پورتفولیوی الكترونیكی چیست؟
پورتفولیوها بارها در بعضی از نظامهای آموزشی برای سازماندهی فعالیت؛های آموزشی استفاده شده است و تعاریف گوناگونی از آن بیان شده است كه به برخی از آنها اشاره میكنیم:
- پورتفولیو روشی است برای نشان دادن كارها، جلوه گر ساختن معلومات، فعالیتی به عنوان ادامهی فراگیری و ایجاد یك ابزار شغلی كه شامل نمونه كارها، گواهی مهارت و قابلیت های اكتسابی و غیره... است
- برای ایجاد زمینهای برای گفتگو و مذاكره، بازبینی و مرور و ارایه بازخورد به آموزشیار، مربی، همكاران و دوستان؛ برای شرح و نمایش میزان پیشرفت و رشد و معلومات در گذر زمان .
بطور كلی پورتفولیو:
نرم افزاری اختصاصی برای پشتیبانی از
1) مجموعه
2) انتخاب
3) تفكر و اندیشه
4) ارتباط و اتصال
است كه برای بسیاری از اهداف گوناگون مانند:
- پیشرفت دانشجویان و سنجش و ارزیابی آنان
- توسعه و پیشرفت شغلی
- پیشرفت وترقی استعدادهای فكری
- ارتباطات آموزشگاهی، یادگیری دراز مدت و یا مادام العمر
- استخدام و پذیرش
- اعتباردهی، ادغام داده ها و تحكیم و گزارش گیری
مورد بهرهبرداری قرار میگیرد.
با دیجیتالی شدن روز افزون كارها، با وجود قالبی رایج برای متن، گرافیك، صدا و تصویر، مدل پورتفولیو میتواند برای بیشتر نظامهای آموزشی و اهداف آنها توسعه یابد. بانكهای اطلاعاتی و انبارههای شبكهای میتواند محدودیت فضای محلی دیسكها برای اندازه فایلها را ازبین ببرند. دستیابی شبكهای میتواند فرصت گسترش بیشتری را برای ورودی و تعاول بهتر و فراتر از محدودیتهای فیزیكی پورتفولیوهای سنتی[4] داشته باشد. نتایج كاربردی حاصل از ذخیره، پهنای باند، دسترسی و راه حلهای امنیتی، عناصر ضروری یك پورتفولیوی سنتی، میتوانند بوجود آورنده پروژههای پورتفولیوی الكترونیكی قوی و نیرومندی باشند.