• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
کتاب و کتابخوانی (بازدید: 4567)
دوشنبه 20/8/1392 - 13:50 -0 تشکر 671129
برکدامین مصیبت باید گریست

سلام به همه دوستان
ان شالله که عزاداری هاتون قبول باشه
کتابی که این روز ها دارم میخونم کتاب "بر کدامین مصیبت باید گریست"
نوشته ی سید محمد تقی قادری هست


در مقدمه ی کتاب آمده است:

با این که در این پنجاه سال اخیر در مقایسه با 1370 سال پس از واقعه ی عاشورا کاری بس عظیم و گسترده و معجزه آسا از ناحیه ی پژوهش گران درباره ی نهضت حسین بن علی(ع)انجام گرفته است ولی بعضی از این تالیفات مفصل و چندجلدی است که خارج از حوصله ی عموم افراد جامعه و به ویژه نسل جوان است.
از همین رو جای کاری نو و به روز و همه جانبه که بتواند ضمن آگاهی دادن خواننده به متن واقعه به همه ی پرسش های گزارش های مربوط به آن پاسخ دهد،خالی است و نیاز به کار گسترده دارد.
اثر حاضر به همین دلیل تدوین شده است که ضمن آگاه نمودن خواننده به متن واقعه به همه پرسش هایی که درباره هر گزارش واقعه عاشورا وجود دارد با تحلیل نو و همراه با استدلال و ارائه شواهد تاریخی از متن واقعه پاسخ دهد تا خواننده از حاشیه به متن و از ظاهر به باطن واقعه راه پیدا کرده و به درس ها و پیام ها و عبرت هایی که در متن واقعه عاشورا وجود دارد آگاهی یابد.

شاید تقدیر قابل تغییرنباشد،اما تغییر قابل تقدیر است.
دوشنبه 20/8/1392 - 23:13 - 0 تشکر 671191

سلام هانیه جان

آفرین چه خوب

کتاب اذرخش کربلا از آیت الله مصباح یزدی هم به گمانم اینطور باشه

 السلام علیــــــــــک یا ابا عبدالله

 

ای شیـــــعه تو را چه غــم ز طوفـــان بلا

آن جا که سفینة النجـــــــاة است حسیـــــن (ع)

 

یابن الحســـــن روحـــــــــی فداک

سه شنبه 21/8/1392 - 13:47 - 0 تشکر 671324

dehkade2010 گفته است :
[quote=dehkade2010;591792;671191]سلام هانیه جان

آفرین چه خوب

کتاب اذرخش کربلا از آیت الله مصباح یزدی هم به گمانم اینطور باشه

سلام
ممنون دهکده جان
آره دقیقا شبیه همون کتاب هست

شاید تقدیر قابل تغییرنباشد،اما تغییر قابل تقدیر است.
سه شنبه 21/8/1392 - 13:55 - 0 تشکر 671330

گزارش واقعه
هر چند تا روز چهارم محرم سال 61 پنج هزار نیروی مسلح به فرماندهی حربن یزید ریاحی و عمر بن سعد در کربلا حضور داشتند ولی از چهارم تا نهم محرم عبیدالله بن زیاد سپاهی به استعداد 25000 نفر دیگر عازم کربلا کرد.به این ترتیب در روز عاشورا یک سپاه عظیم سی هزار نفره با همه امکانات و تحهیزات در برابر حسین بن علی(ع) قرار گرفتند.

شاید تقدیر قابل تغییرنباشد،اما تغییر قابل تقدیر است.
سه شنبه 21/8/1392 - 14:9 - 0 تشکر 671351

پرسش های تحلیلی

چرا برای جنگ با 72 تن سپاه سی هزار نفره اعزام شد؟!

اولا: به دلیل جایگاه و اعتبار معنوی سیاسی و خانوادگی حسین بن علی(ع) و نیز به دلیل نفرتی که مردم کوفه و بصره از هیئت حاکمه داشته اند تصور عبیدالله بن زیاد بر این بود که مردمان این دو شهر به هر شکل ممکن به امام(ع) خواهند پیوست و تا پایان واقعه ممکن است ترکیب نیرو به نفع حسین بن علی(ع)تغییر پیدا کند و موازنه ی نظامی به نفع حسین بن علی(ع) تمام شود.به همین جهت عبیدالله جانب احتیاط را گرفت و تلاش کرد جمعیت سی هزار نفره ای را عازم کربلا کند.

شاهدبر این مدعا آن که عبیدالله بن زیاد شخصی به نام زحر بن قیس را با پانصد نفر ماموریت داد تا که بر پلی که مردم کوفه برای رفتن به کربلا از آن عبور می کردند بایستد و از حرکت کسانی که به عزم یاری امام حسین(ع) از کوفه خارج می شوند جلوگیری کند.این گزارش تاریخی موید همین مدعاست که عبیدالله بن زیاد نگران این بود که مبادا مردمانی از بصره و کوفه خود را به حسین بن علی (ع) رسانده و یک نیروی عظیمی در برابر سپاه هیئت حاکم قرار بگیرد.

شاید تقدیر قابل تغییرنباشد،اما تغییر قابل تقدیر است.
سه شنبه 21/8/1392 - 14:26 - 0 تشکر 671357

ثانیا: عبیدالله بن زیاد بهتر از دیگران حسین بن علی(ع) را می شناخت و هم بهتر از دیگران از موقعیت روحی و روانی سپاه خود آگاه بود؛ عبیدالله بر این باور بود که اگر سپاه او در برابر حسین بن علی(ع) قرار بگیرد و آن حضرت بتواند رابطه ی مستقیم با آنان برقرار کند؛با معنویت و تدبیر خویش می تواند ایشان ر ا تحت تاثیر قرار دهد و افراد سپاه کوفه را به سمت خود جلب کند.
عبیدالله با توجه به چنین خطری تنها راه را در این می دید که هر چه بیشتر استعداد کمی و نفری سپاه کوفه را افزایش دهد که اگر گروهی به امام پیوستند جمع دیگری باقی بمانند تا بتوانند در برابر امام به رویاروی و مقابله بپردازند.

