• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
پاسخ به شبهات (بازدید: 3821)
يکشنبه 1/10/1392 - 14:6 -0 تشکر 676974
چرا نام امام علی(ع) در قرآن نیامده است؟!

بعضی از افراد سؤالی را مطرح می کنند و بیان دارند که چرا نام امام علی (ع) در قرآن به صراحت نیامده تا این همه اختلاف در طول تاریخ ‏در جهان اسلام بوجود نیاید و این همه مشکلات پدیدار نشود؟

برای پاسخ بیان می کنیم که :

-  قرآن کتابی است که به بیان کلیات می پردازد نه ‏جزئیات ، اصل امامت به صراحت در قرآن ذکر شده است  اما جزئیات و مصادیق آن به خاطر مصالحی ، به صراحت نیامده است وتبیین جزییات را به عهده پیامبرصلی الله علیه و آله نهاده شده است .

اگر در قرآن نامی از بیشتر پیامبران برده نشده است - تنها 26 تن نام برده شده‏اند - دلیل آن نیست که آنان پیامبر یا رسول نبوده‏اند ، زیرا قرآن خود میفرماید: « وَ لَقَدْ أرْسَلْنا رُسُلاً مِنْ قَبْلِکَ مَنْهُمْ مَنْ قَصَصْنا عَلَیْکَ وَ مِنْهُمْ مَنْ لَمْ نَقْصُصْ عَلَیْکَ ... ؛ پیش از تو رسولانی فرستادیم که سرگذشت گروهی را برای تو ذکر کردیم و سرگذشت گروهی را ناگفته گذاشتیم .»( غافر، آیه 78)

خدا در همین نزدیکی است
يکشنبه 1/10/1392 - 14:7 - 0 تشکر 676975




سخن به کنایه گفتن از بیان صریح، بلیغ تر است!




قرآن کریم درباره هیچ کس پس از پیامبر اکرم(ص) به اندازه حضرت علی سخن نگفته است ، گرچه نام آن حضرت در قرآن به صراحت نیامده است ، اما با عناوین و عبارات گوناگونی که از تصریح کردن به نام آن حضرت تأثیر بیشتری دارد ، به آن حضرت اشاره نموده است مانند :


الف) «اًّنَّما وَلِیُّکُمْ الله وَ رَسُولُهُ والّذینَ آمَنُوا الّذینَ یُقیمُونَ الصَّلاَْ وَ یُؤتُونَ الزَّکاَْ وَ هُمْ راکِعُونَ ؛  ولی شما خدا و رسول خدا و کسانی هستند که ایمان آورده‏اند و نماز را به پاداشته و زکات را در حال رکوع پرداخت می نمایند .»(مائده ، 55)


ب) آیه مباهله : « قُلْ تَعالَوا نَدْعُ أَبْنأَنا وَ أبْنأَکُمْ وَ أنْفُسَنا وَ أنْفُسَکُمْ ؛ ای رسول بگو بیایید بخوانیم فرزندانمان را و فرزندانتان را و جانمان را و جانتان را... در این آیه از علی به عنوان جان رسول خدا یاد شده است .»(آل عمران ، 61 )


ج) «أَطیعُوا الله وَ أَطیعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِی الأَمْرِ مِنْکُمْ».(نساء ، 59)


بنا به این آیه شریفه هم ، حضرت علی(ع) ولی امر بوده و اطاعت از او هم‏تراز اطاعت از خدا و رسول دانسته شده است و ده‏ها آیه دیگر که در جای خود بحث شده و به اثبات رسیده است .


خدا در همین نزدیکی است
يکشنبه 1/10/1392 - 14:11 - 0 تشکر 676976




پاسخ امام صادق(ع) به مردم زمانه!




