بلکه موجب ناخرسندی اهل بیت علیهم السلام می‌شود، بنابر این وعاظ و مداحان باید حرمت امام حسین (ع) را بشناسند و رعایت کنند تا مبادا عمل ممدوح آنها به عمل مذموم تبدیل شود.

روضه مکشوف و باز در هر شرایطی دل آدم را سنگ می‌کند. مثل بعضی‌ها که به محض سوار شدن به ماشین و از روی عادت، ضبط را روشن کرده و روضه گوش می‌کنند. روضه شرایط و حضور قلب می‌خواهد تا فرد بنشیند، گوش کند و گریه کند. بنابر این همانگونه که ذاکر و مداح باید شرایط زمان و مکان روضه خوانی را درست تشخیص بدهد مستمع نیز باید آداب نشستن پای روضه امام حسین (ع) را بداند و آن را رعایت نماید.

روضه خوانی باید دارای خط قرمز باشد و آن فاصله گرفتن از غلوگویی ها در وصف معرکه و دوری از پرداختن به جزئیات لحظه شهادت امام حسین (ع) و نیز خودداری از بزرگنمایی دشمن ویا تاکید بر ضعف - در عده و عدد - یاران سید الشهدا علیه السلام باشد. خط قرمزی که همه ذاکران و مداحان باید پشت آن بایستند و بخاطر رعایت حرمت و شأن امام حسین علیه السلام پا را فراتر از آن نگذارند.

متأسفانه گاهی برخی مداحان آنقدر اتفاقات مربوط به قیام عاشورا و نحوه شهادت یاران امام حسین (ع) و به خصوص شخص حضرت و خانواده ایشان را پس از اسارت به طور واضح می‌گویند که کارشان به بی حرمتی می‌کشد.

از مرحوم حجت‌الاسلام سید مهدی طباطبایی در جایی مطلبی خواندم که می‌فرمود: «یک نکته بسیار مهم درباره روضه مکشوف خواندن این است که کسی که اصرار دارد این طور روضه بخواند، عزیز از دنیا نمی‌رود، بلکه دچار ذلت و خواری می‌شود. این نمونه را در زندگی‌ام دیده‌ام. شخصی بود که از بردن نامش معذورم، اما همیشه و بدون هیچ رعایت و ملاحظه‌ای درباره حال مجلس و شأن دستگاه اهل بیت (ع) روضه باز و مکشوف می‌خواند، در آخر عمر با ذلت و خواری از دنیا رفت».

مرحوم طباطبایی سپس می‌افزاید: «نکته مهم این است که آن واعظی که روضه باز می‌خواند آنقدر به فقر افتاد که یک روز به دیدن او رفتم، گریه می‌کرد و می‌گفت: من روضه باز (مکشوف) خواندم این اندازه به فقر افتادم. به دیگران بگو که بعضی روضه‌ها ممکن است مردم را بگریاند اما فقر می‌آورد و فرزندان را هم دور می‌کند.»

مرحوم طباطبایی همچنین می‌گوید: «یکی دیگر از دوستان به نام قوام لاری بود که صدای بلندی داشت. گاهی روضه‌ها را با کنایه می‌خواند و گاهی مطالبی را به طور واضح تعریف می‌کرد. می‌گفت: «شما انتظار دارید من روضه باز بخوانم تا گریه کنید، اما من خودم را پیش امام حسین (ع) ضایع نمی‌کنم و عزت و حرمتش را نگه می‌دارم.» اما اگر صدای گریه‌ها و ناله‌ها خیلی بلند می‌شد، باز می‌خواند اما باز هم احترام نگه می‌داشت. مثلاً در مورد حضرت زهرا (س) می‌گفت: «امام حسن (ع) دید که وقتی مادرش از زمین بلند شد، گوشواره روی زمین افتاده.» این نوع روضه باز می‌خواند و یا تعبیری می‌کرد که مادرش راه را گم کرد».

