• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعلیم و تربیت (بازدید: 6632)
دوشنبه 28/6/1390 - 23:18 -0 تشکر 367878
بدخطی در دوره ابتدایی

با نام خدا و سلام

علل بد خطّی و راهکارهای آن

 در مقطع ابتدایی

 

این سئوال پیش می آید که چه عللی می تواند در بد خطّ بودن دانش آموزان ابتدایی بویژه در پایه اوّل ابتدایی موثر بوده باشد؟

 درپاسخ به چنین سئوالی، چنانچه  مستحضر هستید و عملاً تجربه نشان داده است اگر نوآموزِ کلاس اوّل ابتدایی قبل از ورود به دبستان ، در پیش دبستانی،کودکستان و مهد کودک از وسایل نوشتاری مثل ماژیک،مداد شمعی، و آبرنگ و ... در نقّاشی و طرّاحی کردن و همچنین از خودکار ، روان نویس و مداد فشاری و...در نوشتن استفاده نماید منجر به بدخطّی ِ دانش آموز می شود چون  در استفاده از وسایل فوق الذکر عضلات دست دانش آموز تقویت نمی شود . و کانون دید چشم ها با حرکات دست همخوانی نخواهد داشت و در نتیجه بد خطّی در نوشته ها کاملاً قابل مشاهده خواهد بود برای تقویت عضلات دست و رفع زود خسته شدن اودر نوشتن، در طول سال تحصیلی کاملا قابل مشاهده خواهد بود،در این حالت بازی با  خمیر بازی، بهترین وسیله برای تقویت عضلات دست  دانش آموزان کلاس اوّل ابتدایی به عنوان راهکار معرفی می شود .

«اللهم صل علی محمد و ال محمد و عجل فرجهم» 

رواق منظر چشم من آشیانه توست         کرم نما و فرود آ که خانه خانه توست

انجمن تعلیم و تربیتیها 

سه شنبه 29/6/1390 - 15:32 - 0 تشکر 368098

الان که من زیاد نمی بینم بد خط باشن
البته فکر کنم خط تحریری باهاشون کار میکنن که خیلی بهتره

شاید تقدیر قابل تغییرنباشد،اما تغییر قابل تقدیر است.
سه شنبه 29/6/1390 - 16:15 - 0 تشکر 368120

با نام خدا و سلام
دقیقا در کتابهای جدید رویکردشون به سمت خط تحریری هست ولی بازم در برخی مواقع و موارد شاهد بد خطی هستیم به دلایلی که در ادامه می آید

«اللهم صل علی محمد و ال محمد و عجل فرجهم» 

رواق منظر چشم من آشیانه توست         کرم نما و فرود آ که خانه خانه توست

انجمن تعلیم و تربیتیها 

چهارشنبه 30/6/1390 - 15:15 - 0 تشکر 368396

با نام خدا و سلام
برای درمان بدخطّی در دانش آموزان سا ل اوّل ابتدایی راهکار دوّم این که : والدین محترم و همکاران گرامی لطفاً عنایت داشته باشند که فرزنددلبندتان و دانش آموزان عزیز خود را به استفاده از مدادهای معمولیHP در نوشتن و همچنین استفاده از مداد رنگی های معمولی در امورات نقّاشی و مخصوصا در انجام تکالیف کتاب ریاضی اوّل ابتدایی تشویق و ترغیب نمایند .

اگر دانش آموزان با مداد معمولی HPتمرین و تکرار نمایند حتماً عضلات دستشان تقویت می شود. حرکات چشم ها و دست با عبارت مورد نظر همخوانی پیدا خواهد کرد و موقع نوشتن زیر نویس ها ، تکالیف ریاضی ونقّاشی کردن و همچنین در دیکته (املاء نویسی)زود خسته نخواهند بود .

