• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن امور تربیتی > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
امور تربیتی (بازدید: 6829)
دوشنبه 21/11/1387 - 10:19 -0 تشکر 88969
کودک و جایزه

به نام خدا

سلام

 

به نظر شما جایزه دادن به کودک در مهد کودک مناسب است؟

 

مگه نباید جایزه به کودکی که خوب هست داده بشه؟

 

پس چرا وقتی کودکی شیطونه برای اینکه ترغیب به خوب شدن بشه به والدینش میگن جایزه براش بخره و در مهد کودک مربی بهش بده؟

 

بچه های دیگه از خودشون نمی پرسن

  " آخه این که از من شلوغ تر بود"

یا " خانوم مربی همش از این ناراحت بود ولی باز به این جایزه داد "(به هوش خانوم مربیشون شک می کنن)

یا " من باید چیکار کنم که جایزه بگیرم " 

یا " خانوم مربی منو دوست نداره "

یا " من خانوم مربی و دیگه دوس ندارم "

و خیلی از این جور چیزا که می تونین پای درددل کوچولوها بشینین.

 

اگه کودک شیطونی که جایزه گرفت بعدش خوب نشه

یا خوب شدنش برای بچه های دیگه ملموس نباشه -که احتمالش زیاده- باز می خواین بهش جایزه بدین؟

تو بچه های دیگه چه تاثیری میزاره؟

 

پس چطوری یک کودک شیطون-شما می تونین به جای شیطون هر خصلت بد دیگه ای بزارین-

تشویق بشه به خوب شدن؟

تشویق در میان جمع همسالان تاثیر بیشتری داره اما چطور به شعور بقیه بچه ها هم احترام بزاریم؟

 

 (حرفی که تو گوشم مونده:

بدترین کاری که معلم وقتی وارد یک کلاس شلوغ میشه اینه که داد بزنه بچه ها ساکت!

چون فقط شاگردای ساکت حرف معلمشونو میشنون و ساکت تر میشن

در حالی که بچه های شلوغ حرف معلمشونو نمیشنون و چون حالا کلاس کمی ساکت تر شده اونا فضا رو برای خودشون آزاد تر میبینن

با این کار ما تو کلاسمون افراط تفریط ترویج دادیم)

 

  «همانا این دل ها همانند بدن ها افسرده می شوند، پس برای شادابی دل ها، سخنان زیبای حکمت آمیز را بجویید»

 

حکمت91.نهج البلاغه.امام علی (ع)

 

 

اگر در این روزگار مُردم، بگویید به او بگویند:

*مادرانه ها*

دوشنبه 21/11/1387 - 12:59 - 0 تشکر 89007

 به نام خالق مخلوقات 

با سلام و صلوات بر محمد و آل محمد (ص)

محرم آمد و وقت عزا شد 

خب 

راستش دقیقا نگفتید

موضوع تایپیک چیست؟

1- تاثیر جایزه بر کودک؟

2- در چه مواردی باید به کودک جایزه داده شود؟

3- بررسی تاثیرات بر کودک، مهد یا کودکی که به مدرسه می رود؟

4- ...

حالا من نظرم رو در مورد جایزه به کودک دبستانی می گویم 

چون خواهر خودم را در نظر می گیرم 

 وبا توجه به عکس العمل های او، نظرم را می نویسم

ببینید، خب این  شاید خسیسی مدرسه است که می گوید جایزه بیاورید تا به کودک بدهیم 

حالا به هر دلیلی 

و من فکر می کنم 

اگر قرار است این طور باشد

کودک و دوستانش به هیچ وجه نباید، متوجه این مسئله باشند

که این جایزه از طرف خانواده است

باید جوری تلقی شود 

که جایزه را مدرسه داده است

این هم روی کودک مورد نظر تاثیر به سزایی دارد و هم روی هم سالانش و هم روی خانواده هم سالانش

ببینید 

وقتی این طور تلقی شود که جایزه از طرف مدرسه است، هم خود کودک خوش حال می شود

 و هم هم سالانش، تلاش می کنند ببینند وی چه امتیازی داشته است که این جایزه را گرفته، و بنابراین سعی می کنند به پای وی برسند

