• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن حوزه علميه > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
حوزه علميه (بازدید: 3490)
يکشنبه 14/4/1388 - 6:51 -0 تشکر 129226
تبلیغ نامرئی

 

تبلیغ نامریی اشاره ای هم به شیوه های ناکارآمد ما در تربیت و تبلیغ دینی دارد. بی توجهی به ظرافت ها و شیوه های کار برابر است ضایع شدن کار؛از قضا سکنجبین سودا فزود.
به همین دلیل ما نیاز داریم به ظرافت ها بیشتر دقت کنیم.


تربیت و تبلیغ مستقیم
تربیت و تبلیغ مستقیم فواید زیادی دارد اما تربیت و تبلیغ غیر مستقیم از جهات زیادی با نفوذتر ماندگار تر و..است.
شما چه راه هایی را برای تبلیغ و تربیت غیر مستقیم خوانده اید و یا پیشنهاد می‌دهید.آیا با تبلیغات ادیان دیگر از جمله مسیحیان که از این نمونه اند آگاهی دارید؟پس ما را بی بهره نگذارید..........منتظر گل اندیشه و نوشته های شما هستیم .
یاعلی مدد 
التماس دعا  
تمامی مطالب برگرفته ازسایت کانون گفتمان قران

يکشنبه 14/4/1388 - 6:53 - 0 تشکر 129227

اول کمی از تبلیغ دیگران بگوییم
نمادها

1- صلیب
مسیحیان صلیب را در بلند گوی نماد همه جا بله همه جا فریاد می‌زنند و چه بسا ما نا خواسته در دام آنها افتاده باشیم:این نمادها را می‌توان در موارد زیر دید
- ساختمان سازی
- زیورآلات و طلا (گوشواره ، گردنبند،انگشتر و..)
- وسایل دکوری داخل منزل ، داخل مغازه ،داخل ماشین و...(مثل سرکلیدی،شمشیر تزیینی و...)
- مدهای لباس و طرح ها
- فیلم ها
- پوستر ها و کارت های تبریک و....
- کارتون و انیمیشن ها
- تبلیغ کالاها

مسيحيان براي تبليغ خود از سكس كمك مي‌گيرند(دختران زيبا در گروه كر،مبلغان زن زيبا،هنرپيشه هاو..)
تقبل الله

البته در برخی به وضوح این نماد دیده می‌شود و در برخی کمی وضوحش کمتر است و به تدریج وضوحش بیشتر خواهد شد با برنامه.
اینا داخل کشوره بماند که شبکه های ماهواره ای و سایت های زیاد فارسی دارند که فقط تبلیغ مسیحیت می‌کنند.
آمارشون را دارید یا خدمتتون ارائه بدم.
-آخ که تکلیف من شما چقدر سنگینه .متاسفانه اونا چهار نعل می تازند بعد جوان وبلاگ نویس و هنر مند ما ،اغلب،جوک های قومیتی و....آرشیو می‌کنندو...(در گوشتون بگم این هم تبلیغ نامریی دشمن که منو شما بد جوری تو دامش گیریم و هرهر کرکر می خندیم ای دل غافل

پیشنهاد
راستی چرا از خود اونا تو جوک ها مایه نگذاریم مانند یه منافق بوده ، یه صهیونیست بوده ، یه روز بوش میره...،یه بار به کلینتون میگن ، به بلر گفتن...
مثال یه روز مامان بلر بهش تماس میگره، میگه کجای میگه الان دارم با بیل (منظور بیلکلینتون )غذا می خورم میگه خاک برسرت تو مهد تمدنی با بیل غذا می خوردی.
بگذریم ....

