انتخاب عنوان ظرافت های معلمی به خاطراین است که معلمان در رویارویی با مسائل و موقعیت های مختلفی که در کلاس درس پیش می آید دهها برخورد می توانند داشته باشند اما برخی از آنان قابل تایید است وبیشترین اثر روانی مثبت را بر فراگیران دارد . این برخورد هارا «ظرافت » نام نهاده اند . این ظرافت ها برای معلمان جنبه پیشنهادی دارند
نه کلیشه ای و تقلیدی . موقعیت و شرایط کلاس،سطح اطلاعات و معلومات فراگیران و میزان علاقه ورغبت آنان از عوامل تعیین کننده برای تصمیم گیری های معلم است . تجربه،ابتکار و خلاقیت معلم نیز عامل مهمی است که در برخورد بامسائل و مشکلات کلاس سهم به یزایی دارد . بنابراین ظرافت ها می توانند با توجه به عوامل مذکور انعطاف پذیر باشند .
امید است که این نوشته رهگشایی برای همه ما باشد ومارا در برقراری یک جو عاطفی مثبت در کلاس و روابط حسنه با فراگیران مدد رساند .
ذهن ما باغچه است، گل در آن باید کاشت
گر نکاری گل را، علف هرز در آن می روید
زحمت کاشتن یک گل سرخ،کمتر از زحمت برداشتن هرزگی آن علف است،گل بکاریم بیا
تا مجال علف هرز میسر نشود.