و هم خانواده ها فرزندشان را در این امر یاری می رسانند

و اما در مورد 

تاثیر جایزه بر کودک 

تاثیر فوق العاده ای دارد

مثلا خواهر خود من با این که خودش منبع انواع بر چسب و لوازم تحریر است

اما اگریک بر چسب از معلمش بگیرید کلی خوش حال می شود

باور کنید یک برچسب معلمش برایش باارزش تر از تمام برچسب هایش است

حالا بماند وقتی که یکی یکی  این ها را جمع می کند و میشمرد و هی منتظر است به فلان حد نصاب برسد

و وقتی به این حد رسید هی منتظر مراحل بالاتر است

و مدام می گوید گفته اند مثلا چند بیست پشت سر هم بیاورید انقدر امتیاز دارد 

یا جایزه می دهیم یا کارت امتیاز یا برچسب 

که این بستگی به شیوه معلم دارد

و البته این موضوع از جنبه های بسیاری قابل بررسی است 

مثل همون جایزه به بچه های  شلوغ که مفصل است

 
شيخ رجبعلي خياط فرمود: 

اگر ما به قدر ترسيدن از يک عقرب از عِقاب خدا بترسيم،

همه کارهاي عالم اصلاح ميشود
 
 
 
اللهم صل علي محمد و ال محمد و عجل فرجهم 
 
دوشنبه 21/11/1387 - 20:36 - 0 تشکر 89072

به نام خدا

سلام

موضوع تایپیک(میدونم تاپیکه خب من اینجوریشو دوست دارم)

چگونه به کودک جایزه دهیم؟

همه میدونیم که تشویق/جایزه خیلی موثره - باید به درستی ازش استفاده بشه -

و بازم میدونیم که تو جمع تشویق/جایزه بیشتر تاثیر میزاره - تنبیه هم همینطوره اما با تاثیر منفی -

پس در جایزه/تشویق شکی نیست.

اما چطور باید کودکیو بین همسالاش تشویق کنیم که به بقیه آسیب نرسه؟

کودک،کودکه دیگه. حالا مهد یا مدرسه فرق نداره.بحث تشویق برای هر دو صادقه.

شما دبستانیشو میبینین خب درباره دبستانیش صحبت کنید.من مهدیش

از مربی یه مهد پرسیدم:شما به یکی جایزه میدین بقیه ناراحت نمیشن؟

گفت:بله میشن و منم از این موضوع رنج میبرم اما چون تاثیر فوق العاده عجیبی داره ترجیح میدم ازش استفاده کنم.

ولی یه تمهیدات خاصی هم دیدم.

مثلا صبح که جایزه و بطور مخفی از والدین میگیرم همون اول صبح به بچه ها نشونش می دمو میگم «ببینین این جایزهو می خوام بدم به یه نفر .اگه محمد پسر خوبی باشه به اون میدم»

اگه محمد پسر خوبی بود میدم بهش ولی اگه نبود باز چند روز بعد این کارو تکرار می کنم.

بچه ها خیلی باهوشن.خیلی زود متوجه میشن.خیلی زود چیزا رو یاد میگیرن.

بعد یه چند وقت که اینطوری جایزه دادم بچه ها فهمیدن که وقتی اسم محمدو میارم یعنی اینکه امروز فقط محمد شانس جایزه گرفتن داره.

پس خودشونو آماده جایزه گرفتن نمی کنن و وقتی به محمد جایزه بدم اصلا براشون تعجب نداره

یه جورایی دیگه تو ذوقشون نمی خوره و فکر میکنن قانون جایزه دادن همینه.

اما چون جایزه گرفتن از دست مربیو خیلی دوست دارن هیچ وقت برای جایزه بی انگیزه نمیشن.

حرف مربی خیلی آرومم کرد.

کاش مام که بچه بودیم اینطوری جایزه می دادن.

