ادامه از پست قبل
اصول و شرایط تشویق
5- مقتضاى درک و فهم
همه کودکان به یک میزان نمىفهمند و هوش آنها به یک اندازه نیست. به همیننظر موضعگیرىها در قبال کودکان به یک گونه نمىتواند باشد. ممکن است تشویقى براى یک کودک اقناع کننده باشد و براى کودک همسّن او که از هوش برترى برخوردار است اهانت و تحقیر بحساب آید.
اینکه سعى دارند کودکان تیزهوش را از دیگر کودکان جدا کنند و تربیت نمایند به علل گوناگون است از جمله رعایت همین نکات که از ظرافت خاصى برخوردارند. ممکن است فردى در سن بلوغ باشد و مانند کودکان بیندیشد و کودکى کمسن و سال باشد و به اندازه بالغان فکر کند. این تفاوتها را باید مورد توجه قرار داد.
6- شرط تداوم
فرزند شما ممکن است عمل مهمى را انجام دهد و شما او را مستحق تشویق بدانید. ولى در این امر شیوهای در پیش گیرید که قابل ادامه باشد.
آنچنان نباشد که براى یک عمل عادى کودک تمام لغات و اصطلاحات مربوط به تشویق و تقدیر کودک را یکباره به کار برید.
همچنین ممکن است فرزند شما در کلاس اول ابتدائى شاگرد اول شود. بخاطر شاگرد اول شدن او خرید یک دوچرخه خطاست.
زیرا بر این اساس شما بذر توقعى بزرگ را در اندرون او کاشتهاید.
اگر این کودک در کلاس پایانى دوره ابتدائى رتبه اول شود ناگزیر باید براى او اتومبیل بخرید!!
7- مستقیم بودن تشویق
برخى از پدران و مادران عادت دارند که بخاطر اخلاق و رفتار کودک و هم بعلت پیشرفت تحصیلى او جایزهاى تهیه کرده و محرمانه به مدرسه ببرند و از معلم و مدیرش بخواهند که آن را به اسم خود در سر صف به کودک تحویل دهد.
این کار نوعى ارتکاب خطا براى معلم است.
زیرا کودک این توقع را از او دارد که در مراحله بعدى گامهاى مهمتر و یا لااقل مساوى آن بردارد و در حالیکه معلم عاجز است.
ثانیاً براى دیگر کودکان حسرتآفرین است که فلان طفل همکلاسى بخاطر فلان مسئله بچنین جایزهاى دست یافته و آنها سرشان بى کلاه مانده
و ثالثاً اگر روزى این حقیقت براى کودک کشف شود دیگر به چنین والدین و معلمى اعتماد نخواهد کرد و ....
8- خوددارى از دادن سند
فرزند و یا شاگرد خود را تشویق کنید بدان شرط که تشویق شما سندى براى ابراز غرور و احساس اقناع همیشگى از اخلاق و رفتار و پیشرفت نشود و او فکر کند که بر این اساس واجد جمیع کمالات شده و دیگر نیازى به کار و تلاش ندارد.
براین اساس به او نوشتهاى ندهید که از اخلاق و رفتارش کاملاً رضایت دارید. اگر چنین نوشتهاى مىدهید آن را محدود کنید، بدینگونه که تا این تاریخ از اخلاق و رفتار او رضایت داشتهاید. بدین معنى که معلوم نیست براى فردا هم چنین رضایتى حاصل باشد. براى فردا تلاش و کوششى جدید لازم است و او همچنان باید در کار اصلاح و پیشرفت خود باشد.
9- شرط قیمت و بها
بسیارى از پدران و مادران به واقع براى خودشان جایزهاى مىخرند نه براى فرزندان آنها .
شاید نمىدانند که فرزندشان بین طلا و برنج، بین کائوچو و پلاستیک فرق نمىگذارند.
چیز قیمتى یا ارزان براى کودک یکسان است. براى تشویق کودک و جایزه دادن به او اشیائى گرانقیمت مىخرند و آنگاه براى اینکه آن شیء نشکند آن را در قفسهاى قرار داده و آن را قفل و کودک را از بازى محروم مىکنند.
در چنین صورت بدست کودک چه رسیده است؟
آیا بهتر نبود که همان اسباببازى ارزانقیمت پلاستیکى براى کودک تهیه مىشد و از آن بهرهمند مىگشت؟
10- شرط سازندگى
تشویق کودک بگونهاى باشد که در او سازندگى ایجاد کند نه غرور و نه خودپسندى و خودبینی.
تشویق باید اخلاق او را بهتر سازد، راه و روش او را براى رسیدن به هدف جهت دهد، به میزان کار و تلاش او بیفزاید و بالاخره او را از پیش بهتر سازد.
همچنین اسباب و ابزارى که براى تشویق کودک تهیه مىکنیم باید به گونهاى باشند که فکر و ذهن او را بحرکت اندازند، در او ابتکار و ابداع پدید آورند و کودک با آنها به صورت فعال برخورد کند نه منفعل. مثلاً اسباببازى تشویقى از نوع ماشین کوکى نباشند، بلکه از نوع وسایل ساختمانى باشد و ...
همچنین نکات دیگرى هم در این زمینه مورد نظر است از جمله رعایت نیاز کودک، رعایت شوق و رغبت کودک به شیئ.
شاید کودکى همه گاه در آرزوى داشتن یک ساعتمچى است. بهتر است تشویق و جایزه او همین شیئ باشد