پنج شنبه 1 آذر 1403 - 17 جمادي الاول 1446 - 21 نوامبر 2024
تبیان، دستیار زندگی
در حال بار گزاری ....
مشکی
سفید
سبز
آبی
قرمز
نارنجی
بنفش
طلایی
همه
متن
فیلم
صدا
تصویر
دانلود
Persian
Persian
کوردی
العربیة
اردو
Türkçe
Русский
English
Français
مرور بخشها
دین
زندگی
جامعه
فرهنگ
صفحه اصلی تبیان
شبکه اجتماعی
مشاوره
آموزش
فیلم
صوت
تصاویر
حوزه
کتابخانه
دانلود
وبلاگ
فروشگاه اینترنتی
انجمن ها
> انجمن قرآن و عترت
> صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
قرآن و عترت (بازدید: 2911)
SPYP61_
695
بحث
پنج شنبه 5/6/1394 - 21:33
-
0
تشکر
692754
هدف خلقت
ترجمه
اى مردم! پروردگارتان كه شما وپیشینیان شما را آفرید، پرستش كنید تا اهل تقوا شوید.
نکته ها
در كتابهاى قانون، مواد قانون، بدون خطاب بیان مىشود، ولى قرآن كتاب قانونى است كه با روح و عاطفه مردم سر وكار دارد، لذا در بیان دستورات، خطاب مىكند. البتّه خطابهاى قرآن مختلف است.
[205]
هدف از خلقت جهان و انسان، تكامل انسانهاست. یعنى هدف از آفرینش هستى، بهرهگیرى انسانهاست
[206]
وتكامل انسانها در گرو عبادت
[207]
واثر عبادت، رسیدن به تقوى
[208]
و نهایت تقوى، رستگارى است.
[209]
سؤال: چرا خدا را عبادت كنیم؟
پاسخ: در چند جاى قرآن پاسخ این پرسش چنین آمده است:
* چون خداوند خالق و مربّى شماست. «اعبدوا ربّكم الّذى خلقكم»
[210]
* چون تأمین كننده رزق و روزى و امنیت شماست. «فلیعبدوا ربّ هذا البیت الذى اطعمهم من جوع و آمنهم من خوف»
[211]
* چون معبودى جز او نیست. «لا اله الاّ أنا فاعبُدنى»
[212]
عبادت انسان، هدف آفرینش انسان است نه هدف آفریننده. او نیازى به عبادت ما ندارد، اگر همه مردم زمین كافر شوند او بىنیاز است: «ان تكفروا انتم و من فى الارض جمیعاً فانّ اللَّه لغنى...» چنانكه اگر همه مردم رو به خورشید خانه بسازند یا پشت به خورشید، در خورشید اثرى ندارد.
با اینكه عبادت خدا بر ما واجب است، چون خالق و رازق و مربّى ماست، ولى بازهم در برابر این اداى تكلیف، پاداش مىدهد و این نهایت لطف اوست.
آنچه انسان را وادار به عبادت مىكند امورى است، از جمله:
1- توجّه به نعمتهاى او كه خالق و رازق و مربّى ماست.
2- توجّه به فقر و نیاز خود.
3- توجّه به آثار و بركات عبادت.
4- توجّه به آثار سوء ترك عبادت.
5 - توجّه به اینكه همه هستى، مطیع او ودر حال تسبیح او هستند، چرا ما وصله ناهمرنگ هستى باشیم.
6- توجّه به اینكه عشق وپرستش، در روح ماست وبه چه كسى برتر از او عشق بورزیم.
سؤال: در قرآن آمده است: «واعبد ربّك حتّى یاتیك الیقین» یعنى عبادت كن تا به یقین برسى. پس آیا اگر كسى به یقین رسید، نمازش را ترك كند؟!
پاسخ: اگر گفتیم: نردبان بگذار تا دستت به شاخه بالاى درخت برسد، معنایش این نیست كه هرگاه دستت به شاخه رسید، نردبان را بردار، چون سقوط مىكنى. كسى كه از عبادت جدا شد، مثل كسى است كه از آسمان سقوط كند؛ «فكانّما خرّ من السماء» به علاوه كسانى كه به یقین رسیدهاند مانند: رسول خدا و امامان معصوم، لحظهاى از عبادت دست برنداشتند. بنابراین مراد آیه،بیان آثار عبادت است نه تعیین محدودهى عبادت.
آیات وروایات، براى عبادت شیوهها وشرایطى را بیان نموده است كه در جاى خود بحث خواهد شد، ولى چون این آیه، اوّلین فرمان الهى خطاب به انسان در قرآن است، سرفصلهایى را بیان مىكنیم تا مشخّص شود عبادت باید چگونه باشد:
1- عبادت مامورانه، یعنى طبق دستور او بدون خرافات.