ستاره کوچولوی عزیز

وقتی به یک کودک خوب جایزه بدیم هیچ مشکلی پیش نمیاد(چون حقشه)جز برانگیخته شدن حس حسادت در کودکان نا هنجار

اما وقتی به یک کودک شلوغ جایزه بدیم(برای اصلاح شدنش)

در کودکان خوب مشکل ایجاد میشه.

یعنی فکر میکنن که چیزی که جایزه میاره خصلت بده.(چون اون بچه خصلت بد داشته نه خوب)

(البته خودتونم گفتین که این مورد مفصله.من می خوام در این مورد بحث کنیم.)

(نظر شمام مهمه.نظر شما چیه؟)

(این مشکل سوال پرسیدن نا مفهوم من همچنان مونده)

 

  «همانا این دل ها همانند بدن ها افسرده می شوند، پس برای شادابی دل ها، سخنان زیبای حکمت آمیز را بجویید»

 

حکمت91.نهج البلاغه.امام علی (ع)

 

 

اگر در این روزگار مُردم، بگویید به او بگویند:

*مادرانه ها*

جمعه 9/12/1387 - 16:0 - 0 تشکر 93985

....وخدایی که در این نزدیکی است.

سلام دوستان

راستش من هنوز منظورتون رو از تاپیک متوجه نشدم ....

مثل اینکه گفتید چگونه به کودک جایزه بدیم . درسته ؟؟

حالا من نظرمو در این باره میگم ...اگه موضوع چیزدیگه ای بوده بگید تا بحث کنیم ....

اینکه میگید به یه بچه شر و حالا عامیانه تر بگیم شیطون جایزه بدیم اونم در جلو دیگر کودکان به نظرم کار درستی نیست ....

ولی اگه این بچه شیطون یه روز شیطونیش رو کنار گذاشت و مثلا یه کار خوب انجام داد اگه جایزه بگیره خوب هم دررفتار خودش موثره و هم دیگر بچه ها ....

به نظرمن بچه های شیطون ( البته منظورمون از شیطون ،شیطنت های بچه گانه نیست . چون این در هر بچه ای وجود داره . منظور مثلا بی ادبی یا ....است ) نباید جایزه بگیرن .....ولی اگه اون شیطنت رو کنار گذاشتن حتما باید جایزه بگیرن چون در اینصورت متوجه میشه که برای همیشه اون کار بدش رو کنار بزاره ......

به این بهانه که بچه شیطون ترغیب بشه نباید جایزه بگیره . بلکه به این بهانه باید جایزه بگیره که اون شیطنت رو ترک کرده ....

باید براش توضیح داده بشه که اگه این کار بد رو مثلا انجام ندی به تو هم جایزه میدیم . بعد وقتی اون کار رو انجام نداد جایزه بگیره .نه اینکه جایزه بدیم تا اون کاربدش رو انجام نده.....

امیدوارم منظورم رو رسانده باشم......

كاش معشوق ز عاشق طلب جان میكرد

تا كه هر بی سر و پایی نشود یار كسی

کد بازاریاب :424322

دوشنبه 12/12/1387 - 12:46 - 0 تشکر 94746

به نام خدا

سلام

درسته. موضوع تاپیک " چگونه به کودک جایزه بدهیم ؟ " است.

به نظرم مطلبیو که در ذیل میارم متناسب با بحث باشه.

بعضی از نکاتی که دوستان اشاره کردن در این مطلب هم هست.

اصول و شرایط تشویق

1- شرط سن

در تشویق کودکان شرط سن مهم است و باید مورد رعایت قرار گیرد. در هر سن مقتضاتى را باید در نظر گرفت و این امر شدنى نیست مگر بشرط آگاهى از فنون روانشناسى و داشتن اطلاعات در زمینه روانشناسى کودک و نوجوان.          

در هر سنى خواسته ‌ها فرق مى‌کنند و طبعاً نوع جوایز و پاداش فرق خواهد کرد. تشویق از کودک خردسال بصورت بغل کردن و بوسیدن و نوازش است در حالیکه این امر براى افراد نوجوان و بالغ شاید چندان موردپسند نباشد.