يکشنبه 14/4/1388 - 6:54 - 0 تشکر 129228

داستان وضوی امام حسن و امام حسین (ع) و قضاوت پیرمرد پر است از نکات تربیتی غیر مستقیم.
1- توجه به مسن بودن پسر مرد
2- احترام به او و قاضی قرار دادن او،
3- پرهیز از بیان این موضوع در جمع
4-مایه گذاشتن از خود؛ما نمی دانیم
5-
اگه ما ها بودیم ،اغلب این طور می گفتیم:
1-ها ها این چه وضویی
2- پیر مرد پات لب گور هنوز وضو گرفتن بلد نیستی
3-هی هی ببین او چه طوری وضو میگره
4-این نماز قبوله ؟؟
5- پدر جون ببخشید شما جای پدر ما هستی ولی وضوت اشتباهه
6- بی تفاوت به من چه که اشتباه می‌گیره.


آیا می دانید نصیحت تلخ است و یکی از موانع جدی در روابط ما است به ویژه برای بزرگتر از ما وما غالبا از همین شیوه استفاده می کنیم.

يکشنبه 14/4/1388 - 6:55 - 0 تشکر 129229

استفاده از روشهای القای غیر مستقیم بر مخاطبان، می تواند از تاثیری ماندگارتر برخوردار باشد.

اصول تربیتی، تذکر و توصیه مستقیم را در هر همه جا و هر حال و موقعیتی قبول ندارد. زیرا تذکر مستقیم، چه بسا موجب شرمندگی و در تنگنا قرار دادن طرف مقابل شود و یا حتی او را در انجام آن کار مورد تذکر، گستاخ و جری نماید.

این حالت به خصوص در دوران نوجوانی و جوانی، مشهود تر هست.
دورانی که از آن اصطلاحا به «دوره مقاومت در برابر تذکرها و توصیه ها» تعبیر می شود.


در سیره و روش معصومین بزرگوار (علیهم السلام) از این دست موارد بسیار داریم. شما به آموزش غیر مستقیم وضو توسط امام حسن و امام حسین (علیهما السلام) اشاره کردید. چند نمونه دیگر را هم بنده پیدا کردم:

---------------------

امام صادق (علیه السلام) می­فرماید: هر جا كه خداوند، پیامبرش را سرزنش كرده؛ مقصود دیگران است؛ مانند آیه 74 اسراء كه می­فرماید: اگر تو را استوار نمی­داشتیم، قطعاً نزدیك بود كمی به سوی آنان متمایل شوی.

(اصول­ كافی، ترجمه، ج 4، ص 440)

---------------------

همچنین در روایات می­خوانیم: پیامبر (صلی الله علیه و آله) به گروهی كه نماز جماعت را ترك كرده بودند تذكر مستقیم نداد و نام آن­ها را اعلام نكرد، بلكه جهت هشدار به آنان، در سخنرانی خویش فرمود: سنگین­ترین نمازها بر منافقان نماز عشا و نماز صبح است، چنانچه فضیلت آن را می­دانستند، حتی اگر توانایی راه رفتن نداشتند، با خزیدن در آن شركت می­كردند.

(سیره­ پیامبر(ص) در رهبری و انسان سازی، ص 188 و به نقل از صحیح بخاری، كتاب الصلوه، باب صلوه الجماعة)

---------------------

در نقلی دیگر از حضرت علی(علیه السلام) آمده است: رسول خدا(صلی الله علیه و آله) به من دستور داد كه در میان مردم بانك برآورم كه هركس در پرداخت حقوق اجیرش ظلم كند، خداوند او را لعنت نماید و هر كس از غیر مولایش پیروی نماید، خداوند او را لعنت كند و هر كس به پدرانش ناسزا بگوید مورد لعن و نفرین خدا قرار گیرد.

جمعی از اصحاب پیامبر به همراه خلیفه­ دوم به منظور آگاهی از تفسیر این حدیث خدمت پیامبر رسیدند.

حضرت در جواب درخواست آن­ها فرمود: این كه دستور دادم هر كس بر اجیرش ظلم كند... منظور سخن قرآن است كه: ... قُل لاأسئلُكُم علیهِ أجراً إلاّ المودّة فی القُربی... بگو به ازای آن [رسالت] پاداشی از شما خواستار نیستم، مگر دوستی درباره خویشاوندان...، بنابراین هر كس به ما ظلم كند لعنت خداوند بر او باد.

