• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
آموزش الکترونیکی (بازدید: 4634)
دوشنبه 10/7/1391 - 15:12 -0 تشکر 563715
پورتفولیو: ابزار آموزش الكترونیكی

امروزه پورتفولیو یا eportfolio ، بیشتر شبیه سیستم مدیریت محتوا (CMS)[1] در سال 1997 است. تاكنون فهم و درك منسجمی از نیازهای كاركردی، ویژگی‌های طرح، یا این كه پورتفولیوی الكترونیكی در آموزش و فراگیری چگونه و چقدر اثربخشی دارد، مشخص نشده است. تا زمانی كه استفاده آسان و خدمات درخواستی در سیستم‌های موجود در دسترس نبودند، نرم افزارهای مدیریت محتوا توانسته بودند تا حدودی مقبولیتی عمومی برای سودمندی و وظیفه‌مداری را دریافت نمایند، تا این كه محیط‌های نرم‌افزاری پورتفولیو توانستند اثر بخشی، استفاده آسان و یكپارچه‌سازی را به گونه‌ای شفاف به نمایش در آورند. به نظر می‌رسد آنها به سطحی از مقبولیت كه نرم‌افزارهای مدیریت محتوا در چند سال گذشته به دست آورده‌اند نخواهند رسید.

 

زیرا نرم‌افزارهای پورتفولیو هنوز در مراحل ابتدایی توسعه و پیشرفت می‌باشند. این مهم است كه توسعه‌دهندگان نیازهای فنی و عملكردی پورتفولیوها را درك كنند. باید شركتهای نرم‌افزاری تجاری و نهادهای آموزشی، در توسعه سیستم‌هایشان تعریف، پذیرش،  تعامل و همكاری[2] و نیز نیازمندی‌های قابلیت جابجایی، شناسایی شوند.  [3]EportConsortium كارشناسانی از نهادهای آموزشی و كمپانی‌های نرم افزارهای تجاری را كه در زمینه تفكر، تصور و طراحی سیستم‌های پورتفولیوی الكترونیكی در یك شركت تجربه دارند و سعی برای بهبود سیستم ادراكی و نیازهای كاركردی و شناسایی اولویت‌ها و ویژگی‌های همكاری و تعامل را دارند، گرد هم آورده است.

 

دوشنبه 10/7/1391 - 15:13 - 0 تشکر 563716

پورتفولیوی الكترونیكی چیست؟


پورتفولیو‌ها  بارها در بعضی از نظام‌های آموزشی برای سازماندهی فعالیت؛های آموزشی استفاده شده است و تعاریف گوناگونی از آن بیان شده است كه به برخی از آنها اشاره می‌كنیم:


           - پورتفولیو روشی است برای نشان دادن كارها، جلوه گر ساختن معلومات، فعالیتی به عنوان ادامه‌ی فراگیری و ایجاد یك ابزار شغلی كه شامل نمونه كارها، گواهی مهارت و قابلیت های اكتسابی و غیره... است


  - برای ایجاد زمینه‌ای برای گفتگو و مذاكره، بازبینی و مرور و ارایه بازخورد به آموزشیار، مربی، همكاران و دوستان؛ برای شرح و نمایش میزان پیشرفت و رشد و معلومات در گذر زمان .



بطور كلی پورتفولیو:


نرم افزاری اختصاصی برای پشتیبانی از


1)    مجموعه


2)    انتخاب


3)    تفكر و اندیشه


4)    ارتباط و اتصال


است كه برای بسیاری از اهداف گوناگون مانند:



  • پیشرفت دانشجویان و سنجش و ارزیابی آنان

  • توسعه و پیشرفت شغلی

  • پیشرفت وترقی استعدادهای فكری

  • ارتباطات آموزشگاهی، یادگیری دراز مدت و یا مادام العمر

  • استخدام و پذیرش

  • اعتباردهی، ادغام داده ها و تحكیم و گزارش گیری


مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.



