• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن اجتماعي > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
اجتماعي (بازدید: 1447)
دوشنبه 15/7/1392 - 23:8 -0 تشکر 665229
بصیرت در کلام رهبر (3)

بصیرت در کلام رهبر(3)

ضعف تحلیل سیاسی مردم، مشکل بزرگ دوران امیرالمؤمنین

من یک وقت در دوران زندگی تقریبا پنج ساله ی حکومت امیرالمؤمنین (ع)و آنچه که پیش آمد، مطالعات وسیعی داشتم.آنچه من توانستم به عنوان جمع بندی به دست بیاورم، این است که «تحلیل سیاسی»ضعف بود.البته در درجه ی بعد، عوامل دیگری هم بود؛ اما مهمترین مسأله این بود.والا خیلی از مردم هنوز مؤمن بودند؛ اما مؤمنانه در پای هودج ام المؤمنین در مقابل علی (ع)جنگیدند و کشته شدند!بنابراین، تحلیل غلط بود.
موضع خود راشناختن و در آن قرار گرفتن، هوشیاری سیاسی، شم سیاسی و قدرت تحلیل سیاسی ـ البته به دور از ورود در دسته بندیهای سیاسی ـ خودش یکی از آن خطوط ظریفی است که من در پیام هم به شما عرض کردم؛ امام هم که مکرر در مکرر فرموده بودند.

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

دوشنبه 15/7/1392 - 23:8 - 0 تشکر 665230



انگیزه های سیاسی و جناحی نباید از سپاه بهره ببرد


البته یک عده خوششان نمی آمد؛ نه، چرا در کارهای سیاسی دخالت نکنند؟!همان وقت من یادم هست که بعد از گذشت چند ماه از فرمایش امام، یک حادثه ی انتخاباتی در پیش بود و زیدی به یکی از شهرها رفته بود ـ که نمی گویم کجا، چون نمی خواهم نزدیک بشوم ـ و سخنرانی کرده بود.آن وقتها نوارش را آوردند و من گوش کردم.او می گفت:نه آقا، چرا می گویید سپاه در سیاست دخالت نکند؟ باید بکند؛ از شماها چه کسی بهتر؟(!)
ببینید، اینها حرفهای خوشایند و دلنشینی است که این جوان مبارز پر از خون انقلابی، به هیجان بیاید:بله، چه کسی از ما بهتر؟ امام این موضوع را صریحا گفته بودند؛ اما اینها بین آگاهی سیاسی و حضور سیاسی در صحنه ی انقلاب ـ که این خوب است ـ و بین دخالت در معارضات سیاسی و جناح بندیهای سیاسی و به نفع یکی و به ضرر دیگری کار کردن ـ که این همان چیز بد و بسیار خطرناکی است که امام هیأتی را مأمور کردند و گفتند ببینید چه کسی این طوری است، از سپاه بیرونش کنید ـ خلط می کردند.
توجه داشته باشید که انگیزه های سیاسی و جناحی نباید بتواند از یک مجموعه ی سالم، خالص و کارآمد مثل سپاه ـ که خیره یی است برای روزی که انقلاب از آن استفاده بکند ـ بهره ببرد.این ذخیره بایستی سر به مهر بماند، تا در جای خودش مصرف بشود.(1)

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

دوشنبه 15/7/1392 - 23:8 - 0 تشکر 665232



بصیرت، عامل شناخت دوست و دشمن


اگر من بخواهم یک توصیه به شما بکنم، آن توصیه این خواهد بود که بصیرت خودتان را زیاد کنید؛ بصیرت. بلادهایی که بر ملتها وارد می شود، در بسیاری از موارد براثر بی بصیرتی است.خطاهائی که بعضی از افراد می کنند ـ می ببینید در جامعه ی خومان هم گاهی بعضی از عامه ی مردم و بیشتر از نخبگان، خطاهائی می کنند.نخبگان که حالا انتظار هست که کمتر خطا کنند، گاهی خطاهایشان اگر کما هم بیشتر نباشد، کیفا بیشتر از خطاهای عامه ی مردم است ـ بر اثر بی بصیرتی است؛ خیلی هایش، نمی گوییم همه اش.
بصیرت خودتان را بالا ببرید، آگاهی خودتان را بالا ببرید.من مکرر این جمله ی امیرالمؤمنین را به نظرم در جنگ صفین در گفتارها بیان کردم که فرمود:«الا و لا یحمل هذا العلم الا اهل البصر و الصبر».می دانید، سختی پرچم امیرالمؤمنین از پرچم پیغمبر، از جهاتی بیشتر بود؛ چون در پرچم پیغمبر دشمن معلوم بود، دوست هم معلوم بود؛ در زیر پرچم امیرالمؤمنین دشمن و دوست آنچنان واضح نبودند.