ابوبصیر می گوید : به امام صادق علیه السلام عرض کردم : مردم می گویند : چرا نام علی و اهل بیت ایشان در کتاب خدا نیست؟

فرمود: به آنان بگو نماز بر رسول خدا (ص) نازل شد ولی خداوند رکعات آن را که سه یا چهار تاست در کتابش نام نبرد، تا آنکه رسول الله (ص) آن را برای مردم تفسیر کرد و … (کافی ، ج 1 ، ص 286 )





بسیاری از مسائل هستند که در ‏جهان اسلام اختلافات دامنه داری را ایجاد کرده اند در حالی که قرآن به آنان اشاره ای نکرده است. ‏مثلاً در معرفی خدا که از معرفی حضرت امیر بالاتر و والا تر است بگونه ای عمل نکرده است که ‏اختلاف بین مسلمانان بوجود نیاید ؛ مثلاً " آیا اصلاً خداوند صفت دارد یا ندارد؟ و اگر فرضاً دارد ، متحد با ‏ذات است یا نه؟ و آیا ممکن است خدا جسم  و مکان داشته باشد؟ کلام خدا و اراده خدا ‏حادث است یا نه؟ و...




قرآن

اینها مباحثی است که اختلافات زیادی را در بین مسلمانان موجب گشته است ، حال آیا می شود اشکال کرد ‏که چرا قرآن اینها را بگونه ای واضح ننوشت که مردم در آن اختلاف نکنند؟! در حالیکه با تدبر در قرآن همه این ‏مسائل و حتی امامت امیرالمؤمنین علیه السلام قابل اثبات است.‏





خدا در همین نزدیکی است
يکشنبه 1/10/1392 - 14:14 - 0 تشکر 676977




‏- اگر در قرآن اسم امام می آمد هیچ بعید نبود و این امکان کاملاً قابل طرح بود که عده ای که دارای ‏تشکیلات به هم پیوسته و منظمی بوده اند،  توطئه چیده و بگویند که پیامبر صلی الله و علیه و آله و سلم ‏در آخرین لحظات حیات خود فرموده که این آیه باید نسخ گردد و مثلاً انتخاب خلیفه به شورا واگذار ‏شده است و صلاحیت حضرت امیر (ع) از طرف خداوند سلب گردیده است.‏




به عبارتی از روایات معصومین علیهم السلام و تحقیقات رجال دین به این نتیجه می رسیم که احتمالاً از جمله موجبات این ابهام و عدم تصریح به نام مقدس امیرالمؤمنین به عنوان ولی امر مسلمین در متن قرآن موضوع صیانت قرآن از تحریف بوده است  ، زیرا منافقان خطرناکی که با پنهان داشتن کفر درونی خود ، دست ایمان به پیغمبر اکرم (ص) داده و خود را به طمع رسیدن به اهداف شیطانی در اعداد امت اسلامی جا زده بودند و در راه رسیدن به اهداف خود (چنانکه تاریخ پس از رحلت رسول اکرم به خوبی نشان داد) از اقدام به هر نوع جنایت و جور و ستم ، حتّی به خاندان پیامبر در فجیع ترین صورت خودداری نمی کردند !


کسانی که به وجود نازنین اهل بیت رحم نکردند صد در صد اگر نام علی علیه السلام در قرآن ذکر می شد با تمام قوا علیه قرآن قیام می کردند و او را تحریف می کردند . همانطور که با احادیث رسول الله بدلیل ذکر مناقب علی علیه السلام جنگیدند  و خواندن احادیث رسول الله را ممنوع کردند ؛ چرا که اکثر احادیث رسول خدا صلی الله علیه و آله در مدح و فضل مولا علی علیه السلام بود .




خدا در همین نزدیکی است
يکشنبه 1/10/1392 - 14:15 - 0 تشکر 676978




مگر خداوند حافظ قرآن کریم نمی باشد؟




ممکن است از این کلام ما اشکالی به ذهن برسد و بگویید خداوند وعده ی حفظ قرآن از تحریف را داده است : « إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّكْرَ وَإِنَّا لَهُ لَحَافِظُونَ » (حجر/9) بنابراین مصونیت قرآن نیازی به ابهام آمیز بودن آیات ولایت نخواهد داشت ؟!


در جواب به یک حدیث اشاره می کنیم که می گوید ؛ « ابی الله ان یجری الامور الا باسبابها : سنت جاریه خداوند در عالم این است که افعال خود را از طریق اسباب و علل به وقوع می رساند .»