مرحوم حجت‌الاسلام سید مهدی طباطبایی که خود از واعظان و سخنرانان مشهور دوران خود به شمار می‌رفت در خصوص مداحانی که بجای خواندن روضه باز و مکشوف به خواندن روضه بسته اکتفا می‌کردند خاطره جالبی تعریف می‌کردند. مرحوم طباطبایی در این زمینه می‌گوید: «حاج شیخ مرتضی عیدگاهی مشهور به شهیدی از کسانی بود که روضه بسته با کنایه می‌خواند. من به خاطر ندارم در عمرش یک بار هم روضه باز و مکشوف خوانده باشد. خودش هم می‌گفت که: «نگفتم اسب را بر بدن‌ها....» بیشتر از این هم نمی‌گفت و جمله اش را تمام نمی‌کرد. چند باری هم خودم شاهد بودم که در روضه‌های حضرت سید الشهدا (ع) این طور می‌گفت که: «اگر آینه از دست تان بیفتد و دو تکه شود برمی دارید. اگر چهار قطعه شود باز هم می‌توانید بردارید. اما اگر آینه‌ای زیر سم اسب رفته باشد چه می‌کنید؟ جز این است که بوریا و حصیر بیاورید؟» همین روضه‌ها برای مردم کافی بود تا عظمت مصیبت را درک کنند».

در فاجعه کربلا و مصیبتی که بر امام حسین (ع) و اهل بیت آن حضرت وارد شد همین بس که امام حسن مجتبی علیه السلام در لحظه احتضار به برادرش امام حسین (ع) در خصوص روز عاشورا فرومود: «لا یوم کیومک یا اباعبدالله». به نظر می‌رسد هیچ سخنی گویاتر از فرمایش امام حسن مجتبی علیه السلام درباره شهادت امام حسین علیه السلام وجود ندارد، سخنی که از یک امام معصوم درباره معصوم دیگری در تاریخ به ثبت رسیده تا بزرگی و بی همتایی جنایتی که مدعیان پیروی از دین پیامبر اسلام در حق فرزند پیامبرشان نشان دهد. لذا با این توصیفی که امام حسن علیه السلام درباره روز عاشورا و شهادت امام حسین علیه السلام فرموده، می توان‌های های گریست بدون اینکه نیازی به شرح جزئیات و نحوه شهادت سید الشهدا از سوی مداحان اهل غلو باشد.

واقعه کربلا صحنه نمایش اوج قساوت قلب و شقاوت مردمانی بود که در ظاهر بر دین پیامبر اکرم (ص) بودند اما در عمل حاضر شدند فرزند ایشان را به فجیع‌ترین شکل ممکن به شهادت برسانند، اتفاقی که حتی اگر تنها به شهادت فوری امام حسین (ع) و بدون مصائب و حواشی دیگری رخ می‌داد، به تنهایی مصیبت عظیمی به شمار می‌رود و نیازی به افزودن خرافات و یا دروغ پردازی به منظور گریه گرفتن از مستمعین ندارد.

مرحوم آیت‌الله حق‌شناس معتقد بود روضه فی‌نفسه کارساز است و ارزش دارد، چه مخاطبان با آن گریه بکنند یا نکنند، لذا جا دارد مداحان و ذاکران همانگونه که تلاش می‌کنند به مستمعین و پا منبری‌ها فرهنگ عاشورای امام حسین (ع) را به شکل شایسته ای منتقل نمایند، خود نیز با رعایت خط قرمزها در همه جوانب مقتل خوانی، ادب لازم را در انعکاس حماسه حسینی بکار گیرند.