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

دوشنبه 15/7/1392 - 23:9 - 0 تشکر 665233

دشمن همان حرفهایی را می زد که دوست می زند؛ همان نماز جماعت را که تو اردوگاه امیرالمؤمنین می خواندند، تو اردوگاه طرف مقابل هم ـ در جنگ جمل و صفین و نهروان ـ می خواندند.حالا شما باشید، چه کار می کنید؟ به شما می گویند:آقا!این طرف مقابل، باطل است.شما می گویید:اِ، با این نماز، با این عبادت!بعضی شان مثل خوارج که خیلی هم عبادتشان آب و رنگ داشت؛ خیلی.

امیرالمؤمنین از تاریکی شب استفاده کرد و از اردوگاه خوارج عبور کرد، دید یکی دارد با صدای خوشی می خواند:«أمن هو قانت ء اناء اللیل»ـ آیه ی قرآن را نصف شب دارد می خواند؛ با صدای خیلی گرم و تکان دهنده ای ـ یک نفر کنار حضرت بود، گفت:یا امیرالمؤمنین!به به!خوش به حال این کسی که دارد این آیه را به این قشنگی می خواند.ای کاش من یک مویی در بدن او بودم؛ چون او به بهشت می رود؛ حتما، یقینا؛ من هم با برکت او به بهشت می روم.این گذشت، جنگ نهروان شروع شد.بعد که دشمنان کشته شدند و مغلوب شدند، امیرالمؤمنین آمد بالا سر کشته های دشمن ، همین طور عبور می کرد و می گفت بعضی ها را که به رو افتاده بودند، بلندشان کنید؛ بلند می کردند، حضرت با اینها حرف می زد.آنها مرده بودند، اما می خواست اصحاب بشنوند.یکی را گفت بلند کنید، بلند کردند.به همان کسی که آن شب همراهش بود، حضرت فرمود:این شخص را می شناسی؟ گفت:نه، گفت:این همان کسی است که تو آرزو کردی یک مو از بدن او باشی، که آن شب داشت آن قرآن را با آن لحن سوزناک می خواند!اینجا در مقابل قرآن ناطق، امیرالمؤمنین (علیه افضل صلوات المصلین)می ایستد، شمشیر می کشد!چون بصیرت نیست؛ بصیرت نیست، نمی تواند اوضاع را بفهمد.

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

دوشنبه 15/7/1392 - 23:9 - 0 تشکر 665234


بنده بارها این جبهه های سیاسی و صحنه های سیاسی را مثال می زنم به جبهه ی جنگ.اگر شما تو جبهه ی جنگ نظامی، هندسه ی زمین در اختیارتان نباشد، احتمال خطاهای بزرگ هست.برای همین هم هست که شناسایی می روند.یکی از کارهای مهم در عمل نظامی، شناسایی است؛ شناسایی از نزدیک، که زمین را بروند ببینند:دشمن کجاست، چه جوری است، مواضعش چگونه است، عوارضش چگونه است، تا بفهمد چه کار باید بکنند.اگر کسی این شناسایی را نداشته باشد، میدان را نشناسد، دشمن را گم بکند، یک وقت می بینید که دارد خمپاره اش، توپخانه اش را آتش می کند به طرفی، که اتفاقا این طرف، طرف دوست است، نه طرف دشمن.نمی داند دیگر.عرصه ی سیاسی عینا همین جور است.اگر بصیرت نداشته باشید، دوست را نشناسید، دشمن را نشناسید، یک وقت می بینید آتش توپخانه ی تبلیات شما و گفت و شنود شما و عمل شما به طرف قسمتی است که آنجا دوستان مجتمعند، نه دشمنان.آدم دشمنان را بشناسد؛ در شناخت دشمن خطا نکنیم.لذا بصیرت لازم است، تبیین لازم است.