امّا در مورد جمله دوم هر كس از غیر مولایش تبعیت كند... منظور سخن قرآن است كه: النّبیُّ أولی بالمؤمِنینَ مِن أنفُسِهِم...؛ پیامبر به مؤمنان از خودشان سزاوارتر [و نزدیكتر] است، و بدانید كه هركه من مولای اویم، پس علی مولای اوست.

درباره جمله سوم كه هر كس به پدرانش ناسزا گوید... من خدا و شما را شاهد می­گیرم كه من و علی هر دو پدران یك امتیم و كسی كه به یكی از ما ناسزا گوید لعنت خدا بر او باد.


چون توضیح پیامبر (صلی الله علیه و آله) به پایان رسید و بیرون رفت، خلیفه دوم به همراهان گفت:‌ رسول خدا (صلی الله علیه و آله) هرگز ولایت علی (علیه السلام) را تا این حد مورد تأكید قرار نداده بود، نه در غدیر خم و نه در جای دیگر.

(بحارالانوار، ج 22، ص 489 و 490)

---------------------


- منبع روایات: http://www.hawzah.net/Hawzah/Magazin...=6053&id=63492

.

يکشنبه 14/4/1388 - 6:56 - 0 تشکر 129230

تکنیک (به در بگو دیوار بشنود)
یکی از شیوه های کارآمد در تربیت نامریی است. کمک از روش "به در بگو دیوار بشنود ".عرب ها همین ضرب المثل را در این موارد به کار می‌برند: ایاک اعنی و اسمعی یا جاره.
البته در مورد برخی هم این روش در شرایطی کاربرد ندارد پس زمان سنجی و مخاطب شناسی بسیار مهم است وگرنه جریان زیر اتفاق می افتد.
(دعوای مرد و مادرش برای به خود آوردن عروس برای شرکت کردن در کارهای منزل را شنیده اید که گفت دعوا نکنید یه روز تو جارو بزن یه روز مادرت.(این عروس یا خنگ بوده یا بسیار زیرک)
نمونه:
امام صادق (علیه السلام) می­فرماید: هر جا كه خداوند، پیامبرش را سرزنش كرده؛ مقصود دیگران است؛ مانند آیه 74 اسراء كه می­فرماید: اگر تو را استوار نمی­داشتیم، قطعاً نزدیك بود كمی به سوی آنان متمایل شوی.
(اصول­ كافی، ترجمه، ج 4، ص 440)

يکشنبه 14/4/1388 - 6:57 - 0 تشکر 129231

عناصر تبلیغ
فراموش نکنیم که تربیت و تبلیغ یک هنر و یک مهارت است بنابراین کارناشیانه و خود سرانه ضربه می زند.
از گوش خود بیرون کنیم که می توانیم تربیت و یا تبلیغ موثری بدون رعایت عناصر تبلیغ داشته باشیم.دشمن برای تبلیغات خود بر تک تک این عناصر دقت و ریز بینی فوق العاده زیاد دارد

عناصر تربیت وتبلیغ
1.مخاطب‌شناسی؛ (شناخت ویژگی‌های گیرنده یا شنونده)

2.نیاز شناسی؛ (شناخت نیاز‌ها، رغبت‌ها و علایق مخاطب)
3..روش‌شناسی؛ (شناخت فضای روحی و روانی مخاطب و محیط او)
4. زبان شناسی و واژه گزینی؛ (زبان آگاهی و هشیاری بر ادبیات و گفتمان روز)
5..زمان‌شناسی؛ (زبان آگاهی و توجه به ضرورت‌ها و مقتضیات زمان)
6. مکان شناسی؛ ( مکان آگاهی و توجه به ضرورت‌ها و مقتضیات مکان)
7.پیامد‌شناسی؛ (ارزشیابی، ‌بازخوردگیری و ارزیابی اثر بخشی و کارآمد بودن فرآیند تبلیغ)

يکشنبه 14/4/1388 - 7:1 - 0 تشکر 129232

فکر شیطانی
زمان قدیم اسباب بازی نبود بچه با بره و...دلخوش بودند.

