● بازاریابی الکترونیکی چیست؟
بازاریابی الکترونیکی، امکان انجام معاملات مرتبط در «محیط های متعامل و شبکه شده دیجیتالی» (DNI) را فراهم می آورد. در ابتدا تفکر بازاریابی را تمرکز در معاملات تصور می کردند. حداقل دو روند گسترده، روشی محدود در تعیین مشخصه های بازاریابی الکترونیک را الگوی معاملات می داند. نخست، در دهه ۱۹۹۰ تئوری بازاریابی به الگوی معاملات مرتبط گرایش یافت زیرا از لحاظ تاریخی، بازاریابی بر ایجاد مشتری به جای حفظ مشتری تأکید داشت. دیگران این دیدگاه را با ایده بازاریابی ارتباطی و نیز لزوم ارتباط متقابل به صورت یک به یک با تک تک مشتریان، ترکیب کردند، کاتلر در مقاله «مدیریت بازاریابی پیشرو» گفته است: «بازاریابی متعامل، بخشی از ایده ای بزرگ است که بازاریابی ارتباطی نامیده می شود.» این چشم انداز بزرگتر، بازاریابی را ارتباطی متشکل از سری پیوسته ای از اقدامات متقابل سازنده با تمامی مشتریان می داند.
دومین ضربه به فلسفه بازاریابی را می توان تجلی واقعیت تعامل در محیط وب دانست که یکی از معمول ترین اشکال در تعامل دیجیتالی است. در محیط اینترنت، مشتریان می توانند قبل از انجام معامله، حین انجام معامله و یا بعد از آن، ارتباطی متقابل را در هر زمان و هر مکان ایجاد کنند. این امر زمینه ساز محدودیت الگوی معاملات به هنگام تفکر در خصوص بازاریابی الکترونیک می شود. به علاوه، بیشتر تعاملات در محیط وب، حداقل در برخی روش ها نظیر شناسایی بازدیدکنندگان وب، به شخصی سازی از طریق قرار دادن فایل کوکی در کامپیوتر آنها، گرایش دارند.
به گفته پپرز و راجرز (۱۹۹۹): «بازاریابی ارتباطی بتازگی و به علت فناوری داده ها و اینترنت، در مقیاسی بالا عملیاتی شده و هزینه های آن کاهش یافته است.»