• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
ایران سرای من (بازدید: 2412)
دوشنبه 2/5/1391 - 23:5 -0 تشکر 478197
معرّفی شیراز

شیراز یکی از بزرگ‌ترین‌شهرهای ایران و مرکز استان فارس می‌باشد که در جنوب‌غربی ایران قرار دارد. این شهر به داشتن هوای خوب و معتدل، معروف است. شیراز به«شهر شعر‌ و گل» معروف است.

وجه تسمیه (نام‌گذاری) شیراز

 

وجه تسمیه‌ی این نام، خیلی آشکار نیست؛ امّا گفته می‌شود نام«شیراز»، نخستین بار در لوح گلی عیلامی متعلق به ۴۰۰۰ سال پیش آورده شده‌است. این شهر در فارسی باستان، «شیرازیش» تلفّظ می‌شده است. هم‌چنین نام«شیراز» در مهرهای رسمی ساسانیان،مکشوفه در شرق شیراز نیز به‌چشم می‌خورد.

در کتیبه‌های میخی کشف شده در تخت جمشید نیز نام شیراز آورده شده‌است.

فرهنگ

شیراز به شهر شعر،باغ، گل و بلبل معروف است. باغ در فرهنگ ایرانیان، از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و شیراز از قدیم به داشتن باغ‌های بسیار زیبا، مشهور بوده‌است. امروزه بیش‌تر باغ‌های این شهر در شمال‌غربی شهر و در مناطق قصردشت، کشن(کوهشن)، چمران و معالی‌آباد واقع شده‌اند. تعدادی از باغ‌های شیراز از لحاظ تاریخی، بسیار حایز اهمیّت هستند و به عنوان مراکز مهمّ توریستی به‌شمار می‌آیند. از معروف‌ترین این باغ‌ها، می‌توان«باغ ارم،باغ عفیف‌آباد ،باغ دلگشا و باغ جهان‌نما» را نام برد.

  

شیراز نقش ویژه‌ای در فرهنگ ایران دارد و شاعران بسیاری از این دیار برخاسته‌اند. از میان آن‌ها،«سعدی و حافظ» شهرت جهانی دارند.

آرامگاه این دو شاعر بزرگ همواره پذیرای جهانگردان بسیاری از سراسر جهان است. از دیگر شاعران معروف شیرازی، می‌توان به«اهلی شیرازی، شوریده شیرازی (شاعر روشندل شیرازی)، قاآنی شیرازی و وصال شیرازی» اشاره نمود.

  دروازه قرآن 

اقتصاد و صنایع

کشاورزی همواره بخش مهمّی از اقتصاد شیراز و حومه‌ی آن بوده‌است که دلیل آن، فراوانی آب در این منطقه نسبت به بیابان‌های اطراف است. تولیدات کشاورزی این شهرستان عبارت‌اند از:«انگور، نارنج، خرمالو، ازگیل، شلیل، انار، برنج و گندم»

این شهر در تولید فرش نیز معروف است.

شیراز با دارا بودن کارخانجات الکترونیکی متعدّدی از جمله«صاایران، زیمنس وITMC» جزء بزرگ‌ترین مراکز صنایع مخابراتی و الکترونیک ایران، به شمار می‌آید.

صنایع مهمّ شیراز عبارتند از:«صنایع الکترونیک، پالایشگاه نفت، مجتمع پتروشیمی، کارخانه سیمان، صنایع لاستیک‌سازی و صنایع نسّاجی»

شیراز هم‌چنین یکی از سه قطب صنایع دستی ایران است. از صنایع دستی شیراز می‌توان به«خاتم‌سازی، معرق‌کاری، قالی‌بافی و منبّت‌کاری» اشاره کرد.

 

سوغات

سوغات‌های عمده‌ی شیراز،«خاتم، آبلیمو، آبغوره، بهار نارنج‌ و مسقطی» می‌باشد.

