گفتوگو خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) با مدیر بازاریابی و فروش شركت سایپا درباره نحوه عملكرد این سیستم و دستاوردهای آن در پی میآید:
** شما تا كنون حجم فروش اینترنتی زیادی از بابت فروش اینترنتی خودرو داشتهاید، اما آیا برنامه خاصی برای توسعه این فروش دارید؟
در فاز اول راهاندازی فروش اینترنتی و طی شش ماه چیزی حدود 270 میلیارد تومان فروش داشتیم كه از پیشبینیهای ما نیز فراتر رفت و اگر با كمبود خودرو مواجه نبودیم، این رقم حتی بالاتر نیز میرفت. از ابتدای آذرماه كلیه فروش محصولات سایپا از طریق اینترنت (تحت وب) انجام خواهد شد و مردم میتوانند در 15 دقیقه خودرو مورد علاقهشان را خریداری كنند.
** هدف اصلی از این كار چیست؟
ما در فروش اینترنتی به دو نكته توجه كردهایم؛ یكی اینكه مشتریان وقت زیادی برای خرید خودرو ندارند و دیگر اینكه مردم انتظار دریافت بهترین خدمات را دارند.
** آیا مردم به صورت عمده علاقهای به خرید از اینترنت دارند؟
طی بررسیهای انجام شده در خصوص نقاط ضعف و قوت این سیستم به این نتیجه رسیدیم كه مردم علاقه بیشتری برای خرید خودرو از طریق اینترنت در منزل و محل كار خود دارند، ولی مشكلی كه دراین میان با آن مواجه شدیم، عدم پشتیبانی سیستمهای كارتهای عابربانكهای عضو شتاب همه بانكها برای خرید اینترنتی بود؛ به طوری كه در حال حاضر فروش اینترنتی فقط برای دارندگان كارتهای بانك ملت، پارسیان و سامان امكان پذیر است.
** پس بقیه فروش برای كسانی كه دارای حساب بانكی در سایر بانكها هستند، به چه شكلی انجام میشود؟
این مشكل به نوعی حل شده و از اول آذرماه حتی كسانی كه فاقد كارتهای عضو شتاب باشند، میتوانند از اینترنت خرید كنند.
** درباره چگونگی انجام این كار برای كسانی كه قصد خرید خودرو از این طرق را دارند، توضیح بیشتری میدهید؟
این افراد در ابتدا درخواست خود را در یكی از سایتهای اینترنتی www.saipacorp.com یا www.iranecar.com یا www.saipagroup.ir وارد میكنند كه در آنجا بخشی مربوط به خرید بدون كارت گنجانده شده است. در صورت ورود به سیستم و گرفتن یك پرینت از فرم مورد نظر و پر كردن آن میتوانند حواله پرینت شده را به بانك برده و با پرداخت وجه خودرو مورد نظر، آن حواله را پرفراژ (ماشینشده) كنند.
** پس از آن چقدر طول میكشد كه پول به حساب سایپا واریز شود؟
پس از واریز پول به حساب بانك، اطلاعات مالی خریدار وارد سایت شركت سایپا میشود و عملا از زمان واریز پول، مشتری آماده تحویل خودرو شده و یك كد شناسایی برای وی تعریف میشود كه از ابتدای آذرماه علاوه بر فروش اینترنتی، این روش نیز به سیستم فروش سایپا اضافه خواهد شد.
** تفاوت این روش با روشی كه برای فروش قبلا در نمایندگی های شما اعمال میشد، چیست؟
تفاوت این سیستم با روش فروش قبلی كه در نمایندگیهای سایپا اعمال میشد، این است كه تا پیش از این، مردم به نمایندگیها میرفتند و چك بانكی تحویل میگرفتند و در بعضی موارد اتفاق میافتاد كه 10روز چك مشتری برای اینكه به نزد نمایندگی رسیده و پذیرش رسمی صورت گیرد، در كش و قوس رسیدن به مقصد معطل میماند. یعنی مشتری 10 روز پیش چك را تحویل داده، ولی 10 روز دیگر در دفتر فروش سایپا به ثبت میرسید و در واقع مبدا شروع انتظار برای تحویل خودرو، از زمان ثبت چك در نمایندگی فروش محسوب میشد.
** یعنی برای تحویل فوری به عنوان مثال یك دستگاه پراید، عملا 40 روز معطل میشد؟
همین طور است. در این میان مشتری انتظار داشت كه خودرو خود را كه مثلا اگر برای تحویل فوری 30 روزه بود، از زمان ارائه چك و پس از 30 روز دریافت كند كه عملا با تاخیر یاد شده این زمان به چیزی حدود 40 روز میرسید. حتی بعضی از چكها كه دارای خط خوردگی بود، با مشكل وصول مواجه میشد؛ بنابراین این سیستم فروش سایپا به طور كلی در راستای رضایتمندی و حقوق مشتری است.