 و یا تحسین کودکى در تنهائى بعنوان تشویق او کودک را اقناع خواهد کرد در حالیکه این امر براى نوجوان قانع کننده نیست. او دوست دارد در جمع مورد تأیید قرار گیرد.

2- شرط جنس

تشویق و تأیید و حتى جایزه دادن براى پسر و دختر بهتر است متفاوت باشد. بدین‌معنى که شرایط حیات روانى و اجتماعى آنان را موردنظر قرار دهیم.

شاید پسران به اسباب ‌بازى‌ها، وسایل مکانیکى و ابزار متحرک بیشتر راغب باشند تا به ظرافت کارى‌ها و زیبائى‌ها، در حالیکه دختران به آن بعد بیشتر توجّه دارند.  

شاید بهتر است براى جایزه پسران مثلاً یک کامیون یا دوچرخه و موتور پلاستیکى تهیه کنیم و براى دختران جایزه‌اى از نوع سنجاق و روبان سر، گل‌سینه، و چیزهاى دیگرى که دختران بدان رغبت و علاقه‌اى دارند.

 از طرف دیگر باید زمینه‌هاى حیات فردى و اجتماعى پسر و دختر را در این راه ملحوظ داریم.          

3- شرط روانی افراد

نکته مهمى که در تشویق مى‌بایست مورد نظر باشد شرایط روانى کودکان در سنین مختلف و نوع پایبندى آنان به لذات است.

 کودکان خردسال بدنبال لذات جسمى زودگذر و از نوع لذات کامى هستند. براى تشویق اگر کامشان را شیرین کنیم برایشان لذتبخش‌تر از آن است که مثلاً دائرة‌المعارفى را تا چند هزار برابر از نظر قیمت به آنها اهدا کرده و مورد تشویقشان قرار دهیم.  

این کار در سنین بزرگسالی، نوجوانى و بلوغ آنان اگر صورت گیرد نوعى اهانت و توهین براى آنان بحساب خواهد آمد. در آن سنین تشویقى باید صورت گیرد که ذوق اجتماعى و شخصیتى آنان را اقناع کند و مثلاً آنها را به جامعه همسن خودشان بعنوان افرادى مهم معرفى نماید.

همچنین کودکان خواستار زرق و برق و زیبائى ظاهرند در حالیکه براى بزرگترها مسأله عمق اهمیت دارد.

 کودکان در فضاى حسى زندگى مى‌کنند و بزرگترها در فضاى ادراکی         

4- شرط کار و تلاش

در تشویق کودک و اعطاى جایزه به آنان این شرط را در نظر مى‌گیریم که رابطه‌اى باشد بین میزان کار و تلاش و میزان تشویق.

 گاهى کودک کارى عادى و کوچک انجام مى‌دهد و زمانى کارى بزرگ و مهم. در این صورت برخوردها نباید یکسان باشند.

گاهى تشویق براى سرمایه‌گذارى یکساعته کودک است و زمانى براى کارى چندساعته که مثلاً هفته‌اى از عمر او صرف فلان کار و برنامه شده است.

رعایت این تناسب باید موردنظر باشد تا او دریابد در ازاى میزان سرمایه‌گذارى و کوشش به جایزه‌اى دست خواهد یافت و این امر محرٌکى باشد براى کار و تلاش بیشتر و سرمایه‌گذارى زیادتر.

ادامه در پست بعد

 

  «همانا این دل ها همانند بدن ها افسرده می شوند، پس برای شادابی دل ها، سخنان زیبای حکمت آمیز را بجویید»

 

حکمت91.نهج البلاغه.امام علی (ع)

 

 

اگر در این روزگار مُردم، بگویید به او بگویند:

*مادرانه ها*

دوشنبه 12/12/1387 - 12:48 - 0 تشکر 94747

ادامه از پست قبل

اصول و شرایط تشویق

5- مقتضاى درک و فهم

همه کودکان به یک میزان نمى‌فهمند و هوش آنها به یک اندازه نیست. به همین‌نظر موضع‌گیرى‌ها در قبال کودکان به یک گونه نمى‌تواند باشد. ممکن است تشویقى براى یک کودک اقناع کننده باشد و براى کودک همسّن او که از هوش برترى برخوردار است اهانت و تحقیر بحساب آید. 