معروف‌ترین خوردنی شیراز،«فالوده‌ی شیرازی»است.

 

آثار تاریخی شیراز:

 

حافظیّه‌،باغ دلگشا‌،باغ ارم‌،نارنجستان قوام‌، باغ عفیف آباد، باغ جهان‌نما، آرامگاه سعدی، ارگ کریم‌خان

آستانه، شاه‌چراغ، دروازه‌قرآن، بازار وکیل، مسجد وکیل، مسجد مشیر،‌ مسجد جامع عتیق،‌ مسجد نصیرالملک،‌مسجدنو، آرامگاه ابن سیبویه،‌ حمام وکیل،‌ آرامگاه خواجوی کرمانی،‌ بقعه‌ی هفت‌تنان،‌ بقعه‌چهل‌تنان،‌ موزه‌ی پارس و عمارت کلاه فرنگی، ساعت گل، موزه‌ی تاریخ طبیعی دانشگاه شیراز، آرامگاه بابا‌کوهی، سرای مشیر، کلیسای ارامنه، خانه‌ی زینت الملوک، بازار مشیر و بازار مسگر‌ها

 

مشاهیر شیراز

ابن‌‌خفیف/ حافظ/ سعدی/ ملاصدرا/ سیبویه/ وصال شیرازی/ فرصت الدوله شیرازی/ شوریده شیرازی

باباکوهی/ محمّدنمازی/ اهلی شیرازی/ بیدل شیرازی/ قاآنی شیرازی/ عرفی شیرازی و قطب‌الدّین شیرازی