«اللهم صل علی محمد و ال محمد و عجل فرجهم» 

رواق منظر چشم من آشیانه توست         کرم نما و فرود آ که خانه خانه توست

انجمن تعلیم و تربیتیها 

پنج شنبه 31/6/1390 - 9:48 - 0 تشکر 368720

با نام خدا و سلام
ویژگی مدادهای HP
مدادهای معمولیHP ، مثل روان نویس ها ، خودکار و ماژیک حرکت شتابی ندارند و مداد در رو ی کاغذاصطکاک ایجاد می کند لذا این کُند حرکت کردن در مقایسه با روان نویس ، فرصت مغتنمی خواهد بود که دانش آموز ، آرام وبا دقّت و خوش خطّ بنویسد و همچنین به مواردی چون توجّه به روی خطّ زمینه ، بالا و پایین خطّ زمینه بیشتر دقّت می کند و در نتیجه صحیح نویسی، درست و خوش خطّی را به دنبال خواهد داشت و این روش پیش نیاز دیکته(املاء نویسی)، تلفّظ درست کلمات و خوب دیدن شکل کلمات ، آسان و روان خوانی مطالب در آینده کمک شایانی در پی خواهد داشت

«اللهم صل علی محمد و ال محمد و عجل فرجهم» 

رواق منظر چشم من آشیانه توست         کرم نما و فرود آ که خانه خانه توست

انجمن تعلیم و تربیتیها 

شنبه 2/7/1390 - 10:58 - 0 تشکر 369607

با نام خدا و سلام
از والدین محترم دانش آموزان عزیز اوّل ابتدایی درخواست می شود، در نوشتن تکالیف و زیر نویس های کتاب "بنویسیم" اوّل ابتدایی به نقطه ی شروع و خاتمه ی فلش ها توجّه مضاعف داشته باشند و دانش آموزان و فرزند دلبندشان را نیز راهنمایی فرمایند تا ضمن دقّت به نمونه ی نوشته شده در کتاب"بنویسیم"بیشتر توجّه کرده و سپس شروع و خاتمه ی فلش را به شما توضیح دهد و آن گاه به سطر اوّل کتاب که کم رنگ چاپ شده است توجّه نموده و سطر اوّل را مثل نمونه ی پُر رنگ کرده و از سمت راست به چپ با دقّت و با حوصله مثل حرکت فلش ها پُر رنگ کند و بعد از سطر دوّم شروع کرده و زیر هر کدام از نوشته های سطر بالایی به ترتیب از راست به چپ بنویسد. همیشه باید نوشتن از سمت راست به چپ ، زیر هم بوده و نوشتن سطر به سطر از بالا به پایین باشد که رعایت این موارد در آیند ه اهمّیت بسزایی دارد.

- نقش والدین محترم در کمک به فرزندشان در انجام تکالیف صرفاً نقش راهنماست .خواهشمندم فقط راهنمایی فرمایید که ، چگونه بنویسد ،آن وقّت کودک خودش کشف می کند ، می نویسد ، پاک می کند و سرانجام یاد می گیرد. لطفاً اعتماد به نفس را در کودکان خود تقویت نمایید . اگر برای فرزندتان راهنمای خوبی باشید به یقیین می دانم که فرزندتان هر نوشته را درست ، صحیح و خوش خطّ خواهد نوشت.ما باید اصطلاحاً روش یاد گرفتن یاد گیری را یاد بدهیم.

«اللهم صل علی محمد و ال محمد و عجل فرجهم» 

رواق منظر چشم من آشیانه توست         کرم نما و فرود آ که خانه خانه توست

انجمن تعلیم و تربیتیها 

سه شنبه 12/7/1390 - 21:7 - 0 تشکر 372299

با نام خدا و سلام
عوامل موثر بر بد خطی دانش آموزان:

***********************************************************

به طور کلی عوامل موثر بر بد خطی دانش آموزان را می توان به چندگروه عمده تقسیم کرد.



1 : عوامل مربوط به خانواده



2 : عوامل مربوط به معلم و شیوه های آموزشی و تربیتی



3 : عوامل مربوط به دانش آموزان

4- آموزش پیش نیازها

اکنون به توضیح هر یک از این موارد می پردازیم.

عوامل مربوط به خانواده:

از آنجا که خوشنویسی مهارتی است که مانند سایر مهارتها باید آموخته شود " چنانچه کودک در خانواده ای زندگی کند که اعضای آن از ذوق و استعداد بیشتری بر خوردار باشند و به فرزندان خود توجه کافی مبذول دارند" کودک زمینه بیشتری برای خوب نوشتن دارد.

