انتقال مفاهیم دینی به کودکان و نوجوانان در قالب شیوه های نو
کودک،نوجوانمفاهیم دینی،تربیت دینی،شعر ،داستان،مطالب اموزنده و جذاب
تجمعیعی
بسم الله الرحمن الرحیمبا سلام.با توجه به فراخوان شما، این مطلب را به عنوان نمونه در زمیه انتقال مفاهیم دینی به نوجوانان تهیه کرده ام که اگر مورد موافقت قرار گرفت در خدمت باشم .با تشکر.باسمه تعالیتذکر:این مطالب میتواند هم مورد استفاده عزیزان مبلغ جهت نوجوانان دختر و هم خانواده ها جهت انتقال مفاهیم و مطالب دینی قرار گیرد. نمونه:اول یا روز اول1- ز..........................مثل زندگی 2- عاقل کیه ؟3- تقلید صورتحسابشبی ، پسری نزد مادرش که در آشپزخانه در حال پختن شام بود ، رفت ویک برگ کاغذ به او داد . مادرش دستهایش را با حوله ای تمیز کرد ونوشته ها را با صدای بلند خواند . پسر با خط بچه گانه نوشته بود :صورتحساب : کوتاه کردن چمن باغچه 5000 تومانمرتب کردن اتاق خوابم 1000 تومانمراقبت از برادرکوچکم 3000 تومانبیرون بردن سطل زباله 2000 توماننمره ریاضی خوبی که امروز گرفتم 6000 تومانجمع بدهی شما به من 17000 تومانمادر در چند دقیقه به چشمهای منتظر پسرش نگاه کرد وبعد خودکارش را گرفت و پشت برگه صورتحساب پسرش اینها را نوشت :بابت سختی 9 ماه بارداری که توی بدنم بزرگ شدی ...........هیچیبابت همه شبهایی که بالای سرت نشستم ودعا کردم...........هیچیبابت همه زحمتهایی که توی این چند سال برات کشیدم تا تو بزرگ بشی.........هیچیبابت غذایی که برایت درست کردم ، نظافت و اسباب بازیهایت ..................هیچیواگر همه اینها را جمع بزنی می فهمی که من به خاطر اینکه تورو دوستت دارم هیچ هزینه ای نگرفتم . وقتی پسر آنچیزی راکه مادر نوشته بود خواند چشمانش پراز اشک شدودر حالی که به چشمان مادرش نگاه میکرد گفت:((مامان دوستت دارم )) بعدش خودکار را برداشت وزیر صورتحسابی که خودش برای مادرش درست کرده بود نوشت: قبلا به طور کامل پرداخت شده ! بچه ها راستی اگر بابا و مامان بخوان برای ما یک صورتحساب بنویس چقدر می شه ؟راستی که خیلی میشه ؟ پس بیاید ما هم به جای دادن صورتحساب به بابا ومامان تا می توانیم به آنها محبت کنیم .با کمی تغییر از کتاب ((ز مثل ............زندگی نوشته مسعود لعلی)) صفحات 86و87 عاقل ترین فرد کیه ؟بچه ها به نظرشما به چه کسی عاقل می گویند؟ (هر کس جوابی می دهد )بچه ها یک روز حضرت امام صادق (ع) امام ششم ما از یکی از شاگردانش به نام ابوحنیفه پرسید که به نظر تو به چه کسی عاقل می گویند ؟ ابوحنیفه گفت : آنکسی که فرق خوبی و بدی وآدم خوب وبد را بسنجد ؟ امام صادق فرمود: خب اگر اینطور باشد حیوانات هم خوب و بد را می شناسند و بین کسی که آنها را بزند و اذیت کند با کسی که به آنها غذا بدهد ومحبت کند ودست به سروگوششان بکشد فرق می گذارند ، اما ما حیوانها را عاقل نمی دانیم . ابوحنیفه به امام صادق گفت : خب پس خودتان بفرمایید به چه کسی عاقل می گویند :امام صادق(ع) فرمود : عاقل ترین فرد کسی است که بین خوب و خوب تر ، خوب تر را انتخاب بکند و بین بد وبدتر سراغ بدتر نرود . مثلا اگر کسی هست که دوستی ندارد اگر برود بایک نفر آدم ناجور دوست شود این آدم عاقلی نیست یا اگر دختر خانمی حجاب دارد هم می تواند با یک مانتوی خوب که تنگ نباشد بیرون بیاید وهم با چادر ، خوب چادر خوبتر است . اگر این دختر چادر سرش کرد ، آن خانم دختر عاقل تری است .خلاصه کسی که بین خوب وخوب تر ، خوب تر را انتخاب میکند و بین بد وبد تر سراغ بدتر نرود آدم خیلی عاقلی است.(قصه های خوب برای بچه های خوب، مهدی آذر یزدی جلد 8 ) ت ق ل ی د چیه ؟ابتدا مربی خودش حرکاتی را انجام میدهد ودر ضمن آن کمی هم با بچه ها شوخی ها می کند و آنها را سرکار میگذارد؟ مثلا می گوید دست روی سر ، دست ها بالا ، دست ها پایین ، حالا دست روی پیشانی اما مربی دستش را روی چانه می گذارد یا می گوید بینی را بگیرید و خودش گوشش را می گیرد وحرکاتی امثال اینها . بعد از بچه ها سوال میکند که خب بچه ها به این کار شما که حرکات من را تقلید کردید چی میگن ؟ بچه ها را راهنمایی می کنیم که جواب بدهند تقلید ؟بعد از یکی از بچه ها می خواهم بیاید واز صفحه ای که در آن تعدادی شکل است گزارش بدهد . مثلا شکلهای زیر را روی یک برگه می کشیم و از او می خواهیم که توضیح دهد در برگه چه شکلهایی می بیند .
مثلا به بچه ها می گوید : سلام بچه ها من گزارشگر مدرسه .........به اطلاع شما می رسانم که در این برگه من 3 عدد مثلث هست ، 2 عدد مستطیل ، 2 عدد لوزی ، من 4 عدد مربع می بینم و 3 عدد دایره ، خب در اینجا گزارش من به پایان می رسد .بعد جایزه ای به گزارشگر می دهیم واز او می خواهیم بنشیند . بعد به بچه ها می گوئیم خب بچه ها حالا یک مسابقه هوش داریم چه کسی حاضر است در این مسابقه شرکت کند . چند نفر را انتخاب می کنیم وتعداد شکلهای موجود را از حفظ از آنها می پرسیم هرکدام پاسخ صحیح دادند به آنها جایزه می دهیم .بعد برای بچه ها توضیح میدهیم ومی پرسیم : بچه ها شما شکلها را دیدید ؟ جواب می دهند : نه بعد می گوییم خب بچه ها همانطور که شما بدون اینکه کاغذ وشکلها را ببینید به دوستتون اعتماد کردید و هر چی گفت قبول کردید ما هم برای فهمیدن احکام دینی چون همه نمی توانیم خودمان در حوزه علمیه درس بخوانیم حرف کسانی را که در حوزه های علمیه درس خواندند و احکام شرعی ورساله را خوب می فهمند قبول می کنیم و تا وقتی خود امام زمان بیایند احکاممون را از روی حرفهای اونها انجام می دهیم و به آنها اعتماد می کنیم . ((با کمی تغییر از ره توشه راهیان نور ، دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم ))
منبع:ز مثل ...زندگی.لعلی/قصه های خوب برای بچه های خوب.مهدی اذر یزدی/ره توشه راهیان نور