قرآن

در قرآن می فرماید: «وَ مَا مِن دَآبَّةٍ فِی الأَرْضِ إِلاَّ عَلَى اللّهِ رِزْقُهَا وَیَعْلَمُ مُسْتَقَرَّهَا وَمُسْتَوْدَعَهَا كُلٌّ فِی كِتَابٍ مُّبِینٍ »(هود /6) این آیه بدین معنا نیست که روزی هر جنبنده ای از مجرای غیبی و غیر عادی به او می رسد و احتیاج به حرکت و فعالیتی ندارد ، بلکه خدا مقدر کرده که روزی جنبندگان را از طریق اسباب و علل به آنها برساند . حال اگر خدای متعال وعده ی حفظ قرآن داده و صیانت آن را به عهده گرفته است ، لازمه اش این نیست که منحصراً نحوه ی حفظ آن به صورت خارق العاده و از مجرای غیب باشد، بلکه یکی از علل و اسباب عادی آن ، مبهم گذاردن آیات ولایت و تصریح ننمودن به اسامی امامان علیهم السلام و گنجاندن آن آیات در خلال آیات احکام و قصص می باشد .






خدا در همین نزدیکی است
يکشنبه 1/10/1392 - 14:19 - 0 تشکر 676979





عده ای می گویند : اگر در قرآن اسم امام می آمد ، ریشه اختلاف می خشکید ، ‏چرا که قابل تصور نیست که مسلمانان صدر اسلام  بر خلاف متن قرآن عمل بکنند !



در جواب می گوئیم: در موارد متعددی مشاهده شده است که خلفای ‏سه گانه بر خلاف صریح قرآن عمل کردند .



اینک نمونه هایی از آن را برمی شماریم:



1) خلیفه اول با آوردن حدیثی که تنها خود شاهد صدور آن از پیامبر اکرم (ص) بود ، بر خلاف آیات ‏شریفه " وَوَرِثَ سُلَیْمَانُ دَاوُودَ " (نمل/16) و " فَهَبْ لِی مِن لَّدُنكَ وَلِیًّا ، یَرِثُنِی وَیَرِثُ مِنْ آلِ یَعْقُوبَ وَاجْعَلْهُ رَبِّ رَضِیًّا " (مریم/5 - 6) ارث بردن از پیامبران را انکار و فدک را از حضرت فاطمه (سلام الله علیها) ‏پس گرفت.‏


‏2) آیه ی "فَمَا اسْتَمْتَعْتُم بِهِ مِنْهُنَّ فَآتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ"فَریضة (نساء ، 24) صریحاً در مورد متعة النساء است و اما خلیفه ‏دوم آن حکم را ممنوع اعلام کرد.‏


3) خلیفه دوم آیه ی " فَمَن تَمَتَّعَ بِالْعُمْرَةِ إِلَى الْحَجِّ ... "(بقره ،196) را منسوخ اعلام کرد و دستور داد تا بدان عمل ننمایند.


4) قرآن کریم در باره ی پیامبر(ص) می فرماید : " وَمَا یَنطِقُ عَنِ الْهَوَى ، إِنْ هُوَ إِلَّا وَحْیٌ یُوحَى ،عَلَّمَهُ شَدِیدُ الْقُوَى" (نجم3) ولی ‏وقتی پیامبر(ص) قلم و دوات برای نوشتن خواست تا بدان وسیله جلوی ضلالت امت را بگیرد، گفتند: این ‏مرد هذیان می گوید، در حالیکه این خلاف صریح قرآن است .




خدا در همین نزدیکی است
يکشنبه 1/10/1392 - 14:20 - 0 تشکر 676980





امام علی (ع)

- شاید یکی دیگر از حکمت های عدم تصریح نام امام علی علیه السلام در قرآن و واگذاشتن تبیین آیات در این زمینه به عهده پیامبر صلی الله علیه و آله  آزمون امت بوده که در سرنوشت نسل ها اثری مستقیم دارد.



