<<به نام صانع کل مصنوع>>
در مکانیک یکی از اجزای مهم هر ماشین گردننده و یا محورها یاتاقانها میباشد که سلامت این قطعه باعث سلامت وکارکرد مناسب دستگاه است در جدول زیر به اختصار عیوب یاتاقانها معرفی میشود.
((جدول کلی عیب یابی یاتاقانها)) ردیف | نوع عیب | علت بروز عیب | چگونگی رفع عیب |
1 | سر و صدای بیرینگ زیاد است | 1-اجسام خارجی در داخل قفسه نفوذ کرده است2- لقی به اندازه کافی نیست | 1- کاسه نمد تعویض شود2- یاتاقان تمیز شود3- لقی تنظیم شود |
2 | لرزش در هنگام کار وجود دارد | آب و اجسام خارجی داخل بیرینگ نفوذ کرده است | 1- کاسه نمد تعویض شود2- بیرینگ تمیز شود |
3 | تغییر تدریجی در سر و صدا | تغییر لقی- افزایش دما – شیار ها پوسته پوسته شده | رفع اشکال روغن کاری |
4 | روغن به حد کافی نمی رسد | انتخاب روغن یا گریس اشتباه بوده | راهنمای کارخانه سازنده مطالعه شود |
5 | خوردگی شیمیایی | 1- وجود بخارات اسیدی در محیط2- روغن اسیدی است3- انبار کردن نامناسب بوده4- عدم وجود کاسه نمد برای جلو گیری از نفوذ آب | برطرف کردن علت عیبتعویض بیرینگ |
6 | حرکت غیر یکنواخت | 1- آلودگی محیط2- عناصر گردنده آسیب دیده اند | تعویض بیرینگ |
7 | یاتاقان در محفظه گیر کرده | 1- محفظه پیچ خورده2- محور لنگ است(تاب برداشته است) | لنگی محور گرفته شود |
8 | روغن ناکافی است | 1- سطح روغن در تانک کم است2- نشت روغن وجود دارد | رفع اشکال روغن کاری |
9 | دما نامتعادل است | 1- دبی روغن کم است2- کیفیت روغن پایین است3- روغن کثیف است | رفع اشکال روغن کاری |
10 | تلق و تلق با سرو صدای زیاد | 1- لقی بیش از اندازه2- سطح دوّار آسیب دیده3- روغن کم است4- آلودگی محیط | 1- تنظیم لقی2- تمیز کاری3- روغن کاری مناسب |
11 | حرارت بیش از حد در سرعت بالا | وجود روغن بیش از حد | تنظیم روغن |
12 | صدمه دیدن شیار بیرینگ | 1- خطا در نصب2- رینگ داخلی به شکل مایل بر روی رینگ فشار آورده | تعویض بیرینگ |
13 | صدای سوت شدید و زیر | بدون روغن ماندن | روغن کاری مناسب |
14 | ضربات با صدای بم | محکم نبودن بیرینگ | محکم کردن بیرینگ |
15 | شکسته شدن رینگ داخلی | 1- کار کرد بعد از خرابی2- نا متناسب بودن بار گذاری | تعویض بیرینگ |
با تشکر از مهندس سید حسن نبوی خداحافظ همین حالا ma_zeighami@yahoo.com