اینکه سعى دارند کودکان تیزهوش را از دیگر کودکان جدا کنند و تربیت نمایند به علل گوناگون است از جمله رعایت همین نکات که از ظرافت خاصى برخوردارند. ممکن است فردى در سن بلوغ باشد و مانند کودکان بیندیشد و کودکى کم‌سن و سال باشد و به اندازه بالغان فکر کند. این تفاوت‌ها را باید مورد توجه قرار داد.

6- شرط تداوم

فرزند شما ممکن است عمل مهمى را انجام دهد و شما او را مستحق تشویق بدانید. ولى در این امر شیوه‌ای در پیش گیرید که قابل ادامه باشد.

آنچنان نباشد که براى یک عمل عادى کودک تمام لغات و اصطلاحات مربوط به تشویق و تقدیر کودک را یکباره به کار برید.  

همچنین ممکن است فرزند شما در کلاس اول ابتدائى شاگرد اول شود. بخاطر شاگرد اول شدن او خرید یک دوچرخه خطاست.

زیرا بر این اساس شما بذر توقعى بزرگ را در اندرون او کاشته‌اید.

 اگر این کودک در کلاس پایانى دوره ابتدائى رتبه اول شود ناگزیر باید براى او اتومبیل بخرید!!        

7- مستقیم بودن تشویق

برخى از پدران و مادران عادت دارند که بخاطر اخلاق و رفتار کودک و هم بعلت پیشرفت تحصیلى او جایزه‌اى تهیه کرده و محرمانه به مدرسه ببرند و از معلم و مدیرش بخواهند که آن را به اسم خود در سر صف به کودک تحویل دهد.  

این کار نوعى ارتکاب خطا براى معلم است.

 زیرا کودک این توقع را از او دارد که در مراحله بعدى گام‌هاى مهم‌تر و یا لااقل مساوى آن بردارد و در حالیکه معلم عاجز است.

ثانیاً براى دیگر کودکان حسرت‌آفرین است که فلان طفل همکلاسى بخاطر فلان مسئله بچنین جایزه‌اى دست یافته و آنها سرشان بى کلاه مانده

و ثالثاً اگر روزى این حقیقت براى کودک کشف شود دیگر به چنین والدین و معلمى اعتماد نخواهد کرد و ....

8- خوددارى از دادن سند

فرزند و یا شاگرد خود را تشویق کنید بدان شرط که تشویق شما سندى براى ابراز غرور و احساس اقناع همیشگى از اخلاق و رفتار و پیشرفت نشود و او فکر کند که بر این اساس واجد جمیع کمالات شده و دیگر نیازى به کار و تلاش ندارد.  

براین اساس به او نوشته‌اى ندهید که از اخلاق و رفتارش کاملاً رضایت دارید. اگر چنین نوشته‌اى مى‌دهید آن را محدود کنید، بدینگونه که تا این تاریخ از اخلاق و رفتار او رضایت داشته‌اید. بدین معنى که معلوم نیست براى فردا هم چنین رضایتى حاصل باشد. براى فردا تلاش و کوششى جدید لازم است و او همچنان باید در کار اصلاح و پیشرفت خود باشد.  

9- شرط قیمت و بها

بسیارى از پدران و مادران به واقع براى خودشان جایزه‌اى مى‌خرند نه براى فرزندان آنها .

شاید نمى‌دانند که فرزندشان بین طلا و برنج، بین کائوچو و پلاستیک فرق نمى‌گذارند.

چیز قیمتى یا ارزان براى کودک یکسان است. براى تشویق کودک و جایزه دادن به او اشیائى گران‌قیمت مى‌خرند و آنگاه براى اینکه آن شیء نشکند آن را در قفسه‌اى قرار داده و آن را قفل و کودک را از بازى محروم مى‌کنند.