منبع: خبرگزاری مهر

جمعه 15/6/1398 - 12:16
ایرانگردی


براساس آخرین نرخنامه سازمان مدیریت میادین شهرداری تهران همزمان با آغاز محرم، قیمت 13 قلم میوه از جمله انواع انگور، سیب و هندوانه در میادین میوه و تره بار کاهش یافت.
به گزارش روابط عمومی سازمان مدیریت میادین شهرداری تهران، براساس نرخنامه جدید این سازمان، قیمت یک سوم انواع میوه‌های عرضه شده در میادین میوه و تره بار کاهش یافته و قیمت دو سوم میوه‌ها ثابت مانده است و همین کاهش و ثبات قیمت‌ها، در افزایش قدرت خرید میوه از این مراکز خدماتی را برای شهروندان تهرانی به ویژه اقشار آسیب‌پذیر موثر بوده است.
براساس این گزارش، میوه‌هایی که قیمت آنها کاهش پیدا کرده‌اند، به شرح زیر اعلام شده است.
1- انبه با 2100 تومان کاهش به قیمت هر کیلوگرم 14900 تومان
2- انجیر سیاه با 800 تومان کاهش به قیمت هر کیلوگرم 6700 تومان
3- انگور کندری با 300 تومان کاهش به قیمت هر کیلوگرم 6900 تومان
4- سایر انواع انگور از جمله رطبی، عسگری، پیکانی و ... با 800 تومان کاهش به قیمت هر کیلوگرم 5700 تومان
5- سیب دو رنگ با 1500 تومان کاهش به قیمت هر کیلوگرم 5900 تومان
6- سایر انواع سیب از جمله سیب سبز، گلاب و گالا با 200 تومان کاهش به قیمت هر کیلوگرم 5700 تومان
7- عناب تازه با هزار تومان کاهش به قیمت هر کیلوگرم 15 هزار تومان
8- گلابی اسپادانا و بیروتی با 200 تومان کاهش به قیمت هر کیلوگرم 9300 تومان
9- گلابی سیبری و دُم کج با هزار تومان کاهش به قیمت هر کیلوگرم 7 هزار تومان
10- لیموتُرش سنگی جنوب با 300 تومان کاهش به قیمت هر کیلوگرم 6200 تومان
11- هلو هسته جدا با 400 تومان کاهش به قیمت هر کیلوگرم 7500 تومان
12- هلو انجیری با 1200 تومان کاهش به قیمت هر کیلوگرم 6700 تومان
13- هندوانه با 60 تومان کاهش به قیمت هر کیلوگرم 690 تومان
گفتنی است، قیمت 27 قلم میوه از جمله انجیر زرد، انگور بی دانه سفید، آلبالو، انواع آلو، آناناس، پسته تازه، خربزه، دستنبو، انواع خیار، زغال اخته، طالبی، گرمک، گردوی تازه، موز، نارگیل و هلوکاردی در میادین میوه و تره بار ثابت مانده است.

سه شنبه 12/6/1398 - 17:34
ایرانگردی

 

مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند خبر داد: در راستای پیشبرد اهداف طرح جامع وانجام بهینه مدیریت پسماند، آنالیز فیزیکی پسماند شهر تهران به منظور کاهش آثار سوء محیط زیستی در دستور كار این سازمان قرار گرفت.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان مدیریت پسماند؛ صدر الدین علی پور در تشریح این طرح خاطر نشان کرد: در این طرح که توسط مجری پروژه تدوین طرح جامع مدیریت پسماند و با همکاری آموزشگران مناطق 22 گانه صورت می پذیرد، تعیین ترکیب فیزیکی و شیمیایی پسماند مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد.دکتر علی پور با اشاره به اهمیت تعیین خصوصیات فیزیکی پسماند بعنوان یکی از مهم ترین و اساسی ترین روش های انتخاب مدیریت پسماند شهر و به روز رسانی روش های جاری گفت: آنالیز فیزیکی و تعیین خصوصیات پسماندهای شهری تهران در دهه گذشته صورت پذیرفته بود.

