همچنان که تجربه مثبت کارآفرینی در کشورهای توسعهیافته تایید میکند، راهاندازی کسب و کار، تاسیس شرکت تجاری و تسریع فعالیتهای اقتصادی توسط کارآفرینان تا حدود زیادی بستگی به عقاید و باورهای فرهنگی آنها دارد. اگر خانواده، مدرسه، دانشگاه و سایر نهادهای اجتماعی را به عنوان مهمترین قانونهای شکلگیری فرهنگ کارآفرینی در جامعه تلقی کنیم، متوجه میشویم که مجموعهای از عوامل اقتصادی و اجتماعی در شکلگیری فرایند کارآفرینی تاثیرگذار هستند. اما عوامل اجتماعی – فرهنگی به عنوان عوامل ساختاری در ایجاد روحیه کارآفرینی و شکوفایی استعدادهای بالقوه افراد از اهمیت بیشتری برخوردارند. به همین دلیل، در این مقاله، موضوع عوامل اجتماعی- فرهنگی توسعه کارآفرینی با رویکرد جامعهشناختی محور بحث قرار میگیرد.
مهمترین عوامل تاثیرگذار در شکلگیری «فرهنگ کارآفرینی» خانواده، مدرسه و مؤسسات آموزشی است