تفسیر نمونه ج : 27ص :293
تفسیر : تنها راه نجات
در ابتداى این سوره با قسم تازهاى روبرو مىشویم ، مىفرماید : به عصر سوگند ! ( و العصر).
واژه عصر در اصل به معنى فشردن است ، و سپس به وقت عصر اطلاق شده ، به خاطر اینكه برنامهها و كارهاى روزانه در آن پیچیده ، و فشرده مىشود .
سپس این واژه به معنى مطلق زمان و دوران تاریخ بشر و یا بخشى از زمان ، مانند عصر ظهور اسلام و قیام پیغمبر اكرم (صلىاللهعلیهوآلهوسلّم) ، و امثال آن استعمال شده است ، و لذا در تفسیر این سوگند مفسران احتمالات زیادى گفتهاند:
1 -بعضى آن را اشاره به همان وقت عصر مىدانند ، به قرینه اینكه در بعضى دیگر از آیات قرآن به آغاز روز سوگند یاد شده است مانند و الضحى ( سوره ضحى آیه 1 ) - یا - و الصبح اذا اسفر ( مدثر - 34).
این سوگند به خاطر اهمیتى است كه این موقع از روز دارد چرا كه زمان زمان دگرگونى نظام زندگى و حیات انسانها است ، كارهاى روزانه پایان مىگیرد ، پرندگان و حیوانات به لانههاى خود بازمىگردند ، خورشید سر در افق مشرق فرو مىكشد ، و هوا تدریجا رو به تاریكى مىرود .
این دگرگونى انسان را به قدرت لا یزال الهى كه بر این نظام حاكم است متوجه مىسازد ، و در حقیقت نشانهاى از نشانههاى توحید و آیتى از آیات پروردگار است كه شایسته سوگند مىباشد.
2 -بعضى دیگر آن را اشاره به سراسر زمان و تاریخ بشریت دانستهاند كه مملو از درسهاى عبرت ، و حوادث تكان دهنده و بیدارگر است ، و روى همین جهت آنچنان عظمتى دارد كه شایسته سوگند الهى است .
تفسیر نمونه ج : 27ص :294
3 -بعضى روى قسمت خاصى از این زمان مانند عصر قیام پیغمبر اكرم (صلىاللهعلیهوآلهوسلّم) یا عصر قیام مهدى (علیهالسلام) كه داراى ویژگى و عظمت خاصى در تاریخ بشر بوده و هست انگشت گذارده ، و سوگند را ناظر به آن مىدانند.
4 -بعضى نیز به همان ریشه لغوى این واژه برگشته ، و سوگند را ناظر به انواع فشارها و مشكلاتى مىدانند كه در طول زندگى انسانها رخ مىدهد ، آنها را از خواب غفلت بیدار مىكند ، به یاد خداوند بزرگ مىاندازد ، و روح استقامت را پرورش مىدهد .
5 -بعضى دیگر آن را اشاره به انسانهاى كامل مىدانند كه عصاره عالم هستى و جهان آفرینشند.
6 -بالاخره بعضى آن را ناظر به نماز عصر شمردهاند ، به خاطر اهمیت ویژهاى كه در میان نمازها دارد ، زیرا آنها صلاه وسطى را كه در قرآن روى آن تاكید خاصى به عمل آورده نماز عصر مىدانند.