امام خمینی (ره):
چنانچه خود انسان تربیت نشود ، نمی تواند دیگران را تربیت کند .
کل آیتم ها 9
زبان بدن رادانستنبه طرز راه رفتن و نوع نشستن خود توجه و جایتان را عوض کنید.به سمتی حرکت کنید که دانش آموزانتان احساس کنند تمام حواس شما به آن هاست.برخلاف تصور عموم، گفت و گو های ما در میان جمع غالبا غیر کلامی است.یعنی به توضیح نیاز ندارد. حالت صورت، طرزقرار گرفتن دست و پا، حتی چشم و ابروها با دیگران صحبت می کنند.دانش آموزان با ملاحظه هرحرکتی به خوبی می فهمند که حال معلمشان چگونه است.پس حرکاتی انجام دهیدکه به گیرنده های حساس آنها پیامی جز آرامش و صفا ارسال نکند.
جوش نیاوردنآرام باشید. زود جوش نیاورید.کودکان و نوجوانان از معلمانی که خیلی سریع عکس العمل نشان می دهند فاصله می گیرند.« این چه حرفی بود زدی! برو بیرون.»این دانش آموز را ببرید دفتر» و..ناخدای باتجربه در زمان طوفان کشتی را به خوبی کنترل می کند.
به روز بودنمعلم باید با تمام وجود در کلاس حاضر باشد.طوری که بچه ها احساس کنند معلمشان همگام با زمان در کنار آن هاست.برای برقراری ارتباط بهتر و تدریس موثرتر، با زبان و دنیای آنها بیشتر آشنا شوید.نام وسایل ، تلفن های همراه، رایانه ها و برنامه های جدید رابدانید.به تجربه و با اطمینان می گویم :وقتی از عالم خودشان دو سه مثال طرح کنید ، خیلی به وجد می آیند.حتی از توانمندی شما هم به دیگران می گویند.اعتبار علمی اطلاعات خودتان را روز به روز شارژ کنید.
اول شخص مفرد بودننگویید« سرو صدا زیاد است.»بگویید « به نظر من سرو صدا زیاد است .»شخصیت خودتان را نشان دهید. از خودتان با عنوان اول شخص مفرد صحبت کنید. وقتی کسی در قاب «من» حرف می زند،خودش را به عنوان موجودی با درک و فهم و احساس معرفی می کند.با دور شدن از وضعیت« روبات سخن گو.» خود را نسبت به فضای کلاس در موقعیت نزدیک تری قرار دهید. ادامه دارد...
به نام خدا و سلامممنون مطلب جالبی بود گاهی وقت ها یه جمله کوتاه یا یک حرکت کوچیک تاثیر بسیاری داره که ما از اون غافلیم
«اللهم صل علی محمد و ال محمد و عجل فرجهم»
رواق منظر چشم من آشیانه توست کرم نما و فرود آ که خانه خانه توست
انجمن تعلیم و تربیتیها
زنجیره اعتبار بودنمتاسفانه هر ساله عده ای از پدرو مادرها در ابتدای سال تحصیلی نزد معلم جدید فرزندشان می آیند و از معلم یا معلمان سال های قبل شکایت می کنند. بعدهم به طور عجیبی خدارو شکر می کنند که واقعا « امسال شانس آوردیم که چنین آموزگاری نصیب فرزند ما شد.»« امیدواریم شما بتوانید نقاط ضعف سال گذشته را برطرف کنید. »فریب تعریف چنین افرادی را نخورید. مطمئن باشید سال آینده هم در مورد شما نقدهایی خواهند داشت.نکند با پذیرفتن چنین گفته های و قضاوت نادرست، شخصیت و آبروی همکاران را زیر سوال ببریم.یکی از ویژگی مدارس خوب آن است که در آن همه خود را مانند حلقه های زنجیر می دانند. اگر یکی از حلقه ها آسیب ببیند، زنجیر دیگر زنجیر نیست.
قابل پیش بینی بودنصدای خنده بچه ها در راهرو پیچیده بود. به کلاسشان رفتم. معلمشان نیامده بود. گروه نمایش نقش یکی از معلم ها را بازی می کرد؛ وارد شدن به کلاس، بیان جمله ای خاص، نشستن روی میز و ضربه زدن به آن.هر کدام برای بینندگان تداعی کننده رفتار ثابت و مشخص یک معلم بود.« تکیه کلام » داشتن نیز نقص مهمی است که باید زود برطرف شود.این چیزها دانش آموزان را به طور مستقیم می آزارد به همین خاطر در فرصتی مناسب، دغدغه هاشان را به شکل دیگری نشان می دهند.بعد از ورود به کلاس چند لحظه صبر کنید. به طور واضح به همه بچه های حاضر سلام کنید. سه تا پنج دقیقه را به گفت و گوی آزاد اختصاص دهید. بگذارید بچه ها حرف بزنند.اگر حرفی نداشتند شما بگویید« این را شنیده اید که ... دیروز داشتیم... » بگذارید هرروز حرف های خودش را داشته باشد.
مچ گیری نکردنبعد از نظر سنجی از دانش آموزان متوجه شدم یکی از مواردی که آن ها اصلا نمی پسندند « مچ گیری » برخی دبیران است.سوالات کاراگاهی را کنار بگذارید. هرباراوقات کلاس را بابرگزاری امتحان تلخ نکنید.اثر تحقیروتوهین کمترازتنبیه بدنی نیست.عده ای هرچنداندک از معلمان فکر می کند حالا که تنبیه بدنی ممنوع است راههای دیگری برای مهاردانش آموزان تنبل و بی ادب وجوددارد.ولی یادآوری میکنم کار سخت معلمان« ساختن» است نه خراب کردن. اگر توانستید دانش آموز گریزپای و در حال اخراج از مدرسه را به درس و مطالعه علاقمند کنید، به یقین شما هنرمندی واقعی هستید.منبع: نشریه معلم/ آبان ماه 1392