• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعلیم و تربیت (بازدید: 1200)
سه شنبه 17/10/1392 - 11:58 -0 تشکر 679371
تعلیم و تربیت در جوامع کهن

www.kalapoor.blogfa.com/post-21.aspx

تعلیم و تربیت در حقیقت با پیدایش و سکنی گزیدن بشر در روی زمین آغاز شده است.خاک، سنگ، کوه، تپه، دریا، جنگل و جویبار و دیگر مظاهر طبیعت و نیز خود زندگی و نیازهای آن نخستین کتاب های درسی نوع بشر بوده اند و با تامل در درسهای همین کتابها طبیعت بوده ایت که توع بشر، در آن زوزگاران توانسته است تا حدی که مقدور بوده مقدمات لازم را بیاموزد و در نتیجه با بهره گرفتن از دانش محدود خود محیط زندگیش را مناسب با امکانات موجود شکل ببخشدد بشر در یط این راه دراز و پرنشیب و فراز با به کار گرفتن نیروی دریافت قدرت استنباط و استنتاج خویش هر جا که دستش برآمده بر طبیعت چیره گشته و آن را برحست میل و نیاز خود تغییر داده و هر جا که تصرف در طبیعت برایش مقدور نبوده کوشیده است تا خود را با آن سازگار کند.

پیداست که بشر اولیه فلسفه مدونی برای تعلیم و تربیت نداشته، اما آداب و رسوم و سنت ها و عاداتی که رفته رفته بر اساس میل به بعاء و دیکر نیازهای غریزی در جامعه پا گرفته است هدفی پویا را که عبارت از صیانت نفس و جسجوی زندگی بهتر بوده است بر وجود وی مسلط ساخته و او را همواره به نبردی آشتی ناپذیر برای بقاءنسل خویش وا داشته است.

سه شنبه 17/10/1392 - 13:14 - 0 تشکر 679385

اهداف آمورش و پرورش در جوامع کهن،


هدف اصلی و نهایی تعلیم و تربیت ابجاد آمادگی برای زندگی بوده است. غریزه طبیعی میل به زندگی بشر اولیه را ناچار ساخته است تا برای بدستآوردن غذای، لباس، مسکن و نیز برای مقابله با دشمن به تلاش و کوشش بپرداد.در اثر همین تلاش و کوشش بود که نوع بشر توانست میزان تواناییهای خود را در رفع نیازها فزونی بخشد و رفته رفته به مهرتهایی دست یابد که برای محافظت خود از شر دشمنانش که دیگر انسان ها، طبیعت و جانوران بوده اند به آنها نیاز داشته باشد.


تنها پرورش قدرت فیزیکی و تواناییهای بدنی بود که می توانیت انسان های اولیه را از نظر امنیت به ادامه زندگی مطمئن سازد و از همین جاست که افراد قبایل نخستین انسانی وجود کودکان قوی و با بنیه و چابک را موهبت و کودکان ضعبف و ناتوان را خطری برای گروه می پنداشتند.


با این همه اعتبار و اهمبت بسیاری که انسان های روزگاران کهن برای قوای جسمانی و مهارت های بدنی و چابکی و چالاکی، به منظور مقابله با حیوانات درنده یا جنگ با دشمن یا شکار و تهیه غذا قایل بودند آنان را از توجه به برخی دیگر از نیازهای بشر غافل نکرده بود. تحقیقت دانشمندان نشان می دهد که آنان احترام بزرگتران و از جمله پدر و مارد را نگه می داشتند و به روابط گروهی و زنگی اجتماعی و امور تفریحی و عبادت نیز توجه خاص مبذول می داشتند.

سه شنبه 17/10/1392 - 13:14 - 0 تشکر 679386

مطالب و موضوعا ت آموزش


اکر با دقت در نحوه زندگی انسان های اولیه بنگریم شاید بتوانیم موضوعاتی را که آنان برای تعلیم و تربیت به فرزندانشان انتخاب می کردند با چهار دسته تقسیم کنیم.


1.      تعلیماتی که جوانان برای مسائل ایمنی و زیستی از قبیل تهیه خوراک(شکار و ماهیگیری و غیره)، پوشاک، پناهگاه و محافظت خود و وابستگانشان آماده و تربیت می کرد.