او با اشاره به تولید روزانه حدود 6 هزار تن انواع پسماند شهری در تهران و حومه و ضرورت مدیریت صحیح و بهینه آن خاطر نشان کرد: طی سال‌های اخیر و با عنایت به پیگیری های اعضای محترم شورای اسلامی شهر تهران، تهیه و تدوین دومین طرح جامع مدیریت پسماند تهران در دستورکار شهرداری و سازمان قرار گرفت و از آنجایی که یکی از مراحل مهم درتدوین طرح جامع مدیریت پسماند، شناسایی و مستند سازی وضعیت موجود است، این سازمان برنامه ریزی و هماهنگی های لازم را برای انجام مجدد آنالیز فیزیكی پسماند شهری در مناطق 22 گانه طی چند ماه گذشته انجام داده است.
او در ادامه به انجام منظم و فصلی این طرح تا رسیدن به نتیجه نهایی اشاره کرد و افزود: برای داشتن یک مدیریت اصولی و موثر نیاز به داشتن اطلاعات پایه و داده های مناسب است و لازمه این مدیریت انجام آنالیزفیزیکی پسماندهای تولید شده و شناسایی اجزاء آن است تا بتوان برای هر بخش برنامه های خاص خودش را اجرا کرد.

صدرالدین علی پور اظهار کرد: تعیین خصوصیات فیزیکی پسماند شهر تهران سبب می گردد بتوانیم شاخص های مدیریتی مناسبی برای پسماند درمبدا و مقصد نهایی آن تعیین کنیم تا نوع و روش مدیریت پسماند که باید بکار بگیریم از قبیل احداث نیروگاه زباله سوز با در نظر گرفتن ارزش حرارتی بر حسب درصد وزنی و رطوبت ، میزان تبدیل پسماند به کمپوست، میزان بازیافت آن و... مشخص شود.

مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند در انتها در خصوص ارتباط میزان تولید پسماند و سطح درآمد جوامع مختلف گفت: ترکیب پسماند متاثر از عوامل مختلف از جمله فرهنگ، سطح توسعه اقتصادی، آب و هوا و منابع انرژی می باشد که معمولاً سهم پسماندهای آلی و تجزیه پذیر کشورهای با درآمد پایین به مراتب بیشتر از میزان این پسماندها در کشورهای توسعه یافته و با درآمد بالاست. در مقابل کاغذ، پلاستیک و سایر اقلام غیر آلی بیشترین سهم را در پسماندهای تولید کشورهای توسعه یافته دارند.

سه شنبه 12/6/1398 - 17:31
ایرانگردی

 

حریم بانان کوچک با عضویت در کمپین صیانت از محیط زیست حریم منطقه 5  با شعار " من حریم را دوست دارم " به کمپین حافظان حریم پیوستند. 

 به گزارش روابط عمومی شهرداری منطقه 5 ، فرهنگ سازی آشنایی با حفظ محیط زیست حریم با مشارکت اداره حریم معاونت شهرسازی ، معاونت امور اجتماعی وفرهنگی واداره محیط زیست منطقه برای کودکان پیش دبستانی انجام شد.  

 براساس این خبر، این تور نیم روزه آموزشی از فرهنگسرای فردوس آغاز و با بازدید و پیاده روی کودکان در مجموعه گردشگری کوهسار ادامه یافت .

در این برنامه ، کودکان با مفاهیمی نظیر شیوه های حفظ طبیعت ، نگهداری از فضای سبز بکر حریم، آشنایی با مفهوم حریم، جلوگیری از ریختن زباله در طبیعت و آسیب نرساندن به درختان آشنا شدند و به آن ها آموزش داده شد که حفظ طبیعت بکر و نگهداری از آن، از وظایف ما است و این منابع، امانتی در دست انسان های امروز برای تحویل به نسل آینده است . 

حمید رضا مقیمی رئیس اداره حریم منطقه، با اشاره به وسعت 105 کیلومتر مربعی حریم منطقه که شامل روستاها و فضاهای سبز است، بر لزوم این فرهنگ سازی اشاره کرد و خواستار همکاری والدین در صیانت ازحریم منطقه و جلوگیری از ساخت و ساز در طبیعت بکر حریم شد.   