2- عبادت آگاهانه، تا بدانیم مخاطب و معبود ما كیست. «حتّى تعلموا ماتقولون»
[213]
3- عبادت خالصانه. «ولا یشرك بعبادة ربّه احداً»
[214]
4- عبادت خاشعانه. «فى صلاتهم خاشعون»
[215]
5 - عبادت مخفیانه. پیامبر صلى الله علیه وآله فرمودند: «اعظم العبادة اجراً اخفاها»
[216]
6- عبادت عاشقانه. پیامبر صلى الله علیه وآله فرمودند: «افضل الناس مَن عَشق العبادة»
[217]
و خلاصه در یك نگاه باید بگوییم كه براى عبادت سه نوع شرط است؛
الف: شرط صحّت، نظیر طهارت وقبله.
ب: شرط قبولى، نظیر تقوى.
ج: شرط كمال، نظیر اینكه عبادت باید آگاهانه، خاشعانه، مخفیانه وعاشقانه باشد كه اینها همه شرط كمال است.
[218]
205) براى عموم مىفرماید: »یا ایّها الناس«، امّا براى هدایتیافتگان فرموده: »یا ایّها الذین امنوا«
206) سخّر لكم« جاثیه، 13. »خلق لكم« بقره، 29.
207) و ما خلقتُ الجنّ والانس الاّ لیَعبدون« ذاریات، 56.
208) واعبدوا ربّكم ... لعلّكم تتّقون« بقره، 21.
209) واتّقوا اللّه لعلّكم تفلحون« بقره، 189.
210) مشركان خالقیّت را پذیرفته ولى ربوبیّت را انكار مىنمودند، خداوند در این آیه دو كلمه »ربّكم« و »خلقكم« را در كنار هم آورده تا دلالت بدین نكته كند كه خالق شما، پروردگار شماست.
211) قریش، 3تا4.
212) طه، 14.
213) نساء، 43.
214) كهف، 110.
215) مؤمنون، 2.
216) بحار، ج70، ص251.
217) بحار، ج70، ص253.
218) براى تفصیل بیشتر به كتاب پرتوى از اسرار نماز وتفسیر نماز نوشته مؤلف مراجعه نمایید.
پیام ها
1- دعوت انبیا، عمومى است و همه مردم را دربر مىگیرد. «یا ایها الناس»
2- از فلسفههاى عبادت، شكرگزارى از ولى نعمت است. «اعبدواربّكمالذىخلقكم»
3- اوّلین نعمتها، نعمت آفرینش، و اوّلین دستور، كُرنش در برابر خالق است. «اعبدوا ربّكم الذى خلقكم»
4- مبادا بتپرستى یا انحراف نیاكان، ما را از عبادت خداوند دور كند، حتّى آنان نیز مخلوق خداوند هستند. «و الذین من قبلكم»
5 - عبادت، عامل تقواست. اگر عبادتى تقوى ایجاد نكند، عبادت نیست. «اعبدوا... لعلّكم تتقون»
6- به عبادت خود مغرور نشویم كه هر عبادتى، تقوا ساز نیست. «لعلّكم تتقون»
برو به انجمن
آموزش الکترونیکی
آموزش بورس
اجتماعي
ادب و هنر
ادبيـــات
ارتباطات و فن آوری اطلاعات
امر به معروف؛نهی از منکر
امور تربیتی
انگليسي
ایران سرای من
برق
بورس
بهداشت و سلامت
پاسخ به شبهات
پژوهش های دانش آموزی
تجارت و بازرگاني
تعلیم و تربیت
جراحان
حوزه علميه
خانواده
خراسان
خودرو
دانش آموزی
دانش و فن آوری
دانشجویی
دانلود
روانشناسي
زن ریحانه آفرینش
سياسي
سينما و تلویزیون
شمال
صندلی داغ
طنز و سرگرمی
عکس و عکاسي
عمومی
فرهنگ پایداری
قرآن و عترت
کارآفرینی
کامپیوتر
کتاب و کتابخوانی
گرافیک
مدیریت
معارف
مقاومت اسلامی
مکانیک
موبایل
مهدویت
نجوم
نصف جهان
وبلاگ نویسان
ورزش و تندرستی
▲
دسترسیهای سریع
اساسنامه انجمنها
جستجوی پیشرفته
مشخصات من
مباحث من
پاسخهای من
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آوردهاند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار میرود.
اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نامگذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشتهاند.
اطلاعیه برندگان جشنواره انجمنها
پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمنها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هماینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
نصف جهانیها در مقبره علامه مجلسی
اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شدهی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.