با دیجیتالی شدن روز افزون كارها، با وجود قالبی رایج برای متن، گرافیك، صدا و تصویر، مدل پورتفولیو می‌تواند برای بیشتر نظام‌های آموزشی و اهداف آنها توسعه یابد. بانك‌های اطلاعاتی و انباره‌های شبكه‌ای می‌تواند محدودیت فضای محلی دیسك‌ها برای اندازه فایل‌ها را ازبین ببرند. دستیابی شبكه‌ای می‌تواند فرصت گسترش بیشتری را برای ورودی و تعاول بهتر و فراتر از محدودیت‌های فیزیكی پورتفولیو‌های سنتی[4] داشته باشد. نتایج كاربردی حاصل از ذخیره، پهنای باند، دسترسی و راه حل‌های امنیتی، عناصر ضروری یك پورتفولیوی سنتی، می‎توانند بوجود آورنده پروژه‌های پورتفولیوی الكترونیكی قوی و نیرومندی باشند.

دوشنبه 10/7/1391 - 15:14 - 0 تشکر 563717


انواع پورتفولیو‌ها


پورتفولیو‌ها ممكن است برای اهداف مختلفی استفاده شوند. پورتفولیو‌های شخصی برای خودبازتابی[5] و تامل و تفكر فردی طراحی شده است، كه ممكن است برای تمرینات روزنامه نگاری و دفتری مورد بهره‎برداری قرار گیرند و به همراه عناصر سازمانی شامل طبقات و رده‌ها، فعالیت‌ها و كمك به دانشجویان برای شناسایی توانایی‎ها و استعداد آنها و تصمیم‌سازی مورد استفاده قرار گیرند. از یك پورتفولیوی یادگیری می‌توان برای نمایش یادگیری دانشجویان، تهیه چارچوبی برای ارزیابی پیشرفت در دانشكده و نمایش چگونگی توسعه و پیشرفت توانایی‌ها و استعداد‌ها در گذر زمان استفاده نمود.



پورتفولیو‌های حرفه‌ای می‌تواند برای كمك به تصمیم‌سازی حرفه‌‌ای یا شغلی[6]، شرح رویارویی با مشكلات یا نیاز‌مندی‌های گواهی و تایید، استعدادهای موجود و معلومات كارمندان، و بازبینی پیشرفت‌های حرفه‌ای برای ترقی شغلی مورد استفاده قرار گیرد. اساتید دانشكده نیز، می‌توانند از پورتفولیو برای جمع‌آوری و سازماندهی كار دانشجویان در كلاس‌ها و دوره‌های آموزشی تدارك دیده شده، به عنوان اعتبارنامه و پایان نامه شامل مدت زمان تحصیل و جستجو در پیشینه‎های آموزشی دانشجویان استفاده نمایند.



ویژگی مبتنی بر دارنده[7]


برخلاف سیستم مدیریت (CMS) محتوا كه مبتنی بر استاد/درس است، یك پورتفولیو بر اساس دانشجو/دارنده ساازمان یافته است. در یك CMS ، استاد خود  مدیر و صاحب دوره آموزشی است و كارهای دانشجویان را برای ارزیابی دریافت می‌دارد. در پایان دوره، چیزی كه باقی می‌ماند عناصر درسی دوره است كه آموزشیار می‌تواند دوباره استفاده كند و یا در مورد آنها تجدید نظر كند و دیگر نمرات دانشجویان است. اما یك پورتفولیو، توسط دانشجو/دارنده مدیریت، تصاحب و نگهداری می‌شود. كار در فضا(ها)ی كاری دانشجویی، جایی كه فراتر از محدودیت‌های دوره برای ارجاع به آینده و بازتاب آن توسعه می‌یابد، نمایان می گردد.

دوشنبه 10/7/1391 - 15:15 - 0 تشکر 563718


تعامل[8]


همانند یك پورتفولیوی سنتی، استادها، آموزشیاران، همكاران و دوستان را می‌توان برای بازبینی و نظر دادن پیرامون یك فعالیت آموزشی یا پژوهشی دعوت نمود. بر خلاف پورتفولیوی سنتی، دیگر مشاركت برای ارایه فیزیكی در هر زمان و مكان محدود نمی‌باشد. با سازماندهی كار برای نیازهای ویژه ملاقات و دسترسی مدیریت، نویسنده می‌تواند فضای تعاملی را كنترل كند. استادها و مربیان توانایی تبادل موضوعات محرمانه با دانشجو/ناشر در خصوص كار در مدت زمان پیشرفت كار و همچنین بررسی زمینه‎های همكاری بیشتر میان همكاران دانشگاهی و هم‌كلاسی‌ها را خواهند داشت.