معاویه به بچه بره هدیه می‌داد وقتی بچه ها به آن وابسته می‌شدند شبانه به دستور معاویه بره ها را می‌ربودند و بعد شایعه می‌کردند علی(ع) بره بچه ها را دزدیده.با این شیوه تخم کینه نسبت به علی را در دل کودکان می‌کاشت.

هجوم خاموش
قسمت اول
جبهه جنگ پر سر و صدای دیروز به «هجوم خاموش» امروز تبدیل شده ،ومیدان های مین ، «مد و لباس های ماهواره ایی »بر تن كرده اند. با شبکه استتار و لباس هم رنگ دشمن، کمتر، دیده بانی حضور یگان های ویژه اش را با «تسلیحات شرطی سازی» متوجه می شود. گروهی دربند « لشكر شیشه ای رسانه ها» ،و«شهوات خوشه ای» اسیرشده اند وگروهانی دركمین «شبهات ریشه ای». «بمب های شیمیایی شایعات» بدن «آزاده ها»و «نماد ها» را پر از« تاول تهمت وتحریف» کرده است. و با کمال تأسف ، این روزها،هشدار «رادار ولایت » جدی گرفته نمی شود،و پدرومادران، کمتر با صدای آژیر ره نما، بچه هایشان را برای حفظ از «امواج تیز پرواز رسانه ای» به «پناهگاه قرآن» و« جان پناه عترت» می برند.
هجوم خاموش2
این روزها دست فروشان و دوره گردان اندولس این بار در ایران«نمایشگاه دایمی» بر پا کرده اند،در بوتیک های سیّار ،پشت ویترین خود،مانکن های مریم مقدس می گذارند. «تجار»، جنگی وبا کمال زرنگی ، وسایل آرایش «نماد ساز» ،عینک های دودی«نمودسوز» وکِرِِِِِِِِِِم «ضد آفتاب» از کشتی های فرنگی پیاده می کنندو برای تبلیغ به «ماهواره های زمینی» آگهی فروش می دهند تا «پیام پنهان» خود را لا به لای ناز و آواز شهر فرنگ از همه رنگه بیا و تما شا کن ...القاء کنند.
ادامه دارد....
هجوم خاموش3
این روزها، جرّاران فرهنگی به بهانه زیبایی ،«بینی وشامه سیاسی» را جرّاحی پلاستیک می کنند و با لیزر شک وفریب« خال زیبای دیانت» را می سوزانند .این روزها در قرآن هایی كه استعمار زحمت نشرش را تقبل كرده،از بهترین ویراستاران كمك گرفته می شود. آن ها به خاطر ،خاطرخواهی یشان به قرآن وادعیه ،ابتدای برخی از متون انجیل كه در مجلات با اسم مؤلفان عربی چاپ می شود بسم الله الرحمن الرحیم می نویسند و آخرش رابا الحمدالله رب العالمین به پایان می رسانند تا لكه تحریف را نامریی كنند.
ادامه دارد....
هجوم خاموش 4
این روزها درانیمیشن های جذاب و دوبله شده، دماغ پینوکیو برای دروغ های شاخدارش دراز نمی شود ،فرشته مهربان، لباس عروس سندریلا را گرفته تا با قرص رقص ، در کنار شِرِک حرکات موزون تمرین کند ، وبلاخره تلاش های«ژِپِتوی پیر» بی ثمر می ماند و پینوکیو در آخر داستان خر باقی می ماند.
این روزها در کتاب های قصه، بزبز قندی که آخورش پر شده از علف پولارالیسم دیگر غصه ای ندارد ،وآقا گرگه باشعار مِهر و مُهر قلا بّی راحت در خانه او رفت وآمد می کند در پارتی ها شنگول ومنگول با شعار« یك شب هزار شب نمی شود »كادوهای اِکس و سكس آقاگرگه را بازمی كنند.وروباه پر فریب وحیلت ساز در سایه ی« آواز خوشش »پنیر و زاغک، هردو، را یک لقمه می کند و دوستی با خاله خرس در دهکده جهانی حیوانات از بندهای اصلی سیویلیزیشن معرفی می شود .رمان زن و عدل الهی از قفسه باورها جمع آوری می گردد و داستان بلند و پر تیراژ تساوی زن ومرد ، به فروشگاه ارزش ها وارد می گردد.
ادامه دارد......