سه شنبه 3/5/1391 - 17:6 - 0 تشکر 478777

۲۰۰ چشم انداز تاریخی و دیدنی فارس

فارس با بیش از ۲۰۰ چشم انداز و آثار تاریخی یکی از استان های دیدنی کشور محسوب می شود.
وجود جاذبه های طبیعی مانند آب و هوای مطلوب، غارهای طبیعی، تنوع ناهمواری ها، وجود مناطق ییلاقی و قشلاقی، دریاچه ها، رودخانه ها، چشمه های آب معدنی، نواحی جنگلی، پارک های حفاظت شده، حیات وحش و زیبایی پوشش گیاهی این استان از جمله پدیده هایی محسوب می شوند که می توانند در جذب گردشگر و مسافران به استان مؤثر باشند و موجب توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی استان شود. مناظر و چشم اندازهای موجود در فارس و آثار باستانی به جا مانده از ایران پیش از اسلام که جزو میراث جهانی محسوب می شوند از چنان جاذبه هایی برخوردارند که گردشگران خارجی را از نقاط مختلف دنیا به سوی خود جلب می کنند . با توجه به این شرایط، حفظ و نگهداری جاذبه های طبیعی، میراث فرهنگی و تاریخی استان که پاره ای از آن جزو میراث فرهنگی جهان به شمار می رود، بسیار ضروری به نظر می رسد.
● جاذبه های گردشگری استان
سرزمین فارس به عنوان مهد تمدن و فرهنگ ایران قبل و بعد از اسلام مطرح و همواره از اهمیت و اعتبار فراوانی برخوردار بوده است. این خطه نخستین مرکز بسط و گسترش تمدن و فرهنگ پارسی در نقاط مختلف جهان به شمار می رود، چنان که طرح منشور حقوق بشر برای نخستین بار ازسوی پارسیان (کورش هخامنشی) نوشته شد. در طلوع فجر اسلام نیز سلمان فارسی (که عده ای از مورخان بر این باورند که از حوالی کازرون برخاسته است) از نخستین یاوران حضرت محمد صلی الله و علیه و آله و سلم بود که به آن حضرت ایمان آورد. بعد از اسلام بزرگانی چون شیخ روزبهان، ابن مقفع، باباکوهی، ملاصدرا، سیبویه و عبدالله خفیف نیز در این دیار پرورده شدند. علاوه بر این نام آوران می توان به کلام گهربار و مسرور کننده حافظ و سعدی اشاره کرد که از آسمان این سرزمین به سراسر عالم طنین انداز شد.
زبان فارسی که مردم ایران با آن صحبت می کنند و در ادبیات جهان نیز جایگاه مهمی دارد از همین سرزمین برخاسته و گسترش یافته است. آثار و ابنیه های کهنی مانند تخت جمشید، پاسارگاد، نقش رستم، شهر استخر، تخت ابونصر، بیشاپور، غار شاپور، کاخ و آتشکده اردشیر، قلعه ضحاک، مجموعه زندیه و صدها اثر و مکان بازمانده از دوره های مختلف تاریخی، جلوه خاصی به این استان داده و سبب جذب جهانگردان از نقاط مختلف دنیا به سوی فارس شده است. علاوه بر این فارس از نظر مذهبی و زیارتی نیز دارای جاذبه های خاصی است که می توان به اماکن متبرکه ای مانند مرقد حضرت احمد بن موسی علیه السلام، حضرت سید علاءالدین حسین علیه السلام و سید میر محمد علیه السلام و نیز مساجد تاریخی چون مسجد جامع عتیق، مسجد نو و یا مسجد وکیل اشاره کرد. این جاذبه های مذهبی و زیارتی توانسته زائران بسیاری را از سایر استان ها و حتی برخی کشورهای مسلمان به فارس جذب کند. با توجه به آنچه گفته شد، استان فارس از توان قابل توجهی برای گردشگری برخوردار است به طوری که مسئولان می توانند با برنامه ریزی صحیح و توجه خاص به معیارهای اسلامی و گرفتن تدابیر مختلف، گردشگری فارس را مورد توجه قرار داده و با این کار کمک بزرگی به اقتصاد استان کنند. در اینجا می توان به جاذبه های فرهنگی و تاریخی اشاره ای مختصر کرد.