می‌توانند با یكدیگر در مورد كارهای در دست اجرا گفتگو داشته باشند، ناشر یا نویسنده توانایی دریافت بازخورد لازم در مورد پی‌آمدهای ویژه و ­نگرانی‌ها و نیز آگاهی از تجربیات دانشجو /ناشران را خواهد یافت و می‌تواند روی تجربیات فراگیراننیز حساب بار كند.



فضاهای یادگیری شخصی


با آسان كردن و زیبا وجذاب نمودن روند تكاملی مفاهیم و ایده ها طی تجدید نظرها و بازبینی‌های دوره‎ای، پورتفولیو می‌تواند خیلی بیشتر از یك وب سایت كه به طور ساده سازماندهی شده و یا حاوی پروژه‌های پایانی اخیر است، كار و تعامل میان مربی، دیگر مربیان، هم‌‌كلاسی‌ها و دوستان را به مشاركت بگذارد. آنها می‌توانند فضاهای یادگیری سریع‌تری را در جایی كه ناشر فقط معلوماتی  را دریافت می‌نماید، برپا سازند و فهم و درك برتری از خود به عنوان یك یادگیرنده به دست آورند.

دوشنبه 10/7/1391 - 15:16 - 0 تشکر 563719

كسب و كار دانشگاهی[9]


برای استفاده درست و قانونی از پورتفولیوی الكترونیكی، باید در پدید آمدن كسب و كار دانشگاهی مشاركت داشت. این نیازمندی برخورداری از توانمندی همكاری و تعامل و/یا تعویض و مبادله اسناد با سیستم مدیریت محتوای دوره آموزشی است، بنابراین دانشجویان می‌توانند دوره كاری نگهداری شده در پورتفولیو دانشجویی را رای برای تجدید نظر یا ارزیابی ثبت نمایند. نمرات و ارزیابی‌ها برای كار دانشجویان نیاز به شناسایی و نگهداری سیستم سازمانی و تشكیلات دانشجویی خواهد داشت. شگفت‎آورتر، این كه با اهمیت فراینده اما یكسان پورتفولیو ها، ویژگی كنترل از راه دور نیز به مزایای آنها افزوده خواهد شد. بنابراین دانشجویان كارهای خود را با استادان به مشاركت خواهند گذاشت و آنها نیز دانشجویان خود را در ارسال آثارشان به نهادها و موسسات دیگر و فارغ التحصیلان و یا حتا مقاطع تحصیلاتی و دوره‌های بالاتر یاری خواهند نمود.



فرصت‌ها[10]


بخاطر این كه پورتفولیو ماندگار است، كنترل شخصی و متمركز بر كار فرصتی جدید را برای ارزیابی آن چه كه بدان دست یافته‌اند و نتایج یادگیری كه به مرور زمان عرضه می‌دارند، فراهم ساخته است. در عوض، یك محصول نهایی ثبت شده در موعد مقرر یعنی یك پورتفولیو می‌تواند سیر تكاملی مناسبی از كار را برای پاسخ به فعل و انفعالات و تعاملات با مربیان و هم‌كلاسی‌ها ارایه نماید. این رویكرد متمركز بر دانشجو و خروجی‌گرا باید مدل‌های جدیدی از بهبود یادگیری دانشجویان و تحصیلات را عرضه نماید. به طور گسترده و فراگیر، پورتفولیو‌ها وضعیت موجود را به ارایه نیازهای انعطاف‌پذیر برای برداشت منحصر به فرد میان زنجیره یادگیری و تحصیلات از دوره عمومی [11](k-12) تا دوره كارشناسی/كارشناسی ارشد[12] و ادامه تحصیل مادام العمر[13]، تغییر می‌دهند.






[1]  Course Management System


[2]  interoperability


[3]  http://eportconsortium.org


[4]  traditional portfolio


[5]  self-reflection


[6]  make career decision


[7]  Owner-Centric


[8]  Interaction


[9]  The Academic Enterprise


[10]  Opportunities


[11]  Kindergarten through 12th Grade [US Education System]


[12]  graduate education


[13]  life-long learning

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.