در چنین صورت بدست کودک چه رسیده است؟

آیا بهتر نبود که همان اسباب‌بازى ارزان‌قیمت پلاستیکى براى کودک تهیه مى‌شد و از آن بهره‌مند مى‌گشت؟  

10- شرط سازندگى

تشویق کودک بگونه‌اى باشد که در او سازندگى ایجاد کند نه غرور و نه خودپسندى و خودبینی.

تشویق باید اخلاق او را بهتر سازد، راه و روش او را براى رسیدن به هدف جهت دهد، به میزان کار و تلاش او بیفزاید و بالاخره او را از پیش بهتر سازد.       

همچنین اسباب و ابزارى که براى تشویق کودک تهیه مى‌کنیم باید به گونه‌اى باشند که فکر و ذهن او را بحرکت اندازند، در او ابتکار و ابداع پدید آورند و کودک با آنها به صورت فعال برخورد کند نه منفعل. مثلاً اسباب‌بازى تشویقى از نوع ماشین کوکى نباشند، بلکه از نوع وسایل ساختمانى باشد و ...   

همچنین نکات دیگرى هم در این زمینه مورد نظر است از جمله رعایت نیاز کودک، رعایت شوق و رغبت کودک به شیئ.

شاید کودکى همه گاه در آرزوى داشتن یک ساعت‌مچى است. بهتر است تشویق و جایزه او همین شیئ باشد

 

  «همانا این دل ها همانند بدن ها افسرده می شوند، پس برای شادابی دل ها، سخنان زیبای حکمت آمیز را بجویید»

 

حکمت91.نهج البلاغه.امام علی (ع)

 

 

اگر در این روزگار مُردم، بگویید به او بگویند:

*مادرانه ها*

دوشنبه 12/12/1387 - 21:45 - 0 تشکر 94913

 به نام خالق مخلوقات 

با سلام و صلوات بر محمد و آل محمد (ص)

خب خدا را شكر با این كه این تایپیك واقعا یك تایپیك تخصصی است، اما دوستان را نمی بینیم 

راستش قشنگ ترین جمله ای كه در این متن دیدم 

آخرین جمله بود

شاید کودکى همه گاه در آرزوى داشتن یک ساعت‌مچى است.

بهتر است تشویق و جایزه او همین شیئ باشد

راستش اگر نیاز و علاقه كودك شناسایی شود، و متناسب با آن جایزه داده شود، بسیار عالی است

البته فاكتور بگیرید بچه هایی رو كه، هر چه چشم می بینه، دل می خواهد

راستش، شاید هدیه و جایزه خریدن برای بچه ها راحت ترین نوع جایزه دادن است

می دانید چرا ؟؟؟

چون بچه ها حتی با گرفتن یك پاك كن، یا مداد، یا خط كش 

چنان به وجد می ایند كه خدا میداند

و خیلی خوبه كه معلمین از این خصلت بچه ها سود بیشتری ببرند

مگه قیمت چند تا پاك كن و خط كش و ... چه قدر است.

 
شيخ رجبعلي خياط فرمود: 

اگر ما به قدر ترسيدن از يک عقرب از عِقاب خدا بترسيم،

همه کارهاي عالم اصلاح ميشود
 
 
 
اللهم صل علي محمد و ال محمد و عجل فرجهم 
 
سه شنبه 13/12/1387 - 0:37 - 0 تشکر 94970

مرجان آسمونی

 --------------------------------

سلام

برای بچه های شیطون نباید جایزه گرفت

وقتی عمل اشتباهی از این بچه ها سر زد نباید بهشون خندید چون این مثل تشویق عمل میکنه و بچه فکر میکنه کارش درست بوده!

باید از روش تقویت منفی استفاده کرد

یعنی وقتی بچه عمل اشتباهی انجام میده به مدت محدودی یه چیزی که دوست داره رو ازش گرفت

یا مثلا بهش فهموند که کارش درست نبوده

هیچ وقت عمل تشویق رو برای این بچه ها استفاده نکنید

کاملا اشتباهه! 