▪ شهر استخر
خرابه های شهر استخر در ۷ کیلومتری شمال تخت جمشید واقع شده و براساس مستندات آتشکده «آناهید» در این شهر بوده است .
▪ تخت ابونصر
در ۶ کیلومتری شیراز واقع شده و دارای آثاری از دوره اشکانیان و ساسانیان است که اکنون تنها ویرانه های آن باقی است.
▪ کاخ و آتشکده اردشیر
نخستین بنای طاق دار سبک ایرانی است که از دوران ساسانی به جا مانده و در فیروز آباد قرار دارد.
▪ قلعه ضحاک در فسا
این قلعه در مجاورت ویرانه های ماقبل تاریخ ساخته شده است و مربوط به عهد ساسانی است. در کتیبه های هخامنشی، نام «فسا» «پسله یا پیشی» بوده که نشان دهنده تاریخ باستانی این شهر است.
▪ پاسارگاد
کورش بنیانگذار سلسله هخامنشی در سال ۵۴۶ (ق.م) پایتخت جدید خود را در ۱۳۰ کیلومتری شمال شیراز کنونی به نام پاسارگاد بنا نهاد. از پاسارگاد جز مقبره کورش که اکنون در ۳ کیلومتری غرب جاده شیراز - اصفهان واقع شده اثری باقی نمانده است اما براساس حفاری های انجام شده چنین برمی آید که در بنای پاسارگاد ترکیبی از معماری های آناتولی و بین النهرین و ایران به طرز ماهرانه ای با یکدیگر تلفیق شده است. محلی را که آرامگاه کورش درآن واقع شده است «مشهد مرغاب» می نامند.
▪ نقش رستم
نقش رستم در ۶ کیلومتری شمال غرب تخت جمشید واقع شده است و در آن نقش های مختلفی از دوران پیش از هخامنشی تا دوران اسلامی، در دامنه کوه مشاهده می شود.
▪ بیشاپور و غار شاپور
این شهر که بقایای آن امروزه در نزدیکی کازرون، کنار رودخانه شاپور، قرار دارد دارای نقش هایی از شاپور ساسانی است که تسلط وی را بر «والریانوس» امپراتور روم، نشان می دهد.
▪ مجموعه زند
این مجموعه عبارت است از ارگ کریم خان زند، بازار وکیل، حمام وکیل، آب انبار وکیل، مسجد وکیل، باغ نظر یا موزه پارس که به عمارت «کلاه فرنگی» معروف است.
▪ حمام وکیل
در جنب مسجد وکیل ، حمام وکیل قرار گرفته است که از آثار دوره زندیه به شمار می رود. این بنا بر اثر تغییر وضع حمام های عمومی تا حدی از صورت اصلی خارج شده است.
▪ ارگ کریم خان
بنای افراشته ارگ کریم خان نظر هر تازه واردی را به خود جلب می کند. ۴ برج و باروی نسبتاً بلند، با دیوارهای ستبرکه ارگ کریم خانی را در برگرفته اند. بخش داخلی ارگ شامل اتاق ها و ایوان های نقاشی شده است و آبنما ها و باغچه های بخش بیرونی آن نیز از زیبایی و ظرافت ویژه ای برخوردار است.
▪ بازار وکیل
این بازار که در ایران کم نظیر است به دستور کریم خان زند در امتداد و مجاورت مسجد، حمام و آب انبار وکیل ساخته شده است . بازار وکیل در گذشته همواره قلب اقتصاد شهر بوده و امروزه نیز یکی از مراکز بزرگ اقتصادی شیراز محسوب می شود.
▪ مسجد وکیل
مسجد وکیل از مساجد معروف به ۲ ایوان است که ایوان شمالی آن به «طاق مروارید» معروف است. در اطراف ایوان چندین رواق با سقف های عرقچین به رواق های ممتد، اضلاع غربی و شرقی متصل می شوند.