«اللهم صل علی محمد و ال محمد و عجل فرجهم» 

رواق منظر چشم من آشیانه توست         کرم نما و فرود آ که خانه خانه توست

انجمن تعلیم و تربیتیها 

پنج شنبه 14/7/1390 - 20:43 - 0 تشکر 372753

با نام خدا و سلام
عوامل مربوط به معلم و شیوه های آموزشی و تربیتی مدرسه عبارتند از :

از بین عوامل مربوط به معلم , مهمترین آنها شیو ه های آموزشی معلم است . که اگر معلم خود دست خط بدی داشته باشد بنا به مثل معروف " رطب خورده منع رطب کی کند " قادر به تربیت دانش آموزان خوش خط نخواهد بود.

نکته ی دیگر " طرز برخورد معلم با دانش آموزانی است که شخصیت اضطرابی دارند که این گونه دانش آموزان از شکست خیلی می ترسند که معلمان در رابطه با این دانش آموزان اساس کار خود را بر کاهش تنش قرار دهند.

و اما عوامل مربوط به دانش آموز را می توان بصورت زیر نام برد:

برای اینکه کودک بتواند نوشتن را به نحو احسن انجام دهد لازم است از سلامت کافی در زمینه های جسمی و روانی برخوردار باشد. که در این جا عواملی که به نوعی در بد خطی کودکان موثرند یادآوری می شود.

الف : اختلال عملکرد دست و انگشتان به علت ضایعات ارتوپدیک

ب : اختلال در عملکرد دست و انگشتان به دلیل ضایعات عصبی

ج : عدم غلبه طرفی مغز

د : عوامل روحی

ه : چپ دستی

و : نبود د ید کافی

«اللهم صل علی محمد و ال محمد و عجل فرجهم» 

رواق منظر چشم من آشیانه توست         کرم نما و فرود آ که خانه خانه توست

انجمن تعلیم و تربیتیها 

پنج شنبه 21/7/1390 - 7:28 - 0 تشکر 374046

با نام خدا و سلام
ادامه بحث بدخطی :
اشکال مختلف بد خط نویسی

· درشت نویسی و ریز نویسی

· فاصله گذاری نامناسب بین حروف و کلمات

· نامرتب نوشتن

· کج نوشتن حروف و کلمات

· خارج شدن از خط زمینه

4- آموزش پیش نیاز ها :شامل همه آموزش ها از سوی معلّم وبر طرف كردن همه ی موانع خوشنویسی ست.

«اللهم صل علی محمد و ال محمد و عجل فرجهم» 

رواق منظر چشم من آشیانه توست         کرم نما و فرود آ که خانه خانه توست

انجمن تعلیم و تربیتیها 

يکشنبه 24/7/1390 - 15:29 - 0 تشکر 375551

با نام خدا و سلام
در ادامه می خواهیم با همراهی سایر دوستان یک سری راهکارهای بسیار ساده و عملی برای خوش خطی فرزندانمون ارائه دهیم
در این قسمت مشتاقانه پذیرای دوستان و راهکارهای مدنظرشون هستیم

«اللهم صل علی محمد و ال محمد و عجل فرجهم» 

رواق منظر چشم من آشیانه توست         کرم نما و فرود آ که خانه خانه توست

انجمن تعلیم و تربیتیها 

چهارشنبه 4/8/1390 - 22:18 - 0 تشکر 380288

با نام خدا و سلام
1 - برای کلاس اولیها تهیه مدادهای سه پهلو بسیار مناسب است در این نوع مدادها دانش آموز بهتر و مناسبتر می تواند نحوه صحیح گرفتن مداد را بیاموزد و بکار ببندد بسیاری از بدخطیها بعلت نحوه ناصحیح مداد بدست گرفتن هست
2 - اصول اولیه خوشنویسی را به کودکمان بیاموزیم که شامل رعایت خط زمینه؛محل قرار گرفتن حروف نسبت به خط زمینه ؛ نحوه نگارش حروف مطمئن باشید کودکان بسیار زودتر و بهتر از ما می آموزند
3 - استفاده از کتابهای کوچک خوشنویسی تحریری در مجموعه های 4 جلدی
4 - توجه ویژه به موضوع شکل حروف که همگی حالت منحنی دارند و پرهیز از نوشتن حروف بصورت شکسته
5 - توجه به اینکه در خط نستعلیق تحریری حروف با شیبی ملایم در کنار هم قرار می گیرند نه مثل قبل حالت افقی

«اللهم صل علی محمد و ال محمد و عجل فرجهم» 

رواق منظر چشم من آشیانه توست         کرم نما و فرود آ که خانه خانه توست

انجمن تعلیم و تربیتیها 

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.