روزی تو خواهی آمد از کوچه های باران
تا از دلم بشوئی غمهای روزگاران...
سه شنبه 13/12/1387 - 12:21 - 0 تشکر 95025

 به نام خدا

سلام

از همه ی دوستانی که بحثو پیگیری می کنن ممنونم.

ستاره کوچولو گرامی

از نظر من جمله ای که شما گفتین و همچنین این جمله قشنگ بودن:

فرزند شما ممکن است عمل مهمى را انجام دهد و شما او را مستحق تشویق بدانید. ولى در این امر شیوه‌ای در پیش گیرید که قابل ادامه باشد.

آنچنان نباشد که براى یک عمل عادى کودک تمام لغات و اصطلاحات مربوط به تشویق و تقدیر کودک را یکباره به کار برید.  

همچنین ممکن است فرزند شما در کلاس اول ابتدائى شاگرد اول شود. بخاطر شاگرد اول شدن او خرید یک دوچرخه خطاست.

زیرا بر این اساس شما بذر توقعى بزرگ را در اندرون او کاشته‌اید.

اگر این کودک در کلاس پایانى دوره ابتدائى رتبه اول شود ناگزیر باید براى او اتومبیل بخرید!!

 در مورد بچه های شیطون و پرخاشگر هم بعضی وقتا تقصیر خودمونه:

***

دلیل دیگر رفتارهای پرخاشگرایانه کودکان می تواند این باشد که همیشه به خاطر این رفتار مورد تشویق قرار گرفته اند.

(یعنی چی مورد تشویق قرار گرفته اند؟!!)

 خیلی از پدر و مادرها آرزو می کنند که فرزندی قوی بزرگ کنند که بتواند در موقعیت های سخت روی پای خود بایستد. از اینرو خیلی از آنها سهواً  این رفتار پرخاشگرایانه را در آنها تشویق می کنند.

در واقع حتی با تنبیه کردن بچه ها به خاطر چنین رفتارهایی هم ممکن است دوباره چنین اعمالی را مرتکب شوند.

مثلاً تصور کنید که کودکی در یک گوشه از اتاق مشغول درست کردن یک پازل است.

بعد از گذشت نیم ساعت او در سکوت تقریباً پازل را به انتها می رساند.

در این فاصله والدین بااینکه همان اطراف هستند اما کوچکترین کلمه ای بر زبان نیاورده اند. تا جاییکه کودک تکه آخر پازل را پیدا نمی کند و بعد آنقدر خسته می شود که می زند زیر پازل و آن را پرتاب می کند و گریه و داد و بیداد سر می دهد.

اینجا پدر یا مادر وارد جریان می شود و به سرزنش و توبیخ کودک پرداخته و او را به اتاقش می فرستد.

شاید به نظر برسد که آن پدر یا مادر کار صحیحی انجام داده اما اشتباه او این بوده که فقط وقتی کودک رفتار پرخاشگرایانه از خود بروز داده وارد جریان شده است.

در برخورد با رفتارهای پرخاشگرایانه کودکان باید سعی کنید حتی به کوچکترین رفتار درست و مثبت آنها توجه کرده و آنرا تشویق کنید و در حد ممکن به رفتارهای منفی آنها بی توجهی نشان دهید. تشویق می تواند راه بسیار خوبی برای انگیزه دادن باشد.

همچنین باید به یاد داشته باشید که تغییر رفتار کار بسیار دشواری است و نیاز به صرف حوصله و صبر زیادی دارد. تبدیل یک کودک پرخاشگر به یک کودک آرام یک شبه اتفاق نمی افتد.

برگرقته از سایت " www.zendagi.com "

***

 

  «همانا این دل ها همانند بدن ها افسرده می شوند، پس برای شادابی دل ها، سخنان زیبای حکمت آمیز را بجویید»

 

حکمت91.نهج البلاغه.امام علی (ع)

 

 

اگر در این روزگار مُردم، بگویید به او بگویند:

*مادرانه ها*

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.