2ـ نوع خطی (in – line)
این نوع پمپ سوخت در بیرون از مخزن نصب می گردد. پمپ شامل موتور الکتریکی و واحد پمپ، شیر یک طرفه شیر تعدیل فشار، فیلتر و میراکننده (silencer) نوسانات فشار سوخت می باشد.
پمپ
پمپ شامل گردنده (روتور) (که توسط موتور الکتریکی به چرخش در می آید) و فضا پرکن پمپ (pump spacer) (که به عنوان فلانج خروجی پمپ عمل می کند) و غلتک ها (rollers) (که به عنوان آب بند بین روتور و فضا پرکن پمپ عمل می کنند) می باشد. هنگامی که موتور الکتریکی می چرخد باعث چرخش گردنده یا روتور میگردد و در نتیجه غلتک ها در امتداد دیواره داخلی فضا پرکن پمپ در اثر نیروی گریز از مرکز به حرکت در می آیند. این حرکت باعث تغییر حجم فضای احاطه شده توسط این قطعات و در نتیجه پمپ شدن سوخت می گردد.
جریان یافتن سوخت از داخل موتور الکتریکی باعث ایجاد فشار و باز شدن شیر یک طرفه و عبور آن از قسمت میراکننده نوسانات فشار سوخت می گردد. شیر تعدیل فشار و شیر یک طرفه دارای کارکرد مشابه با موارد مشخص شده در پمپ سوخت از نوع داخل مخزن می باشد.
مهم
1ـ هنگامی که موتور خودرو متوقف می شود پمپ کار نمی کند.
2ـ گیر کردن آشغال در فیلتر یا سایش پمپ باعث کاهش بازدهی پمپ و افت قدرت خروجی موتور می گردد.
3ـ هنگامی که سوخت از اطراف موتور الکتریکی می گذرد، قسمت داخلی آن باید کاملاً از سوخت پر شود و هیچگونه اکسیژن وجود نداشته باشد.هر چند هنگامی که خودرو با سوخت کار می کند به دلیل پر بودن خط سوخت رسانی از بنزین خطر انفجار ناشی از جرقه موتور الکتریکی وجود ندارد.
4ـ پمپ سوخت نمی تواند دمونتاژ شود ولی در صورت خرابی کل قطعه پمپ باید تعویض گردد.
کنترل پمپ سوخت
پمپ سوخت در خودرو مجهز به موتور با سیستم EFI، فقط به هنگام کارکرد موتور عمل می کند. در صورتی که سویچ جرقه در موقعیت روشن (ON) قرار گیرد جهت رعایت نکات ایمنی در حین عدم کارکرد موتور، پمپ سوخت نمی تواند عمل کند.
عملکرد کنترل پمپ سوخت
مطابق موارد نشان داده شده در شکل زیر هنگامی که میل لنگ موتور به چرخش درمی آید، جریان الکتریکی از ترمینال ST سویچ جرقه به طرف سیم پیچ L2 مربوط به رله باز کردن مدار و سپس به طرف زمین جریان می یابد. هنگامی که رله در وضعیت روشن (ON) قرار می گیرد باعث حرکت جریان الکتریکی به طرف پمپ می گردد. د رهمین زمان صفحه اندازه گیری در فلومتر هوا، توسط هوای مکیده شده باز شده و سویچ پمپ سوخت قرار گرفته شده در فلومتر در موقعیت روشن (ON) قرار گرفته و باعث حرکت جریان الکتریکی به طرف سیم پیچ L2 می شود. تا زمانی که موتور کار می کند رله در وضعیت روشن (ON) قرار می گیرد.
مقاومت R و خازن C در رله باز کردن مدار برای جلوگیری از باز شدن کنتاکت ها در هنگام توقف جریان الکتریکی به سیم پیچ L1 ناشی از افت ناگهانی حجم هوای مکش در نظر گرفته شده است و به علاوه از ایجاد جرقه در بین کنتاکت ها جلوگیری می کند.
کنترل پمپ سوخت در سیستم تزریق سوخت الکترونیکی (EFI) از نوع D
اختلاف این نوع با سیستم از نوعL فقط در روش اتصال زمین دادن رله باز کردن مدار می باشد. بدین ترتیب که هنگامی که واحد ECU سیگنال Ne را از دلکو دریافت می کند. ترانزیستور Tr در داخل آن در موقعیت روشن (ON) قرار می گیرد و در نتیجه جریان الکتریکی از سیم پیچ L1 (مربوط به رله تغذیه انرژی الکتریکی) پمپ عبور نموده و آن را در تمام مدت کارکرد موتور در وضعیت (ON) نگه می دارد.
کنترل سرعت پمپ سوخت
کنترل سرعت پمپ سوخت برای کاهش سرعت پمپ، سایش پمپ و کاهش میزان انرژی الکتریکی مصرف شده در مدت زمان زیادی که موتور به سوخت زیادی نیاز ندارد (هنگام کارکرد موتور تحت سرعت هرزگرد) در نظر گرفته شده است. وقتی جریان الکتریکی بین رله کنترل پمپ و پمپ سوخت از طریق مقاومت جریان می یابد، پمپ سوخت تحت سرعت پایین می چرخد.
هنگامی که میل لنگ موتور به چرخش درمی آید و یا موتور تحت سرعت بالا یا تحت بارگذاری های سنگین کار می کند، واحد ECU باعث عملکرد رله کنترل پمپ و تماس کنتاکت A شده و در نتیجه سرعت چرخش پمپ سوخت افزایش می یابد.