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

دوشنبه 15/7/1392 - 23:9 - 0 تشکر 665235


یکی از کارهای مهم نخبگان و خواص، تبیین است؛ حقائق را بدون تعصب روشن کنند؛ بدون حاکمیت تعلقات جناحی و گروهی و بر دل آن گوینده.اینها مضر است.جناح و اینها را باید کنار گذاشت، باید حقیقت را فهمید.در جنگ صفین یکی از کارهای مهم جنات عمار یاسر تبیین حقیقت بود.چون آن جناح مقابل که جناح معاویه بود، تبلیغات گوناگونی داشتند.همینی که حالا امروز به آن جنگ روانی می گویند، این جزو اختراعات جدید نیست، شیوه هاش فرق کرده؛ این از اول بوده.خیلی هم ماهر بودند در این جنگ روانی؛ خیلی.آدم نگاه می کند کارهایشان را، می بیند که در جنگ روانی ماهر بودند.تخریب ذهن هم آسانتر از تعمیر ذهن است.وقتی به شما چیزی بگویند، سوء ظنی به ذهن آسان است، پاک کردنش از ذهن سخت است.


لذا آنها شبهه افکنی می کردند، سوء ظن را وارد می کردند؛ کارآسانی بود.این کسی که از این طرف، خودش را موظف دانسته بود که در مقابل این جنگ روانی بایستد و مقاومت کند، جناب عمار یاسر بود، که در قضایای جنگ صفین دارد که با اسب از این طرف جبهه، به آن طرف جبهه و صفوف خودی می رفت و همین طور این گروه هایی را که ـ به تعبیر امروز، گردانها یا تیپهای جدا جدای از هم ـ بودند، به هر کدام می رسید، در مقابل آنها می ایستاد و مبالغی برای آنها صحبت می کرد؛ حقائقی را برای آنها روشن می کرد و تأثیر می گذاشت.یک جا می دید اختلاف پیدا شده، یک عده ای دچار تردید شدند، بگو مگو توی آنها هست، خودش را بسرعت آنجا می رساند و برایشان حرف می زد، صحبت می کرد، تبیین می کردی؛ این گره ها را باز می کرد.

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

دوشنبه 15/7/1392 - 23:9 - 0 تشکر 665236


بنابراین، بصیرت مهم است.نقش نخبگان و خواص هم این است که این بصیرت را نه فقط در خودشان، در دیگران به وجود بیاورند.آدم گاهی می بیند که متأسفانه بعضی از نخبگان خودشان هم دچار بی بصیرتی اند؛ نمی فهمند؛ اصلا ملتفت نیستند.یک حرفی یکهو به نفع دشمن می پرانند؛ به نفع جبهه ای که همتش نابودی بنای جمهوری اسلامی است به نحوی.نخبه هم هستند، خواص هم هستند، آدمهای بدی هم نیستند، نیت بدی هم ندارند، اما این است دیگر.بی بصیرتی است دیگر.این بی بصیرتی را بخصوص شما جوانها با خواندن آثار خوب، با تأمل، با گفتگو با انسانهای مورد اعتماد و پخته، نه گفتگوی تقلیدی ـ که هر چه گفت، شما قبول کنید.نه، این را نمی خواهم ـ از بین ببرید.کسانی هستند که می توانند با استدلال، آدم را قانع کنند؛ ذهن انسان را قانع کنند.و حتی حضرت ابی عبدالله الحسین (ع)هم از این ابزار در شروع نهضت و در ادامه ی نهضت استفاده کرد.حالا چون ایام مربوط به امام حسین (ع)است، این جمله را عرض کرده باشیم:

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

دوشنبه 15/7/1392 - 23:10 - 0 تشکر 665237


امام حسین را فقط به جنگ روز عاشورا نباید شناخت؛ آن یک بخش از جهاد امام حسین است.به تبیین او، امر به معروف او، نهی از منکر او، توضیح مسائل گوناگون در همان منی و عرفات، خطاب به علما، خطاب به نخبگان ـ حضرت بیانات عجیبی دارد که تو کتابها ثبت و ضبط است ـ بعد هم در راه به سمت کربلا، هم در خود عرصه ی کربلا و میدان کربلا، باید شناخت.در خود عرصه ی کربلا حضرت اهل تبین بودند، می رفتند، صحبت می کردند.حالا میدان جنگ است، منتظرند خون هم را بریزند، اما از هر فرصتی این بزرگوار استفاده می کردند که بروند با آنها صحبت بکنند، بلکه بتوانند آنها را بیدار کنند.البته بعضی خواب بودند، بیدار شدند؛ بعضی خودشان را به خواب زده بودند و آخر هم بیدار نشدند.آنهایی که خودشان را به خواب می زنند، بیدار کردن آنها مشکل است، گاهی اوقات غیر ممکن است.(2)