2.      تعلیماتی که راه و رسم زندگی دوستانه اجتماعی را به آنان می آموخت


3.      تعلیماتی که جهان هستی و عظمت آن و آفرینش و اعتقادات مذهبی و عبادات و اموری از این قبیل را به آنان ساد می داد


4.      تعلیماتی که قدرت بیان، فن سخنوری، موسیقی و وسایل ابتدایی آن، زیبایی و تزئینات و چابکی در رقص مراسم جمعی مذهبی و غیره را در بر می گرفت.

سه شنبه 17/10/1392 - 13:14 - 0 تشکر 679387

چگونگی آموزش:


تعلیم و تربیت در جوامع کهن بیشتر جنبه علمی و تجربی داشت و تقریبا تنها به فعالیت ها و اقداماتی توجه می شد که در زندگی روزمره مورد استفاده بود. آداب و رسوم و سنت ها و عادات به طور علمی و شفاهی و از طریق تقلید از بزرگتران به کودکان منتقل می شد و نقش بسیار مهم و سازنده ای در آماده کردن برای نوع زندگی و مسئولیتی که در آینده باید می پذیرفت و به عهده می گرفت دارا بود.


مدرسه یا سازمانی رسمی برای تعلیم و تربیت وجود نداشت و کلاس و معلمم در کار نبود. اما در حقیقت سراسر زندگی عملا مدرسه بود و هر عضوی از جامعه یک معلم.


طبیعت نیز بهترین موقعیت و آزمایشگاه برای کودکان بود و بسیاری از حرکات بدنی کودکان از راه تقلید و به صورت خود به خودی آموخته می شد. وسایل بازی آنان نیز عینا از روی ابزار کار بزرگتران ساخته می شد، درست حرکات پدر زا در تیراندازی تقلید می کرد. کودکن به بازی های مختلع می پرداختند که اغلب به تقویت عضلات، قوای ذهنی، توسعه قدرت تصور و مشاهده و تکامل آنان کمک می کرد.


پسران با ادوات و ابزار و وسایل جنگی پدرشان بازی می کردند و همان گونه که پیشتر گفتمی باز و تفریح پسران تقلیدی از فعالیت های روزانه پدر و دیگر بزرگتران بود. وسایل باز همچنین به موقعیت محلی و جغرافیایی قبیله و قوم کودک بستگی داشت و همواره تقلیدی از وسایل مورد استفاده بزرکتران مانند قایقریال تیر، کمان، سپر، وو نظایر آنها بود.

سه شنبه 17/10/1392 - 13:15 - 0 تشکر 679388

دختران نیز نقش مادرانشان را در خانه داری بازی می کردندو عملا وظایف زنان را می آموختند، گذشته از شیوه آمورش طبیعی و خود به خودری که طیقه استاسی تعلیم و تربیت بود کودکان غالبا به طور انفرادی نیز تحت تعلیم پدر یا برادر بزرگتر قرار می گرفتنند و قدرت تقلید و استعداد فراگیری آنان می توانست موجب ترغیت پدرو برادر بزرگتر برای ادامه آموزش گردد.


در سنین بالاتر کودکان به والدین و بزرگتران خانواده خود در امور زندگی کمک می کردند. هر چند این مرحله دوره ای کاملا سازمان یافته از تعلیم و تربیت نبود، اما بی شک مرحله ای سود مند و معقول از نظر یادگیری به شمار می زفت زیرا جوانان با مشارکت در امور روزانه و همکاری با بزرگتران عملا به  فراگرفتن فنون و مهارت های لازم می پرداختند و مسئولیت های آینده خود که چیزی جز امور روزمره نبود، عملا از طریق تجربه آشنا می شدند و چون هیچکس از مشارکت و فعالیت در امور کارهای روزانه معاف نبور هیچ نوجوانی نمی توانست از شرکت در برنامه تعلیمات اساسی و بنیادی و یادگیری های مربوط به امور روزانه سر باززند و ددر نتیجه همه به خوبی می دانستند که هر یک در زندگی مسئول انجام کاری هستند.

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.