 وی افزود : بدون شک این بستر سازی در منطقه مستمر بوده و کودکان سرمایه هایی هستند که می توان برای حفظ منابع طبیعی ،مورد آموزش قرار بگیرند تا در خانواده ها نماینده حفظ محیط زیست باشند تا بستر برای "حریم دوستی" و صیانت از باغات و فضای سبز در منطقه فراهم شود. 

والدین یکی از کودکان شرکت کننده در این برنامه ، اقدام شهرداری منطقه را برای آشنایی کودکان با مفاهیم حریم و حفظ محیط زیست ارزنده خواند. 
 

سه شنبه 12/6/1398 - 17:26
ایرانگردی



مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران در جلسه ای که به منظور بررسی طرح تأمین مسکن اجتماعی در پایتخت برگزار شد، از افزایش نرخ حاشیه نشینی در پایتخت و انتقال ناگزیر برخی از گروه های اجتماعی و اقتصادی شاغل در تهران به سکونتگاه های پیرامون شهر خبر داد.
به گزارش اداره ارتباطات و امور بین الملل سازمان نوسازی شهر تهران، کاوه حاجی علی اکبری در جلسه بررسی طرح تأمین مسکن اجتماعی در شهر تهران، عنوان کرد: در حالیکه رشد جمعیت در شهر تهران به حدود 1% رسیده و در حالت تعادل قرار گرفته است، اما این امر در سکونتگاه های اطراف تهران از جمله اندیشه، پرند، هشتگرد، آبیک، رباط کریم، رودهن و بومهن رشد قابل توجهی داشته است.
مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران عنوان کرد: افزایش رشد جمعیت در سکونتگاه های حاشیه شهر تهران حاکی از پدیده مسکن نایابی و انتقال ناگزیر برخی از گروه های اجتماعی و اقتصادی شاغل در تهران به سکونتگاه های پیرامون شهر است و این امر تأثیر بسزایی در بحث حمل و نقل و ترافیک، آلودگی هوا، اتلاف وقت و ایجاد سایر پیامدهای اجتماعی و اقتصادی دارد.
علی اکبری متذکر شد: طبق آمار بانک مرکزی، نرخ استیجار در شهر تهران به حدود 50% رسیده و به نظر می رسد جهش قیمت مسکن در یکسال گذشته موجب دشوار شدن خرید مسکن، افزایش تقاضا در بازار اجاره و در نتیجه حادتر شدن بحران افزایش جمعیت حاشیه نشین در شهر تهران شده است.
مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران با طرح این سؤال که آیا می توان به ایده ای برای تأمین مسکن برای گروه های اجتماعی مذکور در داخل شهر تهران رسید، تصریح کرد: با توجه به بند 21 ماده 55 قانون شهرداری ها مبتنی بر تأمین مسکن برای گروه های کم برخوردار، شهرداری تهران اعلام آمادگی کرده است که به عنوان پایلوت می تواند با همکاری وزارت کشور، پیشنهاد و طرحی را در این خصوص آماده نماید تا در نهایت در قالب آئین نامه به تصویب هیأت محترم وزیران برسد.
علی اکبری با بیان این که مطالعات و پژوهش هایی در رابطه با تأمین مسکن اجتماعی در پایتخت توسط گروه های مختلف انجام شده، اظهار داشت: مطالعات و نمونه های مشابه جهانی در این خصوص گردآوری و بررسی شده اند و همچنین مصاحبه و گفتگوهایی نیز در این باره صورت گرفته که بر مبنای آن پیشنهاد اولیه ای تهیه شده است.
در ادامه این جلسه گزارشی از طرح پیشنهادی تأمین مسکن اجتماعی در شهر تهران ارائه شد و مورد بحث و بررسی کارشناسی قرار گرفت.
گفتنی است این جلسه با حضور عبدالرضا گلپایگانی معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران، حامد مظاهریان معاون برنامه ریزی، توسعه شهری و امور شورا و سرپرست معاونت توسعه منابع انسانی شهرداری تهران، سید مناف هاشمی مشاور شهردار در امور منابع مالی پایدار، لعل رحیمی مشاور شهردار در امور دولت، حاجی علی اکبری مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران و خانی معاون برنامه ریزی و توسعه شهری سازمان نوسازی شهر تهران برگزار شد.
در این جلسه مقرر شد تدوین ضوابط جامع معماری ( ازجمله پارکینگ، مساحت واحدها، الگوی استقرار )، تدوین ضوابط برنامه ریزی (کاربری و تراکم زمین های هدف طرح، پراکنش محدوده ها در شهر و ...) و تهیه بسته های تشویقی جهت کاهش قیمت تمام شده واحدهای موضوع طرح (شامل عوارض، زمین و ...) در طرح تأمین مسکن اجتماعی در شهر تهران مورد توجه قرار گیرد.
لازم به توضیح است مسکن اجتماعی به واحدهای مسکونی اطلاق می شود که در قالب برنامه های حمایتی تولید و عرضه مسکن برای گروه های کم درآمد و اقشار ضعیف جامعه احداث می شود و مسکن تملیکی، استیجاری و اجاره به شرط تملیک از انواع آن می باشد.