امید نوش آذر
روزنامه ایران

سه شنبه 3/5/1391 - 21:30 - 0 تشکر 479031

فرهنگ شهر تاریخی شیراز

اگر چه برخی از پژوهشگران بر اساس خشت‏نبشته‏های یافت شده درتخت‏جمشید، قدمت شیراز را به دوران هخامنشی نیز می‏رسانند، اما شواهد باستان‏شناسی و تاریخی، شهر شیراز کنونی را شهری بنا شده و شکل گرفته در دوران اسلامی دانسته و آغاز شکوفایی آن را به دوران صفاریان نسبت می‏دهند، چنان‏که مسجد جامع‏عتیق نشانی ماندگار از آن دوران است.
از آن روزگار تا به امروز، در این جلگه خرّم و پهناور، دودمان‏ها و نام‏آوران بسیاری برآمده و رفته‏اند و از خود یادگارهای مادی و معنوی گرانقدری به جای گذاشته‏اند. بیشتر این یادمان‏ها پس از سال‏های سال در پیکرهٔ برمانده‏های معماری «بافت قدیم شیراز» که امروز آن را «بافت تاریخی و مذهبی» می‏شناسیم و نیز در «بافت فرهنگی شیراز» کالبدینه شده است. گنج‏های شایگانی که هر یک، برای شهره آفاق شدن شهری بسنده است.ویژگی‏های «بافت تاریخی شیراز» کم و بیش و با آثار ارزشمندی چون کتاب تاریخ بافت قدیمی شیراز از استاد کرامت‏الله افسر مورد توجه قرار گرفته است.
اگر چه هنوز تا انجام بایسته‏ها در این عرصه ۳۵۰ هکتاری راه نرفته و کارهای نکردهٔ فراوانی باقی مانده است. اما در این وجیزه برآنیم تا نگاهی گذرا به «بافت فرهنگی شیراز» بیاندازیم. سامانه‏ای که از شرق به بولوار پیرنیا و خیابان بوستان سعدی، از شمال به کوه چهل مقام، از غرب به خیابان حافظ و از جنوب به رودخانهٔ خشک (خُرَم دره) منتهی می‏شود.در این سامانه بناهای ارزشمند دروازه قرآن، آرامگاه سعدی و حوض ماهی، آرامگاه حافظ، آرامگاه علی‏بن‏حمزه، آرامگاه خواجوی کرمانی، گهواره دید،‌ تخت ضرابی، آرامگاه شاه شجاع، تکیه هفت‏تنان، تکیه چهل‏تنان، باغ جهان‏نما، باغ ملی، باغ دلگشا، چاه مرتاض‏علی و... وجود دارد. این بناها همگی در صحرای مصلی و دشت پربار جعفرآباد که قنات‏های رکن‏آباد و زنگی اراضی آن را آبیاری می‏کرده‏اند، قرار گرفته‏اند.
بررسی آثار و بناهای بافت تاریخی و مذهبی و بافت فرهنگیٍ شهر شیراز نشان می‏دهد که شیراز با این یادمان‏ها «شیراز» شده است و این همه، چون شمشیری دو دم، از یک سو شهر را از یادگارهای ارزشمندِ گذشته انباشته و آن را جایگاهی ملی و جهانی بخشیده و از سوی دیگر، به دلیل پراکندگی، تک‏افتادگی، نابسامانی و مهجورماندگی برخی از آنها و نیز وجود این دیدگاه که آنها هزینه بَرَند، نه درآمدزا، شهر را فرو بسته کرده است. شاید با کمی تسامح بتوان گفت فروبستگی کنونی شیراز تا حدی معلول بسیار داشتن‏هاست‏، نه کم داشتن‏ها.شگفت‏آور نیست که با این همه آثار و یادمان‏ها، شهر و سامانه فرهنگی رونقی در خور ندارد و تا هنگامی که بدین نمط با مرمتی مختصر و فروش بلیتی مختصرتر، سال‏ها از پی هم می‏گذرند، نباید انتظار داشت چرخشی بنیادین در این سامانه رخ دهد. اگر چه در چند سال گذشته طرح احیای مجموعه حافظیه، طرح گسترش آرامگاه سعدی، احیای باغ جهان‏نما با تصویب و پیگیری شورای توسعه فرهنگی استان و مساعدت‏های مدیران عالی استان و کشور، نوید تحریکی جدید در این سامانه را می‏دهد، اما هنوز باید طرح‏های نو درانداخت و روش‏های جدید را آزمود.اجرای طرح مطالعاتی ویژه «بافت فرهنگی شیراز» و تعیین مدیری توانمند جهت این پروژه در قالب «شرکت عمران بافت فرهنگی شیراز» و همکاری و مساعدت استانداری فارس، شهرداری شیراز، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، سازمان مسکن و شهرسازی، سازمان مدیریت و برنامه‏‎ریزی و نیز فراهم آوردن زمینه سرمایه‏گذاری بخش خصوصی و اختصاص اعتبارات ویژه استانی و ملی، گام‏های ضروری اولیه ساماندهی و شکوفایی قطب فرهنگی شیراز است.
بی‏تردید، سامان‎دهی «بافت فرهنگی شیراز» بر خلاف «بافت قدیم شیراز»، به هیچ روی دارای محدودیت‏های اجرایی و ملاحظات بازدارندهٔ شهرسازی ـ معماری در بافت پر و متراکم و معضلات پیچیده نیست و اگر هم باشد، بسیار اندک است که به چشم نمی‏آید.درصورت تدوین طرح اجرایی این پروژه و ارایه مناسب آن، چه بسیار نهادها، ‌سازمان‏ها، مجامع‏، انجمن‏های دولتی و خصوصی، استانی، ملی و جهانی مایل به مشارکت و سرمایه‏گذاری در آن باشند و شاید برخی نیز حاضر شوند که بلاعوض سامان‏دهندگان طرح را یاری دهند. باور کنیم که این طرح شدنی است و همتی می‏طلبد از صاحبقرانان امروز. وگر نیک بنگریم، در این سامانه تنها نام پرآوازهٔ «لسان‏الغیب» حافظ بسنده است که گره از کار فروبستهٔ ما بگشاید.