يکشنبه 14/4/1388 - 7:5 - 0 تشکر 129233

قصه
یكی از شیرین ترین سرگرمی ها و بهترین ابزار جهت تربیت نامریی برای بزرگترها و به ویژه كوچك ترها قصه است.
قصه لذتی فطری برای ما دارد و بچه ها حاضرند بارها و بارها یك قصه را بشنوند و همین امر ارزش ها را در آنها محكم می كند.
در زمان های گذشته بیشتر از الان به قصه بها داده می شد (قصه گویی،قصه نویسی،نقالی و...)

1- قصه هایی در فنون و رسوم کشورداری و آیین فرمانروایی مملکت داری لشگرکشی، بازرگانی، علوم رایج زمان، عدل و سیرت نیکو پادشاهان و وزیران و امیران، مانند حکایت های سیاست نامه (سیرالملوک) ی خواجه نظام الملک توسی.

2- قصه هایی در شرح زندگی و کرامات عارفان و بزرگان دینی و مذهبی چون حکایت های اسرارالتوحید.

3- قصه هایی در توضیح و شرح مفاهیم عرفانی، فلسفی و دینی به وجه تمثیلی یا نمادین (سمبلیک) مانند "عقل سرخ" سهروردی و "منطق الطیر" عطار.

4- قصه هایی که جنبه های واقعی و تاریخی و اخلاقی آنها به هم آمیخته است و بیشتر از نظر نثر و شیوه ی نویسندگی به آنها توجه می شود؛ مانند: "مقامات حمیدی" تألیف حمید الدین بلخی و گلستان سعدی.

5- قصه هایی که جنبه تاریخی دارند و اغلب در ضمن وقایع کتاب های تاریخی آمده اند: مانند قصه های "تاریخ بیهقی" تألیف ابوالفضل محمد بیهقی.

6- قصه هایی که از زبان حیوانات روایت می شود و در آنها نویسنده اعمال و احساسات انسان را به حیوانات نسبت می دهد؛ مانند: کلیله و دمنه ی ابوالمعالی نصرالله منشی، در ادبیات خارجی به این نوع قصه ها (افسانه های تمثیلی) نابل می گویند.

7- قصه هایی در زمینه ی تعلیم و تربیت، مانند قصه های "قابوس نامه" اثر عنصرالمعالی کی کاووس بن اسکندر قابوس بن وشمگیر و چهار مقاله ی احمد عروضی سمرقندی.

8- قصه هایی که براساس امثال و حکم فارسی و عربی تنظیم شده اند، مانند جامع التمثیل حبله رودی.

9- قصه هایی که محتوای گوناگون دارند، از معرفت آفریدگار و معجزات پیامبران و کرامات اولیا و تاریخ پادشاهان و احوال شاعران و گروه های مختلف مردم تا شگفتی های دریاها، شهرها و حیوانات. "جوامع الحکایات و لوامع الروایات" عوفی نمونه ای از این کتاب هاست.

10- قصه های عامیانه که حاوی سرگذشت ها و ماجراهای شاهان، بازرگانان و مردان و زنانی کم نامه است که برحسب تصادف، با وقایعی عبرت انگیز و حکمت انگیز و حوادثی شگفت رو به رو شده اند. مانند "سمک عیار" و "هزار و یکشب".

يکشنبه 14/4/1388 - 8:36 - 0 تشکر 129250

مبحث خوب و مفیدی بود. خیلی ممنون

دل دریای من بی تو مرداب است

 

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.