آزمایش انسان ها یک سنت الهی بشمار می رود و در تمام ادوار تاریخ ، نمونه هایی از آن را به وضوح می بینیم؛ مثلاً امتحان کردن یهودیان در داستان یوم السبت یا امتحان کردن فرشتگان با خلقت حضرت آدم و جریان سجده کردن  و… بالأخره امت اسلامی هم مورد آزمایش قرارگرفتند.



رسول خدا صلی الله علیه وآله در طول حیات خود بارها و بارها به ولایت علی علیه السلام اشاره کردند به طوری که حجت را بر همگان تمام کردند. روزی پیامبر در جمع اصحاب فرمود: «من قال لا اله الا الله دخل الجنه ؛ دو نفر از صحابه (که ما هر دو را می شناسیم ) گفتند: فنحن نقول لا اله الا الله ؛ رسول خدا در حالی که دست روی سر علی گذاشته بود فرمود: انما تقبل شهاده لا اله الا الله من هذا و شیعته .» (بحارالانوار ، ج 27 ، ص 201 )







خدا در همین نزدیکی است
يکشنبه 1/10/1392 - 14:21 - 0 تشکر 676981




نتیجه گیری :



نتیجه اینکه آمدن اسم امام در قرآن نه تنها به نفع امامت نبود، بلکه به مراتب خطرناکتر از عدم نام ‏بردن او بود و این احتمال خیلی قوی است که بگوئیم حتی اساس دین هم در خطر قرار می گرفت ؛ زیرا همانطوری که ملاحظه شد عمل کردن بر خلاف ‏قرآن امری معمولی و عادی بوده و چندان حساسیتی را در بین مسلمین ایجاد نمی کرده است .




منبع: تبیان 


خدا در همین نزدیکی است
يکشنبه 1/10/1392 - 14:35 - 0 تشکر 676988

سلام دوستان 

اگر چنین سوالی از شما شد چه می گویید؟در این مقاله چند نکته بیان شد


1- خیلی از احکام الهی که ما به آنها عمل می کنیم به جزئیات در قرآن بیان نشده 
پس چون تعداد رکعات نمازها در قرآن نیامده هر کس هرطور که بخواهد نماز بخواند؟؟
اینکه نام امام علی علیه السلام در قران ذکر نشده دلیل بر رد این مساله نیست



2-  اگر نام امام علی علیه السلام در قرآن ذکر می شد به نوعی مسلمانها جبرا مجبور بودند که با خلافت حضرت علی علیه السلام کنار بیایند درواقع زمینه امتحان مردم برداشته  می شد  و اصلا ذات این دنیا برای امتحان است لذا مساله امامت میدان امتحان است و خداوند این میدان را قرار داده است



3- دشمنان اهل بیت و منافقان با وجود این شرایط که نام ائمه در قرآن ذکر نشده در تلاشند که شیعه را نابود سازند و نام اهل بیت و مقامشان را انکار کنند. تصور کنید که اگر نام امام علی علیه السلام در قران ذکر می شد آنوقت برای حذف نام امام علی از قرآن کریم حاضر بودند دست به هر کاری بزنند و قرآن را تحریف کنند و حتی به از بین بردن نسل حضرت دست بزنند. 



بله نام امام علی علیه السلام در قرآن به صراحت ذکر نشده اما اگر پیامبر اکرم را آنگونه که قران بیان نموده قبول داریم پس باید  سخنانی را که در باب امام علی علیه السلام فرموده اند را تصدیق کنیم. درواقع وقتی وهابیها حضرت علی علیه السلام را زیر سوال می برند در همان حال دارند یامبر اکرم صلی الله علیه و آله را زیر سوال می برند. چطور است که وقتی تاریخ درباره ابوبکر و عمر روایت می شود سندیت دارد ولی وقتی در باب امام علی علیه السلام صحبت می شود تاریخ سندیت ندارد. 
مگر فقط آن چیزی که در قران آمده محل بحث است پس این مقدار از معارف دینی که در قرآن مستقیما اشاره نشده ولی با کمک عقل و روایات از قران به دست آمده چه می شود؟
قرآن دریاست ولی دریایی که برای کسب تمام معارف اش نیاز به تدبر است. 
وهابیهای پلید اسلام را دین کوچک و سطحی ای فرض می کنند که پیروانش نیز به همین مقدار سطحی هستند. اینها می گویند خب چون اسم امام علی علیه اسلام در قران به صراحت نیامده پس همه چیز تمام شد. چرا این کوته نظران  به حوادثی که سنی و شیعه آنها را روایت کرده اند و در آنها به وضوح مقام امام علی ذکر شده است نگاه نمی کنند؟