کوروش کمالی سروستانی



سه شنبه 3/5/1391 - 22:11 - 0 تشکر 479113

شیراز تختگاه سلیمان

شیراز این شهر باستانی در طی گذشت ایام به القاب گوناگونی شهرت داشته و از آن جمله دارالملک، دارالعلم، ملک سلیمان و ... اما شاید مشهورترین و قدیمی ترین لقب شیراز همان ملک سلیمان است و بدین خاطر بر بسیاری از بناهای قدیمی شهر همچون عمارات باغ نظر، سردربازار مشیر، نارنجستان قوام و .... تصویرهایی از حضرت سلیمان نقش شده است که معمولاً وی را بر تختی نشسته و در وسط مجلس نشان می دهد و عده ای از وزرا و تعدادی از دیوها گوش به فرمان او در اطرفش ایستاده اند و تعدادی از حیوانات وحشی و اهلی نیز در بین گلها و درختان و بدور حضرت سلیمان ترسیم شده اند.
● اما چرا شیراز به تختگاه سلیمان مشهور شده است ؟
حضرت سلیمان پسر داوود از پیامبران بنی اسرائیل بوده و بر طبق روایات مذهبی ۷۰۰ سال عمر کرده است. سلیمان بواسطه انگشتری که در دست داشته و اسم اعظم بر آن نقش شده بود و بر جن و انس فرمان می رانده، باد به فرمانش بوده و تخت سلطنتش را جابجا می کرده و جن و پری کارهای ساختمانیش را انجام می داده اند چنانکه قرآن در سوره سبا آیه ۱۲ چنین می فرماید :« وَ مِنَ الجِنِ مَنْ یَعَملَ بَیْنَ یَدَیْه بِاذن رَبه » یعنی : و از جن یک گروه آن بودند که پیش سلیمان کار می کردند.
درباره ساختمانهایی که سلیمان ساخته است و در قصص الانبیاء نیشابوری آمده است که :
دیوان را در کارها افکندند و آدمیان و باد را تا عمارتها کردند ... و چنین گویند میدانی بساخت دوازده فرسنگ .... و تختی فرمود از سیم چهار فرسنگ و کرسی فرمود از زر سرخ و بر آن تخت نهاد و در مجمل التواریخ و القصص در وصف شهر اسکندریه آمده است که : « همان جا قصر سلیمان (ع) بوده است که دیوان از سنگ املس ساخته اند و چون در آن نگاه کنند صورت ابر و سبزی دریا پیدا شود و بر سان آئینه و بر آن نقطه ها ست رنگ رنگ و کس نداند که آن چه سنگ است و هر ستونی چندان است که مردی دست پیرامون آن در نتواند آورد » با توجه به این توضیحات مردم ایران در ابتدای آشنایی با اسلام و از آنجا که با تاریخ گذشته شهر خود نیز آشنایی نداشتند و با مقایسه روایات مذهبی و قصه های اساطیری جمشید را با سلیمان یکی می پنداشتند و ساختمانهای عظیم بجا مانده از هخامنشیان را قصر سلیمان یا مسجد سلیمان می دانسته اند چرا که شباهت روایات مذهبی با آنچه از هخامنشیان باقی مانده است نیز به واقع زیاد است مثلاً سنگهای تخت جمشید سنگهای بزرگ و صیقلی است و تالار آئینه و یا کاخ تچر در تخت جمشید بعد از ۲۵۰۰ سال هنوز هم کف پنجره های آن چنان صیقلی است که تصویر آنان را منعکس می کند. ستونهای کاخ آنچنان عظیم است که مردی نمی تواند بدور آن دست بیاورد و سنگهای بکار رفته در مقبره کورش چنان عظیم است که به ذهن مردم آن روزگار حتماً به دست دیوان بر هم