موید لشکرکشی عظیم عبیدالله بن زیاد این گزارش مهم تاریخی است که در روز عاشورا قلب فرماندهی کوفه کنده شد و حربن یزید ریاحی به امام پیوست. هم چنین در پی دو خطبه کوتاه امام سی نفر از سپاه کوفه به حسین بن علی پیوستند و به درجه رفیع شهادت نائل شدند. همین احتمالات بود که عبیدالله را نگران کرده بود که مبادا سپاه کوفه در کنار سپاه حسین بن علی(ع) قرار بگیرد و موازنه ی نظامی به نفع حسین بن علی(ع) تغییر کند.

شاید تقدیر قابل تغییرنباشد،اما تغییر قابل تقدیر است.
سه شنبه 21/8/1392 - 14:40 - 0 تشکر 671363

ثالثا: عبیدالله بن زیاد می دانست هر کس وارد چنین بحرانی شود بایست مسئول و پاسخگوی همه ی رخداد ها و جنایات باشد و پس از واقعه است که مردم به دنبال جانیان خواهند گشت تا مسئول بحران و جنایت را بیابند.آن گاه است که شورش های داخلی و محکومیت های عمومی شروع خواهد شد.عبیدالله بن زیاد برای این که پرسش کننده ای باقی نماند همه را آلوده به این جرم و جنایت کرد و با آوردن چنین سپاه عظیمی به کربلا همه را شریک جرم خویش نمود تا همه را پاسخ گوی این واقعه کند و دیگر کسی نتواند او را بازخواست و ملامت کند.

شاید تقدیر قابل تغییرنباشد،اما تغییر قابل تقدیر است.
سه شنبه 21/8/1392 - 14:53 - 0 تشکر 671366

رابعا: اگر تعداد حضوریافتگان در جنگ به اندازه سپاه حسین بن علی(ع) یا کمی بیشتر بودند و اکثریت مردم حضور پیدا نمی کردند برای بقیه مردم کوفه این شبهه و تردید حاصل می شد که اگر حسین بن علی(ع) بر حق نیست،چرا اکثریت اهالی کوفه در این جنگ حضور پیدا نکردند.عبیدالله بن زیاد برای حل مشکل، همه را وارد صحنه کرد تا به مردم ظاهربین بگوید اگر حسین بن علی(ع) بر حق بود نبایست چنین جمعیت عظیمی در رویارویی با او حاضر می شدند.

شاید تقدیر قابل تغییرنباشد،اما تغییر قابل تقدیر است.
چهارشنبه 22/8/1392 - 13:39 - 0 تشکر 671421

گزارش واقعه
حضور نظامی سی هزار نفره در کربلا و محاصره امام حسین(ع) و یارانش هیچ نتیجه ای برای عبیدالله نداشت. از همین رو از روز هفتم محرم الحرام واقعه ی طف وارد فاز جدیدی شد و عبیدالله تصمیم گرفت امام و یارانش را محاصره ی اقتصادی کرده و آب را بر روی خیمه ی حسین بن علی(ع) ببندد.

شاید تقدیر قابل تغییرنباشد،اما تغییر قابل تقدیر است.
چهارشنبه 22/8/1392 - 13:47 - 0 تشکر 671422

پرسش های تحلیلی

چرا عبیدالله آب را بر امام(ع) بست؟

این تصمیم عبیدالله دو علت داشت:
علت نخست این تصمیم را می بایست در میزان تاثیرگذاری تشنگی در افراد سپاه دانست.به این معنا که انسان ها ممکن است در برابر هر فشار رنج و دردی مقاومت کنند، ولی در برابر تشنگی و عطش مقاومت ها به سرعت شکسته می شود.عبیدالله بن زیاد با توجه به این که بخش زیادی از همراهان امام(ع) را کودکان و زنان تشکیل می دادند می خواست با استفاده از این وسیله ی غیر انسانی امام(ع) را در شرایطی قرار دهد که تسلیم شوند.پس به سخت ترین شرایط و شکنجه که همان منع بود رو آورد.

شاید تقدیر قابل تغییرنباشد،اما تغییر قابل تقدیر است.
چهارشنبه 22/8/1392 - 13:55 - 0 تشکر 671423

علت دیگر این تصمیم عثمانی مذهب بودن عبیدالله و نیز روحیه ی انتقام جویانه ی او برمی گردد، زیرا در سال 35 عثمان بن عفان خلیفه سوم به دلیل سخت گیری هایی که نسبت به بعضی از اصحاب از جمله ابذر غفاری نموده بود مورد انتقاد شدید مسلمین قرار گرفت تا جایی که جمعی از مصر و کوفه به مدینه آمدند و به همراه اهل مدینه خانه ی او را محاصره کردند و به مدت هجده یا چهل و پنج روز آب و آذوقه را بر عثمان بستند و به دستور طلحه از رساندن هر گونه آذوقه و آب جلوگیری کردند.
علی(ع) عمل محاصره کنندگان را مورد نکوهش کرد و به آنان فرمود:« این کاری که شما انجام می دهید نه از آیین مسلمانی است و نه سزاوار کفار! آب و آذوقه بر این مرد نبندید.» سپس خود وارد عمل شد و سه مشک آب توسط تعدادی ار بنی هاشم به عثمان رساند. ولی شورشیان به حرف امام گوش نکردند.

شاید تقدیر قابل تغییرنباشد،اما تغییر قابل تقدیر است.
برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.