انشالله خداوند باطن کثیف و پلید وهابیهای کافر را به همه جهانیان نشان دهد و با ظهور حضرت مهدی عجل الله دل همه شیعیان جهان را شاد نماید.





خدا در همین نزدیکی است
يکشنبه 1/10/1392 - 14:53 - 0 تشکر 676991


 نام ائمه چرا مستقیما در قران نیامده ؟؟


پاسخ :


ما از این سؤال چند جواب داریم :


جواب اول :


در قرآن كریم كلیات احكام و معارف آمده است ؛ ولی تفصیل و تشریح آن را به عهدۀ نبی مكرم اسلام صلی الله علیه وآله وسلم  گذاشته شده است ؛


چنانچه خداوند در قرآن كریم می‌فرماید :


وَأَنْزَلْنَا إِلَیْكَ الذِّكْرَ لِتُبَیِّنَ لِلنَّاسِ مَا نُزِّلَ إِلَیْهِمْ وَلَعَلَّهُمْ یَتَفَكَّرُونَ . النحل / 44 .


و این قرآن را به سوى تو فرود آوردیم ، تا براى مردم آنچه را به سوى ایشان نازل شده است توضیح دهى ، و امید كه آنان بیندیشند .


وَمَا أَنْزَلْنَا عَلَیْكَ الْكِتَابَ إِلَّا لِتُبَیِّنَ لَهُمُ الَّذِی اخْتَلَفُوا فِیهِ . النحل /64 .


و ما  [این ] كتاب را بر تو نازل نكردیم ، مگر براى اینكه آنچه را در آن اختلاف كرده اند ، براى آنان توضیح دهى .


و با آیات فراوانی اطاعت از آن حضرت را برای همۀ مردم واجب كرده است ‌؛ از جمله :


وَمَا آَتَاكُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَمَا نَهَاكُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا . الحشر / 7 .


و آنچه را فرستاده  [ او ] به شما داد ، آن را بگیرید و از آنچه شما را باز داشت ، بازایستید


و ده‌ها آیۀ دیگری كه به جهت اختصار به همین یك آیه اكتفا می‌شود .


مثلاً در قرآن كریم آمده است كه «اقیموا الصلاة » ؛ ولی نیامده است كه روزی چند وعده نماز بخوانید ، در هر وعده چند ركعت بخوانید ، چگونه بخوانید ، چه سوره‌هایی را بخوانید و ... تمام این موارد به عهدۀ رسول گرامی اسلام صلی الله گذاشته شده است و آن حضرت فرمودند :


صلوا كما رأیتمونی اصلی .


كتاب المسند ، الإمام الشافعی ، ص 55   و السنن الكبرى ، البیهقی ، ج 2 ، ص 345و صحیح البخاری ، البخاری ، ج 1 ، ص 155 و ج 7 ، ص 77 و ج 8 ، ص 133 .


نماز بخوانید ، همان طوری كه من نماز می‌خوانم .


كلیات امامت نیز در قرآن در آیات فراوانی آمده است ؛ مثلاً در بارۀ حضرت ابراهیم می‌فرماید :


إِنِّی جَاعِلُكَ لِلنَّاسِ إِمَامًا قَالَ وَمِنْ ذُرِّیَّتِی قَالَ لَا یَنَالُ عَهْدِی الظَّالِمِینَ . البقره / 124 .


[ خدا به او ] فرمود : «من تو را پیشواى مردم قرار دادم .»  [ ابراهیم ] پرسید : « از دودمانم  [ چطور ] ؟» فرمود : «پیمان من به بیدادگران نمى رسد » .


وَجَعَلْنَاهُمْ أَئِمَّةً یَهْدُونَ بِأَمْرِنَا . الأنبیاء / 73 .


و آنان را پیشوایانى قرار دادیم كه به فرمان ما هدایت مى كردند .


168


یَا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَیْكَ مِنْ رَبِّكَ وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ وَاللَّهُ یَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ . المائده / 67 .


اى پیامبر ، آنچه از جانب پروردگارت به سوى تو نازل شده ، ابلاغ كن ؛ و اگر نكنى پیامش را نرسانده اى . و خدا تو را از  [ گزند ] مردم نگاه مى دارد .


الْیَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِینَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَیْكُمْ نِعْمَتِی وَرَضِیتُ لَكُمُ الْإِسْلَامَ دِینًا . المائدة / 3 .


امروز دین شما را برایتان كامل و نعمت خود را بر شما تمام گردانیدم ، و اسلام را براى شما  [به عنوان ] آیین برگزیدم .


یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آَمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَأَطِیعُوا الرَّسُولَ وَأُولِی الْأَمْرِ مِنْكُمْ . النساء / 59 .


اى كسانى كه ایمان آورده اید ، خدا را اطاعت كنید و پیامبر و اولیاى امر خود را  [ نیز ] اطاعت كنید .


 و ده‌ها آیۀ دیگری كه كلیات قضیه را كاملاً روشن كرده است . پیغمبر اكرم از همان آغاز رسالت در سال    سوم بعثت كه مبعوث می‌شود به انذار قومش :


وَأَنْذِرْ عَشِیرَتَكَ الْأَقْرَبِینَ . الشعراء / 214 .


و خویشان نزدیكت را هشدار ده .


روایات صحیح به شهادت بزرگان اهل سنت وارد شده است كه در همان جلسه دست حضرت امیر علیه السلام را گرفت و فرمود :


وهذا اخی ووصیی وخلیفتی من بعدی .


این خلیفۀ من ، برادر من ، و وصی من بعد از من است


و بعد از او در فرصت‌های مناسب این قضایا را حضرت مطرح كرده است . در آخرین سال عمرشان در غدیر خم در یك مجمع بزرگ بیش از صد هزار نفره مطرح كرده است . بیش از این چطور بخواهد پیامبر  اكرم مطرح كند ؟







جواب دوم :


درست است كه ائمه در قرآن اسم‌شان نیامده است ؛ ولی خداوند بوصفه از آن‌ها یاد كرده‌اند . خداوند در بارۀ امیر المؤمنین علیه السلام فرموده است :


إِنَّمَا وَلِیُّكُمُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِینَ آَمَنُوا الَّذِینَ یُقِیمُونَ الصَّلَاةَ وَیُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَهُمْ رَاكِعُونَ . المائدة / 55 .


ولىّ شما ، تنها خدا و پیامبر اوست و كسانى كه ایمان آورده اند : همان كسانى كه نماز برپا مى دارند و در حال ركوع زكات مى دهند .


بنابر تصریح بسیاری از علمای اهل سنت ، این آیه در بارۀ امیر المؤمنین علیه السلام نازل شده است . قاضی عضد الدین ایجی ، متوفای 756 در این باره می‌فرماید :


وأجمع أئمّة التفسیر أنّ المراد علی .


المواقف فی علم الكلام ، ص 405 .


پیشوایان و بزرگان در تفسیر قرآن ، اتفاق و اجماع دارند كه مراد علی ( علیه السلام ) است .


و سعد الدین تفتازانی نیز تصریح می‌كند :


نزلت باتّفاق المفسّرین فی علی بن أبی طالب ، رضی اللّه عنه ، حین أعطى خاتمه وهو راكع فی صلاته .


شرح المقاصد فی علم الكلام ، ج 5 ، ص270 .


این آیه به اتفاق مفسران قرآن ، در شأن علی ( علیه السلام ) نازل شده است ؛ آنگاه كه انگشترش را در نماز و در حال ركوع به فقیر نیازمند داد .


و نیز علاء الدین علی بن محمد حنفی ، معروف به قوشجی در این باره می‌گوید :


إنّها نزلت باتفاق المفسّرین فی حق علی بن أبی طالب حین أعطى السائل خاتمه وهو راكع فی صلاته .


شرح تجرید الاعتقاد  ، ص 368 .


این آیه به اتفاق همه مفسران در حق علی بن أبی طالب ( علیه السلام ) ، هنگامی كه انگشترش را  در حال ركوع و در نماز به سائل داد ، نازل شده است .


و آلوسی نیز می‌گوید :


غالب الأخباریّین  على أنّ هذه الآیة نزلت فی  علی كرّم اللّه وجهه .


روح المعانی ، ج 6 ، ص168 .


بیشتر اخباری‌ها می‌گویند : این آیه در شأن و مقام علی ( علیه السلام ) نازل شده است .


آیا این آیه برای اهل حق كفایت نمی‌كند ؟ آیا لازم بود كه خداوند اسم ائمه را تك تك در قرآن می‌آوردند ؟






جواب سوم :


آیا اگر  خداوند در قرآن نام ائمه را نیز ‌آورده بود ،‌ پیراوان سقیفه حاضر بودند كه بپذیرند ؟  آیا همان‌هایی كه به پیامبر اسلام صلی الله علیه وآله وسلم نسبت هذیان دادند و گفتند :


ان الرجل لیهجر .


اگر نام حضرت علی در قرآن هم آمده بود ، نمی‌گفتند :


ان جبرئیل قد هجر ؟


یا نستجیر بالله نمی‌گفتند كه خدا هم اجتهاد فرموده و ما هم مجتهد هستیم و این سخن را قبول نداریم ؟


ما معتقد هستیم كه حتی اگر نام امام علی علیه السلام هم در قرآن می‌آمد ، پیروان سقیفه حاضر نبودند كه بپذیرند ؛ چنانچه در بارۀ بسیاری از احكام دیگر نپذیرفتند ؛ همانند متعه . مگر در بارۀ متعه در قرآن آیۀ صریح نداریم كه فرمودند :


فَمَا اسْتَمْتَعْتُمْ بِهِ مِنْهُنَّ فَآَتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ فَرِیضَةً . النساء / 24 .


و زنانى را كه متعه كرده اید ، مَهرشان را به عنوان فریضه اى به آنان بدهید ، و بر شما گناهى نیست كه پس از  [ تعیین مبلغ ] مقرر ، با یكدیگر توافق كنید  [ كه مدت عقد یا مَهر را كم یا زیاد كنید ] .


قرطبی می‌گوید :


وقال الجمهور المراد نكاح المتعة الذی كان فی صدر الإسلام .


تفسیر قرطبی ، ج5 ، ص120 و فتح القدیر ، ج1 ، ص449 و تفسیر طبری ، ج5 ، ص18


مراد از این « فَمَا اسْتَمْتَعْتُمْ » نكاح متعه است كه در صدر اسلام رایج بوده .


و ده‌ها روایت در صحیح بخاری ، از جابر و دیگران آورده‌اند كه ما در زمان پیامبر متعه می‌كردیم ؛ حتی به یك مشت گندم .


محمد بن اسماعیل بخاری در صحیحش نقل می‌كند كه :


حدثنا مسدد حدثنا یحیى عن عمران أبى بكر حدثنا أبو رجاء عن عمران بن حصین رضى الله تعالى عنه قال نزلت آیة المتعة فی كتاب الله ففعلناها مع رسول الله صلى الله علیه وسلم ولم ینزل قرآن یحرمه ولم ینه عنها حتى مات قال رجل برأیه ما شاء قال محمد یقال إنه عمر .


صحیح البخاری ، ج 5 ، ص 158.


آیۀ متعه در زمان رسول خدا نازل شد و ما در زمان رسول خدا به آن عمل می‌كردیم و آیۀ هم بر حرمت‌ آن نازل نگردید و رسول خدا هم تا دم مرگ ما را از آن منع نكرد ، مردی با رأی و میل خودش هر چه كه دلش خواست گفت . و این شخص عمر بن الخطاب بود .


همچنین مسلم نیشابوری در صحیحش نقل می‌كند كه :


قال عطاء قدم جابر بن عبد الله معتمرا فجئناه فی منزله فسأله القوم عن أشیاء ثم ذكروا المتعة فقال نعم استمتعنا على عهد رسول الله صلى الله علیه وسلم وأبى بكر وعمر .


صحیح مسلم ، ج4 ، ص131 .


عطاء گوید : جابر بن عبد الله انصاری برای عمره به مكه آمد . به منزل او رفتم ، مردمان از او مسأله می‌پرسیدند تا صحبت رسید به متعه . جابر بن عبد الله گفت : بلی ما در زمان رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم و هم در زمان ابوبكر و عمر متعه می‌كردیم .


و باز در جایی دیگر نقل می‌كند :


عن أبی نضرة قال كنت عند جابر بن عبد الله فاتاه آت فقال إن ابن عباس وابن الزبیر اختلفا فی المتعتین فقال جابر فعلناهما مع رسول الله صلى الله علیه وسلم ثم نهانا عنهما عمر فلم نعد لهما .


صحیح مسلم ، ج4 ، ص59 .


من در نزد جابر بن عبد الله بودم ، گفتند عبد الله بن عباس و عبد الله بن زبیر در موضوع دو متعه [متعۀ نساء و متعۀ حج ] اختلاف نظر دارند . جابر بن عبد الله گفت : ما در زمان رسول خدا هر دو را به جا می‌آوردیم ؛ پس عمر آن دو را نهی كرد و ما هم دیگر پس از آن بجا نیاوردیم .


اهل سنت می‌گویند كه جناب عمر صلاح دید كه متعه را حرام كند .


متعتان كانتا على عهد رسول الله ، صلى الله علیه وآله – أنا أنهى عنهما ، وأعاقب علیهما ، متعة النساء ومتعة الحج .


دو متعه در زمان رسول خدا حلال بود كه من آن را حرام می‌كنم و هر كس انجام دهد ، او را مجازات می‌كنم : یكی متعه حج و دیگری متعه زنان .


الإیضاح ، الفضل بن شاذان الأزدی ، ص 443 و مسند احمد ، الإمام احمد بن حنبل ، ج 1 ، ص 52 و ج 3 ، ص 325 و السنن الكبرى ، البیهقی ، ج 7 ، ص 206 و معرفة السنن والآثار ، البیهقی ، ج 5 ، ص 345 و الاستذكار ، ابن عبد البر ، ج 4 ، ص 95 و أحكام القرآن ، الجصاص ، ج 1 ، ص 338 و أحكام القرآن ، الجصاص ، ج 2 ، ص 191 و تفسیر الرازی ، الرازی ، ج 5 ، ص 167 و تذكرة الحفاظ ، الذهبی ، ج 1 ، ص 366 و میزان الاعتدال ، الذهبی ، ج 3 ، ص 552 و


جالب این است كه آقای سرخسی حنفی و ابن قدامه حنبلی از شخصیت‌های برجستۀ اهل سنت وقتی به این می‌رسند می‌گویند :


وقد صح أن عمر رضی الله عنه نهی الناس عن المتعة .


این كه عمر از متعه نهی كرده است ،  صحت دارد .


متعه این قدر در قرآن به صراحت آمده است و آن‌ها زیر بار نرفتند . اگر نام امام علی علیه السلام هم در قرآن آمده بود ، می‌گفتند :


ان الله تبارك و تعالی قد عین علیاً للإمامة ولكن عمر عزله .


پس حتی اگر اسم ائمه در قرآن هم می‌آمد ، هیچ ضمانتی وجود نداشت كه اهل سنت آن را بپذیرند .





منبع:http://www.valiasr-aj.com







خدا در همین نزدیکی است
برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.