گذاشته شده بود و حیوانات افسانه ای حک شده بر درگاههای تخت جمشید بنظر مردم آن زمان جز نقش دیو و پری چیز دیگری نیست چنانکه ابن موقل در قرن چهارم هجری در حین بازدید از شهر استخر از بنای بزرگی بنام مسجد سلیمان نام می برد. که همان مقبره کورش است و آنگاه می گوید در اخبار آمده است که سلیمان بن داوود (ع) از طبریه بدانجا دریک روز صبح تا شام می رفت و آنگاه به عقیده عوام در مورد یکی بودن سلیمان و جمشید اشاره می کند که گروهی از عوام ایران که به تحقیق مطلب نمی پردازند چنین می پندارند هم که پیش از ضحاک بوده همان سلیمان است و این عقیده مردم از آن روزگار تا زمانی که کشفیات باستان شناسی حقیقت را روشن نموده همچنان پا بر جا بود و به همین علت طی سالها فارس و به طبع آن شیراز با تختگاه سلیمان و یا ملک سلیمان مترداف بوده است و این مطلب را از خلال نوشته های مختلف به خوبی می توان دید مثلاً صاحب تاریخ و صاف در رثای آبش خاتون او را وارث ملک سلیمان خوانده و گفته است.
وارث ملک سلیمان رفت در خاک ای دریغ
کو سلیمان تا بدان بلقیس خوش بگریستی
سعدی شیرازی نیز این اقلیم را تختگاه سلیمان می داند و می فرماید :
نه لایق ظلماتست بالله این اقلیم
که تختگاه سلیمان بدست و حضرت راز
و هم او اتابکان فارس را وارث ملک سلیمان می نامیده و اصولاً یکی از القاب رسمی سلغریان نیز همین بوده است.
در دیباچه گلستان چنین می گوید :
« سلطان البر و البحر وارث ملک سلیمان مظفر الدین ابی بکر بن سعد زنگی »
حافظ نیز در دیوانش به این لقب اشاره می کند :
دلم از وحشت زندان سکندر بگرفت
رخت بر بندم و تا ملک سلیمان بروم
بعد از کیان به ملک سلیمان نداند کس
این سزا و این خزانه و این لشکر گردان
نقش خوارزم و خیال لب جیحون می بست
با هزاران گله از ملک سلیمان می رفت
ابن زرکوب صاحب شیراز نامه نیز در ذکرنزول جلال الدین مسعود و هزیمت ملک اشرف از شیراز نوشته است :
سپاس و شکر خدا را که مهر فرخ بخت
خدیمو مملکت آراشه غریب نواز
به سال هفتصد و چهل و با سه در تجمل و ناز
به تختگاه سلیمان رسید دیگر باز
و در جای دیگر می گوید که ملوک عجم و شهریاران ایران زمین هر سال یک نوبت در این نقطه زمین آمدندی و گفتندی که صومعه سلیمان در این زمین بوده است که این مطلب به احتمال زیاد اشاره به برگزاری مراسم نوروز در تخت جمشید و جمع شدن بزرگان ایران و جهان در این نقطه دارد .
او در وصف شیراز می سراید :
در او یادگار بسی پادشا است
برود خمه های بی پارسا است
کلاه جهانگیر و اقنوم داد
ریر سلیمان و تخت قباد
همچنین در بعضی کتب نقل شده است که در حدود قرن هفتم هجری عده ای از عرفا و زهاد از بغداد به طرف شیراز حرکت کرده اند تا مسجد سلیمان را زیارت کنند و برای زیارت آن ثوابهای فراوانی قائل می شده اند.

گردآوری: جمال رادفر

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.