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

دوشنبه 15/7/1392 - 23:10 - 0 تشکر 665238



بصیرت، قطب نمای حرکت آگاهانه


یک مطلب راجع به مسائل کلی کشور و انقلاب عرض کنم.ببینید برادران و خواهران عزیز!خدای متعال به پیغمبرش در آن دوران دشوار مکه می فرماید:ای پیغمبر!من با بصیرت حرکت می کنم؛ «قال هذه سبیلی ادعوا الی الله علی بصیرة انا و من اتبعنی»؛(3)خود پیغمبر با بصیرت حرکت می کند، تابعان و پیروان و مدافعان فکر پیغمبر هم با بصیرت.این مال دوران مکه است؛ آن وقتی که هنوز حکومتی وجود نداشت، جامعه ای وجود نداشت، مدیریت دشواری وجود نداشت، بصیرت لازم بود؛ در دوران مدینه، به طریق اولی.این که من در طول چند سال گذشته همیشه بر روی بصیرت تأکید کرده ام، به خاطر این است که یک ملتی که بصیرت دارد، مجموعه ی جوانان یک کشور وقتی بصیرت دارند، آگاهانه حرکت می کنند و قدم بر می دارند، همه ی تیغهای دشمن در مقابل آنها کند می شود.بصیرت این است.بصیرت وقتی بود، غبارآلودگی فتنه نمی تواند آنها را گمراه کند، آنها را به اشتباه بیندازد.

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

دوشنبه 15/7/1392 - 23:10 - 0 تشکر 665239

اگر بصیرت نبود، انسان ولو با نیت خوب، گاهی در راه بد قدم می گذارد.شما در جبهه ی جنگ اگر راه را بلد نباشید، اگر نقشه خوانی بلد نباشید، اگر قطب نما در اختیار نداشته باشید، یک وقت نگاه می کنید می بینید در محاصره ی دشمن قرار گرفته اید؛ راه را عوضی آمده اید، دشمن بر شما مسلط می شود.این قطب نما همان بصیرت است.
در زندگی پیچیده اجتماعی امروز، بدون بصیرت نمی شود حرکت کرد.جوانها باید فکر کنند، بیندیشند، بصیرت خودشان را افزایش بدهند.معلمان روحانی،متعهدان وجود در جامعه ی ما از اهل سواد و فرهنگ،از دانشگاهی و حوزوی،باید به مسئله ی بصیرت اهمیت بدهند؛ بصیرت در هدف، بصیرت در وسیله، بصیرت در شناخت دشمن، بصیرت در شناخت موانع راه، بصیرت در شناخت راه های جلوگیری از این موانع و برداشتن این موانع؛ این بصیرتها لازم است.وقتی بصیرت بود،آن وقت شما می دانید با کی طرفید،ابزار لازم را با خودتان برمی دارید.یک روز شما می خواهید تو خیابان قدم بزنید، خوب، با لباس معمولی،با یک دمپایی هم می شود رفت تو خیابان قدم زد؛ اما یک روز می خواهید بروید قله ی دماوند را فتح کنید، او دیگر تجهیزات خودش را می خواهد.بصیرت یعنی اینکه بدانید چه می خواهید، تا بدانید چه باید با خودتان داشته باشید.

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

دوشنبه 15/7/1392 - 23:10 - 0 تشکر 665240


جمهوری اسلامی یک سخن تازه را به عرصه سیاست جهان آورد.این سخن تازه امروز و هنوز بعد از گذشته سی سال، در فرهنگ سیاسی دنیا یک سخن جدید و تازه و جذاب است.لذا می بینید ملتها نسبت به جمهوری اسلامی احساس اهتمام می کنند، احساس علاقه می کنند.وقتی انتخابات شما با شرکت هشتاد و پنج درصد مردم اتفاق می افتد، مردم در بخشهای مختلف، در کشور های مختلف، علاقه مندان جمهوری اسلامی خوشحال می شوند، شعار می دهند و این را منتقل می کنند؛ ما از راه های مختلف آن را می فهمیم، وقتی دشمن برا ی اینکه این انتخابات را، این حضور عظیم را، این پیروزی بزرگ سیاسی را خراب بکند، به شایعه افکنی، به تهمت زنی، به ایجاد اغتشاش در گوشه ای از کشور دست می زند، می بینیم نگران شدند؛ ملتها نگران می شوند؛ در لبنان، در پاکستان، در افعانستان، در مناطق گوناگون، هر جا شیعه هست، هرجا مسلمان مخلصی هست، می بینیم از وضع کشور نگران می شوند.این نشان دهنده حضور زنده ی تفکر جمهوری اسلامی در دنیای اسلام است.
جمهوری اسلامی دو جزء دارد:جمهوری است، یعنی مردمی است؛ اسلامی است، یعنی بر پایه ی ارزشهای الهی و شریعت الهی است.

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.