سه شنبه 12/6/1398 - 17:24
ایرانگردی

 

 


معاون خدمات شهری شهرداری تهران اقدامات صورت گرفته در راستای بهسازی بوستان پردیسان را تشریح کرد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل معاونت خدمات شهری شهرداری تهران، مهندس مجتبی یزدانی با اعلام این مطلب گفت: بوستان پردیسان که در اختیار سازمان حفاظت محیط زیست کشور قرار دارد، منطقه ای طبیعی است که با مساحت حدود 200هکتار در شمال غرب تهران و در محدوده منطقه دو شهرداری تهران واقع شده است.

یزدانی در ادامه افزود: با توجه به رویکرد مدیریت شهری در سال 1396 و پیگیری های سازمان بوستانها و فضای سبز در شانزدهم مهرماه سال 96تفاهم نامه ای مابین شهرداری تهران با سازمان حفاظت محیط زیست منعقد گردید و مقرر گردید بهسازی بوستان مذکور براساس مفاد تفاهم نامه به شهرداری تهران واگذار گردد و پس از آن اقدامات اجرایی و لازم در این راستا آغاز شد.

وی اضافه کرد: جلسات مستمری با حضور مشاوران و مسئولین سازمان محیط زیست به منظور انجام هماهنگی لازم و پیشبرد روند نگهداری از بوستان برگزار شد.

یزدانی به اقدامات صورت گرفته در زمینه فضای سبز این بوستان اشاره کرد و گفت: انجام عملیات به زراعی در سطح پارك، آبیاری مستمر درختان موجود با توجه به گونه های گیاهی، حذف سرشاخه های خشك، جمع آوری ضایعات فضای سبز باقی مانده از سنوات گذشته و حمل و انتقال آن به خارج از مجموعه، ترمیم شبکه آبرسانی و... از جمله اقدامات صورت گرفته در این بخش بوده است. همچنین در راستای حفظ و نگهداشت فضای این بوستان نیز مخازن زباله در سطح بوستان جانمایی شد.


وی به دیگر اقدامات انجام شده در بوستان پردیسان در سال 98 اشاره کرد و گفت: نصب ست های ورزشی جهت استفاده شهروندان، نصب المانهای پارکی مانند نیمکت ، سطل زباله و...، انجام عملیات آسفالت ریزی رینگ پیرامونی بوستان، استقرار نیروهای آتش نشان جهت جلوگیری از بروز هر گونه آتش سوزی در بوستان، ترمیم و بازسازی خطوط انتقال برق، پایه چراغها و روشنایی آنها، اجرای طرح شناسایی فلور گیاهی بوستان پردیسان با همکاری دانشگاه تهران و... از جمله این اقدامات می باشد.

سه شنبه 12/6/1398 - 17:21
آموزش و تحقيقات

سه شنبه 12/6/1398 - 17:20
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته